Het is gewoon een grappig filmpje, zelfs Bos vond dat. Mag je daar niet om lachen?quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:19 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Wat ik stem, dat kun je in andere topics vinden. Je kan toch wel beter dan op de persoon spelen?
De VVD kan er wel degelijk wat aan doen dat zij in het nieuws komen met dit spotje. Je zag Rutte breeduit grijnzen bij de presentatie daarvan.
Idd, ze kunnen ook een oersaai spotje maken waar niemand naar om zal kijken. Waarom zou de VVD niet voor gratis publiciteit gaan als ze de mogelijkheid hebben?quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:19 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Wat ik stem, dat kun je in andere topics vinden. Je kan toch wel beter dan op de persoon spelen?
De VVD kan er wel degelijk wat aan doen dat zij in het nieuws komen met dit spotje. Je zag Rutte breeduit grijnzen bij de presentatie daarvan.
Mij gaat het er om dat die mogelijkheid genomen is en niet vanzelfsprekend hoort te zijn. Tenslotte heb je daar de zendtijd voor de politieke partijen voor.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:22 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Idd, ze kunnen ook een oersaai spotje maken waar niemand naar om zal kijken. Waarom zou de VVD niet voor gratis publiciteit gaan als ze de mogelijkheid hebben?
Het is niet meer dan logisch dat een politieke partij meewerkt aan een normaal nieuwsitem.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:23 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Mij gaat het er om dat die mogelijkheid genomen is en niet vanzelfsprekend hoort te zijn. Tenslotte heb je daar de zendtijd voor de politieke partijen voor.
De VVD heeft de mogelijkheid gehad om een miljoenenpubliek te krijgen (RTL + NOS) voor hun nieuwe spotje. Waarom zouden ze die mogelijkheid in godsnaam laten liggen en alleen uit gaan zenden op de zendtijd voor PP, waar maar een hand vol mensen naar kijken? Als een VVD'er in NOVA of Netwerk mag komen om hun partijprogramma onder de aandacht te brengen zullen ze dat waarschijnlijk ook doen, niets vreemds aan. Of denk je dat een andere partij het anders zou hebben gedaan?quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:23 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Mij gaat het er om dat die mogelijkheid genomen is en niet vanzelfsprekend hoort te zijn. Tenslotte heb je daar de zendtijd voor de politieke partijen voor.
Kom op zeg, dat kan beter, de argumenten zijn nu :quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:26 schreef ThE_ED het volgende:
Als je een opvallend spotje maakt loop je altijd het risico in het nieuws te komen. Daar is het een opvallend spotje voor. Moet men dan maar een onopvallend spotje maken omdat je anders het risico loopt in het nieuws te komen?
Verder ben ik nog steeds benieuwd naar hoe je vind dat dit tegen het beleid ten aanzien van de publieke omroep ingaat.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:32 schreef Tafkahs het volgende:
tja, dat mag je vinden. Ik wil graag geloven dat het nieuws er is om iets over de belangrijke zaken in de wereld te vertellen,
Van NOS.nlquote:Programmastatuut
A) algemeen
Programma-opdracht
In artikel 16 van de Mediawet is de NOS opgedragen programma's te verzorgen voor radio, televisie en teletekst.
Missie
NOS Radio en Televisie (RTV) wil de beste radio en televisieprogramma's bieden op het gebied van nieuws, sport, evenementen en teletekst, en op die manier een wezenlijke bijdrage leveren aan de versterking van de positie van de publieke omroep met betrekking tot onderscheidende programmering en marktaandeel.
NOS RTV wil kijkers en luisteraars eerlijk, veelzijdig, feitelijk en zorgvuldig informeren over relevante ontwikkelingen in de samenleving. Binnen een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau wordt gestreefd naar objectiviteit, integriteit en naar een grote mate van toegankelijkheid voor de Nederlandse samenleving.
Aan uiteenlopende onderwerpen en opvattingen wordt aandacht besteed, met de bedoeling mede inhoud te geven aan pluriformiteit en daarmee burgers in staat te stellen te functioneren in een democratische samenleving.
[quote]
NOS, bron van nieuws en sport
De NOS maakt programma's op radio, televisie, Teletekst en internet. Het zijn specifieke programma's op het terrein van nieuws, parlementaire verslaggeving, sport en actuele gebeurtenissen.
Dat is dan ook niet de strekking van dit item.quote:niet dat het kiezen op een bepaalde politieke partij goed is.
Volgens Luhmann (De communicatiesocioloog) maakt het helemaal niets uit waar de massamedia over bericht.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:32 schreef Tafkahs het volgende:
tja, dat mag je vinden. Ik wil graag geloven dat het nieuws er is om iets over de belangrijke zaken in de wereld te vertellen, niet dat het kiezen op een bepaalde politieke partij goed is.
Een mening is altijd subjectief. Stellen dat deze niet klopt is dan ook een erg arrogante of domme uitspraak.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:14 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Geen, maar je subjectieve mening klopt gewoon niet
[..]
Ga dan gewoon niet reageren, zo simpel.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:09 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Vind jij dat ik wel moet reageren op wat Amerika vindt dan?![]()
Ja hoorquote:Op woensdag 15 februari 2006 21:56 schreef The_Dijkstra het volgende:
[..]
Ga dan gewoon niet reageren, zo simpel.
Stel dat de Wilders straks met een spotje komt waarin hij expliciet stelt dat alle moslims per direct het land uitgezet dienen te worden of Marijnissen in een spotje aankondigt dat Nederland een maoistische dictatuur dient te worden onder zijn leiding. Is het dan wel geoorloofd om hierover een nieuwsitem te maken of is dit dan nog steeds niet gepast?quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:28 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Kom op zeg, dat kan beter, de argumenten zijn nu :
- het is een nieuwe manier van presenteren, overgewaaid uit Amerika
- een spotje valt op, dus is het logisch dat het op het nieuws komt
![]()
Ik denk niet dat zoiets gebruikt zal worden als verkiezingsmateriaal eigenlijkquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Stel dat de Wilders straks met een spotje komt waarin hij expliciet stelt dat alle moslims per direct het land uitgezet dienen te worden of Marijnissen in een spotje aankondigt dat Nederland een maoistische dictatuur dient te worden onder zijn leiding. Is het dan wel geoorloofd om hierover een nieuwsitem te maken of is dit dan nog steeds niet gepast?
Hoogstwaarschijnlijk niet nee. Maar vind je dat verkiezingsspotjes per definitie niet thuishoren buiten de daarvoor aangewezen tijden op de publieke omroepen of vind je specifiek dit spotje daarvoor niet nieuwswaardig genoeg?quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:38 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zoiets gebruikt zal worden als verkiezingsmateriaal eigenlijk
Mee eens.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:50 schreef zakjapannertje het volgende:
daar gaat de VVD flink de mist in dus, hoe harder het gevecht tussen de ' rechtse' VVD en ' linkse' PvdA hoe meer de kiezer wordt aangetrokken tot de ' middenpartij' CDA, daarnaast vind ik het niet netjes van partijen als de VVD om dit gevecht uit te vechten in verkiezingen die over gemeentelijke kwesties moet gaan, met een keuze tussen gemeentelijke partijen, en niet over wie in 2007 in Den Haag mee mag doen in het volgend kabinet
Dat vind Bos ook:quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:09 schreef One_of_the_few het volgende:
als verkiezingsspotje is het ideale reclame voor de PvdA.
Bij Fortuyn zag je het overigens ook, die spon ook garen met vele onfatsoenlijke aanvallen.quote:VVD mangelt in tv-spotje PvdA, maar met knipoog
Van onze verslaggever Marc Peeperkorn
DEN HAAG - De VVD deinst er niet voor terug: een tv-spotje uitzenden waarin de tegenstander openlijk wordt afgekraakt. Het is tijd voor PvdA’tje plagen vinden de liberalen. Maar wel met een knipoog. Slachtoffer Wouter Bos kan er dan ook ‘geen genoeg van krijgen’.
Op de tonen van een vrolijk kindermelodietje introduceert het VVD-campagnefilmpje Roos. Deze bloem – het PvdA-symbool – wordt vriendelijk gevraagd of ze al een mening heeft. Over integratie bijvoorbeeld. Stil zwaait Roos heen en weer. Gemeentebelastingen dan, meer of minder? Roos weet het niet. Veiligheid? Stilte. De boodschap is duidelijk: de PvdA staat voor niets. En de VVD? ‘De VVD kiest wel. Kiest u de VVD?’
In tegenstelling tot de Verenigde Staten – waar het besmeuren van de electorale concurrent gemeengoed is – kenmerken Nederlandse politieke tv-spots zich door braafheid en het aanprijzen van de eigen idealen. Voormalig VVD-leider Frits Bolkestein brak in 1994 met deze traditie. In een kort maar krachtig filmpje was dat jaar een steeds misnoegder kijkende Bolkestein te zien, tegen een achtergrond van (loze) verkiezingsbeloften van de andere partijen.
‘Het was het enige spotje dat effect had’, concludeert bijzonder hoogleraar politieke communicatie Kees Brants (Universiteit Leiden) op basis van door hem uitgevoerd onderzoek. ‘Maar wel averechts: het keerde de mensen af van de VVD.’
In 2002 en 2003 zetten LPF en CDA zich in hun tv-spotjes af tegen Paars. Brants: ‘Paars was voor hen de algemene noemer van het kwaad. Direct op de persoon of partij gerichte aanvallen komen zelden voor. Dat komt door ons coalitiestelsel. Het is niet geloofwaardig iemand eerst voor rotte vis uit te maken en vervolgens met diezelfde persoon of partij aan de onderhandelingstafel te schuiven.’
Brants vreest dan ook dat de VVD een misrekening heeft gemaakt met het spotje over Roos. PvdA-leider Bos hoopt dat het filmpje zo vaak mogelijk wordt uitgezonden. ‘Wij zijn blij met alle aandacht van de VVD. ’
Bron: De Volkskrant
quote:Op de tonen van een vrolijk BZN-muziekje zien we, met als achtergrond een met eikenhout betimmerde wand, prominent middenin beeld, een tamelijk primitief getekende rokende sigaar.
Een microfoon wordt in beeld geschoven.
Stem (buiten beeld):
'Wie is momenteel de leider van de VVD?'
Stil zwaait sigaar heen en weer. Sigaar weet het niet.
Stem:
'Is het aanvoerder Van Aartsen, of is het toch erelid Wiegel?'
Sigaar zwaait heen en weer. Sigaar weet niet.
Stem:
'Kunt u niet kiezen?'
Sigaar zwaait van nee. Er valt een askegel. De onthoofde sigaar stoot nog één rookpluimpje uit en dooft.
Stem:
'De VVD - waarom stemmen op een partij die niet kan kiezen?'
Ik geef je heel weinig kans, NOS journaal besteedde nog geen 2 weken geleden bijna de helft van de zendtijd (ok was wel zondag) aan de aftrap van de campagne voor de gemeenteraads verkiezingen van de PvdA.quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:06 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Ik heb de klacht zojuist bij de reclame code commissie gepost. Even geduld graag.
Zoals ook al in het artikel staat heeft de VVD er in het verleden dus wel succes mee gehad. Hoe die malloot van de uni van Leiden er bij komt dat dit averechts heeft gewerkt is mij een raadsel, VVD won namelijk 8 zetels bij de verkiezingen dat jaar.quote:Op donderdag 16 februari 2006 08:42 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat vind Bos ook:
[..]
Bij Fortuyn zag je het overigens ook, die spon ook garen met vele onfatsoenlijke aanvallen.
quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:45 schreef Invictus_ het volgende:
De spotjes bij de volkskrant.
En het tegenspotje van de Bie![]()
[..]
Eerst verwijs je naar het artikel om aan te geven dat het een succes was, en daarna geloof je niets van de conclusie?quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:52 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zoals ook al in het artikel staat heeft de VVD er in het verleden dus wel succes mee gehad. Hoe die malloot van de uni van Leiden er bij komt dat dit averechts heeft gewerkt is mij een raadsel, VVD won namelijk 8 zetels bij de verkiezingen dat jaar.
Ze willen de PvdA en Bos niet bij naam noemen natuurlijk, maar met deze vorm proberen ze hetzelfde effect te bewerkstelligen. Minder sterk, want er is geen 'bronvermelding' bij als onderbouwing van de al bijna mythische dooddoener dat de PvdA geen mening heeft of draait.quote:Overigens is de reactie van Bos ook wel zeer voorspelbaar, je kunt immer moeilijk toegeven dat de boodschap in die filmpjes klopt. Ik snap trouwens niet waarom ze deze vorm hebben gekozen, willen ze de PvdA echt goed aanvallen hoef je eigenlijk alleen maar de uitspraken en weersprekingen daarvan van Wouter Bos achter elkaar te monteren.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |