quote:
Jaap Stam, nieuwe leider van Ajax
In Kampen wordt op 17 juli 1972 Jakob Stam geboren, hij begint zijn voetbalcarrière bij de plaatselijke trots: DOS Kampen. Op het middenveld is hij een hardwerkende voetballer, hij houdt geen rekening met een eventuele profcarrière in de toekomst. FC Zwolle scout hem echter, wat het begin betekent van een geleidelijke, succesvolle weg naar de absolute top van het mondiale voetbal. Jaap Stam maakt zijn debuut voor de Zwollenaren op 24 augustus 1992 in de thuiswedstrijd tegen Heracles, Zwolle eindigt dat seizoen op de zesde plaats van de eerste divisie. Één seizoen slechts, is de verdediger actief in Zwolle, want in de zomer van 1993 verhuist hij al naar eredivisionist Cambuur Leeuwarden. In Friesland degradeert hij meteen in zijn eerste seizoen weer naar de eerste divisie, daar speelt Jaap Stam een erg sterk seizoen en wordt door VI verkozen tot de beste speler van de eerste divisie.
Ook de eredivisieclubs merken zijn stormachtige ontwikkeling op, hij gaat in op een aanbieding van Willem II, waar hij wordt herenigd met zijn oud-trainer Theo de Jong. Ook in Tilburg gaat alles voor de wind, Jaap Stam behoort vanaf het begin van seizoen 1995/96, zijn eerste seizoen in dienst bij Willem II, meteen tot de absolute uitblinkers. Al snel is duidelijk dat Jaap Stam zijn hoogtepunt ook niet bij Willem II zal beleven, al snel is er interesse van de traditionele top 3, maar dat Jaap Stam al tijdens zijn eerste seizoen wordt verkocht aan PSV, had niemand verwacht. Ook in Eindhoven is kent Jaap Stam weinig aanpassingsproblemen, vanaf het begin heeft hij een basisplaats en zijn spel is imponerend. Ook bondscoach Guus Hiddink merkt de robuuste verdediger op, in de met 1 – 0 verloren oefenwedstrijd tegen Duitsland op 24 april 1996, maakt Jaap Stam zijn debuut in het shirt van het Nederlands elftal. Het EK in Engeland, later dat jaar, wordt hij nog niet geselecteerd, maar vanaf de kwalificatiewedstrijden voor het WK van 1998 in Frankrijk is hij een vaste waarde in de selectie van Oranje.
Bij PSV wint Jaap Stam zijn eerste prijzen, in zijn eerste seizoen eindigen de Eindhovenaren nog als tweede achter Ajax, wel winnen zij dat seizoen de KNVB – beker door in de finale Sparta met 5 – 2 te verslaan. Zijn eerste volledige seizoen 1996/97 wordt begonnen met de winst van de Nederlandse Super Cup, tevens wint hij met PSV landskampioenschap en wordt hij tijdens het VVCS-gala uitgeroepen tot beste speler van de eredivisie. Het jaar daarop wordt opnieuw de Super Cup gewonnen en toont het grote Manchester United haar interesse. In de zomer van 1998 wordt het WK in Frankrijk gespeeld, op dit toernooi speelt Oranje de sterren van de hemel, waardoor de halve finale wordt bereikt. In de halve finale speelt Oranje tegen Brazilië, na een spannende wedstrijd moet de wedstrijd worden beslist door strafschoppen, Brazilië neemt ze beter, waardoor Nederland is uitgeschakeld. Jaap Stam speelt een uitstekend toernooi tegen de grote sterren uit bijvoorbeeld Argentinië en Brazilië, waardoor heel de wereld kennis heeft kunnen maken met de kale verdediger.
Voor een bedrag van bijna 14 miljoen Euro, een recordbedrag voor een verdediger, verhuist Jaap Stam na het WK naar Manchester om te gaan spelen in de Premier League. Ook bij Manchester United weet hij zich snel aan te passen aan het hogere niveau, met Jaap Stam als leider van de defensie zijn de Mancunians binnen en buiten Engeland een klasse apart. Meteen in zijn eerste seizoen wint hij de treble door zowel de landstitel, FA Cup (2 – 0 overwinning op Newcastle United) én Champions League (Bayern München wordt in de finale op sensationele wijze met 2 – 1 verslagen) te winnen. Jaap Stam groeit bij Manchester United uit tot één van de beste centrale verdedigers ter wereld en niets lijkt hem in de weg te staan. Tijdens zijn tweede seizoen wint hij met zijn club óók de Wereldbeker voor clubteams, door Palmeiras in Tokio met 1 – 0 te verslaan, Jaap Stam heeft vanaf dat moment bijna alle denkbare prijzen op clubniveau gewonnen, alleen met Nederland heeft hij dan nog niets gewonnen.
Ook in zijn tweede en derde seizoen bij Manchester United wordt de Premier League gewonnen, in seizoen 2000/01 heeft hij echter te kampen met een forse blessure, hij wordt geopereerd aan de achillespees en even later speelt een hamstringblessure hem op. Jaap Stam mist hierdoor veel wedstrijden van Manchester United én Oranje, tot overmaat van ramp mist het Nederlands elftal kwalificatie voor het WK van 2002 in Zuid-Korea en Japan, waardoor dit één van de meest teleurstellende jaren is uit de loopbaan van Jaap Stam. Zijn gehele periode bij Manchester is hij onomstreden, hij is geliefd bij de supporters en een voorbeeld binnen en buiten het veld. De publicatie van zijn autobiografie verstoort echter zijn tot die tijd zeer goede relatie met manager Sir Alex Ferguson, waardoor Jaap Stam kort na de start van seizoen 2001/02 verhuist naar de Serie A. In Italië is Lazio zijn nieuwe club, met de transfer is bijna 25 miljoen Euro gemoeid.
Bij Lazio beleeft Jaap Stam een valse start, na afloop van het duel tussen Lazio en Atalanta Bergamo op 13 oktober 2001 wordt hij positief gevonden op het gebruik van nandrolon, hij wordt door het Italiaanse Olympische Comité (CONI) voor vier maanden geschorst. Na zijn rentree in de basiself vormt hij een uiterst succesvol duo met captain Alessandro Nesta en Lazio lijkt dan ook verder te gaan met het winnen van prijzen. De club raakt echter in de financiële problemen en moet al snel enkele sterren verkopen, zo ook zijn kompaan in het hart van de defensie, de trots van de club: Alessandro Nesta, die naar AC Milan vertrekt. Jaap Stam wordt dus dé leider van de defensie van de geplaagde Romeinen en doet dit uitstekend, hij wordt in Italië al snel gezien als één van de beste verdedigers van de Serie A.
Vanaf medio 2004 speelt Jaap Stam bij AC Milan, dat hem voor een bedrag van zo’n 6 miljoen Euro overneemt van Lazio. Bij de Rossoneri zal hij worden herenigd met zijn oud-ploeggenoot Alessandro Nesta en met ook Paolo Maldini in de selectie, lijkt AC Milan vanaf seizoen 2004/05 over een niet te passeren defensie te beschikken. Jaap Stam zal zich alleen op zijn club richten, aangezien hij heeft aangegeven te stoppen als international van Oranje. Het EK in Portugal waar Jaap Stam met Nederland in de halve finale wordt uitgeschakeld door gastland Portugal, is dus zijn laatste toernooi met Oranje. In clubverband heeft hij alle prijzen al gewonnen die er te winnen zijn, maar bij AC Milan valt de oogst na twee seizoenen lichtelijk tegen. Dit seizoen lijkt de landstitel een onmogelijke opgave en in de Champions League ontmoet AC Milan het lastige Bayern München uit Duitsland, het zou mooi zijn als Jaap Stam zijn periode bij AC Milan kan afsluiten met een hoofdprijs. De verdediger verhuist namelijk in de zomer van 2006 naar Ajax.
Bij Ajax zal Jaap Stam de leider moeten worden van het jonge, talentvolle elftal van de Amsterdammers. Niemand had verwacht dat hij voor Ajax zou kiezen, zijn oude club PSV leek de beste papieren te hebben, maar toch koos Jaap Stam bewust voor Ajax: "Ajax is Ajax. Waar je ook komt op de wereld, iedereen krijgt een blik van herkenning bij het horen van die naam. Ik vind het wel iets hebben met je naam opgenomen te worden in zo'n grote geschiedenis. Net als alle jongens uit de buurt in Kampen was ik vroeger voor Ajax." Met de Amsterdamse club wil hij nog twee seizoenen op topniveau spelen, van afbouwen is geen sprake, de rol van de Kampenaar is duidelijk: "Een overgang naar Amsterdam past ook wel bij mijn karakter, weer een nieuwe start. Er moet een nieuw elftal worden opgebouwd, dat geeft ook mij een prikkel. Verder wordt van mij verwacht dat ik mijn ervaring aanwend, praat met spelers, ze stimuleer en probeer te helpen. Ajax heeft ervaring en een sturende hand nodig. Ik probeer vooral te helpen door het voortouw te nemen op het veld. Ik ga in eerste instantie naar Ajax om te presteren. Ik heb geen zin de komende twee jaar mee te helpen een goed elftal op te bouwen dat in het seizoen daarop leuk kampioen wordt. In de twee jaar dat ik bij Ajax onder contract sta wil ik een keer een kampioenschap binnenhalen."
De druk op Jaap Stam wordt wel érg groot, hij wordt binnengehaald zoals JC ooit bij