Jij hebt dus dezelfde aversie tegen de Politie als tegen Militairen? Aangezien die ook worden opgeleid om met wapens om te gaan en om die zo nodig te gebruiken?quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:51 schreef SCH het volgende:
Het spijt me maar ze worden opgeleid om met wapens om te gaan en ze zo nodig te gebruiken. Iemand doodmaken met een wapen is moord.
Ja! Wapens zijn een bron van veel ellende.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:53 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Jij hebt dus dezelfde aversie tegen de Politie als tegen Militairen? Aangezien die ook worden opgeleid om met wapens om te gaan en om die zo nodig te gebruiken?
Ik weet niet uit wat voor broeinest van communisme jij gekropen bent, het zal wel Nijmegen of ergens in de Randstad zijn. Het blijkt in ieder geval wel dat je niet zelf in dienst geweest bent, of militairen in je vriendenkring hebt of ooit eens een keer bent gaan kijken op een kazerne wat daar nu werkelijk gebeurt. (Of het moet natuurlijk zijn geweest om subversivelijke acties uit te voerenquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Het spijt me maar ze worden opgeleid om met wapens om te gaan en ze zo nodig te gebruiken. Iemand doodmaken met een wapen is moord.
Het zal allemaal heel goed bedoeld zijn maar het leger is natuurlijk een moorddadige machine van macho-achtige mensen die hun agressie moeten uiten. Dat zie je aan mensen als RonaldV die zelfs hier heel agressief overkomt. Ik moet er niet aan denken dat zo'n licht ontvlambaar type een wapen in zijn handen heefft.
Ik ben goed op de hoogte hoor, daar ligt het niet aan. Ik heb er gewoon een andere kijk op.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik weet niet uit wat voor broeinest van communisme jij gekropen bent, het zal wel Nijmegen of ergens in de Randstad zijn. Het blijkt in ieder geval wel dat je niet zelf in dienst geweest bent, of militairen in je vriendenkring hebt of ooit eens een keer bent gaan kijken op een kazerne wat daar nu werkelijk gebeurt. (Of het moet natuurlijk zijn geweest om subversivelijke acties uit te voeren)
Zet je Maoïstisch-Leninistisch gekleurde bril eens af en laat je eens informeren hoe het Nederlandse leger daadwerkelijk in elkaar zit, en hoe de Nederlandse militairen daadwerkelijk zijn. Ik weet zeker dat je mening heel anders wordt.![]()
Je bent NIET goed op de hoogte. En als jij vindt dat je mag zeggen dat militairen gelijk staan aan moordenaars mag ik ook zeggen dat jij in mijn ogen staat voor alles wat er op dit moment mis is met Nederland.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ben goed op de hoogte hoor, daar ligt het niet aan. Ik heb er gewoon een andere kijk op.
Ereschuld? Waarvoor? Ja, ok, voor de lui die voornamelijk dienstplichtig en gedwongen door de situatie hun leven hebben moeten geven in Europese oorlogen, maar voor de soldaten van vandaag de dag? Die doen gewoon hun vrijwillig geaccepteerde werk.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Traditioneel zijn er vaak van dat soort gunsten toegekend aan veteranen. Als dank voor wat zij voor het vaderland gedaan hebben en de offers die ze gebracht hebben. Inderdaad een soort eerbetoon. Net als dat we onze militaire begraafplaatsen nog steeds heel goed onderhouden. Zie het als een soort ereschuld.
Ik zie niet in waarvoor de soldaten van vandaag daarvoor in aanmerking zouden moeten komen. De oud medewerkers van AH krijgen toch ook geen dag gratis reizen in het OV? Zijn die dan soms minder?quote:Met dat gratis openbaar vervoer valt het allemaal wel mee. Wat de veteraan nu krijgt is 1 keer per jaar gratis openbaar vervoer naar de veteranendag. Om mensen die dit misschien niet kunnen betalen toch de gelegenheid te bieden om die ene keer per jaar hun kameraden weer te zien. Noem jij dat heldenverering? Ik noem het goed fatsoen.
Dat is een van de arbeidsvoorwaarden, neem ik aan, waarvoor een militair zijn werk aanneemt, daar heb ik niets op tegen.quote:Wanneer een militair sneuvelt tijdens zijn uitzending krijgt de weduwe bijvoorbeeld zijn laatste salaris 140% uitbetaalt tot aan de pensioenleeftijd. Ik vind dat soort zaken een soort ereschuld die de maatschappij aan mensen die voor haar sneuvelen heeft. En daar moeten we dus ook niet op bezuinigen.
Dat is een Amerikaanse soldaat, geen Nederlandse. Ik heb nog geen Nederlandse ex-soldaat in een rolstoel bij het centraal station zien zitten?quote:Pas zag ik een docu op tv over een Amerikaan die zijn benen was kwijtgeraakt in Irak. Omdat hij dus zijn contract niet kon uitdienen werd zijn premie teruggevorderd. Hierdoor moest hij zijn huis verkopen en leefde nu in zijn auto voor een supermarkt, waar hij bedelde om in leven te kunnen blijven. Stank voor dank noem ik dat.
Waarom moeten ze vaker gratis reizen?quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:05 schreef _The_General_ het volgende:
Terug naar de veteranen. Van mij hoeven ze niet perse een gratis OV te krijgen maar wel vaker gratis reizen dan 1 x per jaar. Voor dat gratis treinkaartje moeten ze nu heel veel moeite doen om het te krijgen. Bureaucratie ten top..
Om bv deel te nemen aan reunies/herdenkingen welke voor zeer veel veteranen belangrijk zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2006 08:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom moeten ze vaker gratis reizen?
Elke andere Jan Doedel heeft, binnen zijn functie, ook maar gewoon het werk te doen wat hem wordt opgedragen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:55 schreef ErwinRommel het volgende:
Elke Jan Doedel doet zijn werk en vind daar zelf hopelijk bevrediging in.
Zo doet ook een militair zijn werk. Hij/zij is zich bewust dat een missie deel uitmaakt van het beroep militair.
Het is echter niet, nogmaals, aan de militair om dat te beslissen. Het is de politiek en dus rechtstreeks de maatschappij die deze militair naar een ver gebied stuurt. Hij gaat, doet dat zonder schroom of klagen.
Een militair heeft dus geen keuze, dat weet hij ook.
Ik zie dus niet in waarom een maatschappelijke erkenning nodig is, tenzij je ook vind dat elke werkgever tot de dood van een (voormalig) werknemer, dergelijke erkening aan zijn (voormalig) personeel zou moeten geven.quote:Dus een beetje maatschappelijke erkenning lijkt mij zeer wel op zijn plaats.
Binnen de eigen kringen kent men die erkenning wel, want men is dan tezamen met lotgenoten. In de "burgermaatschappij" is dat er amper.
Ik weet niet of dat een mentaliteitskwestie is, maar als ik zo het een en ander zo doorlees vrees ik van wel.
Je mist de essentie denk ik.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:59 schreef Vhiper het volgende:
Ik zie dus niet in waarom een maatschappelijke erkenning nodig is, tenzij je ook vind dat elke werkgever tot de dood van een (voormalig) werknemer, dergelijke erkening aan zijn (voormalig) personeel zou moeten geven.
ff offtopic.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:43 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ik ben blij dat Minister van Defensie een tijd terug heeft besloten om het Draaginsigne Gewonden ook te verlenen aan veteranen die leiden aan psychisch problemen zoals posttraumatische stress stoornis. Dit is een zeer grote en waardevolle erkenning.
Die erkenning krijgen ze wat mij betreft voldoende op hun salarisstrookje en hun secundaire arbeidsvoorwaarden, daar hoeven we niet nog wat extraatjes voor na hun diensttijd bij te doen. Militairen van vandaag de dag kiezen zelf voor om de gevaren te lopen, net zoals journalisten ervoor kiezen zich, gewapend met laptop en schrijfblok in een oorlogsgebied te begeven of doktoren in hetzelfde gebied met injectienaald en amputatiezaag. Voor hun ook allemaal extraatjes na hun werk?quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:19 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Je mist de essentie denk ik.
Een gewone werkende burger loopt niet diezelfde gevaren die een militair heeft.
Ondanks dat een militair er zelf voor kiest om op missie te gaan en zijn leven riskeert heeft een militair ook idealen. Daar word dan nog wel eens lacherig over gedaan, maar de meesten hebben een ideaal wanneer ze in dienst gaan.
Dan zet de regering deze militairen in, notabene in naam van de maatschappij (want we kunnen toch niet achterblijven en we moeten toch iets doen??).
De maatschappij heeft dan ook de plicht om die erkenning te geven die veteranen toekomen.
Ik heb niets tegen een veteranendag, maar ik zie niet in waarom die door de maatschappij gefinancierd zou moeten worden (Behalve dan voor die veteranen die dienstplichtig of ten tijde van Nederlandse oorlogstijd (WOII, Indie, e.d.) in dienst zaten)quote:Nu is er een jaarlijkse veteranendag, maar heb jij daar wel eens iets over gehoord in de pers? Ik durf te stellen dat 95% niet weet wat dat inhoud, en denkt dat het gaat over veteranen van de Elfstedentocht jaar nog wat.
Journalisten worden niet door de regering, en dus de maatschappij gestuurd, militairen wel. Tussen die twee beroepsgroepen ligt een hemelsbreed verschil.quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:15 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Die erkenning krijgen ze wat mij betreft voldoende op hun salarisstrookje en hun secundaire arbeidsvoorwaarden, daar hoeven we niet nog wat extraatjes voor na hun diensttijd bij te doen. Militairen van vandaag de dag kiezen zelf voor om de gevaren te lopen, net zoals journalisten ervoor kiezen zich, gewapend met laptop en schrijfblok in een oorlogsgebied te begeven of doktoren in hetzelfde gebied met injectienaald en amputatiezaag. Voor hun ook allemaal extraatjes na hun werk?
[..]
Ik heb niets tegen een veteranendag, maar ik zie niet in waarom die door de maatschappij gefinancierd zou moeten worden (Behalve dan voor die veteranen die dienstplichtig of ten tijde van Nederlandse oorlogstijd (WOII, Indie, e.d.) in dienst zaten)
De essentie is eigenlijk in Nederland: We sturen wel wat militairen, dan is ons geweten gesust. Maar owee als ze slachtoffers maken terwijl ze mijn beslissing uitvoeren (Ik wil geen doden op mijn geweten hebben).quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:40 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En dan kom ik weer terug op de essentie, de maatschappij stuurt militairen, als de maatschappij zo gemakkelijk omgaat met de militairen die ze stuurt vrees ik dat er echt iets goed mis is met diezelfde maatschappij die ze stuurt vind ik. Ik vind het namelijk zeer gemakzuchtig zoals enkelen denken.
De NOS wordt naar mijn weten toch ook voornamelijk door publiek geld gefinancierd?quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:40 schreef ErwinRommel het volgende:
Journalisten worden niet door de regering, en dus de maatschappij gestuurd, militairen wel. Tussen die twee beroepsgroepen ligt een hemelsbreed verschil.
En dat de erkenning volgens jou al voldoende word erkent in wat het salarisstrookje vind ik zeer kort door de bocht.
Waarom is de maatschappij verantwoordelijk voor de risico's die militairen willens en wetens zelf nemen? De maatschappij dwingt niemand te gaan, derhalve acht ik de maatschappij ook niet verantwoordelijk voor de risico's die ze lopen. Als we nog een dienstplichtig leger hadden, had ik je volkomen gelijk gegeven, maar dat is nu eenmaal (gelukkig) niet meer het geval.quote:En dan kom ik weer terug op de essentie, de maatschappij stuurt militairen, als de maatschappij zo gemakkelijk omgaat met de militairen die ze stuurt vrees ik dat er echt iets goed mis is met diezelfde maatschappij die ze stuurt vind ik. Ik vind het namelijk zeer gemakzuchtig zoals enkelen denken.
Wat een onzin, zegquote:Op donderdag 16 februari 2006 15:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De essentie is eigenlijk in Nederland: We sturen wel wat militairen, dan is ons geweten gesust. Maar owee als ze slachtoffers maken terwijl ze mijn beslissing uitvoeren (Ik wil geen doden op mijn geweten hebben).
Als ze sterven: eigen schuld, hadden ze maar een ander vak moeten kiezen (dat is niet mijn geweten, maar zijn keus)
En achteraf hoeven we niet nog eens geconfronteerd te worden met die beslissing, door een parade van invaliden of zo (dan zou mijn geweten weer eens op kunnen spelen).
Tijdens de laatste veteranendag is een Draaginsigne officieel uitgereikt aan Meneer Laarhoven, ex UNIFIL. Zie de toespraak ;quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
ff offtopic.
Is dat zo? In de Kareoler (lijfblad van het BNMO schrijft men daar wat anders over. )
Ik ga daar eens achteraan.
Deze eerstgenoemde persoon ken ik.quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:00 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Tijdens de laatste veteranendag is een Draaginsigne officieel uitgereikt aan Meneer Laarhoven, ex UNIFIL. Zie de toespraak ;
http://www.mindef.nl/actu(...)aakveteranendag.aspx
Ik ben altijd bereid iets te lezen op verzoekquote:Op donderdag 16 februari 2006 17:23 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Deze eerstgenoemde persoon ken ik.
Ik ben verder benieuwd of Vhiper, SCH en andere tegenstanders van een rechtvaardiger veteranenbeleid dit ook zullen lezen.
En hier ben ik het dus niet mee eens. Brandweerlieden worden ook ingezet omdat wij als samenleving vinden dat branden snel geblust moeten worden en politieagenten worden ook ingezet omdat wij als samenleving ordehandaving een groot goed vinden en verpleegkundigen en doctoren worden ook en masse ingezet omdat de samenleving een goede gezondheidszorg wil.quote:Sommigen vragen zich af waaròm we op een dag als vandaag stil moeten staan bij het beroep van militair en bij het begrip veteraan. Bakkers of brandweerlieden doen toch ook belangrijk werk? Toch bestaat er een belangrijk verschil. Een militair wordt namelijk ingezet vanuit het "landsbelang". Een militair wordt ingezet omdat wij het als samenleving belangrijk vinden dat Nederland in de wereld werkt aan vrede en veiligheid.
Waar leid je uit af dat die erkenning er amper zou zijn?quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:55 schreef ErwinRommel het volgende:
Binnen de eigen kringen kent men die erkenning wel, want men is dan tezamen met lotgenoten. In de "burgermaatschappij" is dat er amper.
Waarom deel je mij in bij de groep tegenstanders van een rechtvaardiger veteranenbeleid? Daar voel ik me helemaal niet bij thuis. Ik ben voor meer zorg als het gaat om nazorg en medische begeleiding maar niet als het gaat om voorrang wat betreft andere zaken.quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:23 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik ben verder benieuwd of Vhiper, SCH en andere tegenstanders van een rechtvaardiger veteranenbeleid dit ook zullen lezen.
Wie is hier anti-militair?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:44 schreef Blizzard_San het volgende:
Zo simpel is het allemaal niet om een MIP/DIG te krijgen.
Ik proefde toch wel degelijk de druk van Defensie, bij de arts/psychiater die het onderzoek deed.
Men probeerde het toch wel richting "slechte jeugd" op te pushen.
Voor de niet ingewijde; MIP = MIlitair Invaliditeits Pension
DIG = DraagInsigne Gewonde
Voor de Anti-militiaren, beide heb ik voor mijn vrijwillige 6 mnd in Libanon.
Ik begin je plots veel aardiger te vinden.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:43 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Als ik zie aan welke personen ze hele koninklijke onderscheidingen geven, kom je er met een DIG wel erg bekaaid vanaf. Nou ben ik er eerder voor dergelijke koninklijke onderscheidingen weer wat exclusiever te maken, dan er nog meer uitdelen, maar ik vind wel dat onze militairen ze meer verdienen dan bijvoorbeeld een atleet, die eens een titeltje wint.
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:50 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik begin je plots veel aardiger te vinden.Vanwege deze hele alinea.
Mijn vader heeft in 73 in dienst een zenuwbeschadiging in zijn rechterarm opgelopen. Een arts heeft hem, onder het motto van een schrijftest, zijn handtekening willen laten zetten onder een document waarmee hij afstand zou doen van zijn rechten. Gelukkig trapte hij daar niet in en krijgt hij nu maandelijks een schadevergoeding van defensie, waarbij hij overigens mag werken.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:44 schreef Blizzard_San het volgende:
Zo simpel is het allemaal niet om een MIP/DIG te krijgen.
Ik proefde toch wel degelijk de druk van Defensie, bij de arts/psychiater die het onderzoek deed.
Men probeerde het toch wel richting "slechte jeugd" op te pushen.
Voor de niet ingewijde; MIP = MIlitair Invaliditeits Pension
DIG = DraagInsigne Gewonde
Voor de Anti-militiaren, beide heb ik voor mijn vrijwillige 6 mnd in Libanon.
Ik ga niet eens de moeite nemen om je uit te leggen dat je nu appels met peren aan het vergelijken bent.quote:Op maandag 20 februari 2006 15:50 schreef Hellracer het volgende:
Laten we de extra rechten van studenten ook afnemen, ze investeren in hun eigen toekomst dus daar hoeft de samenleving niet aan te betalen.
Even dezelfde redenatie als SCH, Vhiper en soort genoten.
Genoeg journalisten die in hetzelfde gebied als die militairen rondwandelen, maar dan ongewapend en artsen nemen dagelijks keuzes op leven en dood, net als militairen. Ik weet niet wat een beetje militair verdient, maar dat zal heus wel een bedrag zijn waar je geen medelijden mee hoeft te hebben, aangevuld met een flink pakket secundaire arbeidsvoorwaarden, waarvan een aantal voorbeelden in dit topic al de revu hebben gepasseerd.quote:De betaling die een militair krijgt is erg laag gezien de risico's zij lopen.
een arts of journalist verdiend op zijn zachts gezegd het drievoudige.
Ja ben net 3 weken op weg in INI2 en heb nu ook Engels.quote:Op zondag 26 februari 2006 17:52 schreef _The_General_ het volgende:
Je zit op de KMS, mooi. Ik kom daar wel vaker. Volg je toevallig lessen Engels? Een goede vriend van mij geeft daar Engels.
Nu je het zegt ja, er is al verteld dat Aspirant Onderofficieren betrokken zijn bij een aantal herdenkingen, dat is ook al eens naar voren gekomen bij krijgshistorie.quote:Op zondag 26 februari 2006 19:02 schreef _The_General_ het volgende:
Ik zit zelf niet in het leger. Ik ken je leraar via, via. Ik ben sinds een aantal jaren betrokken bij een streekmuseum. Voor dat streekmuseum ligt een monument ter herdenking van de soldaten die daar gesneuveld zijn in woII. Je leraar zit al enkele jaren bij het comite dat jaarlijks een herdenking organiseert bij dat monument. Ikzelf ben dit jaar bij dat comite gekomen. Daarnaast heb ik samen met je leraar in een comite gezeten dat 40 britse veteranen een week lang heeft verzorgd.
De KMS is altijd met een groep bij die herdenking aanwezig om te helpen. Daarnaast is de staf er ook altijd bij.
Schokkend. Doet me denken aan die zaak uit de jaren negentig met die man van de MOD geloof ik.. Smerige zaak was dat.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:26 schreef _The_General_ het volgende:
Een arts heeft hem, onder het motto van een schrijftest, zijn handtekening willen laten zetten onder een document waarmee hij afstand zou doen van zijn rechten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |