abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 juni 2006 @ 09:17:34 #201
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_39063958
Gisteren gepoogd de akkoorden van One van U2 te spelen, maar helaas kwam ik vast te zitten op de Fmaj7, een godsonmogelijk akkoord voor een beginner, die al moeite genoeg heeft met een gewone F. Is er een 'cheat' voor ofzo? Nu kan ik het hele refrein doen behalve dat rukakkoord

Nu ik de meeste basisakkoorden wel uit mijn hoofd ken is het nu zaak geworden om ze supersnel te vinden en over te pakken. Merk wel dat ik dat toch echt moet oefenen. Gewoon random akkoords spelen non-stop en zo snel mogelijk over pakken. Of natuurlijk About a Girl van Nirvana oefenen (Em - G - Em - G - Em -G etc)

Tokkelen laat ik nog even achterwege, alhoewel het al wel een beetje lukt met Unintended van Muse. Als ik het akkoord aansla en dan een paar losse noten binnen dat akkoord vloeit het mooi in elkaar over. Jammer dat mijn overpaktijd nog zo lang duurt (van G naar C doe ik wel minstens een seconde over)
Nu met gitaar!
pi_39070417
Fmaj7 doe ik zo.

1
2
3
4
5
6
1 - wijs
1 - wijs
2 - middel
2 - middel
3 - ring
1 - wijs

Ik buig mijn middelvinger op het laatste kootje ('n beetje de verkeerde kant op), om zo twee snaren tegelijk te fretten. Je wijsvinger leg je over de gehele breedte van de hals achter de eerste fret, en 'rol' je een beetje van de kop weg... Op die manier kan je meer kracht zetten.

Je kan hem ook zo spelen:
1
2
3
4
5
6
 8                1      wijs
10                1      wijs 
 9     of zo:     2      ring
10                2      middel
 8                0      -open-
 x                1      duim

Da's wellicht wat makkelijker.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jordy-B op 21-06-2006 12:35:13 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_39074020
Doe het nog makkelijker. Speel alleen de bovenste 4 snaren
dus

1
2
3
4
5
6
1      wijs
1      wijs
2      ring
2      middel
-
-
pi_39080283
Maar de duim op de bassnaar is nauwelijks moeilijker, maar zorgt wel voor een voller akkoord...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_39114306
Ik heb zojuist mijn gitaar gesloopt door de snaren te verwisselen, Ik haalde die pinnetjes (waarmee de snaren in de klankkast zitten) eruit, en toen zijn daar 3 pinnetjes van overgebroken.
Zijn deze pinnentjes los te verkrijgen of wat nu?
pi_39114352
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 15:20 schreef SuperBosch het volgende:
Ik heb zojuist mijn gitaar gesloopt door de snaren te verwisselen, Ik haalde die pinnetjes (waarmee de snaren in de klankkast zitten) eruit, en toen zijn daar 3 pinnetjes van overgebroken.
Zijn deze pinnentjes los te verkrijgen of wat nu?
'tuurlijk zijn die los te krijgen... kosten geen drol, btw...
pi_39115413
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 15:21 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

'tuurlijk zijn die los te krijgen... kosten geen drol, btw...
Dat vermoedde ik al, maar toch had ik een "Oow, shit! Wat nu!?"-moment.
Zijn dat dan ook standaard-maten, en hoe heten ze?
pi_39116045
"bridge pins"

Bij Lord of the strings (zie een paar posts eerder) kan je ze bestellen voor ¤1,90 per setje van zes... (LotS! plastic bridge pins)
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:16:11 #209
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_39333531
Pff
Ik heb ondertussen een half nummer uit getabt.
Ben al aardig op weg alleen bij de fills blijf ik ff steken.
Maar daar kom ik wel uit. De solo heb ik zowaar onder de knie.

Alleen t punt is dat ik er zwaar fanatiek mee bezig ben en het nú áf wil hebben Ik kan niet wachten zegmaar.

Máár mn vingertoppen kunnen het niet verdragen en doen zwaar pijn als ik nu weer ga spelen.
Ik heb er aardig wat eelt op zitten, maar hoe kan ik dit lastig probleempje hendig oplossen?
Tape lijkt me nogal rottig spelen enzo, dus ik denk dat een paar dagen wachten dé oplossing is...
Iemand een beter idee?

De afgelopen twéé dagen heb ik zo'n 10 uur gespeeld ofzo
En het blijft maar in mn hoofd zitten..
Naja, hier het solotje welke ik al snel onder de knie had... Klik
Zeg wat je er van vind
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_39346399
klonk wel geinig, maar je ritme is niet helemaal lekker...

Ik gebruik zelf een metronoom(-programma) als ik probeerseltjes opneem. Meestal speel ik aan de metronoom eerst de backingtrack in (gewoon de akkoorden, dus) en speel ik vervolgens aan de backingtrack de solo in. Als ik geen zin heb in de backingtrack, speel ik nog wel de solo aan de metronoom... Een beetje uit ritme raken is prima (kan zelfs een geinig effect hebben), maar als het teveel wordt, klinkt het net alsof je een fles whiskey achter de kiezen hebt...

Ik gebruik het programma KRISTAL om op te nemen, die's gratis en kan overweg met ASIO (wat ook door m'n guitar port ondersteund wordt).
  woensdag 5 juli 2006 @ 14:13:53 #211
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_39540203
Ik zou nog wel even blijven oefenen hoor
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_39540848
Ok, het lijkt mij ook wel leuk om wat gitaar te kunnen spelen en wil hier graag mee beginnen.. Wat voor gitaar adviseren jullie mij om mee te beginnen? Op marktplaats staat bijv. zoiets, is dat wat?
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
28 juni / 1 juli - Rock Werchter :D
pi_39548984
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 14:35 schreef Proper_fucked het volgende:
Ok, het lijkt mij ook wel leuk om wat gitaar te kunnen spelen en wil hier graag mee beginnen.. Wat voor gitaar adviseren jullie mij om mee te beginnen? Op marktplaats staat bijv. zoiets, is dat wat?
Wat voor een muziek wil je spelen?
Dat is een gitaar met nylon snaren, die klinkt heel anders dan een versie met stalen snaren.
Echter, het is wel makkelijker te bespelen dan eentje met stalen snaren, omdat je de snaren niet zo hard hoeft aan te slaan.
Voor een beginnersgitaar is het natuurlijk niet slecht en hij is ook niet bepaald duur.
pi_39549151
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 19:05 schreef SuperBosch het volgende:

[..]

Wat voor een muziek wil je spelen?
Dat is een gitaar met nylon snaren, die klinkt heel anders dan een versie met stalen snaren.
Echter, het is wel makkelijker te bespelen dan eentje met stalen snaren, omdat je de snaren niet zo hard hoeft aan te slaan.
Voor een beginnersgitaar is het natuurlijk niet slecht en hij is ook niet bepaald duur.
Heb echt 0,0 ervaring(noob ja). Niet echt voorkeur wat ik wil spelen, maar beetje dingen die in mijn muzieksmaak vallen(fobo) dus accoustisch vooral gebruiken voor beetje gewenning. Is electrische moeilijker?
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
pi_39550019
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 19:10 schreef Proper_fucked het volgende:

[..]

Heb echt 0,0 ervaring(noob ja). Niet echt voorkeur wat ik wil spelen, maar beetje dingen die in mijn muzieksmaak vallen(fobo) dus accoustisch vooral gebruiken voor beetje gewenning. Is electrische moeilijker?
Volgens mij is een electische gitaar vergelijkbaar met een western-gitaar (een acoustische met stalen snaren). Je moet de snaren daar harder tegen de fret duwen om een helder geluid te krijgen.
In het begin had ik daar ook moeite mee, maar nu gaat dat prima (met uitzondering van barré accoorden)
pi_39551038
Elektrisch speelt veel lichter dan akoustische staalsnaren... Is niet echt vergelijkbaar. Als de actie (de afstand tussen de snaren en de fretten) laag is, hoef je zelfs amper druk te zetten.

Staalsnarige gitaren hebben doorgaans een smallere en dunnere nek dan nylongitaren. Een smallere hals speelt een stuk prettiger dan zo'n brede hals als op een spaanse gitaar (vind ik dan)...
pi_39551135
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 20:24 schreef Jordy-B het volgende:
Elektrisch speelt veel lichter dan akoustische staalsnaren... Is niet echt vergelijkbaar. Als de actie (de afstand tussen de snaren en de fretten) laag is, hoef je zelfs amper druk te zetten.
Ok, ik ben ook redelijk nieuw in de gitaar-scene, dus ik dacht dat de snaren van hetzelfde materiaal gemaakt waren, dus ook even zwaar in te drukken zijn.
Maar heb je bij een electische gitaar (met weinig afstand tussen fret en snaar) niet veel last van 'fret buzz' oid. Dat de snaar dus tegen de andere frets trilt.
pi_39553196
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 19:48 schreef SuperBosch het volgende:

[..]

Volgens mij is een electische gitaar vergelijkbaar met een western-gitaar (een acoustische met stalen snaren). Je moet de snaren daar harder tegen de fret duwen om een helder geluid te krijgen.
In het begin had ik daar ook moeite mee, maar nu gaat dat prima (met uitzondering van barré accoorden)
Ga nu deze kopen, krijg van een vriend wat lessen en oefenmateriaal. Streven is toch wel elekstrische, maar eerst hierop de basis enzo.. Ben benieuwd Hoop dat ik het geduld heb(daarom eentje kopen, stukje motivatie)..
pi_39553222
Dat kan... ligt er maar net aan hoe recht de nek is (dit kan je veranderen, maar is wel een handeling waarmee je je gitaar kan slopen), of de fretten recht zijn of gebogen (de brug is eigenlijk altijd recht, dus als je rechte fretten zijn, kan je een lagere actie instellen...) de actie stel je dan ook voornamelijk door de hoogte van de brug aan te passen, maar dit is doorgaans niet mogelijk bij akoustische gitaren...

Snaren voor elektrische en akoustische gitaren verschillen behoorlijk. Bij akoustische gitaren zijn doorgaans vier snaren omwonden, ipv drie zoals je hebt op een elektrische of een spaanse. Bij een elektrische gitaar zijn de snaren vaak van (of voorzien van) nikkel. Bij akoustische gitaar zijn het vaak stalen snaren waarbij de bassnaren omwonden zijn met brons of met een brons-fosfor legering. De snaren op een akoustische gitaar zijn vaak wat dikker en wat zwaarder dan elektrisch. Op een elektrische gitaar is het vaak geen probleem om een bend te doen, terwijl het op een akoustische soms gigantisch veel kracht kost om een bend van een hele toon te doen.

De speelbaarheid is ook afhankelijk van snaardikte (waarbij elektrisch doorgaans wat dunnere snaren aankan)...
pi_39561689
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 09:17 schreef Funkytrip het volgende:
Gisteren gepoogd de akkoorden van One van U2 te spelen, maar helaas kwam ik vast te zitten op de Fmaj7, een godsonmogelijk akkoord voor een beginner, die al moeite genoeg heeft met een gewone F. Is er een 'cheat' voor ofzo? Nu kan ik het hele refrein doen behalve dat rukakkoord
Gewoon nemen met drie vingers, zonder barré.
Van onder naar boven: b1, g2, d3. One is een van de makkelijkste nummers om volledig te spelen, akkoorden en melodie.
  donderdag 6 juli 2006 @ 11:48:05 #221
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_39568022
Misschien is het een optie om alle gangbare accoorden hier eens neer te zetten zoals hierboven
En dan natuurlijk op de meest makkelijke manier
Ikzelf ben ook een beginer en heb ook moeite met de F en nog wat andere
Misschien zijn er makkelijkere manieren om acoorden te pakken
Shuffle up and deal!!!
  donderdag 6 juli 2006 @ 11:51:55 #222
110513 Asmodean
The Forsaken
pi_39568148
ik probeer de laatste tijd ook een beetje gitaar te spelen Heb nog wel vooral moeite met het F-akkoord, wat eigenlijk constant vals klinkt. Voor de rest vind ik het al wel goed gaan
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_39569562
de makkelijke akkoorden zijn de zgn open akkoorden bij de kop. Het B-akkoord wordt doorgaans als barré gespeeld.

1
2
3
4
5
6
7
8
A  Am   B  B  Bm Bm   C  Cm Cm   D  Dm   E  Em   F  F  Fm Fm   G  G Gm Gm

0  0    2  2  2  2    0  x  3    2  1    0  0    1  1  1  1    3  3  3  3
2  1    4  0  3  0    1  1  4    3  3    0  0    1  1  1  1    3  3  3  3
2  2    4  x  4  4    0  0  5    2  2    1  0    2  2  1  1    0  4  3  3
2  2    4  1  4  0    2  1  5    0  0    2  2    3  3  3  x    0  5  0  5
0  0    2  2  2  2    3  3  3    x  x    2  2    3  0  3  x    2  5  1  5
0  0    x  x  x  x    x  x  x    x  x    0  0    1  1  1  1    3  3  3  3

Ik gebruik zelf deze lijst
http://www.jmdl.com/howard/guitarchords/

Bij ieder akkoord krijg je eerst een lijst met barré-akkoorden (movable bar chord shapes), dan een lijstje met alternatieve barré-akkoorden (other movable bar chord shapes) en als laatst een lijstje met open akkoorden (chord shapes using open strings)

Ieder lijstje met akkoorden is een tekstbestandje, bijvoorbeeld: http://www.jmdl.com/howard/guitarchords/dictionary/G.txt
Als je ongeveer weet hoe de benaming van de tekstbestandjes is, kan je zonder problemen het juiste lijstje vinden door gewoon het stukje voor de .txt aan te passen. Daardoor werkt deze site lekker snel als je even een akkoord moet opzoeken.

ik speel het C en D akooord met een bassnaar erbij (respectievelijk C/G en D/F#). Deze akkoorden klinken praktisch altijd goed met deze bastoon, en doordat je alle snaren benut, kan je gewoon roekeloos aanslaan.

1
2
3
4
5
6
7
8
C/G        D/F#

0          2   m  
1  w       3   r
0          2   w
2  m       0
3  r       0
3  p       2   d

(wijs-, middel-, ringvinger, pink, duim)

[ Bericht 10% gewijzigd door Jordy-B op 08-07-2006 00:56:21 ]
pi_39569702
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 12:34 schreef Jordy-B het volgende:
ik speel het C en D akooord met een bassnaar erbij (respectievelijk C/G en D/F#). Deze akkoorden klinken praktisch altijd goed met deze bastoon, en doordat je alle snaren benut, kan je gewoon roekeloos aanslaan.
Niet dat daar uiteraard iets mis mee is, maar de lage E-snaar bij een C is makkelijk genoeg te dempen en mijn voorkeur in halsdikte maakt het gebruik van duim niet echt handig (en ja, dan is het lastig om Hendrix te spelen ).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_39570014
Bij een D-akkoord is het gebruik van de duim eigenlijk zelden een probleem, omdat je vingers niet verder komen dan de G-snaar (de derde snaar). En de bassnaar is idd makkelijk te dempen, maar je krijgt met die extra bassnaar een wat voller (en imo mooier) akkoord.

Ik heb even de mineur-akkoorden toegevoegd. Bij Bm, Cm, Fm en Gm gebruik ik zelf eigenlijk altijd de barré-optie (maar da's meer omdat ik die goed ken dan dat het 'beter' zou zijn)...

Ik geef zelf trouwens de voorkeur aan een smalle, vrij dunne hals... Ik heb vrij dikke, maar korte vingertjes, dus een brede nek speelt gewoon niet zo lekker...
  donderdag 6 juli 2006 @ 13:40:30 #226
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_39571654
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 11:51 schreef Asmodean het volgende:
ik probeer de laatste tijd ook een beetje gitaar te spelen Heb nog wel vooral moeite met het F-akkoord, wat eigenlijk constant vals klinkt. Voor de rest vind ik het al wel goed gaan
Die gaat al wat beter de laatste tijd alhoewel het me nog steeds teveel tijd kost om de greep te pakken. Ik moet hem ook pakken en direkt aanslaan, want meestal klinkt ie na een seconde niet zo lekker meer omdat die initiele wijsvinger barre druk een beetje weg is (kweenie of dit herkenbaar is voor mede-beginners).

Andere akkoorden gaan steeds sneller. Tokkelen doe ik nog niet. Volgens mij ben ik meer een kampvuur newbie aan het worden die elke woord van een liedje begeleid met het akkoord van dat moment

Enige wat ik enigszins kan natokkelen is Anouk met Michel. En het couplet van Man weet niet wat ie mist van de Dijk
Nu met gitaar!
pi_39716182
Gister met een vriend wat gespeeld, beetje wat akkoorden geleerd en hoe je die schema's af kan lezen. Krijg morgen van hem wat lesboekjes, ga eerst wel wat akkoorden proberen te leren spelen maar ga vooral solo's na proberen te spelen. Morgen ook even wat winkels langs in de omgeving, kijken wat voor gitaren ze daar hebben..
pi_39716548
quote:
Op maandag 20 maart 2006 07:56 schreef Verenjano het volgende:
Kijk hier eens: http://www.freelicks.net/Fade_to_black2.htm
leuke site. Bestaat er ook zoiets voor acoustische solo's?
pi_39753947
Okee, heb net een gitaar gekocht dus ben al wat aan het klooien(voel het inderdaad gelijk op mijn vingers). Probeer vooral wat solo's enzo, om beetje alles te vinden maar ik hoor heel snel de snaar op een fret slaan. Hoe kan ik dit voorkomen? Kan de snaren wel strakker zetten, maar dan moet gitaar ook opnieuw gestemt worden natuurlijk?
  woensdag 12 juli 2006 @ 15:16:37 #230
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_39755570
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:27 schreef Proper_fucked het volgende:
Okee, heb net een gitaar gekocht dus ben al wat aan het klooien(voel het inderdaad gelijk op mijn vingers). Probeer vooral wat solo's enzo, om beetje alles te vinden maar ik hoor heel snel de snaar op een fret slaan. Hoe kan ik dit voorkomen? Kan de snaren wel strakker zetten, maar dan moet gitaar ook opnieuw gestemt worden natuurlijk?
Heb je een akoustische gitaar met nylonsnaren of eentje met staalsnaren? De 1e is wat minder gevoelig voor fretgeluidjes en zoemen omdat de snaren verder uit elkaar liggen en verder van de fret afstaan.

Wel grappig dat iedereen last van zijn vingers krijg. Ik had daar helemaal geen last van. Wellicht gevolg van nagelbijten & tennis (eeltlaagje op vingertoppen ofzo)

Welke solo's probeer je dan? Bij mij gaat akkoorden juist makkelijker af (maar goed ik ben links...met rechts ben ik motorisch niet zo sterk)
Nu met gitaar!
pi_39755687
quote:
Je kan beter met akkoorden beginnen.. heb je veeel meer aan.
pi_39756560
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 15:19 schreef -Dries- het volgende:

[..]

Klopt
en met toonladders dat doet iedere gitarist lijkt me, om de vingerbewegingen te oefenen
Brutal. Fucking. Metal.
pi_39756695
quote:
Dat kan verschillende oorzaken hebben...

• Je snaren staan te slap, omdat je de gitaar te laag gestemd hebt. Gebruik midi-bestanden van de verschillende snaren (van laag naar hoog stem je de snaren in E, A, D, G, B, e... Je kan deze gebruiken) of gebruik een stemapparaat/stemsoftware als je een elektrische gitaar hebt.

• Je brug staat te laag, waardoor de snaren onvoldoende afstand van de fretten hebben. Bij een elektrische gitaar kan je de brug doorgaans verhogen mbv de twee schroeven aan weerszijden van de brug...

• De nek kromt wat naar achteren, waardoor de snaren tegen de hogere fretten tikken. Dit kan je zelf verhelpen, maar zou ik door de gitaarboer laten doen als je niet weet hoe je dit doen moet (je moet de 'truss rod' dan minder strak zetten, maar hierbij kan je je nek vernielen).

• Je slaat de snaren verkeerd aan (als je ze 'plukt', tikken ze tegen het fretbord.)

• Je fret de snaren verkeerd (je moet je vinger vlak achter de fret plaatsen) en/of je drukt ze niet stevig genoeg tegen de fret..

Snaren stemmen kan je op verschillende manieren doen... de makkelijkste manier is natuurlijk een stemapparaatje of -software (als je een elektrische of akoestisch/elektrische gitaar hebt).

Je kunt ook één snaar in de juiste toonhoogte stemmen en vervolgens de andere snaren aan die snaar stemmen:
    de e (hoogste snaar) stem je aan de B-snaar, 5e fret
    de B (2e) stem je aan de G-snaar, 4e fret
    de G (3e) stem je aan de D-snaar, 5e fret
    de D (4e) stem je aan de A-snaar, 5e fret
    de A (5e) stem je aan de E-snaar (laagste snaar), 5e fret

Ik gebruik zelf een andere methode, die iets lastiger is maar wel een beter resultaat geeft... Hiervoor stem je de snaren aan de 'harmonic' van een snaar (er is een Nederlands woord voor, maar die vergeet ik steeds). Om een harmonic te spelen, fret je de snaar niet, maar raak je hem heel licht aan boven de fret waar je de harmonic wil maken, waarbij je de snaar gelijk na het aanslaan weer loslaat. Probeer dit bijvoorbeeld maar eens bij de 12e fret (makkelijkste harmonic), 7e, 9e of 5e fret. De harmonic op de 5e fret is precies één octaaf hoger dan de open snaar.

Ik stem mijn gitaar zo:
    eerst stem ik de E-snaar (de laagste) met stemsoftware,
    vervolgens stem ik de hoge e-snaar aan de hand van de harmonic op de 5e fret van de E-snaar
    de D-snaar, 2e fret stem ik aan de harmonic op de 12e fret van de E-snaar
    de B-snaar, 3e fret stem ik aan de harmonic op de 12e fret van de D-snaar
    de G-snaar, 7e fret stem ik aan de harmonic op de 12e fret van de D-snaar
    de harmonic op de 12e fret van de A snaar stem ik op de 2e fret van de G-snaar.
    Eventueel stem ik daarna nog even de hoge e-snaar aan de 5e fret van de B-snaar.

Deze methode duurt iets langer, maar het resultaat is beter... De snaren staan beter in verhouding tot elkaar, zodat je akkoorden beter klinken...
  • Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    pi_39756764
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 15:19 schreef -Dries- het volgende:

[..]

ja, ik krijg zo wat lesmateriaal dus dan ga ik daar mee beginnen. Probeer nu wat nummers uit dit topic mee te spelen.

Heb btw een klassieke met nylon(3 met .. er om heen, kom er ff niet meer op). Standaard ding..
    pi_39756835
    Drie bassnaren met brons of fosfor-brons omwikkeld?
    pi_39756877
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 15:53 schreef Jordy-B het volgende:
    Drie bassnaren met brons of fosfor-brons omwikkeld?
    ja, zoiets.
      woensdag 12 juli 2006 @ 16:59:19 #237
    131678 Funkytrip
    Funky Vidi Vici!
    pi_39759053
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 15:45 schreef -_Guitarist_- het volgende:
    en met toonladders dat doet iedere gitarist lijkt me, om de vingerbewegingen te oefenen
    Ik niet
    vind dat zoooo saai. Maar het zal best helpen.
    Nu met gitaar!
    pi_39763278
    Hmm, okee. Die kerel kan niet vanavond, gaat dus voorlopig nog geen boekje komen. Weten jullie een goeie site waar ik akkoorden(en bijv. die toonladders) e.d. kan leren(behalve google en o.p.)?
    pi_39765676
    In de openingspost staat een serie links naar sites met tabs en chords.

In de openingspost van het grote gitaristentopic kan je links vinden naar gratis lessen en daar kan je ook wel wat toonladders (scales) vinden...
      vrijdag 14 juli 2006 @ 19:14:01 #240
    44151 SlaggY
    Awesome.
    pi_39829399
    Ik ben ook eens gaan kijken voor een beginnersgitaar. Tot aan vandaag had ik nog nooit een gitaar aangeraakt, dus dat zegt wel genoeg over mijn ervaring. De verkoper (Daan Music House, Maastricht) raadde mij de volgende combinatie aan:

Morgan gitaar (geen idee welk model) : 200 Euro
    Er waren een stuk of 5 gitaren in deze prijsklasse (zelfde kwaliteit ook). Deze vond ik veruit het mooiste.

VOX amp: Prijs was volgens mij rond de 100 Euro. Deze sprak me wel aan vanwege de vele effecten die er op zaten (of is dit standaard?).

Het kwam er volgens hem in ieder geval op uit dat ik voor 300 Euro wel een goed beginnerssetje zou hebben.

Eigenlijk kan die man mij alles wijsmaken, dus ik wou het hier even navragen
    Doen of niet?
    Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
    Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
    pi_39831839
    Het is niet standaard dat versterkers met zoveel effecten en tonen komen, maar lekker als je het hebt... en VOX staat wel als goed merk bekend. Je kan alleen met de verschillende gitaartonen al dagen (weken) zoet zijn... en dan heb je al die effecten ook nog.

Ik zou minder kijken naar het uiterlijk van de gitaar en meer naar de speelbaarheid...
    pi_39833049
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 20:43 schreef Jordy-B het volgende:
    Ik zou minder kijken naar het uiterlijk van de gitaar en meer naar de speelbaarheid...
    Een stratkopie is wel flexibel natuurlijk .

Evenals die Vox trouwens (ik heb een broer een paar maten groter).
    pi_39833397
    Mijn nieuwste gitaar heb ik puur op speelbaarheid gekozen... Een Ernie Ball Musicman Axis kopie van het merk 'Vintage'... Ik heb hem in de gitaarwinkel niet eens aan de versterker gehangen...

En het is echt een geweldige gitaar
    pi_39833486
    foto van de site...

Het is een Vintage VH51... kleur als op de afbeelding (in het echt is het meer bordeaux) en met zilverkleurige tuners en brug, ipv zwart...

[ Bericht 29% gewijzigd door Jordy-B op 14-07-2006 22:20:56 ]
      vrijdag 14 juli 2006 @ 21:58:58 #245
    44151 SlaggY
    Awesome.
    pi_39834063
    Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus ik zou niet weten hoe ik de speelbaarheid moet inschatten. Ik heb er een paar vast gehad, maar zou zo snel geen verschillen kunnen opmerken.

En het oog wilt ook wat natuurlijk

Maar deze gitaar zou geen miskoop zijn?

edit: Versterker kost trouwens 150, geen 100..
    pi_39848431
    Maar als je nog nooit gitaar hebt aangeraakt, waarom ga je er dan gelijk 300 euro in pompen? Ik wil ook erg graag elektrische gitaar spelen, maar ben rustig begonnen met een goedkope western om het te leren. Wat trouwens al best aardig gaat, kan al wat akkoorden achter elkaar spelen in ritme.

Dit is ook nog een handige site voor de beginners(heb er wel wat aan gehad), met gratis filmpjes:

http://www.iplaymusic.com/training_center.html
    pi_39858274
    Bedankt voor de site

Ik denk dat ik minder motivatie heb als ik eerst ga spelen op een accoustische,. omdat ik echt graag elektrisch wil. Plus dat ik dan ook geen 'overstap' hoef te doen, als ik besluit ermee door te gaan.

Ik heb wel een aanbod gekregen van een vriend om mij wat akkoorden te leren (wel accoustisch), misschien dat ik dat doe.
    Ook heb ik vandaag met een gitaardocent gesproken, ik ga in september beginnen met lessen. Heb er zin an
      dinsdag 18 juli 2006 @ 10:05:52 #248
    9738 para909
    Mr Mojo Risin'
    pi_39932135
    Hallo,

Ben nu bijna een jaar gitaar aan het spelen. Leer het via internet en met vallen en opstaan. Begon met een western (ibanez) en heb nu een mooie electrische gekocht (gretsch syncromatic):

ik heb een roland cube 15 versterker. Ik woon in een oud huis (1910) en de stopcontacten zijn hier niet geaard. Daardoor klinkt er een brommend en krakend geluid over de versterker. Mijn vraag: weet iemand hoe ik deze versterker toch kan aarden?
    Beginnend fotograaf - Gitarist - This is my truth. Tell me yours.
    http://www.flickr.com/photos/wimw79/
    pi_39934031
    Aan de radiator van de centrale verwarming, maar ik hoor ook wel een brom op stopcontacten die wèl geaard zijn, hoor...
      dinsdag 18 juli 2006 @ 11:33:00 #250
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_39934247
    Aan een radiator vraag ik me af of dat een goed advies is, is niet echt veilig namenljik.
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
    pi_39934537
    Is alleen onveilig als er sprake is van corrosie, of wanneer er werkzaamheden worden verricht aan het buizenstelsel van de CV... Verder is het een prima optie.
    pi_39934770
    Ik zorg er gewoon voor dat ik een elektriciën in mijn kennissenkring heb
    pi_39935175
    quote:
    Op dinsdag 18 juli 2006 11:25 schreef Jordy-B het volgende:
    Aan de radiator van de centrale verwarming, maar ik hoor ook wel een brom op stopcontacten die wèl geaard zijn, hoor...
    Ik heb het ook met mijn geaarde stopcontacten, maar zoals ik (dacht ik) eerder in dit topic zei ligt het hier aan de hallogeen-dimmers in de kamers onder mij. Zodra die aanstaan klinkt mijn geluid hetzelfde als dat van een bromvlieg met formaat Ma Tokkie
      dinsdag 18 juli 2006 @ 19:02:10 #254
    28946 mirelia
    pi_39947750
    @ para909....welke site doe jij dat dan??
    En is het gratis?
    Ik zoek al heel lang naar een leraar of site waar ik wat kan leren
    Shuffle up and deal!!!
      woensdag 19 juli 2006 @ 09:43:28 #255
    9738 para909
    Mr Mojo Risin'
    pi_39965888
    quote:
    Op dinsdag 18 juli 2006 19:02 schreef mirelia het volgende:
    @ para909....welke site doe jij dat dan??
    En is het gratis?
    Ik zoek al heel lang naar een leraar of site waar ik wat kan leren
    Mijn bookmarks:

Nederlandse uitleg over de basisakkoorden:
    http://home.tiscali.nl/~m(...)george_rhythm_01.htm

Engelse uitleg over de basis:
    http://www.cyberfret.com/first-fret/index.php

Uitgebreide gratis gitaarlessen online (engels):
    http://guitar.about.com/library/blguitarlessonarchive.htm

Onmisbaar: makkelijke liedjes op de gitaar:
    http://guitar.about.com/library/bleasysongs60s.htm

Tabs en chordbreaker:
    http://www.tabsrus.nl

Verder gewoon een hoop oefenen en doorzetten. Mijn tactiek is om een nummer uit te kiezen wat ik leuk vind. Daar download ik de tabs van en ga het oefenen. Gaandeweg loop ik tegen allerlei vragen op (hoe speel ik een bepaald akkoord, wat is palm mute, etc.) die zoek ik op internet op. Lukt niet altijd, meestal wel. Soms kom ik tot de ontdekking dat een nummer (nog) te moeilijk is, dan snel een makkelijker nummer gaan oefenen.

Succes.
      woensdag 19 juli 2006 @ 09:44:36 #256
    9738 para909
    Mr Mojo Risin'
    pi_39965914
    quote:
    Op dinsdag 18 juli 2006 11:25 schreef Jordy-B het volgende:
    thanks voor je reactie. maar aangezien ik het technisch inzicht van een wortel heb, hoe zet ik 'm dan vast aan de radiator?
    pi_39970668
    Je verbindt een kabeltje met de aarde van het netsnoer naar de radiator (op een ongelakt stukje)...

Maar het is beter om gewoon je stopcontacten te laten aarden door een elektriciën.
      woensdag 19 juli 2006 @ 17:03:14 #258
    28946 mirelia
    pi_39980364
    Thx Para909
    Shuffle up and deal!!!
    pi_39990764
    quote:
    Op dinsdag 18 juli 2006 12:04 schreef Dwaashaas het volgende:

[..]

Ik heb het ook met mijn geaarde stopcontacten, maar zoals ik (dacht ik) eerder in dit topic zei ligt het hier aan de hallogeen-dimmers in de kamers onder mij. Zodra die aanstaan klinkt mijn geluid hetzelfde als dat van een bromvlieg met formaat Ma Tokkie
    Laat ze onder dan het licht uitzetten (of gewoon volledig aan). Dan heb je er minder last van.
      woensdag 19 juli 2006 @ 23:32:38 #260
    131678 Funkytrip
    Funky Vidi Vici!
    pi_39993517
    Nou ik heb eindelijk wat geprobeerd op te nemen, maar ik merk dat ik nog een hoop moet leren

Heb Anouk gepoogd te spelen, maar als linkshandige rechtshandig leren spelen is ook niet alles...
    http://members.chello.nl/m.bouman86/anoukwav.wav

En Runaway train. Je hoort me wanhopig die barre F zoeken tot 2x toe. De rest gaat eigenlijk wel
    http://members.chello.nl/m.bouman86/runawaytrain.wav

Als ik het zo terughoor kan ik ook nog wel wat aan mijn ritmegevoel doen als ik *echt* wat probeer te spelen.

Anyway, dit is dus 3 maanden een beetje akkoorden spelen. Dan weer een paar dagen niet, dan een uurtje, dan 10 minuutjes. Ik denk dat ik nog wel enige jaren zoet ben om daadwerkelijk iets van nivo te kunnen spelen.

Download en lach mee (of huil)
    Nu met gitaar!
    pi_40009561
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 22:29 schreef SuperBosch het volgende:

Laat ze onder dan het licht uitzetten (of gewoon volledig aan). Dan heb je er minder last van.
    Ik heb er niet veel last van, want die lampen zijn gewoon niet zo vaak aan (een bad- en slaapkamer). Maar dat volledig aan zetten zal ik eens een keer gaan proberen
    pi_40015796
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 23:32 schreef Funkytrip het volgende:
    Nou ik heb eindelijk wat geprobeerd op te nemen, maar ik merk dat ik nog een hoop moet leren
    -knippie-
    Waarom zou je als linkshandige proberen om rechtshandig te leren spelen? Je hebt wel zoiets als linkshandige gitaren, hoor (en bij een klassieke gitaar is het enkel een kwestie van de snaren andersom op de gitaar zetten, dunkt me).

Als je tokkelstukjes doet (sowieso als je speelt) is het een goed plan om gebruik te maken van een metronoom om het ritme aan te geven. Je kan een gratis metronoom vinden op http://www.metronomeonline.com/

Verder is het gewoon een kwestie van oefenen totdat je akkoorden blind kan pakken... En dat duurt idd eventjes. En denk eraan dat de barré F gewoon een open E-akkoord is, dat één fret is opgeschoven.
    De barré-akkoorden zijn meestal in de vormen van de open E, de open A en de open C... Als je leert hoe je die grepen doet met je middel-, ringvinger en pink kan je in no-time alle akkoorden blind spelen (maar dan wel barré, dus). En denk eraan dat je ook met je andere vingers meerdere snaren kan fretten... een barré B-akkoord kan je dan ook op deze manier spelen:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
     2   -   wijsvinger
     4   -   ringvinger
     4   -   ringvinger
     4   -   ringvinger
     2   -   wijsvinger
     x   -   dempen met het topje van je wijsvinger 

Je houdt dan je pink over om bijvoorbeeld een Bsus4-akkoord te spelen:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
     2   -   wijsvinger
     5   -   pink
     4   -   ringvinger
     4   -   ringvinger
     2   -   wijsvinger
     x   -   dempen met het topje van je wijsvinger 

(het is trouwens een goed plan om je opnames in mp3-formaat te zetten. Op die manier kan je een hogere geluidskwaliteit gebruiken zonder dat je gelijk gigantische bestanden krijgt)

[ Bericht 21% gewijzigd door Jordy-B op 20-07-2006 16:21:44 ]
    pi_40022062
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 16:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

(en bij een klassieke gitaar is het enkel een kwestie van de snaren andersom op de gitaar zetten, dunkt me).
    Zou je denken, maar toch is het niet zo. De kam staat een beetje scheef zodat de dikste snaar de langste weg aflegt en de dunste snaar de kortste weg. Je kunt dus niet zomaar de snaren omdraaien. Geleerd van mijn leraar omdat ik dus hetzelfde dacht
    pi_40022877
    Dan draai je de kam ook om, of vervang je de kam voor een linkshandige

Feit blijft dat het niet nodig is om rechtshandig gitaar te leren spelen als je linkshandig bent.
      donderdag 20 juli 2006 @ 20:25:10 #265
    58434 DivineJester
    Okay, bye bye
    pi_40023083
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 20:16 schreef Jordy-B het volgende:
    Dan draai je de kam ook om, of vervang je de kam voor een linkshandige

Feit blijft dat het niet nodig is om rechtshandig gitaar te leren spelen als je linkshandig bent.
    Of je koopt een linkshandige gitaar, wat sowieso wel handig is natuurlijk als je linkshandig bent en niet als een Kurt Cobain kloon door het leven wil door je rechtshandige gitaar om te draaien.
    pi_40023086
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 20:16 schreef Jordy-B het volgende:
    Niet nodig, maar het heeft wel voordelen. Grotere keuze aan gitaren, sterkere frethand (en dus makkelijker bends en vibrato). Mark Knopfler is een goed voorbeeld van een rechtshandig spelende linkspoot.
    pi_40023120
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 20:25 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Of je koopt een linkshandige gitaar, wat sowieso wel handig is natuurlijk als je linkshandig bent en niet als een Kurt Cobain kloon door het leven wil door je rechtshandige gitaar om te draaien.
    Eerder een Jimi Hendrix kloon
      donderdag 20 juli 2006 @ 20:34:39 #268
    58434 DivineJester
    Okay, bye bye
    pi_40023315
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 20:26 schreef DuranK het volgende:

[..]

Eerder een Jimi Hendrix kloon
    Wat je wil, maar een kloon blijft altijd minder dan het origineel he?
      donderdag 20 juli 2006 @ 21:06:21 #269
    131678 Funkytrip
    Funky Vidi Vici!
    pi_40024238
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 16:13 schreef Jordy-B het volgende:
    Waarom zou je als linkshandige proberen om rechtshandig te leren spelen? Je hebt wel zoiets als linkshandige gitaren, hoor (en bij een klassieke gitaar is het enkel een kwestie van de snaren andersom op de gitaar zetten, dunkt me).
    Omdat ik rechts RSI heb. Ik heb minder last van RSI als ik strum of een beetje tokkel dan als ik akkoorden aansla. Vandaar dat ik rechtshandig leer
    Nu met gitaar!
    pi_40024347
    ah, zo...
    pi_40024374
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 20:34 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Wat je wil, maar een kloon blijft altijd minder dan het origineel he?
    Ik vind het beetje onzin om iemand een kloon te noemen door dat die zijn gitaar omdraait zodat die linkshandig wordt. Kun je ook iedereen een kloon noemen die gewoon normaal speelt. Of die met drop d spelen. In Eb etc. etc.
    pi_40024451
    Ik heb een beetje moeilijk met het volgende stukje, weet dat het niet het meest moeilijke stuk is (kuch), maar tis ook de eerste keer dat ik iets anders dan een akkoord of n toonladder probeer .

1
    2
    3
    4
    5
    6
    ------------------------------------------------------
    -------7-5--------------------------------------------
    ---7-9-----7-3-0--------------------------------------
    -8----------------2-2-2-3-2-2-2-3-6-8-8-8-8-----------

Als ik de eerste toon met mn middelvinger doe, dan wordt het vrij lastig om van de 7e fret naar de 5e te verhuizen, zonder mn 'ritme' te onderbreken. Laat staan van de 7e naar de 5e fret. Opzich maakt beginnen met mn ringvinger het iets makkelijker, maar van de 7e naar de 3e fret blijft onmogelijk om dat 'netjes' te doen. Iemand tips?

T'is overigens de intro van the Simpsons voor de geinteresseerde
    pi_40024483
    De simpsons?

(oh... 't staat er gewoon onder... )
    pi_40024587
    quote:
    Op donderdag 20 juli 2006 21:12 schreef JedaiNait het volgende:
    Ik heb een beetje moeilijk met het volgende stukje, weet dat het niet het meest moeilijke stuk is (kuch), maar tis ook de eerste keer dat ik iets anders dan een akkoord of n toonladder probeer .

[ code verwijderd ]

Als ik de eerste toon met mn middelvinger doe, dan wordt het vrij lastig om van de 7e fret naar de 5e te verhuizen, zonder mn 'ritme' te onderbreken. Laat staan van de 7e naar de 5e fret. Opzich maakt beginnen met mn ringvinger het iets makkelijker, maar van de 7e naar de 3e fret blijft onmogelijk om dat 'netjes' te doen. Iemand tips?

T'is overigens de intro van the Simpsons voor de geinteresseerde
    Maak van die 5 een 9 op de a snaar en van die 3 een 9 op de E snaar.
    pi_40024741
    Ik heb zelf de neiging om tabs te herschrijven als de methode van de tabber me niet aanstaat. Probeer dit eens:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    -----------------------------------------------
    -------2---------------------------------------
    ---2-4---5-2-----------------------------------
    -3-----------3-0------------------1-3-3-3-3----
    -----------------2-2-2-3--2-2-2-3--------------

Eventueel kan je ipv de 5e fret op de 4e snaar ook de 3e snaar open spelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordy-B op 21-07-2006 16:07:44 ]
    pi_40025177
    Ah kijk dat is al een stuk beter te doen, bedankt! Was zelf echt nooit op het idee gekomen om de tab te herschrijven, daarvoor ben ik er nog lang niet vertrouwd genoeg mee.

Die 5e fret is inderdaad een beetje moeilijk te bereiken, maar dat vind ik nog wel een leuke oefening voor de lenigheid van mn vingers.
    pi_40025659
    Ik beweeg mijn hand tijdens het hele stukje eigenlijk maar één keer.

de eerste helft heb ik mijn wijsvinger ter hoogte van de tweede fret, middelvinger bij de derde fret, ringvinger bij de vierde fret en de pink op de vijfde fret. Bij de open snaar schuif ik mijn hand een fret richting de kop.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    -------2---------------------------------------
    ---2-4---5-2-----------------------------------
    -3-----------3-0------------------1-3-3-3-3----
    -----------------2-2-2-3--2-2-2-3--------------

1
    2
    3
    4
    5
    6
    -------W---------------------------------------
    ---W-R---P-W-----------------------------------
    -M-----------M-0------------------W-R-R-R-R----
    -----------------M-M-M-R--M-M-M-R--------------
    pi_40025825
    Zo deed ik hem ook, althans de tweede keer. Moet leren een beetje vooruit te kijken, zodat ik de juiste vinger gebruik. Maar ik denk dat dit stukje nu toch vrij snel te leren moet zijn .
    pi_40169537
    Ik heb nu al een tijdje zo'n boek waaruit ik akkoorden leer spelen. Maar volgens mij doe ik iets niet goed, kunnen jullie vast wel uitleggen(diegeen van wie het boekje is is op vakantie).

Er staat boven elk schema een notenbalkje met de op-, en neerslagen en het ritme(bijv. 4/4), daaronder staat dan een akkoordenoverzicht. bijv G | Em | Am | C etc. Maar sla je dan die akkoorden zovaak aan als in dat notenbalkje die daarboven staat(bijv. neer, neer op neer op, neer), en dan volgende akkoord en zelfde verhaal? Of pak je telkens dat akkoord en bij elke noot(op of neerslag) het volgende akkoord? lekker duidelijk verhaal weer, maar m'n accu van laptop is leeg dus moest even snel doen, hoop dat jullie het snappen.
    pi_40169766
    als in het notenbalkje daadwerkelijk de op- en neerslagen staan, moet je die gewoon volgen en doe je de akkoordwisselingen gewoon op het moment dat de akkoorden geplaatst zijn.

Het is vaak makkelijker als je het nummer kan beluisteren, zodat je kan horen op welk moment de akkoordwisselingen zijn (je moet wel in staat zijn om dit te kunnen horen, anders wordt leren gitaarspelen al snel een onbegonnen zaak).
    De op- en neerslagen zijn voor het liedje doorgaans niet echt belangrijk... Kan je gewoon zelf wat voor verzinnen (of je kan natuurlijk het origineel gewoon goed beluisteren)
      FOK!fossiel zondag 30 juli 2006 @ 10:24:28 #281
    10 RemCOW
    SG Special power! :D
    pi_40316125
    Volgens mij moet mijn gitaar afgesteld worden. Bij de 1e fret van de hoge e-snaar trilt de snaar op een andere fret, e.d. En is niet op alle fretten zuiver. Hoeveel kost zoiets om te laten doen, want ik heb d'r zelf de ballen verstand van .
    Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
    Let's have fun ---- Life will suck soon enough
    Hattrick: 206761
    pi_40322132
    't is maar een paar minuten werk voor een ervaren gitaarboer. 't zou me verbazen als het meer dan ¤20 kost...

Maar het is waarschijnlijk een kwestie van even de brug verhogen (en da's gewoon een kwestie van de schroeven in de brug een slag linksom te geven)
    Het kan ook komen doordat je nek naar achteren kromt, maar da's zeldzaam en slecht nieuws voor je gitaar.
      zondag 30 juli 2006 @ 15:11:08 #283
    137530 Radagast2005
    The Brown Wizard
    pi_40323188
    Ik denk dat de adapter van mijn effectenpedaal stuk is. Waar koop je een nieuwe en maakt het uit of het precies dezelfde is?
    Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
    Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
    And I feel like I'm comin' home
      FOK!fossiel zondag 30 juli 2006 @ 21:42:22 #284
    10 RemCOW
    SG Special power! :D
    pi_40334047
    quote:
    Op zondag 30 juli 2006 14:24 schreef Jordy-B het volgende:
    't is maar een paar minuten werk voor een ervaren gitaarboer. 't zou me verbazen als het meer dan ¤20 kost...

Maar het is waarschijnlijk een kwestie van even de brug verhogen (en da's gewoon een kwestie van de schroeven in de brug een slag linksom te geven)
    Het kan ook komen doordat je nek naar achteren kromt, maar da's zeldzaam en slecht nieuws voor je gitaar.
    In het laatste geval mag ik hopen dat 't onder garantie valt bij 'n gitaar die nog geen 5 maanden oud is .
    Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
    Let's have fun ---- Life will suck soon enough
    Hattrick: 206761
    pi_40344937
    Heb een mooi stemapparaat gekregen van m'n buurman

Verder gaat het spelen prima, boven verwachting eigenlijk
    pi_40434370
    Hebben jullie wat tips voor het overpakken en wisselen van akkoorden?
    Dit gaat echt super traag en houterig bij mij. Ik heb ook nogal kleine vingers, dus het is soms nogal een gedoe.
    pi_40435094
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 22:53 schreef JeroenV het volgende:
    Dit gaat echt super traag en houterig bij mij. Ik heb ook nogal kleine vingers, dus het is soms nogal een gedoe.
    misschien een héél flauw antwoord, maar ik kan er maar 1 bedenken...
    oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Probeer gewoon zoveel mogelijk akkoorden achter elkaar te spelen, maakt niet zoveel uit welke ( ik ga altijd van Am naar A enz. enz. )
    Brutal. Fucking. Metal.
    pi_40435611
    Oke, maar dan heb je dus de akkoorden. Maar in nummers wordt het vaak heel anders gedaan. Of met losse snaren pingelen of andere akkoorden ed. Dus daar heb je dan weinig aan toch?

Ik ken een paar akkoorden. Die wisselen gaat wel, maar tijdens nummers zelf niet.
    pi_40435699
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:26 schreef JeroenV het volgende:
    Oke, maar dan heb je dus de akkoorden. Maar in nummers wordt het vaak heel anders gedaan. Of met losse snaren pingelen of andere akkoorden ed. Dus daar heb je dan weinig aan toch?

Ik ken een paar akkoorden. Die wisselen gaat wel, maar tijdens nummers zelf niet.
    Het lijkt mij altijd handig om die akkoorden te kennen.
    Heel vaak staat er bijvoorbeeld boven iets "D", maar dan bedoelen ze dat je het akkoord moet tokkelen, kwestie van luisteren en proberen dus
    Brutal. Fucking. Metal.
    pi_40435784
    Maar is dat dan altijd in de volgorde van boven naar beneden tokkelen?
    Als ik een willekeurig nummer dit naga klopt het namelijk niet altijd volgens mij. Want ik had eerst al een idee dat het zoiets moest zijn ja.
    pi_40435861
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:31 schreef JeroenV het volgende:
    Maar is dat dan altijd in de volgorde van boven naar beneden tokkelen?
    Als ik een willekeurig nummer dit naga klopt het namelijk niet altijd volgens mij. Want ik had eerst al een idee dat het zoiets moest zijn ja.
    Hoeft lang niet altijd alleen van boven naar beneden hoor
    kan ook bij wijze van spreken van de E naar de G en van de D naar de e
    met andere woorden, je kan al de 6 de snaren nodig hebben
    Brutal. Fucking. Metal.
    pi_40435864
    neuh... over het algemeen komt het niet zo nauw in welke volgorde je tokkelt. Je 'hoort' het akkoord, niet zozeer de losse tonen...
    pi_40436169
    Maakt dat echt niet uit? Je hoort toch het verschil of je bijvoorbeeld eerst de vijfde en dan de tweede aanslaat of andersom?
    pi_40461914
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:42 schreef JeroenV het volgende:
    Maakt dat echt niet uit? Je hoort toch het verschil of je bijvoorbeeld eerst de vijfde en dan de tweede aanslaat of andersom?
    Je hoort wel dat het anders is, maar omdat je die 2 verschillende noten allebei in het akkoord kunt spelen, zal het niet vals klinken ofzo.
    pi_40527854
    Mij lijkt het, het handigs om gewoon eerst goed de akkoorden goed te kennen. Dus eerst gewoon een nummer als slag gitaar meespelen en als je dat goed onder de knie hebt dan pas tokkelen en tussenloopjes gaan spelen.

Het voordeel hiervan is, als je gaat tokkelen je beter kan concentreren op het tokkelen, omdat je de akkoorden onder de knie hebt en een beter ritme gevoel van het nummer hebt. (met tokkelen is de overgang van het ene naar het andere akkoord wat moeilijker te horen, doordat er noten worden gespeeld die in allebei de akkoorden voorkomen)
    pi_40553535
    Vraagje aan de echte kenners hier; ik loop nu al een tijdje aan te kloten met de westerngitaar die we hier hebben 'in ons gezin '...en nu vroeg ik me af, of ik het moet proberen te leren met een plectrum, of juist gewoon met de vingers? Ik ken mensen die me die techniek met de vingers wel aan kunnen leren, maar ik hoor nogal tegenstrijdige geluiden. De één zegt dat ik het wel met vingers moet aanleren, de ander zegt dat een plectrum juist het fijnste en beste is. Wat vinden jullie?
    pi_40571634
    Daar ben ik weer. Een paar weken geleden kwam ik met *deze* vraag. Afgelopen weken heb ik wat geoefend op een western gitaar, en dat bevalt me wel. Ik weet dus zeker dat ik nu een elec. ga aanschaffen.

Ik ben erachter gekomen dat hier net over de grens een muziekwinkel ligt waar alles een stuk goedkoper is dan hier in Maastricht. Daar heb ik nu deze gitaar op het oog.

http://www.musicstorekoel(...)tail/musicstore.html

Eigenlijk nu dezelfde vraag als de vorige keer : Kan iemand mij vertellen of dit een goede eerste gitaar is? En heeft iemand toevallig ervaring met deze winkel?
    pi_40571656
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 22:53 schreef JeroenV het volgende:
    Ik heb mijn gitaar nu een paar maanden en het gaat al wat beter. Meestal ga ik gewoon in een bepaald slagritme random akkoorden spelen. c-e-Am-a-g-dm, gewoon wat bij me op komt en dan op de juiste slag proberen over te pakken zonder het slagritme te verliezen. Uiteraard zijn sommige overgangen wel een beetje kut. Van C naar G bijv (moet ik mijn wijsvinger flink omhoog brengen en mijn ringvinger ineens omlaag.. van D naar A is makkelijker). Of ineens een F pakken ofzo. Die blijf ik rot vinden.

Als ik al die populaire liedjes check wordt het ook tijd dat ik de B eens onder de knie ga krijgen. Ook zo'n klote barree.

10x achter elkaar het refrein van Country Roads spelen werkt wel voor de akkoordbeheersing trouwens
    beter een knipoog dan een blauw oog
      maandag 7 augustus 2006 @ 16:31:03 #299
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_40576395
    Nog zon stomme vraag he Als er in een tab kruisjes staan wat moet je dan precies doen ?
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
    pi_40577290
    quote:
    Op maandag 7 augustus 2006 16:31 schreef znarch het volgende:
    Nog zon stomme vraag he Als er in een tab kruisjes staan wat moet je dan precies doen ?
    Dempen. Dit doe je door de snaar heel aan te raken (zonder hem te fretten) zodat je alleen maar een tikje hoort als je hem aanslaat. Dit kan je gebruiken als ritme-effect, maar je kan het ook gebruiken als je een snaar midden in het akkoord niet gebruikt. Door deze snaar te dempen kan je het akkoord nog gewoon aanslaan met je plectrum (alle snaren aanslaan, maar alleen de benodigde snaren laten klinken).

1
    2
    3
    4
    5
    6
    3    3
    3    3
    0    0
    0    0
    x    2
    3    x

Het eerste akkoord speel je door gewoon een G-akkoord te maken, maar de A-snaar (de 5e snaar) te dempen met de vinger waarmee je de E-bassnaar fret. Bij het 2e akkoord demp je de E-bassnaar met de top van de vinger waarmee je de A-snaar fret.

Je kan bassnaren ook dempen met je duim...

Als je zoiets vindt:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    3     x  x  x
    5     x  x  x
    5     x  x  x
    5     x  x  x
    3     x  x  x
    x     x  x  x

Is het een barré-C akkoord wat je aanslaat en daarna voorziet van wat ritme-slagen (hierbij haal je gewoon de druk van de snaren, zodat je ze niet fret, en beuk je een paar keer met je plectrum over de snaren heen)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')