1 2 3 4 5 6 | 1 - wijs 2 - middel 2 - middel 3 - ring 1 - wijs |
1 2 3 4 5 6 | 10 1 wijs 9 of zo: 2 ring 10 2 middel 8 0 -open- x 1 duim |
'tuurlijk zijn die los te krijgen... kosten geen drol, btw...quote:Op donderdag 22 juni 2006 15:20 schreef SuperBosch het volgende:
Ik heb zojuist mijn gitaar gesloopt door de snaren te verwisselen, Ik haalde die pinnetjes (waarmee de snaren in de klankkast zitten) eruit, en toen zijn daar 3 pinnetjes van overgebroken.
Zijn deze pinnentjes los te verkrijgen of wat nu?
Dat vermoedde ik al, maar toch had ik een "Oow, shit! Wat nu!?"-moment.quote:Op donderdag 22 juni 2006 15:21 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
'tuurlijk zijn die los te krijgen... kosten geen drol, btw...
Wat voor een muziek wil je spelen?quote:Op woensdag 5 juli 2006 14:35 schreef Proper_fucked het volgende:
Ok, het lijkt mij ook wel leuk om wat gitaar te kunnen spelen en wil hier graag mee beginnen.. Wat voor gitaar adviseren jullie mij om mee te beginnen? Op marktplaats staat bijv. zoiets, is dat wat?
Heb echt 0,0 ervaring(noob ja). Niet echt voorkeur wat ik wil spelen, maar beetje dingen die in mijn muzieksmaak vallen(fobo) dus accoustisch vooral gebruiken voor beetje gewenning. Is electrische moeilijker?quote:Op woensdag 5 juli 2006 19:05 schreef SuperBosch het volgende:
[..]
Wat voor een muziek wil je spelen?
Dat is een gitaar met nylon snaren, die klinkt heel anders dan een versie met stalen snaren.
Echter, het is wel makkelijker te bespelen dan eentje met stalen snaren, omdat je de snaren niet zo hard hoeft aan te slaan.
Voor een beginnersgitaar is het natuurlijk niet slecht en hij is ook niet bepaald duur.
Volgens mij is een electische gitaar vergelijkbaar met een western-gitaar (een acoustische met stalen snaren). Je moet de snaren daar harder tegen de fret duwen om een helder geluid te krijgen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 19:10 schreef Proper_fucked het volgende:
[..]
Heb echt 0,0 ervaring(noob ja). Niet echt voorkeur wat ik wil spelen, maar beetje dingen die in mijn muzieksmaak vallen(fobo) dus accoustisch vooral gebruiken voor beetje gewenning. Is electrische moeilijker?
Ok, ik ben ook redelijk nieuw in de gitaar-scene, dus ik dacht dat de snaren van hetzelfde materiaal gemaakt waren, dus ook even zwaar in te drukken zijn.quote:Op woensdag 5 juli 2006 20:24 schreef Jordy-B het volgende:
Elektrisch speelt veel lichter dan akoustische staalsnaren... Is niet echt vergelijkbaar. Als de actie (de afstand tussen de snaren en de fretten) laag is, hoef je zelfs amper druk te zetten.
Ga nu deze kopen, krijg van een vriend wat lessen en oefenmateriaal. Streven is toch wel elekstrische, maar eerst hierop de basis enzo.. Ben benieuwdquote:Op woensdag 5 juli 2006 19:48 schreef SuperBosch het volgende:
[..]
Volgens mij is een electische gitaar vergelijkbaar met een western-gitaar (een acoustische met stalen snaren). Je moet de snaren daar harder tegen de fret duwen om een helder geluid te krijgen.
In het begin had ik daar ook moeite mee, maar nu gaat dat prima (met uitzondering van barré accoorden)
Gewoon nemen met drie vingers, zonder barré.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:17 schreef Funkytrip het volgende:
Gisteren gepoogd de akkoorden van One van U2 te spelen, maar helaas kwam ik vast te zitten op de Fmaj7, een godsonmogelijk akkoord voor een beginner, die al moeite genoeg heeft met een gewone F. Is er een 'cheat' voor ofzo? Nu kan ik het hele refrein doen behalve dat rukakkoord
1 2 3 4 5 6 7 8 | 0 0 2 2 2 2 0 x 3 2 1 0 0 1 1 1 1 3 3 3 3 2 1 4 0 3 0 1 1 4 3 3 0 0 1 1 1 1 3 3 3 3 2 2 4 x 4 4 0 0 5 2 2 1 0 2 2 1 1 0 4 3 3 2 2 4 1 4 0 2 1 5 0 0 2 2 3 3 3 x 0 5 0 5 0 0 2 2 2 2 3 3 3 x x 2 2 3 0 3 x 2 5 1 5 0 0 x x x x x x x x x 0 0 1 1 1 1 3 3 3 3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | 0 2 m 1 w 3 r 0 2 w 2 m 0 3 r 0 3 p 2 d |
Niet dat daar uiteraard iets mis mee is, maar de lage E-snaar bij een C is makkelijk genoeg te dempen en mijn voorkeur in halsdikte maakt het gebruik van duim niet echt handig (en ja, dan is het lastig om Hendrix te spelenquote:Op donderdag 6 juli 2006 12:34 schreef Jordy-B het volgende:
ik speel het C en D akooord met een bassnaar erbij (respectievelijk C/G en D/F#). Deze akkoorden klinken praktisch altijd goed met deze bastoon, en doordat je alle snaren benut, kan je gewoon roekeloos aanslaan.
Die gaat al wat beter de laatste tijd alhoewel het me nog steeds teveel tijd kost om de greep te pakken. Ik moet hem ook pakken en direkt aanslaan, want meestal klinkt ie na een seconde niet zo lekker meer omdat die initiele wijsvinger barre druk een beetje weg is (kweenie of dit herkenbaar is voor mede-beginners).quote:Op donderdag 6 juli 2006 11:51 schreef Asmodean het volgende:
ik probeer de laatste tijd ook een beetje gitaar te spelenHeb nog wel vooral moeite met het F-akkoord, wat eigenlijk constant vals klinkt. Voor de rest vind ik het al wel goed gaan
leuke site. Bestaat er ook zoiets voor acoustische solo's?quote:Op maandag 20 maart 2006 07:56 schreef Verenjano het volgende:
Kijk hier eens: http://www.freelicks.net/Fade_to_black2.htm
Heb je een akoustische gitaar met nylonsnaren of eentje met staalsnaren? De 1e is wat minder gevoelig voor fretgeluidjes en zoemen omdat de snaren verder uit elkaar liggen en verder van de fret afstaan.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:27 schreef Proper_fucked het volgende:
Okee, heb net een gitaar gekocht dus ben al wat aan het klooien(voel het inderdaad gelijk op mijn vingers). Probeer vooral wat solo's enzo, om beetje alles te vinden maar ik hoor heel snel de snaar op een fret slaan. Hoe kan ik dit voorkomen? Kan de snaren wel strakker zetten, maar dan moet gitaar ook opnieuw gestemt worden natuurlijk?
Je kan beter met akkoorden beginnen.. heb je veeel meer aan.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:27 schreef Proper_fucked het volgende:
Okee, heb net een gitaar gekocht dus ben al wat aan het klooien(voel het inderdaad gelijk op mijn vingers). Probeer vooral wat solo's enzo, om beetje alles te vinden maar ik hoor heel snel de snaar op een fret slaan. Hoe kan ik dit voorkomen? Kan de snaren wel strakker zetten, maar dan moet gitaar ook opnieuw gestemt worden natuurlijk?
Kloptquote:Op woensdag 12 juli 2006 15:19 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Je kan beter met akkoorden beginnen.. heb je veeel meer aan.
Dat kan verschillende oorzaken hebben...quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:27 schreef Proper_fucked het volgende:
ja, ik krijg zo wat lesmateriaal dus dan ga ik daar mee beginnen. Probeer nu wat nummers uit dit topic mee te spelen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 15:19 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Je kan beter met akkoorden beginnen.. heb je veeel meer aan.
ja, zoiets.quote:Op woensdag 12 juli 2006 15:53 schreef Jordy-B het volgende:
Drie bassnaren met brons of fosfor-brons omwikkeld?
Ik nietquote:Op woensdag 12 juli 2006 15:45 schreef -_Guitarist_- het volgende:
en met toonladdersdat doet iedere gitarist lijkt me, om de vingerbewegingen te oefenen
![]()
Een stratkopie is wel flexibel natuurlijkquote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:43 schreef Jordy-B het volgende:
Ik zou minder kijken naar het uiterlijk van de gitaar en meer naar de speelbaarheid...
Ik heb het ook met mijn geaarde stopcontacten, maar zoals ik (dacht ik) eerder in dit topic zei ligt het hier aan de hallogeen-dimmers in de kamers onder mij. Zodra die aanstaan klinkt mijn geluid hetzelfde als dat van een bromvlieg met formaat Ma Tokkiequote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:25 schreef Jordy-B het volgende:
Aan de radiator van de centrale verwarming, maar ik hoor ook wel een brom op stopcontacten die wèl geaard zijn, hoor...
Mijn bookmarks:quote:Op dinsdag 18 juli 2006 19:02 schreef mirelia het volgende:
@ para909....welke site doe jij dat dan??
En is het gratis?
Ik zoek al heel lang naar een leraar of site waar ik wat kan leren
thanks voor je reactie. maar aangezien ik het technisch inzicht van een wortel heb, hoe zet ik 'm dan vast aan de radiator?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:25 schreef Jordy-B het volgende:
Aan de radiator van de centrale verwarming, maar ik hoor ook wel een brom op stopcontacten die wèl geaard zijn, hoor...
Laat ze onder dan het licht uitzetten (of gewoon volledig aan). Dan heb je er minder last van.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:04 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
Ik heb het ook met mijn geaarde stopcontacten, maar zoals ik (dacht ik) eerder in dit topic zei ligt het hier aan de hallogeen-dimmers in de kamers onder mij. Zodra die aanstaan klinkt mijn geluid hetzelfde als dat van een bromvlieg met formaat Ma Tokkie![]()
Ik heb er niet veel last van, want die lampen zijn gewoon niet zo vaak aan (een bad- en slaapkamer). Maar dat volledig aan zetten zal ik eens een keer gaan proberenquote:Op woensdag 19 juli 2006 22:29 schreef SuperBosch het volgende:
Laat ze onder dan het licht uitzetten (of gewoon volledig aan). Dan heb je er minder last van.
Waarom zou je als linkshandige proberen om rechtshandig te leren spelen? Je hebt wel zoiets als linkshandige gitaren, hoor (en bij een klassieke gitaar is het enkel een kwestie van de snaren andersom op de gitaar zetten, dunkt me).quote:Op woensdag 19 juli 2006 23:32 schreef Funkytrip het volgende:
Nou ik heb eindelijk wat geprobeerd op te nemen, maar ik merk dat ik nog een hoop moet leren
-knippie-
1 2 3 4 5 6 | 4 - ringvinger 4 - ringvinger 4 - ringvinger 2 - wijsvinger x - dempen met het topje van je wijsvinger |
1 2 3 4 5 6 | 5 - pink 4 - ringvinger 4 - ringvinger 2 - wijsvinger x - dempen met het topje van je wijsvinger |
Zou je denken, maar toch is het niet zo. De kam staat een beetje scheef zodat de dikste snaar de langste weg aflegt en de dunste snaar de kortste weg. Je kunt dus niet zomaar de snaren omdraaien. Geleerd van mijn leraar omdat ik dus hetzelfde dachtquote:Op donderdag 20 juli 2006 16:13 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
(en bij een klassieke gitaar is het enkel een kwestie van de snaren andersom op de gitaar zetten, dunkt me).
Of je koopt een linkshandige gitaar, wat sowieso wel handig is natuurlijk als je linkshandig bent en niet als een Kurt Cobain kloon door het leven wil door je rechtshandige gitaar om te draaien.quote:Op donderdag 20 juli 2006 20:16 schreef Jordy-B het volgende:
Dan draai je de kam ook om, of vervang je de kam voor een linkshandige
Feit blijft dat het niet nodig is om rechtshandig gitaar te leren spelen als je linkshandig bent.
Niet nodig, maar het heeft wel voordelen. Grotere keuze aan gitaren, sterkere frethand (en dus makkelijker bends en vibrato). Mark Knopfler is een goed voorbeeld van een rechtshandig spelende linkspoot.quote:Op donderdag 20 juli 2006 20:16 schreef Jordy-B het volgende:
Feit blijft dat het niet nodig is om rechtshandig gitaar te leren spelen als je linkshandig bent.
Eerder een Jimi Hendrix kloonquote:Op donderdag 20 juli 2006 20:25 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Of je koopt een linkshandige gitaar, wat sowieso wel handig is natuurlijk als je linkshandig bent en niet als een Kurt Cobain kloon door het leven wil door je rechtshandige gitaar om te draaien.
Omdat ik rechts RSI heb. Ik heb minder last van RSI als ik strum of een beetje tokkel dan als ik akkoorden aansla. Vandaar dat ik rechtshandig leerquote:Op donderdag 20 juli 2006 16:13 schreef Jordy-B het volgende:
Waarom zou je als linkshandige proberen om rechtshandig te leren spelen? Je hebt wel zoiets als linkshandige gitaren, hoor (en bij een klassieke gitaar is het enkel een kwestie van de snaren andersom op de gitaar zetten, dunkt me).
Ik vind het beetje onzin om iemand een kloon te noemen door dat die zijn gitaar omdraait zodat die linkshandig wordt. Kun je ook iedereen een kloon noemen die gewoon normaal speelt. Of die met drop d spelen. In Eb etc. etc.quote:Op donderdag 20 juli 2006 20:34 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Wat je wil, maar een kloon blijft altijd minder dan het origineel he?
1 2 3 4 5 6 | ------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------ -------7-5-------------------------------------------- ---7-9-----7-3-0-------------------------------------- -8----------------2-2-2-3-2-2-2-3-6-8-8-8-8----------- |
Maak van die 5 een 9 op de a snaar en van die 3 een 9 op de E snaar.quote:Op donderdag 20 juli 2006 21:12 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb een beetje moeilijk met het volgende stukje, weet dat het niet het meest moeilijke stuk is (kuch), maar tis ook de eerste keer dat ik iets anders dan een akkoord of n toonladder probeer.
[ code verwijderd ]
Als ik de eerste toon met mn middelvinger doe, dan wordt het vrij lastig om van de 7e fret naar de 5e te verhuizen, zonder mn 'ritme' te onderbreken. Laat staan van de 7e naar de 5e fret. Opzich maakt beginnen met mn ringvinger het iets makkelijker, maar van de 7e naar de 3e fret blijft onmogelijk om dat 'netjes' te doen. Iemand tips?
T'is overigens de intro van the Simpsons voor de geinteresseerde
1 2 3 4 5 6 | ----------------------------------------------- -------2--------------------------------------- ---2-4---5-2----------------------------------- -3-----------3-0------------------1-3-3-3-3---- -----------------2-2-2-3--2-2-2-3-------------- |
1 2 3 4 5 6 | ----------------------------------------------- -------2--------------------------------------- ---2-4---5-2----------------------------------- -3-----------3-0------------------1-3-3-3-3---- -----------------2-2-2-3--2-2-2-3-------------- |
1 2 3 4 5 6 | ----------------------------------------------- -------W--------------------------------------- ---W-R---P-W----------------------------------- -M-----------M-0------------------W-R-R-R-R---- -----------------M-M-M-R--M-M-M-R-------------- |
In het laatste geval mag ik hopen dat 't onder garantie valt bij 'n gitaar die nog geen 5 maanden oud isquote:Op zondag 30 juli 2006 14:24 schreef Jordy-B het volgende:
't is maar een paar minuten werk voor een ervaren gitaarboer. 't zou me verbazen als het meer dan ¤20 kost...
Maar het is waarschijnlijk een kwestie van even de brug verhogen (en da's gewoon een kwestie van de schroeven in de brug een slag linksom te geven)
Het kan ook komen doordat je nek naar achteren kromt, maar da's zeldzaam en slecht nieuws voor je gitaar.
misschien een héél flauw antwoord, maar ik kan er maar 1 bedenken...quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:53 schreef JeroenV het volgende:
Hebben jullie wat tips voor het overpakken en wisselen van akkoorden?
Dit gaat echt super traag en houterig bij mij. Ik heb ook nogal kleine vingers, dus het is soms nogal een gedoe.
Het lijkt mij altijd handig om die akkoorden te kennen.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:26 schreef JeroenV het volgende:
Oke, maar dan heb je dus de akkoorden. Maar in nummers wordt het vaak heel anders gedaan. Of met losse snaren pingelen of andere akkoorden ed. Dus daar heb je dan weinig aan toch?
Ik ken een paar akkoorden. Die wisselen gaat wel, maar tijdens nummers zelf niet.
Hoeft lang niet altijd alleen van boven naar beneden hoorquote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:31 schreef JeroenV het volgende:
Maar is dat dan altijd in de volgorde van boven naar beneden tokkelen?
Als ik een willekeurig nummer dit naga klopt het namelijk niet altijd volgens mij. Want ik had eerst al een idee dat het zoiets moest zijn ja.
Je hoort wel dat het anders is, maar omdat je die 2 verschillende noten allebei in het akkoord kunt spelen, zal het niet vals klinken ofzo.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:42 schreef JeroenV het volgende:
Maakt dat echt niet uit? Je hoort toch het verschil of je bijvoorbeeld eerst de vijfde en dan de tweede aanslaat of andersom?
Ik heb mijn gitaar nu een paar maanden en het gaat al wat beter. Meestal ga ik gewoon in een bepaald slagritme random akkoorden spelen. c-e-Am-a-g-dm, gewoon wat bij me op komt en dan op de juiste slag proberen over te pakken zonder het slagritme te verliezen. Uiteraard zijn sommige overgangen wel een beetje kut. Van C naar G bijv (moet ik mijn wijsvinger flink omhoog brengen en mijn ringvinger ineens omlaag.. van D naar A is makkelijker). Of ineens een F pakken ofzo. Die blijf ik rot vinden.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:53 schreef JeroenV het volgende:
Hebben jullie wat tips voor het overpakken en wisselen van akkoorden?
Dit gaat echt super traag en houterig bij mij. Ik heb ook nogal kleine vingers, dus het is soms nogal een gedoe.
Dempen. Dit doe je door de snaar heel aan te raken (zonder hem te fretten) zodat je alleen maar een tikje hoort als je hem aanslaat. Dit kan je gebruiken als ritme-effect, maar je kan het ook gebruiken als je een snaar midden in het akkoord niet gebruikt. Door deze snaar te dempen kan je het akkoord nog gewoon aanslaan met je plectrum (alle snaren aanslaan, maar alleen de benodigde snaren laten klinken).quote:Op maandag 7 augustus 2006 16:31 schreef znarch het volgende:
Nog zon stomme vraag heAls er in een tab kruisjes staan wat moet je dan precies doen ?
1 2 3 4 5 6 | 3 3 0 0 0 0 x 2 3 x |
1 2 3 4 5 6 | 5 x x x 5 x x x 5 x x x 3 x x x x x x x |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |