Dus?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:25 schreef 2609 het volgende:
anders maakt ie toch andere poesen zwanger
jah zitten straks andere mensen opgescheept met allemaal kleine poesenquote:
Daar zijn condooms voor inderdaad. En die poezen zijn zelf sletten als ze zich door elke kater laten nemen.quote:
moesten ze maar geen poes nemen !quote:Op maandag 13 februari 2006 22:29 schreef 2609 het volgende:
[..]
jah zitten straks andere mensen opgescheept met allemaal kleine poesen
Kleine kittens.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:29 schreef 2609 het volgende:
[..]
jah zitten straks andere mensen opgescheept met allemaal kleine poesen
jah maar als iedereen een kat neemt komen er nooit nieuwe bij he zelfs niet als ze het geplanned willen doenquote:Op maandag 13 februari 2006 22:30 schreef thedude0 het volgende:
[..]
moesten ze maar geen poes nemen !
Of haar clit! Dat voelt ze pas!quote:Op maandag 13 februari 2006 22:31 schreef beertenderrr het volgende:
Snij de tieten van je moeder er ook af![]()
quote:Op maandag 13 februari 2006 22:31 schreef beertenderrr het volgende:
Snij de tieten van je moeder er ook af![]()
Hij's geen homo jaquote:Op maandag 13 februari 2006 22:31 schreef King_of_Kool het volgende:
Ga dan gewoon in z'n plaats, met een beetje mazzel zien ze het verschil niet en kan je kat weer andere katten aan z'n pik rijgen
Jij weet niks van katten?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:35 schreef Tobbes het volgende:
Wat heeft overal tegenaanpissen met zn ballen te maken?
Teretorium afbakenen, poezen lokken met hun geur.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:35 schreef Tobbes het volgende:
Wat heeft overal tegenaanpissen met zn ballen te maken?
Als z'n ballen eraf gaan heeft hij minder drang om dat soort mannelijke dingen te doen. Als jouw ballen eraf gaan heb je ook minder zin in stoere auto's, tieten, bier en voetbal.quote:
ik kom ze eerdaags wel bij je langs brengenquote:
Heeft het leven nog zin zonder stoere auto's, tieten, bier en voetbal?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:37 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Als z'n ballen eraf gaan heeft hij minder drang om dat soort mannelijke dingen te doen. Als jouw ballen eraf gaan heb je ook minder zin in stoere auto's, tieten, bier en voetbal.
Daarom is het ook zielig voor die kat, geen stoere auto's, tieten, bier en voetbal meerquote:Op maandag 13 februari 2006 22:42 schreef remlof het volgende:
[..]
Heeft het leven nog zin zonder stoere auto's, tieten, bier en voetbal?
WTF ?quote:
Ervanaf "helpen"quote:Op maandag 13 februari 2006 22:32 schreef MOD het volgende:
hoe komt men trouwens in godsnaam bij de benaming "helpen"
sinds wanneer is leukemie besmettelijk?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:45 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
bij zulk contact kan hij ook FIV/FeLV (kattenaids/kattenleukemie) besmet raken,
quote:Op maandag 13 februari 2006 22:42 schreef remlof het volgende:
[..]
Heeft het leven nog zin zonder stoere auto's, tieten, bier en voetbal?
Goede argumenten, al ontgaat mn ma deze volkomen.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:45 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Ervanaf "helpen"![]()
Even serieus, er zijn teveel katten in Nederland, meer dan goede tehuizen. Dat is zielig voor die katten, en het is dus niet handig hun kansen op een goed huis te verkleinen door er nog meer kittens bij te fokken. Maar dat is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de sukkels die hun poes ongesteriliseerd de straat op schoppen of nog erger; zonder bij het kattenoverschot stil te staan een nestje "nemen" omdat kittens zo leuk zijnDekt jouw kater hun poes niet dan is er heus wel een andere. Maar goed dat je moeder wél haar steentje probeert bij te dragen.
Voor je kater zal het wel beter zijn, hij kan nu ook een SOA oplopen (serieus), ongecastreerde katers vechten veel meer, bij zulk contact kan hij ook FIV/FeLV (kattenaids/kattenleukemie) besmet raken, en vechtwonden kunnen natuurlijk gaan ontsteken. Verder zwerven ongecastreerde katers over een groter territorium en worden ze vaker aangereden. Dit gedrag gaat niet over als je een kater steriliseert, alleen als hij gecastreerd wordt, daarom wordt sterilisatie eigenlijk niet gedaan. Sterilisatie is ook een ingewikkelder operatie, dus gevaarlijker.
Kattenleukemie is besmettelijk, sinds wanneer kan ik je niet vertellenquote:Op maandag 13 februari 2006 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
sinds wanneer is leukemie besmettelijk?
Weet je wat dat kostquote:Op maandag 13 februari 2006 23:19 schreef beertenderrr het volgende:
sterrilisatie kan toch ook gewoon
Z'n moeder wil de kater waarschijnlijk laten castreren omdat hij sproeit en/of ander vervelend gedrag vertoont, en dat komt door z'n hormonen, die gaan alleen weg wanneer z'n ballen eraf gaan. Door sterilisatie wordt hij alleen onvruchtbaar, maar daar ging het niet om.quote:Op maandag 13 februari 2006 23:19 schreef beertenderrr het volgende:
sterrilisatie kan toch ook gewoon
Liefde voor je kat is niet in geld uit te drukken imoquote:
Dat doet de dierenarts wel voor je.quote:Op maandag 13 februari 2006 23:23 schreef MOD het volgende:
[..]
Liefde voor je kat is niet in geld uit te drukken imo![]()
quote:Op maandag 13 februari 2006 23:24 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Dat doet de dierenarts wel voor je.
Zeg je dat ook als je een patatje bij de snackbar haalt?quote:Op maandag 13 februari 2006 23:33 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Volgens mij kost het nog geen honderd euro
Dat is allemaal heel mooi en aardig, maar al die dingen zijn puur natuurlijk. De kat laten 'helpen' is niets meer of minder dan dierenmishandeling.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:45 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Voor je kater zal het wel beter zijn, hij kan nu ook een SOA oplopen (serieus), ongecastreerde katers vechten veel meer, bij zulk contact kan hij ook FIV/FeLV (kattenaids/kattenleukemie) besmet raken, en vechtwonden kunnen natuurlijk gaan ontsteken. Verder zwerven ongecastreerde katers over een groter territorium en worden ze vaker aangereden.
mag ook wel bij mensen btw.quote:Op maandag 13 februari 2006 23:17 schreef Mabelle het volgende:
Dus wat mij betreft even een voortplant verbod![]()
zeg je dat ook tegen je vriend?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:24 schreef SHE het volgende:
Nou vriend, dan gaan de ballen er dus af...anders onhoudbaar.
Dan moet je ook geen kat nemen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:24 schreef SHE het volgende:
Jij wil perse een dier in huis, maar wil ook niet alles ondergezeken hebben toch?
Nee hoor, wat dat betreft is er anti conceptie of een kinderwens...op het moment dat je de belevingswereld van dieren met die van mannen gaat vergelijken , heb je echt issuesquote:
wat een bull, katten overleven niet in het wild. Ik neem toch geen fucking tijger ofwel? Ze niet aanpassen aan de samenleving is pas lullilg . En sowieso...er zijn al dieren genoeg zonder leifhebbend huis...ik wens er niet aan bij te dragen dat de mijne allerhande soortgenoten verwekt.quote:
Asboluut...hij maakt zich veel minder druk..dames ook trouwens, veel minder kift en meer geknuffel en gelik.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:42 schreef Providentia het volgende:
Voor katers is het juist beter. Ze worden rusiger, raken minder snel in de stress, hebben de drang niet meer overal achteraan te lopen. Ze voelen zich lekkerder, en dat merk je ook. Ze worden aanhankelijker, liever.
Klopt, mijn dames zijn ook gesteriliseerd. Alleen poezen zien er zo zielig uit na de operatie, omdat die veel ingrijpender is namelijk..quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:45 schreef SHE het volgende:
[..]
Asboluut...hij maakt zich veel minder druk..dames ook trouwens, veel minder kift en meer geknuffel en gelik.
Dat zal vast een doodszonde zijn![]()
Er zijn genoeg zwerfkatten dus dat lukt heus wel. En het gaat er niet echt om of ze het wel of niet overleven, sommige overleven het wel, sommige niet, zo werkt het in de natuur ook.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:44 schreef SHE het volgende:
wat een bull, katten overleven niet in het wild.
Kan zijn, maar als je de kat laat 'helpen' dan ben je een dierenbeul.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:44 schreef SHE het volgende:
En sowieso...er zijn al dieren genoeg zonder leifhebbend huis...ik wens er niet aan bij te dragen dat de mijne allerhande soortgenoten verwekt.
Wat een onzin, een "dierenbeul" .quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:48 schreef 700MB het volgende:
[..]
Er zijn genoeg zwerfkatten dus dat lukt heus wel. En het gaat er niet echt om of ze het wel of niet overleven, sommige overleven het wel, sommige niet, zo werkt het in de natuur ook.
[..]
Kan zijn, maar als je de kat laat 'helpen' dan ben je een dierenbeul.
Dan kan je beter een zakje knikkers kopen, die zijn ook leuk als speelgoed. Blijf jij maar van dieren af.
Dan geeft t niet. Dan was hij gewoon altijd al een mietje.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:50 schreef Providentia het volgende:
Voor zn castratie was ie hartstikke onrustig, en je zag dat ie niet lekker in zijn vel zat, na de castratie was dat allemaal voorbij.
Right.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:53 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Dan geeft t niet. Dan was hij gewoon altijd al een mietje.
Ja, je laat een stuk van het beest afsnijden, dus dan ben je een dierenbeul. Of ze er wel of geen pijn door voelen is verder niet zo belangrijk, het gaat erom dat het dier daarna mismaakt is, en geen volwaardige kat meer is. Waarschijnlijk laat je ook zijn stembanden doorsnijden als hij volgens jou teveel miauwt. Dat is precies hetzelfde, zeker aangezien het doel van een dergelijke operatie alleen maar uit gemak voor 'het baasje' is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:50 schreef Providentia het volgende:
Dan zijn alle dierenartsen zeker ook dierenbeulen. Een dierenbeul is iemand die beesten EXPRESS pijn doet. Van een castratie voelen ze niets, toen mijn Maine Coon kater werd gecastreerd ging ie 3 uur later alweer rennend door het huis heen.
Onrustig is niet hetzelfde als niet lekker in je vel zitten. Dat jij dat zo interpreteert wil niet zeggen dat dat zo is. En al was dat wel zo, zo zijn katten nu eenmaal, dan hoef jij er nog niet in te gaan zitten/laten snijden. Een dergelijke onnozele redenering als deze van jou zorgt ervoor dat er nog steeds mensen zijn die voor de doodstraf zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:50 schreef Providentia het volgende:
Voor zn castratie was ie hartstikke onrustig, en je zag dat ie niet lekker in zijn vel zat, na de castratie was dat allemaal voorbij.
Ik ben nog altijd TEGEN de doodstraf.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:57 schreef 700MB het volgende:
[..]
Ja, je laat een stuk van het beest afsnijden, dus dan ben je een dierenbeul. Of ze er wel of geen pijn door voelen is verder niet zo belangrijk, het gaat erom dat het dier daarna mismaakt is, en geen volwaardige kat meer is. Waarschijnlijk laat je ook zijn stembanden doorsnijden als hij volgens jou teveel miauwt. Dat is precies hetzelfde, zeker aangezien het doel van een dergelijke operatie alleen maar uit gemak voor 'het baasje' is.
[..]
Onrustig is niet hetzelfde als niet lekker in je vel zitten. Dat jij dat zo interpreteert wil niet zeggen dat dat zo is. En al was dat wel zo, zo zijn katten nu eenmaal, dan hoef jij er nog niet in te gaan zitten/laten snijden. Een dergelijke onnozele redenering als deze van jou zorgt ervoor dat er nog steeds mensen zijn die voor de doodstraf zijn.
... maar voor dierenmishandeling.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:00 schreef Providentia het volgende:
Ik ben nog altijd TEGEN de doodstraf.
Dan moet je ze beter in de gaten houden, of gewoon geen kat en een poes nemen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:00 schreef Providentia het volgende:
Plus dat ik ook nog 2 poezen heb rondlopen, waarvan er 1 NIET was gesteriliseerd, en het allen broer en zus waren en bij dezelfde Cattery vandaan kwamen. Als die beesten met 6 maanden al kittens krijgen, notabane van hun eigen broer, is er een grote kans dat ze eraan overlijden of mismaakte en/of dode kittens krijgen, dus ook dat is een reden.
Beter in de gaten houden nog wel, in een groot huis? Je kan niet achter ze aan blijven lopen. Jij geeft ook echt bullshit argumenten.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:05 schreef 700MB het volgende:
[..]
... maar voor dierenmishandeling.
[..]
Dan moet je ze beter in de gaten houden, of gewoon geen kat en een poes nemen.
Dan is de optie dus geen 2 dieren nemen maar slechts 1.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:06 schreef Providentia het volgende:
Beter in de gaten houden nog wel, in een groot huis? Je kan niet achter ze aan blijven lopen.
Leuk als die ene dan de hele dag alleen thuis zit van sochtends tot savonds. Wat een dierenbeul ben je dan.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:07 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dan is de optie dus geen 2 dieren nemen maar slechts 1.
Als je er niet genoeg voor ze kan zijn zorg je dat het of 0 zijn of alleen poezen of alleen katers.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:08 schreef Providentia het volgende:
Leuk als die ene dan de hele dag alleen thuis zit van sochtends tot savonds. Wat een dierenbeul ben je dan.
Ik had er btw 3.
Meis, het is een mannending...mijn rammetje weet zijn lul nog prima te vinden , en terroriseert de dames nog dagelijks! Voordeel alleen is dat er nu geen nesten van komen en je dus niet bijdraagt aan de dieren elende op deze wereld.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:47 schreef Providentia het volgende:
[..]
Klopt, mijn dames zijn ook gesteriliseerd. Alleen poezen zien er zo zielig uit na de operatie, omdat die veel ingrijpender is namelijk..
Klopt.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:11 schreef Providentia het volgende:
trouwens, als je castratie al mishandeling vind, dan vind je dat van sterilisatie bij poezen ook zeker?
Dat is inderdaad zielig voor het beestje, maar het krijgen van veel kinderen is volledig natuurlijk en gericht op het in stand houden van de soort. (Al zou je wel kunnen stellen dat huiskatten dat enkel zo vaak en zo vroeg kunnen doordat ze op een dergelijke manier gekweekt zijn, en dat dat een vorm van dierenmishandeling an sich is, maar goed).quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:11 schreef Providentia het volgende:
En wat dan als een poes buiten loopt en elk half jaar een nest krijgt, en er fysiek helemaal kapot aan gaat? Vind je dat dan niet erg?
ram? Heb je het nu over een konijn:Pquote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:15 schreef SHE het volgende:
[..]
Meis, het is een mannending...mijn rammetje weet zijn lul nog prima te vinden , en terroriseert de dames nog dagelijks! Voordeel alleen is dat er nu geen nesten van komen en je dus niet bijdraagt aan de dieren elende op deze wereld.
maar goed, voor mannen lastig te begrijpen, zelfs een condoom is al uncool
Nee hoor, mijn gecastreerde ram, rijd er op los, wordt ziekelijk verwend door 2 dames en is de koning in huis. Mist hij zijn ballen denk je?
Dat doe je dus juist wel.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:15 schreef SHE het volgende:
en je dus niet bijdraagt aan de dieren elende op deze wereld.
Natuurlijk en het in stand houden. Hoeveel katten denk je wel niet dat er zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:16 schreef 700MB het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Dat is inderdaad zielig voor het beestje, maar het krijgen van veel kinderen is volledig natuurlijk en gericht op het in stand houden van de soort. (Al zou je wel kunnen stellen dat huiskatten dat enkel zo vaak en zo vroeg kunnen doordat ze op een dergelijke manier gekweekt zijn, en dat dat een vorm van dierenmishandeling an sich is, maar goed).
Katten en honden in Spanje, die blijven puppies en kittens baren, achter elkaar door, ze kunnen in hun leven ruim 4400 nakomelingen krijgen. Hun kittens en puppies worden te vroeg bij ze weggerukt, en verkocht op de markt, denk je dat die beesten dat niets kan schelen, die geven ook om hun puppies en kittens. Zo een hond of kat gaat er fysiek en MENTAAL kapot aan, oe gek het ook klinkt, maar het is wel degelijk waar. En DAT vind ik dierenellende, puppies die worden doorverkocht als ze amper 2 maanden oud zijn en nog voeding van hun moeder nodig hebben.quote:
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:17 schreef Providentia het volgende:
[..]
ram? Heb je het nu over een konijn:P
vertel! de mijne brengen geen nesten voort, die hebben gewoon een hemels leven...als is het het laatste wat ik doe.quote:
Er ontstaat vanzelf een natuurlijk evenwicht. Het probleem hierbij is echter dat de mens zich altijd meent in te moeten mengen in dat soort dingen, vandaar dat sommige verhoudingen nogal scheef lijken te zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:19 schreef Providentia het volgende:
Natuurlijk en het in stand houden. Hoeveel katten denk je wel niet dat er zijn.
Dat wordt dan zoals gezegd veroorzaakt door de kunstmatig door de mens gemanipuleerde evolutie, dat ze zo vaak kunnen baren. Kweken, kweken en nog eens kweken. Juist door er WEL invloed op uit te oefenen met al dat gesnij van je lost het zichzelf niet op. Als je gewoon overal met je poten vanaf blijft en je niet laat beinvloeden door in dit geval niet relevante emoties, dan komt het vanzelf goed. Ja, een kat die eenzaam ligt te baren in de koude regen op de bevroren grond is heel zielig, en de oude bejaarde demente oma, weggestopt in het bejaardentehuis waar niemand meer naar omkijkt is ook heel zielig, maar in beide gevallen is het voor de rest van de natuur (danwel gehele kattenpopulatie, danwel voor de menselijke economie) veel beter om diezelfde natuur gewoon zijn werk te laten doen en ze te laten sterven. Dan ben je in ieder geval geen dierenbeul. Als je lekker gaat zitten doe-het-zelven op die beesten ben je verkeerd bezig, dat is NIET natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:19 schreef Providentia het volgende:
En zo natuurlijk vind ik het niet om een poes elke 6 maanden gemiddeld 6 kittens te laten baren op een vaak ongebruikelijk plek buiten in de kou. Die kat gaat er kapot aan, helemaal stuk van binnen, en beland uiteindelijk met veel pijn in een hoekje waar ze wachten om dood te gaan.
en DAT vind ik zielig.
Aha, en daarom doe je zelf ook lekker mee aan de dierenmishandeling?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:21 schreef Providentia het volgende:
Katten en honden in Spanje, die blijven puppies en kittens baren, achter elkaar door, ze kunnen in hun leven ruim 4400 nakomelingen krijgen. Hun kittens en puppies worden te vroeg bij ze weggerukt, en verkocht op de markt, denk je dat die beesten dat niets kan schelen, die geven ook om hun puppies en kittens. Zo een hond of kat gaat er fysiek en MENTAAL kapot aan, oe gek het ook klinkt, maar het is wel degelijk waar. En DAT vind ik dierenellende, puppies die worden doorverkocht als ze amper 2 maanden oud zijn en nog voeding van hun moeder nodig hebben.
En inderdaad, die beesten gebruiken alsof het een leuk speelgoedje is, zoals 99% van de huisdierbezitters doet, is ook niet best, nee.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 02:21 schreef Providentia het volgende:
En DAT vind ik dierenellende, puppies die worden doorverkocht als ze amper 2 maanden oud zijn en nog voeding van hun moeder nodig hebben.
Dit is echt een puik argument. Echter de enige steekhoudende argumenten voor deze dierenmishandeling hebben betrekking op het eigen welbevinden, en dat maakt dat kattencastratie abject is. Als je kat je bank sloopt, snij je zeker ook zijn klauwtjes af?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:13 schreef jack4ya het volgende:
Het zijn bijna altijd mannen die tegen dergelijke ingrepen zijn, schijnt iets met "aangetaste mannelijkheid" te maken. Ik denk gewoon dat het projectie is...
en derhalve enorme bullshit!
Waarmee je volledig voorbij gaat aan het argument. Ik weet zeker dat jij je kat zou kortwieken als hij de bank zou slopen, je stelt immers je eigen belang ver voor dat van je kat, je ontkent zijn eigen intrinsieke waarde, het is voor jou alleen een gebruiksvoorwerp.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:46 schreef jack4ya het volgende:
Mijn kat sloopt de bank niet omdat ie opgevoed is om de krabpalen te gebruiken.
Er is niets mis met katten "helpen" hun nagels te slijten. Ze kunnen het ook zelf, maar als ze geen krabpaal kennen gaat dat ten koste van je meubilairquote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als je kat je bank sloopt, snij je zeker ook zijn klauwtjes af?
Ik bedoel natuurlijk niet een beetje bijvijlen, ik bedoel verwijderen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:21 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Er is niets mis met katten "helpen" hun nagels te slijten. Ze kunnen het ook zelf, maar als ze geen krabpaal kennen gaat dat ten koste van je meubilair
Muggen zijn onvergelijkbaar met katten. Als katten ons op leven en dood zouden attaqueren, zou ik er ook geen moeite mee hebben ze om zeep te helpen, dat is lijfsbehoud.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:50 schreef zatoichi het volgende:
Echt die discussie hier slaat helemaal nergens op; ik durf te wedden dat de helft van de mensen die klakkeloos dierenmishandeling roepen zelf lekker meedoen aan de bioindustrie, of muggen doodmeppen (als je katten gelijk gaat stellen aan mensen, kun je muggen gelijkstellen aan katten).
Kerel, één kater kan álle (ja echt waar) poezen in de buurt bezwangeren. Er is er altijd wel een die niet geholpen wordt. Derhalve heeft het geen enkele zin om je kater te laten helpen, althans niet als je de overbevolking wil aanpakken, hoogstens om ongewenst gedrag bij te sturen.quote:En de natuurlijke leefomgeving slaat ook nergens op, want dat hebben die katten niet. Huiskatten krijgen voedsel, worden verzorgd, krjigen medicijnen, en zijn dus net zo natuurlijk als het feit dat iedereen een mexicaanse yucca in de woonkamer heeft staan, of een heg bijknipt. Er zijn veel en veel te veel katten in de wereld. Asielen zijn boordevol, en er zijn weet ik veel hoeveel zwerfkatten. Dit is een serieus probleem! Normaal gesproken zouden veel meer katten doodgaan, maar door menselijke interventie gebeurd dit niet. Dat is onnatuurlijk, en dat moeten wij dus ook weer oplossen. Kortom castratie en sterilisatie bij katten. Vraag het maar na bij de dierenarts, die zal bevestigen dat dit veel meer moet gebeuren.
Het is wel degelijk een argument, meeste mensen (veelal mannen) willen er niet aan omdat het psychologsch gevoelig ligt!quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dit is echt een puik argument. Echter de enige steekhoudende argumenten voor deze dierenmishandeling hebben betrekking op het eigen welbevinden, en dat maakt dat kattencastratie abject is. Als je kat je bank sloopt, snij je zeker ook zijn klauwtjes af?
Dat kan wel zijn, maar dat is i.c. in het geheel niet relevant.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:58 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een argument, meeste mensen (veelal mannen) willen er niet aan omdat het psychologsch gevoelig ligt!
Onzin. Dit zijn allemaal zaken die bevorderlijk zijn voor de kat. Castratie is dat niet. Dat is alleen bevorderlijk voor de mens.quote:Huiskatten en huisdieren in het algemeen zijn nu eenmaal gedomesticeerd. Als je castratie dierenmishandeling vindt omdat "het voor eigen welbevinden" is dan laat je dier ook niet verzorgen als het ziek is, breng het nooit naar de dierenarts voor een vaccinatie, je laat het niet ontwormen als kitten... Wat zeg ik! Je geeft het niet eens eten, drinken en liefde, want dat is tegennatuurlijk.... Sterker nog! Je zal niet eens een huisdier mogen "hebben" want dat is ook tegennatuurlijk!
Je snapt het niet geloof ik. Je kater castreren heeft GEEN ENKELE ZIN omdat als er ook maar één ongeholpen kater rondloopt deze ALLE poezen kan bevruchten. Het probleem kan derhalve alleen aangepakt worden door de vrouwtjes te helpen, daarmee voorkom je écht dat ze zwanger worden.quote:Bij huisdieren of deelnemers van een samenleving hoort een bepaalde verzorging en opvoeding, hoe je het ook went of keert. Doe je dat niet dan wordt het simpelweg een jan-boel!
En het argument dat een ander dan zijn/haar poezen dan maar niet moet laten rondlopen, slaat onmiddelijk terug op zelf. Dan moet jij ook je kater maar niet rond laten lopen.
Het is misschien mijn probleem wel, maar ik kan het niet oplossen, is dat nu zo moeilijk in te zien?quote:Practice what you preach!!
Alleen eigen je eigen kater / aan jezelf denken is net zo "eigen welbevinden" als waar je een ander van beschuldigd... om niet te zeggen van asociaal.... "ik doe het lekker niet, want het is mijn probleem niet" BAH!
Sorry, misschien niet duidelijk genoeg... ik vind ook dat álle poezen "geholpen" moeten worden. Net zo als alle katers... klopt, het is geen garantie, maar echt, als iedereen zo denkt dan wordt het inderdaad niet minder, dat kittenoverschot.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar dat is i.c. in het geheel niet relevant.
[..]
Onzin. Dit zijn allemaal zaken die bevorderlijk zijn voor de kat. Castratie is dat niet. Dat is alleen bevorderlijk voor de mens.
[..]
Je snapt het niet geloof ik. Je kater castreren heeft GEEN ENKELE ZIN omdat als er ook maar één ongeholpen kater rondloopt deze ALLE poezen kan bevruchten. Het probleem kan derhalve alleen aangepakt worden door de vrouwtjes te helpen, daarmee voorkom je écht dat ze zwanger worden.
[..]
Het is misschien mijn probleem wel, maar ik kan het niet oplossen, is dat nu zo moeilijk in te zien?
Maar dat is dan toch slechts wensdenken? Daaruit moet je niet handelen, het gaat om het nastreven van reele doelstellingen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:16 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Sorry, misschien niet duidelijk genoeg... ik vind ook dat álle poezen "geholpen" moeten worden. Net zo als alle katers... klopt, het is geen garantie, maar echt, als iedereen zo denkt dan wordt het inderdaad niet minder, dat kittenoverschot.
Dat die rust zo lekker is voor het beestje is volgens mij projectie van de mens (díe vindt de rust wel lekker, voor zichzélf). Verder kun je het beestje ook lekker rustig maken met een lobotomie (geldt ook voor mensen trouwens: werd vroeger ook toegepast bij geesteszieken! werd je heerlijk rustig van), waarom gun je het díe rust niet?quote:Castratie voor reu of kater is vaak wel degelijk bevorderlijk voor het dier! Onder andere de eigen gemoedstoestand, jíj kan het wel normaal vinden, die gierende hormonen, maar die hormonen dienden oorspronkelijk tot het in stand houden van de populatie. (Ik denk dat we het wel eens zijn dat dát igg niet meer nodig is) Dus waren die hormonen wel gerechtvaardigd, want het had een doel. Hád, nu niet meer.
Nu zijn die gierende hormonen niet meer nodig en hebben geen functie meer. Maar ondertussen zorgen ze wel voor onrust in lijf en hoofd. (Denk aan je eigen pubertijd) Dus waarom zou je dat in vredesnaam in stand houden. Waarom gun je je dier die rust niet? Dat vind ik pás onnodig.
Idealisme heeft bijzonder veel kwaad gedaan door de geschiedenis heen. Als het niet het beoogde doel dient, moet je het niet doen. Schade is er namelijk wel: de kater wordt aangetats in zijn lichamelijke integriteit.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:39 schreef jack4ya het volgende:
Sorry, maar ik vind het wel een reele doelstelling. Zelfs als het wensdenken zou zijn, dan was het ook niet verkeerd geweest. Een beetje idealisme heeft nog nooit kwaad gedaan.
Jawel. Bewaren van de lichamelijke integriteit van de kater. Dat is ook het leidende prinicpe in de (menselijke) geneeskunde.quote:Pfff... castratie vergelijken met een lobotomie... dan haak ik echt af hoor. Ik denk dat je het gewoon weigert in te zien dat het níet uitvoeren van een castratie igg géén doel dient.
Nee, ik zie dat nut wel degelijk hoor, ik vraag me echter af of dat een verminking rechtvaardigt.quote:Ofwel, ja: het is inderdaad niet zo dat een castratie áltijd en óveral een nut heeft (vaak wel, denk aan sproeien en onrust (wat jij weigert in te zien))
Zoals gezegd wel dus: je verminkt het beestje.quote:maar ook: het níet uitvoeren van een castratie heeft iig geen enkel doel!
Ik kan me prima in jou verplaatsen hoor. Jij wil je kater castreren omdat je hem anders lastig vindt (sproeien etc.). Ik werp hier de vraag op of dat ethisch wel verantwoorbaar is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:06 schreef jack4ya het volgende:
Okay, ik haak af. Succes met je gebrek aan inlveingsvermogen en openstelling voor andere denkbeelden.
Nee, omdat ik het niet sociaal vind om geen zorg te dragen voor mijn dier en omgeving... Als jij dat categoriseert als "lastig", prima, wat jij wil. Ik weet beter.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik kan me prima in jou verplaatsen hoor. Jij wil je kater castreren omdat je hem anders lastig vindt (sproeien etc.). Ik werp hier de vraag op of dat ethisch wel verantwoorbaar is.
Aks je wat meer van katten wist dan wist je ook dat katten na het wegnemen van de sexdrive meestal veel gezonder worden. Ik kan het zelf in de praktijk ook zien, een nestgenoot van Ernesto en Mimosa woont bij een mevrouw die hem ook niet heeft laten castreren, en die kater heeft zijn energie vooral gestopt in zijn voortdurend opgewonden toestand, hij is klein gebleven, heeft niet zo'n mooie vacht etc, terwijl mijn katten prachtig uitgegroeid en in topconditie zijn. Kunnen voortplanten in een evolutionair voordeel, maar dat houdt niet gelijk voordeel voor het individu in, dat is een denkfout.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
Onzin. Dit zijn allemaal zaken die bevorderlijk zijn voor de kat. Castratie is dat niet. Dat is alleen bevorderlijk voor de mens.
Muggen attaqueren ons niet op leven en dood. Zo'n speldprikje is mijns inziens vergelijkbaar met met een kattekrab, of haar dat overal in je kleren zit. Net zo irritant. Bovendien waarom zou je niet muggen met katten mogen vergelijken, maar wel mensen met katten? Dat is precies mijn punt, je kunt ze niet met elkaar vergelijken.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:27 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Muggen zijn onvergelijkbaar met katten. Als katten ons op leven en dood zouden attaqueren, zou ik er ook geen moeite mee hebben ze om zeep te helpen, dat is lijfsbehoud.
Dit is precies hetzelfde wat iedereen zegt dat het milieu toch wel vervuild wordt, dat anderen ook geen geld teruggeven als je teveel krijgt bij de kassa. Zo'n slap excuus. Je kan toch zelf verantwoording nemen voor je eigen daden? Altijd dat gejamaar.. maar zij. Nee doe er zelf wat aan, en ga je dan op anderen richten. Overigens heb ik gehoord dat zwerfkatten ook nog wel eens gecastreerd worden als ze gepakt worden, laat staan dat ze nog vrij gelaten worden, dus er wordt wel wat aan gedaan.quote:[..]
Kerel, één kater kan álle (ja echt waar) poezen in de buurt bezwangeren. Er is er altijd wel een die niet geholpen wordt. Derhalve heeft het geen enkele zin om je kater te laten helpen, althans niet als je de overbevolking wil aanpakken, hoogstens om ongewenst gedrag bij te sturen.
Nee over een teelbal die eens gecastreerd moet worden gesproken.....quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:46 schreef ViPeRII het volgende:
Ik zou je moeder het stukje van Youp van het Hek over katten laten horen
Dan doet ze het vast niet meer.
Duidelijk dat jij katten hebtquote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:15 schreef zatoichi het volgende:
of haar dat overal in je kleren zit.
quote:Overigens heb ik gehoord dat zwerfkatten ook nog wel eens gecastreerd worden als ze gepakt worden, laat staan dat ze nog vrij gelaten worden, dus er wordt wel wat aan gedaan.
en eenquote:Op maandag 13 februari 2006 22:29 schreef pc-fr34k het volgende:
Ontvoer je kat en ga naar een moslim land. Daar staan de mannen hoger en zou dit nooit worden toegelaten!
Nou, die 2 ongecastreerde katerpubers die hier de boel verbouwen ga ik mooi vanavond of morgenavond mishandelen dan. Ik knip die ballen er zelf nog af als de dierenarts het niet doet. Die beesten zijn helemaal gek geworden doro die hormonen.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:29 schreef remlof het volgende:
Ben het wel met je eens, het is pure dierenmishandeling...
Dat is zelf niet eens beseft dat je je dier mishandelt is pas een teken dat er bij jou een steekje los zit.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 17:32 schreef snoekiesnoek het volgende:
Om dit dierenmishandeling te noemen, hoe triest kan je zijn zegDe reacties zullen wel als grap bedoelt zijn, of er is echt een steekje los bij een aantal personen hier.
Waarom is het dan mishandeling ? Het is niet schadelijk, het zal juist ten goede komen aan het welzijn van de kater, en het doet maar even pijn. En niet alles wat pijn doet is ook mishandeling, als ik een kat pijn doe omdat ik over hem struikel is dat toch ook geen mishandeling. Waar zijn de rationele argumenten, want ik ben van jouw "steekjes" ook niet geheel overtuigd.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 17:53 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat is zelf niet eens beseft dat je je dier mishandelt is pas een teken dat er bij jou een steekje los zit.
Kennelijk heb jij een volstrekt ander idee dan de meeste mensen (lees 99,9%) wat dierenmishandeling is... Maar het is 18:00 geweest, de dierenarts is open en ik neem de 2 boeven mee om de ballen eraf te halen. Kan niet wachten todat het zover is. Krijg ik eindelijk wat rust in de tent.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 17:53 schreef 700MB het volgende:
Dat is zelf niet eens beseft dat je je dier mishandelt is pas een teken dat er bij jou een steekje los zit.
Als iemand expres een van je vingers eraf snijdt is dat toch ook mishandeling?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:04 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Waarom is het dan mishandeling ?
Nee, een mishandeling is expres, je struikelt niet expres over hem, je brengt hem wel expres naar de dierenarts voor een dergelijke behandeling.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:04 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
En niet alles wat pijn doet is ook mishandeling, als ik een kat pijn doe omdat ik over hem struikel is dat toch ook geen mishandeling.
Ja, dat kan, dan is 99.9% van de mensheid een dierenmishandelaar. En dat is waarschijnlijk ook inderdaad zo, om deze maar ook om andere situaties. Het feit dat een meerderheid (danwel iedereen) vindt dat iets zo is, wil niet zeggen dat ze dus ook gelijk hebben.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:05 schreef snoekiesnoek het volgende:
Kennelijk heb jij een volstrekt ander idee dan de meeste mensen (lees 99,9%) wat dierenmishandeling is...
Als jij 24/7 apegeil zou zijn en op je buurman klimt, dan hoop ik ook voor je dat ze je komen redden en je balletjes afhakken.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 17:53 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat dieren (of mensen) pijn hebben en/of lijden is niet dierenmishandeling. Het is natuurlijke selectie dat sommige dieren overleven en sommige niet. Dat is ook helemaal niet erg, daardoor ontstaat er een evenwicht. Ook het uitsterven van een diersoort is niet erg, een soort wordt vervangen door een andere. Het wordt pas dierenmishandeling als jij een beest in een emmer bevroren water duwt als die daar niet op natuurlijke wijze ook in terecht zou zijn gekomen. Het is niet natuurlijk dat er een stuk van een kat wordt afgesneden, en dus is het mishandeling.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:52 schreef Devlinsect het volgende:
Heb jij de vogels van het winter brood gegeven? Jah? Iedere dag? Nee? Dierenbeul! Er zijn vogels gestorven door jou toedoen!
Ben het met je eens dat het niet natuurlijk is om zijn ballen af te halen. De katten van nu leven in een woonomgeving met meerdere katten en niet in de grote natuur zonder mensen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:59 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat dieren (of mensen) pijn hebben en/of lijden is niet dierenmishandeling. Het is natuurlijke selectie dat sommige dieren overleven en sommige niet. Dat is ook helemaal niet erg, daardoor ontstaat er een evenwicht. Ook het uitsterven van een diersoort is niet erg, een soort wordt vervangen door een andere. Het wordt pas dierenmishandeling als jij een beest in een emmer bevroren water duwt als die daar niet op natuurlijke wijze ook in terecht zou zijn gekomen. Het is niet natuurlijk dat er een stuk van een kat wordt afgesneden, en dus is het mishandeling.
Integendeel. Er bestaat in de natuur niet zoiets als teveel of te weinig van iets. Er is gewoon een bepaald aantal. Als een verhouding met andere diersoorten scheef loopt sterft er vanzelf een groep af waardoor de hoeveelheden weer in een betere verhouding komen. Enkel doordat de mens zich ermee meent te bemoeien wordt het aantal katten kustmatig op een hoog, maar net niet 'te hoog' aantal gehouden.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:06 schreef Devlinsect het volgende:
Wanneer de ballen er niet vanaf worden gehaald / gedraaid, dan zouden er veel te veel katten vrij rondlopen (met alle gevolgen van dien).
Of je nu door de stromende regen loopt of door een kort buitje, in beide gevallen ben je nat. Dat de een erger is als de ander is waar, maar dat maakt niet dat het dus geen dierenmishandeling is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:06 schreef Devlinsect het volgende:
In dit geval zie ik het niet als dierenmishandeling. De kat wordt verdooft en voelt er weinig van na afloop. Als de kat bij zinnen zou zijn en dan de ballen eraf = dierenmishandeling.
Maar je draagt helemaal geen zorg voor je dier (en voor je omgeving ook alleen maar in zoverre dat je bankstel niet meer ondergesproeid zal worden). Dat je dat denkt, maakt nog niet dat het zo is. Je weet dus helemaal niets beter, je denkt het alleen maar beter te weten.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:24 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Nee, omdat ik het niet sociaal vind om geen zorg te dragen voor mijn dier en omgeving... Als jij dat categoriseert als "lastig", prima, wat jij wil. Ik weet beter.
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:13 schreef 700MB het volgende:
[..]
Integendeel. Er bestaat in de natuur niet zoiets als teveel of te weinig van iets. Er is gewoon een bepaald aantal. Als een verhouding met andere diersoorten scheef loopt sterft er vanzelf een groep af waardoor de hoeveelheden weer in een betere verhouding komen. Enkel doordat de mens zich ermee meent te bemoeien wordt het aantal katten kustmatig op een hoog, maar net niet 'te hoog' aantal gehouden.
[..]
Of je nu door de stromende regen loopt of door een kort buitje, in beide gevallen ben je nat. Dat de een erger is als de ander is waar, maar dat maakt niet dat het dus geen dierenmishandeling is.
Ok, als je niet zo groot bent en je vacht niet zo glanst heb je dus een slechte conditie? Dan zijn alle menselijke mannen zeker ook op sterven na doodquote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:24 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Aks je wat meer van katten wist dan wist je ook dat katten na het wegnemen van de sexdrive meestal veel gezonder worden. Ik kan het zelf in de praktijk ook zien, een nestgenoot van Ernesto en Mimosa woont bij een mevrouw die hem ook niet heeft laten castreren, en die kater heeft zijn energie vooral gestopt in zijn voortdurend opgewonden toestand, hij is klein gebleven, heeft niet zo'n mooie vacht etc, terwijl mijn katten prachtig uitgegroeid en in topconditie zijn.
Dat is waar, maar daar volgt niet a contrario uit dat andersom voordelig is voor het dier.quote:Kunnen voortplanten in een evolutionair voordeel, maar dat houdt niet gelijk voordeel voor het individu in, dat is een denkfout.
Of gedrag gefrustreerd is vergt een normatief oordeel. Gedrag IS. Pas als je gaat duiden komen dit soort begrippen om de hoek. Het beest vertoont dus slechts gedrag, naar jouw (menselijke!) maatstaven is dat gefrustreerd en moet daarom gehandeld worden. Maar vanuit een ander standpunt bezien?quote:Verder vind jij het feit dat ongecastreerde katers gefrustreerd gedrag vertonen en ongecastreerde katers niet alleen menselijke projectie ?
Maar natuurlijk, omdat ze katten fokken zijn het hoogintellectuelen met een diep inzicht in de wereld en onfeilbaar handelend?quote:Ik ken een hoop kattenfokkers, je kan je voorstellen dat die er geen belang bij hebben hun fokdieren niet te castreren, (kost een hoop geld en ze moeten weer nieuwe fokdieren kopen) waarom doen ze het dan na een paar nestjes toch ? Omdat ze zo stom zijn ? Omdat ze geen sproeiende katers in huis willen ? Nee, want bij katers die al gedekt hebben is er geen enkele garantie dat het sproeien na castratie verdwijnt, en ze nemen ook net zo gauw weer een nieuwe ongecastreerde kater erbij. Castratie gebeurt om gezondheidsredenen en/of het welbevinden van de kat.
Nee.quote:
Een kat bevindt zich normaal gesproken niet in je huis als je dat niet wilt. Verder zijn muggen actief op zoek om je lastig te vallen, katten niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:15 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Muggen attaqueren ons niet op leven en dood. Zo'n speldprikje is mijns inziens vergelijkbaar met met een kattekrab, of haar dat overal in je kleren zit.
Katten zijn zoogdieren, mensen niet. Dat is op het diepste niveau arbitrair, dat weet ik, maar vanuit de mens gezien een prima te verdedigen standpunt.quote:Net zo irritant. Bovendien waarom zou je niet muggen met katten mogen vergelijken, maar wel mensen met katten?
Wel dus.quote:Dat is precies mijn punt, je kunt ze niet met elkaar vergelijken.
Maar waar je aan voorbij gaat is dat jouw bijdrage NIHIL is. Het maakt niet uit. Je hebt geen invloed. Is het duidelijk?quote:[..]
Dit is precies hetzelfde wat iedereen zegt dat het milieu toch wel vervuild wordt, dat anderen ook geen geld teruggeven als je teveel krijgt bij de kassa.
Dat heeft dus geen zin. Je daden hebben namelijk geen gevolgen.quote:Zo'n slap excuus. Je kan toch zelf verantwoording nemen voor je eigen daden?
Ach wat is natuurlijk? Dat is in de onderhavige discussie ook helemaal niet relevant, het gaat om iets anders.quote:Altijd dat gejamaar.. maar zij. Nee doe er zelf wat aan, en ga je dan op anderen richten. Overigens heb ik gehoord dat zwerfkatten ook nog wel eens gecastreerd worden als ze gepakt worden, laat staan dat ze nog vrij gelaten worden, dus er wordt wel wat aan gedaan.
Overigens ben je het met me eens dat huiskatten niet in een natuurlijk omgeving leven?
Evolutie is uberhaubt geen voor- of nadeel. Evolutie is enkel het aanpassen aan de omstandigheden. Evolutie is niet gestuurd naar steeds iets beters, een diersoort 'ontdekt' op een gegeven moment toevalligerwijs dat er iets eetbaars hoog in de boom groeit, en daar willen ze bij kunnen. Als je maar lang genoeg wacht krijg je dan vanzelf een giraf.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:24 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Kunnen voortplanten in een evolutionair voordeel, maar dat houdt niet gelijk voordeel voor het individu in, dat is een denkfout.
Muggen zijn enkel bezig om te overleven, en niet eens bewust op zoek naar jou, maar naar bloed. Ze zien jou niet eens.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Een kat bevindt zich normaal gesproken niet in je huis als je dat niet wilt. Verder zijn muggen actief op zoek om je lastig te vallen, katten niet.
Ok daar ben ik het dan met je eens. Maar daarom kun je ze nog niet gelijk stellen aan elkaar. Een kat is misschien wel een van de meest zelfbewuste dieren, maar nog niet gelijk aan de mens.quote:[..]
Katten zijn zoogdieren, mensen niet. Dat is op het diepste niveau arbitrair, dat weet ik, maar vanuit de mens gezien een prima te verdedigen standpunt.
Ik vind mijn bijdrage niet nihil. Dat zou je ook nooit moeten vinden vind ik. Alle beetjes helpen. Overigens als je uitgaat van jouw stelling zou het steriliseren van poezen dus wel helpen. Feit iis dat mijn kat, op dit moment, zijn pik achterna loopt. Hij heeft nog niet gegeten, dus zou wel eens verse etenresten uit iemands prullebak kunnen halen. Ik wil niet dat hij op die manier voor overlast zorgt.quote:Maar waar je aan voorbij gaat is dat jouw bijdrage NIHIL is. Het maakt niet uit. Je hebt geen invloed. Is het duidelijk?
Daden hebben altijd gevolgen, hoe miniem ook. En in dit geval dus het stopzetten van gedrag zoals hierboven beschreven.quote:[..]
Dat heeft dus geen zin. Je daden hebben namelijk geen gevolgen.
Dat gaat volgens mij alleen op bij harde feiten. De aarde is rond, dat dacht niemand, maar toch was het zo. Maar zodra het om een mening gaat, is er feitelijk geen gelijk, alleen een algemeen gedachtegoed. Gelijk is in dat geval de mening van de meerderheid. (mijn gedachte hoor, hier kun je lang over discussieren lijkt me)quote:Het feit dat een meerderheid (danwel iedereen) vindt dat iets zo is, wil niet zeggen dat ze dus ook gelijk hebben.
quote:Groen Links zeker?
Op het moment dat de aarde nog plat was, was dat volgens iedereen ook een waarneembaar hard feit. Feiten bestaan niet. De mening van de meerderheid is hoogstens gemiddeld, maar er is geen enkele reden waarom niet meerdere, en zelfs tegengestelde, meningen, niet tegelijkertijd waar zouden kunnen zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:35 schreef zatoichi het volgende:
Dat gaat volgens mij alleen op bij harde feiten. De aarde is rond, dat dacht niemand, maar toch was het zo. Maar zodra het om een mening gaat, is er feitelijk geen gelijk, alleen een algemeen gedachtegoed. Gelijk is in dat geval de mening van de meerderheid. (mijn gedachte hoor, hier kun je lang over discussieren lijkt me)
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ok, als je niet zo groot bent en je vacht niet zo glanst heb je dus een slechte conditie? Dan zijn alle menselijke mannen zeker ook op sterven na dood.
Ik heb de voordelen voor het dier al opgenoemd, minder vechten is minder kans op infecties/ziekten, minder kans overreden te worden, etc. Die zijn er dus. Aan de tegenstanders nu om de nadelen op te noemen, ipv alleen de ongemakkelijke gevoelens die het onderwerp castratie blijkbaar oproepen te verwoorden.quote:Dat is waar, maar daar volgt niet a contrario uit dat andersom voordelig is voor het dier.
quote:Of gedrag gefrustreerd is vergt een normatief oordeel. Gedrag IS. Pas als je gaat duiden komen dit soort begrippen om de hoek. Het beest vertoont dus slechts gedrag, naar jouw (menselijke!) maatstaven is dat gefrustreerd en moet daarom gehandeld worden. Maar vanuit een ander standpunt bezien?
Nee. Maar wel met een dieper inzicht en ervaring wat betreft katten, en ze zijn zeker niet collectief stompzinnig. (NB, ik heb het hier over verantwoorde fokkers die fokken uit hobby en dus bereid zijn er geld op toe te leggen, itt broodfokkers die andere motieven dan dierenwelzijn hebben)quote:Maar natuurlijk, omdat ze katten fokken zijn het hoogintellectuelen met een diep inzicht in de wereld en onfeilbaar handelend?
Dat ze geen opzet hebben, betekent niet dat ze je geen schade berokkenen. Dat valt maar op een manier te voorkomen: uitroeien van de muggen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:35 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Muggen zijn enkel bezig om te overleven, en niet eens bewust op zoek naar jou, maar naar bloed. Ze zien jou niet eens.
Wat ik bedoel is dat het castreren niet zinvol is als je de populatie wil indammen, slechts het steriliseren van poezen heeft zin; dat keur ik dan ook niet af. Dat het wel zinvol is om het gedrag van de kat te veranderen betwist ik niet. Of het echter proportioneel is is maar zeer de vraag.quote:[..]
Ok daar ben ik het dan met je eens. Maar daarom kun je ze nog niet gelijk stellen aan elkaar. Een kat is misschien wel een van de meest zelfbewuste dieren, maar nog niet gelijk aan de mens.
[..]
Ik vind mijn bijdrage niet nihil. Dat zou je ook nooit moeten vinden vind ik. Alle beetjes helpen. Overigens als je uitgaat van jouw stelling zou het steriliseren van poezen dus wel helpen. Feit iis dat mijn kat, op dit moment, zijn pik achterna loopt. Hij heeft nog niet gegeten, dus zou wel eens verse etenresten uit iemands prullebak kunnen halen. Ik wil niet dat hij op die manier voor overlast zorgt.
Zie hierboven.quote:[..]
Daden hebben altijd gevolgen, hoe miniem ook. En in dit geval dus het stopzetten van gedrag zoals hierboven beschreven.
Gelijk heeft degene die de beste argumenten heeft. Anders zouden de dombo's altijd gelijk hebben, dat klinkt niet erg overtuigend toch?quote:Uit een andere post:
[..]
Dat gaat volgens mij alleen op bij harde feiten. De aarde is rond, dat dacht niemand, maar toch was het zo. Maar zodra het om een mening gaat, is er feitelijk geen gelijk, alleen een algemeen gedachtegoed. Gelijk is in dat geval de mening van de meerderheid. (mijn gedachte hoor, hier kun je lang over discussieren lijkt me)
Ik heb maar een vraag: is de conditie ook vanuit kattenstandpunt gezien beter?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:29 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Het verschil is geen toeval. Hoewel het voor jouw standpunt wel handig is dat te ontkennen en maar in het belachelijke te trekken. Een eeuw ervaring van de catfancy laat toch zien dat er een verschil is in conditie tussen castraten en "open" katten, er zijn ook verschillende klassen voor op kattenshows.
Ho ho de kat vecht zélf minder, maar wordt misschien wel des te harder aangepakt door de buurtkatten.quote:[..]
Ik heb de voordelen voor het dier al opgenoemd, minder vechten
Welk percentage? Kans is sowieso al heel klein. Dit riekt een beetje naar je kind een dwarslaesie bezorgen omdat ie anders wel eens een ongeluk op de fiets kan krijgen.quote:is minder kans op infecties/ziekten, minder kans overreden te worden
Het beest wordt verminkt. Dat lijkt mij genoeg nadeel. De voordelen die worden opgenoemd zijn niet echt voordelen voor het dier zelfquote:, etc. Die zijn er dus. Aan de tegenstanders nu om de nadelen op te noemen, ipv alleen de ongemakkelijke gevoelens die het onderwerp castratie blijkbaar oproepen te verwoorden.
Ik heb fundamentelere kritiek. Ethologen zijn niet vrijgesteld van de wetten der logica. Als je normatief oordeelt (wat je in casu wel moet doen) plak je slechts etiketten, ook zij. Met het werkelijke gedrag heeft dat niets te maken, het is slechts duiding, impliciet veroordelen van het gedrag, het als slecht bestempelen.quote:[..]
Ach ja, zolang ethologen (die ervoor hebben doorgeleerd) een bepaald gedrag aanduiden als symptoom van frustratie/stress ga ik daar maar op af.
Ze hebben praktisch inzicht in katten ja, vast meer dan ik. Van filosofische discussies zullen ze echter wel geen kaas gegeten hebben, en dat is wat we hier nu doen.quote:Ik ben me ervan bewust dat dieren geen mensen zijn, maar helaas zul je toch op hun gedrag af moeten gaan, dat is alles wat je hebt.
[..]
Nee. Maar wel met een dieper inzicht en ervaring wat betreft katten, en ze zijn zeker niet collectief stompzinnig. (NB, ik heb het hier over verantwoorde fokkers die fokken uit hobby en dus bereid zijn er geld op toe te leggen, itt broodfokkers die andere motieven dan dierenwelzijn hebben)
Hoho, jij houdt een filosofische discussie, ik toch echt niet. Mijn kat zal er niets aan hebben als ik alleen filosofeer over of 'ie nou honger heeft, aandacht wil als hij op schoot kruipt of dat het beter is dat hij gecastreerd wordt als hij probeert zijn broer te neuken bij gebrek aan beter. Daar handel ik dan toch maar op. Laat het dan maar zo zijn dat ik dan een etiketje plak. En ik heb het idee dat bij de andere posters in dit topic er vooral wordt "gefilosofeerd"quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ze hebben praktisch inzicht in katten ja, vast meer dan ik. Van filosofische discussies zullen ze echter wel geen kaas gegeten hebben, en dat is wat we hier nu doen.
Volgens mijn etiket is gezonder en in mindere mate gestresst (beetje stress kan wel goed zijn) beter.quote:Ik heb maar een vraag: is de conditie ook vanuit kattenstandpunt gezien beter?
Dat zal wel meevallen, want uit de praktijk blijkt dus dat het aantal vechtwonden kleiner is. Katten vechten niet voor de lol, dat is namelijk een risico, er kan altijd nog gevlucht worden.quote:Ho ho de kat vecht zélf minder, maar wordt misschien wel des te harder aangepakt door de buurtkatten.
Ongeveer 3% van de buitenkatten is geinfecteerd, maar dat zijn bijna allemaal ongecastreerde katers. Als 3% van de kinderen een ongeluk op de fiets kan krijgen maar bijna alle ongelukken gebeuren op een crossfiets, dan krijgt mijn kind toch echt geen crossfiets maar een opoefiets ofzo.quote:Welk percentage? Kans is sowieso al heel klein. Dit riekt een beetje naar je kind een dwarslaesie bezorgen omdat ie anders wel eens een ongeluk op de fiets kan krijgen.
Gezond blijven en/of niet doodgaan aan een bepaalde ziekte is natuurlijk geen voordeel van het dier zelf. Zeker alleen filosofisch gezien dan hé ?quote:Het beest wordt verminkt. Dat lijkt mij genoeg nadeel. De voordelen die worden opgenoemd zijn niet echt voordelen voor het dier zelf
Ik ben het hier niet eens met het woord niets. Maar ik ga me niet een filosofische discussie in laten slepen over wat we nu écht kunnen weten.quote:Ik heb fundamentelere kritiek. Ethologen zijn niet vrijgesteld van de wetten der logica. Als je normatief oordeelt (wat je in casu wel moet doen) plak je slechts etiketten, ook zij. Met het werkelijke gedrag heeft dat niets te maken, het is slechts duiding, impliciet veroordelen van het gedrag, het als slecht bestempelen.
Het castreren van onze 2 katers heeft mij trouwens gisteren 56 euro gekost (geen 2 x 40 zoals hierboven staat). Daarnaast krijg je deze week nog eens 7,50 euro korting van de direnbescherming omdat het de valentijdsactieweek is. En als je net zoals ik lid bent van de dierenbescherming is het nog eens 5 euro goedkoper.quote:Maak uw kat onvruchtbaar
Katten zijn enorm vruchtbaar. Als er niet zou worden ingegrepen, waren er binnen een paar jaar meer katten dan mensen in Nederland. Dat zou voor de mensen noch voor de katten een goede zaak zijn.
Per jaar worden er circa 45.000 katten bij asielen aangeboden. Het is dan ook een constante strijd deze dieren weer te plaatsen. Om het kattenoverschot zo veel mogelijk te beperken is het onvruchtbaar maken de enige oplossing. Want hoewel de Dierenbescherming tegen ingrepen bij dieren is, vindt zij dat het aantal katten in Nederland niet ongebreideld kan groeien. Vooral omdat veel 'ongewenste' katten in het wild verdwijnen en deze dieren voor veel overlast zorgen. Met alle gevolgen van dien.
Om het probleem bij de wortel aan te pakken moeten juist de huiskatten onvruchtbaar worden gemaakt.
Het onvruchtbaar maken van uw poes kost ongeveer ¤ 85,- en van uw kater ¤ 40,- . Dit lijkt duur, maar valt reuze mee als u bedenkt dat een kat ruim tien jaar oud kan worden en u zich hiermee een hoop ongemak bespaart. Want waar laat u twee keer per jaar een nest kittens?
En een gecastreerde kater geeft 's nachts geen jankconcerten meer en zal minder geneigd zijn z'n geur te verspreiden.
Ieder jaar organiseren diverse afdelingen van de Dierenbescherming in het vroege voorjaar castratie-acties om het kattenoverschot tegen te gaan. Particulieren die hun kat in die periode laten castreren, krijgen dan een flinke korting van ¤ 10,-. Ook de dierenartsen doen over het algemeen mee en geven doorgaans ¤ 5,- korting op de ingreep. Voor de actievoorwaarden kunt u contact opnemen met de Dierenbescherming bij u in de buurt.
De mensen hier zijn wel hardleers zeg. Als je de kattenpopulatie wil indammen moet je de poezen onvruchtbaar maken. Als dat is gedaan hoef je de katers niet ook nog eens onvruchtbaar te maken. Ergo, het onvruchtbaar maken van katers gebeurt alleen omdat het zo fijn is dat hij dan gewenst gedrag gaat vertonen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:44 schreef snoekiesnoek het volgende:
Laten we eens kijken wat de dierenbescherming erover zegt:
http://www.dierenbescherming.nl/content.php?gid=5&pid=2&sid=4
[..]
Het castreren van onze 2 katers heeft mij trouwens gisteren 56 euro gekost (geen 2 x 40 zoals hierboven staat). Daarnaast krijg je deze week nog eens 7,50 euro korting van de direnbescherming omdat het de valentijdsactieweek is. En als je net zoals ik lid bent van de dierenbescherming is het nog eens 5 euro goedkoper.
Wat heerlijk toch dat die beestjes zo lekker rustig wordenquote:Op woensdag 15 februari 2006 11:45 schreef snakelady het volgende:
ik lees allemaal dat het tegennatuurlijk zou zijn, dat vind ik vreemd aangezien het hier om HUISkatten gaat, een HUISkat is al tegennatuurlijk.
Ik ben volgens vele hier een dierenmishandelaar, mijn poezen (op een na maar die gaat binnenkort) zijn gecastreerd (ja gecastreerd, gecastreerd is alle eruit en gesterriliseerd is de leidinkjes doorknippen) en geloof me, ze zijn er blij mee.
Ik zal even Kyara als voorbeeld geven, Kyara had zo'n last van haar krolsheid dat ze niet meer at, dronk en de hele dag gefrustreerd rond liep.
Laten dekken was geen optie ivm ziektes en nestjes die er al genoeg zijn en daarbij ze komen niet buiten.
Als ik ze niet had laten helpen dan was ze ten eerste heel veel afgevallen maar daarbij is de kans op baarmoederkanker en ontstekking bij poezen die niet bevrucht worden vele malen groter.
Ook was ze pas 6 maanden, en huiskatten die met 6 maanden zwanger raken is niet zonder gevaar, zowel moeder als kittens kunnen hieraan dood gaan, vergelijkbaar met een kind van 10 die zwanger word.
Vaak zorgen die jongepoezenmoeders niet eens voor de kleintjes en zijn de kittens dus afhankelijk van mensen die ze met de hand op moeten voeden, ook geheel tegennatuurlijk maar ik heb het veel gedaan (ivm opvangen).
Laat mij dan maar een dierenbeul zijn, ik weet zeker dat mijn katten er blij mee zijn dat ik ze op die manier mishandel.
Met het vermenselijke van dieren help je de dieren echt niet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat heerlijk toch dat die beestjes zo lekker rustig worden. Ik zie overigens perspectieven: als je een blauwtje hebt gelopen, moet je even geholpen worden, dat geeft rust in het hoofd. Wie kan daar nou op tegen zijn? Rust is het hoogste goed.
De mensen hier? Volgens mij moet je het wat breder trekken. En dan misschien tot de conclusie komen dat jij misschien wat hardleers bent en niet openstaat voor meningen van anderen en tevens een compleet ander beeld hebt van wat dierenmishandeling is dan verder iedereen?quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:11 schreef Diederik_Duck het volgende:
De mensen hier zijn wel hardleers zeg.
Wat een argumentatie. Jullie kunnen het op argumenten gewoon niet van me winnen, geef maar toe.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Met het vermenselijke van dieren help je de dieren echt niet.![]()
Moet ik het er in rammen? Ok, dan kan je het krijgen ook. Wat mij hier ongelooflijk stoort is de zwakzinnige argumentatie. Het is zonneklaar dat je de kattenpopulatie maar op een manier kunt indammen, aan de bron, bij de poezen dus (voor argumenten zie het gehele topic). Je kunt dan ook niet volhouden dat je de kattenpopulatie helpt inkrimpen door je kater te castreren. Het is dan ook een bijzonder oneigenlijk argument dat je de katers castreert teneinde de populatie te helpen indammen, dat werkt niet, het argument gaat dus niet op. Dus: je castreert je kater, maar zeg dan ook dat je dat doet omdat je zijn gedrag daarna prettiger vindt, en kom niet aan met mooipraterij.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:25 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
De mensen hier? Volgens mij moet je het wat breder trekken. En dan misschien tot de conclusie komen dat jij misschien wat hardleers bent en niet openstaat voor meningen van anderen en tevens een compleet ander beeld hebt van wat dierenmishandeling is dan verder iedereen?
Aangezien jij vind dat castreren dierenmishandeling is wil nog niet zeggen dat dit ook zo is. En komop man, wat kan je nog zeggen zonder voor gek te staan als zelfs de dierenbescherming het aanraad?
Kennelijk vind jij het prima dat er duizenden katten en poezen geboren worden en ongewenst zijn en zodoende in de asiels terecht komen waar ze naar een paar jaar een spuitje krijgen omdat niemand ze wil. Want dat is de keerzijde van jouw verhaal.
Maar net zoals velen laat ik deze discussie links liggen. Je denkt er maar over wat je wilt.
Dat heb ik ten eerste niet beweerd en ten tweede laat je je kater castreren om juist te zorgen dat de kattenpopulatie zich niet uitbreidt. Begrijp je het nu eindelijk? Inkrimpen van de kattenpopulatie doen ze in het asiel wel als die zielige poesjes en katertjes na 4 jaar nog geen huisje gevonden hebben en een spuitje krijgen. En dat zijn poesjes en katertjes die er gekomen zijn omdat mensen te laks zijn hun kater te castreren.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je kunt dan ook niet volhouden dat je de kattenpopulatie helpt inkrimpen door je kater te castreren.
Ik word nu wel heel erg moe hoor. Wat begrijp je niet aan deze zin: "Het is zonneklaar dat je de kattenpopulatie maar op een manier kunt indammen, aan de bron, bij de poezen dus (voor argumenten zie het gehele topic)". Als je een kater castreert kan HIJ zich niet meer voortplanten, maar DAT IS HELEMAAL NIET RELEVANT WANT HIJ KAN NIET ZWANGER WORDEN. De POEZEN planten zich voort, en daar hebben ze maar één mannetje dat niet geholpen is voor nodig. Hoe realistisch is het denk je om te denken dat er in de gehele buurt alleen maar gecastreerde katers rondlopen (even afgezien van het feit dat jonge mannetje zéér vroeg geholpen moeten worden om te voorkomen dat ze zich toch nog voortplanten).quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:35 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
Dat heb ik ten eerste niet beweerd en ten tweede laat je je kater castreren om juist te zorgen dat de kattenpopulatie zich niet uitbreidt. Begrijp je het nu eindelijk? Inkrimpen van de kattenpopulatie doen ze in het asiel wel als die zielige poesjes en katertjes na 4 jaar nog geen huisje gevonden hebben en een spuitje krijgen. En dat zijn poesjes en katertjes die er gekomen zijn omdat mensen te laks zijn hun kater te castreren.
Ja hoor, je hebt gelijk, iedereen is fout behalve jij.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat een argumentatie. Jullie kunnen het op argumenten gewoon niet van me winnen, geef maar toe.
In de toekomst zal je misschien gelijk hebben, als alle poezen zijn gecastreerd, maar nu is het nog lange na niet zo ver dus katers zijn net zo goed de oorzaak.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Moet ik het er in rammen? Ok, dan kan je het krijgen ook. Wat mij hier ongelooflijk stoort is de zwakzinnige argumentatie. Het is zonneklaar dat je de kattenpopulatie maar op een manier kunt indammen, aan de bron, bij de poezen dus (voor argumenten zie het gehele topic). Je kunt dan ook niet volhouden dat je de kattenpopulatie helpt inkrimpen door je kater te castreren. Het is dan ook een bijzonder oneigenlijk argument dat je de katers castreert teneinde de populatie te helpen indammen, dat werkt niet, het argument gaat dus niet op. Dus: je castreert je kater, maar zeg dan ook dat je dat doet omdat je zijn gedrag daarna prettiger vindt, en kom niet aan met mooipraterij.
Hier in de buurt loopt overigens maar een ongeholpen kater rond en 3 ongeholpen poezen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik word nu wel heel erg moe hoor. Wat begrijp je niet aan deze zin: "Het is zonneklaar dat je de kattenpopulatie maar op een manier kunt indammen, aan de bron, bij de poezen dus (voor argumenten zie het gehele topic)". Als je een kater castreert kan HIJ zich niet meer voortplanten, maar DAT IS HELEMAAL NIET RELEVANT WANT HIJ KAN NIET ZWANGER WORDEN. De POEZEN planten zich voort, en daar hebben ze maar één mannetje dat niet geholpen is voor nodig. Hoe realistisch is het denk je om te denken dat er in de gehele buurt alleen maar gecastreerde katers rondlopen (even afgezien van het feit dat jonge mannetje zéér vroeg geholpen moeten worden om te voorkomen dat ze zich toch nog voortplanten).
Ze verliezen hun sexdrive en onrustigheid, maar de pit blijft er veelal wel inzitten, hier tenminste wel.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:50 schreef thefunny het volgende:
Veel dieren verliezen hun pit als ze gecastreerd worden.
Ze zijn inderdaad de oorzaak, maar vormen geen onderdeel van de oplossing van het probleem.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:49 schreef snakelady het volgende:
[..]
In de toekomst zal je misschien gelijk hebben, als alle poezen zijn gecastreerd, maar nu is het nog lange na niet zo ver dus katers zijn net zo goed de oorzaak.
He wat leuk het is nog waar ook. Maar je vergeet een ding: het is niet realistisch. Een mannetje kan nl vele vrouwtjes bevruchten, omgekeerd niet; 100% score zal je alleen in theorie kunnen halen.quote:Zouden alle katters geholpen worden (wat eigenlijk een nog makkelijkere ingreep is) dan zouden er ook geen nestjes meer komen.
Nee hoor, dit is een prima argumentatie, je hoeft echt niet briljant te zijn om dat in te zien.quote:Dus je komt zelf eigenlijk met zwakzinnige argumentatie.
Waarom is het niet realistisch om alle katers te helpen maar wel om alle poezen te helpen?quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ze zijn inderdaad de oorzaak, maar vormen geen onderdeel van de oplossing van het probleem.
[..]
He wat leuk het is nog waar ook. Maar je vergeet een ding: het is niet realistisch. Een mannetje kan nl vele vrouwtjes bevruchten, omgekeerd niet; 100% score zal je alleen in theorie kunnen halen.
[..]
Nee hoor, dit is een prima argumentatie, je hoeft echt niet briljant te zijn om dat in te zien.
Omdat als je niet alle poezen helpt het probleem niet groot is. Als 2 % niet geholpen is wordt maar 2 % zwanger. Als daarentegen maar 2% van de katers niet geholpen is, is de kans op zwangerschap nog zo goed als 100%.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:57 schreef snakelady het volgende:
[..]
Waarom is het niet realistisch om alle katers te helpen maar wel om alle poezen te helpen?
En daarbij, jij blijft doorgaan over de zwangerschap, maar wat te denken van de vele ziektes (die ook besmettelijk zijn voor mensen) die vooral ongecastreerde katers voortbrengen ?
Mensen kunnen zich nog beschermen door middel van condoom of te kiezen om geen sex te hebben maar een kater of poes niet.
Hoe kun toch zo stom denken? De kater bezwangert ja: maar hij zit in de luxepositie dat hij in zijn eentje alle poezen kan bevruchten. Wat denk je dat makkelijker is: álle katers castreren, of een substantieel deel van de poezen helpen?quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:55 schreef octopussy het volgende:
Poezen zijn niet 'de bron' van de kattepopulatie. Er is altijd nog een kater nodig om de boel te bevruchten. Het enige wat poezen doen is drachtig zijn en een nestje werpen. De kater is degene die ontelbaar veel poezen kan bezwangeren (wat overigens een erg pijnlijk gebeuren schijnt te zijn voor poezen), dus als je het over een bron hebt dan kan je imho beter over katers spreken.
Dat is voor de kater niet negaties. Zo bekeken is speelsheid van katten ook maar slecht ("misschien verstuikt hij zijn enkeltje").quote:En het is inderdaad zo dat katers zelf alleen maar nadeel hebben aan hun ballen. Het vechten, de rusteloosheid door hormonen, het altijd maar moeten verdedigen van je territorium.
Kijk, dat is een prima en eerlijk argument. Het gaat hier echter niet om voordeel voor de kater.quote:En ja voor de houders van katers is het inderdaad ook wel fijn dat een kater niet overal tegenaan pist (heb je enig idee hoe erg dat stinkt?).
Misschien kunnen vrouwen zich dit soort dingen wel helemaal niet voorstellen?quote:Daarnaast is het castreren van een kater echt zo gepiept, ze hebben er geen last van (maar dat is misschien als man moeilijk voor te stellen)!
quote:En dat poezen ook gecastreerd zouden moeten worden is omdat ze dan 1. geen nestje meer Kunnen krijgen. 2. omdat krolsheid voor een poes, zonder bevruchting ook niet fijn is en het een verhoogd risico op baarmoederaandoening geeft 3.omdat penetratie voor een poes ontzettend pijnlijk is.
Als er allemaal geile katers in de buurt zijn, dan heeft zo'n poes ook geen rust.
En al je zowe kater als poezen zoveel mogenlijk laat helpen dan heb je nog veel meer kans op geen ongewenste nestjes.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:03 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Omdat als je niet alle poezen helpt het probleem niet groot is. Als 2 % niet geholpen is wordt maar 2 % zwanger. Als daarentegen maar 2% van de katers niet geholpen is, is de kans op zwangerschap nog zo goed als 100%.
Nee dat is dus een denkfout. Of er nu tien of twintig vruchtbare mannetjes zijn maakt voor het totaal aan bevruchtingen niet uit. Of er tien of twinitg vrouwtjes zijn, maakt wel uit: een verdubbeling.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
En al je zowe kater als poezen zoveel mogenlijk laat helpen dan heb je nog veel meer kans op geen ongewenste nestjes.
ten eerste een beetje meer respect naar medeforummers hunmening zou je goed staan.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hoe kun toch zo stom denken? De kater bezwangert ja: maar hij zit in de luxepositie dat hij in zijn eentje alle poezen kan bevruchten. Wat denk je dat makkelijker is: álle katers castreren, of een substantieel deel van de poezen helpen?
[..]
Dat is voor de kater niet negaties. Zo bekeken is speelsheid van katten ook maar slecht ("misschien verstuikt hij zijn enkeltje").
[..]
Kijk, dat is een prima en eerlijk argument. Het gaat hier echter niet om voordeel voor de kater.
[..]
Misschien kunnen vrouwen zich dit soort dingen wel helemaal niet voorstellen?
[..]
Daar ben ik het nog steeds niet mee eens en dit word dus gewoon een ja nee spelletje.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee dat is dus een denkfout. Of er nu tien of twintig vruchtbare mannetjes zijn maakt voor het totaal aan bevruchtingen niet uit. Of er tien of twinitg vrouwtjes zijn, maakt wel uit: een verdubbeling.
Wat is daar "last" aan? Jij vindt dat last, dat is iets anders.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:29 schreef snakelady het volgende:
[..]
ten eerste een beetje meer respect naar medeforummers hunmening zou je goed staan.[/quoteWaarom? Dit is toch een discussie? Argumenteren kun je alleen door de argumenten van een ander onderuit te halen.]
[quote]
Daarnaast, de kater er geen last van?? jij hebt zeker niet veel ervaring met katers?
Een kater heeft er namenlijk wel degenlijk last van, hoe zou jij het vinden om de godganzedag geil en gefrustreerd rond te lopen zonder je gevoelens kwijt te kunnen.
Ik snap je argument wel hoor, ik vind het alleen een zwak argument. Ik vermenselijk nl niet, ik bekijk dit veel abstracter.quote:Heb jij ooit wel eens een ongecastreerde kater zrond zien lopen zonder te kunnen dekken? geloof me, dat vind ie niet leuk.
Valt uit frustratie medewoners aan die hem van wanhoop verstoten en daar zit meneer kat boven op een boekenkast te beven van angst en niet meer durven eten, drinken of naar de kattenbak.
Wat een lol heeft ie zeg.
En daarbij, als een kater verwond raakt tijdens het vechten of ernstig ziek word heeft de kat ook geen lol hoor, je moet natuurlijk ook verder kijken.
En misschien bekijk jij dit alles iets te veel vanuit een mannelijk mensen oogpunt en besef jij je niet dat een kater niet een gemis heeft als hij zijn ballen niet meer heeft en een poes niet als ze haar baarmoeder niet meer heeft.
Dat bedoelde ik dus met het vermenselijke van dieren.
Het punt is dat de slagingskans bij het helpen van de katers utopisch is, en bij het helpen van de poezen realistisch. Iedere poes die geholpen is scheelt een zwangerschap.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:33 schreef snakelady het volgende:
[..]
Daar ben ik het nog steeds niet mee eens en dit word dus gewoon een ja nee spelletje.
Klopt dat als er 1 kater is en 10 vrouwtjes dat de vrouwtjes allemaal zwanger zullen worden, maar laat je die ene kater helpen dan gebeurd dat ook niet.
Jij gaat er vanauit dat er altijd meerdere katers rond zijn maar zoals jhier in de buurt is het er maar eentje die ongecastreerd rondwandeld.
Dat zijn allemaal argumenten, maar zijn de acties proportioneel? Ik heb dat al een aantal keer in het belachelijke getrokken door te verwijzen naar je kind alvast een dwarslaesie te bezorgen teneinde toekomstige ellende te voorkomen, daarmee dit dilemma illustrerend.quote:En wat denk je van mijn andere agumenten aangezien je daar niet op in gaat en maar blijft hameren op het zwanger worden.
Wat over ziektes?
De gevaren daarvan?
quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hoe kun toch zo stom denken? De kater bezwangert ja: maar hij zit in de luxepositie dat hij in zijn eentje alle poezen kan bevruchten. Wat denk je dat makkelijker is: álle katers castreren, of een substantieel deel van de poezen helpen?
[..]
Dat is voor de kater WEL negatief. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?quote:Dat is voor de kater niet negaties. Zo bekeken is speelsheid van katten ook maar slecht ("misschien verstuikt hij zijn enkeltje").
Nee, dat klopt. Maar met het castreren van een kater sla je dus twee vliegen in een klap. Of mag je vliegen niet slaan?quote:[..]
Kijk, dat is een prima en eerlijk argument. Het gaat hier echter niet om voordeel voor de kater.
[..]
nee, natuurlijk niet. Vrouwen kunnen nu eenmaal niet hun pik achterna lopenquote:Misschien kunnen vrouwen zich dit soort dingen wel helemaal niet voorstellen?
[..]
jij hebt echt een coole poesquote:Op maandag 13 februari 2006 22:23 schreef MOD het volgende:
Oke, ik heb een hele leuke kater hier in huis.
Hij loopt constand zn pik achterna, neukt alle poezen in de buurt, stelt zn terretorium veilig, eet en slaapt.
Een gezonde kat, zoals de meeste katten.
Veder is hij heel lief, komt altijd naar je toe en klimt helemaal in je als ie je ziet. Pist vrijwel alleen buiten overal tegen aan, dus opzich best beschaafd.
Tja, alsjij wilt geloven dat een kater er genot van heeft om boven op een kast in angst te vertoeven dan is dat jouw goed recht.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat is daar "last" aan? Jij vindt dat last, dat is iets anders.
[..]
Ik snap je argument wel hoor, ik vind het alleen een zwak argument. Ik vermenselijk nl niet, ik bekijk dit veel abstracter.
Dank voor het compliment.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:46 schreef octopussy het volgende:
[..]
![]()
Gelukkig dat jij zo brilliant en ruimdenkend bent.![]()
En waarom dan wel? Jij denkt dat met een druk op de knop dit varkentje gewassen is? Ik voorzie praktische problemen, en kies derhalve voor de verstandige oplossing, zoals iedereen doet die dit vraagstuk zonder emotie bekijkt.quote:En ja het is gemakkelijker om alle katers te castreren.
Ja. Want wat negatief is is niet een feitelijkheid, maar vereist een normatief oordeel.quote:Maar het aanpakken van het kattenoverschot vereist drastische maatregels, en geen halve. Dus moeten alle poezen ook worden gecastreerd. Als jij je kater (of poes) niet laat castreren dan ben je imo deels verantwoordelijk voor het kattenoverschot.
[..]
Dat is voor de kater WEL negatief. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
Van mij wel hoor. Ik verafschuw dat ongedierte.quote:[..]
Nee, dat klopt. Maar met het castreren van een kater sla je dus twee vliegen in een klap. Of mag je vliegen niet slaan?
Het voordeel van een pik is wel dat je over een prima analytisch vermogen beschikt.quote:[..]
nee, natuurlijk niet. Vrouwen kunnen nu eenmaal niet hun pik achterna lopen![]()
Precies het gevoel wat ik ook had, ik ben ook afgehaakt. Deze heer ziet het als een leuk filosofisch debat, maar kent de regels er van niet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:51 schreef snakelady het volgende:
[..]
Tja, alsjij wilt geloven dat een kater er genot van heeft om boven op een kast in angst te vertoeven dan is dat jouw goed recht.![]()
En ik stop met deze discussie,als jij daaruit wilt halen dat je "gewonnen"hebt dan doe je dat maar ,voor mijn gevoel is het lullen tegen een hele dikke grote muur.![]()
Ja... daar moet je ook echt een kerel voor zijn!quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
Het voordeel van een pik is wel dat je over een prima analytisch vermogen beschikt.
Alle grote denkers zijn mannen hoor. Nu jij weer.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:58 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ja... daar moet je ook echt een kerel voor zijn!![]()
en kennelijk helpt het je nóg niet
Ik ben nooit te beroerd om te leren, wat zijn de regels dan precies?quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:56 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Precies het gevoel wat ik ook had, ik ben ook afgehaakt. Deze heer ziet het als een leuk filosofisch debat, maar kent de regels er van niet.
En niet alle mannen zijn grote denkersquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Alle grote denkers zijn mannen hoor. Nu jij weer.
FeLV: Feline Leukemia Virus lijkt me.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
sinds wanneer is leukemie besmettelijk?
Dat klopt. Maar dat is i.c. natuurlijk een volstrekt irrelevante opmerking.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:55 schreef octopussy het volgende:
[..]
En niet alle mannen zijn grote denkers![]()
Ook al denken ze van wel.
Je bedankt me begrijp ik?quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:12 schreef SHE het volgende:
Is het uiteindelijk dan toch een mooi kut topic geworden![]()
Als je 30 min down under bent geweest en me van voor naar achteren hebt besnuffeld, kan er wellicht een bedankje vanafquote:Op donderdag 16 februari 2006 00:13 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je bedankt me begrijp ik?
Wat is je adres?quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:14 schreef SHE het volgende:
[..]
Als je 30 min down under bent geweest en me van voor naar achteren hebt besnuffeld, kan er wellicht een bedankje vanaf
Misschien kunnen mannen zich wel helemaal niet voorstellen hoe het is voor een vrouw om de eierstokken en/of heel de baarmoeder weg te halen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Misschien kunnen vrouwen zich dit soort dingen wel helemaal niet voorstellen?
[..]
want? je vrouwelijkheid ontleen je aan je babyfabriek?quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:47 schreef Providentia het volgende:
[..]
Misschien kunnen mannen zich wel helemaal niet voorstellen hoe het is voor een vrouw om de eierstokken en/of heel de baarmoeder weg te halen.
Zonder baarmoeder voel je je ook geen vrouw, dus dat is precies hetzelfde.
Gewoon met zijn neus door zijn eigen plas heen halen, maar nu zal ik wel weer half fok over mij heenkrijgenquote:Op donderdag 16 februari 2006 12:14 schreef Byte_Me het volgende:
Daar was meneer het niet mee eens en heeft achtereenvolgens in mijn schoen, mijn rugzuk, voor de deur en op de badkamermat gepist. En dat was niet per ongeluk of zo, puur om te laten zien dat hij de baas denkt te zijn.
ik denk dat deze methoden ook wel effectief is. Zou jij iets een tweede keer proberen, als je bij de eerste poging je ballen bent kwijtgeraakt?quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:10 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
Gewoon met zijn neus door zijn eigen plas heen halen, maar nu zal ik wel weer half fok over mij heenkrijgen![]()
Dat bedoel ik ja.quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:23 schreef snakelady het volgende:
volgens mij is het ook exact hetzelfde als een man gecastreerd word, en die vergelijking bedoeld ze.
Ontleen je je mannelijkheid aan je zaadfabriek dan?quote:Op donderdag 16 februari 2006 01:25 schreef SHE het volgende:
[..]
want? je vrouwelijkheid ontleen je aan je babyfabriek?
zooooo 80-ies![]()
De hedendaagse vrouw heeft meer kwaliteiten dan werpen alleen hoor. Onzin vergelijking dus
klinkt alsof je moeder issues heeft met je vader op een bepaalde dag in het jaar, dat ze erachter kwam dat ze niet zijn enige liefje was.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:23 schreef MOD het volgende:
Oke, ik heb een hele leuke kater hier in huis.
Hij loopt constand zn pik achterna, neukt alle poezen in de buurt, stelt zn terretorium veilig, eet en slaapt.
Een gezonde kat, zoals de meeste katten.
Veder is hij heel lief, komt altijd naar je toe en klimt helemaal in je als ie je ziet. Pist vrijwel alleen buiten overal tegen aan, dus opzich best beschaafd.
Morgen gaan zn ballen er af. Notabene op valentijnsdag, en een dag voor mn verjaardag.
En ik kan het mn ma maar niet duidelijk maken dat t nergens voor nodig is.
Het is barbaars, zielig, het slaat nergens op.
"Hij loopt alleen zn pik achterna, hij komt nog eens onder een auto"
Als die kat geweten had wat em te wachten stond...quote:"Hij loopt alleen zn pik achterna, hij komt nog eens onder een auto"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |