Ik denk dat "academisch denkniveau" deels rust op intelligentie, of misschien zelfs wel andersom: intelligentie kan grotendeels worden gemeten aan of iemand "academisch" kan denken.quote:Wat is het verschil tussen een hbo-opleiding en een universitaire opleiding?
Er is één belangrijk verschil tussen hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo): een hbo-opleiding leidt studenten op tot beoefenaars van vrij vastomlijnde beroepen en richt zich vooral op de toepassing van bestaande kennis. Een universitaire opleiding leert studenten op de eerste plaats wetenschappelijk denken en is minder gefocust op een specifiek beroep. Op de universiteit leren studenten verschillende theorieën kritisch te bekijken en zelf nieuwe kennis te vergaren. Leren gebeurt voor een belangrijk deel via zelfstudie. Zo’n ‘academisch denkniveau’ maakt afgestudeerde academici breed inzetbaar.
Ook in het onderwijs is dit verschil merkbaar. Universitair onderwijs is minder strak georganiseerd en docenten zijn tevens wetenschappelijk onderzoeker. Studenten leren hoe ze een probleem moeten analyseren en gegevens moeten interpreteren, en trekken daaruit vervolgens hun eigen conclusies. In een latere studiefase worden ze betrokken bij het lopend wetenschappelijk onderzoek, of ze zetten hun eigen (deel)onderzoek op.
Vergeleken met een hbo-opleiding, besteedt een universiteit meer aandacht aan theorieën en achtergronden. Het abstractieniveau is er hoger. Toch biedt een universitaire opleiding ook veel praktische onderdelen, die zorgen voor een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
Niets beter dan een voorbeeld. Zie dit topic: Morgen gaan zn ballen der af
Mijn posts getuigen van academisch denkniveau, die van mijn opponenten niet.
Dat is in mijn ogen een perfect voorbeeld van academisch denken, en je het het jezelf ook nog eens aangeleerd. Topquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:20 schreef aldo71 het volgende:
Ik heb drie jaar mavo en heb me verder alles zelf aangeleerd en werk nu als systeem analyst.
Ik heb wel een moment gehad dat ik mij besefte dat ik mijn collega's alles vroeg, het truukje onthoude en dat indien nodig herhaalde. Apen kunnen dat ook. Druk op baluwe knopje en dan op de groene en dan krijg je een nootje. Ik wilde daar vanaf en heb er een sport van gemaakt om veel zelf uit te zoeken, uit te proberen en mezelf vragen te stellen om zaken/problemen te analyseren.
Is dat wat je bedoeld?
Ik kan me op zich voorstellen dat je liever het goede woord er voor gebruikt, ik schrijf ook geen opstellen meer en ik houd ook geen spreekbeurt, maar kan je je voorstellen dat sommige mensen vinden dat er af en toe overdreven elitair over wordt gedaan?quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:21 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dat je gewoon andere woorden gebruikt voor andere zaken. Of krijg jij nog echt les zoals je dat op de middelbare school kreeg? En echt zo huiswerk? Ikniet hoor. Hoewle dat wel per studierichting verschilt volgens mij, ik heb de indruk dat taalvakken meer oudewets klassikaal braaf zitten en meeschrijven zijn, maar dat zou ik weer niet uit eigen ervaring kunnen bevestigen.
Het gaat dan ook niet om zoals veel mensen denken om het " beter" zijn, maar gewoon om het andere idee dat erbij hoort. Zo maak je ook geen opdrachten en opstellen meer, maar essays en onderzoeken waar je echt kritieken uitwerkt en leest en met eigen onderbouwde ideeen komt.
Dus eigenlijk hoeft "academisch denken" dus helemaal niet academisch denken te zijn. Het is gewoon een slechte naam. Ik denk dat bv. een banketbakkerij ook niet kan functioneren wanneer er alleen maar apen die op knopjes drukken rondlopen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:21 schreef Litso het volgende:
[..]
Dat is in mijn ogen een perfect voorbeeld van academisch denken, en je het het jezelf ook nog eens aangeleerd. Top
Maar is dat alleen voorbehouden aan de unversiteit? Dit is toch nuttig voor iedereen die "loskomt" van het schoolse? Ook voor een lasser of een bloemist, die verder wil komen in hun vak.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:25 schreef Litso het volgende:
Even uit het andere topic:
[..]
Ik kan me op zich voorstellen dat je liever het goede woord er voor gebruikt, ik schrijf ook geen opstellen meer en ik houd ook geen spreekbeurt, maar kan je je voorstellen dat sommige mensen vinden dat er af en toe overdreven elitair over wordt gedaan?
Ik denk eigenlijk dat een banketbakkerij heel goed kan lopen wanneer iedereen 'op knopjes drukt' of andere puur voorgeschreven handelingen uitvoert.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:28 schreef MrBean het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hoeft "academisch denken" dus helemaal niet academisch denken te zijn. Het is gewoon een slechte naam. Ik denk dat bv. een banketbakkerij ook niet kan functioneren wanneer er alleen maar apen die op knopjes drukken rondlopen.
Ik snap je vraag niet helemaal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:32 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar is dat alleen voorbehouden aan de unversiteit? Dit is toch nuttig voor iedereen die "loskomt" van het schoolse? Ook voor een lasser of een bloemist, die verder wil komen in hun vak.
nette oplossing Litso!, mijn complimenten!quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:25 schreef Litso het volgende:
Even uit het andere topic:
[..]
Ik kan me op zich voorstellen dat je liever het goede woord er voor gebruikt, ik schrijf ook geen opstellen meer en ik houd ook geen spreekbeurt, maar kan je je voorstellen dat sommige mensen vinden dat er af en toe overdreven elitair over wordt gedaan?
Daar heb je wel gelijk in. Hoewel je kunt zeggen dat je voor een echt "academisch" stuk werk je wellicht meer formeel houdt aan allerlei regels en bijvoorbeeld netjes literatuuronderzoek doet. Maar het geldt natuurlijk voor veel beroepen dat je net even beter of origineler kunt zijn als je je eigen gezonde verstand en inzichten gebruikt en ook "out of the box" kunt denken. Of je dat ook krijgt aangeleerd is een andere zaak, maar ik denk dat een zekere mate van zelf nadenken zeker in NL wel bij steeds meer opleidingen bij het lespakket hoort.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:32 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar is dat alleen voorbehouden aan de unversiteit? Dit is toch nuttig voor iedereen die "loskomt" van het schoolse? Ook voor een lasser of een bloemist, die verder wil komen in hun vak.
Thxquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:33 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
nette oplossing Litso!, mijn complimenten!
Bah, dat laatste heb ik idd echt een hekel aan... dan heb ik nog liever een beetje elitaire patsers dan mensen die zo snel opgeven of niet zelf durven na te denken idd.quote:En ja, ik kan me er wel wat bij voorstellen. Zeker gezien het feit dat er mensen zijn die zich werkelijk als "beter" zien. Zoals er ook mensen zijn die zich als "minder" zien trouwens, genoeg MBO'ers gezien (als collega als ik weer ergens via een uitzendbureau zat) die er het bijltje maar bij neergooiden van "ik was altijd slecht hierin, jij kan dat beter". Erg jammer is dat omdat je toch merkt dat mensen iets wel snappen maar denken "dat zal wel niet goed zijn" .
Het is natuurlijk een combinatie van beiden die gelukkig maakt. Zelf kijken of je nieuwe dingen kan vinden/bedenken, maar oude werkwijzen en voorbeelden zijn er natuurlijk niet voor niks: je kan niet allemaal het wiel uitvinden.quote:
Van de andere kant hoor ik van HBO'ers die een schakeltraject hebben gevolgd op de uni voor een Master/drs titel ook vaak "Ja het is toch echt wel anders dan ik op het HBO kreeg". Waarbij je dan tevens kunt aanmerken dat soms "niet academisch denken" een stuk constructiever is.
Dat is natuurlijk ook heel moeilijk... kennis meten is een eitje maar inzicht meten wordt al moeilijker. Een goede IQ-test speelt daar op in, het kunnen herkennen van patronen en beweegredenen is daar een goede indicatie van denk ik.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:36 schreef NiteSpeed het volgende:
En hoe meet je dan of iemand een acedemisch niveau heeft. Net zoals je vaak advertenties ziet staan waarin ze om mensen vragen met een HBO-denkniveau. Ja, leuk en aardig, maar een diploma of juist het gebrek eraan bewijst nooit of je wel of niet een HBO-denkniveau bezit.
Grappig, want als je het zo bekijkt heeft mijn opleiding toch redelijk wat weg van een WO opleiding. Wat ik voornamelijk moet doen is websites (ver)bouwen, maar de aandacht wordt veel gelegd op het hoe en waarom ik een website zo maak. Hele analyse- en reflectieverslagen waarom ik denk dat ik dit stukje daar moet zetten en waarom ik kies voor wat ik kies. Natuurlijk bestaat een groot deel ook wel uit het werkelijk bouwen en ontwerpen van sites, maar toch wordt er veel aandacht geschonken aan de achterliggende gedachte van websites.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:46 schreef Phoenixjuh het volgende:
Heb zelf zowel HBO als WO gedaan. Van uitgaand dat WO meer academisch denkniveau is, denk ik dat de HBO meer EQ gericht is en WO meer IQ gericht is. Met andere woorden, een HBO'er zal eerder geneigd zijn om te reageren na een reactie van de omgeving (dus extern gericht), terwijl een WO'er meer gebruikt maakt van de theorie en op basis van de theorie (intern gericht) reageert op de omgeving.
Simpeler gezegd:
HBO: Ik doe het uit ervaring
WO: Ik doe het op basis van de theorie
In praktijk zoekt iemand die op academische niveau denkt altijd naar een theoretische verklaring.
Een kleuter kan denk ik niet denken op academische niveau, omdat een kleuter niet voldoende kennis (basis) heeft om iets theoretisch te verklaren.
Een docent zei een keer tegen mij: stel dat er iemand bewusteloos en gewond ligt op de grond. Wat zal iemand doen met een hoge IQ en wat zal iemand doen met een hoge EQ? De eerste persoon zal hoogstwaarschijnlijk 112 bellen en vervolgens geen verdere acties ondernemen. Terwijl iemand met een hoge EQ het slachtoffer probeert te helpen. De vraag is dan ook wie slimmer is? In dit geval kan je niet zeggen dat de een slimmer is dan de ander. Persoonlijk denk ik dat een IQ-test meer zegt in hoeverre je wetenschappelijk denkt. Iemand met een lage IQ zegt alleen dat je minder wetenschappelijk denkt en dus ook minder kennis, maar niet dat je minder inzicht hebt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:42 schreef Litso het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook heel moeilijk... kennis meten is een eitje maar inzicht meten wordt al moeilijker. Een goede IQ-test speelt daar op in, het kunnen herkennen van patronen en beweegredenen is daar een goede indicatie van denk ik.
Dat is inderdaad wel redelijk in de richting, maar ik denk dat een WO variant algemener zou zijn. En dan als onderwerp "systeemontwerp" zou hebben. Dan wordt je eerst volgepomt met allemaal theorie en daarna mag je zelf met een ontwerp komen en onderbouw maar waarom jouw nieuwe schema zo goed is. Dus het zelf opzetten van de aanwijzingen en richtlijnen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:52 schreef Litso het volgende:
Grappig, want als je het zo bekijkt heeft mijn opleiding toch redelijk wat weg van een WO opleiding. Wat ik voornamelijk moet doen is websites (ver)bouwen, maar de aandacht wordt veel gelegd op het hoe en waarom ik een website zo maak. Hele analyse- en reflectieverslagen waarom ik denk dat ik dit stukje daar moet zetten en waarom ik kies voor wat ik kies. Natuurlijk bestaat een groot deel ook wel uit het werkelijk bouwen en ontwerpen van sites, maar toch wordt er veel aandacht geschonken aan de achterliggende gedachte van websites.
Dat zal best kunnen ja. Zelf denk ik ook dat er altijd een verhouding moet zitten tussen theorie en praktijk. De laatste paar jaren is er ook al veel gediscusseerd dat een HBO-opleiding meer het niveau van WO moet hebben, om het gat tussen beide niveau's kleiner te maken. Dat toevallig jou opleiding meer WO-gericht is zal best wel kunnen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:52 schreef Litso het volgende:
[..]
Grappig, want als je het zo bekijkt heeft mijn opleiding toch redelijk wat weg van een WO opleiding. Wat ik voornamelijk moet doen is websites (ver)bouwen, maar de aandacht wordt veel gelegd op het hoe en waarom ik een website zo maak. Hele analyse- en reflectieverslagen waarom ik denk dat ik dit stukje daar moet zetten en waarom ik kies voor wat ik kies. Natuurlijk bestaat een groot deel ook wel uit het werkelijk bouwen en ontwerpen van sites, maar toch wordt er veel aandacht geschonken aan de achterliggende gedachte van websites.
Hoewel aan de andere kant... alles gaat wel heel erg stapsgewijs en volgens aanwijzingen en richtlijnen. Het is toch veel nadoen wat er in de handleiding staat.
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Enkele klasgenoten van mij die werkzaam zijn in de praktijk vragen zich bij elk vak af wat ze daar aan hebben. Het is zo algemeen dat ze bijna alles wat ze leren op de WO niet terug vinden in wat ze in praktijk uitvoeren. Terwijl de vakken van de HBO veel dichter bij de praktijk ligt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:00 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel redelijk in de richting, maar ik denk dat een WO variant algemener zou zijn...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |