abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_35026463
Linkje naar vorig topic: [CENTRAAL] (Aanstaande) docenten - deel IX

Nog een aantal reacties op vorige posts:
- Eerst en vooral vind ik het nogal jammer dat jullie insinueren dat het niet tof zou zijn bij ons op school.
quote:
Het lijkt me geen fijne bedoening daar bij jullie op school. Hangt er geen ongelooflijke sfeer van angst?
We amuseren ons eigenlijk nog erg op school hoor als leerkrachten, en dat voornamelijk omdat we precies weten wat we moeten doen met probleemleerlingen. Dat er een aantal leerkrachten niet willen meewerken, tjah, dat wordt eigenlijk voor het overgrote deel van het team als hun probleem gezien. En dat ze daarvoor op het matje geroepen worden, vind ik ook maar normaal. Moeten ze maar niet ja-knikken tijdens de algemene lerarenvergadering om dan toch iets anders te doen

En wat die fijne bedoening betreft: vorige week zijn we nog gaan bowlen met het grootste deel van de leerkrachten. Was echt super. En wie was er niet? Idd, de mensen die het systeem altijd moeten tegenwerken. Zal in hun aard zitten veronderstel ik
quote:
Nee, ik blijf trouw bellen naar ouders als ik iets aan de werkhouding/het gedrag vind mankeren!
Zolang je dan respons krijgt van de ouders is het heel aangenaam werken.
Bij ons een aantal problemen met betrekking tot de ouderparticipatie:
- slechts 11% van de ouders komt naar school tijdens een oudercontact
- slechts 30% van de ouders reageren op een telefonische en schriftelijke uitnodiging voor het oudercontact waarin nog eens expliciet gezegd wordt dat er een probleem is met hun zoon/dochter (alle ouders worden schriftelijk uitgenodigd, maar sommige krijgen dus nog een extra uitnodiging)
- de ouders die naar het oudercontact komen, zijn meestal de ouders waarvan de leerlingen zich als engeltjes gedragen tijdens de les: goed meewerken, altijd in orde, geen problemen met studeren, ...
- de meeste van de ouders spreken geen Nederlands (Turks en Marokkaans is de meest gesproken taal bij ouders van onze leerlingen)
...

Dan is het allemaal makkelijk gezegd dat je moet bellen naar de ouders. We hebben een leerlingenbegeleider op school die altijd belt als er iets gebeurt (leerling onwettig afwezig, leerling vertoont negatief gedrag, leerling behaalt slechte resultaten). Meestal krijgt hij een antwoordapparaat (ouders bellen niet terug naar school) en als hij ze aan de telefoon krijgt dan vinden die ouders het wel jammer, maar ah... "het zal wel beteren".
Laat ons zeggen dat het niet zo makkelijk is om bepaalde procedures te volgen in een school maar voornamelijk allochtonen én beroepsonderwijs (want dat zijn nu eenmaal leerlingen die zeker niet meer graag naar school gaan want ze zitten meestal al zoveel jaar achter...)

Ik weet ook wel dat het allemaal anders kan hoor. Ikzelf heb in het ASO gezeten en daar ging het er ook allemaal anders aan toe. In zo'n scholen gaat het er zelfs nog steeds anders aan toe (hoor ik van collega's met kinderen). Maar dit zijn scholen waar ouders echt interesse tonen voor de studies van hun kinderen. Ik kom regelmatig ouders tegen die zelfs niet weten in welk jaar hun zoon/dochter zit.
pi_35027037
tvp'tje
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_35042685
quote:
Op maandag 13 februari 2006 09:17 schreef teigan het volgende:
tvp'tje
pi_35045831
Dat zie je inderdaad vaak: de ouders van leerlingen bij wie het echt nodig is dat ze naar een mentorgesprek komen, komen niet, zelfs niet als ze speciaal zijn uitgenodigd.
pi_35046462
en hoe lossen jullie zoiets op?

Wij werken nu met 4 leerkrachten in het GOK-team rond ouderparticipatie en zitten een beetje met de handen in het haar.
Hoe 'dwingen' jullie ouders om te komen? Of zijn de resultaten bij jullie niet zo slecht?
  maandag 13 februari 2006 @ 18:49:56 #6
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_35046629
Subtiele tvp.
  maandag 13 februari 2006 @ 19:08:02 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35047389
Op mijn school komen de meeste ouders gelukkig naar de ouderavonden. Heb twee keer gehad dat ouders niet verschenen. Dat bleek echter een misverstand van hun kant te zijn geweest. Ik heb gelukkig erg betrokken ouders. Komt ook misschien doordat ik vorig schooljaar bij al die mensen op huisbezoek geweest ben. Dan begin je toch al met een positievere insteek.
.
pi_35047647
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Op mijn school komen de meeste ouders gelukkig naar de ouderavonden. Heb twee keer gehad dat ouders niet verschenen. Dat bleek echter een misverstand van hun kant te zijn geweest. Ik heb gelukkig erg betrokken ouders. Komt ook misschien doordat ik vorig schooljaar bij al die mensen op huisbezoek geweest ben. Dan begin je toch al met een positievere insteek.
Mja, huisbezoeken doen we niet. Er zouden te veel collega's zijn die dat niet zien zitten.
Gewoon uit interesse: wanneer doen jullie dat dan? Begin van het schooljaar? Tijdens het schooljaar of in augustus? En is dat dan de klas waarvan je titularis bent?
Mij lijkt het wel een goed idee om je voor te stellen aan de ouders en tijdens de GOK-vergaderingen hadden we het er ook al over gehad, maar we vrezen allemaal dat er te veel leerkrachten niet te vinden zouden zijn voor het idee.
  maandag 13 februari 2006 @ 19:20:05 #9
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_35047978
Anders probeer jij het toch gewoon? Is het een vreselijke ramp als enkel een deel van de leraren op huisbezoek gaat? Als blijkt dat de ouders van jouw titularis (hier mentor)klas plots wel komen opdagen, kun je dat als middel gebruiken om de andere leraren nog over te halen.
pi_35048139
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Anders probeer jij het toch gewoon? Is het een vreselijke ramp als enkel een deel van de leraren op huisbezoek gaat? Als blijkt dat de ouders van jouw titularis (hier mentor)klas plots wel komen opdagen, kun je dat als middel gebruiken om de andere leraren nog over te halen.
Mja, het zou sowieso iets voor volgend schooljaar zijn (dit jaar zijn er ook geen oudercontacten meer, behalve op 30 juni, maar dat is dan echt voor de leerlingen die een tekort hebben).

Nu zijn we gewoon constant aan het brainstormen over verschillende mogelijkheden en ik probeer ook wat informatie in te winnen. En ervaringen bij andere leerkrachten is uiteraard heel handig
Morgen hebben we weer vergadering en ga ik het nog eens voorleggen. Het probleem is gewoon dat andere leerkrachten dat echt als een last zien en dat is jammer want bij GOK (gelijke onderwijskansen) moet je alle leerkrachten en alle leerlingen kunnen betrekken.
pi_35048213
Nog een vraagje ivm die huisbezoeken? Doen jullie dit dan elk jaar?
Ik bedoel: krijgen alle leerlingen elk jaar een bezoekje of is het enkel voor de nieuwe leerlingen? En zien de leerlingen dit dan niet als een soort bedreiging: hun leerkracht bij hen thuis?
  maandag 13 februari 2006 @ 19:54:09 #12
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35049565
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:13 schreef leonieke het volgende:
Gewoon uit interesse: wanneer doen jullie dat dan? Begin van het schooljaar? Tijdens het schooljaar of in augustus? En is dat dan de klas waarvan je titularis bent?
Bij ons gaat de mentor van de brugklassen bij de ouders thuis op bezoek. De ouders kunnen zelf aangeven of ze een bezoek op school wensen (het normale 10 minuten gesprek) of een bezoek thuis. Verreweg alle ouders (een enkeling daargelaten) kiezen voor het huisbezoek. Dit gebeurt in de maand november. De nieuwe brugklasleerlingen zijn dan een paar maanden op school, er zijn nog niet veel punten gegeven, en je kunt je dan focussen op "hoe voelt de leerling zich op school?", "zijn er zaken waar de ouders tegenaan gelopen zijn?", etc.
quote:
we vrezen allemaal dat er te veel leerkrachten niet te vinden zouden zijn voor het idee.
Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:25 schreef leonieke het volgende:
Nog een vraagje ivm die huisbezoeken? Doen jullie dit dan elk jaar?
Ik bedoel: krijgen alle leerlingen elk jaar een bezoekje of is het enkel voor de nieuwe leerlingen?
Dit is enkel voor de leerlingen van de brugklassen, maar ik weet dat een collega uit een hoger leerjaar nog bij zijn mentorleerlingen op bezoek gaat. Je begint het jaar namelijk met een hele andere, positievere insteek. Normaal komen de ouders alleen op de gesprekken als het niet goed gaat, maar nu heb je (zeker in het begin van het schooljaar) alle tijd om een band met de ouders op te bouwen.
quote:
En zien de leerlingen dit dan niet als een soort bedreiging: hun leerkracht bij hen thuis?
Totaal niet. Ze vinden het leuk. Ouders spelen een thuiswedstrijd, ze voelen zich toch wat zekerder, omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, en niet in een kil klaslokaal. Je ziet met eigen ogen hoe de thuissituatie van de leerling is. En je komt dan wat tegen hoor, van sjieke woonkamers tot knusse keukentjes tot een bankstel waar je bijna doorheen zakt, etc. Toen ik brugklasmentor was, nam ik tussen de 30 en 45 minuten voor een huisbezoek. Soms, wanneer het echt gezellig was, duurde het wat langer. Veel ouders deden zich veel moeite, met gebakjes en zoiets allemaal. Ze stelden het écht op prijs. Ook leerlingen die nu in de 4e zitten, waar ik ooit op huisbezoek ben geweest, hebben dan altijd nog zoiets van: "En die heeft bij mij thuis op de bank gezeten" - dat vinden ze dan toch wel speciaal.
.
pi_35049806
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bij ons gaat de mentor van de brugklassen bij de ouders thuis op bezoek. De ouders kunnen zelf aangeven of ze een bezoek op school wensen (het normale 10 minuten gesprek) of een bezoek thuis. Verreweg alle ouders (een enkeling daargelaten) kiezen voor het huisbezoek. Dit gebeurt in de maand november. De nieuwe brugklasleerlingen zijn dan een paar maanden op school, er zijn nog niet veel punten gegeven, en je kunt je dan focussen op "hoe voelt de leerling zich op school?", "zijn er zaken waar de ouders tegenaan gelopen zijn?", etc.
[..]

Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
[..]

Dit is enkel voor de leerlingen van de brugklassen, maar ik weet dat een collega uit een hoger leerjaar nog bij zijn mentorleerlingen op bezoek gaat. Je begint het jaar namelijk met een hele andere, positievere insteek. Normaal komen de ouders alleen op de gesprekken als het niet goed gaat, maar nu heb je (zeker in het begin van het schooljaar) alle tijd om een band met de ouders op te bouwen.
[..]

Totaal niet. Ze vinden het leuk. Ouders spelen een thuiswedstrijd, ze voelen zich toch wat zekerder, omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving zitten, en niet in een kil klaslokaal. Je ziet met eigen ogen hoe de thuissituatie van de leerling is. En je komt dan wat tegen hoor, van sjieke woonkamers tot knusse keukentjes tot een bankstel waar je bijna doorheen zakt, etc. Toen ik brugklasmentor was, nam ik tussen de 30 en 45 minuten voor een huisbezoek. Soms, wanneer het echt gezellig was, duurde het wat langer. Veel ouders deden zich veel moeite, met gebakjes en zoiets allemaal. Ze stelden het écht op prijs. Ook leerlingen die nu in de 4e zitten, waar ik ooit op huisbezoek ben geweest, hebben dan altijd nog zoiets van: "En die heeft bij mij thuis op de bank gezeten" - dat vinden ze dan toch wel speciaal.
Thx voor het uitgebreide antwoord.
Eén vraagje: wat is een brugklasmentor precies? Die term is mij niet zo bekend... Of is dat de titularis van het eerste jaar?

Persoonlijk lijkt het me wel iets leuks, zie je de ouders idd in een andere sfeer, een sfeer waar zij echt op hun gemak zijn. Maar bij ons 'wil' je geen titularis (mentor) worden, bij ons 'moet' je dat zijn. En ik vrees dat daar het schoentje zal wringen bij een aantal collega's.
  maandag 13 februari 2006 @ 20:05:28 #14
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35050156
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:58 schreef leonieke het volgende:
Eén vraagje: wat is een brugklasmentor precies? Die term is mij niet zo bekend... Of is dat de titularis van het eerste jaar?
Daar is het mee te vergelijken ja.
.
pi_35060058
Ze zei 'titularis'
  dinsdag 14 februari 2006 @ 17:50:13 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35082073
Is dat dan geen mentor? Dacht dat dat een mentor was?
.
pi_35100691
Het woord mentor kennen wij niet (toch niet in die betekenis )
pi_35101699
Huisbezoeken zijn echt een hele eye-opener soms. Dan zie je eens in wat voor een situatie kinderen opgroeien en kun je ze misschien iets beter begrijpen.
  woensdag 15 februari 2006 @ 16:38:40 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35117170
Juist.
.
pi_35131796
Sorry voor die onnuttige, nietstoevoegende tvp.
pi_35142273
quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Bij ons is het zo: als je brugklasmentor wil worden of bent, moet je op huisbezoek.
Op mijn school is het elk jaar weer een crime om genoeg mensen te vinden om alle mentoraatsplekken te vervullen. Uiteindelijk kunnen ze dan nog wel wat suckers vinden die geen nee kunnen zeggen (zoals ik), maar als ze huisbezoeken ook nog eens verplicht zouden stellen zou écht niemand het meer doen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 16 februari 2006 @ 07:07:14 #22
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_35142279
Ik zelf zou liever niet op huisbezoeken gaan eigenlijk. Je wordt uit je veilige omgeving geplukt, moet ver reizen, kost dus enorm veel tijd. Neh, ouder gesprekken op school vind ik prima.

Ik snap wel de voordelen van het huisbezoek, maar zou me er niet prettig bij voelen.
pi_35142292
Het kost vooral zoveel tijd! Ik zou het erg interessant vinden om de thuisomgeving van de leerlingen te zien, maar het zou voor mij niet haalbaar zijn, zeker omdat ik niet in dezelfde stad woon.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_35149257
en als je geen auto hebt wordt het al helemaal een probleem, met al die leerlingen die in afgelegen dorpjes wonen.

(Voel je ook eens hoe het voor die leerlingen is om dat hele eind te fietsen )

Ik heb bij dat soort dingen die op zich hartstikke goed, leuk en interessant zijn tegenwoordig de simpele reactie: als ik er de uren voor krijg die het kost, doe ik het met alle plezier. Krijg ik ze niet, dan mag het nog zo interessant, leuk en nuttig zijn, maar dan doe ik het niet. Ben sinds ik op mijn vorige school overwerkt raakte bijzonder pragmatisch in die dingen geworden.

Het kan zeker veel licht werpen op het waarom van bepaalde gedragingen van 'n bepaalde leerling als je zijn thuisomgeving een keer hebt gezien. Ik heb wel verhalen gehoord van mentoren die ineens volledig begrepen waarom de leerling altijd dingen kwijt was en nooit de juiste spullen bij zich had
  donderdag 16 februari 2006 @ 17:25:29 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35158202
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 07:03 schreef imago het volgende:

Uiteindelijk kunnen ze dan nog wel wat suckers vinden die geen nee kunnen zeggen (zoals ik), maar als ze huisbezoeken ook nog eens verplicht zouden stellen zou écht niemand het meer doen.
Ik vraag me af wat er niet leuk aan is om mentor te zijn?
.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')