Daar heb ik het nou juist over, dat is dus onzinnig. Waarom is een staat soeverein? Dat hele begrip is in het leven geroepen in een situatie waarin volk en staat aan elkaar gelijk staan, in het Europa van 1648. Een staat is een abstract rechtspersoon, de staat (de regering) kan niet geschaad worden, de natie of naties die zich in die staat bevinden wel. Soevereiniteit is in het leven geroepen om naties te beschermen, niet om staten te beschermen, staten zijn slechts de entiteiten om die nationale soevereiniteit te vertegenwoordigen.quote:Nee, een volk is een criterium voor een soevereine staat, niet andersom. Het zijn ook geen volken die subject van internationaal recht zijn, maar soevereine staten en sommige organisaties met internationale rechtspersoonlijkheid.
De staat Irak heeft haar soevereiniteit niet afgeleid van een volk, zij is soeverein omdat zij voldoet aan de criteria en door de internationale gemeenschap als zodanig is erkend.
Ik had het over het woord "internationaal", in dat het conflicten zijn tussen twee naties in dezelfde staat (indien je Marokko-westelijke sahara als 1 staat beschouwt, zoals veel landen helaas doen).quote:Waarom niet? Als die situaties hun weerslag hebben of kunnen hebben op de internationale vrede en veiligheid. Zo niet, dan niet.
Een natie hoeft niet etnisch homogeen te zijn, er hoeft slechts een gevoel van gemeenschappelijke identiteit te heersen. Er zit dus inderdaad een groot grijs gebied tussen "natie" en "bevolkingsgroep" (je zou zelfs kunnen spreken over "subnaties"). Ook kan er sprake zijn van nationbuilding. Er zullen nu wellicht mensen in Irak zijn die zichzelf primair Irakees voelen, maar het merendeel zal zich denk ik eerder identificeren als soenniet, sjiiet of koerd. De staat Irak is een kunstmatige koloniale entiteit en zou een jaar of 80 geleden geen enkele betekenis hebben gehad voor de inwoners van het gebied.quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:08 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dus de VS zijn ook geen natiestaat en australie ook niet? Tenzij de indianen en aboriginals de macht krijgen.
Waar ligt de grens bij import mensen tussen wel/geen natiestaat?![]()
Om het onderscheid tussen de internationale en nationale rechtsorde te creeeren. Zonder soevereine staten, bestaat er geen internationale rechtsorde, want dan kent die orde geen rechtssubjecten.quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:41 schreef Speth het volgende:
[..]
Daar heb ik het nou juist over, dat is dus onzinnig. Waarom is een staat soeverein?
Ik geloof ook niet dat soevereinteit gelijkstaat aan bescherming, maar aan onaantastbaarheid. De soevereine staat is in die hoedanigheid, dus voorzover het haar soevereiniteit betreft, onaantastbaar voor de internationale rechtsorde. Zonder soevereiniteit is het niet vanzelfsprekend dat de internationale rechtsorde zich niet heeft te bemoeien met binnenlandse aangelegenheden.quote:Dat hele begrip is in het leven geroepen in een situatie waarin volk en staat aan elkaar gelijk staan, in het Europa van 1648. Een staat is een abstract rechtspersoon, de staat (de regering) kan niet geschaad worden, de natie of naties die zich in die staat bevinden wel. Soevereiniteit is in het leven geroepen om naties te beschermen, niet om staten te beschermen, staten zijn slechts de entiteiten om die nationale soevereiniteit te vertegenwoordigen.
Dat is juist en tegelijkertijd is daar het spanningsveld tussen het belang genocide te voorkomen c.q. te veroordelen, en het belang van de eerbiediging van de soevereiniteit van de staat. Dat heeft, nogmaals, niets te maken met het beschermen van de staat of het 'toestaan' van genocide, maar alles met de wetenschap dat je in je bevoegdheden tekortschiet, hoe moreel onacceptabel dat ook moge zijn.quote:De VN is volgens haar statuten niet gerechtigd om Irak binnen te vallen en soevereiniteit aan de naties zelf terug te geven, maar volgens de intentie van de VN zou dit wel moeten. Immers, de VN legt sterk de nadruk op mensenrechten, en op het voorkomen van genocide.
Het hoeft ook niet te 'werken' , het is een uitgangspunt. Een noodzakelijk breuklijn tussen de nationale en de internationale rechtsorde.quote:Als de middelen niet voldoen aan de intentie concludeer ik dat het huidige systeem dat onzinnige begrip van soevereiniteit van staten heilig verklaart niet werkt.
Dat is niet waar. Jij rechtvaardigt de Amerikaanse inval in Irak met de stelling die ik opvat als: Irak kan zich niet op zijn soevereiniteit beroepen en als soevereiniteit al een rol speelt, is dat de soevereiniteit van de natie, niet van de staat. Prima, dat is een mooi standpunt, maar niet de inzet van deze discussie en ZEKER niet het standpunt dat de VS heeft aangewend om haar optreden te rechtvaardigen.quote:Jij herhaalt slechts de huidige internationale wetgeving, wat je niet hoeft te doen aangezien ik die wel ken, maar ik leg nou juist uit waarom daar een hiaat in zit als je kijkt naar intentie en effect.
Ik heb er inderdaad grote moeite mee om een conflict dat zich geheel op het territoir van 1 staat afspeelt, als internationaal te beschouwen. Wellicht heb je een bron die dit standpunt onderschrijft?quote:Ik had het over het woord "internationaal", in dat het conflicten zijn tussen twee naties in dezelfde staat (indien je Marokko-westelijke sahara als 1 staat beschouwt, zoals veel landen helaas doen).
Dan kunnen we het wellicht beter gaan hebben over het externe zelfbeschikkingsrecht van sjiieten, soennieten en koerden, te weten het recht een eigen staat te stichten. Maar goed, onafhankelijkheidsoorlogen zijn al zo oud als het begrip staat.quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:46 schreef Speth het volgende:
[..]
Een natie hoeft niet etnisch homogeen te zijn, er hoeft slechts een gevoel van gemeenschappelijke identiteit te heersen. Er zit dus inderdaad een groot grijs gebied tussen "natie" en "bevolkingsgroep" (je zou zelfs kunnen spreken over "subnaties"). Ook kan er sprake zijn van nationbuilding. Er zullen nu wellicht mensen in Irak zijn die zichzelf primair Irakees voelen, maar het merendeel zal zich denk ik eerder identificeren als soenniet, sjiiet of koerd. De staat Irak is een kunstmatige koloniale entiteit en zou een jaar of 80 geleden geen enkele betekenis hebben gehad voor de inwoners van het gebied.
En, zelfde boek:quote:Sovereignty - traditionally the most important norm - means that a government has the right, at least in principle, to do whatever it wants in its own territory. States are separate, are autonomous, and answer to no higher authority. In principle, all states are equal in status, if not in power. Sovereignty also means that states are not supposed to interfere in the internal affairs of other states. Although states do try to influence eachother (exert power) on matters of trade, alliances, war and so on, they are not supposed to meddle in the internal politics and decisions of other states. For example, it would be inappropriate for Russia or Britain to endorse a candidate for US Presidential elections.
In practice, most states have a hard time warding off interference in their affairs. Such "internal" matters as human rights or self-determination are, increasingly, concerns for the international community. Also, the integration of global economic markets and telecommunications makes it easier than ever for ideas to penetrate state borders.
Deze twee citaten zijn ter verduidelijking van de termen die ik gebruik, en dit citaat:quote:In the past 200 years the idea has spread that nations - groups of people who share a sense of national identity, usually including a language and culture - should have their own states. Most large states today are such nation-states. But since world war II, the decolonization process in much of Asia and Africa (en, hier onterecht niet afzonderlijk vermeld, het midden-oosten) has added many new states, not all of which can be considered nation-states.
... is waar ik het over heb. Ja, in de huidige interstatelijke rechtsorde (ik gebruik bewust niet de term "internationale rechtsorde") is het zo dat soevereiniteit in principe boven zelfdeterminatie staat, maar tegelijkertijd wordt wel het belang van zelfdeterminatie hoog geacht, bovendien is het recenter en meer toepasselijk op het postkoloniale, globaliserende tijdperk. Wat ik dus in twijfel trek is de noodzaak van soevereiniteit als heilig huisje, terwijl we in de praktijk kunnen zien dat het vervelende neveneffecten heeft zoals moordende dictators en burgeroorlogen waarbij de VN machteloos staat. Ik stel dus niet ter discussie dat er geen intern zelfbeschikkingsrecht bestaat volgens interstatelijke wetgeving, maar waarom dat niet bestaat, en waarom staten zo absoluut zijn in deze tijd. Jij zegt vervolgens dit:quote:The principle of self-determination implies that people who identify as a nation should have the right to form a state and exercise sovereignty over their affairs. Self determination is a widely praised principle in international affairs today (not historically). But it is generally secondary to the principles of sovereignty (noninterference in other states' internal affairs) and territorial integrity, with which it frequently conflicts. Self-determination does not give groups the right to change international borders, even those imposed arbitrarily by colonialism, in order to unify a group with a common national identity.
Terwijl ik juist die noodzakelijkheid van die breuklijn aan de orde stel. Ja, staten zijn rechtsobjecten, maar ben je het er niet mee eens dat wanneer deze staten meer representatieve rechtsobjecten zouden zijn, het gevaar op bloedvergiet bij burgeroorlogen en onderdrukking van minderheden sterk beperkt zou worden? En wellicht zelfs dat dit op den duur kan leiden tot een effectievere interstatelijke en internationale rechtsorde?quote:Het hoeft ook niet te 'werken' , het is een uitgangspunt. Een noodzakelijk breuklijn tussen de nationale en de internationale rechtsorde.
quote:Op zondag 12 februari 2006 16:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
WO1 - begonnen door Duitsland
WO2 - begonnen door Duitsland (gesteund door de VS)
WO3 - begonnen door de VS... (gesteund door dezelfden die duitsland steunden)
Goed, we zijn het dus eens over de inhoud en betekenis van het begrip ´soevereiniteit´.quote:Op woensdag 15 februari 2006 01:43 schreef Speth het volgende:
... is waar ik het over heb. Ja, in de huidige interstatelijke rechtsorde (ik gebruik bewust niet de term "internationale rechtsorde") is het zo dat soevereiniteit in principe boven zelfdeterminatie staat, maar tegelijkertijd wordt wel het belang van zelfdeterminatie hoog geacht, bovendien is het recenter en meer toepasselijk op het postkoloniale, globaliserende tijdperk. Wat ik dus in twijfel trek is de noodzaak van soevereiniteit als heilig huisje, terwijl we in de praktijk kunnen zien dat het vervelende neveneffecten heeft zoals moordende dictators en burgeroorlogen waarbij de VN machteloos staat. Ik stel dus niet ter discussie dat er geen intern zelfbeschikkingsrecht bestaat volgens interstatelijke wetgeving, maar waarom dat niet bestaat, en waarom staten zo absoluut zijn in deze tijd. Jij zegt vervolgens dit
Zolang een burgeroorlog of het onderdrukken van minderheden strikt binnenlandse aangelegenheden zijn, zie ik daar geen rol weggelegd voor de internationale gemeenschap. Ik voel er ook weinig voor om het begrip soevereiniteit op te rekken of een geheel andere inhoud te geven, omdat soevereiniteit in sommige gevallen maar lastig is, omdat het de internationale gemeenschap vleugellam houdt. De internationale gemeenschap heeft haar speelplaats en die is uitdrukkelijk en fundamenteel niet op het grondgebied van de soevereine staat.quote:Terwijl ik juist die noodzakelijkheid van die breuklijn aan de orde stel. Ja, staten zijn rechtsobjecten, maar ben je het er niet mee eens dat wanneer deze staten meer representatieve rechtsobjecten zouden zijn, het gevaar op bloedvergiet bij burgeroorlogen en onderdrukking van minderheden sterk beperkt zou worden? En wellicht zelfs dat dit op den duur kan leiden tot een effectievere interstatelijke en internationale rechtsorde?
Ik zie in ieder geval alle reden om aan de juistheid van soevereiniteit te twijfelen. Niet alleen als ik naar Irak kijk, maar ook naar Soedan, Joegoslavie, Westelijke Sahara, Tibet, Rwanda en oost-Timor.
Maar nogmaals... Kan je onderbouwen waarom dat zo slecht zou zijn? Liever gezegd: wat er precies verkeerd of onverstandig aan zou zijn. Ik zie je alleen maar zeggen dat het je geen goed idee lijkt, maar niet waarom je dat vindt. Hoe de huidige situatie is weet ik wel, maar wetenschap dient niet ter handhaving van de status quo, maar juist om die te ontwikkelen. Daarom juist staat soevereiniteit imo weldegelijk ter discussie.quote:Op woensdag 15 februari 2006 09:19 schreef Argento het volgende:
[..]
Goed, we zijn het dus eens over de inhoud en betekenis van het begrip ´soevereiniteit´.
[..]
Zolang een burgeroorlog of het onderdrukken van minderheden strikt binnenlandse aangelegenheden zijn, zie ik daar geen rol weggelegd voor de internationale gemeenschap. Ik voel er ook weinig voor om het begrip soevereiniteit op te rekken of een geheel andere inhoud te geven, omdat soevereiniteit in sommige gevallen maar lastig is, omdat het de internationale gemeenschap vleugellam houdt. De internationale gemeenschap heeft haar speelplaats en die is uitdrukkelijk en fundamenteel niet op het grondgebied van de soevereine staat.
Vervolgens is daar het volkerenrechtelijke recht op (externe) zelfbeschikking. Zogezegd het recht van ´een volk´ op een eigen staat (territoir, bevolking, onafhankelijke regering), maar pas als dat volk is geslaagd in haar onafhankelijkheidsstreven, en aldus sprake is van een (nieuwe) staat, bevindt dat volk zich de facto binnen de reikwijdte van het internationale volkerenrecht, niet eerder.
En als ik alles moet geloven stam ik nog af van een rasechte de paashaas.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:21 schreef BaajGuardian het volgende:
ik dacht een uur geleden nog dat lord vetinary intelligent was , nut is die gedachte me compleet ontnomen het te ontkennen dat de bush familie zeer goeie contacten en vooral steun onderhield met de nazi's , en nu weer bezig is.
omdat uwe heilige paashaas zijnde om bron vraagt (nee niet de bron waar ik het op baseer maar een bron over.)quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En als ik alles moet geloven stam ik nog af van een rasechte de paashaas.
Dus heb je een bron dat de familie Bush zeer goede contacten onderhield met de Nazi's?
Anyway, kunnen we weer ontopic gaan?
http://www.wereldomroep.nl/news/international/#4754728quote:Moskou wil onderhandelen met Teheran
Rusland dringt er bij Iran op aan, terug te keren naar de onderhandelingstafel en de verrijking van uranium te staken. Dat heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov gezegd op een bijeenkomst in Wenen met vertegenwoordigers van de Europese Unie. De Verenigde Staten pleiten voor sancties tegen Iran, dat in strijd met internationale afspraken weer uranium verrijkt, naar eigen zeggen voor vreedzame doeleinden en niet voor atoombommen.
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice heeft gezegd dat sancties gerechtvaardigd zijn, omdat Iran zich niets meer aantrekt van de internationale gemeenschap. Maar Rusland vindt strafmaatregelen contra-productief en ziet meer in een compromis waarbij Iran onder toezicht gebruik mag maken van opwerkingsfabrieken op Russisch grondgebied.
Welke internationale afspraken? Weet iemand dit?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:21 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De Verenigde Staten pleiten voor sancties tegen Iran, dat in strijd met internationale afspraken weer uranium verrijkt, naar eigen zeggen voor vreedzame doeleinden en niet voor atoombommen.
http://www.nti.org/e_research/profiles/Iran/1819.htmlquote:On 29 November 2004, the IAEA Board of Governors adopted a resolution regarding Iran, putting into effect the NPT Safeguards Agreement and forcing Iran to suspend all nuclear-related activities until an investigation takes place. Iranian government officials voluntarily agreed to the resolution, but repeatedly declared that Iran has no intention of completely abandoning its nuclear program as the agreement is temporary.
hij heeft gedeeltelijk gelijk bush heeft geinvesteerd in duitsland ten tijde van hitler.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:08 schreef _The_General_ het volgende:
BaajGuardian, waarom verpest je een topic met schizofrene complot theorieen... Het is hier niet zo'n speeltuin als Truth..![]()
ok hier draait het dus allemaal om.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:34 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.nti.org/e_research/profiles/Iran/1819.html
kan het wezen
Ok bedanktquote:Op woensdag 15 februari 2006 19:34 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.nti.org/e_research/profiles/Iran/1819.html
kan het wezen
ik denk niet dat ze dat iran ongestraft laten doen (eenzijdig).quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:12 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ok bedankt
Als Iran dus uit het non-proliferatie verdrag zou stappen zou de hele crisis opgelost zijn.
Hoezo kunnen ze dat niet doen? Het is een vrijwillig verdrag voor zover ik weet. Als zij vinden dat het IAEA misbruikt wordt voor politieke spelletjes kunnen ze uit het verdrag stappen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk niet dat ze dat iran ongestraft laten doen (eenzijdig).
als ze dat doen zijn ze zowieso de sjaak
http://www.trouw.nl/novum(...)et+Iran+normaliserenquote:EU wil betrekkingen met Iran normaliseren
(Novum/AP) - De Europese Unie wil de betrekkingen met Iran normaliseren, maar de nucleaire ambities van Teheran en zijn wankele staat van dienst ten aanzien van de mensenrechten maken dat onmogelijk. Dat heeft de Oostenrijkse minister van buitenlandse zaken Ursula Plassnik dinsdag gezegd in een telefoongesprek dat zij namens de EU voerde met haar Iraanse ambtgenoot Manouchehr Mottaki.
Het gesprek was opmerkelijk, omdat directe contacten op hoog niveau tussen Iran en de EU zeldzaam zijn geworden. De betrekkingen verkeren op een dieptepunt door de anti-Israëlische uitlatingen van Iraanse leiders, aanvallen op Europese ambassades in Teheran vanwege de cartoons van de profeet Mohammed die in Europese kranten zijn gepubliceerd en de Iraanse beslissing om weer uranium te verrijken.
Plassnik zei tegen Mottaki te hebben gezegd dat de betrekkingen tussen Iran en de EU gebaseerd moeten zijn op wederzijds vertrouwen en 'een algemeen politiek klimaat dat ons in staat stelt vooruitgang te boeken'. Zij zei dat de EU belang stelt in 'een positieve ontwikkeling' van de relatie, maar dat dit afhangt van hoe Iran met 'alle gebieden van zorg' van de EU omgaat.
Zij zei Iran te hebben gevraagd het besluit om uranium te verrijken terug te draaien, omdat het een 'onnodige escalerende stap' is. De EU tornt niet aan het recht van Iran om op vreedzame wijze gebruik te maken van kernenergie, 'maar het verleden van het Iraanse programma en de talrijke onbeantwoorde vragen hebben ernstige twijfels opgeroepen over het exclusief vreedzame karakter van dit programma'. De Iraanse weigering om internationaal toezicht op zijn nucleaire faciliteiten toe te staan heeft 'een verdere deuk in het internationale vertrouwen' geslagen, aldus Plassnik.
De VS is er toch ook uitgestapt. Ik kan me wel voorstellen dat iedereen bang is dat Iran een kernbom krijgt. Daar mag je best een druk op uitoefenen dat het niet gebeurd.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk niet dat ze dat iran ongestraft laten doen (eenzijdig).
als ze dat doen zijn ze zowieso de sjaak
klopt maarr ik zie toch 100x liever dat iran wordt aangevallen dan dat ze ongestoord een kernwapen kunnen bouwen, jij niet?quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:12 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
De VS is er toch ook uitgestapt. Ik kan me wel voorstellen dat iedereen bang is dat Iran een kernbom krijgt. Daar mag je best een druk op uitoefenen dat het niet gebeurd.
Ik zou het wel van de zotte vinden dat de VS Iran zou gaan aanvallen omdat ze uit het verdrag zijn gestapt. Dan mag je in onze ogen wel gelijk hebben, je handeld niet naar de waarden die je eigenlijk uitstralen wil.
Dat is het probleem ook een beetje van de VS. Op sommige punten moteel gelijk hebben(saddam), maar deze dan door schandelen, verkeerde argumenten of bedrog de steun kwijt raken en dus niet hun gelijk krijgen. Iets waar het natuurlijk omdraait.
enig idee hoe groot irak is? ik zeg niet dat ze er waren maar die kans is wel heel groot hé. hij heeft immers wel gehadquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:48 schreef Interpol-Maastricht- het volgende:
ojee gaat het weer over weapons of mass destruction? waar zijn die in irak ook alweer gebleven?
Zoals ik vind dat men ervoor moet waken het strafrecht verder op te rekken dan het recht dat gedragingen strafbaar stelt (tot de enkele gedachten c.q. intentie, zoals we in de zaak Samir A. nog wel ns tegenkwamen), vind ik dat men ervoor moet waken het internationaal volkerenrecht op te rekken tot binnen de soevereiniteit van een bepaalde staat. Ook als er mensenrechten in het geding zijn.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:11 schreef Speth het volgende:
[..]
Maar nogmaals... Kan je onderbouwen waarom dat zo slecht zou zijn? Liever gezegd: wat er precies verkeerd of onverstandig aan zou zijn. Ik zie je alleen maar zeggen dat het je geen goed idee lijkt, maar niet waarom je dat vindt. Hoe de huidige situatie is weet ik wel, maar wetenschap dient niet ter handhaving van de status quo, maar juist om die te ontwikkelen. Daarom juist staat soevereiniteit imo weldegelijk ter discussie.
Men is het er wel over eens dat Saddam niet over WMD's kon beschikken. Althans niet op korte termijn.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:58 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
enig idee hoe groot irak is? ik zeg niet dat ze er waren maar die kans is wel heel groot hé. hij heeft immers wel gehad
Ik zie meer mogelijkheden dan enkel aanvallen of kernbom voor Iran. Ik ben zeker niet voor een kernbom voor Iran. Dat lijkt me totaal geen goed idee.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:20 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
klopt maarr ik zie toch 100x liever dat iran wordt aangevallen dan dat ze ongestoord een kernwapen kunnen bouwen, jij niet?
en ff serieus we weten ALLEMAAL dat het daar om gaat
Mooie sollicitatiebrieven schrijf jij zeker..quote:Op donderdag 16 februari 2006 06:48 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
jahoor doe het maar meteen af als schizofrene complottheorien , als dit al een complot theorie is waarom zitten we dan uberhaupt in afghanistan en irak , die redenen zijn al helemaal complot theorien.
dus doe niet zo ongelovelijk beknopt dwaas.
Ja, dat klopt, en dat ik wel in het bestaan van een universele moraal geloof is juist de reden dat ik dat hier zo op tegen ben. Dat wij in het westen ons niet dienen te bemoeien met volkerenmoord en martelpraktijken in andere landen impliceert in mijn ogen dat die mensen in een bepaald opzicht "anders" zijn dan wij, dat zij tot een ander mensdom behoren. Zou het een verkeerde veronderstelling zijn dat men in Irak de dood van meer dan een miljoen mensen onder het regime van Saddam Hoessein niet als slecht ervaart? En is het realistisch om te stellen dat het Ba'ath regime representatief is voor de wens van de Iraakse bevolking, en de Iraakse bevolking hun moordpartijen steunt? In mijn ogen redeneer je dan teveel vanuit het perspectief van de staat, en niet uit het perspectief van het volk dat die staat middels een niet-democratisch proces heeft gekozen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:33 schreef Argento het volgende:
[..]
Zoals ik vind dat men ervoor moet waken het strafrecht verder op te rekken dan het recht dat gedragingen strafbaar stelt (tot de enkele gedachten c.q. intentie, zoals we in de zaak Samir A. nog wel ns tegenkwamen), vind ik dat men ervoor moet waken het internationaal volkerenrecht op te rekken tot binnen de soevereiniteit van een bepaalde staat. Ook als er mensenrechten in het geding zijn.
Je kunt (of moet) je immers afvragen wat precies die (onvervreemdbare) mensenrechten zijn en wat hun grondslag is. Het is nog niet zo vanzelfsprekend dat mensenrechten deel uitmaken van een rechtsorde. De mensenrechten die wij kennen, vloeien allen voort uit verdragen dan wel uit binnenlandse wetgeving (in de vorm van de grondwet). Hoe zit het met de rechtsorden van staten die zich niet hebben aangesloten bij dat soort verdragen, die in hun grondwet geen mensenrechten hebben opgenomen? Is er sprake van mensenrechten die zo sterk verworteld zijn met het natuurrecht (of hoe je dat ook zou willen noemen) dat zij onbetwistbaar bestaan en per definitie deel uit maken van iedere rechtsorde? Daar kan je over twisten.
Medemenselijkheid dus.quote:Wat geeft de ene staat, die die mensenrechten erkent, het recht om die rechten te handhaven op het territoir van een staat die die mensenrechten niet erkent?
Maar jij weet net zo goed als ik dat het rechtssysteem in een overgroot merendeel van de landen nou niet bepaald eerlijk is, en dat het volkomen zinloos zou zijn geweest voor een koerd of een shiiet in Irak om via normale rechterlijke stappen iets aan zijn situatie te veranderen. Door dat ongemoeid te laten respecteer je de nationale wetgeving, maar is dat grove schendingen van de mensenrechten zoals verklaard in de universele rechten van de mens (die immers door de algemene vergadering met vertegenwoordigers van het leeuwendeel van de landen ter wereld is goedgekeurd) wel waard?quote:Hoe zit het met staten die wel mensenrechten erkennen, maar deze niet of onvoldoende handhaven, of zelfs zelf in strijd met die rechten handelen. Is de burger die zich door zijn eigen overheid in zijn recht voelt aangetast, niet aangewezen op zijn nationale rechter?
Aan geen bestaand recht, en zolang dat recht nog niet bestaat moeten we het ook niet doen, maar waar ik me vooral over verbaas is de onwil van veel mensen (en staten) om iets aan dat recht te veranderen, alsof het een zo goed functionerend iets is.quote:En is die overheid verplicht zijn burger vrije toegang tot die rechter te verlenen? Ja, in het EVRM is toegang tot de rechter gewaarborgd, maar niet iedere staat is aangesloten bij het EVRM. Is het dan aan de internationale gemeenschap om orde op zaken te stellen? Aan welk recht ontleent de internationale bevoegdheid dwingend op te treden tegen zo'n staat?
Zolang er een hoop landen bestaan waar geen sprake is van democratie zal dit inderdaad niet snel gebeuren, veel regimes zijn nou eenmaal niet gebaat bij een dergelijke wetgeving, zeker niet een niet-natiestaat als Irak.quote:Hoe kunnen we uberhaupt een dergelijk vergaande bevoegdheid creeren, zonder dat een dergelijke staat die bevoegdheid, of de juridische basis ervan, moet erkennen?
Het zou helpen als democratische landen eens wat minder cultuurrelativistisch zijn, en erkennen dat hun eigen waarden domweg superieur zijn aan waarden van moordende dictaturen. Is dat zo'n vreemde stelling? Uit de UDHR die door veel afgevaardigden van democratische landen is erkend:quote:Wat geeft de VS het recht om voor Irak te bepalen dat zij een democratisch moet zijn? Wat geeft de VS het recht om die overtuiging met grof geweld te verwezenlijken? Waarom zou de VS dat recht moeten hebben? Hoe zou je dat recht kunnen construeren?
Men erkent dus het bestaan van een "human family", een "mensdom" dat zich niet beperkt tot landsgrenzen en waarvan alle leden recht hebben op de rechten die in de verklaring worden genoemd. Waarom handelt men daar dan niet naar? In mijn ogen, en volgens de verklaring van de rechten van de mens moet dus democratie inderdaad als absolute, universele waarde worden erkend en worden gesticht indien nodig.quote:Whereas recognition of the inherent dignity and of the equal and inalienable rights of all members of the human family is the foundation of freedom, justice and peace in the world,
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=67712quote:'Iraans kernprogramma is militair'
ANP
PARIJS - Frankrijk heeft zich voor het eerst zeer negatief uitgesproken over de nucleaire activiteiten van Iran.
De Franse minister van Buitenlandse Zaken Philippe Douste-Blazy noemde het kernprogramma ,,clandestien en militair''. Volgens de minister ,,kan geen civiel nucleair programma Irans nucleaire activiteiten verklaren'', zo zei hij in een interview met televisiezender France 2. ,,De internationale gemeenschap heeft een duidelijk boodschap gestuurd aan Iran. Maar zij luisteren niet''.
Iran liet eerder deze week weten dat het op beperkte schaal de verrijking van uranium heeft hervat. Dit gebeurde nadat het Internationaal Atoomenergie Agentschap had besloten om het Iraanse nucleaire programma door te laten lichten door de VN-Veiligheidsraad. Frankrijk had zich eerder meer flexibel getoond ten opzichte van Iran. Het land was een van de drijvende krachten achter de jarenlange inspanning van Europese landen om de problemen rond de kernambities van Iran door middel van diplomatie op te lossen.
je bent wel erg zeg...quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:20 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
klopt maarr ik zie toch 100x liever dat iran wordt aangevallen dan dat ze ongestoord een kernwapen kunnen bouwen, jij niet?
en ff serieus we weten ALLEMAAL dat het daar om gaat
Wie is hier nu erg? Dat er landen zijn die kernwapens hebben waaronder de VS is bekend en dat die landen daar afspraken over hebben is ook beken behalve bij jou dan denk ik. Ook heeft Bush niet gedreigd met kernaanvallen tegen landen waar die wat moeite mee heeft, iets wat Iran recentelijk nog wel heeft gedaan. Ook hoort Iran niet bij de landen die afspraken hebben over kernwapens.quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
je bent wel erg zeg...
waarom hebben we amerika niet weer aangevallen eigenlijk, hun bouwden ook kernwapens en niet zon beetje, en zeg nu niet dat de vs niemand aanvalt en iran dat wel zou doen want kijk wat de bush administratie de laatste 5 jaar heeft gedaan..
Moet ik nu huilen of lachen om zo'n reactie? Er is amper propaganda tegen Iran geweest, dat de publieke opinie nu niet echt positief is over dat land komt dan ook niet door de propaganda van onze kant maar de propaganda van de Iraanse machthebbers.quote:er is de laatste tijd kolere veel propaganda geweest tegen iran, en bijna alles is compleet uit context gerukt om het zo barbaars mogelijk te laten lijken , om jullie kopjes klaar te stomen ja te knikken bij een aanval op iran.
In dit geval kun je het zeker bevrijding noemen, dat jij denkt dat het momenteel goed leven is in Iran geeft alleen maar weer eens aan dat jij nogal ver van de realiteit afstaat.quote:wat doen die mensen er ook toe he..
ohnee we komen natuurlijk om ze te *bevrijden*
![]()
Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experiencequote:Op donderdag 16 februari 2006 15:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wie is hier nu erg? Dat er landen zijn die kernwapens hebben waaronder de VS is bekend en dat die landen daar afspraken over hebben is ook beken behalve bij jou dan denk ik. Ook heeft Bush niet gedreigd met kernaanvallen tegen landen waar die wat moeite mee heeft, iets wat Iran recentelijk nog wel heeft gedaan. Ook hoort Iran niet bij de landen die afspraken hebben over kernwapens.
[..]
Moet ik nu huilen of lachen om zo'n reactie? Er is amper propaganda tegen Iran geweest, dat de publieke opinie nu niet echt positief is over dat land komt dan ook niet door de propaganda van onze kant maar de propaganda van de Iraanse machthebbers.
[..]
In dit geval kun je het zeker bevrijding noemen, dat jij denkt dat het momenteel goed leven is in Iran geeft alleen maar weer eens aan dat jij nogal ver van de realiteit afstaat.
hij nuanceerd het enkelquote:Op donderdag 16 februari 2006 15:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wie is hier nu erg? Dat er landen zijn die kernwapens hebben waaronder de VS is bekend en dat die landen daar afspraken over hebben is ook beken behalve bij jou dan denk ik. Ook heeft Bush niet gedreigd met kernaanvallen tegen landen waar die wat moeite mee heeft, iets wat Iran recentelijk nog wel heeft gedaan. Ook hoort Iran niet bij de landen die afspraken hebben over kernwapens.
[..]
in context behoorlijk veel , zal maar 1 voorbeeldje noemen: de homosexuelen die ter dood veroordeeld waren, waar selectief maar weg gelaten werd dat ze ook jonge kinderen hadden verkrachtquote:Moet ik nu huilen of lachen om zo'n reactie? Er is amper propaganda tegen Iran geweest, dat de publieke opinie nu niet echt positief is over dat land komt dan ook niet door de propaganda van onze kant maar de propaganda van de Iraanse machthebbers.
[..]
stik in je realiteit gelul malloot, je hebt geeneens een benul waar je het over hebt manquote:In dit geval kun je het zeker bevrijding noemen, dat jij denkt dat het momenteel goed leven is in Iran geeft alleen maar weer eens aan dat jij nogal ver van de realiteit afstaat.
Dat is helemaal niet weg gelaten, heeft zelfs hier op de FP gestaan.quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:29 schreef BaajGuardian het volgende:
in context behoorlijk veel , zal maar 1 voorbeeldje noemen: de homosexuelen die ter dood veroordeeld waren, waar selectief maar weg gelaten werd dat ze ook jonge kinderen hadden verkracht
Aangezien je mijn aantijgingen niet kunt weerleggen en totaal niet op de hoogte bent van de situatie in Iran zal ik hier maar verder niet op in gaan.quote:stik in je realiteit gelul malloot, je hebt geeneens een benul waar je het over hebt man
quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:24 schreef Speth het volgende:
[..]
Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
Dat moet ook altijd het laatste middel zijn maar het is natuurlijk idioot om te stellen dat "de westerse propaganda" Iran in een kwaad daglicht stelt, dat kunnen ze daar in Iran gezien de recente uitspraken van hun president zelf veel beter. Die man vraagt er gewoon om.quote:Overigens ben ik, nogmaals, niet voor een invasie van iran aangezien dat in dit geval onnodig is.. De verrijkingscentrale kan met een eenvoudig lokaal bombardement (eventueel met een waarschuwing om een evacuatie mogelijk te maken) worden uitgeschakeld.
Overdrijf je niet een beetje ?quote:Op zondag 12 februari 2006 16:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
WO1 - begonnen door Duitsland
WO2 - begonnen door Duitsland
WO3 - begonnen door de VS...
de vs heeft het nooit hoeven te onderteken zij waren de eerste.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:12 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
De VS is er toch ook uitgestapt. Ik kan me wel voorstellen dat iedereen bang is dat Iran een kernbom krijgt. Daar mag je best een druk op uitoefenen dat het niet gebeurd.
Ik zou het wel van de zotte vinden dat de VS Iran zou gaan aanvallen omdat ze uit het verdrag zijn gestapt. Dan mag je in onze ogen wel gelijk hebben, je handeld niet naar de waarden die je eigenlijk uitstralen wil.
Dat is het probleem ook een beetje van de VS. Op sommige punten moteel gelijk hebben(saddam), maar deze dan door schandelen, verkeerde argumenten of bedrog de steun kwijt raken en dus niet hun gelijk krijgen. Iets waar het natuurlijk omdraait.
Jammer dat je niet meer reageert in [poll] EU is te stil rond de cartoon-oorlogquote:Op donderdag 16 februari 2006 16:52 schreef BaajGuardian het volgende:
liever iran een kernbom dan de vs nog meer mensen te laten hersenspoelen met hun hoerensysteem.
En ben je er dan nog zo blij mee als Iran besluit daarmee Israel van de kaart te vegen of een ander land waar Iran niet zo blij mee is?quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:52 schreef BaajGuardian het volgende:
liever iran een kernbom dan de vs nog meer mensen te laten hersenspoelen met hun hoerensysteem.
Wat uit te leggen?quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:30 schreef BaajGuardian het volgende:
zak er maar lekker in , ik heb geen zin meer het allemaal uit te blijven leggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |