abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34660371
Ik kan geen recent topic vinden over het Solse Gat, dus dan maar ff nieuwe...

Ik wil vanuit Enkhuizen naar het Solse Gat: VANAVOND!
Hoe kom ik daar?

Moeten we naar Putten en daar ergens parkeren? En staan er vanaf daar paddesteoltjes met pijltjes?
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:13:40 #2
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_34660577
Staat dat niet op 9292ov.nl??
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_34660612
[edit] Het blijkt eng te zijn in het solse gat, wist ik niet [/edit]
pi_34660641
Ga je spookfoto's maken?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_34661336
We gaan met de auto!
Weet iemand de weg vanuit Enkhuizen!
9292 is voor de busss
EN we gaan met de autotjeee
Maar ik kan geen rpreciese route vinden daar naar toe.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:36:14 #6
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34661529
nieuwe solsegatmeet ergens een keer?
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_34661618
kan iemand ons nou nog helpen met de route? willen namelijk zo gaan
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:39:52 #8
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_34661711
die kant

Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_34661729
duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhuuuuuuuuuuuuuuuuh
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:40:55 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34661747
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 21:37 schreef Elvi het volgende:
kan iemand ons nou nog helpen met de route? willen namelijk zo gaan
Je parkeert je auto bij Laak, en loopt dan de Laak af.
pi_34661769
en wat is de route naar dat paaltje
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:46:28 #12
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_34677842
Nou we hebben het niet gevonden... Twas te mistig en we hadden geen goede route-beschrijving...
pi_34679061
Elvi,
vanwaar je interesse ?
Wat denk jij er aan te treffen of te ervaren ?

Iemand (TS ?) interesse om hier een korte samenvatting neer te zetten over de legende ?
Iets meer achtergrond informatie..
Ik denk dat dat het topic ten goede zal komen en ook verse users kan trekken.
Zoals het topic nu is zullen de reacties voornamelijk beperkt blijven tot mensen die de vorige topics gevolgd hebben of al iets van het solse gat weten.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:03:45 #15
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34679116
Het Solse Gat is een merkwaardige plek. Het ligt temidden van de bossen op de Veluwe (Gelderland), in het Sprielderbos tussen Putten, Garderen en Ermelo. Vermoed wordt dat het merkwaardig grote gat in de bodem is ontstaan door een enorm brok smeltend ijs in de ijstijd.
Aan de rand van het Solse Gat
Groter

In dat geval zou het een pingoruïne zijn. Een andere mogelijkheid zou zijn dat het een stuifkuil betreft. Over beide mogelijkheden is echter niets met zekerheid bekend. Een dergelijk verschijnsel komt nergens anders in de omgeving voor.

Onderin het gat is een moeraspoeltje. Er omheen staat een bescheiden hekwerk, om argeloze bezoekers ervan te weerhouden dat gevaarlijke gedeelte te betreden.

Volgens een oude legende stond op de plek van het Gat eens een klooster; de monniken gedroegen zich echter zo slecht dat het klooster met alles er op en er aan de bodem inzakte.

Het Solse Gat is ook een populaire bestemming voor New Age-ers en wichelroedelopers, omdat zij hier leylijnen vinden.
stay frosty
pi_34699262
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:03 schreef BarraCupraCuda het volgende:
Het Solse Gat is een merkwaardige plek. Het ligt temidden van de bossen op de Veluwe (Gelderland), in het Sprielderbos tussen Putten, Garderen en Ermelo. Vermoed wordt dat het merkwaardig grote gat in de bodem is ontstaan door een enorm brok smeltend ijs in de ijstijd.
Groter

In dat geval zou het een pingoruïne zijn. Een andere mogelijkheid zou zijn dat het een stuifkuil betreft. Over beide mogelijkheden is echter niets met zekerheid bekend. Een dergelijk verschijnsel komt nergens anders in de omgeving voor.

Onderin het gat is een moeraspoeltje. Er omheen staat een bescheiden hekwerk, om argeloze bezoekers ervan te weerhouden dat gevaarlijke gedeelte te betreden.

Volgens een oude legende stond op de plek van het Gat eens een klooster; de monniken gedroegen zich echter zo slecht dat het klooster met alles er op en er aan de bodem inzakte.

Het Solse Gat is ook een populaire bestemming voor New Age-ers en wichelroedelopers, omdat zij hier leylijnen vinden.
thank you
pi_34706509
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:03 schreef BarraCupraCuda het volgende:
Groter

Het vreemde is ook dat de grondsoort van dat moeras-poeltje is in de gehele omgeving niet te vinden, en dat is de misterie
I'm not lost, i'm just geocaching
  donderdag 2 februari 2006 @ 09:39:45 #18
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34707168
voor meer info en bewegende beelden van 6pack check
http://www.6pack.tv/Default.asp?log=367&cont=viewLog
stay frosty
pi_34813233
We zijn alsnog niet gegaan omdat 1 van ons een heel raar gevoel bij de gedachte aan dat bos kreeg. We wilden die dag, maar durfden toen toch niet.

Afijn, we weten toch de weg door da bos heen niet, dus wie weet waren we verdwaald ala Blair Witch Project...

Maarem... is het een goed idee om weer een Solse Gat Meeting te doen? Wij willen wel mee, zolang er maar ook iemand meegaat die er eerder geweest is en de weg dus weet.
Wie doet er mee?
pi_34815267
Een meeting is inderdaad een goed idee, het is al een tijdje geleden dat ik/we naar het Solse Gat zijn geweest.
De komende weken is voor mij alleen geen optie om 's nachts in een (koud) bos rond te struinen.
Ik ben tonnetjes rond, ben iets meer dan 38 weken zwanger

Als er anderen zijn kan je misschien alsnog een groep vormen.
Zo niet... ikzelf denk dat ik in april wel een meet zie zitten.
Beetje bijgekomen van de bevalling èn het is dan gelijk weer een stuk warmer denk ik
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_34816601
Toch een tvptje.

Een meeting lijkt me wel weer eens leuk naar het Gat. Het liefst in de wat warmere zomermaanden maar eerder lijkt me ook prima.

Had vorig jaar nog het plan gehad om er eens een nacht alleen te bivakkeren en zonder andere invloeden het "gevoel" te ervaren, maar had toen de middelen niet, en het werd kouder . Misschien komende zomer eens doen .

tvptje dus.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 01:25:35 #22
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_34817637
Ah, het Solse Gat.

Ik ken het goed, en heb het over de loop van dertig jaar zien teruggaan van een onheilspellend klein moeras (met inderdaad een hekje tegen de terloopse wandelaar) tot wat het nu is: een piepklein, en kurkdroog valleitje...bijna niet meer dan een gat in de grond.

De verhalen over het Solse Gat zijn altijd tot de verbeelding sprekend geweest, en Jan de Boer geeft er in zijn prachtige Veluwse Vertellingen En Geheimenissen (1954), naast een ontstaansgeschiedenis die terugreikt tot aan Keltische mythes en Thor die de hamer Mjölnir als een ballistic missile avant la lettre gebruikt om de draak Grèle te verslaan, maar er voornamelijk in slaagt een hoop gaten in de grond te slaan, fraaie voorbeelden van:
quote:
Dicht bij de hoge bomen van Drie op de Driescheberg, een beetje zuidwaarts, gaapt het Solsche Gat. Van Sol is er in die buurt wèl sprake: Solsche Gat, Solsche Wegje, Solsche Passage, gehuchtje 't Sol, Solsche berg, Solsche Veld! Of het met Zon te doen heeft, met Zonnedienst, of dat dit woord heel wat anders betekent - dat is onzeker. Men meent wel dat de Solsche Berg en het Solsche Gat plekken van oude eredienst zijn geweest.

...

Wat het Solsche Gat aangaat , wordt er gesproken zowel van een vereringsheiligdom en plek van oude, zinnebeeldige viering der jaarwisselingen als van rechtspraak en vergadering van bosgerechtigden, van een kasteeltje, van een klooster -- een antiek stuk muurfundament is er eens ontgraven. En dat hier indertijd Kermissen zijn gehouden met beruchte bekkesnijderij leeft óók nog in de herinnering.

...

Van het Klooster dat hier eens gestaan zou hebben heet het nu eens dat er vrouwen getoefd hebben, dan weer mannen. En van die monniken gaat het verhaal van een zeer onzedelijk leven en het brouwen van bedwelmende drank, van het gebruik waarvan omwonenden groot nadeel hebben ondervonden, maar waaraan de Kloosterbroeders zelf toch het meest verslaafd waren. Ja, zij kwamen door hun ruwheid en hun drinkgelagen tenslotte geheel in de macht van de Duivel die hen met vreugde als buit heeft ingerekend.

Op een nacht heeft men in de omgeving gedreun gehoord en een schok gevoeld -- de volgende morgen bleek het Klooster in de grond te zijn weggezonken.

In het spookuur 's nachts tussen twaalf en één, vooral bij volle maan, kun je met het oor op de grond iets horen van verwijderd klokgelui: ook kun je in en bij de kuil geestgestalten zien rondwaren.
De Boer geeft nog meer voorbeelden van "Spokerijen".

Zo kan er in het schemeruur de Grijze Monnik te zien zijn, die de toeschouwer een fles aanreikt.
De toeschouwer, overmand door een onbegrijpelijke begeerte, leegt de fles en valt machteloos neer, om in een droomtoestand meegenomen te worden naar het ondergrondse Klooster, waar hij meedoet aan wilde drinkgelagen. Eenmaal wakker geworden voelt men zich bijzonder onaangenaam en is al zijn geld kwijt...

De laatste waarschuwende legende is die van de Moordende Schaapsherder van Putten die bij het Solse Gat een marskramer heeft vermoord. De moord kwam tijdens zijn leven niet uit, maar o wee!
quote:
...toen hij gestorven was, verzorgde men zijn begrafenis op eerbiedige wijze. Men legde zijn stoffelijk hulsel ter rust op het hof rond de kerk, achter het afsluitend, omringende muurtje.
Maar hiermee was niet alles afgelopen!
De volgende morgen stond de doodskist buiten het muurtje.
Men begroef het voor de tweede maal.
En des ochtends daarna vond men de kist wéér aan de buitenzij van het kerkhofmuurtje.
Dat werd bedenkelijk! Want als zo iets drie maal gebeurde, gold dit in die dagen als bewijs van moord.
En het geschiedde wèrkelijk ten derde male!

Toen werd de kist op een paar sleeppalen gelegd. Paarden er voor. Één zweepslag, overeenkomstig het oude gebruik. En daar gingen de dieren, los en vrij.

Terwijl de mensen volgden, kon worden vastgesteld, dat de paarden zich naar de hoogten bij het Solsche Gat wendden en daar trapte één der dieren de kist van de palen.
Natuurlijk wordt dan het stoffelijk overschot gevonden van de marskramer, en wordt de herder daar ter plekke voor de laatste keer begraven...en hij spookt daar nog rond:
quote:
Zit je in het Solsche Gat met de rug naar een steil paadje met beukeblad bedekt aan de westzij en kijk je de inhoud van je portemonnee eens na, dan plotseling ruist het in het gebladerte achter je tegen de hoogte aan, alsof iemand snel, deels glijdend, naar beneden komt.
Waarom iemand midden in het Solse Gat in z'n portmonnee zou willen loeren ontgaat me volledig (de dichtstbijzijnde uitspanning waar je iets kunt eten of drinken is ruim 5 kilometer verder), maar het komt je in ieder geval dúúr te staan: dreun op je kop, out for the count, en als je wakker wordt is je geld weg en heb je een stekende hoofdpijn.

Het gebeurt niet altijd zo: soms zie je de herder ook alleen maar rondsluipen door de bossen, met kluitschop en hond, loerend...

De Boer besluit het hoofdstuk met de omineuze woorden
quote:
Ja, dat Solsche Gat! Heilige plek in het verleden, best; maar nu onveilig -- en vooral bij volle maan tussen twaalf en één. Vreemde geluiden, zonderlinge lichtbewegingen.
Er is zoals ik al eerder zei, weinig meer over van de mystieke grandeur van het Solse Gat.

De belangrijkste, en beste, reden om het te bezoeken is de unieke en prachtige vegetatie en de majestueuze vrede die de Veluwse bossen biedt aan de welwillende wandelaar.

Sorry voor de lange post.
Ik ben dol op de Veluwe.
En op Veluwse sagen.
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
  dinsdag 7 februari 2006 @ 09:52:56 #23
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34820684
mooie verhalen April lijkt mij ook een goede maand mir
stay frosty
pi_34820930
OK, April it is

Ik kom dan met nog 2 vriendinnen, met wie ik eerst alleen naar t Gat zou gaan.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 10:13:59 #25
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_34821063
quote:
Op maandag 6 februari 2006 23:53 schreef Mirage het volgende:
Een meeting is inderdaad een goed idee, het is al een tijdje geleden dat ik/we naar het Solse Gat zijn geweest.
De komende weken is voor mij alleen geen optie om 's nachts in een (koud) bos rond te struinen.
Ik ben tonnetjes rond, ben iets meer dan 38 weken zwanger
Spannend, meissie
Ga je ook op FOK!zwangerschapsverlof?
quote:
Als er anderen zijn kan je misschien alsnog een groep vormen.
Zo niet... ikzelf denk dat ik in april wel een meet zie zitten.
Beetje bijgekomen van de bevalling èn het is dan gelijk weer een stuk warmer denk ik
In 't voorjaar lijkt me wel een goed plan. Wie weet in april/mei idd.
't Is momenteel goed goed fris buiten, en in een bos lopen/zitten met deze temperaturen... Liever niet.
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 10:15:46 #26
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34821093
Ik zou in dat geval opteren voor mei. Een SG meet is wel weer eens leuk, alleen denk ik niet dat ik april ga redden..
pi_34821305
In april is het vaak ook nog koud hoor!
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 10:32:25 #28
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34821467
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 10:25 schreef Biancavia het volgende:
In april is het vaak ook nog koud hoor!
ben je bang dat de priesters het te koud hebben waardoor we ze niet zien?
stay frosty
  dinsdag 7 februari 2006 @ 10:36:25 #29
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34821551
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 10:32 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ben je bang dat de priesters het te koud hebben waardoor we ze niet zien?
Meer dat we het zelf koud hebben. Hoewel ik natuurlijk wel een slaapzak en een deken zou kunnen meenemen.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 10:49:44 #30
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34821911
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 10:36 schreef Alicey het volgende:

[..]

Meer dat we het zelf koud hebben. Hoewel ik natuurlijk wel een slaapzak en een deken zou kunnen meenemen.
zal wel helpen ik heb het toch nooit koud barra@straalkachel mode
stay frosty
  dinsdag 7 februari 2006 @ 10:52:28 #31
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34821974
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 10:49 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

zal wel helpen ik heb het toch nooit koud barra@straalkachel mode
Ik ben erg onvoorspelbaar, heb denk ik een brakke thermostaat. Koud komt echter overwegend vaker voor dan warm. Krijg je alleen wel weer opgerolde marmot in winterslaap-effecten.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:11:52 #32
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_34824198
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 10:36 schreef Alicey het volgende:

[..]

Net als vorig jaar ergens. Gingen we toen niet in juli of begin juli ofzo?
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:53:07 #33
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34825373
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:11 schreef Natalie het volgende:

[..]

Net als vorig jaar ergens. Gingen we toen niet in juli of begin juli ofzo?
Ik geloof het wel ja.
pi_34825435
In ieder geval in het Seizoen van de Vallende Bomen. .
  dinsdag 7 februari 2006 @ 12:56:22 #35
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34825487
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:54 schreef Lynx666 het volgende:
Waar ik doorheen ben geslapen.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 13:00:54 #36
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34825632
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 12:54 schreef Lynx666 het volgende:
?
stay frosty
  dinsdag 7 februari 2006 @ 13:06:11 #37
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34825785
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 13:00 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

?
[TRU/WFL-MEET] Solse Gat
pi_34825851
http://www.hetboshuis.nl/1024/

Even bij de geschiedenis kijken dus
sie legt den Kopf in seinen Schoss
und bittet einen letzten Kuss.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 15:48:47 #39
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_34830836
Het verhaal van de dansende bomen is een heel andere historie, en heeft niets met het Solse Gat te maken (heksen trouwens ook niet: het zal je verbazen hoe weinig heksenverhalen er zijn op de Veluwe).

...maar ik heb even geen tijd om het hele verhaal te doen. Misschien later (als er interesse is)?
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
  dinsdag 7 februari 2006 @ 17:14:03 #40
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34833661
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:48 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Het verhaal van de dansende bomen is een heel andere historie, en heeft niets met het Solse Gat te maken (heksen trouwens ook niet: het zal je verbazen hoe weinig heksenverhalen er zijn op de Veluwe).

...maar ik heb even geen tijd om het hele verhaal te doen. Misschien later (als er interesse is)?
en toch woont me moeder op de veluwe
stay frosty
pi_34877418
Voor de mensen die al eens geweest zijn: wat hebben jullie daar ervaren?
pi_34878590
Ik wil over 2 weken naar het solse gat als het even kan... ik woon er nml dicht bij.. en een vriend en ik willen graag kijken hoe het er nou savonds uit ziet.. (overdag weet ik inmiddels wel)..

De voorgaande topics heb ik ook gelezen, en ook een aantal foto's gezien met merkwaardige vormen.. dus ik ben erg benieuwd...

Vertel me maar wanneer er een meeting is
pi_34878755
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 20:39 schreef Elvi het volgende:
Voor de mensen die al eens geweest zijn: wat hebben jullie daar ervaren?
Niet echt concreet iets gezien of gehoord. Wel was iedere keer dat ik er was de sfeer anders. Van heel vredig en verbonden tot uitermate vijandig.
  woensdag 8 februari 2006 @ 21:10:32 #44
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_34878798
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:48 schreef Pundit_wannabe het volgende:

er is interesse
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_34880058
Leuk, weer een solse gat meet

De route is vrij simpel: naar Garderen rijden, bij het kerkje van de doorgaande weg afslaan, die weg geheel uitrijden, ook als het een zandweg wordt, tot je niet verder kunt.
De weg die dan in het verlengde van die weg ligt heet de Laak, en die Laak moet je aflopen tot links daarvan het Solse Gat opdoemt. Ook aangegeven daar door een paddestoel.

Wanneer gaan we?
pi_34880158
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:38 schreef iteejer het volgende:

Wanneer gaan we?
* Alicey opteert voor ergens mei of juni.
pi_34880467
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef Alicey het volgende:
* Alicey opteert voor ergens mei of juni.
Dat is gewoon omdat je een koukleum bent
Maar nu is het nog rustig, geen hordes padvinders etc. Wat mij betreft gaan we eerder
pi_34880516
April vind ik al prima
pi_34880558
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:46 schreef iteejer het volgende:

[..]

Dat is gewoon omdat je een koukleum bent
Het heeft andere redenen, maar het moet ook niet al te koud zijn. Hoewel ik met een slaapzak en een dekentje het niet snel koud heb.
quote:
Maar nu is het nog rustig, geen hordes padvinders etc. Wat mij betreft gaan we eerder
Ik weet niet of ik er dan bij kan zijn, maar anders hoor ik de verslagen wel.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:57:11 #50
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34884246
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:48 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het heeft andere redenen, maar het moet ook niet al te koud zijn. Hoewel ik met een slaapzak en een dekentje het niet snel koud heb.
[..]

Ik weet niet of ik er dan bij kan zijn, maar anders hoor ik de verslagen wel.
tuuuuuurlijk wel tijd heb je niet tijd maak je
stay frosty
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')