Je parkeert je auto bij Laak, en loopt dan de Laak af.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:37 schreef Elvi het volgende:
kan iemand ons nou nog helpen met de route? willen namelijk zo gaan
thank youquote:Op woensdag 1 februari 2006 14:03 schreef BarraCupraCuda het volgende:
Het Solse Gat is een merkwaardige plek. Het ligt temidden van de bossen op de Veluwe (Gelderland), in het Sprielderbos tussen Putten, Garderen en Ermelo. Vermoed wordt dat het merkwaardig grote gat in de bodem is ontstaan door een enorm brok smeltend ijs in de ijstijd.
Aan de rand van het Solse Gat
Groter
In dat geval zou het een pingoruïne zijn. Een andere mogelijkheid zou zijn dat het een stuifkuil betreft. Over beide mogelijkheden is echter niets met zekerheid bekend. Een dergelijk verschijnsel komt nergens anders in de omgeving voor.
Onderin het gat is een moeraspoeltje. Er omheen staat een bescheiden hekwerk, om argeloze bezoekers ervan te weerhouden dat gevaarlijke gedeelte te betreden.
Volgens een oude legende stond op de plek van het Gat eens een klooster; de monniken gedroegen zich echter zo slecht dat het klooster met alles er op en er aan de bodem inzakte.
Het Solse Gat is ook een populaire bestemming voor New Age-ers en wichelroedelopers, omdat zij hier leylijnen vinden.
Het vreemde is ook dat de grondsoort van dat moeras-poeltje is in de gehele omgeving niet te vinden, en dat is de misteriequote:Op woensdag 1 februari 2006 14:03 schreef BarraCupraCuda het volgende:
Het Solse Gat is een merkwaardige plek. Het ligt temidden van de bossen op de Veluwe (Gelderland), in het Sprielderbos tussen Putten, Garderen en Ermelo. Vermoed wordt dat het merkwaardig grote gat in de bodem is ontstaan door een enorm brok smeltend ijs in de ijstijd.
Groter
In dat geval zou het een pingoruïne zijn. Een andere mogelijkheid zou zijn dat het een stuifkuil betreft. Over beide mogelijkheden is echter niets met zekerheid bekend. Een dergelijk verschijnsel komt nergens anders in de omgeving voor.
Onderin het gat is een moeraspoeltje. Er omheen staat een bescheiden hekwerk, om argeloze bezoekers ervan te weerhouden dat gevaarlijke gedeelte te betreden.
Volgens een oude legende stond op de plek van het Gat eens een klooster; de monniken gedroegen zich echter zo slecht dat het klooster met alles er op en er aan de bodem inzakte.
Het Solse Gat is ook een populaire bestemming voor New Age-ers en wichelroedelopers, omdat zij hier leylijnen vinden.
De Boer geeft nog meer voorbeelden van "Spokerijen".quote:Dicht bij de hoge bomen van Drie op de Driescheberg, een beetje zuidwaarts, gaapt het Solsche Gat. Van Sol is er in die buurt wèl sprake: Solsche Gat, Solsche Wegje, Solsche Passage, gehuchtje 't Sol, Solsche berg, Solsche Veld! Of het met Zon te doen heeft, met Zonnedienst, of dat dit woord heel wat anders betekent - dat is onzeker. Men meent wel dat de Solsche Berg en het Solsche Gat plekken van oude eredienst zijn geweest.
...
Wat het Solsche Gat aangaat , wordt er gesproken zowel van een vereringsheiligdom en plek van oude, zinnebeeldige viering der jaarwisselingen als van rechtspraak en vergadering van bosgerechtigden, van een kasteeltje, van een klooster -- een antiek stuk muurfundament is er eens ontgraven. En dat hier indertijd Kermissen zijn gehouden met beruchte bekkesnijderij leeft óók nog in de herinnering.
...
Van het Klooster dat hier eens gestaan zou hebben heet het nu eens dat er vrouwen getoefd hebben, dan weer mannen. En van die monniken gaat het verhaal van een zeer onzedelijk leven en het brouwen van bedwelmende drank, van het gebruik waarvan omwonenden groot nadeel hebben ondervonden, maar waaraan de Kloosterbroeders zelf toch het meest verslaafd waren. Ja, zij kwamen door hun ruwheid en hun drinkgelagen tenslotte geheel in de macht van de Duivel die hen met vreugde als buit heeft ingerekend.
Op een nacht heeft men in de omgeving gedreun gehoord en een schok gevoeld -- de volgende morgen bleek het Klooster in de grond te zijn weggezonken.
In het spookuur 's nachts tussen twaalf en één, vooral bij volle maan, kun je met het oor op de grond iets horen van verwijderd klokgelui: ook kun je in en bij de kuil geestgestalten zien rondwaren.
Natuurlijk wordt dan het stoffelijk overschot gevonden van de marskramer, en wordt de herder daar ter plekke voor de laatste keer begraven...en hij spookt daar nog rond:quote:...toen hij gestorven was, verzorgde men zijn begrafenis op eerbiedige wijze. Men legde zijn stoffelijk hulsel ter rust op het hof rond de kerk, achter het afsluitend, omringende muurtje.
Maar hiermee was niet alles afgelopen!
De volgende morgen stond de doodskist buiten het muurtje.
Men begroef het voor de tweede maal.
En des ochtends daarna vond men de kist wéér aan de buitenzij van het kerkhofmuurtje.
Dat werd bedenkelijk! Want als zo iets drie maal gebeurde, gold dit in die dagen als bewijs van moord.
En het geschiedde wèrkelijk ten derde male!
Toen werd de kist op een paar sleeppalen gelegd. Paarden er voor. Één zweepslag, overeenkomstig het oude gebruik. En daar gingen de dieren, los en vrij.
Terwijl de mensen volgden, kon worden vastgesteld, dat de paarden zich naar de hoogten bij het Solsche Gat wendden en daar trapte één der dieren de kist van de palen.
Waarom iemand midden in het Solse Gat in z'n portmonnee zou willen loeren ontgaat me volledig (de dichtstbijzijnde uitspanning waar je iets kunt eten of drinken is ruim 5 kilometer verder), maar het komt je in ieder geval dúúr te staan: dreun op je kop, out for the count, en als je wakker wordt is je geld weg en heb je een stekende hoofdpijn.quote:Zit je in het Solsche Gat met de rug naar een steil paadje met beukeblad bedekt aan de westzij en kijk je de inhoud van je portemonnee eens na, dan plotseling ruist het in het gebladerte achter je tegen de hoogte aan, alsof iemand snel, deels glijdend, naar beneden komt.
Er is zoals ik al eerder zei, weinig meer over van de mystieke grandeur van het Solse Gat.quote:Ja, dat Solsche Gat! Heilige plek in het verleden, best; maar nu onveilig -- en vooral bij volle maan tussen twaalf en één. Vreemde geluiden, zonderlinge lichtbewegingen.
Spannend, meissiequote:Op maandag 6 februari 2006 23:53 schreef Mirage het volgende:
Een meeting is inderdaad een goed idee, het is al een tijdje geleden dat ik/we naar het Solse Gat zijn geweest.
De komende weken is voor mij alleen geen optie om 's nachts in een (koud) bos rond te struinen.
Ik ben tonnetjes rond, ben iets meer dan 38 weken zwanger
In 't voorjaar lijkt me wel een goed plan. Wie weet in april/mei idd.quote:Als er anderen zijn kan je misschien alsnog een groep vormen.
Zo niet... ikzelf denk dat ik in april wel een meet zie zitten.
Beetje bijgekomen van de bevalling èn het is dan gelijk weer een stuk warmer denk ik
ben je bang dat de priesters het te koud hebben waardoor we ze niet zien?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 10:25 schreef Biancavia het volgende:
In april is het vaak ook nog koud hoor!
Meer dat we het zelf koud hebben.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 10:32 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
ben je bang dat de priesters het te koud hebben waardoor we ze niet zien?
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 10:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Meer dat we het zelf koud hebben.Hoewel ik natuurlijk wel een slaapzak en een deken zou kunnen meenemen.
Ik ben erg onvoorspelbaar, heb denk ik een brakke thermostaat. Koud komt echter overwegend vaker voor dan warm. Krijg je alleen wel weer opgerolde marmot in winterslaap-effecten.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 10:49 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
zal wel helpen
ik heb het toch nooit koud
barra@straalkachel mode
Net als vorig jaar ergens. Gingen we toen niet in juli of begin juli ofzo?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 10:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Meer dat we het zelf koud hebben.Hoewel ik natuurlijk wel een slaapzak en een deken zou kunnen meenemen.
Ik geloof het wel ja.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:11 schreef Natalie het volgende:
[..]
Net als vorig jaar ergens. Gingen we toen niet in juli of begin juli ofzo?
Waar ik doorheen ben geslapen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:54 schreef Lynx666 het volgende:
In ieder geval in het Seizoen van de Vallende Bomen..
?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:54 schreef Lynx666 het volgende:
In ieder geval in het Seizoen van de Vallende Bomen..
en toch woont me moeder op de veluwequote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:48 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Het verhaal van de dansende bomen is een heel andere historie, en heeft niets met het Solse Gat te maken (heksen trouwens ook niet: het zal je verbazen hoe weinig heksenverhalen er zijn op de Veluwe).
...maar ik heb even geen tijd om het hele verhaal te doen. Misschien later (als er interesse is)?
Niet echt concreet iets gezien of gehoord. Wel was iedere keer dat ik er was de sfeer anders. Van heel vredig en verbonden tot uitermate vijandig.quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:39 schreef Elvi het volgende:
Voor de mensen die al eens geweest zijn: wat hebben jullie daar ervaren?
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:48 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Het verhaal van de dansende bomen is een heel andere historie, en heeft niets met het Solse Gat te maken (heksen trouwens ook niet: het zal je verbazen hoe weinig heksenverhalen er zijn op de Veluwe).
...maar ik heb even geen tijd om het hele verhaal te doen. Misschien later (als er interesse is)?
Dat is gewoon omdat je een koukleum bentquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef Alicey het volgende:
* Alicey opteert voor ergens mei of juni.
Het heeft andere redenen, maar het moet ook niet al te koud zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:46 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat is gewoon omdat je een koukleum bent
Ik weet niet of ik er dan bij kan zijn, maar anders hoor ik de verslagen wel.quote:Maar nu is het nog rustig, geen hordes padvinders etc. Wat mij betreft gaan we eerder
quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het heeft andere redenen, maar het moet ook niet al te koud zijn.Hoewel ik met een slaapzak en een dekentje het niet snel koud heb.
[..]
Ik weet niet of ik er dan bij kan zijn, maar anders hoor ik de verslagen wel.
Warme kleding, een vuilniszakje (voor je afval) en iets om op te zitten is wel voldoende. Oh, en een zaklamp natuurlijkquote:Op woensdag 8 februari 2006 23:01 schreef Elvi het volgende:
Hoe gaat zo'n meet dan? Hoe lang blijven jullie daar bij dat gat? En wat moet je meenemen?
klinkt coolquote:Op woensdag 8 februari 2006 23:07 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Warme kleding, een vuilniszakje (voor je afval) en iets om op te zitten is wel voldoende. Oh, en een zaklamp natuurlijk.
Vaak duurt zo'n meet tot ergens 2 a 3 uur na middernacht, maar dat verschilt altijd weer. Wanneer we er genoeg van hebben vertrekken we weer.
Het heeft niet zozeer met tijd hebben te maken.. Maar anders probeer ik wel in gedachten aanwezig te zijn. Spook ik mee met de monniken.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:57 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
tuuuuuurlijk wel
tijd heb je niet tijd maak je
Nee, geen lamp! We gaan snachts omdat het dan donker is, dan ga je daar toch niet met lampen doorheen zitten snijden?quote:Op woensdag 8 februari 2006 23:07 schreef Lynx666 het volgende:
Warme kleding, een vuilniszakje (voor je afval) en iets om op te zitten is wel voldoende. Oh, en een zaklamp natuurlijk.
Vaak duurt zo'n meet tot ergens 2 a 3 uur na middernacht, maar dat verschilt altijd weer. Wanneer we er genoeg van hebben vertrekken we weer.
Ik struikel met zaklamp net zo goed als zonder.quote:Op donderdag 9 februari 2006 08:18 schreef Natalie het volgende:
Zonder zaklamp?
Aan welke sterke man mag ik mijn vastgrijpen als ik weer eens dreig te struikelen?
Hoewel ik stiekem wel een zaklampje meeneem voor het geval ik me achter een struik wil terugtrekken om te piesen. Geen zin om in een of ander giftig kruid te gaan zitten.quote:Op donderdag 9 februari 2006 08:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik struikel met zaklamp net zo goed als zonder.
Maar zonder is wel beter.
Het woordje weer ontbreekt.quote:Op donderdag 9 februari 2006 08:32 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Hoewel ik stiekem wel een zaklampje meeneem voor het geval ik me achter een struik wil terugtrekken om te piesen. Geen zin om in een of ander giftig kruid te gaan zitten.
waar?quote:
zolang je me maar niet een afgrond in meesleurtquote:Op donderdag 9 februari 2006 08:18 schreef Natalie het volgende:
Zonder zaklamp?
Aan welke sterke man mag ik mijn vastgrijpen als ik weer eens dreig te struikelen?
Overigens blijf ik wel weer een beetje met vervoer zitten..
('k Moet naar A'dam na afloop)
Neem een mandje mee, kan je de volgende dag fijn brandnetelsoep makenquote:Op donderdag 9 februari 2006 08:32 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Hoewel ik stiekem wel een zaklampje meeneem voor het geval ik me achter een struik wil terugtrekken om te piesen. Geen zin om in een of ander giftig kruid te gaan zitten.
ja zaterdag of vrijdagquote:Op donderdag 9 februari 2006 10:28 schreef Mirage het volgende:
Warme kleding idd en een plastic zak om op te zitten mocht de grond vochtig zijn.
Verder misschien wat te drinken en een appel ? (houdt je helder en met beide benen op de grond)
Lampen zijn veradelijk.
Het lijkt alsof je een lamp "nodig" hebt in een bos 's nachts, maar dat is juist níet het geval.
1 het bos is véél mooier zonder bouwlampen
2 je zíet gewoon (hoe onwaarschijnlijk het klinkt) veel meer. Er komt genoeg licht tussen de bomen door. Je ogen herkennen snel genoeg de contoeren van takken, bladeren etc...
Als je een zaklamp gebruikt zie je níets meer behalve die halve vierkante meter waar je schijnt. Je ogen passen zich namelijk aan aan dat stukje licht en de rest wordt dan één zwart gat.
Ook na het uitdoen van de lamp zijn je ogen nog een poos bezig met herstellen.
April is voor mij de eerste optie dat ik het echt verstandig vind om lekker de hort op te gaan. (ivm de bevalling die ergens in de komende tijd plaats gaat vinden)
Zoals ik al aangaf, wees vrij om voor die tijd al een meet/ groep samen te stellen en lekker te gaan.
Ikzelf zal pas vanaf april weer meegaan
ivm de werkende mens is op een zaterdag waarschijnlijk het makkelijkst ?
dan is zaterdag ook goedquote:Op donderdag 9 februari 2006 10:38 schreef Natalie het volgende:
Als je ogen eenmaal gewend zijn aan de duisternis dan ga je ook wel wat meer zien idd. Al moet ik zeggen dat ik 's nachts toch echt bitterweinig kan onderscheiden, maar we zullen zien (letterlijk)
Qua dag: zaterdag komt bij het beste uit. Als ik vrijdag tot laat moet werken, dan ga ik 't zws niet redden om er op een normaal tijdstip te zijn.
Helemaal met je eens hoorquote:Op donderdag 9 februari 2006 07:25 schreef iteejer het volgende:
[..]
Nee, geen lamp! We gaan snachts omdat het dan donker is, dan ga je daar toch niet met lampen doorheen zitten snijden?
Je ogen wennen snel genoeg aan de nacht, en de nacht is echt mooier zonder die prikkende nutteloze zaklampjes dan met
dan hoef je hem niet aan te hebbenquote:Op donderdag 9 februari 2006 12:57 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Helemaal met je eens hoor. Maar als je ergens in trapt/zakt/schuift/valt/dondert/glijdt etc is het toch wel even handig een klein lichie te hebben
. Of als je je thermosfles soep niet kan vinden.
Voor de veiligheid dus (schijnveiligheid?).
Wat dacht je dat er op de grond lag toen ik klaar was in die brandnetelbos?quote:Op donderdag 9 februari 2006 10:29 schreef Mirage het volgende:
[..]
Neem een mandje mee, kan je de volgende dag fijn brandnetelsoep maken![]()
thermos fles met brandnetelsoep?quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:19 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Wat dacht je dat er op de grond lag toen ik klaar was in die brandnetelbos?![]()
Haddenw e daar midden in de nacht allemaal een flinke bak van kunnen nemen hoor
Ik heb net gegeten.quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:19 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Wat dacht je dat er op de grond lag toen ik klaar was in die brandnetelbos?![]()
Ik moet nog etenquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:19 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Ik kan niets belovenquote:Op donderdag 9 februari 2006 09:01 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
zolang je me maar niet een afgrond in meesleurt![]()
![]()
Brandnetelsoep?quote:
quote:
als je je best maar doet.quote:
ik ben eng hoor!quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:30 schreef Marietje_34 het volgende:
Ik denk dat ik er ook probeer bij te zijn, ik wil mijn medeFokkers ook wel es irl zien![]()
Ik zal het proberenquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:29 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
als je je best maar doet.
In zo'n bos komen we het best tot ons rechtquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:30 schreef Marietje_34 het volgende:
Ik denk dat ik er ook probeer bij te zijn, ik wil mijn medeFokkers ook wel es irl zien![]()
quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:31 schreef Natalie het volgende:
[..]
In zo'n bos komen we het best tot ons recht
Wanneer gaan we nou?quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:38 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
denk aan de eerste 20 min van blair witch project 2
mmmm naakt door het bos dansen met vrouwenMMMM
Gelukkig dan maar dat we de zaklampen thuis latenquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:38 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
LYYYYYYYYYYNXXXX!!! <3 <3quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:41 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Ik hoef me aan jou niet te verantwoorden, ghij donkerblauw figuur!
Daar denkt hij weer aan, hoorquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:38 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
Geef nou maar gewoon toe dat je bang voor me bentquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:41 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Ik hoef me aan jou niet te verantwoorden, ghij donkerblauw figuur!
Nog humor ook, die FA's!quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:46 schreef Natalie het volgende:
[..]
Geef nou maar gewoon toe dat je bang voor me bent
quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:56 schreef Lynx666 het volgende:
Daeri! Hoi!
[..]
Nog humor ook, die FA's!
quote:
Miragequote:
Dat dacht ik alquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:31 schreef Natalie het volgende:
[..]
In zo'n bos komen we het best tot ons recht
Moet ik opeens denken aan mijn eerste vriendje. Die plaagde me altijd met mijn witheid. Hij zei dan dat ik in het donker net een spook was. (mijn moeder sloeg hem over met het uitdelen van de chocoladekoekjes. Uit bezorgdheid, zei ze. Omdat ze bang was dat ie zijn vingers erbij zou opetenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |