De corioliskracht is een kracht die tevoorschijn komt als je de wetten van Newton in een niet-inertiaalstelsel wilt gebruiken. Dus bijvoorbeeld, als je de beweging van objecten op de aarde vanuit het frame van de aarde wilt beschrijven. De wetten van Newton gelden alleen in inertiaalstelsels waar a=0. Als je dan toch die wetten in een roterend ( = niet inertiaal ! ) stelsel wilt gebruiken, dan moet je daarvoor corrigeren. Dat levert je de centrifugale kracht, en de Coriolis kracht op. Met de relativiteitstheorie heeft het dus weinig te maken; het heeft alles te maken met je keuze van referentiestelsel.quote:Op zondag 29 januari 2006 22:04 schreef One_of_the_few het volgende:
een vraagje:
Heeft het coriolis-effect ook wat te maken met de relativiteitstheorie. Het coriolis effect wordt toegepast in de klassieke mechanica maar is een gevolg van draaiende objecten tenopzichten van elkaar.
Het kan als een dummie klinken, op het gebeid van de reltheorie ben ik dat ook.![]()
Dat betekent dat het ruimte-tijd interval, dus de afstand tussen 2 punten in de ruimte-tijd, voor een foton altijd 0 is. Zoek maar es op "ruimte tijd interval" of "space time interval".quote:Op zondag 29 januari 2006 21:53 schreef Aslama het volgende:
Vraagje:
Is het niet zo dat uit de formule van lengtecontractie af te leiden is dat voor iets dat zich met een lichtsnelheid beweegt geen afstanden meer bestaan? Wat betekent dit? Dat het licht in no time overal kan zijn vanwege de afstandloosheid?
OK. dit was mijn volgende vraagquote:Op maandag 30 januari 2006 09:42 schreef Haushofer het volgende:
En deze voor het gemak nog even:
[..]
Dat betekent dat het ruimte-tijd interval, dus de afstand tussen 2 punten in de ruimte-tijd, voor een foton altijd 0 is. Zoek maar es op "ruimte tijd interval" of "space time interval".
quote:Op zondag 29 januari 2006 22:23 schreef Aslama het volgende:
Ik vind het toch maar moeilijk hoor die SRT. Een foton beweegt altijd met een lichtsnelheid en daardoor is voor een foton geen afstanddimensie meer in de bewegingsrichting maar toch beweegt een foton in die richting.
Klopt. Maar je moet ruimte en tijd niet los van mekaar zien; Einstein heeft juist aangetoond dat de ruimte met de tijd verweven is. Iets beweegt in de ruimte-tijd als geheel, en in die verzameling definieer je transformaties, afstanden, energieen, coordinaten etc.quote:Op maandag 30 januari 2006 10:44 schreef Aslama het volgende:
[..]
OK. dit was mijn volgende vraag
[..]
Iets beweegt door alle dimensies tegelijkertijd (ruimtelijk+tijd).quote:Op maandag 30 januari 2006 13:07 schreef Bright het volgende:
Dus iets kan in 3 dimensies stilstaan en alleen in die 4e dimensie (tijd?) bewegen. Moeten we het zo dan zien? yep, een echte dummie, maar wel geinteresseerd
okquote:Op maandag 30 januari 2006 09:41 schreef Haushofer het volgende:
Ik zag dat ie na mn laatste post dicht was
Linkje naar de vorige:
relativiteit voor dummies
[..]
De corioliskracht is een kracht die tevoorschijn komt als je de wetten van Newton in een niet-inertiaalstelsel wilt gebruiken. Dus bijvoorbeeld, als je de beweging van objecten op de aarde vanuit het frame van de aarde wilt beschrijven. De wetten van Newton gelden alleen in inertiaalstelsels waar a=0. Als je dan toch die wetten in een roterend ( = niet inertiaal ! ) stelsel wilt gebruiken, dan moet je daarvoor corrigeren. Dat levert je de centrifugale kracht, en de Coriolis kracht op. Met de relativiteitstheorie heeft het dus weinig te maken; het heeft alles te maken met je keuze van referentiestelsel.
We werken in de 4-dimensionale ruimte-tijd, dus we definieren ook een 4-dimensionale snelheid van een deeltje in die ruimte-tijd ( wat je losjes kunt zien als een snelheid van de tijd, en de ruimtelijke snelheid ) . Als we nou gaan kijken wat de grootte van die snelheid is, dan blijkt dat de lichtsnelheid te zijn. Die vector is dus onafhankelijk van de waarnemer, maar de componenten van die vector zijn natuurlijk wel afhankelijk van de waarnemer. Vergelijk het met een gewone vector in de cartesische ( = gewone ruimte om je heen ) ruimte; als je om die vector heen draait, dan verandert de vector zelf niet, maar de componenten wel. Zo kun je dat ook een beetje in het 4-dimensionale geval zien, denk ik.quote:Op maandag 30 januari 2006 13:07 schreef Bright het volgende:
Dus iets kan in 3 dimensies stilstaan en alleen in die 4e dimensie (tijd?) bewegen. Moeten we het zo dan zien? yep, een echte dummie, maar wel geinteresseerd
Nee, afgezien van het feit dat je experiment theoretisch en praktisch niet kan, mag je met de lichtsnelheid niet klassiek rekenen.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:04 schreef Bright het volgende:
Hmm... en een waarnemer dan met de lichtsnelheid van een tweede waarnemer af gaat, die zelf met de lichtsnelheid een andere kant op gaat, is dan de relatieve snelheid eenvoudig 2x lichtsnelheid? Of mag je die snelheden niet zo optellen?
quote:Op maandag 30 januari 2006 21:17 schreef Quarks het volgende:
[..]
Nee, afgezien van het feit dat je experiment het theoretisch en praktisch niet kan, mag je met de lichtsnelheid niet klassiek rekenen.
Haushofer zal ongetwijfeld met een uitgebreider antwoord komen.
Volgens mij is deze post oorspronkelijk van Haushofer.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 08:58 schreef Alicey het volgende:
Ik zie dat de formule in dit stukje nog ontbreekt, een kopie van een eerdere post uit het andere deel:
[..]
Misschien aardig voor mis sly en Rude. De c staat voor de lichtsnelheid.
Dit is dus de formule die je zegt wat de onderlinge snelheid is tussen 2 waarnemers met resp. een snelheid v1 en v2. Kijk es naar v1 en v2 klein. Dan wordt de noemer 1+(v1*v2/c2 )
Dat product van v1 en v2 wordt dan erg klein, en je deelt het ook nog es door c2 , dus die term kun je verwaarlozen. De onderlinge snelheid wordt dan v1+v2, iets wat je verwacht ( het teken hangt af van de richting, dus of 1 van 2 af beweegt of juist naar hem toebeweegt)
Vul nu es voor v1 de lichtsnelheid in, en voor v2 ook. Dan krijg je dat de onderlinge snelheid (c+c)/2 is, en dat is exact c, de lichtsnelheid ! Prachtig toch.
quote:Op vrijdag 4 februari 2005 02:55 schreef DionysuZ het volgende:
V = (v1 + v2)/(1 + (v1v2/c2)
waarom niet?quote:Op maandag 30 januari 2006 13:22 schreef Quarks het volgende:
[..]
Iets beweegt door alle dimensies tegelijkertijd (ruimtelijk+tijd).
Absolute stilstand is niet mogelijk.
daar snap ik echt geen hol vanquote:Op maandag 30 januari 2006 21:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij is deze post oorspronkelijk van Haushofer.
Omdat beweging altijd tov iets wordt gedefinieerd.quote:
Ik denk nostalgisch terug aan de Minkowski-4-ruimten, tensorrekening, 4-impulsen (E=Mc^2), wereldlijnen en abstracte vectoruimten.quote:Op maandag 30 januari 2006 14:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We werken in de 4-dimensionale ruimte-tijd, dus we definieren ook een 4-dimensionale snelheid van een deeltje in die ruimte-tijd ( wat je losjes kunt zien als een snelheid van de tijd, en de ruimtelijke snelheid ) . Als we nou gaan kijken wat de grootte van die snelheid is, dan blijkt dat de lichtsnelheid te zijn. Die vector is dus onafhankelijk van de waarnemer, maar de componenten van die vector zijn natuurlijk wel afhankelijk van de waarnemer. Vergelijk het met een gewone vector in de cartesische ( = gewone ruimte om je heen ) ruimte; als je om die vector heen draait, dan verandert de vector zelf niet, maar de componenten wel. Zo kun je dat ook een beetje in het 4-dimensionale geval zien, denk ik.
Heb je je overpeinzingen over zwaartekrachtsgolven al terug gevonden?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:45 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Ik denk nostalgisch terug aan de Minkowski-4-ruimten, tensorrekening, 4-impulsen (E=Mc^2), wereldlijnen en abstracte vectoruimten.
Ja, Professor Terwiel (die van de Leidse Balpenmoord) heeft grote indruk gemaakt.....
Dit topic is bedoeld om vragen te stellen over de relativiteitstheorie; mensen als haushofer (natuurkunde studenten) kunnen daar het beste uitleg over geven.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 14:07 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Zeg, dit is toch bedoeld om voor dummies begrijpelijk te zijn? Ik lees hier allerlei reacties van technische studenten...
Sterrenkunde was het.....quote:Op dinsdag 31 januari 2006 14:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb je je overpeinzingen over zwaartekrachtsgolven al terug gevonden?
En wanneer heb je eigenlijk je studie natuurkunde gedaan?
Waarom zegt men dan dat de zon stilstaat? Is dat tenopzichte van de andere planten en sterren gezien zo?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 09:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat beweging altijd tov iets wordt gedefinieerd.
Jazeker, roterende lichamen 'slepen' de ruimtetijd ietwat met zich mee (space-time-drag). Er is een poosje geleden een satelliet gelanceerd die dit relativitische effect probeert te meten (in de orde van 10^-7)quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:06 schreef One_of_the_few het volgende:
De aarde draait om zijn as. Heeft dit nog invloed op de kromming? Of is het verwaarloosbaar bij de massa van de aarde?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |