McCarthy | zondag 29 januari 2006 @ 17:45 |
quote:Wat moet ik er van zeggen. 30 jaar ideologisch gerommel met het middelbaar onderwijs werkt nu door naar de universiteiten. Dat de 1e jaars bij economie, informatica of natuurkunde er meer moeite mee hebben is al erg genoeg. Dat het nu doorwerkt naar de studie wiskunde zelf is ongelooflijk. Goed, je mist misschien wat vaardigheden als 1e jaars. Echter je studeert wiskunde ZELF. Die paar oneffenheidjes wegschaven zou dan niet het probleem moeten zijn. Dat is het dus wel. Is het echt zo erg? Ben nu met mijn scriptie begonnen, als ik dadelijk klaar ben hoop ik toch wel dat ik een diploma heb dat wat voorstelt. Het vervolgartikel: quote:bron: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang35/17/dezeweek-frames.htm | |
Gizmo112 | zondag 29 januari 2006 @ 17:59 |
tvp, geen zin om nu te lezen | |
jpzegthallo | zondag 29 januari 2006 @ 18:01 |
De andere studies hebben zich al lang aangepast, maar dat komt dan niet in het nieuws.. | |
Stretto | zondag 29 januari 2006 @ 18:02 |
Ik heb gehoord dat het aantal werkstukken nu flink wordt verminderd. In 5vwo hebben wij er 10 dit jaar..... en vorig jaar hadden we er maar 1. Geen wonder dat we niet echt veel tijd over hebben om onze tijd te besten aan bijv. wiskunde. | |
McCarthy | zondag 29 januari 2006 @ 18:06 |
Ze willen dus wiskunde makkelijker maken (echt moeilijk was het al niet. toch?) omdat ze o.a. zo hopen meer studenten te intereseren voor een beta studie. Dat vervolgens die beta studie te moeilijk blijkt te zijn vanwege de makkelijkere wiskunde en dus een netto effect van nul heeft zou lachen zijn als het niet zo ernstig was. | |
jpzegthallo | zondag 29 januari 2006 @ 18:08 |
De werkstukken worden trouwens wel steeds makkelijker, als je een leuke Microsoft Word WordArt voorkant hebt is't meestal wel een voldoende ![]() | |
SNArky | zondag 29 januari 2006 @ 18:11 |
Dit is het resultaat van het "wolliger" worden van het onderwijs. Alles moet altijd maar op een vriendelijke manier gebracht worden, zodat de tere kinderziel niet geschaad wordt door de sommetjes. In de Delta stond deze week een erg sterk stuk van een docent wiskunde op de TU. De wiskundeboeken op de middelbare school staan vol met sommen over schuurtjes, taarten, etcetera, en geen simpele kale sommetjes . De oplossing is volgens mij om kinderen weer gewoon abstracte sommetjes te laten maken en die wollige onzin nou eens een beetje in te dammen. Het artikel uit de Delta: http://www.delta.tudelft.nl/nieuws/2/20557 | |
Stretto | zondag 29 januari 2006 @ 18:14 |
quote:Sorry hoor maar dat ligt denk ik aan jouw school. Wij hebben een zeer uitgebreid stappenplan waar je werkstuk aan moet voldoen, en ik moet heel eerlijk zeggen dat er steeds meer kwaliteit wordt verwacht. Maar dat is natuurlijk wel begrijpelijk, vwo is geen vmbo ![]() | |
McCarthy | zondag 29 januari 2006 @ 18:15 |
quote:dat waardeerde ik altijd zo aan de wiskunde. Het kale. Van alles ontdaan. Het minimale wat je nodig hebt om toch te bewijzen dat je brains hebt. Ik ben het verder met je oplossing eens. De context leren ze wel bij natuurkunde, economie, biologie of whatever. Ik denk echter wel dat er meer voor nodig is. quote:de titel ![]() quote: | |
SNArky | zondag 29 januari 2006 @ 18:16 |
In de derde klas moesten we op mijn middelbare school sommetjes maken uit "het rode boekje". Dat was echt een berucht boekwerk, want het stond helemaal vol met sommen, geen plaatjes, geen verhaaltjes, alleen maar breuken die je moest vereenvoudigen, vergelijking die je moest oplossen, tot je erbij neerviel. Op dat moment vond ik het echt verschrikkelijk om te doen, maar nu ben ik mijn wiskundeleraar er dankbaar voor, want ik kan nu tenminste wel een beetje rekenen. | |
McCarthy | zondag 29 januari 2006 @ 18:19 |
moeten jullie nou ook voor wiskunde werkstukken maken? dat zou wel helemaal de limit zijn. | |
McCarthy | zondag 29 januari 2006 @ 18:21 |
quote:zulk soort boekjes had ik in de onderbouw van de basisschool. Het enige plaatje was een leuke olijke aap ![]() | |
Neuralnet | zondag 29 januari 2006 @ 18:42 |
Met alle respect, maar het enige argument voor de vermeende niveaudaling is een bewering in het artikel die stelt dat bepaalde kennis is verdwenen. Is het niet zo dat de wiskunde in ontwikkeling is en dat de dingen die we 30 jaar geleden belangrijk vonden nu niet meer zo belangrijk zijn? Staat "hoog niveau" gelijk aan het kunnen oplossen van de keiharde wiskunde die (en dat is wellicht de reden dat het verdwenen is) niemand ooit gebruikt? Indien dat het geval is vind ik het raar. Uiteraard zal het niveau naar beneden zijn bijgesteld aangezien dat een algemene trend is binnen het Hoger Onderwijs. Het argument "omdat ze iets wat ik destijds wist niet meer weten" vind ik echter te zwak om een niveaudaling te onderbouwen. | |
Singa | zondag 29 januari 2006 @ 18:47 |
"dom, dommer, pabo" geweldig ![]() ![]() Ik heb een tijdje bijles gegeven, maar ik kon ze maar niet aan het vestand brengen waarom a/b=c hetzelfde is als b/a=1/c of a=b*c of b=a/c. | |
jpzegthallo | zondag 29 januari 2006 @ 18:51 |
quote:Ja. P.O. over Matrices ![]() | |
Stretto | zondag 29 januari 2006 @ 18:55 |
quote:+ Olympiade en Alympiade ![]() | |
Vassili_Z | zondag 29 januari 2006 @ 18:55 |
Ligt het ook niet aan de wijze waarop wiskunde overgedragen wordt door de leraren? | |
Wackyduck | zondag 29 januari 2006 @ 19:10 |
quote:Het hoofdrekenen, wat de alleronderste basis van wiskunde is, wordt steeds minder belangrijk in het basisonderwijs. Hierdoor heeft iedereen voor elementaire sommetjes een rekenmachine nodig. In meer gevorderde wiskunde zorgt dit ervoor dat abstracte formules niet begrepen worden en begrijpen mensen daardoor die wiskunde niet. In het dagelijks leven is een hoog wiskundig niveau over het algemeen niet nodig, maar basale rekenkundige vaardigheden, met name hoofdrekenen, spelen wel een rol. Rekenfouten hoeven niet per sé dodelijk te zijn, maar in sommige gevallen heeft het niet kunnen rekenen al mensenlevens gekost. Er werden namelijk doseringfouten met medicijnen gemaakt, omdat de omrekening van cc naar mg, of iets dergelijk foutief was. Deze dosering moet door iemand worden gecontroleerd, als dit door een oudere verpleegster gebeurt, die nog wel goed heeft leren rekenen, worden dergelijke fouten, nog wel gezien. Bij de jongere generatie, die niet kan hoofdrekenen worden deze fouten vaker gemaakt en wordt er vaker een verkeerde dosis gegeven. Dit hoeft uiteraard niet dodelijk te zijn, maar dergelijke rekenfouten kunnen in sommige gevallen de dood tot gevolg hebben. Bovenstaand voorbeeld is uiteraard een extreem voorbeeld van wat het onvermogen tot hoofdrekenen voor gevolgen kan hebben. In het algemeen zijn de gevolgen minder ernstig, maar de gevolgen van het onvermogen tot hoofdrekenen moeten niet weggelachen worden. | |
nickybol | zondag 29 januari 2006 @ 19:24 |
Allemaal de schuld van de grafische rekenmachine en de ongelooflijke hoeveelheid vakken en versnipperdheid de tweede fase met zich meebrengt. | |
SNArky | zondag 29 januari 2006 @ 19:30 |
quote:http://www.delta.tudelft.nl/nieuws/1/20549 Goed idee van mijn opleidingsdirecteur, ik had het echt veel fijner gevonden als ik me in de zesde klas wat meer bezig kon houden met dingen die me echt interesseren, dan allerlei onzinvakken als GLO of ANW. | |
nickybol | zondag 29 januari 2006 @ 19:39 |
Onzinvakken als ANW moeten er sowieso uit. Uit de hele tweede fase. | |
Yildiz | zondag 29 januari 2006 @ 19:46 |
Zie ook KIVI NIRIA, die er al langer mee bezig zijn. De leraren wiskunde klagen overigens al jaren. quote: | |
McCarthy | zondag 29 januari 2006 @ 20:04 |
quote: ![]() ![]() neeeeeee daar hoor je sommen over te maken. geen werkstukjes. | |
McCarthy | zondag 29 januari 2006 @ 20:16 |
quote:de groningers hebben het over 5 jaar. niet 30 jaar. quote:onder andere quote:daar verzetten ze zich nou net tegen. quote:je blijft maar de boel verdraaien. De hoogleraar en studieadviseur spraken niet voor zich zelf maar names de studenten van 5 jaar geleden. | |
maniack28 | zondag 29 januari 2006 @ 21:05 |
Sorry, maar ik kan uit ervaring vertellen dat het waar is. Op het vwo leer je geen flikker qua wiskunde. Na 2 weken heb je heel vwo 4-5-6 doorgenomen op de uni. Het gaat hier in een gigantisch tempo en zonder rekenmachine, alles algabraisch. Daar ben je niet op voorbereid als je uit de 2e fase komt. Echter, het probleem zit hem niet in het feit dat de universitaire wiskunde te moeilijk is. Het zit hem in het feit dat het vwo te makkelijk is sinds de 2e fase. Ze moeten iets gaan veranderen aan die hele 2e fase, want je leert echt niks omdat je alles mag opzoeken.... en dat werkt niet op het WO. | |
Doc__Zenith | zondag 29 januari 2006 @ 22:59 |
quote:2e fase heeft een werkstuk ja voor wiskunde: grafen en matrices was dat voor mij ![]() | |
thaleia | zondag 29 januari 2006 @ 23:03 |
quote:Klopt. Als ik goed ben geinformeerd doen ze momenteel bij Latijn & Grieks tijdens het hele eerste jaar dingen die men vroeger op de middelbare school al had gehad. En da's dan alleen nog maar een studie waar ik contacten heb. Ik wed dat het gewoon bij elke studie zo is. Wiskunde in Groningen is toevallig zo vriendelijk het naar buiten te brengen. | |
fallrite | zondag 29 januari 2006 @ 23:24 |
quote:Hmm, aan de ene kant minder voor de gymnasiasten die Latijn of Grieks gaan studeren maar aan de andere kant, voor de mensen zonder voorkennis die die talen willen gaan studeren is het natuurlijk wel nuttig (of is Latijn en/of Grieks voorkennis vereist, dan heb ik niks gezegd ![]() ![]() | |
thabit | maandag 30 januari 2006 @ 00:06 |
Als je wiskunde wilt studeren moet je natuurlijk niet naar Groningen gaan. Het is daar nogal een aflopende zaak. Leiden is op dit moment de enige goede universiteit in Nederland voor een studie theoretische wiskunde; de rest is allemaal bagger. | |
Roonaan | maandag 30 januari 2006 @ 00:16 |
1) ze moeten ook die grafische rekenmachine maar eens het raam uit gooien. 2) mijn zogenaamde pilot-middelbare school heeft er prima voor gezorgd dat ik qua wiskunde een totale achterstand had (en heb) op medestudenten. Aangezien het vwo sowieso al totaal demotiverend was heb ik vervolgens niet eens meer de moeite genomen om bij te schaven. En hier zitten we dan 7 jaar later ![]() | |
Skinkie | maandag 30 januari 2006 @ 00:39 |
Ze moeten uberhaupt de rekenmachine uit het raam gooien, en wiskunde onderwijzen. Niet sommetjes laten maken. | |
Rene | maandag 30 januari 2006 @ 09:40 |
tt updated | |
McCarthy | dinsdag 31 januari 2006 @ 23:12 |
quote:ik zal de rapporten die de hoogleraren jaarlijks geven in elsevier er eens bij pakken. Als jou uni dan niet bovenaan staat moet je je excuses aanbieden aan mij en alle andere mensen die niet in Leiden zitten ![]() sowieso moet je nog je excuses aanbieden voor al die denigrerende opmerkingen over mensen rechtser dan de NCPN en mensen die zich met toegepaste wiskunde bezighouden. | |
thabit | dinsdag 31 januari 2006 @ 23:25 |
quote:Ah, post de uitslag hier maar. Dan weet ik meteen hoe serieus Elsevier genomen dient te worden. [ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 01-02-2006 00:02:45 ] | |
Neuralnet | dinsdag 31 januari 2006 @ 23:54 |
Geen opleiding is hetzelfde. Universiteiten leggen binnen de opleiding de nadruk op verschillende accenten. Het kan best zijn dat het ene je beter ligt en daarom beter voor jou persoonlijk is, maar dat betekent niet dat het dan de enige juiste/beste studie van Nederland is. | |
teletubbies | woensdag 1 februari 2006 @ 08:55 |
dit betreft univ leiden: Met verwijzing naar de voorgaande paragrafen beveelt de commissie met name aan: quote:bron: http://www.qanu.nl/comasy/uploadedfiles/wiskundeInternet.pdf wat vinden jullie ervan? heeft de univ. eraan gewerkt in de laatste 4 jr? | |
thabit | woensdag 1 februari 2006 @ 10:15 |
Het belangrijkste verschil met 4 jaar geleden is dat Lenstra en Edixhoven er nu zitten. | |
thabit | woensdag 1 februari 2006 @ 11:07 |
Bovendien staat er in dat stukje alleen wazig onderwijskundig geneuzel. Er wordt niets over niveau of inhoud gezegd. | |
Neuralnet | woensdag 1 februari 2006 @ 15:18 |
Voor een Master of Science in de wiskunde is al het niveau natuurlijk laag. ![]() | |
thabit | woensdag 1 februari 2006 @ 15:21 |
Nou ja kijk. Als er iets is wat wel echt verbeterd kan worden aan het onderwijs hier dan is dat het niveau waarop lineaire algebra en analyse in de eerste twee jaar onderwezen worden. Maar daarover staat niets in dat stukje. | |
McCarthy | woensdag 1 februari 2006 @ 16:32 |
mensen, het gaat over Groningen, niet leiden | |
Neuralnet | woensdag 1 februari 2006 @ 17:55 |
Ik maak me pas zorgen als het eindniveau van de master lager is dan wat we vroeger doctoraal noemden. Interne verschuivingen in een poging om het beter te laten aansluiten hoeven niet per se extreem slecht te zijn. | |
teletubbies | woensdag 1 februari 2006 @ 19:00 |
komen wiskundigen onder jullie naar de nationale wiskunde dagen bij noordwijkerhout (ofzo) ? misschien gaan ze over dit soort zaken discusseren.. | |
speknek | woensdag 1 februari 2006 @ 19:26 |
quote:Ja, wiskunde is een studie die algemeen bekend staat alleen maar corpsballen aan te trekken die tijdens de colleges liggen te snurken en de nachten doorhalen in de kroeg. | |
McCarthy | woensdag 1 februari 2006 @ 19:55 |
quote:ik had het over het VWO | |
speknek | woensdag 1 februari 2006 @ 20:05 |
Oh op die manier. Nouja, Wiskunde B is ook op het VWO altijd het moeilijkste vak geweest. | |
mrbombastic | donderdag 2 februari 2006 @ 13:15 |
quote:Bron: Trouw - 14-01-2006 | |
Nietszeggendwezentje | donderdag 2 februari 2006 @ 13:45 |
Gewoon het vwo moeilijker maken... Ik heb me mateloos geïrriteerd aan het feit dat ik op et vwo geen ruk hoefde te doen en toch wel met een 7 mn eindexamen heb gehaald en dat ik nu sommige basis algebra niet snap omdat ik et simpel weg nooit heb gehad... En ik studeer niet eens wiskunde maar economie ![]() | |
Koewam | donderdag 2 februari 2006 @ 14:30 |
quote:Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan! ![]() | |
teletubbies | zondag 5 februari 2006 @ 12:37 |
volgens iemand uit de nwd(bijeenkomst van wisk leraren enzo) is de kans momenteel zeer klein dat D-mogelijkheid wordt ingevoerd.... maar ze zijn nog bezig met alternativen | |
nickybol | zondag 5 februari 2006 @ 12:39 |
Veel scholen gaan het vak gewoon niet geven, kost teveel geld en is niet verplicht. | |
McCarthy | zondag 5 februari 2006 @ 14:39 |
Wiskunde A1, A2, B1, B2, C, D. Waar eindigen we? Wiskunde Z? En waar gaat het dan allemaal over. Wat was er mis met wiskunde A en B. Duidelijk en overzichtelijk. B voor de mensen die exact wilden. A voor de rest | |
thabit | zondag 5 februari 2006 @ 14:53 |
Vroeger, dat wil zeggen voor het mammoetsysteem, werden verschillende onderdelen van de wiskunde als aparte vakken gegeven. Zo had je een vak algebra, een vak meetkunde, een vak goniometrie, etc. Ik snap sowieso niet waarom dat allemaal samengevoegd moet worden en als 1 vak "wiskunde" gedoceerd wordt. | |
Neuralnet | zondag 5 februari 2006 @ 15:02 |
quote:Precies. Die duidelijkheid zou ik ook graag weer terug willen zien in het voortzet onderwijs. De klacht dat het VO moeizaam aansluit op het universitaire onderwijs is er altijd al geweest. Feit is dat het voortgezet onderwijs breed is opgezet en basisvaardigheden tracht aan te leren met als doel dat leerlingen toegang kunnen krijgen tot tientallen opleidingen. Het is per se NIET de bedoeling dat er specifiek wordt opgeleid tot het niveau van 1 studie. Dat betekent gewoon dat er niet al te diep op de stof in kan worden gegaan. Beta-faculteiten zijn altijd al arrogant geweest door te stellen dat leerlingen op het VO in elk geval tot een hoog niveau op hun vakgebied moeten worden opgeleid. Daar is het VO niet voor bedoeld. Er zijn namelijk nog 200 opleidingen die dat OOK kunnen vinden. Wat voor situatie krijgen we als elke opleiding een hoger niveau gaan eisen? Moeten we dan ALLE vakken moeilijker maken om in hun wensen te voorzien? Wat mij betreft niet. Ik ben blij dat ik nog een breed vakkenpakket kon volgen. De verdieping komt later in de universitaire studie wel als iemand ECHT voor een studie heeft gekozen. Verder schrijf ik een deel van de problemen toe aan de bachelor/master structuur. 5 jaar geleden (in de oude structuur) begon men bij het beginniveau. Men startte met een inleiding in het vakgebied die zeer algemeen alle deelgebieden aanstipte zodat de student wist hoe de studie in elkaar zat. Daarna gaf elk deelgebied een inleiding waarbij het voorgaande werd herhaald en waardoor men er dieper op in ging. Vervolgens werd 1 van die vakgebieden gekozen en in de latere jaren van de universiteit verder uitgediept. Net zolang totdat men gespecialiseerd was. Dus van algemeen naar specifiek, van laag niveau naar een steeds moeilijker niveau. Tegenwoordig is dat principe losgelaten. Studenten krijgen allerlei vakken die qua moeilijkheidsgraad net iets te hoog zijn voor iemand die NET naar de universiteit komt. Daar staat tegenover dat de meeste bachelor vakken van gelijkwaardig niveau zijn. Het wordt niet moeilijker. Ook mastervakken zijn niet per definitie moeilijker dan bachelorvakken. Of te wel: er is 1 globaal niveau die nooit voldoet. Aan het begin niet omdat het te hoog is. Aan het eind niet omdat met het eindniveau nauwelijks iets fatsoenlijks te doen is. Kortom: we hebben de afgelopen 10 jaar het onderwijs verder verkracht door diverse nieuwe systemen. Waarom besteedt niemand daar aandacht aan? | |
nickybol | zondag 5 februari 2006 @ 15:27 |
quote:Hier heb je wel een punt. Nu zijn het alleen de beta`s die een hoger niveau willen voor hun vak. Waar eindigt het? - de talenstudies willen een hoger niveau op de middelbare school voor talen - de economische studies willen hoger niveau van economie - de cultuurstudies willen een hoger niveau van culturele vakken - etc. | |
fallrite | zondag 5 februari 2006 @ 15:55 |
Maar misschien gaat de aansluiting van HAVO/VWO naar die studies wel goed in tegenstelling tot naar de beta-studies waarbij men nog geen integraal kan berekenen etc. Ik weet het ook niet hoor (!) maar als er nu geen problemen zijn met de aansluiting naar die studies dan hoeft het niet hoger terwijl er bij de beta's wel iets blijkt te ontbreken als ze aan een beta-opleiding beginnen. | |
thabit | zondag 5 februari 2006 @ 16:03 |
Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z'n kleine broertje voor school moest maken of zo. | |
nickybol | zondag 5 februari 2006 @ 16:54 |
Hup, niveau voor de alfa en gamme studies ook omhoog dan! | |
KiwiTjuHh | zondag 5 februari 2006 @ 16:56 |
quote:10 voor verschillende vakken neem ik aan? | |
Haushofer | zondag 5 februari 2006 @ 17:00 |
quote:Mn vriendin doet het ook, en ik moet zeggen dat ik het niet echt vind te vergelijken met de middelbare school. Natuurlijk worden er ook enquetes en dergelijke afgenomen, maar daar zit veel meer diepgang in dat dan je op het VWO had. | |
Roonaan | zondag 5 februari 2006 @ 17:15 |
quote:kul. | |
Neuralnet | maandag 6 februari 2006 @ 00:47 |
quote:Aangezien veelal enkel de beta-studies klagen, is het aannemelijker dat er bij de beta-studies zelf iets niet in orde is. Geen enkele studie krijgt een volledige aansluiting die tot de puntjes is geregeld. Het voortgezet onderwijs is immers algemeen en niet specifiek. Zelfs studies waarbij er enige aansluiting is zoals studies met gelijke namen als de schoolvakken is die aansluiting er nauwelijks. Wat moeten studies dus doen? Zorgen dat het niveau oppikbaar is door mensen die een VWO diploma hebben gehaald. Ik hoor Rechten ook niet klagen dat beginnende studenten niet weten wat positief recht is. Dat moeten ze dus leren. Daar ligt mijn inziens het probleem van de beta-vakken: te hoog beginnen om in principe helemaal niet veel hoger te eindigen. Ik zie liever: laag beginnen en hoog eindigen. quote:Sure dude. Iedereen kent wel een situatie waarin een activiteit van iemand prutswerk is of lijkt. Ik zie ook voldoende hoogopgeleiden aan het werk waarbij ik denk: "DAT kan ik ook". Wat zegt dat nou helemaal? Op basis van dat ene voorbeeld enkel dat jij het werk niet op waarde kan schatten. Knappe jongen hoor die op basis van een paar getikte A4'tjes een hele studie kan beoordelen. | |
Nietszeggendwezentje | maandag 6 februari 2006 @ 01:48 |
quote:Ik zal het je nog sterker vertellen. Voor mn studie economie moest ik verplicht wiskunde hebben gehad op het vwo en was het vwo vak economie geen vereiste, gevolg: Sommige vakken in mn eerste jaar was de helft iets wat ik al had gehad op het vwo (terwijl ik aanneem dat iedereen die economie een interessante studie vindt het vak ook op de middelbare heeft gehad...) terwijl bij wiskunde ik de basis algebra op de uni misde en dat wel had 'gehad'... PS Bedankt maar ik wist natuurlijk al jaren dat ik rete slim ben ![]() | |
Haushofer | maandag 6 februari 2006 @ 10:43 |
quote:Ja, ik dacht als niemand em inkopt doe ik het wel. | |
Nietszeggendwezentje | maandag 6 februari 2006 @ 15:25 |
quote:Je maakt misbruik van de situatie ![]() | |
erikkll | maandag 6 februari 2006 @ 16:22 |
Ach, als ik kijk hoeveel mensen gezakt zijn op een simpele toets als 'statistiek' bij mij op de HBO, waarbij ECHT geen moeilijke dingen worden gevraagd. (zeg... het uitrekenen van de mediaan, tekenen van een boxplot, kruisdiagrammetjes) | |
Wackyduck | maandag 6 februari 2006 @ 17:02 |
quote:Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school? En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel. Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren: 1/(1/a) = ? bijvoorbeeld of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid. | |
fallrite | maandag 6 februari 2006 @ 17:12 |
quote:(1+3)/(1+4) = 4/5 en da's niet hetzelfde als 3/4 ![]() ![]() | |
Wackyduck | maandag 6 februari 2006 @ 17:17 |
quote:Ik wees op een veelvoorkomende fout. ![]() Ik zet er geen =-teken tussen hoor. ![]() | |
thabit | maandag 6 februari 2006 @ 17:42 |
quote:Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol. | |
Koewam | maandag 6 februari 2006 @ 17:57 |
quote:Dat heb ik in de 4e klas havo b1 gehad. ![]() Alleen ik weet het niet meer ![]() | |
McCarthy | maandag 6 februari 2006 @ 17:57 |
quote:blaat blaat blaat blaat blata blaat | |
nickybol | maandag 6 februari 2006 @ 18:03 |
quote:Er is nog meer in het leven om te kunnen dan wiskunde. Wat toevallig dat wiskundigen vaak compleet contactgestoord zijn. | |
fallrite | maandag 6 februari 2006 @ 18:06 |
quote:Maar contactgestoorden met een wiskundeknobbel helpen wel ons verder met hun berekeningen aan allerlei technische zaken ![]() ![]() ![]() quote:Ok ok ![]() | |
hollander76 | maandag 6 februari 2006 @ 18:06 |
quote:Moet zeggen dat de als heilig beschouwde GR een enorm pauper ding is, daardoor is het echt enorm schraal geworden met de wiskunde. Ik had liever de basis gehad zonder de GR zodat ik daarop verder kon, dan dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Alles wat er aan wiskunde gedaan is moest met een GR, en het liefst met bepaalde formules erbij, en dan doe MATH>submenu 4, keuze mogelijkheid 8 en dan heb je de CDF van een functie te pakken...... das toch triest, je leert niet eens meer wat een CDF is, en waar je het voor kunt gebruiken bij een kansfunctie. Je hoeft alleen maar die leuke grap van de juiste toets vinden kunnen reproduceren. | |
Gajus | maandag 6 februari 2006 @ 18:16 |
quote:HBS-b eindexamen: analytische wiskunde, stereometrie en goniometrie. de HBS ofwel Hogere Burgerschool was de voorloper van het Atheneum Vermoedelijk zijn die wiskundevakken op een hoop geveegd om ruimte te scheppen voor eigentijdsere vakken zoals maatschappijleer, gezondsheidskunde, milieukunde, ... . | |
nickybol | maandag 6 februari 2006 @ 18:16 |
quote:Alleen om even het misverstand van thabit uit de weg te ruimen dat als je iets anders doet dan beta, je meteen niets kunt. | |
thabit | maandag 6 februari 2006 @ 18:30 |
quote:"Kun je niets dan ben je breed ontwikkeld. Kun je iets (in dit geval wiskunde, maar mag voor mij part ook iets anders zijn) dan ben je contactgestoord." In de psychologie valt deze denkwijze onder cognitieve dissonantie te classificeren. | |
nickybol | maandag 6 februari 2006 @ 18:33 |
Lees mijn post hierboven. Dat iets anders zei je er eerst nog niet bij. | |
thabit | maandag 6 februari 2006 @ 18:36 |
quote:Ik heb ook nergens gezegd dat "iets" alleen binnen wiskunde valt. Dat jij dat wel zo interpreteerde zegt een hoop over je. | |
-J-D- | maandag 6 februari 2006 @ 18:41 |
Deze afgestudeerd wiskundige, die nu wiskundeles geeft op een middelbare school, volgt dit topic met veel interesse. | |
hollander76 | maandag 6 februari 2006 @ 18:42 |
quote:Men neme 30 GR'ss, en 1 open raam.... ![]() Doe het JD, asjeblieft, doe het voor die arme kinders ![]() | |
-J-D- | maandag 6 februari 2006 @ 18:43 |
quote: ![]() | |
McCarthy | maandag 6 februari 2006 @ 18:58 |
. [ Bericht 52% gewijzigd door McCarthy op 06-02-2006 19:30:14 ] | |
Neuralnet | maandag 6 februari 2006 @ 21:26 |
quote:Nee. Als je goed hebt opgelet dan had je opgemerkt dat met "laag beginnen" een niveau bedoeld wordt waarop iemand met het VWO denkniveau kan instromen. Je begint met een algemeen overzicht van het vakgebied en met het bijschaven met kleine elementaire zaken. quote:Lezen is een basisvaardigheid. Klopt. Rekenen is ook een basisvaardigheid van hetzelfde kaliber ter vergelijking. Taal met een in het Hoger Onderwijs gebruikte opleidingsspecifieke vaardigheid vergelijken slaat pas nergens op. Verder houdt het VWO denkniveau in dat als iemand van het VWO komt hij voldoende heeft geoefend met begrippen dat hij in staat is om een nieuw begrip, dat hij dus nog niet kent, relatief snel te leren. Zeuren dat hij het nieuwe begrip niet kent is niet aan de orde. Hetzelfde geldt voor exacte vakken: het is voldoende dat iemand voldoende kennis heeft gemaakt met rekenen en onder ogen heeft gehad wat variabelen betekenen. Het is voldoende als hij op basis van die kennis snel in staat is om de 1/(1/a) te begrijpen. Dat moet je hem dus WEL vertellen aan het begin van zijn studie. Er vanuit gaan dat hij het wel weet is dom. Het vertellen doet eerder goed dan kwaad: voor de slimmen een goede herhaling, voor de tragere scholier een handreiking om aansluiting te vinden. Zet dat soort elementaire zaken op een rij en laat dat deel uit maken van het eerste vak. Academische vaardigheden worden toch ook onderwezen? We gaan er toch ook niet per definitie van uit dat ze DAT al beheersen? Het voortgezet onderwijs is bedoeld om tot een algemeen niveau op te leiden waarmee men zich snel bepaalde kennis eigen kan maken. Opleidingsspecifieke details leren zijn niet nuttig aangezien er tientallen vervolgopleidingen bestaan. De vaardigheid OM het te leren indien nodig is vanwege het algemene karakter van het onderwijs veel belangrijker. quote:Ik weet niet welke methode je moest gebruiken, maar Getal en Ruimte kent sinds de invoering van de GR wel degelijk een uitleg waarvoor een functie gebruikt kan worden. Je mag het eerst op je GR doen en daarna moet het ook zonder. Ze maken zelfs een onderscheid tussen "los op" en "los algebraïsch op". Nogal logisch, want ook op het eindexamen bepaald dat onderscheid of de GR wel of niet ingezet kan worden. | |
thabit | maandag 6 februari 2006 @ 21:51 |
Om het vereenvoudigen van 1/(1/a) nu een vaardigheid van academisch niveau te noemen gaat me wel wat ver, Neuralnet. Maar goed, op zich zit er wel een punt in dat mensen geen basale vaardigheden hoeven te beheersen. Er zitten namelijk niet alleen nadelen maar ook voordelen aan. Zo had ik een keer 4 cd's gekocht voor (toen nog) 40 gulden per stuk. Volgens de kassajuffrouw kostte me dat 4x40=120 gulden. | |
Fatality | maandag 6 februari 2006 @ 22:24 |
quote:[offtopic] Hear hear! de mensenkenner. | |
Neuralnet | maandag 6 februari 2006 @ 23:19 |
quote:Verdraai mijn woorden niet. Ik ging uit van jouw voorbeeld en stel dat ALS dat kennelijk een elementaire vaardigheid is, dat gewoon verteld dient te worden in plaats van denken dat het wel goed komt. Ongeacht het niveau dat het VO aanhoudt kan het immers altijd voorkomen dat iemand iets gewoon vergeten is. quote:Ook deze stelling is niet van mij afkomstig. Je maakt er een sport van om de meest bizarre voorbeelden uit je eigen leven als waarheid aan te nemen. Gelukkig is dat niet representatief voor de rest van de mensen. Rekenen IS een vaardigheid die op het VO goed wordt onderwezen, het IS een vaardigheid waarvan de meeste mensen wel van mening zijn dat iemand het hoort te beheersen en het IS een vaardigheid die vrijwel nooit genoemd wordt als gebrek bij klachten over het niveau van de beginnende wiskunde-student. Waarom jij het dan als argument gebruikt is me een raadsel. Waarom ga je niet eens ECHT inhoudelijk in op de discussie in plaats van enkel de woorden te verdraaien op basis van ervaringen uit je eigen leven? Ik kom ook wel eens mensen tegen die niet kunnen rekenen. Dat zegt niks over het onderwijs. Laat dat soort incidentele gevallen aub achterwege. | |
Sigmund_Freud | maandag 6 februari 2006 @ 23:43 |
tvp | |
Wackyduck | dinsdag 7 februari 2006 @ 20:18 |
quote:Dit is bijna basisschoolstof, moeten mensen dan na de brugklas direct naar het WO? Of meer algemeen gesteld, wat vind je dat er op het VWO gedoceerd moet worden? Ik hoor je over elementaire kennis en vaardigheden, het probleem is dat dat bij wiskunde niet gehaald wordt. | |
Neuralnet | dinsdag 7 februari 2006 @ 21:06 |
De precieze inhoud en de details van de wiskunde zijn in een dergelijke discussie nauwelijks interessant. Ik gebruikte het voorbeeld omdat ik op degene van wie dat voorbeeld was reageerde. Het punt blijft gewoon dat het VO niet voor alle vervolgopleidingen diepgang kan bieden. Tientallen opleidingen hebben echter wel een manier gevonden om daar mee om te kunnen gaan terwijl het bij de beta-vakken (en met name bij de wiskunde) een en al geklaag is. Daarom zullen zij, los van het VO, eens de hand in eigen boezem moeten steken om te kijken wat ze zelf kunnen doen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Een studie is een specialisatie en een specialisatie moet aansluiten op het algemene. Niet andersom. | |
McCarthy | dinsdag 7 februari 2006 @ 21:08 |
niet waar. Alfa studies hebben er ook last van. Mensen weten soms niet eens meer wat feodalisme is of zo. Het onderwijs is gewoon aan het verpauperen. | |
nickybol | dinsdag 7 februari 2006 @ 21:37 |
De alfastudiesdoen er dan tenminste wat aan in plaats van alleen maar klagen. | |
McCarthy | dinsdag 7 februari 2006 @ 22:01 |
quote:nee, die laten het over zich heen gaan. Exact maakt er werk van en gaat direct naar vdHoeve | |
Neuralnet | dinsdag 7 februari 2006 @ 22:41 |
De kleine voorbeelden die er in deze topic worden genoemd overtuigen mij nou niet bepaald dat het VO structureel moet worden gewijzigd. De alfa-studies geven hun zogenaamde "elementaire" begrippen gewoon aan het begin van de studie. Daarom klagen ze niet. Dat kunnen de beta-studies ook doen. | |
thabit | woensdag 8 februari 2006 @ 10:39 |
quote:Ik denk dat de meeste wiskundigen dat zelfs nog wel weten. Ik durf dan ook te beweren dat beta's meer kennis hebben van alfazaken dan alfa's van betazaken, wat aantoont dat je de echte vakidioten bij de alfastudies moet zoeken en niet bij de betatstudies. | |
McCarthy | woensdag 8 februari 2006 @ 10:49 |
quote:uitraard, voor sommige posten bij banken waar je eerder een bedrijfskundige of econoom of zo zou verwachten zitten beta's. ![]() | |
MrBean | woensdag 8 februari 2006 @ 10:58 |
quote:Idd. Als je wil rekenen met schuurtjes en taarten, verzin je dat er maar zelf bij. | |
MrBean | woensdag 8 februari 2006 @ 11:03 |
quote:Idd. Dat mag ook wel bij de andere vakken. Nederlands (een vak Nederlandse literatuur, een vak spelling, een vak grammatica), biologie (een vak biochemie, een vak moleculaire biologie, een vak anatomie) ... etc etc ... Zo werkt het later op het HBO/Uni ook. Maar ik denk dat dat wel aardig in de centen gaat lopen. | |
MrBean | woensdag 8 februari 2006 @ 11:08 |
quote:JE MAAKT EEN GRAPJE. Kom, zeg dat je een grapje maakt. | |
MrBean | woensdag 8 februari 2006 @ 11:11 |
quote:Dat je met je VWO-diploma met vooral béta-vakken alle studies kan binnen lopen, maar met je VWO-diploma met vooral alfa- en/of gamma-vakken je alleen maar kan beperken tot een klein gedeelte zegt al genoeg. En nou hou ik op, want ik heb al 4 posts achter elkaar. | |
Fatality | woensdag 8 februari 2006 @ 11:31 |
quote:Ik zal eens rond gaan vragen bij een stel alfa-vrienden van me, waarvan ik wel verwacht dat ze het niet zullen weten. | |
Neuralnet | woensdag 8 februari 2006 @ 14:34 |
quote:Denken te weten. Ik noem dat arrogant. quote:Kennelijk weet je niet dat een niet-onderbouwde bewering helemaal geen sodemieter aantoont. Het enige dat jij doet is beweren. Daar kopen we totaal niks voor. quote:Dat kleine gedeelte waar je het over hebt betreft echter wel een slordige tientallen studies. Ik zou dat geen klein gedeelte willen noemen. Ook hoef je bij een pakket met voornamelijk alfa en gammavakken enkel wiskunde erbij te nemen om toegang te hebben tot een nog groter deel van de studies. Dat iemand dan geen die-hard wis-, natuur- of scheikundige wordt is niet zo erg aangezien zijn pakket/profielkeuze daar toch al niet op inspeelde. Wat "het" zegt is dat je voor jezelf altijd mogelijkheden kan uitsluiten of creëren. Verder zegt het door jou genoemde verschijnsel ook iets over de mate waarin studies zorgen voor een goede aansluiting. Alfa- en gammastudies baseren de aansluiting op denkniveau en gaan er vanuit dat denkniveau impliceert dat iemand zich bepaalde kennis en vaardigheden eigen kan maken. Beta's gaan kennelijk uit van reeds aanwezige kennis. Ik zie dat als mentaliteitsverschil. | |
Koewam | woensdag 8 februari 2006 @ 14:44 |
quote:Krijgen wij op school gewoon hoor... Is toch het systeem van leenheer en landarbeider, toch? ![]() | |
thabit | woensdag 8 februari 2006 @ 14:44 |
Tja Neuralnet, ik moet toegeven dat ik m'n tijd niet heb verspild aan een uitgebreid onderzoek waaruit de uitspraken die ik "denk te weten" en "beweer" zouden volgen. Toch durf ik wel voor een flink aantal kratten bier te wedden dat ze waar zijn. "Mentaliteitsverschil" is een erg mooi woord, ik zou het zelf liever "niveauverschil" willen noemen. Het is gewoon onmogelijk om alles te begrijpen bij een betastudie. Als ik bij een voordracht op een seminarium in het publiek zit dan begrijp ik ook lang niet alles. En als ik dat dan heel schaamtevol en voorzichtig probeer te vertellen aan mensen die ik erg hoog heb zitten, dan blijken ook zij lang niet alles te hebben begrepen. Tja, niet alles begrijpen hoort nu eenmaal bij beta. | |
MrBean | woensdag 8 februari 2006 @ 14:47 |
quote:Geen klein gedeelte nee, maar het is wel een beperkter gedeelte. quote:Als een paar uurtjes wiskunde al zoveel verandert voor die alfa-leerlingen .... Wat leren ze dan de rest van de tijd op school? quote:Béta's gaan ook uit van vaardigheden. Die N&T'ers leren allemaal dingen wiskundig te bewijzen en zo. | |
MrBean | woensdag 8 februari 2006 @ 14:48 |
quote:Jep. | |
Maeghan | woensdag 8 februari 2006 @ 16:32 |
Ik zie bij mijn studie ook grote verschillen, zowel tussen uni's als tussen mensen van verschillende middelbare scholen. Ik doe Engels aan de UU, en daar was de herhaling van grammatica maar één blok. Da's dan fijn, voor alle dingen die je al jaren goed doet, maar waarvan je even niet meer weet waarom het zo is. Een kennis deed Engels aan de RUG, en daar gingen ze nota bene nog de onregelmatige werkwoorden leren, die ze dus ook op de middelbare school niet had gehad. Die hebben wij in de 3e afgerond geloof ik. Heb tijdens een stage een experiment gezien waarbij vanaf de brugklas alleen Engels gesproken mocht worden tijdens de les, met als resultaat dat de 2G klas van het experiment beter Engels sprak dan de 5 V&H klassen van na het experiment. De manier van lesgeven maakt dus echt heel erg uit. Van wiskunde heb ik helaas geen verstand, ik heb het na de 4e dan ook laten vallen. Maar dat had dan ook te maken met een docent in de 4e die drie fouten per minuut maakte en de korte tijd in de 5e dat ik het nog had waarbij er mensen door de klas renden en gilden, en de docent amper wat uitlegde. Slecht onderwijs maakt meer kapot dan je lief is. | |
MrBean | woensdag 8 februari 2006 @ 16:44 |
quote:Klopt. Mijn geschiedenisleraar heeft mijn interesse in geschiedenis om zeep geholpen. Hij gaf les, de klas speelde ondertussen kamertjeverhuur met elkaar in elkaars schrift. | |
Neuralnet | woensdag 8 februari 2006 @ 19:45 |
quote:Ik stel dan voor dat je dit soort zinnen eens letterlijk op een tentamen schrijft aan je hoogleraar en zijn reactie afwacht. Wellicht ga je dan begrijpen dat een dergelijke manier van redeneren het prima doet bij je maten in de kroeg, maar niet in een serieuze discussie. quote:Beperkter is hier relatief. Het gaat het VO er niet om met elk profiel toegang te bieden tot evenveel studies. Heb ik mezelf beperkt als ik bijvoorbeeld door mijn keuze in plaats van 50 studies slechts 45 studies kan kiezen? Formeel en wiskundig gezien wel, maar in de praktijk maakt dat nauwelijks uit. Ik zal in mijn leven immers hooguit een paar studies kunnen gaan volgen. Ik zie het feit dat ik in het ene geval ruim 40 titels kan halen en in het andere geval 50 titels niet als beperking. quote:Het enige dat feitelijk veranderd is de mogelijkheid om bepaalde andere studies te gaan volgen. Met het ene profiel kan ik 30 studies volgen. Neem ik wiskunde erbij, dan kan ik 40 studies volgen. Neem ik nog een ander vak erbij dan kan dit 45 worden. Wissel ik een vak in, dan kan dit 43 worden. Ik verbreed de keuzemogelijkheden door het toevoegen van vakken, maar dat impliceert niet dat die andere vakken niks leren. In tegendeel: juist een combinatie vakken zorgt voor een aantal keuzemogelijkheden. Zet je wiskunde erbij en haal je alle alfavakken weg, dan kan het best zo zijn dat het aantal studies dat toegankelijk is lager is. Ook dat zegt niet zoveel. Het hebben van keuze zegt niks iets over het niveau. quote:Ik doelde niet op de vaardigheid op zich. Ik doelde op het verschijnsel dat aansluiting gebaseerd op denkniveau iets anders is dan aansluiting gebaseerd op het veronderstellen dat een concrete vaardigheid aanwezig is. Het eerste stelt: je hebt het denkvermogen, maar nog niet de concrete invulling. Die gaan we je eerst nog leren. Het tweede stelt: je hebt het denkvermogen en we verwachten ook al (een deel van) de concrete invulling. Die gaan we niet eerst herhalen, maar we beginnen meteen iets hoger. Daarom zijn beta-studies over het algemeen moeilijker. De opstap is minder toegankelijk of sluit minder goed aan bij het niveau van het VO. Een deel van de oplossing is mijn inziens nog steeds om een betere aansluiting te verzorgen. Beta-studies zouden het, net als de andere studies, gewoon eens moeten proberen. Begin met een overgangsvak om snel de vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om het begin van de studie te begrijpen. Het niet gebruiken van oude boeken met notaties die allang niet meer gebruikt worden is al een goede stap. Het gebruik van goede Nederlandstalige literatuur ook. Een boek dat duidelijk en goed mijn moerstaal spreekt is toch net iets beter dan een Engelstalig boek waardoor ik 6 jaar VWO als het ware in de prullenbak kan gooien. Dan doet men iets constructiefs in plaats van enkel zeuren. | |
McCarthy | woensdag 8 februari 2006 @ 20:00 |
quote:tot 5, 6 jaar geleden ging het prima. Waarom moeten dan nu de unies zich aanpassen ? | |
thabit | woensdag 8 februari 2006 @ 20:18 |
quote:Aangenomen dat dit inderdaad een serieuze discussie is (een bewering waar jij geen bewijs voor geeft) en dat mijn uitspraken onwaar zijn, had jij als tegenstander van deze uitspraken al lang de onjuistheid aangetoond in plaats van te mekkeren dat ik de juistheid niet aantoon. De conclusie is dan ook dat ik gelijk heb of deze discussie niet serieus is. | |
Neuralnet | woensdag 8 februari 2006 @ 21:10 |
quote:Een van de redenen om de tweede fase op het VO in te voeren was om de aansluiting met het Hoger Onderwijs te bevorderen. Het probleem van de gebrekkige aansluiting speelde destijds ook al. Dat het toen prima ging onderschrijf ik dus niet. quote:Ik verwijs onder andere naar mijn verhaal over de invoering van de bachelor/masterstructuur. VO voert een nieuwe structuur in met als doel een betere aansluiting. In antwoord hierop voert het Hoger Onderwijs OOK een nieuwe structuur in waardoor er van een goede aansluiting niet veel meer overblijft. De BaMa is ondoordacht ingevoerd en daarom ben ik van mening dat ze de nadelen moeten compenseren. De tweede fase is zeker geen juweeltje en vaak ronduit slecht, maar het oude doctoraal was door zijn opbouwende moeilijkheidssysteem beter bestand tegen kennisachterstand dan de BaMa. Ik merk ook op dat er van de ruim 150 opleidingen slechts een handjevol beta-opleidingen klagen. Dan ligt het voor de hand om aan te nemen dat een eventuele verandering ook bij die minderheid behoort te liggen. Dit is een lastig probleem dat meer omvat dan enkel de vermindering in kennis in de tweede fase. Nieuwe structuren, nieuwe mentaliteit, nieuwe doelen, nieuwe manier van lesgeven op beide typen onderwijs, veranderende samenstelling van de hele samenleving en de drang om iedereen zo hoog mogelijk op te leiden zijn allemaal factoren die funest zijn geweest voor het niveau. Wat mij betreft mogen ze de oude stijl wiskunde A en B weer invoeren. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik betwijfel echter of enkel die wijziging het hele probleem gaat oplossen. Feit is ook nog steeds dat universiteiten geen studenten willen verliezen en dat ook binnen de universiteit de belangen op een ander gebied liggen. Docent qua diepgang en interesse versus de universiteit die het liefst ziet dat er veel punten gehaald worden. | |
thabit | woensdag 8 februari 2006 @ 21:16 |
Nou, bij de invoering van BaMa zijn de eerste paar jaren van de wiskunde-opleiding al behoorlijk verslapt hoor. | |
MrBean | woensdag 8 februari 2006 @ 23:16 |
quote:Maar het is toch raar dat een N&T-er zonder iets er bij te leren zo Nederlands mag doen en dat een C&M-er niet zo maar bij wiskunde kan binnen lopen? Natuurlijk, een studie Nederlands zal misschien moeilijker zijn voor die N&T-er, maar blijkbaar niet zo moeilijk dat ze geen N&T-ers meer mogen toe laten. Voor de C&M-er die wiskunde wil doen is dit wél het geval. quote:Precies, dus net als thabit zegt, het eerste heeft alleen nog maar het denkvermogen. Het tweede denkvermogen én kennis. Een niveauverschil dus. quote:Sorry hoor, maar je mag van academische studenten wel verwachten dat ze Engels kunnen lezen. Ik ben HBO'er, ook al mijn literatuur is in het Engels en ik hoor zelden een klacht van een medestudent over het niet begrijpen van het Engels. En waarom zou je die "overgangsvakken" niet gewoon op de middelbare school kunnen geven? Nou het antwoord is makkelijk, omdat ze bang zijn dat leerlingen blijven zitten. Mensen gaan veel te makkelijk over om vervolgens op de uni/hogeschool weer te blijven zitten. | |
Neuralnet | donderdag 9 februari 2006 @ 00:01 |
quote:Nee. Vergelijk maar eens een aantal studiegidsen. Bijvoorbeeld hier: http://www.rug.nl/wiskunde/onderwijs/studiegids. Merk op dat veel zaken van "toen" nu ook nog steeds gedoceerd worden. quote:Zoals ik al zei toont dat aan dat opleidingen als Nederlands er beter voor gezorgd hebben dat hun opleiding toegankelijk is met een bepaald denkniveau door in te spelen op wat men geleerd heeft. Wiskunde speelt daar niet op in. Logischerwijs hebben ze daardoor ook meer klachten. Dat is, zoals ik ook al eerder zei, gewoon een verschillende manier van het inrichten en aansluiten. Wiskunde weigert die aansluiting en dwing daarmee af dat leerlingen op het VO meer wiskunde moeten volgen. Andere opleidingen doen dat veel minder. Het impliceert geen hoger niveau. Daarmee ontken ik niet dat er een niveauverschil kan bestaan tussen opleidingen. Verder merk ik op dat wiskunde op sommige universiteiten, bv in Amsterdam, toegankelijk is met elk profiel als men in de keuzeruimte wiskunde B1,2 heeft gevolgd. Mag ik nu concluderen dat wiskunde makkelijk is omdat 1 vak de toegankelijkheid bepaalt? Dat lijkt me niet. Niet toevallig is Nederlands gewoon een verplicht vak. Dus geeft elk profiel toegang tot Nederlands. En elk profiel met wiskunde B1,2 geeft toegang tot wiskunde. Alleen is het zo dat het nemen van wiskunde B1,2 (door eigen keuze) te vermijden is. quote:1) Ik zeg niet dat ze geen Engels hoeven kunnen lezen. Ik stel dat het makkelijker wordt als men zijn moerstaal spreekt. 2) Tussen Engels lezen en vakjargon in een vreemde taal begrijpen zit nogal een verschil. 3) Het is een van de dingen die men kan doen, dus niet DE oplossing. quote:Daar is allang antwoord opgegeven. Met 150 verschillende opleidingen die allemaal op basis van dat argument ruimte kunnen claimen is dat onhaalbaar. | |
MrBean | donderdag 9 februari 2006 @ 00:21 |
quote:Ja je kan het ook omdraaien natuurlijk. Nederlands pampert de studenten zó dat zelfs iemand die in de bovenbouw van het VWO van plan was om computerprogrammeur te worden, Nederlands mag studeren. quote:Kun je nagaan! Nederlands is zo makkelijk, dat zelfs leerlingen die van plan zijn chirurg te worden en niets van plan zijn met het vak Nederlands, het aankunnen! quote: ![]() Ik vind dat academici moeten kunnen communiceren met mensen over de grens over hun vakgebied. Ook als ze een oplossing voor een probleem op internet zoeken, moeten ze toch echt geen moeite hebben met een Engelstalige website over hun probleem. Anders is het snel gedaan met onze kenniseconomie. quote:Dan moeten er maar minder mensen naar het VWO. | |
Neuralnet | donderdag 9 februari 2006 @ 21:28 |
quote:Dat iemand computerprogrammeur wil worden is nooit een criterium voor toelating. Toelating is gebaseerd op vakkeuze. Iedereen die Nederlands volgt op het VO kan Nederlands studeren. Iedereen die wiskunde b12 volgt op het VO kan wiskunde studeren. Precies hetzelfde principe. Het zegt totaal niks over de moeilijkheid, het niveau of de aansluiting. quote:Zo kan ik ook een redenering maken. Ik ben van plan om putjesschepper te worden, ik neem C&M als profiel en omdat ik graag de inhoud van een put bereken ook nog wiskunde b12. Vervolgens kan ik gewoon wiskunde gaan studeren. Dat komt omdat wiskunde zo makkelijk is dat zelfs iemand met de ambitie om putjesschepper te worden het kan. Dergelijke redeneringen grenzen aan de waanzin en zijn totaal niet interessant om verder op in te gaan. ![]() quote:Ik had het specifiek over vakjargon. Kennelijk ben je wel van menig dat mensen op het VO weten wat er bedoeld wordt, maar weet je het zelf niet. Dat zijn vakspecifieke termen, woorden en definities uit een vakgebied. Zoals "positief recht" jargon is dat uit de Rechtsgeleerdheid komt, "topologie" uit de wiskunde en ITIL een term is uit de ICT. Je kan niet van leerlingen verwachten dat ze bij de start van hun studie dergelijke vakjargon in het Engels begrijpen. Meestal hebben ze die termen niet eens in het Nederlands gehoord. Ik zeg dus niet dat ze geen Engels hoeven te begrijpen. Ik zeg dat ze specifieke termen, vakjargon dus, bij aanvang van de studie niet hoeven te begrijpen. De opvatting dat ze het tijdens hun studie wel moeten leren is iets anders en stof voor een andere discussie. quote:Ik heb het overduidelijk niet over ruimte in de zin van ruimte om leerlingen te huisvesten. Ik heb het over ruimte in het leerplan. Het is praktisch onmogelijk om voor tientallen opleidingen extra stof op het VO aan te bieden. Wat wil je? 150 opleidingsspecifieke wensen integreren in het VO? Daar is geen tijd voor. Het is ook totaal niet wenselijk gezien het algemene karakter van het VO. | |
Koewam | donderdag 9 februari 2006 @ 22:40 |
Zinloze discussie met vele valse dilemma's. Iedereen probeert zijn mening door te duwen op basis van (vaak) onjuiste feiten. Heeft een van jullie de tweede fase doorlopen? | |
MrBean | donderdag 9 februari 2006 @ 22:47 |
- Nou ja, dan neem je niet Nederlands, maar geschiedenis, rechten of sociologie of zo. Het was gewoon een voorbeeld. - Ik bedoelde met "van plan chirurg te worden", "al aan het leren zijn voor chirurg". Dus iemand die zich eigenlijk voorbereidt op een baan als chirurg, kan gewoon geschiedenis doen. Raar is dat. - Ik denk dat sommige leerlingen uit mijn oude VWO-klas best wel een stapje hoger aan konden. Ik zelf niet. Ik heb een VWO-diploma, maar ik vind écht niet dat ik het verdiend heb. | |
MrBean | donderdag 9 februari 2006 @ 22:47 |
quote:Ja ik. | |
Neuralnet | donderdag 9 februari 2006 @ 23:47 |
quote:Gelukkig heb jij wel de juiste feiten. Deel ze met ons! ![]() Ik geef btw les aan de tweede fase en toevallig ook nog eens wiskunde. ![]() | |
Haushofer | vrijdag 10 februari 2006 @ 09:59 |
quote:Ja, ik ook. Om maar es ontopic te blijven: bij ons natuurkundigen valt het op dat de natuurkundetentamens gelijk zijn gebleven, en in sommige gevallen zelfs moeilijker. De wiskundetentamens zijn echter een stuk gemakkelijker geworden. Vragen als " reken de eerste term van de Taylorreeks van Wortel(1-x2)" en " geef een basis voor de ruimte van 2x2 matrices" of " geef de oplossing van 3y''-y'+y=0" zijn tegenwoordig serieuze tentamenvragen op wiskundetentamens 1e jaars. Dat lijkt me niet de bedoeling. Nou moet ik zeggen dat ik het soms wel jammer vind dat de stof zo analytisch wordt gegeven en de toepassingen vaak achterwege worden gelaten in de natuurkunde of andere gebieden ( wiskunde verzorgt welliswaar onze wiskundevakken, maar die worden afgenomen door pak em beet 20 procent wiskundestudenten en 80 procent natuur- en sterrenkunde studenten ). De stof zelf wordt vaak zeker wel als lastig gevonden, dus het zijn in mijn ogen zeker de tentamens die de drempel zo laag maken. | |
Haushofer | vrijdag 10 februari 2006 @ 10:00 |
quote:Doe es niet zo tof. |