abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34597916
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:19 schreef McCarthy het volgende:
moeten jullie nou ook voor wiskunde werkstukken maken? dat zou wel helemaal de limit zijn.
2e fase heeft een werkstuk ja voor wiskunde: grafen en matrices was dat voor mij
pi_34598085
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:01 schreef jpzegthallo het volgende:
De andere studies hebben zich al lang aangepast, maar dat komt dan niet in het nieuws..
Klopt. Als ik goed ben geinformeerd doen ze momenteel bij Latijn & Grieks tijdens het hele eerste jaar dingen die men vroeger op de middelbare school al had gehad.
En da's dan alleen nog maar een studie waar ik contacten heb. Ik wed dat het gewoon bij elke studie zo is. Wiskunde in Groningen is toevallig zo vriendelijk het naar buiten te brengen.
pi_34598990
quote:
Op zondag 29 januari 2006 23:03 schreef thaleia het volgende:

[..]

Klopt. Als ik goed ben geinformeerd doen ze momenteel bij Latijn & Grieks tijdens het hele eerste jaar dingen die men vroeger op de middelbare school al had gehad.
En da's dan alleen nog maar een studie waar ik contacten heb. Ik wed dat het gewoon bij elke studie zo is. Wiskunde in Groningen is toevallig zo vriendelijk het naar buiten te brengen.
Hmm, aan de ene kant minder voor de gymnasiasten die Latijn of Grieks gaan studeren maar aan de andere kant, voor de mensen zonder voorkennis die die talen willen gaan studeren is het natuurlijk wel nuttig (of is Latijn en/of Grieks voorkennis vereist, dan heb ik niks gezegd ) En daar komt bij dat je geen toetsen mag geven over stof die je niet zelf uitgelegd/gegeven hebt (ook al zijn het de simpele basisdingen voor iemand die Latijn en/of Grieks heeft gehad op middelbaar)
pi_34600527
Als je wiskunde wilt studeren moet je natuurlijk niet naar Groningen gaan. Het is daar nogal een aflopende zaak. Leiden is op dit moment de enige goede universiteit in Nederland voor een studie theoretische wiskunde; de rest is allemaal bagger.
pi_34600901
1) ze moeten ook die grafische rekenmachine maar eens het raam uit gooien.
2) mijn zogenaamde pilot-middelbare school heeft er prima voor gezorgd dat ik qua wiskunde een totale achterstand had (en heb) op medestudenten. Aangezien het vwo sowieso al totaal demotiverend was heb ik vervolgens niet eens meer de moeite genomen om bij te schaven. En hier zitten we dan 7 jaar later .
pi_34601596
Ze moeten uberhaupt de rekenmachine uit het raam gooien, en wiskunde onderwijzen. Niet sommetjes laten maken.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  Moderator maandag 30 januari 2006 @ 09:40:30 #32
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34605540
tt updated
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 31 januari 2006 @ 23:12:30 #33
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34665235
quote:
Op maandag 30 januari 2006 00:06 schreef thabit het volgende:
Als je wiskunde wilt studeren moet je natuurlijk niet naar Groningen gaan. Het is daar nogal een aflopende zaak. Leiden is op dit moment de enige goede universiteit in Nederland voor een studie theoretische wiskunde; de rest is allemaal bagger.
ik zal de rapporten die de hoogleraren jaarlijks geven in elsevier er eens bij pakken. Als jou uni dan niet bovenaan staat moet je je excuses aanbieden aan mij en alle andere mensen die niet in Leiden zitten

sowieso moet je nog je excuses aanbieden voor al die denigrerende opmerkingen over mensen rechtser dan de NCPN en mensen die zich met toegepaste wiskunde bezighouden.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_34665689
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 23:12 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik zal de rapporten die de hoogleraren jaarlijks geven in elsevier er eens bij pakken.
Ah, post de uitslag hier maar. Dan weet ik meteen hoe serieus Elsevier genomen dient te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 01-02-2006 00:02:45 ]
pi_34666689
Geen opleiding is hetzelfde. Universiteiten leggen binnen de opleiding de nadruk op verschillende accenten. Het kan best zijn dat het ene je beter ligt en daarom beter voor jou persoonlijk is, maar dat betekent niet dat het dan de enige juiste/beste studie van Nederland is.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34671317
dit betreft univ leiden:
Met verwijzing naar de voorgaande paragrafen beveelt de commissie met
name aan:
quote:
a) een concreet en realistisch stel doelstellingen en eindtermen te
ontwikkelen;
b) het opleidingsprogramma systematisch te ontwikkelen vanuit die
eindtermen en er daarbij zorg voor te dragen dat de uiteenlopende
categorieën studenten een programma aangeboden krijgen dat voor hun
verdere ontwikkeling zinvol is;
c) de mogelijkheden te bekijken van verlichting van de studielast van de
eerste twee jaren, bijvoorbeeld van de vakken Algebra 1, 2 en 3;
d) aan de professionele vaardigheden gedurende de opeenvolgende jaren
meer systematische aandacht te geven;
e) in het derde jaar een miniscriptie te programmeren;
f) het afstudeerwerk een omvang van ten minste 28 studiepunten te geven;
g) de C/E- en de M-variant een duidelijkere wiskundige invulling te geven;
h) meer afwisselende werkvormen te hanteren;
i) de student-assistenten strakker te laten begeleiden door de betreffende
docent;
j) de begeleiding van de scripties te verbeteren;
k) de beoordeling van de scriptie te laten geschieden door een commissie
van tenminste drie personen, onder wie ook een docent uit een ander
specialisme dan dat van de afstudeerder;
l) meer afwisseling na te streven bij de opstelling van tentamenopgaven;
m) aan het begin van de studie een instaptoets met aanvullend onderwijs te
ontwerpen voor de gewenste beheersing van algebraïsche vaardigheden;
n) de studiebegeleiding beter te coördineren en de informatie aan de
studenten over de studiebegeleiding te verbeteren;
o) in het onderwijs- en examenreglement op te nemen dat studenten aan het
begin van de masterfase een mentor/afstudeerdocent kiezen en een
afstudeerplan opstellen;
p) goed afstemmingsoverleg tussen de docenten te laten plaatsvinden;
q) bij de afstudeerprojecten de voorbereiding van de student daarop te
verbeteren en voor alle afstudeerders te zoeken naar een passende
afstudeeropdracht;
r) meer aandacht te geven aan de didactische (bij)scholing van docenten;
s) regelmatig functioneringsgesprekken te laten plaatsvinden;
t) het aantal onderwijsruimten voor kleine groepen te verhogen en vaste
werkplekken voor afstudeerders en student-assistenten te creëren;
u) actief te bevorderen dat studenten een studieperiode in het buitenland
doorbrengen;
v) het gebruik van het Engels als tweede taal stelselmatig te bevorderen;
w) de betrokkenheid van de opleidingscommissie bij de inhoud van het
programma te vergroten.
bron:
http://www.qanu.nl/comasy/uploadedfiles/wiskundeInternet.pdf


wat vinden jullie ervan? heeft de univ. eraan gewerkt in de laatste 4 jr?
verlegen :)
pi_34672670
Het belangrijkste verschil met 4 jaar geleden is dat Lenstra en Edixhoven er nu zitten.
pi_34673842
Bovendien staat er in dat stukje alleen wazig onderwijskundig geneuzel. Er wordt niets over niveau of inhoud gezegd.
pi_34681519
Voor een Master of Science in de wiskunde is al het niveau natuurlijk laag.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34681631
Nou ja kijk. Als er iets is wat wel echt verbeterd kan worden aan het onderwijs hier dan is dat het niveau waarop lineaire algebra en analyse in de eerste twee jaar onderwezen worden. Maar daarover staat niets in dat stukje.
  woensdag 1 februari 2006 @ 16:32:05 #41
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34683965
mensen, het gaat over Groningen, niet leiden
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_34686810
Ik maak me pas zorgen als het eindniveau van de master lager is dan wat we vroeger doctoraal noemden. Interne verschuivingen in een poging om het beter te laten aansluiten hoeven niet per se extreem slecht te zijn.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34688919
komen wiskundigen onder jullie naar de nationale wiskunde dagen bij noordwijkerhout (ofzo) ? misschien gaan ze over dit soort zaken discusseren..
verlegen :)
  woensdag 1 februari 2006 @ 19:26:47 #44
8369 speknek
Another day another slay
pi_34689746
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:06 schreef McCarthy het volgende:
Ze willen dus wiskunde makkelijker maken (echt moeilijk was het al niet. toch?)
Ja, wiskunde is een studie die algemeen bekend staat alleen maar corpsballen aan te trekken die tijdens de colleges liggen te snurken en de nachten doorhalen in de kroeg.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 1 februari 2006 @ 19:55:03 #45
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34690768
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 19:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, wiskunde is een studie die algemeen bekend staat alleen maar corpsballen aan te trekken die tijdens de colleges liggen te snurken en de nachten doorhalen in de kroeg.
ik had het over het VWO
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 1 februari 2006 @ 20:05:18 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_34691199
Oh op die manier. Nouja, Wiskunde B is ook op het VWO altijd het moeilijkste vak geweest.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_34709981
quote:
Ook bèta’s rekenen matig
door Gonny ten Haaft

Eerstejaars studenten in de bèta-studierichtingen kunnen niet goed genoeg rekenen. Op de middelbare school waren dit de betere exacte leerlingen, maar eenmaal op de hogeschool of universiteit moeten zij bijgespijkerd worden. „Als je hun uitlegt hoe je 11/24 + 13/36 moet optellen, reageren ze heel schattig.”
Een eerstejaars bètastudent slaakte laatst een diepe zucht toen hij wéér een som moest oefenen. „Vwo staat toch voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, niet voor nabereidend middelbaar onderwijs?”, voegde hij zijn docent op de universiteit toe.

Net als veel andere studenten is hij verbaasd over alles wat hij níet op het vwo heeft geleerd. In het hoger onderwijs moeten eerstejaars bètastudenten breuken kunnen optellen, haakjes kunnen uitwerken en formules uit het hoofd kennen. Dat kunnen ze vaak niet, zo blijkt uit de zogeheten instaptoetsen die universiteiten en hogescholen hen, om hun niveau te toetsen, bij de start van hun studie laten maken.

„Soms zakt 80 tot 90 procent”, constateert Jan van der Craats, hoogleraar wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam. „Vijf jaar geleden zou iedereen zijn geslaagd.” Veel universiteiten geven nu zelf maar bijspijkercursussen, opdat hun studenten zo snel mogelijk wel over de vereiste kennis en vaardigheden beschikken.

Van der Craats ergerde zich zo aan de gebrekkige wiskundekennis van middelbare scholieren, dat hij een boek schreef om deze leemte op te vullen. ’Basisboek wiskunde’ heet het toepasselijk, daar het de meest basale wiskunde-onderdelen (zoals getallenrijen, vergelijkingen, functies en meetkunde) behandelt.

Duizenden studenten oefenen nu ijverig tijdens hun eerste jaar op zijn lesstof. „Een repareerboek noem ik het”, foetert Van der Craats, „Het is een schande dat dit nodig is. Het gewone, elementaire oefenwerk is verdwenen op de middelbare school.”

Rein Nobel, universitair docent econometrie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, is minstens zo bezorgd. „Minstens een keer per week verbaas ik me over de wonderlijke lacunes in de kennis van mijn studenten”, vertelt hij . „Hun algebraïsche vaardigheden schieten tekort, haakjes uitwerken vinden ze moeilijk, het ontbinden van een getal in priemfactoren vinden ze lastig.”

Voorbeelden? Nobel heeft er legio. „Neem de formule (a + b)² = a² + 2ab + b². Daar maakt menig student fouten mee. Ook breuken: bij 11/24 + 13/36 weten ze niet dat je naar het kleinste gemene veelvoud – in dit geval 72 – moet zoeken. Als je hun vervolgens uitlegt hoe het moet, reageren ze heel ontwapenend, heel schattig.”

Volgens Dirk Siersma, voorzitter van Deltawis, een samenwerkingsverband van diverse reken- en wiskundeorganisaties, is deze slechte aansluiting ook ’erg lastig’ voor de hogescholen. „Ook op de exacte richtingen van het hbo moeten de eerstejaars met formules kunnen rekenen, maar dat kunnen ze vaak niet.”

Of het nu gaat om een studie natuurkunde, wiskunde, scheikunde, geneeskunde of econometrie, studenten moeten wel degelijk logisch kunnen nadenken, vindt de bèta-wereld unaniem. Ze moeten begrijpen wat ze doen, zelf formules kunnen afleiden.

„De abstracte wiskunde, zoals breuken met letters, is de taal van de wetenschap”, zegt Siersma. „Maar 1/a + 1/b is voor veel studenten al moeilijk. Aan echte begripsvorming komen ze vaak niet toe.”

„Als je wiskunde als instrument wilt kunnen toepassen”, vult Van der Craats aan, „moet je eenvoudige formules kunnen manipuleren, welke exacte studie je ook kiest. In de techniek wemelt het van de formules, studenten moeten de ene wet van de andere kunnen afleiden.”

Toch, zegt Jan de Lange, directeur van het Freudenthal Instituut (het landelijk expertisecentrum voor reken- en wiskundeonderwijs), hebben de universiteiten ook boter op hun hoofd. „Ze zaten erbij toen de profielen voor de tweede fase in het voortgezet onderwijs werden opgesteld. Die profielen moesten heel selectief worden, vonden zij.”

„Maar nu de profielen er eenmaal zijn, laten ze iedereen op de universiteit toe.” Ook wie een profiel met weinig exacte vakken heeft gekozen is welkom.

Over de oorzaken van de gebrekkige wiskundekennis is de bètawereld minder unaniem. Velen noemen de twee grote onderwijshervormingen van de jaren negentig: eerst de invoering van de basisvorming voor de onderbouw, later de tweede fase voor de bovenbouw. Inhoudelijk is het vak hierdoor verschraald, luidt de kritiek, en in aantal uren is het vak gereduceerd.

Marian Kollenveld, voorzitter van de vereniging van wiskundeleraren, betreurt het achteraf dat haar vereniging bij de invoering van de basisvorming zo braaf is geweest. „Wij hebben er toen ernstig voor gepleit om wiskunde op twee niveaus in te voeren. De Tweede Kamer heeft dat toen afgewezen en wij zijn daar, door een soort ingebakken bravigheid, denk ik, in meegegaan. Dit verklaart voor een belangrijk deel het gebrek aan algebraïsche vaardigheden: voor leerlingen aan de onderkant is het programma te zwaar, aan de bovenkant te licht.”

Haar vereniging was nauw betrokken bij de samenstelling van de profielen voor de tweede fase. Op papier waren de wiskundedocenten – uiteindelijk–- tevreden over de inhoud en samenstelling van de pakketten, maar bij de invoering liep het mis.

„Ineens was er geen geld meer voor docenten om zich bij te scholen”, vertelt Kollenveld. „Sommige docenten hebben dit toen zelf gedaan, anderen niet. Ook voor nieuwe wiskundeboeken was er veel te weinig tijd. En dan komt er nu alweer, vanaf 2007, een nieuwe hervorming aan.”

Bovendien wijzen diverse bèta-vertegenwoordigers erop dat leerlingen hun docenten te weinig zien. „Bovenbouwleerlingen moeten vooral zelfwerkzaam zijn”, zegt Kollenveld. „Abstracte wiskunde is daar te moeilijk voor, docenten hebben te weinig tijd om hun uitleg te geven en te helpen.”

De abstracte wiskunde staat overigens nog wel degelijk in de examenprogramma’s van de middelbare scholen. Dat zegt echter weinig, heeft hoogleraar Jan van der Craats ervaren. Zelf was hij jarenlang voorzitter van de wiskundesectie van de Cevo, de commissie die de kwaliteit van de eindexamens bewaakt. „Ja, het staat erin. En toch beheersen ze het niet.”

Eindexamens zijn namelijk niet sturend, verklaart de hoogleraar, maar volgend. „De opstellers van de opgaven zijn immers docenten: zij kijken wat er in de schoolboeken staat en maken de opgaven vervolgens zo, dat de gemiddelde leerling een 7 haalt. Als dat niet gebeurt, is het land te klein,”

Zelfs de Cevo, weet Van der Craats, heeft daar geen invloed op. „Als de opgaven op tafel liggen, kunnen de commissieleden hooguit nog een klein beetje bijsturen. Ook deze mensen hebben vooral één grote zorg: halen voldoende leerlingen hun examen?”
Bron: Trouw - 14-01-2006
pi_34711025
Gewoon het vwo moeilijker maken... Ik heb me mateloos geïrriteerd aan het feit dat ik op et vwo geen ruk hoefde te doen en toch wel met een 7 mn eindexamen heb gehaald en dat ik nu sommige basis algebra niet snap omdat ik et simpel weg nooit heb gehad... En ik studeer niet eens wiskunde maar economie
ik ben sowieso da bomb
pi_34712588
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 13:45 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Gewoon het vwo moeilijker maken... Ik heb me mateloos geïrriteerd aan het feit dat ik op et vwo geen ruk hoefde te doen en toch wel met een 7 mn eindexamen heb gehaald en dat ik nu sommige basis algebra niet snap omdat ik et simpel weg nooit heb gehad... En ik studeer niet eens wiskunde maar economie
Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan!
pi_34755018
volgens iemand uit de nwd(bijeenkomst van wisk leraren enzo) is de kans momenteel zeer klein
dat D-mogelijkheid wordt ingevoerd....

maar ze zijn nog bezig met alternativen
verlegen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')