[offtopic]quote:Op maandag 6 februari 2006 18:36 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat jij dat wel zo interpreteerde zegt een hoop over je.
Verdraai mijn woorden niet. Ik ging uit van jouw voorbeeld en stel dat ALS dat kennelijk een elementaire vaardigheid is, dat gewoon verteld dient te worden in plaats van denken dat het wel goed komt. Ongeacht het niveau dat het VO aanhoudt kan het immers altijd voorkomen dat iemand iets gewoon vergeten is.quote:Om het vereenvoudigen van 1/(1/a) nu een vaardigheid van academisch niveau te noemen gaat me wel wat ver, Neuralnet.
Ook deze stelling is niet van mij afkomstig. Je maakt er een sport van om de meest bizarre voorbeelden uit je eigen leven als waarheid aan te nemen. Gelukkig is dat niet representatief voor de rest van de mensen.quote:Maar goed, op zich zit er wel een punt in dat mensen geen basale vaardigheden hoeven te beheersen. Er zitten namelijk niet alleen nadelen maar ook voordelen aan. Zo had ik een keer 4 cd's gekocht voor (toen nog) 40 gulden per stuk. Volgens de kassajuffrouw kostte me dat 4x40=120 gulden.
Dit is bijna basisschoolstof, moeten mensen dan na de brugklas direct naar het WO?quote:Op maandag 6 februari 2006 21:26 schreef Neuralnet het volgende:
Hetzelfde geldt voor exacte vakken: het is voldoende dat iemand voldoende kennis heeft gemaakt met rekenen en onder ogen heeft gehad wat variabelen betekenen. Het is voldoende als hij op basis van die kennis snel in staat is om de 1/(1/a) te begrijpen.
nee, die laten het over zich heen gaan. Exact maakt er werk van en gaat direct naar vdHoevequote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:37 schreef nickybol het volgende:
De alfastudiesdoen er dan tenminste wat aan in plaats van alleen maar klagen.
Ik denk dat de meeste wiskundigen dat zelfs nog wel weten.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:08 schreef McCarthy het volgende:
niet waar. Alfa studies hebben er ook last van. Mensen weten soms niet eens meer wat feodalisme is of zo.
Het onderwijs is gewoon aan het verpauperen.
uitraard, voor sommige posten bij banken waar je eerder een bedrijfskundige of econoom of zo zou verwachten zitten beta's.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:39 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste wiskundigen dat zelfs nog wel weten.
Ik durf dan ook te beweren dat beta's meer kennis hebben van alfazaken dan alfa's van betazaken, wat aantoont dat je de echte vakidioten bij de alfastudies moet zoeken en niet bij de betatstudies.
Idd. Als je wil rekenen met schuurtjes en taarten, verzin je dat er maar zelf bij.quote:dat waardeerde ik altijd zo aan de wiskunde. Het kale. Van alles ontdaan. Het minimale wat je nodig hebt om toch te bewijzen dat je brains hebt.
Idd. Dat mag ook wel bij de andere vakken. Nederlands (een vak Nederlandse literatuur, een vak spelling, een vak grammatica), biologie (een vak biochemie, een vak moleculaire biologie, een vak anatomie) ... etc etc ...quote:Op zondag 5 februari 2006 14:53 schreef thabit het volgende:
Vroeger, dat wil zeggen voor het mammoetsysteem, werden verschillende onderdelen van de wiskunde als aparte vakken gegeven. Zo had je een vak algebra, een vak meetkunde, een vak goniometrie, etc. Ik snap sowieso niet waarom dat allemaal samengevoegd moet worden en als 1 vak \"wiskunde\" gedoceerd wordt.
JE MAAKT EEN GRAPJE.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:08 schreef McCarthy het volgende:
Mensen op alfastudies weten soms niet eens meer wat feodalisme is of zo.
Dat je met je VWO-diploma met vooral béta-vakken alle studies kan binnen lopen, maar met je VWO-diploma met vooral alfa- en/of gamma-vakken je alleen maar kan beperken tot een klein gedeelte zegt al genoeg.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:39 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste wiskundigen dat zelfs nog wel weten.
Ik durf dan ook te beweren dat beta's meer kennis hebben van alfazaken dan alfa's van betazaken, wat aantoont dat je de echte vakidioten bij de alfastudies moet zoeken en niet bij de betatstudies.
Ik zal eens rond gaan vragen bij een stel alfa-vrienden van me, waarvan ik wel verwacht dat ze het niet zullen weten.quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:08 schreef MrBean het volgende:
[..]
JE MAAKT EEN GRAPJE.
Kom, zeg dat je een grapje maakt.
Denken te weten. Ik noem dat arrogant.quote:Ik denk dat de meeste wiskundigen dat zelfs nog wel weten.
Kennelijk weet je niet dat een niet-onderbouwde bewering helemaal geen sodemieter aantoont. Het enige dat jij doet is beweren. Daar kopen we totaal niks voor.quote:Ik durf dan ook te beweren dat beta's meer kennis hebben van alfazaken dan alfa's van betazaken, wat aantoont dat je de echte vakidioten bij de alfastudies moet zoeken en niet bij de betatstudies.
Dat kleine gedeelte waar je het over hebt betreft echter wel een slordige tientallen studies. Ik zou dat geen klein gedeelte willen noemen.quote:Dat je met je VWO-diploma met vooral béta-vakken alle studies kan binnen lopen, maar met je VWO-diploma met vooral alfa- en/of gamma-vakken je alleen maar kan beperken tot een klein gedeelte zegt al genoeg.
Krijgen wij op school gewoon hoor... Is toch het systeem van leenheer en landarbeider, toch?quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:08 schreef MrBean het volgende:
[..]
JE MAAKT EEN GRAPJE.
Geen klein gedeelte nee, maar het is wel een beperkter gedeelte.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:34 schreef Neuralnet het volgende:
Dat kleine gedeelte waar je het over hebt betreft echter wel een slordige tientallen studies. Ik zou dat geen klein gedeelte willen noemen.
Als een paar uurtjes wiskunde al zoveel verandert voor die alfa-leerlingen .... Wat leren ze dan de rest van de tijd op school?quote:Ook hoef je bij een pakket met voornamelijk alfa en gammavakken enkel wiskunde erbij te nemen om toegang te hebben tot een nog groter deel van de studies. Dat iemand dan geen die-hard wis-, natuur- of scheikundige wordt is niet zo erg aangezien zijn pakket/profielkeuze daar toch al niet op inspeelde. Wat "het" zegt is dat je voor jezelf altijd mogelijkheden kan uitsluiten of creëren.
Béta's gaan ook uit van vaardigheden. Die N&T'ers leren allemaal dingen wiskundig te bewijzen en zo.quote:Verder zegt het door jou genoemde verschijnsel ook iets over de mate waarin studies zorgen voor een goede aansluiting. Alfa- en gammastudies baseren de aansluiting op denkniveau en gaan er vanuit dat denkniveau impliceert dat iemand zich bepaalde kennis en vaardigheden eigen kan maken. Beta's gaan kennelijk uit van reeds aanwezige kennis. Ik zie dat als mentaliteitsverschil.
Jep.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:44 schreef Koewam het volgende:
[..]
Krijgen wij op school gewoon hoor... Is toch het systeem van leenheer en landarbeider, toch?
Klopt. Mijn geschiedenisleraar heeft mijn interesse in geschiedenis om zeep geholpen. Hij gaf les, de klas speelde ondertussen kamertjeverhuur met elkaar in elkaars schrift.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:32 schreef Maeghan het volgende:
Van wiskunde heb ik helaas geen verstand, ik heb het na de 4e dan ook laten vallen. Maar dat had dan ook te maken met een docent in de 4e die drie fouten per minuut maakte en de korte tijd in de 5e dat ik het nog had waarbij er mensen door de klas renden en gilden, en de docent amper wat uitlegde. Slecht onderwijs maakt meer kapot dan je lief is.
Ik stel dan voor dat je dit soort zinnen eens letterlijk op een tentamen schrijft aan je hoogleraar en zijn reactie afwacht. Wellicht ga je dan begrijpen dat een dergelijke manier van redeneren het prima doet bij je maten in de kroeg, maar niet in een serieuze discussie.quote:Toch durf ik wel voor een flink aantal kratten bier te wedden dat ze waar zijn.
Beperkter is hier relatief. Het gaat het VO er niet om met elk profiel toegang te bieden tot evenveel studies. Heb ik mezelf beperkt als ik bijvoorbeeld door mijn keuze in plaats van 50 studies slechts 45 studies kan kiezen? Formeel en wiskundig gezien wel, maar in de praktijk maakt dat nauwelijks uit. Ik zal in mijn leven immers hooguit een paar studies kunnen gaan volgen. Ik zie het feit dat ik in het ene geval ruim 40 titels kan halen en in het andere geval 50 titels niet als beperking.quote:Geen klein gedeelte nee, maar het is wel een beperkter gedeelte.
Het enige dat feitelijk veranderd is de mogelijkheid om bepaalde andere studies te gaan volgen. Met het ene profiel kan ik 30 studies volgen. Neem ik wiskunde erbij, dan kan ik 40 studies volgen. Neem ik nog een ander vak erbij dan kan dit 45 worden. Wissel ik een vak in, dan kan dit 43 worden. Ik verbreed de keuzemogelijkheden door het toevoegen van vakken, maar dat impliceert niet dat die andere vakken niks leren. In tegendeel: juist een combinatie vakken zorgt voor een aantal keuzemogelijkheden. Zet je wiskunde erbij en haal je alle alfavakken weg, dan kan het best zo zijn dat het aantal studies dat toegankelijk is lager is. Ook dat zegt niet zoveel. Het hebben van keuze zegt niks iets over het niveau.quote:Als een paar uurtjes wiskunde al zoveel verandert voor die alfa-leerlingen .... Wat leren ze dan de rest van de tijd op school?
Ik doelde niet op de vaardigheid op zich. Ik doelde op het verschijnsel dat aansluiting gebaseerd op denkniveau iets anders is dan aansluiting gebaseerd op het veronderstellen dat een concrete vaardigheid aanwezig is.quote:Béta's gaan ook uit van vaardigheden. Die N&T'ers leren allemaal dingen wiskundig te bewijzen en zo.
tot 5, 6 jaar geleden ging het prima. Waarom moeten dan nu de unies zich aanpassen ?quote:Beta-studies zouden het, net als de andere studies, gewoon eens moeten proberen.
Aangenomen dat dit inderdaad een serieuze discussie is (een bewering waar jij geen bewijs voor geeft) en dat mijn uitspraken onwaar zijn, had jij als tegenstander van deze uitspraken al lang de onjuistheid aangetoond in plaats van te mekkeren dat ik de juistheid niet aantoon. De conclusie is dan ook dat ik gelijk heb of deze discussie niet serieus is.quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:45 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Ik stel dan voor dat je dit soort zinnen eens letterlijk op een tentamen schrijft aan je hoogleraar en zijn reactie afwacht. Wellicht ga je dan begrijpen dat een dergelijke manier van redeneren het prima doet bij je maten in de kroeg, maar niet in een serieuze discussie.
Een van de redenen om de tweede fase op het VO in te voeren was om de aansluiting met het Hoger Onderwijs te bevorderen. Het probleem van de gebrekkige aansluiting speelde destijds ook al. Dat het toen prima ging onderschrijf ik dus niet.quote:tot 5, 6 jaar geleden ging het prima.
Ik verwijs onder andere naar mijn verhaal over de invoering van de bachelor/masterstructuur. VO voert een nieuwe structuur in met als doel een betere aansluiting. In antwoord hierop voert het Hoger Onderwijs OOK een nieuwe structuur in waardoor er van een goede aansluiting niet veel meer overblijft. De BaMa is ondoordacht ingevoerd en daarom ben ik van mening dat ze de nadelen moeten compenseren. De tweede fase is zeker geen juweeltje en vaak ronduit slecht, maar het oude doctoraal was door zijn opbouwende moeilijkheidssysteem beter bestand tegen kennisachterstand dan de BaMa.quote:Waarom moeten dan nu de unies zich aanpassen ?
Maar het is toch raar dat een N&T-er zonder iets er bij te leren zo Nederlands mag doen en dat een C&M-er niet zo maar bij wiskunde kan binnen lopen? Natuurlijk, een studie Nederlands zal misschien moeilijker zijn voor die N&T-er, maar blijkbaar niet zo moeilijk dat ze geen N&T-ers meer mogen toe laten. Voor de C&M-er die wiskunde wil doen is dit wél het geval.quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:45 schreef Neuralnet het volgende:
Beperkter is hier relatief. Het gaat het VO er niet om met elk profiel toegang te bieden tot evenveel studies. Heb ik mezelf beperkt als ik bijvoorbeeld door mijn keuze in plaats van 50 studies slechts 45 studies kan kiezen? Formeel en wiskundig gezien wel, maar in de praktijk maakt dat nauwelijks uit. Ik zal in mijn leven immers hooguit een paar studies kunnen gaan volgen. Ik zie het feit dat ik in het ene geval ruim 40 titels kan halen en in het andere geval 50 titels niet als beperking.
[..]
Het enige dat feitelijk veranderd is de mogelijkheid om bepaalde andere studies te gaan volgen. Met het ene profiel kan ik 30 studies volgen. Neem ik wiskunde erbij, dan kan ik 40 studies volgen. Neem ik nog een ander vak erbij dan kan dit 45 worden. Wissel ik een vak in, dan kan dit 43 worden. Ik verbreed de keuzemogelijkheden door het toevoegen van vakken, maar dat impliceert niet dat die andere vakken niks leren. In tegendeel: juist een combinatie vakken zorgt voor een aantal keuzemogelijkheden. Zet je wiskunde erbij en haal je alle alfavakken weg, dan kan het best zo zijn dat het aantal studies dat toegankelijk is lager is. Ook dat zegt niet zoveel. Het hebben van keuze zegt niks iets over het niveau.
Precies, dus net als thabit zegt, het eerste heeft alleen nog maar het denkvermogen. Het tweede denkvermogen én kennis. Een niveauverschil dus.quote:Ik doelde niet op de vaardigheid op zich. Ik doelde op het verschijnsel dat aansluiting gebaseerd op denkniveau iets anders is dan aansluiting gebaseerd op het veronderstellen dat een concrete vaardigheid aanwezig is.
Het eerste stelt: je hebt het denkvermogen, maar nog niet de concrete invulling. Die gaan we je eerst nog leren. Het tweede stelt: je hebt het denkvermogen en we verwachten ook al (een deel van) de concrete invulling. Die gaan we niet eerst herhalen, maar we beginnen meteen iets hoger. Daarom zijn beta-studies over het algemeen moeilijker. De opstap is minder toegankelijk of sluit minder goed aan bij het niveau van het VO.
Sorry hoor, maar je mag van academische studenten wel verwachten dat ze Engels kunnen lezen. Ik ben HBO'er, ook al mijn literatuur is in het Engels en ik hoor zelden een klacht van een medestudent over het niet begrijpen van het Engels.quote:Een deel van de oplossing is mijn inziens nog steeds om een betere aansluiting te verzorgen. Beta-studies zouden het, net als de andere studies, gewoon eens moeten proberen. Begin met een overgangsvak om snel de vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om het begin van de studie te begrijpen. Het niet gebruiken van oude boeken met notaties die allang niet meer gebruikt worden is al een goede stap. Het gebruik van goede Nederlandstalige literatuur ook. Een boek dat duidelijk en goed mijn moerstaal spreekt is toch net iets beter dan een Engelstalig boek waardoor ik 6 jaar VWO als het ware in de prullenbak kan gooien. Dan doet men iets constructiefs in plaats van enkel zeuren.
Nee. Vergelijk maar eens een aantal studiegidsen. Bijvoorbeeld hier: http://www.rug.nl/wiskunde/onderwijs/studiegids. Merk op dat veel zaken van "toen" nu ook nog steeds gedoceerd worden.quote:Nou, bij de invoering van BaMa zijn de eerste paar jaren van de wiskunde-opleiding al behoorlijk verslapt hoor.
Zoals ik al zei toont dat aan dat opleidingen als Nederlands er beter voor gezorgd hebben dat hun opleiding toegankelijk is met een bepaald denkniveau door in te spelen op wat men geleerd heeft. Wiskunde speelt daar niet op in. Logischerwijs hebben ze daardoor ook meer klachten. Dat is, zoals ik ook al eerder zei, gewoon een verschillende manier van het inrichten en aansluiten. Wiskunde weigert die aansluiting en dwing daarmee af dat leerlingen op het VO meer wiskunde moeten volgen. Andere opleidingen doen dat veel minder. Het impliceert geen hoger niveau. Daarmee ontken ik niet dat er een niveauverschil kan bestaan tussen opleidingen.quote:Maar het is toch raar dat een N&T-er zonder iets er bij te leren zo Nederlands mag doen en dat een C&M-er niet zo maar bij wiskunde kan binnen lopen? Natuurlijk, een studie Nederlands zal misschien moeilijker zijn voor die N&T-er, maar blijkbaar niet zo moeilijk dat ze geen N&T-ers meer mogen toe laten. Voor de C&M-er die wiskunde wil doen is dit wél het geval.
1) Ik zeg niet dat ze geen Engels hoeven kunnen lezen. Ik stel dat het makkelijker wordt als men zijn moerstaal spreekt.quote:Sorry hoor, maar je mag van academische studenten wel verwachten dat ze Engels kunnen lezen. Ik ben HBO'er, ook al mijn literatuur is in het Engels en ik hoor zelden een klacht van een medestudent over het niet begrijpen van het Engels.
Daar is allang antwoord opgegeven. Met 150 verschillende opleidingen die allemaal op basis van dat argument ruimte kunnen claimen is dat onhaalbaar.quote:En waarom zou je die "overgangsvakken" niet gewoon op de middelbare school kunnen geven? Nou het antwoord is makkelijk, omdat ze bang zijn dat leerlingen blijven zitten. Mensen gaan veel te makkelijk over om vervolgens op de uni/hogeschool weer te blijven zitten.
Ja je kan het ook omdraaien natuurlijk. Nederlands pampert de studenten zó dat zelfs iemand die in de bovenbouw van het VWO van plan was om computerprogrammeur te worden, Nederlands mag studeren.quote:Op donderdag 9 februari 2006 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
Zoals ik al zei toont dat aan dat opleidingen als Nederlands er beter voor gezorgd hebben dat hun opleiding toegankelijk is met een bepaald denkniveau door in te spelen op wat men geleerd heeft.
Wiskunde speelt daar niet op in.
Kun je nagaan! Nederlands is zo makkelijk, dat zelfs leerlingen die van plan zijn chirurg te worden en niets van plan zijn met het vak Nederlands, het aankunnen!quote:Logischerwijs hebben ze daardoor ook meer klachten. Dat is, zoals ik ook al eerder zei, gewoon een verschillende manier van het inrichten en aansluiten. Wiskunde weigert die aansluiting en dwing daarmee af dat leerlingen op het VO meer wiskunde moeten volgen. Andere opleidingen doen dat veel minder. Het impliceert geen hoger niveau. Daarmee ontken ik niet dat er een niveauverschil kan bestaan tussen opleidingen.
Verder merk ik op dat wiskunde op sommige universiteiten, bv in Amsterdam, toegankelijk is met elk profiel als men in de keuzeruimte wiskunde B1,2 heeft gevolgd. Mag ik nu concluderen dat wiskunde makkelijk is omdat 1 vak de toegankelijkheid bepaalt? Dat lijkt me niet. Niet toevallig is Nederlands gewoon een verplicht vak. Dus geeft elk profiel toegang tot Nederlands. En elk profiel met wiskunde B1,2 geeft toegang tot wiskunde. Alleen is het zo dat het nemen van wiskunde B1,2 (door eigen keuze) te vermijden is
quote:2) Tussen Engels lezen en vakjargon in een vreemde taal begrijpen zit nogal een verschil.
Dan moeten er maar minder mensen naar het VWO.quote:Daar is allang antwoord opgegeven. Met 150 verschillende opleidingen die allemaal op basis van dat argument ruimte kunnen claimen is dat onhaalbaar.
Dat iemand computerprogrammeur wil worden is nooit een criterium voor toelating. Toelating is gebaseerd op vakkeuze. Iedereen die Nederlands volgt op het VO kan Nederlands studeren. Iedereen die wiskunde b12 volgt op het VO kan wiskunde studeren. Precies hetzelfde principe. Het zegt totaal niks over de moeilijkheid, het niveau of de aansluiting.quote:Ja je kan het ook omdraaien natuurlijk. Nederlands pampert de studenten zó dat zelfs iemand die in de bovenbouw van het VWO van plan was om computerprogrammeur te worden, Nederlands mag studeren.
Zo kan ik ook een redenering maken. Ik ben van plan om putjesschepper te worden, ik neem C&M als profiel en omdat ik graag de inhoud van een put bereken ook nog wiskunde b12. Vervolgens kan ik gewoon wiskunde gaan studeren. Dat komt omdat wiskunde zo makkelijk is dat zelfs iemand met de ambitie om putjesschepper te worden het kan. Dergelijke redeneringen grenzen aan de waanzin en zijn totaal niet interessant om verder op in te gaan.quote:Kun je nagaan! Nederlands is zo makkelijk, dat zelfs leerlingen die van plan zijn chirurg te worden en niets van plan zijn met het vak Nederlands, het aankunnen!
Ik had het specifiek over vakjargon. Kennelijk ben je wel van menig dat mensen op het VO weten wat er bedoeld wordt, maar weet je het zelf niet. Dat zijn vakspecifieke termen, woorden en definities uit een vakgebied. Zoals "positief recht" jargon is dat uit de Rechtsgeleerdheid komt, "topologie" uit de wiskunde en ITIL een term is uit de ICT. Je kan niet van leerlingen verwachten dat ze bij de start van hun studie dergelijke vakjargon in het Engels begrijpen. Meestal hebben ze die termen niet eens in het Nederlands gehoord.quote:Ik vind dat academici moeten kunnen communiceren met mensen over de grens over hun vakgebied. Ook als ze een oplossing voor een probleem op internet zoeken, moeten ze toch echt geen moeite hebben met een Engelstalige website over hun probleem. Anders is het snel gedaan met onze kenniseconomie.
Ik heb het overduidelijk niet over ruimte in de zin van ruimte om leerlingen te huisvesten. Ik heb het over ruimte in het leerplan. Het is praktisch onmogelijk om voor tientallen opleidingen extra stof op het VO aan te bieden. Wat wil je? 150 opleidingsspecifieke wensen integreren in het VO? Daar is geen tijd voor. Het is ook totaal niet wenselijk gezien het algemene karakter van het VO.quote:Dan moeten er maar minder mensen naar het VWO.
Ja ik.quote:Op donderdag 9 februari 2006 22:40 schreef Koewam het volgende:
Zinloze discussie met vele valse dilemma's. Iedereen probeert zijn mening door te duwen op basis van (vaak) onjuiste feiten.
Heeft een van jullie de tweede fase doorlopen?
Gelukkig heb jij wel de juiste feiten. Deel ze met ons!quote:Zinloze discussie met vele valse dilemma's. Iedereen probeert zijn mening door te duwen op basis van (vaak) onjuiste feiten.
Ja, ik ook.quote:Op donderdag 9 februari 2006 22:40 schreef Koewam het volgende:
Zinloze discussie met vele valse dilemma's. Iedereen probeert zijn mening door te duwen op basis van (vaak) onjuiste feiten.
Heeft een van jullie de tweede fase doorlopen?
Doe es niet zo tof.quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:08 schreef MrBean het volgende:
[..]
JE MAAKT EEN GRAPJE.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |