abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 februari 2006 @ 19:26:47 #44
8369 speknek
Another day another slay
pi_34689746
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:06 schreef McCarthy het volgende:
Ze willen dus wiskunde makkelijker maken (echt moeilijk was het al niet. toch?)
Ja, wiskunde is een studie die algemeen bekend staat alleen maar corpsballen aan te trekken die tijdens de colleges liggen te snurken en de nachten doorhalen in de kroeg.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 1 februari 2006 @ 19:55:03 #45
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34690768
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 19:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, wiskunde is een studie die algemeen bekend staat alleen maar corpsballen aan te trekken die tijdens de colleges liggen te snurken en de nachten doorhalen in de kroeg.
ik had het over het VWO
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 1 februari 2006 @ 20:05:18 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_34691199
Oh op die manier. Nouja, Wiskunde B is ook op het VWO altijd het moeilijkste vak geweest.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_34709981
quote:
Ook bèta’s rekenen matig
door Gonny ten Haaft

Eerstejaars studenten in de bèta-studierichtingen kunnen niet goed genoeg rekenen. Op de middelbare school waren dit de betere exacte leerlingen, maar eenmaal op de hogeschool of universiteit moeten zij bijgespijkerd worden. „Als je hun uitlegt hoe je 11/24 + 13/36 moet optellen, reageren ze heel schattig.”
Een eerstejaars bètastudent slaakte laatst een diepe zucht toen hij wéér een som moest oefenen. „Vwo staat toch voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, niet voor nabereidend middelbaar onderwijs?”, voegde hij zijn docent op de universiteit toe.

Net als veel andere studenten is hij verbaasd over alles wat hij níet op het vwo heeft geleerd. In het hoger onderwijs moeten eerstejaars bètastudenten breuken kunnen optellen, haakjes kunnen uitwerken en formules uit het hoofd kennen. Dat kunnen ze vaak niet, zo blijkt uit de zogeheten instaptoetsen die universiteiten en hogescholen hen, om hun niveau te toetsen, bij de start van hun studie laten maken.

„Soms zakt 80 tot 90 procent”, constateert Jan van der Craats, hoogleraar wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam. „Vijf jaar geleden zou iedereen zijn geslaagd.” Veel universiteiten geven nu zelf maar bijspijkercursussen, opdat hun studenten zo snel mogelijk wel over de vereiste kennis en vaardigheden beschikken.

Van der Craats ergerde zich zo aan de gebrekkige wiskundekennis van middelbare scholieren, dat hij een boek schreef om deze leemte op te vullen. ’Basisboek wiskunde’ heet het toepasselijk, daar het de meest basale wiskunde-onderdelen (zoals getallenrijen, vergelijkingen, functies en meetkunde) behandelt.

Duizenden studenten oefenen nu ijverig tijdens hun eerste jaar op zijn lesstof. „Een repareerboek noem ik het”, foetert Van der Craats, „Het is een schande dat dit nodig is. Het gewone, elementaire oefenwerk is verdwenen op de middelbare school.”

Rein Nobel, universitair docent econometrie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, is minstens zo bezorgd. „Minstens een keer per week verbaas ik me over de wonderlijke lacunes in de kennis van mijn studenten”, vertelt hij . „Hun algebraïsche vaardigheden schieten tekort, haakjes uitwerken vinden ze moeilijk, het ontbinden van een getal in priemfactoren vinden ze lastig.”

Voorbeelden? Nobel heeft er legio. „Neem de formule (a + b)² = a² + 2ab + b². Daar maakt menig student fouten mee. Ook breuken: bij 11/24 + 13/36 weten ze niet dat je naar het kleinste gemene veelvoud – in dit geval 72 – moet zoeken. Als je hun vervolgens uitlegt hoe het moet, reageren ze heel ontwapenend, heel schattig.”

Volgens Dirk Siersma, voorzitter van Deltawis, een samenwerkingsverband van diverse reken- en wiskundeorganisaties, is deze slechte aansluiting ook ’erg lastig’ voor de hogescholen. „Ook op de exacte richtingen van het hbo moeten de eerstejaars met formules kunnen rekenen, maar dat kunnen ze vaak niet.”

Of het nu gaat om een studie natuurkunde, wiskunde, scheikunde, geneeskunde of econometrie, studenten moeten wel degelijk logisch kunnen nadenken, vindt de bèta-wereld unaniem. Ze moeten begrijpen wat ze doen, zelf formules kunnen afleiden.

„De abstracte wiskunde, zoals breuken met letters, is de taal van de wetenschap”, zegt Siersma. „Maar 1/a + 1/b is voor veel studenten al moeilijk. Aan echte begripsvorming komen ze vaak niet toe.”

„Als je wiskunde als instrument wilt kunnen toepassen”, vult Van der Craats aan, „moet je eenvoudige formules kunnen manipuleren, welke exacte studie je ook kiest. In de techniek wemelt het van de formules, studenten moeten de ene wet van de andere kunnen afleiden.”

Toch, zegt Jan de Lange, directeur van het Freudenthal Instituut (het landelijk expertisecentrum voor reken- en wiskundeonderwijs), hebben de universiteiten ook boter op hun hoofd. „Ze zaten erbij toen de profielen voor de tweede fase in het voortgezet onderwijs werden opgesteld. Die profielen moesten heel selectief worden, vonden zij.”

„Maar nu de profielen er eenmaal zijn, laten ze iedereen op de universiteit toe.” Ook wie een profiel met weinig exacte vakken heeft gekozen is welkom.

Over de oorzaken van de gebrekkige wiskundekennis is de bètawereld minder unaniem. Velen noemen de twee grote onderwijshervormingen van de jaren negentig: eerst de invoering van de basisvorming voor de onderbouw, later de tweede fase voor de bovenbouw. Inhoudelijk is het vak hierdoor verschraald, luidt de kritiek, en in aantal uren is het vak gereduceerd.

Marian Kollenveld, voorzitter van de vereniging van wiskundeleraren, betreurt het achteraf dat haar vereniging bij de invoering van de basisvorming zo braaf is geweest. „Wij hebben er toen ernstig voor gepleit om wiskunde op twee niveaus in te voeren. De Tweede Kamer heeft dat toen afgewezen en wij zijn daar, door een soort ingebakken bravigheid, denk ik, in meegegaan. Dit verklaart voor een belangrijk deel het gebrek aan algebraïsche vaardigheden: voor leerlingen aan de onderkant is het programma te zwaar, aan de bovenkant te licht.”

Haar vereniging was nauw betrokken bij de samenstelling van de profielen voor de tweede fase. Op papier waren de wiskundedocenten – uiteindelijk–- tevreden over de inhoud en samenstelling van de pakketten, maar bij de invoering liep het mis.

„Ineens was er geen geld meer voor docenten om zich bij te scholen”, vertelt Kollenveld. „Sommige docenten hebben dit toen zelf gedaan, anderen niet. Ook voor nieuwe wiskundeboeken was er veel te weinig tijd. En dan komt er nu alweer, vanaf 2007, een nieuwe hervorming aan.”

Bovendien wijzen diverse bèta-vertegenwoordigers erop dat leerlingen hun docenten te weinig zien. „Bovenbouwleerlingen moeten vooral zelfwerkzaam zijn”, zegt Kollenveld. „Abstracte wiskunde is daar te moeilijk voor, docenten hebben te weinig tijd om hun uitleg te geven en te helpen.”

De abstracte wiskunde staat overigens nog wel degelijk in de examenprogramma’s van de middelbare scholen. Dat zegt echter weinig, heeft hoogleraar Jan van der Craats ervaren. Zelf was hij jarenlang voorzitter van de wiskundesectie van de Cevo, de commissie die de kwaliteit van de eindexamens bewaakt. „Ja, het staat erin. En toch beheersen ze het niet.”

Eindexamens zijn namelijk niet sturend, verklaart de hoogleraar, maar volgend. „De opstellers van de opgaven zijn immers docenten: zij kijken wat er in de schoolboeken staat en maken de opgaven vervolgens zo, dat de gemiddelde leerling een 7 haalt. Als dat niet gebeurt, is het land te klein,”

Zelfs de Cevo, weet Van der Craats, heeft daar geen invloed op. „Als de opgaven op tafel liggen, kunnen de commissieleden hooguit nog een klein beetje bijsturen. Ook deze mensen hebben vooral één grote zorg: halen voldoende leerlingen hun examen?”
Bron: Trouw - 14-01-2006
pi_34711025
Gewoon het vwo moeilijker maken... Ik heb me mateloos geïrriteerd aan het feit dat ik op et vwo geen ruk hoefde te doen en toch wel met een 7 mn eindexamen heb gehaald en dat ik nu sommige basis algebra niet snap omdat ik et simpel weg nooit heb gehad... En ik studeer niet eens wiskunde maar economie
ik ben sowieso da bomb
pi_34712588
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 13:45 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Gewoon het vwo moeilijker maken... Ik heb me mateloos geïrriteerd aan het feit dat ik op et vwo geen ruk hoefde te doen en toch wel met een 7 mn eindexamen heb gehaald en dat ik nu sommige basis algebra niet snap omdat ik et simpel weg nooit heb gehad... En ik studeer niet eens wiskunde maar economie
Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan!
pi_34755018
volgens iemand uit de nwd(bijeenkomst van wisk leraren enzo) is de kans momenteel zeer klein
dat D-mogelijkheid wordt ingevoerd....

maar ze zijn nog bezig met alternativen
verlegen :)
  zondag 5 februari 2006 @ 12:39:23 #51
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34755084
Veel scholen gaan het vak gewoon niet geven, kost teveel geld en is niet verplicht.
  zondag 5 februari 2006 @ 14:39:53 #52
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34760446
Wiskunde A1, A2, B1, B2, C, D. Waar eindigen we? Wiskunde Z? En waar gaat het dan allemaal over. Wat was er mis met wiskunde A en B. Duidelijk en overzichtelijk. B voor de mensen die exact wilden. A voor de rest
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_34760993
Vroeger, dat wil zeggen voor het mammoetsysteem, werden verschillende onderdelen van de wiskunde als aparte vakken gegeven. Zo had je een vak algebra, een vak meetkunde, een vak goniometrie, etc. Ik snap sowieso niet waarom dat allemaal samengevoegd moet worden en als 1 vak "wiskunde" gedoceerd wordt.
pi_34761346
quote:
Wat was er mis met wiskunde A en B. Duidelijk en overzichtelijk.
Precies. Die duidelijkheid zou ik ook graag weer terug willen zien in het voortzet onderwijs.

De klacht dat het VO moeizaam aansluit op het universitaire onderwijs is er altijd al geweest. Feit is dat het voortgezet onderwijs breed is opgezet en basisvaardigheden tracht aan te leren met als doel dat leerlingen toegang kunnen krijgen tot tientallen opleidingen. Het is per se NIET de bedoeling dat er specifiek wordt opgeleid tot het niveau van 1 studie.

Dat betekent gewoon dat er niet al te diep op de stof in kan worden gegaan. Beta-faculteiten zijn altijd al arrogant geweest door te stellen dat leerlingen op het VO in elk geval tot een hoog niveau op hun vakgebied moeten worden opgeleid. Daar is het VO niet voor bedoeld. Er zijn namelijk nog 200 opleidingen die dat OOK kunnen vinden. Wat voor situatie krijgen we als elke opleiding een hoger niveau gaan eisen? Moeten we dan ALLE vakken moeilijker maken om in hun wensen te voorzien? Wat mij betreft niet. Ik ben blij dat ik nog een breed vakkenpakket kon volgen. De verdieping komt later in de universitaire studie wel als iemand ECHT voor een studie heeft gekozen.

Verder schrijf ik een deel van de problemen toe aan de bachelor/master structuur. 5 jaar geleden (in de oude structuur) begon men bij het beginniveau. Men startte met een inleiding in het vakgebied die zeer algemeen alle deelgebieden aanstipte zodat de student wist hoe de studie in elkaar zat. Daarna gaf elk deelgebied een inleiding waarbij het voorgaande werd herhaald en waardoor men er dieper op in ging. Vervolgens werd 1 van die vakgebieden gekozen en in de latere jaren van de universiteit verder uitgediept. Net zolang totdat men gespecialiseerd was. Dus van algemeen naar specifiek, van laag niveau naar een steeds moeilijker niveau.

Tegenwoordig is dat principe losgelaten. Studenten krijgen allerlei vakken die qua moeilijkheidsgraad net iets te hoog zijn voor iemand die NET naar de universiteit komt. Daar staat tegenover dat de meeste bachelor vakken van gelijkwaardig niveau zijn. Het wordt niet moeilijker. Ook mastervakken zijn niet per definitie moeilijker dan bachelorvakken. Of te wel: er is 1 globaal niveau die nooit voldoet. Aan het begin niet omdat het te hoog is. Aan het eind niet omdat met het eindniveau nauwelijks iets fatsoenlijks te doen is.

Kortom: we hebben de afgelopen 10 jaar het onderwijs verder verkracht door diverse nieuwe systemen. Waarom besteedt niemand daar aandacht aan?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 5 februari 2006 @ 15:27:16 #55
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34762256
quote:
Op zondag 5 februari 2006 15:02 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Precies. Die duidelijkheid zou ik ook graag weer terug willen zien in het voortzet onderwijs.

De klacht dat het VO moeizaam aansluit op het universitaire onderwijs is er altijd al geweest. Feit is dat het voortgezet onderwijs breed is opgezet en basisvaardigheden tracht aan te leren met als doel dat leerlingen toegang kunnen krijgen tot tientallen opleidingen. Het is per se NIET de bedoeling dat er specifiek wordt opgeleid tot het niveau van 1 studie.

Dat betekent gewoon dat er niet al te diep op de stof in kan worden gegaan. Beta-faculteiten zijn altijd al arrogant geweest door te stellen dat leerlingen op het VO in elk geval tot een hoog niveau op hun vakgebied moeten worden opgeleid. Daar is het VO niet voor bedoeld. Er zijn namelijk nog 200 opleidingen die dat OOK kunnen vinden. Wat voor situatie krijgen we als elke opleiding een hoger niveau gaan eisen? Moeten we dan ALLE vakken moeilijker maken om in hun wensen te voorzien? Wat mij betreft niet. Ik ben blij dat ik nog een breed vakkenpakket kon volgen. De verdieping komt later in de universitaire studie wel als iemand ECHT voor een studie heeft gekozen.
Hier heb je wel een punt. Nu zijn het alleen de beta`s die een hoger niveau willen voor hun vak. Waar eindigt het?
- de talenstudies willen een hoger niveau op de middelbare school voor talen
- de economische studies willen hoger niveau van economie
- de cultuurstudies willen een hoger niveau van culturele vakken
- etc.
pi_34763177
Maar misschien gaat de aansluiting van HAVO/VWO naar die studies wel goed in tegenstelling tot naar de beta-studies waarbij men nog geen integraal kan berekenen etc. Ik weet het ook niet hoor (!) maar als er nu geen problemen zijn met de aansluiting naar die studies dan hoeft het niet hoger terwijl er bij de beta's wel iets blijkt te ontbreken als ze aan een beta-opleiding beginnen.
pi_34763396
Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z'n kleine broertje voor school moest maken of zo.
  zondag 5 februari 2006 @ 16:54:00 #58
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34765055
Hup, niveau voor de alfa en gamme studies ook omhoog dan!
pi_34765141
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:02 schreef Stretto het volgende:
Ik heb gehoord dat het aantal werkstukken nu flink wordt verminderd. In 5vwo hebben wij er 10 dit jaar..... en vorig jaar hadden we er maar 1.
Geen wonder dat we niet echt veel tijd over hebben om onze tijd te besten aan bijv. wiskunde.
10 voor verschillende vakken neem ik aan?
pi_34765267
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:03 schreef thabit het volgende:
Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z\'n kleine broertje voor school moest maken of zo.
Mn vriendin doet het ook, en ik moet zeggen dat ik het niet echt vind te vergelijken met de middelbare school. Natuurlijk worden er ook enquetes en dergelijke afgenomen, maar daar zit veel meer diepgang in dat dan je op het VWO had.
pi_34765809
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 14:30 schreef Koewam het volgende:

[..]

Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan!
kul.
pi_34781785
quote:
Maar misschien gaat de aansluiting van HAVO/VWO naar die studies wel goed in tegenstelling tot naar de beta-studies waarbij men nog geen integraal kan berekenen etc. Ik weet het ook niet hoor (!) maar als er nu geen problemen zijn met de aansluiting naar die studies dan hoeft het niet hoger terwijl er bij de beta's wel iets blijkt te ontbreken als ze aan een beta-opleiding beginnen.
Aangezien veelal enkel de beta-studies klagen, is het aannemelijker dat er bij de beta-studies zelf iets niet in orde is. Geen enkele studie krijgt een volledige aansluiting die tot de puntjes is geregeld. Het voortgezet onderwijs is immers algemeen en niet specifiek. Zelfs studies waarbij er enige aansluiting is zoals studies met gelijke namen als de schoolvakken is die aansluiting er nauwelijks. Wat moeten studies dus doen? Zorgen dat het niveau oppikbaar is door mensen die een VWO diploma hebben gehaald. Ik hoor Rechten ook niet klagen dat beginnende studenten niet weten wat positief recht is. Dat moeten ze dus leren. Daar ligt mijn inziens het probleem van de beta-vakken: te hoog beginnen om in principe helemaal niet veel hoger te eindigen. Ik zie liever: laag beginnen en hoog eindigen.
quote:
Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z'n kleine broertje voor school moest maken of zo.
Sure dude. Iedereen kent wel een situatie waarin een activiteit van iemand prutswerk is of lijkt. Ik zie ook voldoende hoogopgeleiden aan het werk waarbij ik denk: "DAT kan ik ook". Wat zegt dat nou helemaal? Op basis van dat ene voorbeeld enkel dat jij het werk niet op waarde kan schatten. Knappe jongen hoor die op basis van een paar getikte A4'tjes een hele studie kan beoordelen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34783148
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 14:30 schreef Koewam het volgende:

[..]

Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan!
Ik zal het je nog sterker vertellen. Voor mn studie economie moest ik verplicht wiskunde hebben gehad op het vwo en was het vwo vak economie geen vereiste, gevolg: Sommige vakken in mn eerste jaar was de helft iets wat ik al had gehad op het vwo (terwijl ik aanneem dat iedereen die economie een interessante studie vindt het vak ook op de middelbare heeft gehad...) terwijl bij wiskunde ik de basis algebra op de uni misde en dat wel had 'gehad'...

PS
Bedankt maar ik wist natuurlijk al jaren dat ik rete slim ben
ik ben sowieso da bomb
pi_34787585
quote:
Op maandag 6 februari 2006 01:48 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:

.....terwijl bij wiskunde ik de basis algebra op de uni misde en dat wel had 'gehad'...

PS
Bedankt maar ik wist natuurlijk al jaren dat ik rete slim ben
Ja, ik dacht als niemand em inkopt doe ik het wel.
pi_34795710
quote:
Op maandag 6 februari 2006 10:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, ik dacht als niemand em inkopt doe ik het wel.
Je maakt misbruik van de situatie
ik ben sowieso da bomb
pi_34797713
Ach, als ik kijk hoeveel mensen gezakt zijn op een simpele toets als 'statistiek' bij mij op de HBO, waarbij ECHT geen moeilijke dingen worden gevraagd. (zeg... het uitrekenen van de mediaan, tekenen van een boxplot, kruisdiagrammetjes)
pi_34799324
quote:
Op maandag 6 februari 2006 00:47 schreef Neuralnet het volgende:

Ik zie liever: laag beginnen en hoog eindigen.
[..]
Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?

En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.

Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren:
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_34799725
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:02 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?

En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.

Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren:
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid.
(1+3)/(1+4) = 4/5 en da's niet hetzelfde als 3/4 Bedoel je (a*b)/(a*c)?
pi_34799933
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:12 schreef fallrite het volgende:

[..]

(1+3)/(1+4) = 4/5 en da's niet hetzelfde als 3/4 Bedoel je (a*b)/(a*c)?
Ik wees op een veelvoorkomende fout.
Ik zet er geen =-teken tussen hoor.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_34800778
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:02 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?

En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.

Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren:
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid.
Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.
pi_34801189
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:02 schreef Wackyduck het volgende:

[..]
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
Dat heb ik in de 4e klas havo b1 gehad.

Alleen ik weet het niet meer
  maandag 6 februari 2006 @ 17:57:42 #72
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34801199
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:42 schreef thabit het volgende:

[..]

Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.
blaat blaat blaat
blaat blata blaat
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 6 februari 2006 @ 18:03:47 #73
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34801358
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:42 schreef thabit het volgende:

Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.
Er is nog meer in het leven om te kunnen dan wiskunde. Wat toevallig dat wiskundigen vaak compleet contactgestoord zijn.
pi_34801425
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:03 schreef nickybol het volgende:

[..]

Er is nog meer in het leven om te kunnen dan wiskunde. Wat toevallig dat wiskundigen vaak compleet contactgestoord zijn.
Maar contactgestoorden met een wiskundeknobbel helpen wel ons verder met hun berekeningen aan allerlei technische zaken Naja, je snapt wat ik bedoel heh. Ik zie soms wel eens lui rondlopen in de beta-gebouwen waarvan je gelijk zegt, ja, ik kan wel begrijpen dat je een beta studie hebt gekozen ( ) maar toch, ze kunnen best bezig zijn met een zeer goede scriptie en later een mooi steentje bijdragen aan allerlei onderzoeken
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:17 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Ik wees op een veelvoorkomende fout.
Ik zet er geen =-teken tussen hoor.
Ok ok
  maandag 6 februari 2006 @ 18:06:59 #75
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_34801441
quote:
Op maandag 30 januari 2006 00:16 schreef Roöaän het volgende:
1) ze moeten ook die grafische rekenmachine maar eens het raam uit gooien.
2) mijn zogenaamde pilot-middelbare school heeft er prima voor gezorgd dat ik qua wiskunde een totale achterstand had (en heb) op medestudenten. Aangezien het vwo sowieso al totaal demotiverend was heb ik vervolgens niet eens meer de moeite genomen om bij te schaven. En hier zitten we dan 7 jaar later .
Moet zeggen dat de als heilig beschouwde GR een enorm pauper ding is, daardoor is het echt enorm schraal geworden met de wiskunde. Ik had liever de basis gehad zonder de GR zodat ik daarop verder kon, dan dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Alles wat er aan wiskunde gedaan is moest met een GR, en het liefst met bepaalde formules erbij, en dan doe MATH>submenu 4, keuze mogelijkheid 8 en dan heb je de CDF van een functie te pakken...... das toch triest, je leert niet eens meer wat een CDF is, en waar je het voor kunt gebruiken bij een kansfunctie. Je hoeft alleen maar die leuke grap van de juiste toets vinden kunnen reproduceren.
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
pi_34801713
quote:
Op zondag 5 februari 2006 14:53 schreef thabit het volgende:
Vroeger, dat wil zeggen voor het mammoetsysteem, werden verschillende onderdelen van de wiskunde als aparte vakken gegeven. Zo had je een vak algebra, een vak meetkunde, een vak goniometrie, etc. Ik snap sowieso niet waarom dat allemaal samengevoegd moet worden en als 1 vak \"wiskunde\" gedoceerd wordt.
HBS-b eindexamen: analytische wiskunde, stereometrie en goniometrie.
de HBS ofwel Hogere Burgerschool was de voorloper van het Atheneum

Vermoedelijk zijn die wiskundevakken op een hoop geveegd om ruimte te scheppen voor eigentijdsere vakken zoals maatschappijleer, gezondsheidskunde, milieukunde, ... .
  maandag 6 februari 2006 @ 18:16:58 #77
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34801739
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:06 schreef fallrite het volgende:

[..]

Maar contactgestoorden met een wiskundeknobbel helpen wel ons verder met hun berekeningen aan allerlei technische zaken Naja, je snapt wat ik bedoel heh. Ik zie soms wel eens lui rondlopen in de beta-gebouwen waarvan je gelijk zegt, ja, ik kan wel begrijpen dat je een beta studie hebt gekozen ( ) maar toch, ze kunnen best bezig zijn met een zeer goede scriptie en later een mooi steentje bijdragen aan allerlei onderzoeken
[..]

Ok ok
Alleen om even het misverstand van thabit uit de weg te ruimen dat als je iets anders doet dan beta, je meteen niets kunt.
pi_34802158
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:03 schreef nickybol het volgende:

[..]

Er is nog meer in het leven om te kunnen dan wiskunde. Wat toevallig dat wiskundigen vaak compleet contactgestoord zijn.
"Kun je niets dan ben je breed ontwikkeld. Kun je iets (in dit geval wiskunde, maar mag voor mij part ook iets anders zijn) dan ben je contactgestoord."
In de psychologie valt deze denkwijze onder cognitieve dissonantie te classificeren.
  maandag 6 februari 2006 @ 18:33:25 #79
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34802234
Lees mijn post hierboven. Dat iets anders zei je er eerst nog niet bij.
pi_34802332
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:33 schreef nickybol het volgende:
Lees mijn post hierboven. Dat iets anders zei je er eerst nog niet bij.
Ik heb ook nergens gezegd dat "iets" alleen binnen wiskunde valt. Dat jij dat wel zo interpreteerde zegt een hoop over je.
pi_34802515
Deze afgestudeerd wiskundige, die nu wiskundeles geeft op een middelbare school, volgt dit topic met veel interesse.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 6 februari 2006 @ 18:42:55 #82
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_34802574
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:41 schreef -J-D- het volgende:
Deze afgestudeerd wiskundige, die nu wiskundeles geeft op een middelbare school, volgt dit topic met veel interesse.
Men neme 30 GR'ss, en 1 open raam....

Doe het JD, asjeblieft, doe het voor die arme kinders
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
pi_34802579
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:42 schreef hollander76 het volgende:

[..]

Men neme 30 GR'ss, en 1 open raam....

Doe het JD, asjeblieft, doe het voor die arme kinders
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 6 februari 2006 @ 18:58:13 #84
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34803134
.

[ Bericht 52% gewijzigd door McCarthy op 06-02-2006 19:30:14 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_34808677
quote:
Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?
Nee. Als je goed hebt opgelet dan had je opgemerkt dat met "laag beginnen" een niveau bedoeld wordt waarop iemand met het VWO denkniveau kan instromen. Je begint met een algemeen overzicht van het vakgebied en met het bijschaven met kleine elementaire zaken.
quote:
En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.
Lezen is een basisvaardigheid. Klopt. Rekenen is ook een basisvaardigheid van hetzelfde kaliber ter vergelijking. Taal met een in het Hoger Onderwijs gebruikte opleidingsspecifieke vaardigheid vergelijken slaat pas nergens op.

Verder houdt het VWO denkniveau in dat als iemand van het VWO komt hij voldoende heeft geoefend met begrippen dat hij in staat is om een nieuw begrip, dat hij dus nog niet kent, relatief snel te leren. Zeuren dat hij het nieuwe begrip niet kent is niet aan de orde. Hetzelfde geldt voor exacte vakken: het is voldoende dat iemand voldoende kennis heeft gemaakt met rekenen en onder ogen heeft gehad wat variabelen betekenen. Het is voldoende als hij op basis van die kennis snel in staat is om de 1/(1/a) te begrijpen. Dat moet je hem dus WEL vertellen aan het begin van zijn studie. Er vanuit gaan dat hij het wel weet is dom. Het vertellen doet eerder goed dan kwaad: voor de slimmen een goede herhaling, voor de tragere scholier een handreiking om aansluiting te vinden. Zet dat soort elementaire zaken op een rij en laat dat deel uit maken van het eerste vak. Academische vaardigheden worden toch ook onderwezen? We gaan er toch ook niet per definitie van uit dat ze DAT al beheersen?

Het voortgezet onderwijs is bedoeld om tot een algemeen niveau op te leiden waarmee men zich snel bepaalde kennis eigen kan maken. Opleidingsspecifieke details leren zijn niet nuttig aangezien er tientallen vervolgopleidingen bestaan. De vaardigheid OM het te leren indien nodig is vanwege het algemene karakter van het onderwijs veel belangrijker.
quote:
Alles wat er aan wiskunde gedaan is moest met een GR, en het liefst met bepaalde formules erbij, en dan doe MATH>submenu 4, keuze mogelijkheid 8 en dan heb je de CDF van een functie te pakken......
Ik weet niet welke methode je moest gebruiken, maar Getal en Ruimte kent sinds de invoering van de GR wel degelijk een uitleg waarvoor een functie gebruikt kan worden. Je mag het eerst op je GR doen en daarna moet het ook zonder. Ze maken zelfs een onderscheid tussen "los op" en "los algebraïsch op". Nogal logisch, want ook op het eindexamen bepaald dat onderscheid of de GR wel of niet ingezet kan worden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34809810
Om het vereenvoudigen van 1/(1/a) nu een vaardigheid van academisch niveau te noemen gaat me wel wat ver, Neuralnet.

Maar goed, op zich zit er wel een punt in dat mensen geen basale vaardigheden hoeven te beheersen. Er zitten namelijk niet alleen nadelen maar ook voordelen aan. Zo had ik een keer 4 cd's gekocht voor (toen nog) 40 gulden per stuk. Volgens de kassajuffrouw kostte me dat 4x40=120 gulden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')