bronquote:Zij weten ALLES van u
Door OLOF VAN JOOLEN en KEES WESSELS
ROTTERDAM - Elke burger kan politie en justitie achter zich aan krijgen zonder iets te hebben misdaan. Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.
Doordat opsporingsinstanties verbanden tussen deze onschuldige informatie mogen leggen, kan iemand plotseling worden aangemerkt als verdachte.
Het wetsvoorstel van minister Donner (Jusititie) dat dit mogelijk maakt, ligt bij de Tweede Kamer. Politie en justitie zouden nog meer bevoegdheden krijgen om iedereen in de gaten te houden.
Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie. Deze gegevens kunnen straks in een dossier worden gestopt en aan elkaar worden gekoppeld.
Deskundigen zien echter grote gevaren in deze privacybeperkende maatregelen. ,,Iedereen is nu bij voorbaat verdacht, pas in tweede instantie wordt vastgesteld of iemand onschuldig is,’’ waarschuwt Jan van Dijk, hoogleraar toegepaste communicatiewetenschappen van de Universiteit Twente.
Zijn Leidse collega Hans Franken, hoogleraar informatierecht en Eerste-Kamerlid voor het CDA, gaat nog een stap verder. ,,Burgers verliezen rechten waarvoor hard is gevochten. Zo creëren we een samenleving die is gebaseerd op wantrouwen, terwijl mensen juist op de overheid moet kunnen vertrouwen.’’
Een groot bijkomend risico is volgens de digitale burgerorganisatie Bits of Freedom (BOF) het gevaar van uitlekken of verkeerd gebruik van gevoelige gegevens. ,,Als al die informatie in een groot politiepakhuis komt, zijn er altijd mensen die zich niet kunnen bedwingen en even kijken met wie Katja Schuurman belt. Dat is uit oogpunt van privacy volstrekt onacceptabel,’’ zegt Maurice Wessling van BOF.
Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) erkent dat er maatregelen op stapel staan die het recht op privacy kunnen beperken. Maar hij vindt dat privacy en veiligheid niet recht tegenover elkaar staan.
,,De balans is verstoord door de veranderde dreiging waarmee wij te maken hebben. Het kabinet heeft de dure plicht die balans te herstellen. Wie alleen oog heeft voor de volle ontplooiing van ieders vrijheden, neemt een onverantwoord risico.’’
En ik zou niet eens opkijken als het door een sukkelmeerderheid (ik heb niks te verbergen, dus het zal wel goed zijn) wordt aangenomenquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:05 schreef Monus het volgende:
[..]
bron
Dit natuurlijk allemaal om onze veiligheid te waarborgen.
Daar lijkt het idd wel op. Straks kun je bepaalde boodschappen niet meer doen omdat je dan gelijk verdacht bent.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Big brother is watching you. Ok, 22 jaar later dan ene Orwell dacht, maar langzaam maar zeker gaan we die kant op. Om de haverklap mogen we weer een stukje privacy inleveren om het land 'veiliger' te maken.
naam: aliquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik kocht in november een Koran. Ik ga er maar van uit dat ze me volgen.
Als mensen in wilde weg verbanden gaan leggen kan het maar zo lijken dat je dit wel hebt....quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:24 schreef TonnyD.Sacrell het volgende:
Ach wat maakt mij het uit. Ik heb toch niets te verbergen?![]()
Dat is ook nog een gevaar inderdaad. Zeker als je kijkt hoe men de laatste tijd met vertrouwelijke gegevens omspringt bij verschillende overheidsinstanties. En ik vind al dat veel dingen de overheid niks aan gaan, laat staan de bakker op de hoek van de straat, om maar iets te noemen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
En straks liggen deze gegevens ook op straat of bij Peter R.
Niet zo somber doen!!quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
En straks liggen deze gegevens ook op straat of bij Peter R.
Hoe willen ze nou in hemelsnaam iemands hobby registreren? Of er uberhaupt conclusies aan verbinden?quote:Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.
Dossier is ook weer zo'n groot woord. In Duitsland deden ze dit ook ten tijde van de RAF. Rasterfahndung heet dat. Als iemand naar Paksitan op vakantie gaat, het anarchy cookbook in de bibliotheek leent, geld ontvangt uit Saoedi-Arabie en zo nu en dan een zak kunstmest koopt dan kan je hem eens wat scherper in de gaten houden. Dus het is wel handig en je privacy wordt maar minimaal aangetast omdat je dit van 15 miljoen mensen moeilijk in de gaten kunt houden. Hooguit verdachte gevallen kun je echt goed in de gaten houden.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:51 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Hoe willen ze nou in hemelsnaam iemands hobby registreren? Of er uberhaupt conclusies aan verbinden?
Je mobieltje is op de plek van transactie van jouw pinpas tijdens het afrekenen van een biertje bij de lokale tennisclub, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:51 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Hoe willen ze nou in hemelsnaam iemands hobby registreren? Of er uberhaupt conclusies aan verbinden?
Het is misschien makkelijk om Orwell erbij te halen, maar als ik dit lees, vind ik het zeker niet onterecht om dat te doen.quote:Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie.
Degene die aan het doorslaan is, zijn personen zoals jij!! Ik kan je nu al met zekerheid vertellen dat er nooit iemand veroordeeld zal worden omdat hij kunstmest koopt. Maar wanneer deze persoon in een flat woont, 1ton kunstmest bestelt en banden heeft met terroristen dan mag er van mij best automatisch een digitaal belletje gaan rinkelen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:19 schreef Sapstengel het volgende:
Het kabinet begint een beetje door te slaan. De hobbies van mensen bijhouden. Dus als je het leuk vind om raketten te maken ben je een verdachte, omdat je die mogelijk tegen de Nederlandse samenleving kan gebruiken ofzo
.
Dat is ook waar het stuk gaat lopen. In Oost-Duitsland was dit ook waarom op een gegeven moment een derde van de bevolking betrokken was bij de Stasi. Alleen om alle data te kunnen analyseren al.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:49 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
Niet zo somber doen!!
De AIVD zal deze dossiers gaan beheren en zoals algemeen bekend is zijn die héél goed in het geheim houden van documenten!![]()
Maar zonder dollen: dat zal dan wel een enorm werkgelegenheids project worden om van 16 miljoen Nederlanders te gaan uitpluizen of ze misschien verdachte sites bezoeken én vreemde dingen kopen én ook nog eens een keertje op vakantie gaan naar een potentieel kamp voor terroristen in opleiding....
quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:02 schreef Brammetje het volgende:
[..]
Degene die aan het doorslaan is, zijn personen zoals jij!! Ik kan je nu al met zekerheid vertellen dat er nooit iemand veroordeeld zal worden omdat hij kunstmest koopt. Maar wanneer deze persoon in een flat woont, 1ton kunstmest bestelt en banden heeft met terroristen dan mag er van mij best automatisch een digitaal belletje gaan rinkelen.
Het is juist een hele goede zaak om al deze gegevens te koppelen. Wat denken jullie zelf, dat we in de toekomst minder last gaan krijgen van terroristenen en andere gasten die ons rechtsysteem om zeep willen helpen. Nee tuurlijk niet, dat wordt alleen maar erger. Over 20 jaar wonen er hier meer dan 7 miljoen moslims.
Ik lig er dan ook niet wakker van dat mijn levensgegevens worden vastgelegd. Veel plezier er mee zou ik zeggen bij mij valt toch niets te vinden.
Inderdaad. Ik lees regelmatig dat ze over 10 jaar in de meerderheid zijn, dus dit lijkt me onzin.quote:
Zo'n figuur zal zich toch ook al begeven in kringen die toch al in de gaten worden gehouden lijkt me. Ik vind het persoonlijk erg draconische maatregelen voor een zeer gering nut. Iedereen wordt gezien als een potentiele verdachte en bovendien zijn de dingen die je noemt niet eens strafbaar.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:57 schreef Overlast het volgende:
[..]
Dossier is ook weer zo'n groot woord. In Duitsland deden ze dit ook ten tijde van de RAF. Rasterfahndung heet dat. Als iemand naar Paksitan op vakantie gaat, het anarchy cookbook in de bibliotheek leent, geld ontvangt uit Saoedi-Arabie en zo nu en dan een zak kunstmest koopt dan kan je hem eens wat scherper in de gaten houden. Dus het is wel handig en je privacy wordt maar minimaal aangetast omdat je dit van 15 miljoen mensen moeilijk in de gaten kunt houden. Hooguit verdachte gevallen kun je echt goed in de gaten houden.
Maar het is natuurlijk makkelijk om Orwell erbij te halen.
Rekening houdend met het feit dat niet alleen die informatie aanwezig is, maar ook die van de andere 16 miljoen inwoners. Want je kunt de informatie wel hebben, je moet er ook nog van op de hoogte zijn. En je moet ook de tijd nemen het te bestuderen, eventueel linken met informatie over andere personen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:09 schreef OpenDeur het volgende:
Zijn er trouwens ook onderzoeken gedaan naar het nut hiervan; hoeveel procent van de misdaden in het verleden zouden voorkomen kunnen zijn als we toen dergelijke informatie hadden?
1984 ging toch ergens anders over hoorquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Big brother is watching you. Ok, 22 jaar later dan ene Orwell dacht, maar langzaam maar zeker gaan we die kant op. Om de haverklap mogen we weer een stukje privacy inleveren om het land 'veiliger' te maken.
Juist. Het lijkt mij dat je geautomatiseerde analyse toe moet passen, maar dan nog blijf je duizenden 'verdachten' overhouden. En stel je hebt iemand op een flat genaamd Ali Chemicali met 200 kilo kunstmest, dan heb je in principe nog niets aan bewijsmateriaal, dus de preventieve werking zal zeer gering zijn.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Rekening houdend met het feit dat niet alleen die informatie aanwezig is, maar ook die van de andere 16 miljoen inwoners. Want je kunt de informatie wel hebben, je moet er ook nog van op de hoogte zijn. En je moet ook de tijd nemen het te bestuderen, eventueel linken met informatie over andere personen.
Lijkt me een aardige database worden. Ik zou er niet graag iets in moeten vinden.
quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:22 schreef Tafkahs het volgende:
het zou leuk zijn als er een publicatie gemaakt werd van de boeken die vanaf 2006 minder uitgeleend worden
noem jij eens een andere reden dan?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:05 schreef Monus het volgende:
Dus wanneer over 10 jaar de moslims de baas zullen zijn en wij hebben te leven volgens de wetten van de islam (waar ik al niet in geloof) dan hebben de moslims alle data om bijvoorbeeld te gaan kijken wie een ongelovige, homo, lonsdaler of anders denkende is en kan ze zo oppakken zonder er zelf maar moeite voor de opsporing te doen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:02 schreef Brammetje het volgende:
[..]
Het is juist een hele goede zaak om al deze gegevens te koppelen. Wat denken jullie zelf, dat we in de toekomst minder last gaan krijgen van terroristenen en andere gasten die ons rechtsysteem om zeep willen helpen. Nee tuurlijk niet, dat wordt alleen maar erger. Over 20 jaar wonen er hier meer dan 7 miljoen moslims.
Ik lig er dan ook niet wakker van dat mijn levensgegevens worden vastgelegd. Veel plezier er mee zou ik zeggen bij mij valt toch niets te vinden.
Voorals nog hebben we veel meer overlast van Donner dan van iemand anders. Of heb je een persoon in gedachte? Net of dit terroristen stopt.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:02 schreef Brammetje het volgende:
[..]
Degene die aan het doorslaan is, zijn personen zoals jij!! Ik kan je nu al met zekerheid vertellen dat er nooit iemand veroordeeld zal worden omdat hij kunstmest koopt. Maar wanneer deze persoon in een flat woont, 1ton kunstmest bestelt en banden heeft met terroristen dan mag er van mij best automatisch een digitaal belletje gaan rinkelen.
doet me idd ook ergens aan denkenquote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:30 schreef Monus het volgende:
[..]
Dus wanneer over 10 jaar de moslims de baas zullen zijn en wij hebben te leven volgens de wetten van de islam (waar ik al niet in geloof) dan hebben de moslims alle data om bijvoorbeeld te gaan kijken wie een ongelovige, homo, lonsdaler of anders denkende is en kan ze zo oppakken zonder er zelf maar moeite voor de opsporing te doen.![]()
Gezien de huidige politieke activiteit van onze moslime medelanders geloof ik er niets van dat het over 10 jaar zover is.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:30 schreef Monus het volgende:
[..]
Dus wanneer over 10 jaar de moslims de baas zullen zijn en wij hebben te leven volgens de wetten van de islam (waar ik al niet in geloof) dan hebben de moslims alle data om bijvoorbeeld te gaan kijken wie een ongelovige, homo, lonsdaler of anders denkende is en kan ze zo oppakken zonder er zelf maar moeite voor de opsporing te doen.![]()
nee het is: "ik heb niks te verbergen, dus ik maak me er niet druk om..."quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:08 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
En ik zou niet eens opkijken als het door een sukkelmeerderheid (ik heb niks te verbergen, dus het zal wel goed zijn) wordt aangenomen![]()
Het wordt tijd dat D'66 eens de boel opblaast. En nee, dan doel ik niet op een terroristisch aanslag.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:38 schreef Tazzzje het volgende:
Jezus heel dat K*t kabinet is aan t doorslaan...
Ze lezen Fok!quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik zou ook wel eens willen weten welke sites Donner zoal bezoekt. En Remkes. Zeker als ze dat vanuit hun kantoortje in Den Haag doen, als ze eigenlijk werken op onze kosten. Puik idee.
Vraag hierin is natuurlijk 'who watches the watchmen'?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:41 schreef manny het volgende:...
En ja, natuurlijk is het wel zaak dat er controle plaatsvindt op de manier waarop die gegevens gebruikt worden, maar het zou toch zonde zijn om deze mogelijkheden niet te gebruiken; terwijl het wel kan helpen..
Dat mannetje heeft dan een druk baantje om 16.4 miljoen mensen in de gaten te houden.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:45 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Vraag hierin is natuurlijk 'who watches the watchmen'?
Leuk zo'n controlerende instantie maar wie/wat waart hen vrij van corruptie? Wat gebeurt er als een grote criminele organisatie een mannetje heeft binnen zo'n groep?
Dat is me een vergelijking zegquote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:41 schreef manny het volgende:
criminelen / terroristen mogen natuurlijk wel gebruik maken van de digitale mogelijkheden die er zijn. Vandaag nog actueel, weliswaar op een ander vlak (skype gereedschap voor criminelen). Maar als de overheid een aantal bestanden aan elkaar wil koppelen waarmee ze goede dingen kunnen doen, dan beginnen we weer te piepen.
Ze kunnen in principe ook elke brief eerst lezen alvorens het door te sturen. Mooi manquote:En ja, natuurlijk is het wel zaak dat er controle plaatsvindt op de manier waarop die gegevens gebruikt worden, maar het zou toch zonde zijn om deze mogelijkheden niet te gebruiken; terwijl het wel kan helpen..
Als je zo redeneert kan de politie zijn werk niet doen, want wat als een grote criminele organisatie een mannetje heeft binnen zo'n groep de politie.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:45 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Vraag hierin is natuurlijk 'who watches the watchmen'?
Leuk zo'n controlerende instantie maar wie/wat waart hen vrij van corruptie? Wat gebeurt er als een grote criminele organisatie een mannetje heeft binnen zo'n groep?
Welke goede dingen kunnen er gedaan worden door databestanden te koppelen ? als je dat niet wil zien, dan houdt het even op denk ik.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:49 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Dat is me een vergelijking zeg. En welke goede dingen kunnen er gedaan worden door databestanden te misbruiken en privacy te laten verworden tot een hol begrip?
[..]
De politie houdt niet bij welke boeken je leent, wat je uitgavenpatroon is, wat je favoriete groente is en al dat soort zaken.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:50 schreef manny het volgende:
[..]
Als je zo redeneert kan de politie zijn werk niet doen, want wat als een grote criminele organisatie een mannetje heeft binnen zo'n groep de politie.
Ik heb het er al in eerdere posts over gehadquote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:53 schreef manny het volgende:
[..]
Welke goede dingen kunnen er gedaan worden door databestanden te koppelen ? als je dat niet wil zien, dan houdt het even op denk ik.
Ik zeg niet dat ze hun werk niet kunnen doen, ik durf echter wel te beweren dat niet alle 'oom-agenten' 100% eerlijk zijn. Corruptie speelt overal.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:50 schreef manny het volgende:
[..]
Als je zo redeneert kan de politie zijn werk niet doen, want wat als een grote criminele organisatie een mannetje heeft binnen zo'n groep de politie.
DOSquote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:53 schreef Toeps het volgende:
Hahaha, alsof de overheid dat soort krachtige systemen uberhaupt heeft. Ik heb een tijdje bij de belastingdienst gewerkt, en daar zijn de systemen voor WOZ-waarde, aangifte en banksaldo nieteens aan elkaar gekoppeld. Nee, alles draait daar nog onder DOS en zo.
Het downloaden van geleverde data, het koppelen van de databases, en queries runnen daartegen kan door 1 man gedaan worden vanuit zijn luie stoel op elke plek van de wereld.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:48 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Dat mannetje heeft dan een druk baantje om 16.4 miljoen mensen in de gaten te houden.
Over de bewaarplicht van ISP's is in ieder geval heel veel te vinden.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:01 schreef One_of_the_few het volgende:
Zijn er al meedere bronnen buiten het AD om?
Ik bedoelde dit plannetje van Donner...quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:04 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Over de bewaarplicht van ISP's is in ieder geval heel veel te vinden.
Dat is denk ik het minst erge wat kan gebeuren denk ik zo. Ik denk aan een intimiderende overheid.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:03 schreef Toeps het volgende:
En die database lijkt me niet zo'n lekker idee. Kijk, dat je de sociale dienst automatisch aan de belastingdienst koppelt, oke. Nu gaat dat nog met de hand, ook iets met privacy. Dat vind ik onzin.
Maar wat je waar koopt?! Stel je voor dat je een of ander populair geil wijf bent, soort Katja Schuurman van deze tijd, en iemand lekt naar de Prive dat je condooms hebt gekocht, of een zwangerschapstest. Lijkt me niet zo prettig.
Waar post je dan vandaan? Want dit is sinds afgelopen 1 januari werkelijkheid hoor. Elke opsporingsambtenaar kan nu inzien welke boeken je leent.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:32 schreef Repeat het volgende:
Privacy is een groot goed, en dat moet je je niet zomaar laten afnemen. Het gaat ze gewoon geen reet aan welke boeken ik leen in de bibliotheek
Dit wordt echt de druppel, zo gauw als ze dit doorvoeren ben ik weg.
Jij vieze hetero. Nu gaan ze je grijpen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:27 schreef Herald het volgende:
oh nee eh, nu staat geregistreerd dat ik naar het meisjesforum ben gegaan
Deze punt zal als uitermate verdacht worden gekwalificeerd... u bent gewaarschuwd.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:02 schreef RichardQuest het volgende:
.
Met het verschil dat er tot nu toe geen dossier van wordt gemakt en straks wel. Ik vind dit echt niet kunnen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:24 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Want dit is sinds afgelopen 1 januari werkelijkheid hoor. Elke opsporingsambtenaar kan nu inzien welke boeken je leent.
Psies, die hoge heren laten zichzelf echt wel buiten schot. Die hoeven namelijk geen bommen te plaatsen/melden om hun zin te krijgen, ze zitten immers al waar ze willen. Dan is het alleen zaak om daar ongewenste elementen weg te houden. Wat dus heel makkelijk is als politieke tegenstanders in alles gemonitord wordenquote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:19 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Met het verschil dat er tot nu toe geen dossier van wordt gemakt en straks wel. Ik vind dit echt niet kunnen.
Jij hebt toen die sporttas-actie toch opgezet? Ik was/ben er het niet mee eens, je schiet er namelijk niks mee op. Maar ik begrijp je doel wel. Dit kan echt niet langer. Er moet nu wat gebeuren in de politike om dit te stoppen. Samen met het idee van haatzaaien kunnen ze je straks voor ongeveer alles opppakken.
Het zal wel niet snel gebeuren, maar het feit dat het vrij makkelijk rechtmatig kan moet je als land niet willen. Een systeem is nooit 100% dicht.
Iedereen doet wel eens iets strafbaars, misschien pakken ze je voor belastingontduiking, fout parkeren, afval in de tuin verbranden, wietplanten op de zolder of iets anders, gewoon omdat je interesses aanleiding waren tot een onderzoek.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:17 schreef Bombie het volgende:
Maar serieus... wat kunnen ze nou doen?!
Stel dat ze mij als verdacht aanmerken omdat ik boeken over seriemoordenaars lees, en op internet schrijf dat ik soms een vertrouwd en puur gevoel krijg van immorele daden die mensen blijken te plegen. Ze kunnen er je niet voor vastzetten. En als ze dat wel kunnen, openen ze mogelijk Pandora's doos, want een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Dus wat willen ze nou?
Heb je dat verhaal gehoord van die vrouw die tot moslim is bekeerd? Daar vielen ze het huis binnen. Ze werd gevolg, hinderlijk gevolgd. Op rare tijdsdtippen gebeld, bedreigd. de rechter heeft het verboden, maar het schijn toch door te gaan. er moet een nieuw proces zodat de rechter niet alleen zegt dat het niet mag maar er ook consequenties uit voort komen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:17 schreef Bombie het volgende:
Maar serieus... wat kunnen ze nou doen?!
Stel dat ze mij als verdacht aanmerken omdat ik boeken over seriemoordenaars lees, en op internet schrijf dat ik soms een vertrouwd en puur gevoel krijg van immorele daden die mensen blijken te plegen. Ze kunnen er je niet voor vastzetten. En als ze dat wel kunnen, openen ze mogelijk Pandora's doos, want een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Dus wat willen ze nou?
Zwaar op tegen, maar ik begrijp wel hoe het zo gekomen is.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:05 schreef Monus het volgende:
[..]
bron
De politiek wil graag dus van elke burger een dossier aanleggen over wat hij leest, wat hij koopt, waar hij naar toe reist, wie hij belt, welke internet pagina's hij bekijkt, en wat voor hobby's iemand heeft.
quote:
Helaas lijkt het daaropquote:Op zaterdag 28 januari 2006 22:55 schreef Meki het volgende:
zo gaat Nederland nog aparte wijken aanleggen waar alleen blanken mogen komen ?
jeetje mina we gaan weer terug in de jaren 30 weet Nederland niet wat vrijheid is ???
Ik heb hier ook liggen, alsmede Mein Kampf en wat andere maffe zooi, moet ik lekker zelf weten lijkt me zo. Dat hoeft de overheid niet te weten, al helemaal niet vast te leggen, en er conclusies aan verbinden is al helemaal walgelijk.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:57 schreef Overlast het volgende:
[..]
Dossier is ook weer zo'n groot woord. In Duitsland deden ze dit ook ten tijde van de RAF. Rasterfahndung heet dat. Als iemand naar Paksitan op vakantie gaat, het anarchy cookbook in de bibliotheek leent, geld ontvangt uit Saoedi-Arabie en zo nu en dan een zak kunstmest koopt dan kan je hem eens wat scherper in de gaten houden. Dus het is wel handig en je privacy wordt maar minimaal aangetast omdat je dit van 15 miljoen mensen moeilijk in de gaten kunt houden. Hooguit verdachte gevallen kun je echt goed in de gaten houden.
Maar het is natuurlijk makkelijk om Orwell erbij te halen.
Juist, een zeer wezenlijk risico dat je verleden je je hele leven blijft achtervolgen. Dat, terwijl je, juist in je jeugd, dwalingen moet kunnen maken voor wat betreft ideologie en interesses. Dat is juist waar opgroeien en leren om gaat.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:14 schreef marcb1974 het volgende:
Dat wordt dus opletten wat je doet, waar je dat doet, waarmee, etc.
Ben je 9 en moet je een werkstuk maken voor school over iets, pas maar op dat je niet de verkeerde boeken haalt in de bibliotheek
De kans voor, tijdens en ná 9/11 om bij een terroristische aanslag om het leven te komen is zo onnķemelijk klein, dat dat geen enkele draconische maatregel zoals deze rechtvaardigt.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:02 schreef Brammetje het volgende:
Wie zou ze missen dan? Buiten de directe familie dan...quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:40 schreef Aurelianus het volgende:
Het wordt tijd dat D'66 eens de boel opblaast. En nee, dan doel ik niet op een terroristisch aanslag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |