Dus, wat is er te zien? Wat is er te doen? Hoe kom ik aan een hotel als ik eenmaal in Budapest aankom? Alle tips zijn welkom!
Er is heel veel te zien in Budapest, het bezit een rijk en gevarieerd cultuur getuige de vele monumenten. Er is zeer veel te vinden op Internet over Hongarije, de volgende link helpt je misschien iets verder.
http://www.magyar.f2s.com/budapest.htm
en het barst van de lekkere wijven, ook niet onbelangerijkquote:Op maandag 15 november 2004 09:59 schreef FormerlyKnownAs het volgende:
Budapest is fantastisch, de meest fantastische stad van Europa
Sukkel...boedapest is superrrr mooiquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Nouuuuuuuu, dat betwijfel ik ten zeerste.
... om verder te gaan over alles wat wel gevaarlijk is, zoals muggen en teken in de zomer.quote:Budapest poses no health risk and the water is perfectely safe
Ben het helemala met je eensquote:Op donderdag 30 maart 2006 00:20 schreef DutchTrain het volgende:
Afgelopen weekend naar Budapest geweest en ik kan zeggen dat deze stad zeker indruk heeft gemaakt. Maar ik moet zeggen zowel goede als slechte indrukken.
Allereerst kan ik zeggen dat eze stad echt een prachtige stad geweest moet zijn zo'n 70 jaar geleden, met de grote boulevards met vele art nouveau gebouwen en enkele grootse monumenten als de burcht, de verschillende bruggen en de markthallen. Maar helaas heeft de tijd hier stilgestaan op een verkeerd moment... veel gebouwen zijn vies en vervallen en de tweedeling tussen arm en rijk is op iedere straathoek te merken.
Dit gevoel werd nog eens versterkt door de kale bomen en het relatief koude weer, dat er voor zorgde dat de stad misschien wat minder levendig was als later in het voorjaar. Dat bleek wel toen het één avond iets warmer was en de terrassen aan de Liszt Ferenc Ter overvol zaten en er direct volop straatleven was.
Nog iets dat echt opviel was de onachtzaamheid van het personeel in restaurants. Het eten is er goed betaalbaar (10-15 euro voor complete maaltijd) en de kwaliteit erg wisselend, maar het personeel was op één uitzondering na totaal ongeïnteresseerd.
Maar Budapest is zeker een stad die ik over een paar jaar weer terug wil zien. Het is een aanrader voor een ieder die een weekendje weg wil naar een stad waar je goedkoop kan eten en genoeg kan zien en doen in een weekend.
[afbeelding][afbeelding]
De funicular naar de burcht // Het parlement
[afbeelding][afbeelding]
Heldenplein // Markthallen
Ik heb ooit midden in het centrum gestaan met m`n tent. Zal is ff zoeken of ik dat adres nog heb.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 10:57 schreef Roellio het volgende:
Hoever is het vliegveld uit het centrum, kun je er vlakbij het centrum ook kamperen met een tent?
Ligt er aan welk vliegveld je aankomt. Er zijn er 2. Maar over het algemeen moet je eerst een busje nemen naar het metrostation en dan verder. Houdt er rekening mee dat je alleen in Forinten kan betalen en de geldautomaten het niet doen in de low-cost terminal.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 10:57 schreef Roellio het volgende:
Ik vlieg volgende week zondag op Boedapest. Hoever is het vliegveld uit het centrum? Wat zijn een beetje de toffe tenten waar ik pils moet gaan drinken etc.
Probeer je toch www.couchsurfing.com of hospitalityclub.orgquote:Op zaterdag 29 juli 2006 11:08 schreef Roellio het volgende:
Ja, op zich wil ik liever in een hostel, maar 4 dagen na mijn aankomst begint het Sziget festival, en ik vrees dat daardoor alle Hostels vol zijn.
Kan, maar ik vind het altijd leuker om met andere rondreizende jongeren te socializen. Dat kan ik hostels altijd perfect.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 11:10 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Probeer je toch www.couchsurfing.com of hospitalityclub.org
=> http://wizzair.com/travelinfo_airportaccess12.shtmlquote:Op zaterdag 29 juli 2006 11:09 schreef Roellio het volgende:
Sunday, 06 Aug 06
Flight W6 220
Depart Amsterdam at 18:00 and arrive in Budapest-Terminal 1 at 19:50
Terminal-1
quote:Op zaterdag 29 juli 2006 11:08 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Ligt er aan welk vliegveld je aankomt. Er zijn er 2. Maar over het algemeen moet je eerst een busje nemen naar het metrostation en dan verder. Houdt er rekening mee dat je alleen in Forinten kan betalen en de geldautomaten het niet doen in de low-cost terminal.
Eten en drinken zie boven: Liszt Ferenc Tér is the place to be
Wodka genoeg iddquote:Op zaterdag 18 november 2006 14:07 schreef Eggos het volgende:
Ik ga 15 feb t/m 18 feb naar budapest! echt lachwekkend gewoon wat ik kwijt ben voor een ticket en hotel! totaal namelijk 120 euro pp!!! temperatuur is best koud in februari ofnie? ze zullen vast wel vodka hebben om je warm te houden!
De 'locals' gebruiken nog steeds die vage schortjes, maar de toeristen mogen gewoon normale badkleding aan. In 2005/2006 heb ik 3 keer in het Gellert hotel overnacht en het is heerlijk om 's ochtend voor een vergadering even het bad te bezoeken (en al helemaal als je de avond ervoor een beetje meer bier gedronken hebt dan strikt noodzakelijk)!quote:Op zondag 19 november 2006 00:44 schreef Vava het volgende:
[..]
We zijn toen naar het Gellert bad geweest, toen mocht je geen badkleding aan maar kreeg je een vaag schortje voor![]()
En welk hotel is dat dan? Het goedkope ticket heb ik ook al... wij gaan 4 tot 9 feb. Zijn nog op zoek naar logies.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:07 schreef Eggos het volgende:
Ik ga 15 feb t/m 18 feb naar budapest! echt lachwekkend gewoon wat ik kwijt ben voor een ticket en hotel! totaal namelijk 120 euro pp!!! temperatuur is best koud in februari ofnie? ze zullen vast wel vodka hebben om je warm te houden!
Ticket met Skyeurope 48 euro pp retour incl. bel. etc.quote:Op maandag 20 november 2006 02:07 schreef BrusselseSpruit het volgende:
[..]
En welk hotel is dat dan? Het goedkope ticket heb ik ook al... wij gaan 4 tot 9 feb. Zijn nog op zoek naar logies.
Zo diep in de nacht als je maar wil.quote:Op zondag 25 februari 2007 13:42 schreef HuHu het volgende:
Nu rest er nog 1 dringende vraag: hoe is het uitgaansleven daar? Gaat alles om 01:00 al op slot, of kun je tot diep in de nacht kroegen en discotheken vinden waar je goed uit kan gaan?
Het zit behoorlijk verspreid. Het is handig om iets als een Lonely Planet te hebben van de stad. De leukste plekken vond ik trouwens de openlucht kroegen van scholen en culurele centra.quote:Op zondag 25 februari 2007 13:52 schreef HuHu het volgende:
Oké, dat is mooi. Maar zijn er ook veel kroegen en discotheken te vinden? En in welke wijk zijn die te vinden, of zit het echt verspreid door de stad?
Ik weet zo zonder kaart even niet welke wijk dat is, maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld in welk deel van de stad dan ook. Sowieso ben je met een groepje, toch?quote:Het appartement wat ik heb gevonden zit vlakbij metrostation Astoria in wijk VII. Is dat een goede wijk, of kan je daar beter niet komen?
Astoria is vrijwel in het (winkel-)centrum. Lijkt mij geen probleem. Meeste uitgaansgelegenheden zijn op (15-20min) loopafstand vanaf daar tussen Opera en Oktagon.quote:Op zondag 25 februari 2007 13:52 schreef HuHu het volgende:
Oké, dat is mooi. Maar zijn er ook veel kroegen en discotheken te vinden? En in welke wijk zijn die te vinden, of zit het echt verspreid door de stad?
Het appartement wat ik heb gevonden zit vlakbij metrostation Astoria in wijk VII. Is dat een goede wijk, of kan je daar beter niet komen?
Wij konden de eerste nacht ons appartement al niet terugvinden.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:14 schreef HuHu het volgende:
Alhoewel... als je dronken bent moet je nog wel terug.
Zoals Dr.Nikita ook zegt is er een heel goed OV en goedkoop OV. Da's vooral overdag handig, want de metro's scheiden er al redelijk vroeg mee uit. Het scheelt je enorm veel lopen als je een kaart koop voor de metro die je een aantal dagen kunt gebruiken.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:51 schreef HuHu het volgende:
Veel lopen is geen probleem, we zijn wel wat gewent. Ik zag dat er aardig wat metro-stations waren, dus dat is mooi. Lekker makkelijk naar mooie plaatsen toe reizen.
Dat is ongeveer 2 uur met de trein. Kijk van te voren wel vanaf welk station je moet vertrekken. Síofok is de dichtsbijzijnde plek aan het meer. Balatonfüred wellicht de interessantstequote:Op zondag 25 februari 2007 14:51 schreef HuHu het volgende:
Ik lees ook dat het Balaton meer vlakbij Budapest is. Is het een beetje te doen om daar een keer naar toe te gaan met de bus of trein?
Nee, ik woon niet in Budapest zelf maar 35 km zuidelijk daarvan in een dorpje met veel rust en ruimte.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 22:36 schreef n8 het volgende:
Nikita, je woont in budapest?
Ik ook, mag ik vragen wat je doet? ben je aan t studeren iod?
ennuh voor degene die nog heen gaan: zeker 's nachts de citadella beklimmen (bij de Szabadsag-szobor) het uitzicht dat je daar hebt is ultiem!!
en niet het 8ste district in gaan!! de stad is veilig op dat district na. veel plezier!!
Want?quote:Op maandag 22 oktober 2007 21:37 schreef misteriks het volgende:
Hurayzzz, ik ben geen ezel; 2 keer geweest ; maar die 3e keer zal er hopelijk nooit van komen ! imo meest irritante hoofdstad in centraal/oost-europa
hongaren zijn een eigenzinnig onvriendelijk eiland in hun regio; de taal, hyper onvriendelijke mensen, geen bal te doen; vuile en onveilige districten, bedelaars, alcohol en aggresieve sfeer in de nacht, lange afstanden, prostitutie, dure prijzen in het centrum en , al bij al; een rotsfeer te vergelijken met de vele leukere hoofdsteden in ALLE aangrenzende landen.quote:
Ik neem aan dat het nog niet tijdens aankomende zomer is? Tijdens de zomer periode ken ik er wel eentje waar je goedkoop met zo veel mensen kunt overnachten. Verder heb ik eigenlijk altijd alleen maar in kleinere backpackers hostels gezeten, ik neem aan dat je met z'n allen op 1 locatie wilt zitten? Er zijn vast wel grotere hostels die het hele jaar open zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.quote:Op maandag 22 oktober 2007 11:24 schreef Scylla het volgende:
Schopje voor dit topic
Ik moet een reis organiseren voor plus minus 45 man, en we doen onder andere Budapest aan. Kent iemand nog een goed en goedkoop hostel aldaar?
Je rijdt gewoon door van die buitenwijken, daar is niet zo veel aan, je ziet vooral wegen, maar je zit er gelukkig niet zo heel lang in, afhankelijk welke lijn je pakt, 10 of 20 minuten. Met het openbaar vervoer is wel een stuk goedkoper dan met zo'n transfer. Het kost je maar 2 ov kaartjes heen en weer 2 terug (of iets meer kaartjes als je nog wilt overstappen) en die kosten nog geen euro per stuk en je kunt ze ook met 10 of 20 tegelijk kopen dan is het goedkoper maar je kunt ook een kaartje voor 1 of meerdere dagen kopen, zie ook: http://www.bkv.hu/english/jegyek/index.htmlquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 22:52 schreef Gert het volgende:
is het "leuk" om met de bus vanaf het vliegveld naar dat metrostation te rijden?
Wizzair, waar wij mee vliegen, biedt een retourtransfer naar Budapest-centrum aan voor 17,5 euro p.p.
Tips mbt leuke dingen in Budapest zijn ook welkom. Niet de burcht en de baden, maar bijv: een tof restaurant, of iets anders wat je niet direct in een reisgids vindt maar wèl erg tof is.
Waarschijnlijk is dat bedrag wat jij noemde van 17,50, wel retour. Je hebt tenmiste van die Airportminibusjes, die kosten zoiets voor een retour, dat kun je terplekke boeken op het vliegveld, je kunt altijd nog kijken als je daar bent of je lekker makkelijk doet en zo'n minibusje regelt (die zet je af voor deur waar je wezen moet) of toch met het ov gaat, niet dat dat ingewikkeld is trouwens.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 00:04 schreef Gert het volgende:
Hmm.. dat scheelt inderdaad wel érg veel geld, 4 euro of 35 euro.
Bedankt voor de tip!
Ah, daar ben ik ook een avondje geweest, echt maf-coole kostuums die ze daar hebben..quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
Nog een tip: de beste restaurant die ik ben tegengekomen.
Wel reserveren.
Sir Lancelot
en zonder bestek in houten nappen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:40 schreef AS_R het volgende:
[..]
Ah, daar ben ik ook een avondje geweest, echt maf-coole kostuums die ze daar hebben..
Haha jah!quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:44 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
en zonder bestek in houten nappen.
Het is elke dag druk daar, soms een maand van te voren reserveren.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:50 schreef AS_R het volgende:
[..]
Haha jah!Het was wel erg druk die avond..
Vorige week vrijdag nog.quote:Wanneer ben jij in BP geweest?
Dat kan ik me voorstellen, apart restaurantjequote:Op dinsdag 12 februari 2008 17:43 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Het is elke dag druk daar, soms een maand van te voren reserveren.![]()
[..]
Nice... dan woon je aan het Balaton meer?quote:Vorige week vrijdag nog.
Woon 35 km zuidelijk van BP.
Daar heb ik nooit gegeten. In BP ga ik niet zo vaak uit. Korterbij zijn veel goede restaurants.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 17:59 schreef AS_R het volgende:
[..]
Dat kan ik me voorstellen, apart restaurantje![]()
Ik heb in 2006 een half jaar in BP gewoond, ging vaak eten bij Don Pepe, vlakbij de WestEnd shopping centre![]()
[..]
Het Balatonmeer ligt 100 km zuidwestelijk van BP.quote:Nice... dan woon je aan het Balaton meer?
Aha, ja idd, het meer is iets meer zuidelijker lolquote:Op dinsdag 12 februari 2008 18:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Daar heb ik nooit gegeten. In BP ga ik niet zo vaak uit. Korterbij zijn veel goede restaurants.
[..]
Het Balatonmeer ligt 100 km zuidwestelijk van BP.
Ik woon recht onder BP in een klein dorpje aan de oostkant en vlak aan de Donau.
Ik spreek het mijn hele leven al, is mijn moedertaal. Maar eerlijkheidshalve, ik beheers het Nederlands beter in geschrift dan het Hongaars daar ik mijn opleidingen in NL deed en praktisch mijn hele leven in NL heb doorgebracht.quote:Op woensdag 13 februari 2008 08:22 schreef AS_R het volgende:
[..]
Aha, ja idd, het meer is iets meer zuidelijker lol![]()
Ben je het fantastisch eenvoudige (ahum) Hongaars al een beetje meester?
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:31 schreef zonneke het volgende:
DR Nikita ; klein vraagje , ik heb iemand leren kennen die in een dorpje vlakbij BP woont , op zijn Hongaars uitgsproken heet het : PAGE ken je het? hoe wordt het in het nederlands of in het hongaars geschreven?
Alvast bedankt voor de info.
oh wacht ff...quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:18 schreef zonneke het volgende:
Pécs heb ik ook al gevonden maar dat blijkt het niet te zijn , hoever ligt deze stad van BP ? ligt er rond BP een dorpje dat het ook kan zijn , Thanks..
Veel plezier!quote:
quote:Op dinsdag 6 mei 2008 08:15 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik zit eraan te denken om deze zomer naar Budapest te gaan. Nog meer mensen met dezelfde plannen?
Nog erger...............quote:Op dinsdag 6 mei 2008 08:15 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik zit eraan te denken om deze zomer naar Budapest te gaan. Nog meer mensen met dezelfde plannen?
Ik ben met SkyEurope gegaan.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:43 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik neem aan dat je dan niet zozeer als een tourist gaat of wel
Wat is een goede website om tickets te boeken? Ik zie hier veel Wizzair, daar is het idd heel goedkoop. Cheaptickets.nl vond ik zelf niet zo heel handig omdat je het per dag moet bekijken en het maakt mij niet zoveel uit wanneer ik moet vliegen.
Die vliegen niet meer op Budapest. Wizzair is de 'beste' optie qua prijs.quote:
Ow wat stom, ik was er best tevreden over namelijk. Ik had destijds niet voor WizzAir gekozen, omdat die voor mij op onhandige dagen vlogen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:49 schreef starla het volgende:
[..]
Die vliegen niet meer op Budapest. Wizzair is de 'beste' optie qua prijs.
quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:54 schreef HuHu het volgende:
[..]
Ow wat stom, ik was er best tevreden over namelijk. Ik had destijds niet voor WizzAir gekozen, omdat die voor mij op onhandige dagen vlogen.
Wizzair zal de goedkoopste zijn vanaf een NL luchthaven, omdat de overige maatschapijen KLM en MALEV zijn, en deze voeren dat uit in een codeshare overeenkomst, dus zullen daar geen prijsstunttarieven komen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 22:39 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik heb tot nu bij cheaptickets/vliegwinkel alleen tickets gezien voor ongeveer 200 euro, terwijl je bij Wizzair een retourtje ongeveer 110 euro was (een beetje de goedkope dagen uitzoeken)
Van wat voor studie is het een reis? Misschien kunnen we wat toepasselijks bedenken, of is dat niet de bedoeling?quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:14 schreef copyfile het volgende:
Dit jaar ga ik waarschijnlijk met de studievereniging naar Budapest voor een weekje. Nu ben ik mede organisator van deze reis en heb even een vraagje. Zijn er hier mensen die een paar bezienswaardigheden weten ik of rondom budapest ? (hebben een bus tot beschikking dus mag iets uit de stad zijn). En ik bedoel dan niet een brug ofzo maar vorig jaar b.v. in Praag zijn we naar de Skoda fabriek geweest en Concentratiekamp. Zoiets zoek ik nu ook in Budapest. Mischien een bierbrouwerij of iets in die richting ??
Qua capaciteit past dat makkelijk in Széchenyi, maar snap dat ze er misschien niet zo blij van worden als er zo'n grote groep aankomt. Ze hebben overigens wel meerdere ingangen zodat je het een beetje kan spreiden.quote:Op maandag 20 oktober 2008 20:53 schreef copyfile het volgende:
Studie is Bedrijfseconomie dus moet wel iets "economisch" zijn zegmaarBadhuis is wel relax maar moeten even kijken of dat met 80man wel gaat lukken
Wat voor tips?quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:15 schreef S-Two het volgende:
Iemand nog tips?!
Ja, vaag dat ik alleen dat heb gepost. Ik zoek tips voor in Budapest om te slapen (goedkope hostel/camping) en toffe dingen om te doen overdag en 's avonds (uitgaan)..quote:
bestaat Bahnhof nog?quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:27 schreef bassieVL het volgende:
Uitgaan:
- Corvintetö
- Rompkert
- Chachacha (Margrit Hid)
- A38
- Zold Pardon
Dat is Rompkert.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 09:18 schreef HuHu het volgende:
[ afbeelding ]
Bij die pijl is een parkeerplaats en een buiten-bar en daar zijn elke dag hele toffe feesten. Geen idee hoe het heet of wat het is, maar we hebben er ons uitstekend vermaakt.
quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:47 schreef jovink het volgende:
Even een goede 2010 kick, Over 2 weken gaan we met een groep vrienden naar Budapest. Mijn vraag is dan ook of er in budapest ook de gelegenheid is om een kratten bier te kopen, en hoe is de prijs in de bijv supermarkt t.o.v Nederland? Nog niet genoemde (uitgaans tips) en don'ts zijn altijd welkom!
Mij is het Red Bus hostel wel goed bevallen, maar ik zie dat een double daar bijna 40 euro is.quote:Op maandag 12 juli 2010 17:34 schreef _explosions_ het volgende:
ik ben al een aantal keren in budapest geweest, maar het is alweer een paar jaren geleden. Ben nu opzoek naar een leuk hostel, dichtbij het centrum natuurlijk, waar ze redelijk goedkope double rooms hebben. Ik heb wel een leuk hotel gevonden a 37 euro per nacht, maar een hostel brengt altijd wat meer gezelligheid.
dank je voor de tip, die prijs vind ik prima, alleen volgens hostelworld hebben ze alleen twin kamers en dat vind ik dan weer niet zo leuk voor een eerste vakantie met vriendje.quote:Op maandag 12 juli 2010 17:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Mij is het Red Bus hostel wel goed bevallen, maar ik zie dat een double daar bijna 40 euro is.
ben er onlangs weer geweest en vond het al een ietsje leukerquote:Op maandag 22 oktober 2007 21:37 schreef misteriks het volgende:
Hurayzzz, ik ben geen ezel; 2 keer geweest ; maar die 3e keer zal er hopelijk nooit van komen ! imo meest irritante hoofdstad in centraal/oost-europa
Me to (begin januari) dus heb maar een paar dagen tijd om iets van de stad te zien en om flink op stap te gaan.quote:Op woensdag 2 november 2011 22:12 schreef Skv het volgende:
Sorry voor de kick
Ga begin december voor vier dagen. Ben erg benieuwd!
Ik kan mij herinneren met de tram naar het eindpunt van een bepaalde lijn gegaan te zijn, waar een busstation is (maar metro moet wellicht ook lukkenquote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:24 schreef k_man het volgende:
Zo... is er al drie jaar niemand meer in Boedapest geweest?
Ik overweeg een weekendje te gaan aan het eind van de zomer.
Kan iemand me vertellen hoe makkelijk dat beeldenpark te bereiken is? Ik bedoel het park waar alle communistische beelden (Lenin, Marx, Engels, etc.) terecht gekomen zijn.
Ik lees dat je eerst de metro moet nemen en dan een bus. Kun je de buschauffeur een beetje duidelijk maken waar je moet zijn? Of worden de haltes duidelijk aangegeven? En hoe langt duurt de reis erheen zo ongeveer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |