abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39652407
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 11:54 schreef _The_General_ het volgende:
Natuurlijk, zo kun je het zien. Zwart / Wit denken. Maar er is een heel groot grijs gebied.
Het zal je raar in de oren klinken, maar nee, er is geen grijs gebied in dezen.
quote:
Met zo'n zwart / wit standpunt ga je voorbij aan de gehele tijdsgeest van de jaren 30 en 40. De propaganda tegen het communisme, de propaganda van de NSB. De verheerlijking van de Nederlandse SS als zijnde koene ridders tegen het rode gevaar.
Goedgelovigheid en kortzichtigheid zijn geen excuus om de vijand te helpen. Dat het communisme ("het bolsjewisme") als het kwaad werd gezien, is bekend. Maar zoals Churchill zei, "... dat alles verbleekt bij het kwaad wat het Europese vasteland nu overspoelt in de vorm van het fascisme onder Hitler". De bolsjewieken waren onze bondgenoten vanaf het moment dat Hitler de USSR binnenviel. Vele mensen wisten dat niet, dat is waar. Maar dat is nog steeds GEEN excuus om voor de bezetter te gaan vechten.
quote:
Er zijn zeer veel Nederlands die al dan niet gedwongen bij de SS terecht kwamen, Die de keuze kregen om te vechten of gevangenisstraf. Ik wil geen daden van de SS goed praten. Zeer zeker niet. Maar feit is dat ze veel minder wisten dan dat wij nu weten!
Nog steeds heb ik géén respect voor degenen die besloten bij de SS te gaan en al ZEKER niet voor mensen die bij de SS gingen om maar niet in de bak te hoeven. Sorry, ik vind 't meelopers zonder ruggegraat. Waarom denk je dat ik zo baal van het feit dat er meer Nederlanders het Duitse uniform droegen dan het Engelse/Amerikaanse?
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
pi_39652473
quote:
Op zondag 9 juli 2006 05:53 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:

[..]

Het zal je raar in de oren klinken, maar nee, er is geen grijs gebied in dezen.
[..]

Goedgelovigheid en kortzichtigheid zijn geen excuus om de vijand te helpen. Dat het communisme ("het bolsjewisme") als het kwaad werd gezien, is bekend. Maar zoals Churchill zei, "... dat alles verbleekt bij het kwaad wat het Europese vasteland nu overspoelt in de vorm van het fascisme onder Hitler". De bolsjewieken waren onze bondgenoten vanaf het moment dat Hitler de USSR binnenviel. Vele mensen wisten dat niet, dat is waar. Maar dat is nog steeds GEEN excuus om voor de bezetter te gaan vechten.
[..]

Nog steeds heb ik géén respect voor degenen die besloten bij de SS te gaan en al ZEKER niet voor mensen die bij de SS gingen om maar niet in de bak te hoeven. Sorry, ik vind 't meelopers zonder ruggengraat. Waarom denk je dat ik zo baal van het feit dat er meer Nederlanders het Duitse uniform droegen dan het Engelse/Amerikaanse?
Jij vergelijkt de situatie toen met nu denk ik , vergeet niet dat de meeste mensen het nieuws kregen uit gecontroleerde bronnen en dus totaal niet op de hoogte waren van wat er waar aan de hand was, dacht je echt dat die op de hoogte waren van wat Churchill allemaal gezegd heeft ?

Edit: stukje verkeerd geïnterpreteerd en weggehaald

[ Bericht 22% gewijzigd door dontcare op 09-07-2006 06:14:15 ]
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
pi_39654218
quote:
Op zondag 9 juli 2006 06:07 schreef dontcare het volgende:

Jij vergelijkt de situatie toen met nu denk ik , vergeet niet dat de meeste mensen het nieuws kregen uit gecontroleerde bronnen en dus totaal niet op de hoogte waren van wat er waar aan de hand was, dacht je echt dat die op de hoogte waren van wat Churchill allemaal gezegd heeft ?
De mensen in bezette gebieden wisten dan ook dat alles wat gedrukt werdt in toegestane kranten Duitse propaganda was. Zelfs als de woorden van Churchill niet bekend waren was er wel degelijk bekend dat de radio en kranten onbetrouwbaar waren.

Maar het is volkomen logisch dat je dienst neemt voor een totalitaire bezetter die jouw eigen volk onderdrukt, vermoord en wegvoert om tegen het Rode Gevaar te vechten tenslotte is dat het echte gevaar! Als je dat geloofde was je ofwel ver heen ofwel gewoon een nazi die geloofde in de rassenoorlog tegen de untermenschen uit het Oosten. DAT was het speerpunt namelijk, niet dat het communisten waren.
pi_39736257
Deze vraag is fascinerend omdat ze zo paradoxaal is, maar zijn er gevallen bekend van NSB-ers wiens kinderen of kleinkinderen na de oorlog (of anno nu) huwden of een relatie hadden met Joden ( vrij onwaarschijnlijk) en misschien met Indiers of Surinamers of zo? En misschien zelfs kinderen kregen?
Naieviteit is onschuld.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 22:35:00 #155
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_39736405
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 22:31 schreef Naief_And_Nasty het volgende:
Deze vraag is fascinerend omdat ze zo paradoxaal is, maar zijn er gevallen bekend van NSB-ers wiens kinderen of kleinkinderen na de oorlog (of anno nu) huwden of een relatie hadden met Joden ( vrij onwaarschijnlijk) en misschien met Indiers of Surinamers of zo? En misschien zelfs kinderen kregen?
interesting. net zoals de vraag of fokkers! wier opa/vader van de verkeerde kant waren er nu nog steeds extremere vormen van sociaal nationalisme aanhangen. de partij van der arbeider zeg maar...

[ Bericht 1% gewijzigd door zoalshetis op 12-07-2006 00:12:23 ]
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_39738732
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 22:35 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

interesting. net zoals de vraag of fokkers! wier opa/vader van de verkeerde kant waren en nu nog steeds extremere vormen van sociaal nationalisme aanhangen. de partij van der arbeider zeg maar...
  woensdag 12 juli 2006 @ 07:52:50 #157
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39743787
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 22:35 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

interesting. net zoals de vraag of fokkers! wier opa/vader van de verkeerde kant waren er nu nog steeds extremere vormen van sociaal nationalisme aanhangen. de partij van der arbeider zeg maar...
Er zullen onder de aanhangers van Wilders en de LPF ongetwijfeld kinderen / kleinkinderen van NSB'ers zitten. En waarschijnlijk onder de aanhangers van alle andere partijen ook.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 12 juli 2006 @ 09:41:46 #158
38056 uniekje
blond... en trots ook
pi_39745144
quote:
Op zondag 9 juli 2006 05:53 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
Nog steeds heb ik géén respect voor degenen die besloten bij de SS te gaan en al ZEKER niet voor mensen die bij de SS gingen om maar niet in de bak te hoeven. Sorry, ik vind 't meelopers zonder ruggegraat. Waarom denk je dat ik zo baal van het feit dat er meer Nederlanders het Duitse uniform droegen dan het Engelse/Amerikaanse?
Mijn opa werkte tijdens de oorlog als tuinier in een aantal kassen. Hij was onpartijdig (sterker nog, hij had een hekel aan de Duitsers) en zorgde op deze manier voor zijn drie dochtertjes. Helaas, op een dag werden de kassen waar hij werkte gebombardeerd en was hij op slag werkloos.

Nergens was natuurlijk meer werk te vinden en hij zag hoe zijn gezin hieronder begon te lijden. Hij heeft toen de enige beschikbare baan aangenomen: de waffen-ss (inderdaad, Landstorm Nederland).

Na de oorlog is hem zijn burgerschap ontnomen en heeft hij nergens meer officieel kunnen werken, maar uiteraard zorgde hij er wel voor dat hij het gezin waar hij voor geknokt had bleef onderhouden door zwart te werken. Jaren later heeft hij zijn burgerschap terug gekregen maar het heeft hem toch altijd achtervolgd.

Sorry, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik me kan schamen voor een man die alles deed om zijn gezin te onderhouden, al moest hij daarvoor zijn eigen principes opzij zetten. Volgens jou gebrek aan ruggegraat, volgens mij een kwestie van prioriteiten stellen.
We must believe in luck. For how else can we explain the success of those we don't like?
De Rukkers van het Zuiden!
pi_39779607
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:41 schreef uniekje het volgende:

[..]

Mijn opa werkte tijdens de oorlog als tuinier in een aantal kassen. Hij was onpartijdig (sterker nog, hij had een hekel aan de Duitsers) en zorgde op deze manier voor zijn drie dochtertjes. Helaas, op een dag werden de kassen waar hij werkte gebombardeerd en was hij op slag werkloos.

Nergens was natuurlijk meer werk te vinden en hij zag hoe zijn gezin hieronder begon te lijden. Hij heeft toen de enige beschikbare baan aangenomen: de waffen-ss (inderdaad, Landstorm Nederland).

Na de oorlog is hem zijn burgerschap ontnomen en heeft hij nergens meer officieel kunnen werken, maar uiteraard zorgde hij er wel voor dat hij het gezin waar hij voor geknokt had bleef onderhouden door zwart te werken. Jaren later heeft hij zijn burgerschap terug gekregen maar het heeft hem toch altijd achtervolgd.

Sorry, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik me kan schamen voor een man die alles deed om zijn gezin te onderhouden, al moest hij daarvoor zijn eigen principes opzij zetten. Volgens jou gebrek aan ruggegraat, volgens mij een kwestie van prioriteiten stellen.
Over inidividuele gevallen ga ik geen oordeel vellen, ik zou niet durven. En het lot is je opa blijkbaar niet gunstig gezind geweest.
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
pi_39796514
Nee, mijn opa heeft gevochten in de oorlog en de andere zat bij het verzet en heeft onderduikers gehad.
  donderdag 13 juli 2006 @ 21:47:36 #161
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_39801472
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:41 schreef uniekje het volgende:

[..]

Dat hem er alles aan gelegen was om zijn gezin te onderhouden is bijzonder lovenswaardig... maar nee, ook dan vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening) Waffen-SS echt een brug te ver
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 14 juli 2006 @ 11:41:11 #162
38056 uniekje
blond... en trots ook
pi_39816137
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 21:47 schreef teamlead het volgende:

[..]

Dat hem er alles aan gelegen was om zijn gezin te onderhouden is bijzonder lovenswaardig... maar nee, ook dan vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening) Waffen-SS echt een brug te ver
Snap ik, en respecteer ik ook. Ik kan me ook voorstellen dat mensen hem (vooral vlak na de oorlog) als landverrader zagen. Ik weet zelf ook niet wat ik gedaan zou hebben... maar zoiets weet je ook eigenlijk pas wanneer het je overkomt.
We must believe in luck. For how else can we explain the success of those we don't like?
De Rukkers van het Zuiden!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 11:46:59 #163
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_39816308
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:41 schreef uniekje het volgende:

[..]

Snap ik, en respecteer ik ook. Ik kan me ook voorstellen dat mensen hem (vooral vlak na de oorlog) als landverrader zagen. Ik weet zelf ook niet wat ik gedaan zou hebben... maar zoiets weet je ook eigenlijk pas wanneer het je overkomt.
true.. hoe meer ik me verdiep in wat er in die tijd gebeurd is, hoe meer ik besef dat als ik in de jaren 30 in Duitsland had gewoond, ik waarschijnlijk net zo hard had meegelopen.. eng idee..
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_39889887
Van die razzia's zijn fotos,
Jonas Daniel Meijerplein,
waar de Duitse miltitairen
Joden aan het treiteren zijn.

Een bange man met keurige schoenen,
lange jas en vlinderdas,
wordt over het plein gedreven
alsof het daar een veemarkt was.

Kijk, daar staan drie Duitse soldaten
met een spottend lachje bij
en daar kijkt een vierde Duitser
misschien toch beschaamd opzij.

Stel je voor, je zag die foto
van die man met vlinderdas
en je zou opeens ontdekken
dat het je eigen vader was.

Soms moet ik er ook aan denken
hoe het die andere zoon vergaat,
die ontdekte, kijk mijn vader,
is die lachende soldaat...
Bijgeloof brengt ongeluk.
pi_39889936
Interessante bijdrage, dankje.
pi_39890140
Om dan ook maar een nuttige bijdrage te doen: mijn vader komt uit een redelijk klein dorp, vlak bij Tilburg. Mijn overgrootvader was daar niet goed of fout, men was gewoon met zichzelf bezig. Wel weet ik dat er iemand in het dorp duidelijk 'fout' was. Een jaar of tien na de bevrijding was er brand in de boerderij van de oud NSB-er. De brandweer, die toen nog vooral vrijwillig was, is uit komen rijden en heeft voor zijn boerderij met de armen over elkaar gestaan, terwijl het huis tot de grond afbrande.

Mijn eigen overgrootvader is ook een tijd met de nek aangekeken, trouwens. Enkele weken na de bevrijding ging de eigenwijze onnut de moestuin in achter de kerk. Kerktorens zijn strategische objecten, en het was bekend dat er daar in de buurt mijnen lagen. Je raad het al, mijn overgrootvader stapte op een mijn en lag daar zwaar gewond. De pastoor kwam hem te hulp en trapte ook op een mijn, waardoor hij op slag dood was. Mijn overgrootvader heeft het overleefd, minus een been, maar is er wel op aangekeken dat hij de oorzaak was van de dood van de pastoor.
Bijgeloof brengt ongeluk.
  maandag 17 juli 2006 @ 03:11:14 #167
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_39895284
stiekem moest ik een beetje lachen.
pi_39904522
Mijn twee opa's hebben tijdens de oorlog in de mijn gewerkt. De mijnen waren natuurlijk geconfisceerd door de Duitsers. Van ene weet ik dat ie meer had met de communisten dan met andere ideologieen. Maar of het allemaal zo serieus was? De andere opa was een brave henkie... die heeft waarschijnlijk niet eens doorgehad dat het oorlog was of zo. En maar kinderen blijven produceren.
pi_39906680
De vader van mijn ene opa is om gekomen bij de bombardamenten op Rotterdam, hij zelf heeft gewoon proberen te overleven, de ander werd opgehaald om te gaan werken in Duitsland, is uiteindelijk terug komen lopen en heeft zijn hele verdere leven een hekel gehad aan alles wat Duits is..

Dus nee, mijn opa's zatten niet in het verzet of bij de NSB.
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
  maandag 17 juli 2006 @ 14:27:24 #170
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_39906708
als het goed is heeft de opa van mijn vader's kant in de oorlog bij de ss/nsb/zoiets gezeten.
het fijne weet ik er niet van, en kan het hem ook niet meer vragen.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 17 juli 2006 @ 17:53:31 #171
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_39913211
quote:
Op maandag 17 juli 2006 14:27 schreef MissyMirjaM het volgende:
de ss/nsb/zoiets
Daar is nogal een verschil tussen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  maandag 17 juli 2006 @ 17:54:18 #172
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_39913233
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:53 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Daar is nogal een verschil tussen.
ja sorry, zoals ik al zei, ik weet het niet precies
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_40023197
De opa van mijn vader is ook lid geweest van de NSB. Voor zover ik begrepen heb van mijn oma is hij een tijd voor het uitbreken van WO II al lid geworden en heeft in de beginjaren '40 zijn lidmaatschap niet durven opzeggen uit angst.
Het klinkt misschien dubbel, maar terwijl hij NSB-er was, heeft hij in de kerk tegenover hun huis wel ervoor gezorgd, samen met anderen, dat een joods gezin dat daar verborgen zat regelmatig te eten kreeg.
Na de oorlog heeft hij echter ook een poos in gevangenschap gezeten omdat hij als landverrader werd aangemerkt. Hoe lang dit is geweest durf ik zo niet te zeggen.

Van mijn oma heb ik een aantal boeken over WOII gehad, onder andere specifiek over de provincie Groningen in de jaren 1940-1945. In één van de boeken zat ook nog een kaart van de NSB.
If gymnastics were easy, it would be called football!
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:31:25 #174
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_40061435
Mijn Opa's hebben allebei in een werkkamp gezeten, één was 17 en belandde in een werkkamp in Duitsland.
M'n andere opa was een militair in het Nederlands-Indië leger en belandde toen in een Jappenkamp. Iets waarover hij nog altijd niet kan praten...
pi_40245701
Ik had vroeger iemand in mijn vriendenkring uit extreem-rechtse kringen die het wel eens wilde proberen om iets met een (donker gekleurd) Indisch meisje te beginnen. Beiden zagen er geen probleem in maar vanuit de ouders (vader van mijn vriend) kwamen er wel protesten.

Hoewel het een kortdurende relatie was, was het wel een moedige zet.
Naieviteit is onschuld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')