abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34720939
Ik zie langzaam aan wel een verband, trouwens.

D66 is altijd zo voor euthanasie. Welnu, de afgelopen twee jaar hebben ze de ene na de andere poging gedaan om kiezers genoeg dodelijk medicijn te geven om de partij voorgoed te laten inslapen...

Of zou men bij D66 dan toch gekozen hebben voor versterven?
  donderdag 2 februari 2006 @ 18:49:33 #177
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34721063
quote:
‘Als de militairen dan toch gaan, hebben zij er recht op dat de politiek als een man achter hen gaat staan’
Tegenstemmen met zo'n uitspraak. When does the hurting stop?

Het is overigens nog niet zeker of D66 wel in het kabinet blijft:
quote:
Analyse

Partijdemocratie kan D66 nog gaan opbreken

Raoul du Pré, Philippe Remarque

Bij D66 kan lang niet iedereen de Afghanistan-strategie van de partijtop nog volgen. ‘Dit is toch absoluut niet geloofwaardig meer?’, schrijft een deelnemer aan het internetforum van de jeugdtak, de Jonge Democraten. ‘Je kunt toch niet dreigen met een crisis en dan wéér alsnog overstag gaan?’

Een ander vraagt fractievoorzitter Dittrich een daad te stellen: ‘Als je tegen een missie bent, moet je daar ook niet de verantwoordelijkheid voor gaan dragen. Dan maar een crisis. Maar ben tenminste één keer consistent. Niet om de stemmen, maar om het principe!’

Veel gewone partijleden vinden dit, zo blijkt volgens ingewijden uit het e-mail-verkeer binnen D66. Eerder deze week stapte Kees Verhaar, redactievoorzitter van het partijtijdschrift Idee, uit de partij, onder andere wegens Afghanistan. D66 voert het debat vooral voor de bühne, vindt Verhaar: ‘Strijd dan met open vizier en stap uit dit kabinet in plaats van na de stoere woorden terugtrekkende bewegingen te maken.’

De partijtop ziet meer in terugtrekkende bewegingen. Ja, een paar weken geleden dreigden het Tweede-Kamerlid Bakker en ook partijleider Dittrich dat doorregeren ‘vrij ondenkbaar’ was. Maar nu de missie er met steun van de PvdA hoe dan ook lijkt te komen, is het woord ondenkbaar weer uit het D66-vocabulaire verdwenen.

Achter de schermen schatten zijn partijgenoten de kans zeer klein dat Dittrich het kabinet na het beslissende Kamerdebat van vandaag opblaast.

Het dreigement met een kabinetscrisis was een strijdmiddel dat nu geen functie meer heeft. D66 wilde er de coalitiepartners CDA en VVD mee onder druk zetten van de missie af te zien. Het leek er toen op dat in de Kamer hoogstens een nipte meerderheid voor de missie zou stemmen. Nu de PvdA van haar ‘grote twijfels’ is afgestapt, zijn plotseling meer dan 120 Kamerleden voor.

In deze situatie het kabinet laten vallen, zou slechts PvdA-leider Wouter Bos het Torentje in helpen, zo redeneert de D66-top.

Achter de schermen heeft de fractie al weken de formuleringen klaarliggen om het doorregeren aan een sceptisch publiek uit te leggen: we gaan als Democraten niet in tegen een besluit met grote meerderheid, en nu de missie hoe dan ook doorgaat, kan D66 door opstappen niets aan de situatie veranderen. Bert Bakker was de eerste die begin deze week de terugtocht openlijk inzette: ‘Met een kabinetscrisis schieten we niets op.’

Maar zonder crisis komt D66 in een ongemakkelijke situatie: terwijl de fractie tegen blijft, moeten de twee D66-ministers, van wie Pechtold nota bene een mogelijke lijsttrekker is, de missie wél steunen.

En de achterban, toch al niet enthousiast over het centrum-rechtse kabinet, verwacht iets heel anders, zegt Reinout de Vries, voorzitter van de Jonge Democraten. ‘Over de missie op zichzelf is in de partij veel discussie. Maar op de vraag of het een crisis waard is, zeggen de meeste D66’ers heel duidelijk ja. Het is heel moeilijk uit te leggen, ook aan jezelf, dat je faliekant tegen een missie bent maar er uiteindelijk toch verantwoordelijkheid voor neemt.’

Daarom, zegt De Vries, zou het ‘heel logisch’ zijn als D66 als ultieme middel haar veelgeroemde partijdemocratie weer eens van stal haalt. ‘Ik pleit voor een ledenraadpleging over de vraag of we uit het kabinet moeten stappen. Dat ligt heel erg voor de hand, want we hebben het de afgelopen jaren al twee keer eerder gedaan, bij het aantreden van het kabinet en vorig jaar bij de crisis rond de gekozen burgemeester. Wat mij betreft roepen de fractie en het partijbestuur vrijdag dus een partijcongres bijeen.’

De partijtop houdt er rekening mee dat zij hiertoe wordt gedwongen. In dat geval zou het lot van het kabinet-Balkenende II opnieuw in handen komen te liggen van een onvoorspelbaar D66-congres.

Bron: De Volkskrant
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_34721443
Het lijkt erop alsof D'66 haar einde ziet nadereren en vindt dat ze nog 1 keer de boeken in moet: dan maar als stoker.
Wat een voorspelbaar en gelijk ook zielig geneuzel uit Den Haag....
Yeah baby Yeah!
pi_34723294
Tot nu toe is er net geen meerderheid voor de missie. Ten minste, nog niet toegezegd door de partijen. CDA< VVD, SGP Wilders en Nawijn hebben gezegd voor te stemmen. Christenunie twijfelt, LPF wil alleen voor 1 jaar. GL SP en D66 zijn tegen.
Christenunie en LPF kunnen voor meerderheid zorgen. PvdA voor een ruime meerderheid.
Ben benieuwd wat d66 doet bij een kleine meerderheid. Bij een grote meerderheid zullen ze de missie mentaal steunen en niet uit de coalitie stappen.
Over een kleine meerderheid hebben ze het niet gehad.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_34723505
Ach.. geneuzel om niets als je het mij vraagt.. dat besluit staat nu zeker vast en wordt netjes door de kamer heengesluisd, ondanks ogenschijnlijk 'moeilijkdoenerij' van bv Bos en consorten..

Alle heisa ten spijt, Nederland is straks een aantal soldaten kwijt..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_34723821
En ik geloof er niks van dat ze met 1200 man een zo'n gebied kunnen opbouwen.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_34723885
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 22:57 schreef RichardQuest het volgende:
En ik geloof er niks van dat ze met 1200 man een zo'n gebied kunnen opbouwen.
daarom nemen ze ook 1400 man mee met daar boven op 500 australiers en nog wat canadezen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_34724025
. Wat is het, drie keer zo groot als Nederland? .
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_34725229
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 23:34 schreef RichardQuest het volgende:
:`). Wat is het, drie keer zo groot als Nederland? .
ik dacht zelf kleiner dan NL
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 4 februari 2006 @ 12:49:54 #185
122567 Cheesecake
Is het Sjors?
pi_34726302
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik dacht zelf kleiner dan NL
Ik meende ook dat het gebied qua grootte ongeveer tweederde van Nederland beslaat.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 12:53:57 #186
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_34726436
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:49 schreef Cheesecake het volgende:

[..]

Ik meende ook dat het gebied qua grootte ongeveer tweederde van Nederland beslaat.
Klopt ja.
Ik snap overigens niet waarom de PvdA opeens voor heeft gestemd, maar het zal wel. Naïef Nederland gaat de wereld wel weer even verbeteren. We leren het ook nooit. Misschien na 2 jaar pleuriszooi daar zullen we het eindelijk hebben geleerd.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_34726462
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:53 schreef ErikT het volgende:

[..]

Klopt ja.
Ik snap overigens niet waarom de PvdA opeens voor heeft gestemd, maar het zal wel. Naïef Nederland gaat de wereld wel weer even verbeteren. We leren het ook nooit. Misschien na 2 jaar pleuriszooi daar zullen we het eindelijk hebben geleerd.
Hoezo opeens? De PvdA heeft helemaal niet opeens voorgestemd. Ze hebben nooit een standpunt ingenomen tot afgelopen week, zoals het hoort.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 12:55:37 #188
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_34726489
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:54 schreef SCH het volgende:

[..]

Hoezo opeens? De PvdA heeft helemaal niet opeens voorgestemd. Ze hebben nooit een standpunt ingenomen tot afgelopen week, zoals het hoort.
Ze hadden criteria. Hieraan is niet voldaan.
pi_34726574
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:55 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ze hadden criteria. Hieraan is niet voldaan.
Dat is een interpretatiekwestie maar om te zeggen dat ze opeens voor waren is niet juist. Ik ben geen PvdA-man maar heb diep respect voor de manier waarop de partij met de ze kwestie is omgegaan. Zeldzaam inhoudelijk, integer en ethisch. Petje af.

Ze hebben nooit voor hun beurt gesproken. Waren waakzaam op de procedurele gang van zaken en hebben heel duidelijk gemaakt waar het voor hen moeilijk lag.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 13:03:07 #190
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_34726763
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:57 schreef SCH het volgende:
Dat is een interpretatiekwestie maar om te zeggen dat ze opeens voor waren is niet juist.
Daar ben ik het mee eens. Mijn interpretatie is dat niet aan hun voorwaarden is voldaan. (Aan meerdere zelfs.)
quote:
Ik ben geen PvdA-man maar heb diep respect voor de manier waarop de partij met de ze kwestie is omgegaan. Zeldzaam inhoudelijk, integer en ethisch. Petje af.

Ze hebben nooit voor hun beurt gesproken. Waren waakzaam op de procedurele gang van zaken en hebben heel duidelijk gemaakt waar het voor hen moeilijk lag.
Alleen laten ze zich weer lekker kennen door achteraf niet op te houden met dit te onderstrepen en D66 te schoppen (Bos). Beetje zielig.
pi_34726831
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 13:03 schreef ErikT het volgende:

Daar ben ik het mee eens. Mijn interpretatie is dat niet aan hun voorwaarden is voldaan. (Aan meerdere zelfs.)
Wat dat betreft zitten we op dezelfde lijn maar ik kan het wel begrijpen dat zij deze keuze maken.
quote:
Alleen laten ze zich weer lekker kennen door achteraf niet op te houden met dit te onderstrepen en D66 te schoppen (Bos). Beetje zielig.
Dat is wel zo aan de andere kant zou Wouter Bos een slechte oppossitieleider zijn als hij deze wankele situatie binnen het kabinet niet zou uitbuiten en niet wat zou gaan morrelen aan de poort.

Verder is het wellicht een reactie op de manier waarop Dittrich en Dales de zwarte piet de laatste twee dagen bij de PvdA probeerden te leggen.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 13:10:49 #192
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_34727034
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 13:05 schreef SCH het volgende:
Wat dat betreft zitten we op dezelfde lijn maar ik kan het wel begrijpen dat zij deze keuze maken.
Hoezo dan? Ik begrijp er helemaal niks van. "We gaan alleen als ... en ... ." Er wordt niet aan voldaan (volgens mij en jou dus ook) en ze zeggen "okee we gaan". Hoe kan jij dit begrijpen?
quote:
Dat is wel zo aan de andere kant zou Wouter Bos een slechte oppossitieleider zijn als hij deze wankele situatie binnen het kabinet niet zou uitbuiten en niet wat zou gaan morrelen aan de poort.
Ach...ik vind het meer kinderachtig gedrag. Ik hoor de SP en Groen Links ook niks van dien aard zeggen. D66 heeft zichzelf beschadigd, waarom zou je dat nog eens moeten benadrukken (met de belachelijk vergelijking D66 is als de LPF) ?
quote:
Verder is het wellicht een reactie op de manier waarop Dittrich en Dales de zwarte piet de laatste twee dagen bij de PvdA probeerden te leggen.
Ja, dat is goed mogelijk. Maar ik vind dus ook (zie boven) dat de zwarte piet bij de PvdA ligt.
pi_34727379
Zwak om Dittrich op te offeren, het was toch echt de schuld van Bert Bakker.
pi_34727457
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 13:10 schreef ErikT het volgende:

[..]

Hoezo dan? Ik begrijp er helemaal niks van. \"We gaan alleen als ... en ... .\" Er wordt niet aan voldaan (volgens mij en jou dus ook) en ze zeggen \"okee we gaan\". Hoe kan jij dit begrijpen?
Ik kan de interpretatie wel begrijpen. Denk ook dat D66 deze keuze gemaakt zou heben als ze eerder al niet zo radicaal hadden gekozen en nu niet meer terug konden.
quote:
Ach...ik vind het meer kinderachtig gedrag. Ik hoor de SP en Groen Links ook niks van dien aard zeggen. D66 heeft zichzelf beschadigd, waarom zou je dat nog eens moeten benadrukken (met de belachelijk vergelijking D66 is als de LPF) ?
Die vergelijking gaat meer over de kabinetssituatie en is meer dan terecht.
quote:
Ja, dat is goed mogelijk. Maar ik vind dus ook (zie boven) dat de zwarte piet bij de PvdA ligt.
Ik niet. De PvdA verdient alle lof in deze kwestie. Zo hoort een politieke discussie te lopen.
pi_34727469
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 13:20 schreef pberends het volgende:
Zwak om Dittrich op te offeren, het was toch echt de schuld van Bert Bakker.
Dat steekt mij ook wel. Maar die zal nu zijn waffel wel een tijdje houden.
pi_34727673
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:53 schreef ErikT het volgende:

[..]

Klopt ja.
Omdat er zwart op wit staat dat wanneer er een terrorist in het gebied van Nederland de VS met Nederland moet overleggen wat ze gaan doen. Aanvallen of niet. Het mag niet zonder toestemming van Nederland.
Je kan je afvragen of het in de praktijk werkt, maar zonder deze toezegging en zwart op wit staan hiervan was de PvdA nooit meegegaan.
Overigens heeft Bos al gezegd dat ze zich terugtrekken mocht in de praktijk blijken dat er wel missie's door elkaar lopen en de VS zich niet aan de regels houd.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_34727739
Bert Bakker was de enige die met een kabinetscrisis dreigde. Dittrich heb ik verder weinig onzin zien uitkramen.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 13:34:01 #198
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_34727795
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 13:31 schreef pberends het volgende:
Bert Bakker was de enige die met een kabinetscrisis dreigde. Dittrich heb ik verder weinig onzin zien uitkramen.
Behalve de vergelijking met Sebrenica dan, die later toch weer niet zo letterlijk bedoeld was...
pi_34727820
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 13:34 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Behalve de vergelijking met Sebrenica dan, die later toch weer niet zo letterlijk bedoeld was...
Die vond ik wel terecht.
pi_34727890
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 13:34 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Mhaow, het zou plausibel kunnen zijn dat het een Sebrenica drama wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')