Eh is de doelstelling van hamas niet altijd geweest de vernietiging van de joodse staat en alle joden, en de palestijnen die daar op stemmen willen vrede??? Logisch.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:06 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Nee dat zie je verkeerd.
Wat ze willen is een einde van de overheersing van Israel over hun leven. Ze willen hun eigen land waar ze veilig zijn tegenover agrressie van het Israelies leger.
Dat ze dan gekozen hebben voor de partie die het duidelijkst wat tegen die agressie doet is zeer begrijpelijk.
Ha...het linkse fabeltje van het cultuurrelativisme. Als je arm bent is het begrijpelijk dat je opzettelijk onschuldigen opblaast.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:08 schreef dyna18 het volgende:
[..]
In hun ogen zijn Hamas vrijheidsstrijders.
Terrorisme / vrijheidstrijders zijn puur culturele begrippen, afhankelijk van wie het verhaal vertelt.
Maar de meerderheid wel, als ze een terroristische organisatie als volksvertegenwoordiging kiezen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:03 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Heb je mijn reactie wel gelezen? Je reactie leest alsof je elke palestijn als een terrorist ziet.
Welnee, dat stond er helemaal niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:15 schreef klez het volgende:
[..]
Ha...het linkse fabeltje van het cultuurrelativisme. Als je arm bent is het begrijpelijk dat je opzettelijk onschuldigen opblaast.
Net zo'n slap staaltje relativisme.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Welnee, dat stond er helemaal niet.
In hun ogen zijn Hamas vrijheidsstrijders.
Terrorisme / vrijheidstrijders zijn puur culturele begrippen, afhankelijk van wie het verhaal vertelt.
Dat gaat niet over armoe / rijkdom, of over de begrijpelijkheid van opblazen, dat gaat erover dat er bij een oorlog twee kanten zijn. Wat de ene kant vrijheidsstrijders noemt, noemt de ander kant terroristen / overweldigers / bezetters, en vice versa.
Heeft ook niks met 'links' te maken, of met de positie van de spreker in een conflict.
Zoals Israel zich in Gaza en de bezette West Bank gedraagd bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:36 schreef SocialDisorder het volgende:
Een terrorist gebruikt geweld tegen alles en iedereen, ongeacht of de actie z'n zaak zal baten of schaden.
Wel, laten we daar eens zo'n al dan niet terechte discussie over houden! Als de Israëliers zogenaamd menen te weten dat een of andere "terrorist" (die je net zogoed "verzetsleider" zou kunnen noemen) zich ophoudt in een gebouw, vervolgens dat gebouw bombardeert, en zo onschuldige Palestijnen de dood in jaagt, dan mag dat volgens jou niet meer onderworpen worden aan dat "slappe relativisme" dat je "ons" verwijt???quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:37 schreef klez het volgende:
[..]
Net zo'n slap staaltje relativisme.
Hoe het genoemd wordt interesseert me geen reet eigenlijk.
Hamas heeft als doel zoveel mogelijk (onschuldige) slachtoffers te maken, het Israelische systeem is daar niet op gericht. Dan kun je een (terechte) discussie gaan voeren over waarom het (soms) wel gebeurd. Maar dat is een ander verhaal.
Dan zouden er elke 10 minuten net zoveel Palestijnen omkomen als in heel 2005.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:55 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Zoals Israel zich in Gaza en de bezette West Bank gedraagd bijvoorbeeld.
Dat ben ik niet met je eens. Hamas heeft *niet* als doel zoveel mogelijk (onschuldige) slachtoffers te maken. Het doel is <kies maar> Palestijnse staat / Israel vernietigen oid. Daarvoor zijn (onschuldige) slachtoffers een middel. Het blijft een middel tot een doel. Of dat doel die middelen heiligt kan je over twisten. Ik vind dat het het beslist niet heiligt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:37 schreef klez het volgende:
[..]
Net zo'n slap staaltje relativisme.
Hoe het genoemd wordt interesseert me geen reet eigenlijk.
Hamas heeft als doel zoveel mogelijk (onschuldige) slachtoffers te maken, het Israelische systeem is daar niet op gericht. Dan kun je een (terechte) discussie gaan voeren over waarom het (soms) wel gebeurd. Maar dat is een ander verhaal.
ik wordt hier zo moe van...............quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:55 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Zoals Israel zich in Gaza en de bezette West Bank gedraagd bijvoorbeeld.
Onzin, je bent de moord op Rabin vergeten of zo?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 09:05 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
ik wordt hier zo moe van...............
Onder Bill Clinton waren Israel en de Palestijnen (ik geloof Barak en Arafat) ontzettend dicht bij een definitieve oplossing voor het MO-conflict. Het was de Hamas die het niet eens was met deze oplossing, in tegenstelling tot het Palestijnse volk, dat massaal feest vierde met deze doorbraak.
Wat doet deze altijd vrolijke en vriendelijke humanitaire organisatie? "Wij zijn niet eensch, wij doen boem." Restaurants, bussen en disco's moesten eraan geloven, waardoor het hele conflict weer op scherp kwam te staan.
Nee, die Hamas is echtbezig.......
Hamas heeft nog nooit de officiële politieke "macht" gehad.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 09:20 schreef SocialDisorder het volgende:
Maar niet door de huidige politieke machthebber. Wat in het geval van de Hamas wél het geval is.
nu dus wel. En gebaseerd op bovenstaande voorvallen heb ik niet de indruk dat de vrede dichterbij komt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 09:23 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Hamas heeft nog nooit de officiële politieke "macht" gehad.
andersom... hoeveel dichterbij was de vrede geweest als Fatah gewonnen had?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 09:24 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
nu dus wel. En gebaseerd op bovenstaande voorvallen heb ik niet de indruk dat de vrede dichterbij komt.
Onderbouw je mening eens voor de veranderingquote:Op donderdag 26 januari 2006 13:52 schreef Meki het volgende:
wie Hamas met Hitler vergelijkt is niet goed snik
Ik had precies dezelfde gedachte hierover.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:54 schreef SocialDisorder het volgende:
Dat Fatah misschien niet de ideale vertegenwoordiging is, ben ik wel eens. Ze hadden totaal geen autoriteit of grip op de Palestijnen. Het is alleen jammer dat een organisatie als Hamas nu de vertegenwoordiging is.
Ik bedoel, is er niemand in Palestina te vinden die wél dmv onderhandelingen en gesprekken een Palestijnse staat af te dwingen? De VS (die grote boze VS) heeft gezegd dat een Palestijnse staat aan te moedigen is, maar ten koste van alles. Dus met de juiste mensen op de juiste plaatsen is een Palestijnse staat haalbaar. Die mensen lijken mij niet op hun plaats in een laffe organisatie als Hamas.
Die zijn nu toch ook niet aan de macht?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:03 schreef RM-rf het volgende:
Het vredesproces is niet enkel door de palestijnen gesaboteerd ... De Israeli's en zeker de radikale othodoxen daar hebben dr ook erg veel aan gedaan ...
Er is geen enkele palestijnse organisatie die werkelijk serieuse onderhandelingen kan voeren met de Israeli's domweg omdat de Israeli's daar ook geen trek in hebben... wat er tussen nu en 10 jaar in het midden-oosten bereikt wordt, zal niet of nauwelijks aan de onderhandlingstafel bestemt worden, maar op lokaal niveau, in de samenlevingen zelf ....quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:54 schreef SocialDisorder het volgende:
Ik bedoel, is er niemand in Palestina te vinden die wél dmv onderhandelingen en gesprekken een Palestijnse staat af te dwingen? De VS (die grote boze VS) heeft gezegd dat een Palestijnse staat aan te moedigen is, maar ten koste van alles. Dus met de juiste mensen op de juiste plaatsen is een Palestijnse staat haalbaar. Die mensen lijken mij niet op hun plaats in een laffe organisatie als Hamas.
Inderdaad, zo werkt democratie, dus hoop echt dat ze nu niet willen gaan vluchten, omdat ze zich achteraf in hun vrijheid beperkt zullen gaan voelen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 12:30 schreef RM-rf het volgende:
Het is wel jammer dat tot nu toe Palestina weinig streng Islamitische regels kende, de vrouwen zeer geemancipeerd waren en men behoorlijk 'westers' was, en dit onder hamas waarschijnlijk sterk zal neigen naar streng islamitische regels, scheiding van vrouwen en mogelijk hoofddoeken e.d., maar dat is de eigen keuze van de Palestijnen, waar ze kennelijk massaal voor gekozen hebben ... Zo werkt democratie, en zolang ten minste wel een democratie blijft bestaan en een onafhankelijk rechtspraak (of die althans geschapen word, want onder Fatah gebeurde dat ook niet) is dat verder zaak van de Palestijnen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |