Tijdens de downtime:
Munich (Steven Spielberg, 2005)
Goede thriller van Steven Spielberg. Er wordt een goed beeld geschetst van de zinloze viscieuze cirkel van terroristisch geweld waarin de wereld door geteisterd wordt sinds de Olympische Spelen van 1972. Die wordt gedaan met gevoel voor realiteit, hoewel niet alles historisch correct is. De film is misschien net iets te afstandelijk om echt indruk te makken. De scene op het einde waar beelden van de gijzeling afgewisseld worden met beel van Eric Bana en z\'n vrouw die sex hebben vond ik een misser, maar voor de rest een sterke film. ****
Where the Truth Lies (Atom Egoyan, 2005)
Vanaf het begin wist deze stijlvolle film-noir-achtige whodunnit mijn aandacht te grijpen om die vervolgens nooit meer los te laten. De film ziet er fantastisch uit. Zowel de recreatie van de jaren \'50 als de jaren \'70 zijn erg overtuigend. Op vernuftige wijze wordt de waarheid beetje bij beetje onthult. Kevin Bacon en Colin Firth zetten goede rollen neer en wat ziet Alison Lohman er prachtig uit in deze film. ****½
Saat po long (SPL) (Wilson Yip, 2005)
Best aardige Hongkong actiefilm. Het verhaal is niet bijzonder, maar goed genoeg om als kapstok te dienen voor een aantal leuke actiescenes. De film is ook best mooi in beeld gebracht. ***
(
#743)
Edipo re (Oedipus Rex) (Pier Paolo Pasolini, 1967)
Goede adaptatie van de beroemde Griekse tragedie van Sophocles. De acteerprestaties zijn in het begin niet heel indrukwekkend, maar naarmate de film vordert maken ze toch steeds meer indruk. Pasolini laat veel dialogen weg uit het originele verhaal en houdt alleen de sterk plotstructuur over. Dat werkt heel goed. Het nut van de hedendaagse scenes in het begin en het eind ontging mij een beetje. ****
Rize (David LaChapelle, 2005)
Best leuke documentaire over een nieuwe hip-hop dansstijl in de Los Angeles. Dat levert een aantal mooie dansscenes op, zoals die op het strand of wanneer de dans vergeleken wordt met oude Afrikaanse tradities. Het is mooi te zien dat mensen behalve de gang-wereld daar ook een positieve uitlaatklep hebben. Jammer dat LaChapelle het ontwerp met behulp van de rellen en Martin Luther King meer inhoud probeert te geven dan het eigenlijk heeft. ***
(
#548)
Bakushû (Early Summer) (Yasujiro Ozu, 1951)
Wederom een sterke film van Yasujiro Ozu. Setsuko Hara is weer subliem in de hoofdrol als de dochter die moeite heeft een geschikte huwelijkspartner te vinden. Het is een thema wat vaker terug zien in de films van Ozu en hier wordt het erg mooi uitgewerkt. In tegenstelling tot z\'n latere werk zitten hier nog wel wat camerabewegingen in, waarvan het laatste op het strand een erg mooie scene op levert. Ook leuk zijn de twee kleine jongetjes, die voor wat humor zorgen in de film. ****½
Bubble (Steven Soderbergh, 2005)
Best aardige film, maar het verhaal is wel erg eenvoudig. Daarbij is het ook nog eens nauwelijks uitgewerkt. Toch zitten er een aantal best leuke scenes in en de natuurlijke, realistische sfeer is ook bewonderingswaardig. ***