quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:12 schreef Flipper01 het volgende:
[afbeelding]
Het lijkt erop dat de winter plaats maakt voor de lente..
Hoi Daf, vanwege drukke werkzaamheden ben ik steeds minder actief op internet.quote:Op woensdag 1 februari 2006 19:16 schreef Daffodil31LE het volgende:
Stuur 'm een mailtje
Make my dayquote:Op woensdag 8 februari 2006 15:11 schreef IkWilbert het volgende:
Die polar low zou eens deze kant op komen!
Gezellig net nu ik een afspraak hebquote:Op woensdag 8 februari 2006 20:11 schreef Keromane het volgende:
Kortom, vannacht en morgenochtend wordt onstuimig met winterse buien. En misschien heeft het PL nog een verrassing in petto.
Niks romantischer als samen vastzitten in de sneeuw, knus binnen terwijl de openhaard brandt. In films komen de hoofdrolspelers dan nader tot elkaar (woooeeh!), maar ja, dit is nederland hequote:Op woensdag 8 februari 2006 22:40 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Gezellig net nu ik een afspraak heb![]()
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:52 schreef kepler het volgende:
[afbeelding]
ok het is wel heeeeeeel ver weg, maar toch
Klopt, het heeft stevig gewaaid vannacht en het heeft licht gesneeuwd. Maar nu schijnt volop de zon, dus de sneeuw zal waarschijnlijk vandaag nog weg zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:11 schreef Keromane het volgende:
Kortom, vannacht en morgenochtend wordt onstuimig met winterse buien. En misschien heeft het PL nog een verrassing in petto.
De hele grap is dus dat daar toen hij het postte 10 graden celsius stond waar nu -5 staat.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:52 schreef kepler het volgende:
[afbeelding]
ok het is wel heeeeeeel ver weg, maar toch
Dat plaatje geeft op deze manier wel heel goed aan wat de waarde is van langetermijnvoorspellingen: ik heb in anderhalve dag tijd de temperatuur in zuid-duitsland van -5 via +5 naar -9 zien veranderenquote:Op donderdag 9 februari 2006 20:26 schreef Wie_zal_het_weten het volgende:
[..]
De hele grap is dus dat daar toen hij het postte 10 graden celsius stond waar nu -5 staat.
Ach ja, te lange termijn dus geen valse hoop krijgen he winterliefhebbers. Het is bijna lente en dat is ook leuk.![]()
Was een zakenafspraak en ik zat alleen in autoquote:Op woensdag 8 februari 2006 23:24 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Niks romantischer als samen vastzitten in de sneeuw, knus binnen terwijl de openhaard brandt. In films komen de hoofdrolspelers dan nader tot elkaar (woooeeh!), maar ja, dit is nederland he![]()
Wanneer valt dat eens in Nederlandquote:Op donderdag 9 februari 2006 22:21 schreef highway101 het volgende:
Bayerischer Wald, zuidoost Duitsland. Hoewel niet hoog, 700 - 1400m, ligt er wel effe 200cm sneeuw, en dat al sinds November. Er wordt daar nog 70cm bij verwacht de komende 2 dagen. Het leger is daar ingezet om de daken leeg te maken, ik heb al foto's gezien van daken met 2m sneeuw erop.
Hier wat hagel af en toequote:Op zondag 12 februari 2006 13:37 schreef IHVK het volgende:
Rotterdam: al 3 uur dikke vlokken natte sneeuw, er blijft niets liggen.
Nehh, wordt niks meer.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:51 schreef Omaha het volgende:
Deze winter gaat echt nog heel koud worden, let op mijn woorden!
we hebben op afgelopen zaterdag na sinds december niet meer gevoetbald, dus het wordt tijd dat weer stabiel goed weer krijgen.quote:
Ik denk dat er weinig sneeuw meer zal komen voor dat de 20 graden weer gehaald wordtquote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:22 schreef Keromane het volgende:
Begin komende week sneeuw. Nog 8 weken en de 20 graden komt weer in zicht.
ja. we hebben echt pech deze winter/. Zo dichtbij steeds, maarf toch zo ver weg....quote:Op zondag 19 februari 2006 23:28 schreef MissHobje het volgende:
Het gaat wel weer vriezen deze weekeen beetje maar hoor
En als je ziet wat er in Oostenrijk, Frankrijk en Italie valt aan sneeuw denk je echt....... demmit![]()
quote:10 daagse: Volgende week: Het ziet er naar uit dat de bovenlucht vanaf dinsdag flink koud gaat worden. Samen met de komst van depressies ontstat er dan een noordelijk stroming. Deze ontwikkeling kan wel eens flink wat sneeuw brengen. Het is nog afwachten hoe dit gaat uitpakken, want het is ver weg. Wel vind ik het een situatie die wij goed in het oog moeten houden,
Ik denk niks meer. Gisteren was het stellige verhaal op de diverse forums nog dat we hier (ZO) sneeuw zouden gaan zien, maar we hebben zelfs geen natte vlok kunnen ontwaren.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:22 schreef IkWilbert het volgende:
Ze zeggen dat het volgende week nog kouder wordt? En sneeuw? Ik weet niet hoe Keromane hierover denkt?
Op de hogere heuvels was het toch wel wit wat ik gehoord hebquote:Op dinsdag 21 februari 2006 19:20 schreef Keromane het volgende:
[..]
Ik denk niks meer. Gisteren was het stellige verhaal op de diverse forums nog dat we hier (ZO) sneeuw zouden gaan zien, maar we hebben zelfs geen natte vlok kunnen ontwaren.
en nog een stukjequote:KNMI
Weer
Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
woensdag 22 februari 2006 05.36 uur, geldig tot vrijdag 24 februari 2006, 00 UTC.
Jaap Goedhart
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
Qua analyse en drukevolutie is deze run consistent met de voorafgaande run. Deze run komt ook goed overeen met de laatste runs van ECMWF en UKRM.
Een occlusie boven het midden van het land trekt naar het zuidwesten en neemt door subsidentie in betekenis af. Deze subsidentie wordt veroorzaakt door een hogedrukgebied bij Schotland waarvan een hoogte rug die van oost naar west over Nederland trekt. Zowel HiRLAM als ECMWF en UKRM laten de neerslagactiviteit boven de Noordzee terecht komen en blijft het, mede door de sterke subsidentie, boven ons land droog. Door deze subsidentie neemt de bewolking in de loop van de ochtend verder af en komen er opklaringen. Op het ogenblik zien we de hoge bewolking al oplossen. Een warmtefront afloper nu boven Scandinavie wordt in een noordelijke stroming richting ons land gestuurd. De Voorste begrenzing van de hierbij horende bewolking bereikt de Wadden in de loop van de middag (zie de loop van de H22 vis. image). De eerste neerslag wordt pas in de loop van de donderdagnacht verwacht. ECMWF houdt het nagenoeg droog, maar volgens HiRLAM valt er 1 - 3 mm. Met een Theta-w van min 2 graden zal dit in de vorm van sneeuw zijn.
Aandachtspunten
NEERSLAG:
Droog. Donderdagnacht toenemende kans op sneeuw, het eerst in het noorden van het land.
BEWOLKING:
Vanavond op nadering van het warmtefront van het noorden uit verder toenemende bewolking. HiRLAM laat het vervolgend bewolkt t/m donderdagavond.
TEMPERATUUR:
KTG en ook ECMWF hebben een veel duidelijker dagelijkse gang dan HiRLAM. KTG houdt mogelijk te veel rekening met opklaringen. Het vreemde is dat zowel ECMWF als HiRLAM beide rekening houden met veel bewolking, maar dat HiRLAM als enige de temperaturen meer tempert. Voorlopig wordt er voor komende nacht van lichte vorst uitgegaan en voor donderdagoverdag rond plus 3 graden
quote:Sneeuwkansen nemen toe
22 februari 2006 - De laatste dagen van deze winter beloven kouder te worden met een toenemende kans op sneeuw. Of er sneeuw van betekenis valt hangt sterk af van de exacte koers van de storingen die in een koude noordelijke stroming op ons af komen.
Daarover is nog onzekerheid maar uiteraard houden de meteorologen dat nauwlettend in de gaten en kunt u in onze weerberichten de laatste details vinden.
Herinnert u zich nog vorig jaar? Precies een jaar geleden, op 2 maart 2005 verdween ons land onder een dik pak sneeuw. Zover we kunnen nagaan was dat zelfs de zwaarste sneeuwval in bijna 50 jaar. Marknesse schreef op 4 maart 2005 historie met -20,7 graden op de thermometer (zie nieuws- recordkou en veel sneeuw).
Of de winter ook dit jaar weer capriolen uithaalt in het begin van maart is nog niet te zeggen, maar de maand lijkt wel vrij koud te beginnen. Komende dinsdag maakt het KNMI de balans op over de afgelopen winter, maar zeker is al dat deze winter wat de gemiddelde temperatuur betreft iets aan de koude kant uitkomt. Vooral januari was een vrij koude maand, december bood een normaal temperatuurgemiddelde en februari wordt waarschijnlijk wat kouder dan het langjarig gemiddelde. Op basis van het voorlopige koudegetal (een totaalsom van de hoeveelheid kou) stelt de winter weinig voor en hoort deze zelfs tot de zachte winters. Toch heeft de winter meer kou opgeleverd dan we de laatste jaren gewend waren en is het koudegetal in elk geval alvast groter dan in de winters van 2000, 2002 en 2004.
De komende nachten fris vind ik niet echt een koude winter.quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:24 schreef joshus_cat het volgende:
D'r is volgens mij nu net iemand aan 't uitleggen dat 't de komende nachten best fris blijft.
Tja zolang het nog officieel winter is .....quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:53 schreef Zombine het volgende:
Verwachten jullie nu nog steeds een koude winter![]()
![]()
Ja hoor. Zo had je in de winter van 1984/1985 en 1985/1986 twee keer achter elkaar een elfstedentocht.quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:05 schreef joshus_cat het volgende:
Hebben we nou volgend jaar ook nog kans op een koude winter, of is de kans op twee 'koude winters' achter elkaar niet zo groot?
juistquote:Op donderdag 23 februari 2006 07:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik ben benieuwd of dit allemaal gaat uitkomen, en laat die 50cm maar in1keer vallen, reken maar dat ik dan niet naar mijn werk benik hou het iig ook in de gaten!
Nee, de winter was ''kouder dan normaal''.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijkt me nu wel duidelijk dat de mensen die voorspelden dat er een strenge winter zou komen poep spraken.
Ja, er waren dagen waarbij het drie graden was in plaats van vier. Maar streng kan ik deze winter met de beste wil van de wereld niet noemen. Hoeveel schaatstochten op natuurijs zijn er geweest?quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:25 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nee, de winter was ''kouder dan normaal''.
(en de winter is nog niet afgelopen, alhoewel ik er gevoelsmatig ook niet veel meer van verwacht)
Eens! Ik zat het me laatst ook al te bedenken dat er van de voorspellingen in deze reeks bar weinig uit zijn gekomenquote:Op donderdag 23 februari 2006 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijkt me nu wel duidelijk dat de mensen die voorspelden dat er een strenge winter zou komen poep spraken.
LOLquote:Op donderdag 23 februari 2006 11:25 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nee, de winter was ''kouder dan normaal''.
(en de winter is nog niet afgelopen, alhoewel ik er gevoelsmatig ook niet veel meer van verwacht)
nogmaals die voorspellingen gingen volgens mij niet specifiek over Nederland, maar ook over de rest van Europa. En ik weet niet of je het nieuws een beetje gevolgd hebt, maar in Polen en Rusland was het de koudste winter in 30 jaar met temperaturen die overdag niet boven de -25 uitkwamen. Die koud ging ook door in Duitsland en daar viel ook erg veel sneeuw. Het probleem alleen was dat de kou vlak voor Nederland bleef steken elke keer...quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
LOL
Kouder dan normaal? Deze kwakkelwinter?
waar haal je die wijsheid vandaan?
Een koude winter, zoals in topictitel staat is IMHO een winter waarin je -15 hebt met een snijdende oostenwind, mensen wordt aangeraden niet naar buiten te gaan, een elfsteden tocht plaatsheeft en mensen over het ijsselmeer rijden met auto's
Het is wel iets kouder als normaal etc..quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
LOL
Een koude winter, zoals in topictitel staat is IMHO een winter waarin je -15 hebt met een snijdende oostenwind, mensen wordt aangeraden niet naar buiten te gaan, een elfsteden tocht plaatsheeft en mensen over het ijsselmeer rijden met auto's
dat hou ik voor een geruchtquote:Op vrijdag 24 februari 2006 02:18 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Het is wel iets kouder als normaal etc..
Ach dat over het ijserlmeer tijden dat hebben we volgens mij niet eens gehad bij de elfstedentochten die we de afgelopen 30 jaar ooit gehad hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
LOL
Als we iemand moeten bedanken dan is het Keromane wel!quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:28 schreef Keromane het volgende:
Enfin, dit is waarschijnlijk het laatste topic in een intussen vrij lange reeks. Graag wil ik bij deze iedereen even bedanken voor de bijdragen. Het was leuk om het dagelijks even te lezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |