abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34422027
Gaat lekker, Remko!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 24 januari 2006 @ 19:27:44 #102
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_34422079
Ik weeg me toch echt 100x liever 's ochtends en zonder kleren...zal wel een vrouwending zijn
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_34422223
Ik ook! Scheelt al heel erg snel een kilo of meer
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34422579
Nou, gisteren had ik al de hele dag echt trek in snoep, niet normaal meer. Dus bovenop m'n op zich wel gezonde eten (kommetje AllBran, twee boterhammen en avondeten) heb ik ruim een halve doos Merci op en ruim een halve zak Katja yoghurtschuimpjes. Dus zeg maar 1540 kcal aan snoep. En ik had er helemaal geen spijt van, ik weet gewoon dat die trek blijft tot ik eraan toe geef, al houdt ik het een week vol.

Vandaag 'balansdag'. 2 kommetjes AllBran en 1 groot bord macaroni, een appel, een minneola en twee glazen appelsap. En een handje Yoghurtgums ;-) Maar ik heb de zak nu net weggelegd, dus hier moet het maar bij blijven. Zit nu wel op een normale hoeveelheid kcal.

Ik ga van de week wel ff vitamine en mineralenpillen halen. Wel los, zodat ik gewoon aan kan vullen waar ik te weinig van binnen krijg en niet zo'n multiding. Vooral met selenium zit ik veel te laag, en noten mag ik niet dus daar gaat de simpelste oplossing om het aan te vullen. Toch maar een pilletje dan. Moet alleen nog een versie vinden waar geen zink of vit a + e bij zit, want die krijg ik wel voldoende binnen.
Sanity is (not) statistical
  dinsdag 24 januari 2006 @ 19:46:36 #105
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_34422690
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:36 schreef Isabeau het volgende:
Of als ik kleren wil kopen. Ook een mooi moment om jezelf moddervet te voelen. Met dank aan de kledingwinkels
dat valt me nu heel erg mee, maar voordat ik op dieet ging dacht ik echt dat ik een of ander monster was, want kon echt bij geen enkele winkel normale kleren kopen
inmiddels kan ik bij bijna alle winkels de normale xl-kleding aan en schommel ik tussen 42 en 44, afhankelijk van het merk.

weet ook niet hoe het kan dat ik me vandaag zo dik voel... misschien omdat ik niet veel beweging heb gehad vandaag ofzo. maar dat komt morgen op mijn werk weer helemaal goed.
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_34423604
Maeghan, ik raad je toch een multivitaminetablet aan.

Net als deze site trouwens Dat is wel een heel lang artikel, maar heel erg nuttig als je er meer van wilt weten. Onderaan staat een stuk in vraag & antwoord vorm en dat is sowieso wel nuttig om even snel door te lezen.
pi_34424223
Ja dankjewel Isabeau, maar ik weet wel wat ik te weinig binnen krijg, en ik wil ook niet te veel binnenkrijgen van dingen. Men kan wel zeggen dat je niets krijgt van een pil waar 200% van je ADH aan een bepaalde vitamine mee binnen krijgt terwijl je daar sowieso al genoeg van binnenkrijgt, maar ik doe het toch liever niet.

Het komt bij mij gewoon voornamelijk door de dingen die ik niet mag hebben. Als je geen zuivel mag, moet je bijna wel aan de kalktabletten. Hetzelfde geldt voor mijn vitamine A, dat kan ik bijv. wel uit m'n margarine en leverproducten halen, maar ik wil weleens wat anders op brood, en zo heel veel margarine eet ik niet. Dus dat is voornamelijk wat ik wil aanvullen.

Het enige wat ik echt te weinig binnenkrijg is Selenium, Foliumzuur, en Calcium. Verder Vit B6 op het randje, maar goed. VitA is op het randje, maar omdat ik nachtblind ben wil ik uitproberen of het helpt om er meer van te nemen. Ik red het ook niet met de ADH van Magnesium, daar slik ik zogenaamd weer "veel te veel" van, terwijl ik duidelijk een positief verschil voel in m'n spieren. Ben dus ook wel wat gewend met uitzoeken en uitproberen ;-)
pi_34427119
Je moet ook geen tabletten nemen met 200% van de ADH (ik heb er één met nog geen 50% per vitamine). En ik heb extra calcium met vitamine D (altijd die combinatie nemen) tabletten. Maar ik beslis 's avonds hoeveel ik daarvan inneem, want dat laat ik afhangen van het tekort.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 januari 2006 @ 21:48:25 #109
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_34427289
Calcium met vitamine D? Eens even op mijn bruistabletten kijken. Ik weet wel dat je ijzer en calcium niet samen in mag nemen.

Edit: calcium carbonaat en acide citrique (da's citroenzuur toch?). Er staat niks bij over vitamine D.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_34428178
Om calcium op te kunnen nemen heb je 1,25-dihydroxycholecalciferol (hele mondvol) nodig. Dit wordt uit vitamine D gemaakt in je lever (en je nieren). Zonder vitamine D wordt calcium niet opgenomen. Vitamine D is daarbij ook een vetoplosbare vitamine en dat is nou net wat mensen op dieet weinig binnen krijgen. Je maakt trouwens ook zelf vitamine D uit zonlicht, maar als je in de winter weinig in de zon komt loopt dat ook een beetje gevaar.

Calciumopname wordt trouwens ook weer gehinderd door oxaalzuur wat bijvoorbeeld in spinazie en rabarber zit. En het wordt gehinderd door bepaalde lange keten vetten, maar daar heb je alleen mee te maken als je vetabsorptie gestoord is...
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 januari 2006 @ 22:15:56 #111
13151 crew  Rewimo
pi_34428292
Okee, dus het is verstandig om er ook vitamine D bij te slikken? Ach een pilletje meer of minder...

We moeten sowieso overdoseren met supplementen, omdat ook die verminderd opgenomen worden.
quote:
En het wordt gehinderd door bepaalde lange keten vetten, maar daar heb je alleen mee te maken als je vetabsorptie gestoord is...
En wat als die verminderd is? Als in ca. 80% wordt gebypassed?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_34428526
Hmm. Calcium wordt sowieso heel matig opgenomen in je lichaam. Ik geloof maar zo'n 30-50% uit je voedsel wordt opgenomen. Het enige wat ik weet is dat bij een gestoorde vetabsorptie (en daar kunnen jullie zo te lezen ook wel last van hebben)het calcium ook gehinderd wordt in de opname. Eigenlijk heb je maar 500 m calcium per dag nodig, maar er wordt altijd een veilige marge gegeven van 800-1000 mg. Dus dat zou veilig moeten zijn.

Pas trouwens op dat je niet overdoceert met vitamine D. Je mag hier ongeveer 5 mcg (denk mcg, maar het is zeker 5) van hebben. Een goeie verhouding is 1 mcg per 250 mg calcium.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 22:26:12 #113
57434 Marloes
Digital Love
pi_34428708
Ik slik helemaal niks. Eet ook niet heel ongezond, maar ook niet super gezond, moet ik me nou zorgen maken
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_34428740
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 22:13 schreef Isabeau het volgende:
Om calcium op te kunnen nemen heb je 1,25-dihydroxycholecalciferol (hele mondvol) nodig. Dit wordt uit vitamine D gemaakt in je lever (en je nieren). Zonder vitamine D wordt calcium niet opgenomen. Vitamine D is daarbij ook een vetoplosbare vitamine en dat is nou net wat mensen op dieet weinig binnen krijgen. Je maakt trouwens ook zelf vitamine D uit zonlicht, maar als je in de winter weinig in de zon komt loopt dat ook een beetje gevaar.

Calciumopname wordt trouwens ook weer gehinderd door oxaalzuur wat bijvoorbeeld in spinazie en rabarber zit. En het wordt gehinderd door bepaalde lange keten vetten, maar daar heb je alleen mee te maken als je vetabsorptie gestoord is...
Ja, dat van die 200% was een tikje overdreven, maar daar ben ik nu eenmaal heel erg goed in. Maar ik houd gewoon niet van enorme hoeveelheden bijslikken omdat iemand verzonnen heeft dat dat goed is, terwijl ik het nut er nog steeds niet van in zie.
Zo vind ik het ook gruwelijk irritant dat calcium vrijwel altijd of met magnesium en zink zit gekoppeld terwijl ik ruim voldoende zink binnenkrijg, of met vitamine D terwijl je daar dus niet te veel van binnen mag krijgen en ik behalve dan weinig zuivel en noten 1 gevarieerd genoeg eet en ook nog eens veel buiten kom. Zeker in de winter ivm dreigende SAD episodes en natuurlijk sowieso voor de beweging. De calcium wil ik graag in grotere hoeveelheden bij gaan slikken omdat aan twee kanten van de familie osteoporose voorkomt. En bij m'n vader zelfs op zeldzaam jonge leeftijd door onbekende oorzaak. Hij slikt iets van 3000 mg calcium, maar het grootste gedeelte daarvan verdwijnt op mysterieuze wijze uit zijn lichaam. Ze hebben niets kunnen vinden om het te verklaren. Daarom wil ik zeker weten dat ik daar in ieder geval niet te weinig van binnen krijg.
pi_34428759
Ik heb geen idee, Marloes. Ben je op dieet of eet je 'gewoon'?
pi_34428833
Je kan sowieso wel 'losse' calciumtabletten krijgen hoor, Maeghan. Zolang je maar herinnert dat je ook vit. D nodig hebt voor de opname ervan (en eiwit en lactose helpen ook mee bij de opname...)
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 januari 2006 @ 22:30:14 #117
13151 crew  Rewimo
pi_34428873
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 22:21 schreef Isabeau het volgende:
Hmm. Calcium wordt sowieso heel matig opgenomen in je lichaam. Ik geloof maar zo'n 30-50% uit je voedsel wordt opgenomen. Het enige wat ik weet is dat bij een gestoorde vetabsorptie (en daar kunnen jullie zo te lezen ook wel last van hebben)het calcium ook gehinderd wordt in de opname. Eigenlijk heb je maar 500 m calcium per dag nodig, maar er wordt altijd een veilige marge gegeven van 800-1000 mg. Dus dat zou veilig moeten zijn.

Pas trouwens op dat je niet overdoceert met vitamine D. Je mag hier ongeveer 5 mcg (denk mcg, maar het is zeker 5) van hebben. Een goeie verhouding is 1 mcg per 250 mg calcium.
Ik heb inderdaad bruistabletten met 1000 mg calcium. Even mijn (Belgische) multivitamine gecheckt, daar zit 7,5 mcg vitamine D in. Ik denk dat ik dus mijn multi's het beste samen met het calcium in kan nemen.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 22:30:38 #118
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_34428896
Dus daarom moeten kleine kindertjes tegenwoordig Vitamine D extra krijgen

Weet ik eindelijk waarom ik elke dag die druppeltjes in Tobias zijn mond loop te mikken
  dinsdag 24 januari 2006 @ 22:31:28 #119
57434 Marloes
Digital Love
pi_34428925
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 22:27 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb geen idee, Marloes. Ben je op dieet of eet je 'gewoon'?
Nou ik heb officieel wel een gezond BMI maar zou best wel wat af willen vallen. Momenteel doe ik daar niet al te veel voor dus nee, ik ben niet op dieet
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 22:31:47 #120
139240 notendop
dopperdedop
pi_34428942
Als ik lees hoe sommige mensen de behoefte hebben aan snoep e.d. ben ik toch heel blij dat ik vrijwel nooit zin heb in snoep. Ik lust het meeste niet eens.
pi_34428948
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 22:29 schreef Isabeau het volgende:
Je kan sowieso wel 'losse' calciumtabletten krijgen hoor, Maeghan. Zolang je maar herinnert dat je ook vit. D nodig hebt voor de opname ervan (en eiwit en lactose helpen ook mee bij de opname...)
Lactose wordt moeilijk zonder melk denk ik, of niet?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 24 januari 2006 @ 22:32:40 #122
13151 crew  Rewimo
pi_34428985
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 22:27 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ja, dat van die 200% was een tikje overdreven, maar daar ben ik nu eenmaal heel erg goed in. Maar ik houd gewoon niet van enorme hoeveelheden bijslikken omdat iemand verzonnen heeft dat dat goed is, terwijl ik het nut er nog steeds niet van in zie.
Zo vind ik het ook gruwelijk irritant dat calcium vrijwel altijd of met magnesium en zink zit gekoppeld terwijl ik ruim voldoende zink binnenkrijg, of met vitamine D terwijl je daar dus niet te veel van binnen mag krijgen en ik behalve dan weinig zuivel en noten 1 gevarieerd genoeg eet en ook nog eens veel buiten kom. Zeker in de winter ivm dreigende SAD episodes en natuurlijk sowieso voor de beweging. De calcium wil ik graag in grotere hoeveelheden bij gaan slikken omdat aan twee kanten van de familie osteoporose voorkomt. En bij m'n vader zelfs op zeldzaam jonge leeftijd door onbekende oorzaak. Hij slikt iets van 3000 mg calcium, maar het grootste gedeelte daarvan verdwijnt op mysterieuze wijze uit zijn lichaam. Ze hebben niets kunnen vinden om het te verklaren. Daarom wil ik zeker weten dat ik daar in ieder geval niet te weinig van binnen krijg.
Maeghan, die calciumbruistabletten van mij heten Cacit. Daar zit dus alleen calcium in en verder geen vitamines. Ik moet ze wel zelf betalen (hoewel, wie weet doet mijn nieuwe zorgverzekeraar er iets mee aangezien ik ze altijd moet slikken, je weet nooit).
pi_34428989
pluisje! Nou, daar komt ook het fabeltje vandaan dat als de R in de maand is je extra vitamines en mineralen moet hebben waardoor al die kinderen multivitamines moeten slikken in de winter. Maar het geldt eigenlijk echt alleen maar voor vitamine D Kinderen kunnen trouwens veel beter calcium opnemen dan volwassenen, tot wel 75%! En we hebben geen idee hoe dat kan
pi_34429008
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 22:32 schreef Maeghan het volgende:
Lactose wordt moeilijk zonder melk denk ik, of niet?
Vandaar de .... want je mag geen melk
pi_34429054
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 22:31 schreef Marloes het volgende:

Nou ik heb officieel wel een gezond BMI maar zou best wel wat af willen vallen. Momenteel doe ik daar niet al te veel voor dus nee, ik ben niet op dieet
Als je geen dieet volgt en niet aan topsport doet en niet zwanger, bejaard of chronisch ziek bent of een andere conditie hebt waarbij de dokter je vitamines toeschuift dan hoef je geen extra vitamines te slikken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')