quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:06 schreef Jelleee het volgende:
Hm, ik weet niet of het in Feedback thuishoort..
Maaaarrrrrrr
Wanneer is het niet of wel mooi om een bloem/mens in het midden van een foto te zetten?
Bij deze foto van mij vond vind ik het wel mooi om hem in het midden te zetten.. maar hoe komt het dan dat ik soms hoor nog niet bij mijn foto ofzo dat ze het beter vinden om het niet in het midden te zetten?
zijn er regels voor ofzo wanneer het niet of wel mooi is, of ben ik te blondt om het te zien?![]()
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Join the club. Toevallig had ik het hier eerder deze week nog over met een mede-forummer. Bij sommige foto's geldt die regel gewoon niet. Simpel voorbeeld: een pasfoto voor je paspoort. De bijna dwangmatige regel dat je 2/3e - 1/3e moet fotograferen ergert me af en toe behoorlijk.
Overigens is feedback inderdaad niet voor dit soort vragen eigenlijk. De feedback hier gaat over de topics en de manier waarop FOT wordt beheerd
sorry wou ook even reageren maar had geen zin om feedback verder te vervuilenquote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:20 schreef PdeHoog het volgende:
De compositie-regels (voor zover je ze regels kan noemen) zijn een afgeleide van jaren van ervaring. Klassieke schilders etc. maken er ook al gebruik van. Zoek maar eens op de "rule of third" met google of zo. Of zoek de fotocursus van pea eens op. Daar staat een hele mooie uitleg over compositie en het hoe en waarom.
@RonaldV: Foto's die wij maken zijn niet te vergelijken met pasfoto's. Pasfoto's dienen maar een doel en dat is het kunnen identificeren van de persoon. De vergelijking gaat dus enigzins scheef naar mijn idee.
En naar mijn idee is die regel niet zo heel dwangmatig. Het valt onder het kopje compositie en zo. Regels zijn er tenslotte om gebroken te worden. En het is nog altijd smaak die het uiteindelijke resultaat bepaalt. En ook het commentaar op de foto.
In het geval van het bloempje en het bijtje had ik de foto gewoon vierkant gecropped. Als je een gecentreerde foto wilt, is dat de beste optie. Dan ben je iig de grote open vlakken aan beide kanten kwijt.
@Subhuman: misschien is het handig deze posts in een apart topic te plaatsenLijkt me een aardige discussie waard
Cursus.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:05 schreef Jelleee het volgende:
Weet iemand de link naar de curcus hoe schrijf je dit? x) van Pea4fun?
ik dacht dat hij bij de FAQ stond, but it's not there..
Persoonlijk zelf gemerkt dat 1/3 en 2/3 regel goed werkt voor landschappen. Maar daarnaast als je wat oog voor symmetrie hebt zeg ik gooi die regels overboord. Symmetrisch onderwerp gewoon in het midden schieten.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:54 schreef Gizz het volgende:
Maar voor beginners die anders alles in het midden zetten is het een goede regel om eens een paar maandjes mee te oefenen.
Ik gebruikte het voorbeeld van de pasfoto alleen maar om de wetmatigheid ("het moet") onderuit te halen. Maar het kan ook wel aan de hand van deze fotos:quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:20 schreef PdeHoog het volgende:
De compositie-regels (voor zover je ze regels kan noemen) zijn een afgeleide van jaren van ervaring. Klassieke schilders etc. maken er ook al gebruik van. Zoek maar eens op de "rule of third" met google of zo. Of zoek de fotocursus van pea eens op. Daar staat een hele mooie uitleg over compositie en het hoe en waarom.
@RonaldV: Foto's die wij maken zijn niet te vergelijken met pasfoto's. Pasfoto's dienen maar een doel en dat is het kunnen identificeren van de persoon. De vergelijking gaat dus enigzins scheef naar mijn idee.
Op welke hoogte bevinden de ogen van de dames zich (ongeveer)?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:09 schreef RonaldV het volgende:
Ik zou niet weten hoe ik in deze foto's die regel moet toepassen zonder ze te verpesten.
Ik ben meer een billenmanquote:Op maandag 23 januari 2006 11:37 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Op welke hoogte bevinden de ogen van de dames zich (ongeveer)?
quote:Op maandag 23 januari 2006 12:12 schreef HMaster-II het volgende:
Ik weet van een kennis van mij dat je voor Nikon (hij heeft een F5) dat er voor het eye-piece inzet plaatje zijn. Zo heeft hij een raster voor de 1/3-2/3 functie. Ik weet neit of die er ook zijn voor Canon en of andere Slr's. Maar het lijkt mij een handig extra'tje voor in dit topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |