Nee is inderdaad nee, maar heeft een dader daar een boodschap aan? Kennelijk niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:17 schreef NeoGenic1982 het volgende:
Interessante verwoording, maar Nee is Nee, simpel.
Nou, misschien: waarom is verkrachting slecht?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:18 schreef Verbal het volgende:
Ja, verkrachting is slecht.
Nog meer domme vragen?
V.
Ik had al zo'n vermoeden dat je een beetje wereldvreemd was, maar nu weet ik 't zekerquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, misschien: waarom is verkrachting slecht?
Ik zou liever een fatsoenlijk antwoord op die vraag hebben. Aan ad hominum argumenten hebben we niets.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:21 schreef JaJoah het volgende:
[..]
Ik had al zo'n vermoeden dat je een beetje wereldvreemd was, maar nu weet ik 't zeker
Misschien omdat het tegen de wil van het slachtoffer is?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, misschien: waarom is verkrachting slecht?
Het is imo verkeerd, want je veranderd daarmee iets bij een ander.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, misschien: waarom is verkrachting slecht?
Laat ik het zo zeggen:quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:22 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik zou liever een fatsoenlijk antwoord op die vraag hebben. Aan ad hominum argumenten hebben we niets.
Dat is geen argument. Het is ook niet de wil van een vis om opgegeten te worden door een haai.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:23 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Misschien omdat het tegen de wil van het slachtoffer is?![]()
Nota bene moderator Lupa_Solitaria heeft zelf de suggestie opgeworpen om een nieuwe topic te openen voor dit onderwerp! Het lijkt mij dat jij maar beter elders om slotjes kunt zeuren. Als het je niet bevalt, blijf dan weg uit deze topic.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:23 schreef HenkieVdV het volgende:
Het lijkt me het beste als hier maar een slotje op gaat, voordat TS zichzelf nog meer voor lul zet.
Sorry, ook dit is natuurlijk geen argument. Nu probeer jij mij te overtuigen door op mijn gevoel te spelen. Als mij iets dergelijks zou overkomen zou ik dat niet leuk vinden, duhuh, maar dat staat los van de discussie. Iets vinden betekent niet dat dat iets dat ook is.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:24 schreef JaJoah het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen:
Wanneer een groot geschapen neger jou verkracht, ga je dan ook afvragen waarom verkrachten fout is
Het ligt er aan voor wie. De dader raakt er wat seksuele spanning bij kwijt, dus voor hem of haar is het iets positiefsquote:
Het verschil is, dat wij in een sociale maatschappij leven waar dit soort praktijken niet geoorloofd zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is geen argument. Het is ook niet de wil van een vis om opgegeten te worden door een haai.
Absoluut niet, het is slechts een bepaalde moraal om mensen niet in hun vrije wil aan te tasten. Je hoeft alleen maar naar het midden-oosten te kijken om te zien dat er ook hele andere vormen van moraal bestaan.quote:
Wil jij dan voortaan je smoel niet meer laten zien in een B&H topic wanneer alleen maar kunt zeiken over het feit dat iemand een vrouw of man aantrekkelijk vindt (waar het topic over gaat)quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:24 schreef FuifDuif het volgende:
...
Het lijkt mij dat jij maar beter elders om slotjes kunt zeuren. Als het je niet bevalt, blijf dan weg uit deze topic.
dat is dus je hele punt. is de moraal absoluut of niet. dat zou je onder een iets minder doorgeslagen stelling kunnen brengen natuurlijk. of, desnoods, is een innerlijke overtuiging die een daad rechtvaardigt slecht te noemen? als we het hebben over mensen die uit religieuze overtuiging abortusdokters vermoorden, en misschien ook wel verkrachten.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:27 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Absoluut niet, het is slechts een bepaalde moraal om mensen niet in hun vrije wil aan te tasten. Je hoeft alleen maar naar het midden-oosten te kijken om te zien dat er ook hele andere vormen van moraal bestaan.
Dat dit soort praktijken niet geoorloofd zijn in onze sociale maatschappij zegt helemaal NIETS over of het wel of niet slecht is. Slecht is een volledig subjectief begrip. Jouw opvattingen van wat slecht is zullen niet volledig overeenkomen met die van mij en toch leven we in hetzelfde sociale systeem.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:27 schreef HenkieVdV het volgende:
Het verschil is, dat wij in een sociale maatschappij leven waar dit soort praktijken niet geoorloofd zijn.Daarbij komt dat het opeten van een prooidier wel geoorloofd is. Maar om sowiezo mensen in dit opzicht te gaan vergelijken met dieren is dom.
Dat zie ik dan vooral als een zwakheid aan de kant van die mensen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:27 schreef HenkieVdV het volgende:
En het maakt me niet uit welke dikke MOD jou dit idee gegeven heeft. Als je wil dat mensen je serieus nemen open dat niet dit soort pulp.![]()
dat is te kort door de bocht. dan zou wetshandhaving onmogelijk worden.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:29 schreef Copycat het volgende:
Alles wat onder dwang gebeurt, tegen de zin van één van de betrokken personen, is 'slecht'.
Verkrachting gebeurt onder dwang, tegen de zin van één van de betrokkenen... ergo: verkrachting is slecht.
Nee, dit is logica van de koude grond, CC. Je zet nota bene zelf slecht al tussen aanhalingstekens! Het is hooguit ongewenst binnen onze samenleving, maar slecht is het niet. In ieder geval niet voor de dader.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:29 schreef Copycat het volgende:
Alles wat onder dwang gebeurt, tegen de zin van één van de betrokken personen, is 'slecht'.
Verkrachting gebeurt onder dwang, tegen de zin van één van de betrokkenen... ergo: verkrachting is slecht.
Toch grappig dat mensen bijzonder selectief te werk gaan wanneer zij mensen met dieren vergelijken: de ene keer zijn we net zoals alle andere dieren, de andere keer weer niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:29 schreef Copycat het volgende:
En die vergelijking met een visje en een haai is natuurlijk te absurd voor woorden. We hebben het hier over mensen en over verkrachting, niet over de voedselketen.
Mensen zijn dieren !quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:27 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Het verschil is, dat wij in een sociale maatschappij leven waar dit soort praktijken niet geoorloofd zijn.Daarbij komt dat het opeten van een prooidier wel geoorloofd is. Maar om sowiezo mensen in dit opzicht te gaan vergelijken met dieren is dom.
En het maakt me niet uit welke dikke MOD jou dit idee gegeven heeft. Als je wil dat mensen je serieus nemen open dat niet dit soort pulp.![]()
Dan moeten ze toch inmiddels wel doorhebben dat dat niet helptquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:31 schreef zoalshetis het volgende:
in afrika verkrachten volwassen mannen met aids kinderen om er zo vanaf te komen, althans dat denkt men.
de moraal is daar anders om maar ff on topic te blijven.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:33 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Dan moeten ze toch inmiddels wel doorhebben dat dat niet helpt![]()
Maar dat gezegde is eigenlijk dom. Want hoe weet jij dat een ander niet wil wat jij ook niet wil? In feite is dat gezegde bijzonder arrogant. Het veronderstelt dat je jezelf als de maat der dingen voorstelt en dat is natuurlijk onjuist.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:32 schreef CrazyTaxi het volgende:
Dit soort discussies zouden een slotje moeten krijgen, maar om toch maar OT te komen. Alles wat je een ander doet, wat zij of hij niet wil, is per definitie fout. Nog meer vragen?
Er is ook een mooi gezegde over:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
uitleg:
In bevestigenden zin komen deze woorden voor in Mattheus VII vs. 12 en Luc. VI, 31: En gelijk gij wilt dat u de menschen doen zullen, doet gij hun ook desgelijks; mlat. quod tibi vis, mihi fac, quod non tibi vis mihi non fac; non facias aliis hoc quod fieri tibi non vis (Werner, 58; 83); Brederoo I, 292, vs. 572: Dat ghy niet wilt dat u gheschiet, en doet sulcks an een ander niet; De Brune, 139:
Al wat ghy wilt dat u gheschije,
Doet dat een ander van uw zije.
V.d. Venne, 198: Gaet juyst voor, als je selfs soudt willen naerkomen. Zie verder Harrebomée III, 19; Zeeman, 156; Wander V, 389: Was du nicht willst, das dir geschicht, das thu auch einem andern nicht.
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:18 schreef Verbal het volgende:
Ja, verkrachting is slecht.
Nog meer domme vragen?
V.
Waarom? Het is zoals je zegt slechts een discussie.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:32 schreef CrazyTaxi het volgende:
Dit soort discussies zouden een slotje moeten krijgen,
Is een slotje goed of slecht?quote:Dit soort discussies zouden een slotje moeten krijgen
Het gaat hier gewoon om het geval dat verkrachting tegen de wil van het slachtoffer is.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat dit soort praktijken niet geoorloofd zijn in onze sociale maatschappij zegt helemaal NIETS over of het wel of niet slecht is. Slecht is een volledig subjectief begrip. Jouw opvattingen van wat slecht is zullen niet volledig overeenkomen met die van mij en toch leven we in hetzelfde sociale systeem.
[..]
Dat zie ik dan vooral als een zwakheid aan de kant van die mensen.
wat wil je nu? je punt tot in het oneindige doordrammen dat er geen absolute moraal is? zelfs onder absurde utlitaristische redeneringen moet je concluderen dat de utiliteit die de verkrachter uit z'n verkrachting haalt niet opweegt tegen de trauma's die hij veroorzaakt? 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet' lijkt me ook wel 'nee' zeggen tegen verkrachting. ons gevoel van persoonlijke integriteit.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:30 schreef FuifDuif het volgende:
Dat dit soort praktijken niet geoorloofd zijn in onze sociale maatschappij zegt helemaal NIETS over of het wel of niet slecht is. Slecht is een volledig subjectief begrip. Jouw opvattingen van wat slecht is zullen niet volledig overeenkomen met die van mij en toch leven we in hetzelfde sociale systeem.
Met 'slotjesroepers' zijn we ook wat minder blijquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:35 schreef ErikT het volgende:
Slotje. Kotsbaar topic van een zieke geest.
Vertel er anders ook even bij hoe we op deze discussie kwamen. Ik geloof dat jij zoiets zei als:quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:32 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, dit is logica van de koude grond, CC. Je zet nota bene zelf slecht al tussen aanhalingstekens! Het is hooguit ongewenst binnen onze samenleving, maar slecht is het niet. In ieder geval niet voor de dader.
Dat komt omdat mensen schrikken van dit soort discussies en daardoor liever spugen dan eens goed nadenken. Je zult straks zien dat mensen mij beginnen te beschuldigen van verkrachtingsfantasieën. Zo werkt dat. Mensen lezen niet, mensen denken niet na. Jammer, maar goed.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:35 schreef Sander170 het volgende:
Ik snap niet waarom er altijd maar ruzie is![]()
Omdat die persoon dat laat merken. Je kent t verschil tussen sex en verkrachting niet?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:34 schreef FuifDuif het volgende:
Maar dat gezegde is eigenlijk dom. Want hoe weet jij dat een ander niet wil wat jij ook niet wil?
Wie is er nu belangrijker? De verkrachter of degene die hij door zijn daad zeer mogelijk een trauma for life bezorgt?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:32 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, dit is logica van de koude grond, CC. Je zet nota bene zelf slecht al tussen aanhalingstekens! Het is hooguit ongewenst binnen onze samenleving, maar slecht is het niet. In ieder geval niet voor de dader.
Jij haalt de voedselketen erbij, dat is iets totaal anders... Daarbij vind ik het getuigen van onmacht om zulks niet ter zaken doende voorbeelden er bij de schubben bij te slepen.quote:Toch grappig dat mensen bijzonder selectief te werk gaan wanneer zij mensen met dieren vergelijken: de ene keer zijn we net zoals alle andere dieren, de andere keer weer niet.
Overigens hoeft het niet altijd zo zwart-wit te zijn. Het kan heel goed gebeuren dat een meisje op een feest is, erg dronken wordt, vervolgens sex heeft met iemand zonder duidelijk te kennen te geven dat ze daar geen zin in heeft, en de volgende dag besluit aangifte van verkrachting te doen. Er bestaat een redelijk grijs gebied op dit punt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:37 schreef ErikT het volgende:
Omdat die persoon dat laat merken. Je kent t verschil tussen sex en verkrachting niet?
Ik ben minder blij met zo'n topic. Wat is het idee? Verkrachting bespreekbaar en sociaal geaccepteerd maken? Praat eens met iemand die verkracht is, dan piep je wel anders.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:36 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Met 'slotjesroepers' zijn we ook wat minder blij
Discussieer gewoon mee of ga een ander topic zoeken.
Maar is het daardoor slecht? Het is niet leuk voor mij, maar universeel en naturalistisch gezien: is het slecht?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:36 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Het gaat hier gewoon om het geval dat verkrachting tegen de wil van het slachtoffer is.
Als jij geen spruitjes lust, wil je ze toch ook niet eten. Maar dan komt je moeder en die druk ze met geweld in je mond. Ga je ze dan lekker vinden ofzo?![]()
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:36 schreef HenkieVdV het volgende:
Het punt wat je nu probeert te maken zit opzich wel iets in, maar het slaat gewoon nergens op.
Goh, kijk eens wat vaker journaal en lees eens meer de kranten. Zo vriendelijk is het hier anders niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:36 schreef HenkieVdV het volgende:
We leven in een vriendelijke maatschappij en we proberen het ons allemaal zo leuk mogelijk te maken. Een verkrachter past niet in deze maatschappij.
Is een mening, geen feit.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:36 schreef HenkieVdV het volgende:
Alles dat tegen de vrije wil ingaat van mensen is slecht.
dat lijkt me inderdaad het geval. slechts als je uitgaat van lijfeigendom, waarbij personen slaaf zijn, geen vrije wil hebben, lijfstraffen toegestaan zijn, kun je eens beginnen over situaties waarin verkrachting geoorloofd is. je ziet wel van die berichten in het nieuws dat er in india of pakistan een vrouw massaal verkracht mag worden door het naburige dorp omdat haar man iets misdaan heeft.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:36 schreef HenkieVdV het volgende:
Het punt wat je nu probeert te maken zit opzich wel iets in, maar het slaat gewoon nergens op. We leven in een vriendelijke maatschappij en we proberen het ons allemaal zo leuk mogelijk te maken. Een verkrachter past niet in deze maatschappij.
Alles dat tegen de vrije wil ingaat van mensen is slecht.
zoals ik al eerder schreef is zelfanalyse en ethiek niet jouw sterkste eigenschap.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:15 schreef FuifDuif het volgende:
Naar aanleiding van een tip van Lupa_Solitaria in een andere topic open ik een eigen topic over het onderwerp:
Is verkrachting slecht?
Dit onderwerp was het resultaat van een 'zij-discussie' over (seksuele) moraal en dat iets wat als goed of slecht wordt gezien niet objectief goed of slechts is. Onder andere 14.gif en ik opperden derhalve dat verkrachting wellicht als slecht (of onjuist) kan worden ervaren, maar dat het dat daardoor nog niet is. Want: de moraal van het slachtoffer is overduidelijk niet de moraal van de dader (op dat seksuele vlak)... wie hangt de juiste moraal aan? Geen van beiden.
Jawel hoor, evolutietheorie e.d. Alleen jammer dat daar een paar generaties en duizenden kinderen/peuters/baby`s overheen gaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:33 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Dan moeten ze toch inmiddels wel doorhebben dat dat niet helpt![]()
Kijk, ik snap je argument wel, maar het is toch niet geheel correct. Immers, als je iemand onder dwang opsluit in de gevangenis, zal dat ook tegen de wil van die persoon zijn waarschijnlijk. Daarmee is echter nog niet gegeven dat dit een "slechte" handeling is.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:29 schreef Copycat het volgende:
Alles wat onder dwang gebeurt, tegen de zin van één van de betrokken personen, is 'slecht'.
Verkrachting gebeurt onder dwang, tegen de zin van één van de betrokkenen... ergo: verkrachting is slecht.
Het argument is weldegelijk deugdelijk. Er ís namelijk helemaal geen objectieve allesbeheersende moraal.quote:En die vergelijking met een visje en een haai is natuurlijk te absurd voor woorden. We hebben het hier over mensen en over verkrachting, niet over de voedselketen.
heb je je aleens afgevraagd welke vooronderstellingen er nodig zijn om die vraag te kunnen stellen? is dit een betekenisvolle vraag? is er zoiets als universaliteit en naturaliteit wat moraal betreft? of is dit betekenisloos? zou je niet net zo goed kunnen zeggen dat het weliswaar niet leuk is, maar of het als paarse pinguins fiereljeppen bij de koning van frankrijk ook slecht is? zo is geen discussie mogelijk. je zult je vooronderstellingen moeten verduidelijken.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:39 schreef FuifDuif het volgende:
Maar is het daardoor slecht? Het is niet leuk voor mij, maar universeel en naturalistisch gezien: is het slecht?
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:38 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ik ben minder blij met zo'n topic. Wat is het idee? Verkrachting bespreekbaar en sociaal geaccepteerd maken? Praat eens met iemand die verkracht is, dan piep je wel anders.
Ik heb wel medelijden met jequote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:42 schreef FuifDuif het volgende:
Kijk, hier begint het persoonlijk beschuldigen al, wat ik hierboven voorspelde:
[..]
Het maakt niet uit hoe je jezelf kleed.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:40 schreef Sander170 het volgende:
Veel meiden dagen een verkrachting ook heel vaak uit merk ik, zoals het kleden als hoer inderdaad bijvoorbeeld met een string een halve meter boven hun broek uit (overdrijf een beetje), niet dat ik dit erg vind maar er zijn altijd jongens/mannen die zich al om die redenen niet kunnen beheersen en dus daarom er graag op los neuken koste wat kost en hoe dan ook en waar maakt dan ook al niet meer uit !
quote:Maar dat gezegde is eigenlijk dom. Want hoe weet jij dat een ander niet wil wat jij ook niet wil? In feite is dat gezegde bijzonder arrogant. Het veronderstelt dat je jezelf als de maat der dingen voorstelt en dat is natuurlijk onjuist.
Mafkees. Ik noem je niet eens. Ik vraag me gewoon af wat het idee van dit topic is.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:42 schreef FuifDuif het volgende:
Kijk, hier begint het persoonlijk beschuldigen al, wat ik hierboven voorspelde:
[..]
je leeft in een samenleving met bepaalde normen en waarden. die zijn er niet voor niets.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kijk, ik snap je argument wel, maar het is toch niet geheel correct. Immers, als je iemand onder dwang opsluit in de gevangenis, zal dat ook tegen de wil van die persoon zijn waarschijnlijk. Daarmee is echter nog niet gegeven dat dit een "slechte" handeling is.
[..]
Het argument is weldegelijk deugdelijk. Er ís namelijk helemaal geen objectieve allesbeheersende moraal.
Iemand die terecht in de gevangenis wordt opgesloten heeft al een strafbar feit gepleegd, waar deze sanctie nu eenmaal het gevolg van isquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
Kijk, ik snap je argument wel, maar het is toch niet geheel correct. Immers, als je iemand onder dwang opsluit in de gevangenis, zal dat ook tegen de wil van die persoon zijn waarschijnlijk. Daarmee is echter nog niet gegeven dat dit een "slechte" handeling is.
Ik geloof niet zozeer in het hebben van een moraal van dierenquote:Het argument is weldegelijk deugdelijk. Er ís namelijk helemaal geen objectieve allesbeheersende moraal.
Man besef je niet dat dit soort pogingen om mijn stelling onderuit te halen simpelweg te eenvoudig zijn om te weerleggen? Dit is GEEN argument!quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:40 schreef AlphaOmega het volgende:
Dat een achterlijke vraag als door TS gesteld tot zo'n discussie kan leiden...
Stel, TS wordt wakker, omdat hij flink van achter wordt genomen. Hij merkt dat er nog 9 man op hun beurt staan te wachten. Goh, zou TS, als dat allemaal achter de rug is, nog steeds twijfel kunnen hebben of verkrachting al dan niet fout is?
Grow up...
maar de vis vindt het nog steeds goed klote om opgegeten te worden door een haai.. of niet dan?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is geen argument. Het is ook niet de wil van een vis om opgegeten te worden door een haai.
[..]
Maar helaas zijn er toch mensen die er heel anders over denken en daar kunnen wij niet veel aandoen, maar zoals ik al eerder zij/poste is dat meiden/dames zich minder hoerig kunnen kleden en gedragen, dit maakt de kans op verkrachting toch een heel stuk kleiner !quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:44 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Het maakt niet uit hoe je jezelf kleed.Ook al zou je naakt over straat lopen dan zou nog niemand de gedachte moeten krijgen om je te verkrachten.
Mensen die andere mensen/dieren verkrachten hebben gewoon een psychisch probleem. Van mij mogen ze verkrachters ook wel hun geslachtsdeel weghalen maar dan krijg je waarschijnlijk moordenaars. Er is iets in de ontwikkeling van de mens verkeerd gegaan, wil hij of zij een verkrachter worden.
We moeten deze problemen dan ook opsporen en deze mensen uit onze maatschappij verwijderen.![]()
en wat is nu je punt? de impliciete stelling dat als wij verkrachting slecht vinden, we die samenlevingsvormen slecht moeten vinden? dat we moeten zeggen dat dat een 'achterlijke' cultuur is? of, dat als we dat niet willen zeggen, we ook moeten toelaten dat we mensen in onze samenleving die andere opvattingen hebben op dezelfde wijze moeten behandelen?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
Zou ik het leuk vinden? Nee, natuurlijk niet! Zou ik er een trauma aan overhouden? Ja, waarschijnlijk wel! Is het slecht? In MIJN ogen, maar niet in de ogen van die mannen. Het is een waarde-oordeel en die is subjectief. De we verkrachting afkeuren is het gevolg van een sociale evolutie zoals onze samenleving die heeft doorgemaakt. Het is heel goed denkbaar dat verkrachting wel wordt geaccepteerd in een samenleving... sterker nog, die samenlevingsvormen bestaan gewoon!
Mijn nichtje was 17 toen ze verkracht werd, de dader dacht dat ze 12 was. Verkrachting heeft niet met kleding te maken, al staat er iemand naakt voor me Nee is Nee, als ik bezig ben met mij partner en ze heeft geen zin en zegt nee, dan hoor ik dat te respecteren.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:47 schreef Sander170 het volgende:
[..]
Maar helaas zijn er toch mensen die er heel anders over denken en daar kunnen wij niet veel aandoen, maar zoals ik al eerder zij/poste is dat meiden/dames zich minder hoerig kunnen kleden en gedragen, dit maakt de kans op verkrachting toch een heel stuk kleiner !![]()
Dat is helemaal niet waar! De wetenschap houdt zich helemaal niet bezig met ethiek! En sterker nog, de wetenschap bevestigt juist volledig mijn visie: moraal is subjectief en een product van plaats en tijd. Verkrachting is een bepaalde gedragsvorm welke 'toevallig' niet gewenst is binnen onze samenleving. Dat is een wetenschappelijke constatering inderdaad (zie alleen al de reacties in deze topic), maar dat zegt NIETS over de absolute waarde ervan.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:44 schreef CrazyTaxi het volgende:
[..]
Maar is dit nou misschien het probleem waar je zelf mee zit? Het enige wat je doet is zoeken naar antwoorden die er niet zijn. Je verondersteld, poneert en probeert het uiteindelijk vast te blijven houden op alle mogelijke manieren. Met de antwoorden en wetenschap die we nu hebben, ofwel de huidige paradigma verondersteld dat verkrachting fout is, en met die overtuiging is alles verklaart. Het geeft geen 100% uitsluiting of het goed of slecht is, maar met de HUIDIGE paradigma en gegeven resultaten kunnen wij concluderen dat verkrachting fout is.
Misschien blijkt het achteraf wel een drogreden. Maar alleen de tijd zal het leren en geen oeverloze discussies. Het brengt toch niets. Vandaar dat ik mijn vorige bericht om slotje vroeg.
![]()
Verkrachting is echter veel meer een machts- dan een seksuele geweldsvorm...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:48 schreef Sander170 het volgende:
Het heeft dus niet alleen maar met kleding te maken, want sommige meiden gedragen zich ook alsof ze een echte hoer zijn !
Is er dan nog een reden waarom je verkrachting hierbij gebruikt? Dit kun je je natuurlijk bij heel veel dingen afvragen. Verkrachting niet per definitie als 'slecht' benoemen is nogal controversieel, of maakt dat het leuker? Je punt komt niet beter over, namelijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zou ik het leuk vinden? Nee, natuurlijk niet! Zou ik er een trauma aan overhouden? Ja, waarschijnlijk wel! Is het slecht? In MIJN ogen, maar niet in de ogen van die mannen. Het is een waarde-oordeel en die is subjectief. De we verkrachting afkeuren is het gevolg van een sociale evolutie zoals onze samenleving die heeft doorgemaakt. Het is heel goed denkbaar dat verkrachting wel wordt geaccepteerd in een samenleving... sterker nog, die samenlevingsvormen bestaan gewoon!
Het probleem is dat het een glijdende schaal is, geen absolute waarheid. Waar leg jij de grens? Een meisje dronken voeren en er de koffer mee induiken is verkrachting?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:46 schreef NeoGenic1982 het volgende:
(...)
Ik denk dat iedereen het voor zich zelf moet uitmaken. Vind jij het normaal om een kind/vrouw totaal tegen haar wil in zwaar geestelijk en lichamelijk te mishandelen? Want verkrachting tegen je wil in is een traumatische ervaring. En in mijn eigen ogen is een traumatische ervaring altijd slecht.
Voorzover ik weet verkracht 90% van de verkrachters om het machtsgevoel en níet voor de sex. Het m.i. meer een psychisch als een sexueel probleem.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:44 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Het maakt niet uit hoe je jezelf kleed.Ook al zou je naakt over straat lopen dan zou nog niemand de gedachte moeten krijgen om je te verkrachten.
Mensen die andere mensen/dieren verkrachten hebben gewoon een psychisch probleem. Van mij mogen ze verkrachters ook wel hun geslachtsdeel weghalen maar dan krijg je waarschijnlijk moordenaars. Er is iets in de ontwikkeling van de mens verkeerd gegaan, wil hij of zij een verkrachter worden.
We moeten deze problemen dan ook opsporen en deze mensen uit onze maatschappij verwijderen.![]()
spijker, kop, etc.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:24 schreef soylent het volgende:
Over moraal is al veel geschreven. Immanuel Kant draagt in zijn "Kritik der Praktischen Vernunft" (1788) een aantal heuristieken aan om de vraag aangaande ethiek te beantwoorden. Stel dat je van plan bent om iemand te verkrachten. Je wilt dit om je eigen welzijn te verhogen. Dan is de vraag. Zou je kunnen willen dat deze denkwijze een wet was die voor iedereen geldt? Het lijkt er niet op dat dit het geval is; wanneer tegen de zin van iemand zomaar iedereen elkaar mocht verkrachten, zou dit zichzelf tegenspreken: het doel waarvoor men het doet (welzijn verhogen) zou niet bereikt worden. De kans is aannemelijk dat het welzijn sterk zou dalen als verkrachtingen een regel waren. Kortom, de handeling is niet ethisch. Daarnaast, zegt Kant, moet je mensen als doel beschouwen en niet slechts als middel. Dus ook de mening van het slachtoffer doet er toe, en kan niet weggerelativeerd worden.
Dan moet je nog altijd je regel uitbreiden. Dwang is slecht, tenzij...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef Copycat het volgende:
[..]
Iemand die terecht in de gevangenis wordt opgesloten heeft al een strafbar feit gepleegd, waar deze sanctie nu eenmaal het gevolg van is
Ik ook niet. Maar een - objectieve, onveranderbare - moraal bij mensen is er ook niet.quote:[..]
Ik geloof niet zozeer in het hebben van een moraal van dieren.
Dan verkracht je je partner ook niet nee logisch, maar dat is namelijk zo dat verkrachters vaak geen vriendin hebben of kunnen krijgen en dan gaan ze vaak ook zo te werk,quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:50 schreef NeoGenic1982 het volgende:
[..]
Mijn nichtje was 17 toen ze verkracht werd, de dader dacht dat ze 12 was. Verkrachting heeft niet met kleding te maken, al staat er iemand naakt voor me Nee is Nee, als ik bezig ben met mij partner en ze heeft geen zin en zegt nee, dan hoor ik dat te respecteren.
Ja, hier heb je gelijk in. Deze vorm is omstreden en zet direct al kwaad bloed, zonder dat mensen de moeite nemen om te lezen en proberen te begrijpen. Maar nee, mensen maken mij liever voor rotte vis uitquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef egoipse het volgende:
eigenlijk is dit een zinloze discussie, omdat ze direct uitkomt op de vraag 'wat is goed en slecht', is dit absoluut of niet? de vorm waarin ze nu gegoten is zal echter alleen maar onnodige wrevel en beschuldigingen in de hand werken. dus, probeer het nog een keer.
Oh nee, bepaalde apensoorten hebben anders behoorlijk complexe sociale systemen waarin bepaalde rituelen een belangrijke rol spelen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:45 schreef Copycat het volgende:
Ik geloof niet zozeer in het hebben van een moraal van dieren.
De verkrachter van mijn nichtje was getrouwd en had 2 kinderen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:52 schreef Sander170 het volgende:
[..]
Dan verkracht je je partner ook niet nee logisch, maar dat is namelijk zo dat verkrachters vaak geen vriendin hebben of kunnen krijgen en dan gaan ze vaak ook zo te werk,
Vaak heeft kleding er juist veel mee te maken, het maakt het in ieder geval een stuk verleiderlijker![]()
als je het nou bij die eerste zin zou houden. dan zou er misschien een zinnige discussie uit voortkomen. maar voor jouw plezier: eenden verkrachten ook veel. er zijn zelfs berichten van homoseksuele necrofilie bij eenden. ik weet niet of necrofilie ook verkrachting is, en eigenlijk boeit me die categorisatie ook niet. maar misschien jou wel: 'is necrofilie slecht in absolute zin?' daar heb je nieteens de nadelen! alleen het voordeel van de dader, het slachtoffer merkt er toch niets van!quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:50 schreef FuifDuif het volgende:
En sterker nog, de wetenschap bevestigt juist volledig mijn visie: moraal is subjectief en een product van plaats en tijd. Verkrachting is een bepaalde gedragsvorm welke 'toevallig' niet gewenst is binnen onze samenleving. Dat is een wetenschappelijke constatering inderdaad (zie alleen al de reacties in deze topic), maar dat zegt NIETS over de absolute waarde ervan.
Okay. Dwang is slecht, tenzij de gedwongen persoon zelf iets slechts heeft gedaan waarvan hij/zij kan weten dat daar vanuit de gerechtelijke macht sancties op komen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:51 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dan moet je nog altijd je regel uitbreiden. Dwang is slecht, tenzij...
Nee klopt, maar dan moet ts er geen visjes en haaien bij slepenquote:Ik ook niet. Maar een - objectieve, onveranderbare - moraal bij mensen is er ook niet.
Ach, kom. Je poneert de stelling dat "verkrachting wellicht niet helemaal verwereplijk is" en je verwacht dat íedereen hier normaal reageert? Stel je niet zo aan man. Als je zo`n discussie voert, lees dan gewoon tussen het gebash door.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, hier heb je gelijk in. Deze vorm is omstreden en zet direct al kwaad bloed, zonder dat mensen de moeite nemen om te lezen en proberen te begrijpen. Maar nee, mensen maken mij liever voor rotte vis uit. Ongelofelijk wat een achterlijkheid.
Normaal vind ik een relatief begrip, maar ik vind het inderdaad niet wenselijk nee. Wat mij betreft is het een goed iets dat verkrachting strafbaar is.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:46 schreef NeoGenic1982 het volgende:
Vind jij het normaal om een kind/vrouw totaal tegen haar wil in zwaar geestelijk en lichamelijk te mishandelen?
Je lokt het zelf dan ook aardig uit he?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, hier heb je gelijk in. Deze vorm is omstreden en zet direct al kwaad bloed, zonder dat mensen de moeite nemen om te lezen en proberen te begrijpen. Maar nee, mensen maken mij liever voor rotte vis uit. Ongelofelijk wat een achterlijkheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |