Dus de "overige" vrouwen moeten meer geld eisen/vragen? Dat is nu net de essentie van vraag en aanbod. Ik zou ook wel een landhuis willen met 2000m2 grond voor maximaal 300.000 euro, maar anderen betalen veel meer voor dat huis en daardoor kan ik dat huis niet kopen.(niet voor die prijs, in elk geval).quote:Op zondag 22 januari 2006 20:07 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dat is mijn probleem ja, maar niet omdat ik teveel eis, omdat de rest het prima vindt om te weinig te eisen....en ja, zo hou je het wel in stand dat het voor de meeste stellen verreweg het handigst is dat de man fulltime blijft werken, omdat die nu eenmaal beter verdient. De vrouw denkt: "ach ja, mijn man brengt het geld binnen, ik hoef niet zo nodig om opslag te vragen". En dus blijft de vrouw gemiddeld slechter verdienen, en zo zullen de meeste stellen deze keuze blijven maken. Het houdt zichzelf in stand. Ik heb het zelf gezien bij het toekennen van hogere salarisschalen op mijn werk. De meeste parttime werkende vrouwen solliciteerden daar uberhaupt niet op, en bij degenen die het wel deden hoorde je in de wandelgangen veelvuldig "mwah, zij heeft dat niet zo hard nodig, zij heeft een goedverdienende man". Ik durf er niet blindelings vanuit te gaan dat de commissie die de hogere schalen uitdeelde die overweging helemaal niet meenam.
Ik denk dat het niet zozeer de schuld is van regeringsbeleid of van de werkgevers, de reden dat de vrouw achtergesteld blijft is met name de vrouw zelf. Lullig alleen voor die vrouwen die daar zo langzamerhand weleens vanaf willen.
Jij bent niet echt bekend met de gang van zaken in het bedrijfsleven denk ik. Misschien dat salaris bij overheids-en semi-overheidsinstaties wordt bepaald adhv de CAO, in het bedrijfsleven is dat zeker niet zo.quote:Op zondag 22 januari 2006 19:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Daar heeft men in dit land CAO's voor uitgevonden.
Ow nee? Leg me dan eens uit waarom er zoveel CAO's algemeen verbindend verklaard worden?quote:Op zondag 22 januari 2006 21:35 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
[..]
Jij bent niet echt bekend met de gang van zaken in het bedrijfsleven denk ik. Misschien dat salaris bij overheids-en semi-overheidsinstaties wordt bepaald adhv de CAO, in het bedrijfsleven is dat zeker niet zo.
Niet? In het beginsel zeker wel! Naar mate je loont stijgt en het bedrijf eventueel bereid is meer te betalen, dan willen ze wel afwijken van een CAO..... maar dan praat je direct over (voor dat bedrijf) top-salarissen.quote:Op zondag 22 januari 2006 21:35 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
[..]
Jij bent niet echt bekend met de gang van zaken in het bedrijfsleven denk ik. Misschien dat salaris bij overheids-en semi-overheidsinstaties wordt bepaald adhv de CAO, in het bedrijfsleven is dat zeker niet zo.
Nou nee hoor. Ik werk bij een grote international. En dan val je met een beetje carriere toch al snel buiten de CAO. En dan heb je het nog lang niet over topsalarissen. Wel aardige salarissen, dat wel, maar top? nee.quote:Op zondag 22 januari 2006 23:05 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Niet? In het beginsel zeker wel! Naar mate je loont stijgt en het bedrijf eventueel bereid is meer te betalen, dan willen ze wel afwijken van een CAO..... maar dan praat je direct over (voor dat bedrijf) top-salarissen.
Maar dat is niet representatief voor alle cao's vind ik. Eerder een uitzondering op de regel!quote:Op zondag 22 januari 2006 23:12 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nou nee hoor. Ik werk bij een grote international. En dan val je met een beetje carriere toch al snel buiten de CAO. En dan heb je het nog lang niet over topsalarissen. Wel aardige salarissen, dat wel, maar top? nee.
Dat valt nog behoorlijk tegen hoor, uit onderzoek bleek dat in 13 van de 18 gevallen bij vrouwen en mannen geen gelijkwaardige maatstaven toegepast werden, terwijl ze dezelfde functie hadden en gelijkwaardige arbeid verrichten. Ook pakken CAO afspraken soms negatief uit doordat ze voordelen bieden in groepen waar groepen waar vrouwen ondervertegenwoordigd zijn . Zie voor een aardige uiteenzetting hiervan: deze linkquote:Op zondag 22 januari 2006 23:17 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Maar dat is niet representatief voor alle cao's vind ik. Eerder een uitzondering op de regel!
Voolgens mij zijn de hogeropgeleide vrouwen meer gebaat bij het vinden van een modus in hun relatie in plaats van direkt regelgeving te willen afdwingen.quote:Op zondag 22 januari 2006 23:32 schreef Étoile het volgende:
[..]
Dat valt nog behoorlijk tegen hoor, uit onderzoek bleek dat in 13 van de 18 gevallen bij vrouwen en mannen geen gelijkwaardige maatstaven toegepast werden, terwijl ze dezelfde functie hadden en gelijkwaardige arbeid verrichten. Ook pakken CAO afspraken soms negatief uit doordat ze voordelen bieden in groepen waar groepen waar vrouwen ondervertegenwoordigd zijn . Zie voor een aardige uiteenzetting hiervan: deze link
Meer aandacht voor zorgverlof bij ziekte van kinderen en mogelijkheden om binnen de schooluren te werken zijn afspraken waar juist vrouwen meer bij gebaat zijn. Maar natuurlijk ook de mannen in relaties waar beiden graag een deel van de zorg op zich willen nemen.
gum, het is inderdaad best een zorgwekkende ontwikkeling dat de hogeropgeleide vrouw nu maar genoegen neemt met kinderloosheid (volgens cbs rond de 20% inmiddels). Je kan zeggen dat er met 6 miljard genoeg mensen op de wereld zijn, maar onze economie heeft wel kinderen nodig.
quote:Op zondag 22 januari 2006 21:35 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
[..]
Joh, jij trekt dingen een beetje uit zijn verband!quote:Op zondag 22 januari 2006 20:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dus de "overige" vrouwen moeten meer geld eisen/vragen? Dat is nu net de essentie van vraag en aanbod. Ik zou ook wel een landhuis willen met 2000m2 grond voor maximaal 300.000 euro, maar anderen betalen veel meer voor dat huis en daardoor kan ik dat huis niet kopen.(niet voor die prijs, in elk geval).
Volgens mij ben ík dat niet, maar de personen die "een probleem" zien. (die vinden dat de wet van vraag en aanbod ineens niet meer zou moeten gelden)quote:Op maandag 23 januari 2006 07:28 schreef sjak het volgende:
[..]
Joh, jij trekt dingen een beetje uit zijn verband!
Denk jij dat de mensen bij afdelingen als corporate finance ook een echte cao hebben? Een groot deel van hun salaris is weer afhankelijk van de bonus en die zul je niet snel daarin terug vinden. Zeker in de wat 'hogere' beroepen hebben vrouwen het lastig om hun gelijk te krijgen, juist omdat CAO's hier niets voorstellen.quote:Op maandag 23 januari 2006 00:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik werk bij de grootste bank-verzekeraar van Nederland en daar geldt de CAO alleen niet voor de directie van de verschillende concern-onderdelen.(daar zijn wél afspraken over, dus de directie van onderdeel A verdient evenveel als die van onderdeel B, maar hij valt wel buiten de CAO)
Buiten dat ook dat soort afdelingen gewoon hier in de CAO staan, komt de gemiddelde werknemer niet op dat soort afdelingen terecht.quote:Op maandag 23 januari 2006 17:55 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Denk jij dat de mensen bij afdelingen als corporate finance ook een echte cao hebben? Een groot deel van hun salaris is weer afhankelijk van de bonus en die zul je niet snel daarin terug vinden. Zeker in de wat 'hogere' beroepen hebben vrouwen het lastig om hun gelijk te krijgen, juist omdat CAO's hier niets voorstellen.
Wel in de CAO, maar de CAO is slechts een klein onderdeel van het salaris en dus minder relevant. En buiten dat hebben we het hier over vrouwen die graag carriere willen maken, niet de gemiddelde werknemer.quote:Op maandag 23 januari 2006 18:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Buiten dat ook dat soort afdelingen gewoon hier in de CAO staan, komt de gemiddelde werknemer niet op dat soort afdelingen terecht.
Het gaat over vrouwen in het algemeen en dat is wat mij betreft de gemiddelde werknemer.quote:Op maandag 23 januari 2006 18:09 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Wel in de CAO, maar de CAO is slechts een klein onderdeel van het salaris en dus minder relevant. En buiten dat hebben we het hier over vrouwen die graag carriere willen maken, niet de gemiddelde werknemer.
Jij noemde de CAO als het argument dat dit gelijke gemiddelde salarissen voor vrouwen zou betekenen (lees even terug). Dat is dus niet zo, gemiddeld zit er een behoorlijk gat tussen.quote:Op maandag 23 januari 2006 18:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het gaat over vrouwen in het algemeen en dat is wat mij betreft de gemiddelde werknemer.
Bron? (want dat is namelijk verboden)quote:Op maandag 23 januari 2006 18:15 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Jij noemde de CAO als het argument dat dit gelijke gemiddelde salarissen voor vrouwen zou betekenen (lees even terug). Dat is dus niet zo, gemiddeld zit er een behoorlijk gat tussen.
Kijk maar eens op google, maar dit moet je toch wel eens gehoord hebben?quote:Op maandag 23 januari 2006 18:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Bron? (want dat is namelijk verboden)
Dat is de schuld van de vrouwen zelf, want blijkbaar komen ze niet in actie. (het feit blijft dat het niet mag, namelijk)quote:Op maandag 23 januari 2006 18:25 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Kijk maar eens op google, maar dit moet je toch wel eens gehoord hebben?
Voorbeeldje, er zijn er duizenden.
[url=http://www.loonwijzer.nl/index.php?pag=salarisverschillen]http://www.loonwijzer.nl/index.php?pag=salarisverschillen[/url][/url]
Vrouwen verdienen per uur minder, ook als vrijgezelle, kinderloze vrouwen verdienen gemiddeld minder dan hun mannelijke collega's.
Als je vraagt naar een bron, lees hem dan ook, dan had je geweten dat dit verschil wel binnen de regels valt... Flater op flater.quote:Op maandag 23 januari 2006 18:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is de schuld van de vrouwen zelf, want blijkbaar komen ze niet in actie. (het feit blijft dat het niet mag, namelijk)
quote:Op maandag 23 januari 2006 18:29 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Als je vraagt naar een bron, lees hem dan ook, dan had je geweten dat dit verschil wel binnen de regels valt... Flater op flater.
Wat een ongelovelijk bord voor je hoofd, leer eens begrijpend lezen. Verschillen binnen cao's en degelijke zijn geregeld, alles wat buiten de cao valt niet. En 1/4 van de werknemers heeft geen cao, hoe doen die dat dan?quote:Op maandag 23 januari 2006 18:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
![]()
Ik zou de bron toch nog iets beter doorlezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |