Wanneer dit dagelijks aan de orde was, zou daar zeer zeker verandering in komen.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:06 schreef Étoile het volgende:
Hij is er wel, maar (zie voorgaande) er zou een hoop kunnen/moeten gebeuren om deze keuze goed te kunnen maken. Als een vrouw zegt, ik wil wel fulltime werken, dan zijn kosten voor kinderopvang zo exorbitant hoog, dat het maar de vraag is of dat uit kan. Wil een man parttime werken (zie verhaal Lois) dan wordt in bepaalde bedrijfstakken gekeken alsof men water ziet branden. Dat bedoel ik
Hetzelfde geldt voor mannen, vaders dus.quote:Op zondag 22 januari 2006 12:53 schreef Étoile het volgende:
[..]
Dat betekent dat er, voor die 10 jaar (om het even ruim te nemen) waarin een vrouw er veel voor de kinderen moet zijn, een aantal goede flexibele regelingen moeten zijn (verlof bij ziekte kind, flexibele werktijden en de zaken die o.a. E.T noemde). Vanuit de politiek wil men zelfs dat vrouwen meer fulltime gaan werken (Brinkhorst).
Maar Swets, dat is toch eigenlijk te zot voor woorden. Omdat de meeste mensen het best vinden zo, moeten degene die het graag anders zouden willen hemel en aarde bewegen om het voor elkaar te krijgen.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:11 schreef Swetsenegger het volgende:
Wanneer dit dagelijks aan de orde was, zou daar zeer zeker verandering in komen.
Echter zoals eerder gezegd vinden de meeste koppels (en dus OOK de vrouwen) het rolpatroon wel prima.
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen eigenlijk.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:54 schreef Étoile het volgende:
E.T. dat is ook prima. Maar bijv. als je kindje straks hele dagen naar school gaat etc, zou je dan nog maar 2 dagen willen werken? Als kinderen oud genoeg zijn om op zichzelf te wonen heeft een vrouw in principe nog +/- 15 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd. Het zou in ieder geval wel mogelijk moeten zijn om dan meer te werken en ik zou dan ook graag nog een zinvolle bijdrage aan de maatschappij leveren. Natuurlijk kan dat ook via vrijwilligerswerk, mantelzorg of andere manieren, maar dat is niet waar de regering zich op richt als ze meer vrouwen en ouderen fulltime aan het werk willen krijgen![]()
Verschilt ook per vrouw denk ik. Voor mijn moeder -en daardoor ook voor ons- was het oneindig veel beter geweest als ze wel was blijven werken. Die kon absoluut niet tegen het thuiszitten, maarja, het was toen wel echt nog de normale gang van zaken dat je stopte met werken op het moment dat je trouwde en de kids spoedig daarna verschenen. Mijn moeder had echt beter nu jong kunnen zijn.quote:Op zondag 22 januari 2006 15:11 schreef Étoile het volgende:
Overigens, het is echt een grote groep vrouwen die fulltime thuis zitten inmiddels als iets negatiefs ziet. Kinderen zouden niets hebben aan een moeder die tegen de muren oploopt. Terwijl ik me ook wel kan voorstellen dat het heel veel voldoening geeft om zeker de eerste 4 jaar echt een liefdevolle, rustige basis voor je kinderen te leggen (niet dat dat met een werkende moeder niet kan, uiteraard).
Ik begrijp het probleem niet. Dat kan toch ookquote:Op zondag 22 januari 2006 14:54 schreef Étoile het volgende:
E.T. dat is ook prima. Maar bijv. als je kindje straks hele dagen naar school gaat etc, zou je dan nog maar 2 dagen willen werken? Als kinderen oud genoeg zijn om op zichzelf te wonen heeft een vrouw in principe nog +/- 15 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd. Het zou in ieder geval wel mogelijk moeten zijn om dan meer te werken en ik zou dan ook graag nog een zinvolle bijdrage aan de maatschappij leveren. Natuurlijk kan dat ook via vrijwilligerswerk, mantelzorg of andere manieren, maar dat is niet waar de regering zich op richt als ze meer vrouwen en ouderen fulltime aan het werk willen krijgen![]()
Dikke bullshit, voor mannen welke part-time gaan werken terwijl de vrouw fulltime werkt bestaan exact dezelfde mogelijkheden als andersom.quote:Op zondag 22 januari 2006 17:07 schreef thaleia het volgende:
Maar daardoor zijn er voor de mannen die wel graag wat minder willen werken en vrouwen die wel graag hun financiele onafhankelijkheid behouden ook geen fatsoenlijke mogelijkheden.
Ik snap echt niet hoe je daar nou bij komt, ik geef het hele topic al aan dat ik alle kanten wel begrijp. Ik wil helemaal iemand niet overtuigen, ik vind het leuk om iemands argumenten voor een bepaalde keuze te horen. Of om te zien hoe anderen bepaalde argumenten weerleggen. Gewoon om mijn eigen beeld hierover te vormen en een discussie te creëren. Ik heb ook niet het idee dat ik mensen persoonlijk op hun keuze aanval, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling. Ik vind bijv. dat Gia, Lois, jessie en E.T. (jouw vrouw?) gewoon goed gemotiveerd uitleggen hoe en waarom zij een bepaalde keuze maken.quote:Op zondag 22 januari 2006 17:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dus wil iemand me dan nog 1 keer uitleggen wat het probleem is? Misshcien moeten 'jullie' eens minder spijkers op laag water zoeken en niet proberen te denken voor jullie 'zusters' welke het werkelijk prima vinden om 'maar' twee dagen te werken.
Had je moeder wel gewerkt voor die tijd? En kon ze geen andere 'dingen' vinden om de tijd mee door te brengen, helpen op school, vriendinnen, hobbies? als dit te persoonlijk is, sorry!quote:Op zondag 22 januari 2006 17:07 schreef thaleia het volgende:
[..]
Verschilt ook per vrouw denk ik. Voor mijn moeder -en daardoor ook voor ons- was het oneindig veel beter geweest als ze wel was blijven werken. Die kon absoluut niet tegen het thuiszitten, maarja, het was toen wel echt nog de normale gang van zaken dat je stopte met werken op het moment dat je trouwde en de kids spoedig daarna verschenen. Mijn moeder had echt beter nu jong kunnen zijn.
quote:Op zondag 22 januari 2006 18:03 schreef Étoile het volgende:
[..]
Ik snap echt niet hoe je daar nou bij komt, ik geef het hele topic al aan dat ik alle kanten wel begrijp. Ik wil helemaal iemand niet overtuigen, ik vind het leuk om iemands argumenten voor een bepaalde keuze te horen. Of om te zien hoe anderen bepaalde argumenten weerleggen. Gewoon om mijn eigen beeld hierover te vormen en een discussie te creëren. Ik heb ook niet het idee dat ik mensen persoonlijk op hun keuze aanval, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling. Ik vind bijv. dat Gia, Lois, jessie en E.T. (jouw vrouw?) gewoon goed gemotiveerd uitleggen hoe en waarom zij een bepaalde keuze maken.
Dat het dan zogenaamd feministisch gelul is geworden vind ik onzin. Mogen bepaalde 'misstanden' zoals de grote groep vrouwen die rond de armoedegrens leven na een scheiding niet genoemd worden? Ik vond het in ieder geval boeiende informatie en een ander mag het gerust ter zijde leggen.
Net zo onhaalbaar als een vrouw welke minder wil werken. Mijn vrouw werkt bij een ZEER groot bedrijf, met een OR, medezeggeschapsraad en the whole nine yards. en zelfs daar was het veranderen van full-time naar part-time niet zomaar geregeld. En dat zal voor een man niet anders zijn dan voor een vrouw.quote:Wat betreft de rest, uit een aantal eerdere reacties hier valt wel op te maken dat die keuze er in bepaalde gevallen helemaal niet is of praktisch bijna onhaalbaar.
En dit is anders voor vrouwen dan voor mannen omdat....?quote:Op zondag 22 januari 2006 18:35 schreef Étoile het volgende:
En het is niet altijd mogelijk om in een functie een stap terug te doen en dit later weer uit te bouwen. Of een functie te krijgen op een niveau wat interessant en uitdagend is.
Welke voorbeeldenquote:Omdat jij die voorbeelden niet gezien hebt, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik denk dat dit in ieder geval een overweging is geweest die veel vrouwen wel gemaakt hebben bij beroepskeuze en waarschijnlijk ook bij partnerkeuze.
Boeiend wat de overheid vind. De meeste vrouwen vinden dat niet. En die gaan nog steeds stemmenquote:Overigens, ik zeg nergens dat vrouwen massaal fulltime willen werken en dit absoluut niet kan, ik zeg dat de overheid vindt (!) dat dit veel en veel meer moet gebeuren. Blijkbaar zijn in andere Europese landen vrouwen wel gewend om dit te doen en valt de Nederlandse vrouw uit de toon wat dit betreft. En ik zie hier dat het in bepaalde beroepsgroepen wel erg moeilijk of zelfs onmogelijk is om dergelijke zaken wel te regelen.
Jammer dat je de kern van het betoog niet begrepen hebtquote:Maargoed, je mening is duidelijk, jij vindt dit allemaal schromelijk overdreven en feministisch gelul. Is je goed recht, maar meerdere mensen hier zien wel degelijk een aantal 'problemen' of hebben hierover twijfels.
Zoals ik al eerder in dit topic schreef zie ik eigenlijk ook geen "probleem". Je hebt in dit land gewoon de keuzes om te doen en laten wat je wilt.quote:Op zondag 22 januari 2006 18:35 schreef Étoile het volgende:
Maargoed, je mening is duidelijk, jij vindt dit allemaal schromelijk overdreven en feministisch gelul. Is je goed recht, maar meerdere mensen hier zien wel degelijk een aantal 'problemen' of hebben hierover twijfels.
Daar heeft men in dit land CAO's voor uitgevonden.quote:Op zondag 22 januari 2006 19:50 schreef thaleia het volgende:
Nou, ik zie wel een verschil. Nog altijd schijnt het zo te zijn (ik heb geen bron, dus misschien klopt dit niet, maar ik hoor en lees het wel regelmatig) dat een vrouw die dezelfde opleiding heeft als haar mannelijke collega en hetzelfde werk doet, gemiddeld lager wordt betaald.
Volgens mij hou je dat zelf in stand. Buiten de CAO's om is vraag en aanbod leidend. Als jij blijkbaar duurder zou willen zijn dan twee of drie part-timers, dan is dat toch jouw probleem? (het staat er misschien wat crû, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)quote:Dit verandert niet omdat al die vrouwen die hooguit twee dagen/week werken om effe het huis uit te zijn, het wel best vinden zo. Die werken niet om het geld (dat brengt manlief immers wel binnen), maar om een leuk tijdverdrijf te hebben en zo nu en dan eens iemand anders te zien dan alleen de buurvrouw.
Die paar vrouwen die wel graag financieel onafhankelijk willen zijn staan daardoor totaal niet sterk als zij proberen die ongelijkheid in salariering weg te krijgen. "Wil jij fatsoenlijk betaald krijgen? Leuk, maar ik kan zo drie andere vrouwen krijgen die het voor minder doen". Vrouwen houden hun eigen achtergestelde positie in stand en DAT vind ik op zich niet erg, dat mag ieder voor zich weten, maar vrouwen houden zo die achtergestelde positie ook in stand voor vrouwen die het graag anders zouden zien en dat vind ik wel zeer kwalijk.
Het zou best kunnen!quote:Op zondag 22 januari 2006 19:50 schreef thaleia het volgende:
Nou, ik zie wel een verschil. Nog altijd schijnt het zo te zijn (ik heb geen bron, dus misschien klopt dit niet, maar ik hoor en lees het wel regelmatig) dat een vrouw die dezelfde opleiding heeft als haar mannelijke collega en hetzelfde werk doet, gemiddeld lager wordt betaald.
Dat is mijn probleem ja, maar niet omdat ik teveel eis, omdat de rest het prima vindt om te weinig te eisen....en ja, zo hou je het wel in stand dat het voor de meeste stellen verreweg het handigst is dat de man fulltime blijft werken, omdat die nu eenmaal beter verdient. De vrouw denkt: "ach ja, mijn man brengt het geld binnen, ik hoef niet zo nodig om opslag te vragen". En dus blijft de vrouw gemiddeld slechter verdienen, en zo zullen de meeste stellen deze keuze blijven maken. Het houdt zichzelf in stand.quote:Op zondag 22 januari 2006 19:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens mij hou je dat zelf in stand. Buiten de CAO's om is vraag en aanbod leidend. Als jij blijkbaar duurder zou willen zijn dan twee of drie part-timers, dan is dat toch jouw probleem? (het staat er misschien wat crû, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |