Hoezo was dit de reactie die ik als eerste verwachtte in dit topic?quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:21 schreef kareltje_de_grote het volgende:
mijn ogen dalen bij vrouwen meestal nog iets verder als de mond af.
geen ideequote:Op donderdag 19 januari 2006 08:22 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Hoezo was dit de reactie die ik als eerste verwachtte in dit topic?
Merk je wel eens dat mensen naar je mond, of nog lager kijken?quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:27 schreef Rutger1983 het volgende:
ik kijk mensen wel in de ogen aan ja, alleen niet altijd even lang, ligt aan de persoon
hahhh, nu komen we volgens mij in de buurt van jouw punt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:37 schreef Casparovvv het volgende:
Zijn er ook mensen die anderen niet aan durven te kijken omdat je adem zo slecht is, en je liever langs iemand heen praat?
Dat vind ik ook. Ik dwaal eigenlijk nooit af naar het haar of de oren, maar dus wel eens naar de mond omdat die aan het bewegen is. Is dat te zien voor de ander?quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:42 schreef _Liquid_ het volgende:
Ik moet zeggen ik let daar onwijs op of iemand me aankijkt, wil ik ook gewoon als ik een gesprek met iemand voer anders kan ik net zo goed tegen een hond gaan praten die kijkt me ook niet aan, moet het idee hebben dat je luistert, dan is t goed
quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:42 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
hahhh, nu komen we volgens mij in de buurt van jouw punt.
Ik heb een leraar die altijd een vrij korte oog<->oog afstand neemt. Hij staat met de neuzen van zijn schoenen echt bijna tegen de mijne aan. Ik doe dan telkens een stapje naar achter, waarna hij weer een stapje vooruit doetquote:Op donderdag 19 januari 2006 08:50 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Ik kan mensen ook niet lang in de ogen kijken, is irritant. Vooral als ze dan ook nog heel dicht bij je zitten.
Dit is een teken van zwakte en onderdanigheid. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee en dit zet je gesprek ook daadwerkelijk kracht bij. Daarmee kun je tevens leiding geven aan het gesprek en toont interesse, naar je gesprekspartner toe.quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:17 schreef Casparovvv het volgende:
Zie TT. Het valt me op dat ik vaak 'moeite' heb met het recht in de ogen kijken van bepaalde mensen in een gesprek, maar dat mijn ogen meer op de mond van diegene gericht zijn.Ik heb ook ergens gelezen dat slechts 30% van de mensen een ander recht in de ogen kijkt tijdens een gesprek. Kan de ander eigenlijk aan je ogen zien of je naar zijn/haar mond kijkt, of dat je recht in de ogen kijkt? De laatste tijd kijk ik mensen meestal recht in de ogen, maar dan ben ik zó bezig mezelf op dat kijken te focussen dat ik al niet eens meer het hele gesprek volg
Wat doen jullie?
Ik houd er niet van om dit van mezelf te zeggen, maar ik ben zeker geen onderdanig en zwak persoon. Ik geef leiding in verschillende situaties, en heb nog nooit aan mijn gesprekspartners gemerkt dat er van mijn kant interesse ontbrak.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:03 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Dit is een teken van zwakte en onderdanigheid. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee en dit zet je gesprek ook daadwerkelijk kracht bij. Daarmee kun je tevens leiding geven aan het gesprek en toont interesse, naar je gesprekspartner toe.
Zo wordt dit dus wel in het onderbewuste ervaren door mensen (en dieren).quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:06 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ik houd er niet van om dit van mezelf te zeggen, maar ik ben zeker geen onderdanig en zwak persoon. Ik geef leiding in verschillende situaties, en heb nog nooit aan mijn gesprekspartners gemerkt dat er van mijn kant interesse ontbrak.
Waar heb je dat geleerd?quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:16 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Zo wordt dit dus wel in het onderbewuste ervaren door mensen (en dieren).
Ruik ik ongeloof? Het gaat erom of je mensen in de ogen kijkt, daar heb je nog geen antwoord op gegeven. Ik werk voor het bedrijf van mijn vader.quote:En jij geeft leiding?? aan wie?? (geen (school/studie))
Mensen die wegkijken in een gesprek hebben de controle op het gesprek op voorhand meestal al verloren.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:31 schreef buzzer het volgende:
ik kijk altijd iemand aan als ik met iemand praat. non verbale communicatie is minstens net zo belangrijk. ik let altijd heel erg op gezichtsuitdrukkingen..
Jij praat met mensen om "de controle te winnen"?quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:34 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Mensen die wegkijken in een gesprek hebben de controle op het gesprek op voorhand meestal al verloren.
Vanuit de praktijk. Om mensen te kunnen leiding dien je innerlijke kracht uit te stralen. Dit heb je of niet en kan niet gefaked worden.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:33 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Waar heb je dat geleerd?
[..]
Ruik ik ongeloof? Het gaat erom of je mensen in de ogen kijkt, daar heb je nog geen antwoord op gegeven. Ik werk voor het bedrijf van mijn vader.
Controle en sturing geven aan personen. Sommige mensen hebben dit nu eenmaal nodig en vragen hier ook onbewust om. Dit zie ik in iemands ogen. De ogen zijn de poorten tot de ziel.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:37 schreef WAT het volgende:
[..]
Jij praat met mensen om "de controle te winnen"?
Omdat je als spreker niet voortdurend de luisteraar aankijkt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:12 schreef Casparovvv het volgende:
Ik vind het ook hoogst irritant als mensen hun blik afwenden naar mijn voorhoofd/haar, of lager dan mijn mond. Ik doe dit zelf ook niet.
Ik heb alleen nog geen duidelijk antwoord gezien op mijn vraag of je kunt zien dat de ander naar je mond kijkt? Ik heb zelf over het algemeen wel het idee dat mensen mij recht in de ogen aankijken, alleen als ze overduidelijk afdwalen naar dat wondje van het scheren ofzo, merk ik het. Ik ben er van overtuigd dat er veel mensen naar de neus/mond kijken tijdens een gesprek. Hoezo merk ik dit niet?
tijdens een 1 op 1 gesprek wel. En ik heb mezelf ook 'getraind' gewoon naar andermans ogen te kijken. Ik merk dat ik zo de emotie van de ander beter begrijp.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat je als spreker niet voortdurend de luisteraar aankijkt.
Nee, het is echt normaal dat je als spreker ook wegkijkt van de luisteraar. Je zit elkaar als spreker en luisteraar echt niet voortdurend in de ogen te kijken.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:16 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
tijdens een 1 op 1 gesprek wel. En ik heb mezelf ook 'getraind' gewoon naar andermans ogen te kijken. Ik merk dat ik zo de emotie van de ander beter begrijp.
Je hersenen smelten het beeld uit jouw 2 ogen samen. Je kunt als het goed is niet elk oog op een ander oog van de ander richten, omdat jij je ogen niet individueel kunt besturen. Je ziet dus gewoon een totaalplaatje, en focus je op het centrum hiervan, de plek precies tussen de 2 ogen dus.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:35 schreef Natalie het volgende:
Meestal richt ik me op de neusbrug als ik met iemand praat die ik niet goed ken.
Dat is dus een heel slimme tactiek als direct oogcontact je nerveus maakt. Het schijnt zelfs dat een gesprekspartner dit als prettig ervaart; iemand kijkt je aan (zo wordt het althans ervaren) maar de blik is minder 'priemend'.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:35 schreef Natalie het volgende:
Meestal richt ik me op de neusbrug als ik met iemand praat.
Maar het is normaal dat je als spreker wegkijkt. Dat is niet uit desinteresse of zenuwlijerigheid.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:36 schreef Capa het volgende:
Het rare is dat als iemand tegen mij praat, ik hem/haar altijd recht in de ogen aankijk en ook niet bang ben die blik lang vast te houden.
Als ik zelf praat, heb ik echter de onbedwingbare neiging mijn blik alle kanten uit te laten schieten behalve naar de persoon tegenover mij.
Weet dus niet waarom, maar dat schichtige komt volgens mij nogal zenuwlijerig over en ik probeer er ook verandering in aan te brengen. Vind het altijd prettig als er oogcontact is.
Ja, het zijn vaker mannen die je niet aankijken als je wat zegt. Vrouwen zijn sterker in het lezen van gezichtsuitdrukkingen, daarom besteden ze er ook meer aandacht aan door je aan te kijken terwijl je iets zegt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:36 schreef Gronings_Mopje het volgende:
Ik kijk altijd iedereen recht in de ogen.Ik heb er nog niet eerder over nagedacht maar het zijn vaak mannen waarvan de ogen afdwalen tijdens het gesprek.
Bronquote:Kijk de ander aan!
Veel mensen hebben er geen idee van dat ze tijdens het gesprek met een ander een aantal ongeschreven regels volgen. Degene die spreekt begint altijd met aankijken van de ander, kijkt vervolgens weg terwijl hij doorspreekt en eindigt zijn verhaal weer met aankijken. Door tussentijds te kijken kan de spreker accenten leggen in zijn zinnen, als het ware de punten en komma's, en kijken of de ander nog luistert. Degene die luistert, moet de ander blijven aankijken terwijl deze spreekt. Als hij tussendoor wegkijkt, kan dat de indruk geven dat het verhaal zijn belangstelling niet heeft. Als de spreker bemerkt dat de ander niet kijkt, zal deze zijn verhaal onderbreken en pas verder spreken als de aandacht van de luisteraar weer terug is. Mensen die snel zijn afgeleid door de dingen om hen heen zullen hier zeker extra op moeten letten.
Dat heb ik idd ookquote:Op donderdag 19 januari 2006 10:44 schreef Avani het volgende:
Ik kan me niet altijd even goed concentreren als ik aan het praten ben als ik ze ook in hun ogen aan kijk. Dus af en toe moet ik gewoon ergens anders naar kijken, anders raak ik gewoon kwijt waar ik over aan het praten ben..
Vast wel. Ik heb het alleen nooit als hinderlijk ervaren eigenlijk.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:45 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dat heb ik idd ookMaar dat valt wel te trainen denk ik.
Lees nou ook eens wat ik hierboven geciteerd heb.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:45 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dat heb ik idd ookMaar dat valt wel te trainen denk ik.
Bronquote:Regulatie gespreksverloop
Wanneer een spreker klaar is, zal hij meestal de toehoorder aankijken, alsof hij de leiding van het gesprek overdraagt. Wanneer de toeschouwer begint te spreken, zal hij tijdelijk zijn blik afwenden. Niet alleen de richting van de blik maar ook de richting van het hoofd speelt een rol, alsmede de intonatie, wijzigingen in stemvolume, toonhoogte en bepaalde gebaren met het hoofd en de armen.
Gedurende het verloop van het gesprek blijft er een verband tussen spreken en kijken. Men kijkt de ander veel vaker en langer aan wanneer men aan het luisteren is (± 75 % van de tijd) dan wanneer men aan het woord is (± 40 % van de tijd). De spreker kijkt niet voortdurend, maar vooral op momenten, dat hij benieuwd is naar de reacties bij de partner. Op het moment van aarzeling kijkt hij niet naar zijn gesprekspartner, omdat dit hem teveel in verwarring zou brengen.
De synchronisatie tijdens het verloop in het gesprek en de onderlinge afstemming verloopt via het uitwisselen van blikken.
Weet je dat je me onverwachts heel blij maakt met deze opmerking.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:39 schreef Lienekien het volgende:
Maar het is normaal dat je als spreker wegkijkt. Dat is niet uit desinteresse of zenuwlijerigheid.
Doe ik.quote:Let er maar eens op als je mensen ziet die met elkaar praten.
quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:52 schreef Capa het volgende:
[..]
Weet je dat je me onverwachts heel blij maakt met deze opmerking.
Ik zat laatst lang met iemand te praten (1ste ontmoeting, kenden elkaar niet) en toen viel dat verschil me ineens op. Alsof het niet natuurlijk aanvoelt om ook tijdens je eigen tekst de blik van de ander vast te houden; mijn ogen schieten dan echt heen en weer, hooguit in een flits kijk ik dan de ander aan.
Terwijl ik me in de rol van luisteraar echt gemakkelijk in de blik van de ander kan verliezen.
Maar dat is dus heel normaal.
[..]
Ik zie, ik zie wat jij denkt... Yeah, right...quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:32 schreef Gabry het volgende:
Ik kijk mensen in de ogen..![]()
Dan kan je beter zien wat ze denken..
Ja dat klopt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, het zijn vaker mannen die je niet aankijken als je wat zegt. Vrouwen zijn sterker in het lezen van gezichtsuitdrukkingen, daarom besteden ze er ook meer aandacht aan door je aan te kijken terwijl je iets zegt.
Ja, steeds aan blijven kijken komt waarschijnlijk intimiderend over.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:59 schreef Gronings_Mopje het volgende:
[..]
Ja dat klopt.Maar misschien moet ik wel afleren om altijd iedereen recht aan te blijven kijken ook wanneer ik praat. Als je iemand aan blijft kijken tijdens vertellen kan het misschien wel overkomen alsof je op een agressieve manier je boodschap over wilt brengen. Maar ik hou echt niet van mensen die je nooit aankijken. Ik heb zo'n collega hierboven, die man kijkt overal naar behalve in je ogen. Ik vind dat erg irritant.
Typisch TBS'ers-gedrag. Word volwassen zou ik zeggen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:58 schreef Kered het volgende:
Ik kijk mensen nooit aan.
En mensen die er over klagen, krijgen harde klappen want dat soort gezeur tolereer ik absoluut niet.
Wat ik grappig vind is dat ik bij jouw vader een heel ander idee krijg dan van die man hierboven.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, steeds aan blijven kijken komt waarschijnlijk intimiderend over.
Mijn vader heeft de onhebbelijke gewoonte om je niet aan te kijken als je wat zegt. Hij maakt daardoor vaak een afwezige en ongeïnteresseerde indruk. Hem ontgaat ook regelmatig iets. Mijn moeder en ik kijken mekaar dan aan van 'is het weer zo' en mijn moeder roept hem meestal bij de les met 'zeg'. Hahaha!
Aan de telefoon (weer heel anders, want dan zie je elkaar immers niet) vertoont hij een equivalent hiervan. Hij geeft dan al 'minimal response' (bijv. 'jaaa ja') terwijl je nog helemaal niet hebt verteld waar het om gaat.![]()
Verder is het een beste man, hoor!![]()
Ik ben volwassen. En volwassen mogen zelf kiezen of ze mensen aan kijken tijdens een gesprek of niet. Als je dat niet respecteert, dan ben JIJ onvolwassen. En niet ik. Ook heel onvolwassen: iemand beschuldigen van TBS'ers-gedrag en roepen dat hij of zij volwassen moet worden.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:02 schreef Capa het volgende:
[..]
Typisch TBS'ers-gedrag. Word volwassen zou ik zeggen.![]()
Rob is jouw collega? Reageert hij alleen zo op jou of op iedereen?quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:10 schreef Gronings_Mopje het volgende:
[..]
Wat ik grappig vind is dat ik bij jouw vader een heel ander idee krijg dan van die man hierboven.
Jouw vader komt afwezig en ongeinteresseerd over maar Rob geeft me echt het gevoel dat hij je gewoon niet durft aan te kijken. Dat is dan weer heel anders.
Ik geloof dat jij toch danig onderschat hoeveel van de communicatie wordt bepaald door lichaamstaal.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:15 schreef Kered het volgende:
[..]
Ik ben volwassen. En volwassen mogen zelf kiezen of ze mensen aan kijken tijdens een gesprek of niet. Als je dat niet respecteert, dan ben JIJ onvolwassen. En niet ik. Ook heel onvolwassen: iemand beschuldigen van TBS'ers-gedrag en roepen dat hij of zij volwassen moet worden.
Ik tolereer gewoon geen intolerantie. En ik straf dat hard af, want ik ben het zat om in een keurslijf geperst te worden door groepsdruk van asociale kuddedieren. Wie niet wil luisteren, moet maar voelen. Ik eis begrip. Bijvoorbeeld: als je concentreert op je eigen woorden als je spreekt, is het heel normaal om weg te kijken. En sommige mensen kunnen beter op de andere zijn woorden concentreren door weg te kijken. Wel zo logisch want het gesproken woord is nog altijd geluid. Daarbij richt ik mij in een conversatie niet op lichaamstaal, maar op de betekenis van de woorden. Als je dat niet doet, ben je gewoon een debiel.
Ja Rob is mijn collega maar ik heb niet zoveel met hem te maken. Ik weet het eigenlijk niet.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Rob is jouw collega? Reageert hij alleen zo op jou of op iedereen?
Kijk in ieder geval niet onbewust in het voorbijgaan mensen recht in de ogen, en doe dat al helemaal niet als je een lichtelijk gebrek aan assertiviteit hebt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:59 schreef Gronings_Mopje het volgende:
[..]
Ja dat klopt.Maar misschien moet ik wel afleren om altijd iedereen recht aan te blijven kijken ook wanneer ik praat.
Als ik me op de betekenis van jouw woorden richt is deze post al wat genuanceerder dan je vorige maar je lijkt me niet een prettige persoon om dagelijks mee om te gaan. Maar je eist maar een eind weg hoor ik heb er geen last van.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:15 schreef Kered het volgende:
[..]
Ik ben volwassen. En volwassen mogen zelf kiezen of ze mensen aan kijken tijdens een gesprek of niet. Als je dat niet respecteert, dan ben JIJ onvolwassen. En niet ik. Ook heel onvolwassen: iemand beschuldigen van TBS'ers-gedrag en roepen dat hij of zij volwassen moet worden.
Ik tolereer gewoon geen intolerantie. En ik straf dat hard af, want ik ben het zat om in een keurslijf geperst te worden door groepsdruk van asociale kuddedieren. Wie niet wil luisteren, moet maar voelen. Ik eis begrip. Bijvoorbeeld: als je concentreert op je eigen woorden als je spreekt, is het heel normaal om weg te kijken. En sommige mensen kunnen beter op de andere zijn woorden concentreren door weg te kijken. Wel zo logisch want het gesproken woord is nog altijd geluid. Daarbij richt ik mij in een conversatie niet op lichaamstaal, maar op de betekenis van de woorden. Als je dat niet doet, ben je gewoon een debiel.
Dat doe ik wel altijd. Ik kijk iedereen aan.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Kijk in ieder geval niet onbewust in het voorbijgaan mensen recht in de ogen, en doe dat al helemaal niet als je een lichtelijk gebrek aan assertiviteit hebt.
Ik weet heus wel dat dat het leeuwen deel is, tachtig of negentig procent ofzo. En toch richt ik mij op woorden en niet op ogen-aankijk-onzin en al helemaal niet op die ongecontroleerde bavianen-spasmen. Op een dag weet je waar ik het over heb...quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik geloof dat jij toch danig onderschat hoeveel van de communicatie wordt bepaald door lichaamstaal.
Ik doe dat dus ook, maar iedereen probeert dan van alles aan me te verkopen.. Magische steentjes, mensenrechten, boeken, Jezus... Lullige is dat ik om een of andere reden ook moeite heb om nee te zeggen na zo'n lang verhaal.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:27 schreef Gronings_Mopje het volgende:
[..]
Dat doe ik wel altijd. Ik kijk iedereen aan.![]()
Daarom ben ik waarschijnlijk altijd doodop als ik in een drukke winkelstraat ben geweest.![]()
Het is wel grappig dat jij degenen die sociaal gedrag vertonen asociaal noemt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:28 schreef Kered het volgende:
[..]
Ik weet heus wel dat dat het leeuwen deel is, tachtig of negentig procent ofzo. En toch richt ik mij op woorden en niet op ogen-aankijk-onzin en al helemaal niet op die ongecontroleerde bavianen-spasmen. Op een dag weet je waar ik het over heb...
Die dag is voor mij al heel lang geleden. Toen geloofde ik nog iedereen op zijn woord.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:28 schreef Kered het volgende:
[..]
Ik weet heus wel dat dat het leeuwen deel is, tachtig of negentig procent ofzo. En toch richt ik mij op woorden en niet op ogen-aankijk-onzin en al helemaal niet op die ongecontroleerde bavianen-spasmen. Op een dag weet je waar ik het over heb...
Jij ben een beetje een aparte, hè? Leuk hoor!quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:28 schreef Kered het volgende:
[..]
Het was helemaal niet mijn bedoeling om het te nuanceren.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:24 schreef Gronings_Mopje het volgende:
[..]
Als ik me op de betekenis van jouw woorden richt is deze post al wat genuanceerder dan je vorige maar je lijkt me niet een prettige persoon om dagelijks mee om te gaan. Maar je eist maar een eind weg hoor ik heb er geen last van.
Hoe kun jij dan zien of iemand tegen je staat te liegen als je problemen hebt om iemands lichaamstaal te interpreteren? Dit heb ik zo door, door iemand recht in de ogen te kijken. Heel weinig mensen blijken in de praktijk sterk genoeg te zijn om de uitkomst van deze test te faken.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:28 schreef Kered het volgende:
[..]
Ja hoor knul, dat mag.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:15 schreef Kered het volgende:
Ik ben volwassen. En volwassen mogen zelf kiezen of ze mensen aan kijken tijdens een gesprek of niet.
quote:Ik tolereer gewoon geen intolerantie. En ik straf dat hard af, want ik ben het zat om in een keurslijf geperst te worden door groepsdruk van asociale kuddedieren. Wie niet wil luisteren, moet maar voelen. Ik eis begrip.
Van mij mag je dat vinden, maar je mist gewoon een heleboel signalen als je weigert te erkennen dat lichaamstaal onderdeel is van een conversatie. Het is vals purisme waar jij aan lijdt. Je ontkent een deel van je eigen identiteit. Waaróm, dat kan jij zelf beter uitleggen dan ik.quote:Daarbij richt ik mij in een conversatie niet op lichaamstaal, maar op de betekenis van de woorden. Als je dat niet doet, ben je gewoon een debiel.
De mensen die jij sociaal noemt, leven in groepen omdat ze alleen niets voorstellen. In de groep proberen ze zichzelf dan te bewijzen, in de hoop dat andere denken dat hij of zij toch iets voorstelt. Nou dat noem ik geen sociaal gedrag. Wat het wel is, weet ik niet. Ik weet wel dat ik er een sterke afkeer van hebquote:Op donderdag 19 januari 2006 11:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is wel grappig dat jij degenen die sociaal gedrag vertonen asociaal noemt.
Iedereen kan alles zeggen. Je kan zelf kiezen of je liegt of de waarheid spreekt. Ik bepaal voor mezelf wat waar is en wat niet. Als ik andere mensen aankijk, zie ik maar 1 ding: namelijk dat ze de waarheid niet willen weten. Dat ze willen geloven. Ik ben precies het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:30 schreef Gronings_Mopje het volgende:
[..]
Die dag is voor mij al heel lang geleden. Toen geloofde ik nog iedereen op zijn woord.
Toen geloofde ik nog in Sinterklaas.![]()
Ik heb daar geen problemen mee. Ik laat het gewoon vrij aan de ander om zelf te kiezen of hij of zij de waarheid wil spreken en horen. Als dat niet het geval is, is de hele conversatie een facade voor dierlijke insticten.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:38 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Hoe kun jij dan zien of iemand tegen je staat te liegen als je problemen hebt om iemands lichaamstaal te interpreteren? Dit heb ik zo door, door iemand recht in de ogen te kijken. Heel weinig mensen blijken in de praktijk sterk genoeg te zijn om de uitkomst van deze test te faken.
En dus gedraag je je als een wrokkige kluizenaar. Geluk is een keuze.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:44 schreef Kered het volgende:
De mensen die jij sociaal noemt, leven in groepen omdat ze alleen niets voorstellen. In de groep proberen ze zichzelf dan te bewijzen, in de hoop dat andere denken dat hij of zij toch iets voorstelt. Nou dat noem ik geen sociaal gedrag. Wat het wel is, weet ik niet. Ik weet wel dat ik er een sterke afkeer van heb
Sociaal gedrag vindt per definitie in groepen plaats.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:44 schreef Kered het volgende:
[..]
De mensen die jij sociaal noemt, leven in groepen omdat ze alleen niets voorstellen. In de groep proberen ze zichzelf dan te bewijzen, in de hoop dat andere denken dat hij of zij toch iets voorstelt. Nou dat noem ik geen sociaal gedrag. Wat het wel is, weet ik niet. Ik weet wel dat ik er een sterke afkeer van heb
Dan doe ik het dus precies goed. Onbewustquote:Op donderdag 19 januari 2006 10:39 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Je hersenen smelten het beeld uit jouw 2 ogen samen. Je kunt als het goed is niet elk oog op een ander oog van de ander richten, omdat jij je ogen niet individueel kunt besturen. Je ziet dus gewoon een totaalplaatje, en focus je op het centrum hiervan, de plek precies tussen de 2 ogen dus.
Top. Nou, kijk eens aanquote:Op donderdag 19 januari 2006 10:39 schreef Capa het volgende:
[..]
Dat is dus een heel slimme tactiek als direct oogcontact je nerveus maakt. Het schijnt zelfs dat een gesprekspartner dit als prettig ervaart; iemand kijkt je aan (zo wordt het althans ervaren) maar de blik is minder 'priemend'.
Niet in groepen? Das vaag... Politiek rechtse mensen vinden a-sociaal gedrag een vorm van sociaal gedrag. Bijvoorbeeld: stoer doen, pesten enzovoort. Ik vind dat niet sociaal. Zal wel aan mij liggenquote:Op donderdag 19 januari 2006 11:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
Sociaal gedrag vindt per definitie in groepen plaats.Als je dan dingen anders gaat noemen krijgen we een spraakverwarring.
Het kan zijn dat je een afkeur hebt van dat soort gedrag, of er geen behoefte aan hebt. In dat geval ben jij echter degene die asociaal is. Zo heb ik ook een deels asociale persoonlijkheid.
ja, ik kan niet continu in de ogen blijven kijken, dan is het alsof ik er doorheen wil kijken, dan idee heb ik altijd..quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:28 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Merk je wel eens dat mensen naar je mond, of nog lager kijken?
Het is in een zekere zin sociaal gedrag, dat ze op die manier proberen hun positie in de groep te versterken, en dus trachten met de groep te binden. Degenen die ze daarbij "pesten" behoort uiteraard niet tot hun groep, en buiten de eigen groep gelden de sociale principes niet..quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:03 schreef Kered het volgende:
[..]
Niet in groepen? Das vaag... Politiek rechtse mensen vinden a-sociaal gedrag een vorm van sociaal gedrag. Bijvoorbeeld: stoer doen, pesten enzovoort. Ik vind dat niet sociaal. Zal wel aan mij liggen
Bij langere gesprekken kijk ik overigens alleen in de ogen als er iets "belangrijks" gezegd wordt of ik zeg iets "belangrijks". Ook als ik nadenk kijk ik iemand niet in de ogen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:05 schreef Rutger1983 het volgende:
[..]
ja, ik kan niet continu in de ogen blijven kijken, dan is het alsof ik er doorheen wil kijken, dan idee heb ik altijd..
Heb precies hetzelfde. Net alsof je de ziel compleet bloot legt, leuk is dat. Vaak is het dan ook zo dat vrouwen beginnen te blozen en zenuwachtiger worden. Grappig fenomeen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:05 schreef Rutger1983 het volgende:
[..]
ja, ik kan niet continu in de ogen blijven kijken, dan is het alsof ik er doorheen wil kijken, dan idee heb ik altijd..
Bewust schoppen tegen wat normaal wordt geacht, met als reden dat je jezelf er buiten wil plaatsen om zo als een individu te worden gezien, dus. Niets mis mee. Maar ik denk dat je verder komt als je niet meteen dreigt om klappen uit te delen als mensen kritiek op je hebben.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:44 schreef Kered het volgende:
quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:03 schreef Kered het volgende:
Niet in groepen? Das vaag... Politiek rechtse mensen vinden a-sociaal gedrag een vorm van sociaal gedrag. Bijvoorbeeld: stoer doen, pesten enzovoort. Ik vind dat niet sociaal. Zal wel aan mij liggen
Vroeger, toen ik nog toegaf aan de dwingende verzoeken en mensen aan te kijken, keek ik ook altijd maar een beetje naar de neus. Poriën tellen...quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:01 schreef Natalie het volgende:
[..]
Top. Nou, kijk eens aan
Maar toch wel vreemd dat ik me juist als ik met onbekenden praat zo bewust ben van hoe en waar ik naar kijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |