abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 18 januari 2006 @ 11:18:40 #101
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_34193467
Dingen die ik niet lust (is niet echt veel, maar peulvruchten komen er niet in hier ) krijgt ie bij mij dus niet Maar gelukkig zijn er dan wel weer oma's waar ie de meest uiteenlopende zaken op zijn bord krijgt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:20:53 #102
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_34193521
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:08 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:

[..]

Ik heb er geen, en dat is een bewuste keuze. Dus roep maar "haha dan kan jij niet meespreken", lekker kortzichtig.
Ik kan het niet laten. 21 jaar en voedingstips geven aan ouders met kleine kinderen.
Als je niet lacht, ben je dood.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 18 januari 2006 @ 11:21:45 #103
13151 crew  Rewimo
pi_34193542
Met 21 heb je de wijsheid in pacht, toch?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_34193601
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:14 schreef bixister het volgende:

[..]

piet wil soms echt niet proeven, tot mijn grote ergernis. maar als ik hem er toch toe dwing is hier echt wel sprake van enorm drama, en hij spuugt het ook allemaal weer uit. dus tja, waar begint 'er geen drama van maken'?
Tja, gelukkig is het proeven meestal niet zo'n probleem...
quote:
ik vind jullie wel streng trouwens, over dat niks anders geven als ze 't niet lust, heb je zelf geen eten dat je echt niet lust? ik ben blij dat mijn moeder niet zo was, ik lustte ook van alles niet, moest ook altijd wel even proeven, maar ze maakte ook altijd een groente die ik wel lustte erbij. tegenwoordig lust ik (ongeveer) alles.
Ze eet gewoon wat wij eten. En het is niet zo dat we helemaal geen rekening met haar houden hoor. We eten toch meestal wel de dingen die ze zelf ook (weleens) lekker vindt. Streng? nee, valt wel mee. We zijn consequent, zodat Elise niet probeert om het eten te gebruiken als machtsmiddel.
Ok, we zijn misschien wel wat minder modern, waarbij je tegenwoordig al aan een baby moet vragen of mevrouw iets belieft of niet; de kinderen hebben gewoon te luisteren. Als ze ouder zijn wordt er ook door ons naar hen geluisterd.
pi_34193616
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:10 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:

[..]

Ik heb 'm gelezen en ik geloof er niks van. Als je een kind systematisch voor de keuze stelt "dit of niks", en dus een paar weken aan een stuk, zal hij eten. Een kind probeert enkel dingen te veranderen waarop hij denkt invloed te hebben. Als jij duidelijk maakt dat zijn gedrag geen invloed heeft op de dingen die jij bereidt en hem geeft, zal hij daar vrede mee kunnen nemen.
Eensch!
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2006 @ 11:25:36 #106
7074 moussy
kuttekop
pi_34193646
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:08 schreef Bright het volgende:
Hoe doen wij het? Wel, Elise moet proeven ('lust ik niet' nog voordat ze het geproefd heeft lukt niet) en dat weet ze en doet ze ook. Meestal vindt ze het dan helemaal niet zo vies en komen er nog wat hapjes achteraan.
Soms eet ze dan niet verder - ok, dan toch niet? Ze krijgt niets anders. Na afloop gewoon een toetje, niet meer dan gebruikelijk. Krijgt ze halverwege de dag honger of zo, dan wordt nogmaals uitgelegd dat ze dan meer moet eten, maar ze krijgt niets.
Dat snapt een kind van krap 2 jaar toch helemaal niet

Hier is eigenlijk altijd wel sla in huis voor René, Cas lust dat niet, maar die eet heel graag koude bonen uit blik
Je zou er haast een boek over schrijven!
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:29:05 #107
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_34193739
Inderdaad Rewimo.
Maar even inhaken; ik kan me helemaal inleven in Yvonnes woorden. Zo doen wij het dus nu ook met Léon. Vaak denk je, krijgt hij wel genoeg. Maar als je er van een afstandje gaat kijken dan valt het eigenlijk best mee.
En af en toe proppen we er toch nog een potje in, dat gaat altijd goed. Maar hij is niet van de hollandse pot, dus dan geven we hem wel een potje. Wil hij dan alsnog mee-eten mag dat. Maar we pushen niet meer.
Het is voor die kinderen ook een machtsmiddel dat niet-eten.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_34194080
Ik had me voorgenomen om vooral geen strijd aan te gaan met stijfkoppige peuters die niet willen eten en daar hou ik me doorgaans ook aan. Pascalle is ook zo ontzettend moeilijk met avondeten, ze wil ook absoluut niet gevoerd worden en houdt haar kaken stijf op elkaar als ik het toch probeer. Ik was vroeger ook een slechte eter en de drama's zeg maar gewoon mishandeling die ik heb moeten ondergaan staan mij nog vers in het geheugen en hebben mij doen besluiten om het op een geheel andere en vooral kindvriendelijke manier aan te pakken. De ene keer gaat er 's avonds wel wat in en de andere keer weer haast niks, maar zo over de hele dag genomen krijgt ze toch voldoende binnen. Jillian heeft ook zo'n slecht-eten-periode gehad als peuter en eet nu goed haar avondeten en is verzot op fruit, dus de passieve aanpak heeft hier zeker effect. Alleen brood gaat er nog slecht in, ze vindt het gewoon (nog) niks aan en een goed alternatief heb ik nog niet kunnen vinden. Verder zijn hier de vitamine beertjes ook nog steeds vaste prik 's avonds voor beide meiden en dat blijft voorlopig ook zo. Ik zie best veel door de vingers aan de eettafel en dat kan voor sommigen als makkelijk of mss zelfs als onverantwoord overkomen, maar ik weet dat het de uiteindelijke sfeer in huis en de onderlinge band tussen mij en de kinderen ten goede komt. En dat is mij veel meer waard dan die strijd aan te gaan die uiteindelijk mij noch mijn kind ook maar iets positiefs oplevert. Samen eten hoort vooral een gezellige bezigheid te zijn en niet een dagelijks terugkerend drama zoals bij mij thuis vroeger. En nee, een slecht etende peuter aan tafel is niet altijd even makkelijk, maar ik ben er van overtuigd dat ook dit slechts, ja ja.. een fase(!!) is en het uiteindelijk toch goed komt.

Oh ja, ik heb ooit een arts horen zeggen dat een peuter in principe genoeg heeft aan een krentenbol en een glas melk op een dag. Volgens hem hebben ze op die leeftijd eigenlijk helemaal niet zoveel nodig nog en is het een misvatting van veel ouders om te denken dat een peuter maar de hele dag door goed moet eten om aan de benodigde voedingsstoffen te komen. Deze uitspraak herhaal ik dan maar weer voor mezelf iedere keer als m'n peuterpuber weer eens geen zin heeft in haar avondmaal.

Trouwens, ik heb ooit op tv gezien dat er in een bepaald ziekenhuis een speciaal programma was voor kinderen die om allerlei redenen pertinent weigerden om te eten. Zo waren er kinderen bij die, omdat zij een tijdje alleen sondevoeding kregen, het eng vonden om iets in hun mond te hebben. Maar er waren ook kinderen bij die om onverklaarbare redenen een aversie tegen eten hadden ontwikkeld. Zo zie je maar dat er soms veel meer aan de hand kan zijn dan alleen dwars liggen en een machtstrijd tussen ouder en kind. Een harde aanpak zou bij zo'n kind helemaal veel schade aanrichten.
pi_34194156
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:23 schreef Bright het volgende:
We zijn consequent, zodat Elise niet probeert om het eten te gebruiken als machtsmiddel.
toch denk ik dat het juist een machtsmiddel kan worden als je laat merken dat je er zoveel waarde aan hecht dat ze iets opeet.
pi_34194427
Wij waren niet zo lastig mete ten vroeger, maar mijn nichtjes die vaak bij ons aten (want woonden 1 straat verder) wel.

Mijn moeder gebruikt toen ze klein waren altijd de truc om de gerechten andere, leukere namen te geven.

Mijn nichtjes lusten boontjes bijvoorbeeld niet, maar wel "blote mannetjes in het gras".
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2006 @ 12:25:54 #111
7074 moussy
kuttekop
pi_34195684
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:50 schreef Ripley het volgende:
Wij waren niet zo lastig mete ten vroeger, maar mijn nichtjes die vaak bij ons aten (want woonden 1 straat verder) wel.

Mijn moeder gebruikt toen ze klein waren altijd de truc om de gerechten andere, leukere namen te geven.

Mijn nichtjes lusten boontjes bijvoorbeeld niet, maar wel "blote mannetjes in het gras".
witte boontjes met sperciebonen "blonte kindjes in het gras'"
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:29:44 #112
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_34195812
De wijkverpleegkundige zei hier "Kinderen tussen de 1,5 en 6 jaar worden groot op lucht en liefde" (dat was ook nadat ik zei dat Saskia niet elke dag warm eten at).

Die uitspraak staat echt in mijn geheugen gegrift!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_34196557
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 00:12 schreef coolbabe het volgende:
Een peuter met ondergewicht is ook niet echt een reden om wat relaxter te zijn met eten.
Anirta..ik voel met je mee!
Elke maaltijd weer probeer je relaxed te doen en elke keer gaat het toch weer fout
Coolbabe
  Admin woensdag 18 januari 2006 @ 12:54:44 #114
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_34196611
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:53 schreef Anitra het volgende:

[..]

Elke maaltijd weer probeer je relaxed te doen en elke keer gaat het toch weer fout
Coolbabe
Zie dan eerst de rust in jezelf te vinden, heus, nu wordt iedere maaltijd iets waar ook jij tegenop ziet.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_34196844
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 23:17 schreef Anitra het volgende:

[..]

Ook dat heb ik gedaan, maar als je kind zegt zwarte vlekken te zien en ze blijkt daarna gevallen te zijn dan is je reactie (na het bellen van de HA) om toch weer te gaan hameren op dat eten.

Hier zijn we echt ten einde raad en ik hoop dat de huisarts van de week nog een idee heeft.
Anitra, heb je wel eens floradix voor haar gebruikt? Bij mij werkt het als een trein om mijn HB omhoog te krijgen, het geeft een vitaminestoot en het pept ook de eetlust goed op. Salus (de fabrikant) heeft ook nog een vergelijkbaar iets voor kinderen, wat er speciaal op is gericht om de eetlust op te peppen, maar ik weet niet of dat ook zo'n vitamine/ijzer-bommetje is als Floradix.

Linkje naar de site van Salus

Ik heb in het normale leven al snel last van duizelingen, zwarte vlekken zien en flauwvallen. Vaak gekoppeld aan dagen dat ik gewoon weinig tot niets naar binnen krijg, en nu ik zwanger ben is dat helemaal erg. Elke dag floradix werkte als een wondertje hier, zo goed dat ik het een dag of twee vergeten was en prompt van mijn zus te horen kreeg "neem jij je floradix nog wel???" Blijkbaar zag ze het aan mijn bleekheid en wallen

En nee, ik heb geen aandelen. Ben er alleen behoorlijk lyrisch over en heb er als vroeg ongesteld, chronisch vermoeid prepubermeisje een hoop aan gehad.
pi_34196912
Ow en een extra ding dat mijn moeder deed - overleggen en compromisen sluiten.

We aten nooit allerlei dingen die ik vies vond. Als er iets bij zat wat ik vies/minder vond (karbonade) dan mocht ik er zelf een lekkere groente er bij kiezen) Zo kon ik me zelf na elke vieze hap belonen met een lekkere hap
pi_34196931
dubbel
pi_34197369
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:54 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zie dan eerst de rust in jezelf te vinden, heus, nu wordt iedere maaltijd iets waar ook jij tegenop ziet.
Dat is waar. Ik moet ook niet op elke hap letten en dat is wel wat gebeurt ondertussen

Ripley dat is idd een idee!

Owlet het probleem met Djen is dat ze veel last van verstoppingen heeft en als ze die flaxo drinkt word dat erger. Ze heeft hier voor toen ze 4 was al laxeermiddelen voor gehad 3 jaar lang. Was een speciaalpoeder wat ze door haar yoghurt moest doen. Het is dus op een gegeven moment: de middel zijn erger dan de kwaal geworden.
pi_34197767
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:15 schreef Anitra het volgende:

[..]

Dat is waar. Ik moet ook niet op elke hap letten en dat is wel wat gebeurt ondertussen

Ripley dat is idd een idee!

Owlet het probleem met Djen is dat ze veel last van verstoppingen heeft en als ze die flaxo drinkt word dat erger. Ze heeft hier voor toen ze 4 was al laxeermiddelen voor gehad 3 jaar lang. Was een speciaalpoeder wat ze door haar yoghurt moest doen. Het is dus op een gegeven moment: de middel zijn erger dan de kwaal geworden.
Dat met die verstopping had ik ook als ukkie. De dokter heeft mijn moeder toen ook een lijst van natuurlijkdingen meegegevn die je kunt doen en die iig al voor een groot deel helpen. Denken kun je dan aan gedroogde pruimen en yoghurt met zemelen.
pi_34197841
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:15 schreef Anitra het volgende:
Ai, dan kan ik me voorstellen dat het niet zo'n goed idee is. Ik ben juist naar de floradix gegaan omdat ik obstipatie kreeg van de reguliere ijzermedicatie en niet van de floradix, maar een ieder reageert er natuurlijk anders op.
pi_34198245
[doe maar niet]

[ Bericht 98% gewijzigd door BE op 18-01-2006 15:03:33 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 18 januari 2006 @ 13:39:35 #122
13151 crew  Rewimo
pi_34198333
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:37 schreef potterejandosie het volgende:

[leeg]
[reactie op ge-editte post]

[ Bericht 20% gewijzigd door BE op 18-01-2006 15:03:57 ]
pi_34198337
hier bij de oppaskindjes lusten ze ook niet veel ....
ja macaroni ... gelukkig kan je daarmee vele kanten op
sperciebonen heten hier ook groene frietjes
verder prakken wij veel zodat ze niet echt zien wat er in zit, want soms zien dingen er gewoon niet lekker uit.

Sausjes doen hier wonderen... vooral kaassausjes of wat kruidenkaas of feta
ketchup werkt ook goed alleen smaakt dat niet bij alles.

hier werkt ook heel goed, weing opscheppen en dat moeten ze dan ook opeten. daarna mogen ze wat ze lekker vinden van het avondeten extra pakken. soms is dat de groente, soms het vlees en soms een gebakken aardappeltje. Zolang ze het maar zelf in de hand houden.

Wanneer het echt niet lukt, lukt het me nof altijd wat afgesproken hapjes op schoot naar binnen te werken. Bijvoorbeeldnog 5 happen op schoot (natuurlijk schep ik de hap op dus het word geen miezerig rot-hapje)

1 x naar bed zonder eten heeft hier ook een indruk achterlgelaten van 2 weken braaf eten... (overigens deden de ouders datzelf hoor, maar t ging daarna wel heel goed met eten)
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
pi_34198372
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:37 schreef potterejandosie het volgende:
[leeg]
[reactie op ge-editte post]

[ Bericht 34% gewijzigd door BE op 18-01-2006 15:04:27 ]
pi_34198625
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:25 schreef moussy het volgende:

[..]

Dat snapt een kind van krap 2 jaar toch helemaal niet

Hier is eigenlijk altijd wel sla in huis voor René, Cas lust dat niet, maar die eet heel graag koude bonen uit blik
Kinderen snappen wel veel, hoor. Ze kunnen het misschien niet zo lang onthouden, maar snappen is echt geen enkel probleem, dat hebben we al lang gemerkt.

voorbeeld? Als mevrouw aandacht wilt als ze in bed ligt, dan gooit ze haar speentje weg en gaat vervolgens mekkeren om haar speen. We brengen die terug, maar het blijft feest. Na een duidelijke mondelinge waarschuwing heeft ze het die avond niet meer gedaan.
De volgende nacht weer fout, weer waarschuwen en dat werkt weer. De volgende avond bij het naar bed brengen al gewaarschuwd dat ze zo snel haar speentje kwijt is als ze die weggooit. En ze doet het niet meer. Hoe bedoel je 'niet snappen'! Ze snapt het allemaal best
pi_34198700
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:10 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:

[..]

Ik heb 'm gelezen en ik geloof er niks van. Als je een kind systematisch voor de keuze stelt "dit of niks", en dus een paar weken aan een stuk, zal hij eten. Een kind probeert enkel dingen te veranderen waarop hij denkt invloed te hebben. Als jij duidelijk maakt dat zijn gedrag geen invloed heeft op de dingen die jij bereidt en hem geeft, zal hij daar vrede mee kunnen nemen.
Ik heb op kostschool gezeten, daar werd op deze manier "gevoederd".
Het heeft maar 6 jaar geduurd voordat ik mijn bord leeg at.
En dan nog steeds maar de helft van een normaal portie.

Zelf doe ik niet zo moeilijk. Ik overleg met man en kinderen over wat we eten.
Ik kook twee groentes per maaltijd en afwisselend rijst/couscous/aardappelen/pasta voor daarbij.
Ik zorg voor een lekkere saus of jus. Iedereen schept zelf op. En wat je niet opkan gaat naar de kippen.

Zelf eet ik nooit een toetje, man en zonen wel.
Ik heb één kind dat een grote eter is.
Eén kind dat een matige eter is. En één kind die slecht eet.
En dat dit iets met mijn "makkelijke" opvoeding te maken heeft geloof ik absoluut niet.
  woensdag 18 januari 2006 @ 14:18:21 #127
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_34199823
Als klein kind at ik altijd heel veel; nog meer avondeten dan mijn vader. Vaak groenten zoals venkel en rabarber. Of spinazie. Twee grote borden vol. De rest van de dag at ik dan maar 1 boterham.
Maar ook wel de apartere smaken zoals camembert, cashewnoten, tuinkers, postelein, artisjok en pompoen.
Ik kreeg op latere leeftijd ook een groot stuk broccoli in de hand en daarvan at ik gewoon.
Nu ben ik iemand geworden die veel lust en ook van eten houdt.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_34213870
Coolbabe het ligt echt niet aan jouw, je wilt enkel het beste voor Tom. Het doet zeer om hem zo te zien en ze begrijpen gewoon niet dat het goed voor hun is. Ik heb overigens mening avond aan jullie gedacht, als Jadey weer eens d'r groente uit kokhalst.

Maar als ik het eens goed lees en overpeins mag ik nog lang niet klagen. Ze eet 2 boterhammen 's ochtends, een bord bambix in de middag en lust iedere dag wel de hele fruitschaal op. Ze drinkt genoeg. Alleen het avondeten is een drama. Ergens is er een omslagpunt gekomen hier, ik wil gewoon niet meer die strijd, kon het ook niet opbrengen als ik alleen met haar moest eten. Ze eet nu beter, het lijkt wel of ze er zelf ook meer schik in heeft. Groente is verschrikkelijk, behalve de worteltjes uit de wort/dopppot van de Lidl. Die ronde worteltjes zijn helemaal het einde, ze eet ze zelfs koud. Aardappel eet ze wel (al dan niet met appelmoes, een keertje ketchup), spaghetti en macaroni eet ze d'r hele bord bij leeg, gek genoeg eet ze hier gewoon de groentes mee op.

Soep is ook erg handig, gooi er een hand extra groente bij, pasta erin en je hebt een goed maaltijd. Ik doe soms de staafmixer gebruiken om te zorgen dat ze het zo op kan drinken en geen "vieze" stukjes aantreft.
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:23:42 #129
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_34214560
Ik ben op een gegeven moment gestopt met alles lezen, maar om jullie gerust te stellen:

Ik heb vroeger ook nooit groente gegeten, alles wat groen, rood, oranje was, kwam er niet in! (ik zat te kokhalzen als ik er een hap van moest nemen, geen fijn gezicht voor een ouder lijkt mij)
Nu, zo'n 29 jaar later, ben ik een flinke meid, 1,73, tussen de 70 en 74 kilo (dat schommelt nogal eens), ben geen "straatsletje"(zoals eerder genoemd) en ook geen crimineel! (waar dat figuur het vandaan haalde, snap ik geen bal van, alsof dat te maken heeft met het wel of niet eten van groentes??!!)

Anyway, ik kreeg van mijn moeder wel altijd een fruithapje (geperste sinasappel, geraspte appel en schijfjes banaan, met een liga). Heerlijk vond ik dat altijd als ik uit school kwam.

Volgens mij doen jullie het allemaal wel goed hoor, kinderen horen in mijn ogen toch altijd lastig te eten? Anders zou het allemaal veel te makkelijk gaan! Ik heb ze (nog) niet, ben er ook niet bezig, maar ooit zal ik die strijd ook krijgen en dat zien we dan wel weer!
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:24:56 #130
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_34214604
Oh en nog iets.... ik heb vanavond boerekool gegeten! En lust al veeeel meer groentes dan 10 jaar terug, komt vanzelf dus allemaal. (Bij de meeste kinderen wel wat eerder, maar goed)
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:52:42 #131
30488 coolbabe
My little pwny
pi_34215895
Ik denk dat we ook wel een beetje verwend zijn met Jasper. We aten vanavond iets wat hij eigenlijk niet zo lekker vond en hij mocht van mij zelf een oplosing verzinnen hoe het dan wel lekkerder zou zijn. Zijn oplosing was dat hij alles dan maar gewoon snel opat zodat hij het niet zo proefde
Tom hebben we een pan met diverse groentes op zijn blad gezet en hem lekker laten grutten. Hij had uiteindelijk wel aardig wat gegeten. De muur en de grond ook, maar daar zeuren we dan maar niet over
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_34227312
Ik moest thuis alles eten. Ik lustte ook veel, maar ik hoefde ook geen grote hopen vieze dingen te eten.
De enige uitzondering was karnemelkse pap, dat moest ik elke keer proeven.....
Afgezien daarvan, ik MOCHT van alles proeven, zoals olijven en franse kaas.
Ik denk dat ik door het verplichte en vrijwillige proeven, nu alles lust.

Ik heb ook meegemaakt dat me ex en ik voor kinderen van een vriendin gingen koken. Die kids waren argwanend en vroegen: MOETEN we dat eten? Ja je moet een opscheplepel eten en als je het niet wegkrijgt, krijg je een boterham.
De kids vroegen om veel meer.
Als je kind iets niet lust, vind ik dat je kan zeggen dat hij en klein beetje moet eten. Want afgezien van het feit of je kids genoeg binnenkrijgen, gaat het er ook om dat je kind went aan groente of wat dan ook.
Dat je kind went aan verschillende smaken.

Als de mensen in CUL niks hoefden te eten of overal appelmoes door hun eten geprakt kregen, waren ze vast niet zo geinteresseerd in eten........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34227443
Ook nog een tip: Iets grotere kinderen hun eigen bordje laten opscheppen.
Heeft een tijd wel gewerkt hier...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_34227537
oja, wat bij piet momenteel wel werkt is als hij zelf een mes mag, vindt ie ontzettend stoer en interessant, om dan zelf wat op z'n vork te schuiven met dat mes. of om zelf wat kruidenboter op een stokbroodje te smeren. tussendoor voer ik 'm dan af en toe nog wat happen, anders duurt 't wel erg lang. en inderdaad, wat iemand anders ook al zei: héle kleine porties opscheppen. en geen aandacht besteden aan nukkig gedrag, maar vooral zorgen dat je zelf in ieder geval een beetje geniet van je eten (en gesprek!). vaak gaat hij dan ineens toch ook maar een hapje proeven.
pi_34228143
Mee eens Obli....
Dan kan je afspraken maken!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34229716
Pijnlijk onderwerp! Ik ben zelf zo'n moeilike eter, altijd al geweest en ik vrees dat het altijd zal blijven
Waar het bij mij door komt? Ik weet het niet, maar veel dingen lust ik gewoon echt niet en ik probeer het nu toch serieus.
Langzaamaan verandert mijn smaak toch wel een beetje, dus ik leef iig al iets gezonder.
Bij andere mensen eten doe ik niet, want het staat zo lullig als je het eten niet lust.
mijn moeder heeft me ook een paar maanden meteen weggestuurd en verder niks te eten gegeven, moest ik op de bank gaan zitten zonder de tv aan en ik kreeg de hele avond niks meer, behalve water.
Ik gaf er niks om, at nog steeds niet, maar na een paar maanden ging ik steeds snoepjes en koekjes enzo pikken uit de gangkast.
Dus ik denk ook niet dat dat de manier is om je kind te laten eten, of je moet verder niks in huis hebben..maar dat is wat moeilijk als je meer kinderen hebt.

Echte tips heb ik helaas niet, maar echt drama's ervan maakt het alleen maar ongezelliger in huis en geeft slechte jeugdherinneringen
Probeer alle speelse manieren die er zijn, wacht ook gewoon af, want bij veel kinderen is het echt gewoon een fase, probeer creatief te koken en te ontdekken wat ze wel en hoe ze het dan wel opeten en hoop dat ze dan een keer goed gaan eten..

Want ik baal er nog altijd van dat ik zó weinig lust.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 19 januari 2006 @ 07:07:13 #137
13151 crew  Rewimo
pi_34230187
Die fase duurt wel al drie jaar hier Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat hij zegt: hč dat was lekker mam, heb je nog meer?
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 07:16:45 #138
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34230237
dat heb ik hier met gehaktballetjes. daar istie echt gek op. dat is steevast: mag ik er nog meer?
dat kan hij dan krijgen, maar dan moet hij wel eerst zijn verplichte hapjes van zijn prakkie eten
  donderdag 19 januari 2006 @ 08:41:54 #139
24188 Belana
kloon van belana
pi_34230759
Bij een flink aantal mensen denk ik dat het misschien wel mee valt, zoals bij lois idd, als ik dat zo lees dan eten de meiden prima
Bij coolbabe en Tom snap ik dat er echt wel een probleem kan zijn. Ik zei al eerder, ik zou echt niet weten hoe je dat moet oplossen. Alles wat naar binnen gaat is goed, je laatste post geeft dan weer hoop coolbabe
Liam heeft altijd goed gegeten, met soms een periode dat het minder gaat. Ik heb er nooit over wakker gelegen. Hij eet en drinkt en heeft blijkbaar genoeg. Hij is bepaald niet dik, sterker nog, hij is bijna mager, maar toch maak ik me er niet druk om. Hij eet over het algemeen 2 boterhammen op een dag en flink wat fruit en avondetn gaat ook lekker, dus tja, hij verbruikt gewoon veel energie ofzo. Hij mag het ook allemaal zelf weten. Als ie niet wil eten, eet ie niet.
stormy waters...
sailin'
pi_34235399
Het verschilt per kind ook wel wat hij/zij op kan... vaker kleinere porties kan ook werken. Bij Noa heb ik nu eindelijk door dat ze na de papfles 's ochtends én om elf uur én om 1 uur nog wel een halve boterham lust. Daarnaast krijgt ze karnemelk met roosvicee en 's middags ga ik lekker fruit schillen en dat eet ze zelf op (partjes sinaasappel, stukken banaan uit het vuistje en stukjes appel, hoewel ze appel niet zo lekker vindt). Het avondeten gaat vaak heel goed, maar ik merk wel dat het niet te grof moet zijn. Ook te sterk gekruid vindt ze niet lekker.

Overigens kan ik me nog herinneren dat ik best een goede eter was als kind, maar af en toe iets echt vies vond (bijvoorbeeld andijvie en witlof en spruitjes) en die wilde ik dan ECHT niet opeten en ik weet nog precies HOE vies ik het vond. Dat wil ik mijn kinderen dus ook niet aandoen, denk ik. Maar ik kan wel anders gaan piepen als Noa op een gegeven moment niets meer zou lusten... dat weet ik niet!

Ik lust nu trouwens alles behalve andijvie, vind ik nog steeds smerig.

Goede tips zijn er trouwens voorbijgekomen, goed om dit topic 'in de gaten' te houden voor als het toch 'mis' zou gaan, want daar is nog genoeg tijd voor...
pi_34235527
kwm ik toevallig tegen omdat ik op zoek was naar een soort gelijk boek met name ideeen hoe je bepaalde gerechten kunt noemen zodat kinderen het ineens eten (zoals groene frietjes ... spercieboontjes)

maar goed hier een ander leuk boek http://www.specialkids.nl(...)n_smullen#lustikniet
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 12:11:17 #142
7074 moussy
kuttekop
pi_34235806
Och, je kan er nog zo'n mooie bij het kind passende naam geven, maar Als ze echt niet willen eten ze het toch niet. Zelfs K3 en prinsessenbonen worden hier (letterlijk) uitgekotst.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:13:50 #143
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_34235897
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 07:16 schreef lady-wrb het volgende:
maar dan moet hij wel eerst zijn verplichte hapjes van zijn prakkie eten
Als ik het woord prakkie hoor dan hoef ik al niet meer

Ik zelf moest vroeger alles eten en opeten. Drama's, drama's, drama's dat ging van met zuur gezicht bord leegeten, neus dicht, kokhalzen, op latere leeftijd de klok terugzetten (om half 8 moet het op zijn en dan zelf die klok een kwartier terugzetten om een kwartier extra te gruwelen) tot aan met niks te eten op naar bed en s morgens bij het ontbijt je bord weer zien staan
Resultaat: ik lust bijna niks en heb een hekel aan eten met andere mensen erbij in het bijzonder.

Dat gaat hier dus niet gebeuren. Toetjes hebben we bijna nooit maar als we het hebben, krijgt Jolie dat meestal pas een uur na het eten ofzo. Even samen op de bank, dit krijgt ze ook gewoon als ze geen eten op heeft. Meestal eet ze wel goed, soms moet ik het net even leuker maken, groenten aan een stokje. Zo zie ik dat ze dingen wel lust. Als Jolie slecht gegeten heeft, krijgt ze vaak s nachts honger. Dat vind ik zielig, als ze iets niet zo graag lust bijvoorbeeld spinazie dan doe ik het meestal in een bladerdeegje met aardappel erbij. Dan als een appelflapje even in de oven, opeten doet ze dan altijd. Maar als ze ergens echt van moet kokhalzen, tja dan maar niet. Ook als ze echt niet wil eten dan hoeft het niet. Haalt ze wel ergens mee in denk ik dan.

Over dat peuters groeien op lucht en liefde, het klinkt zo dom maar ik heb het bij een paar kinderen om mee heen gezien. Vanaf 1,5 jaar tot een jaar of 4 echt heel slecht eten maar eigenlijk als je ze nu ziet, zijn het hele gewone eters en vooral gezonde kinderen
pi_34235922
haha.. moussy, dat doet me denken aan het feit dat ik weleens tegen m'n moeder zei: ik moet naar de wc (terwijl ik andijvie o.i.d. aan het eten was) en dan heel snel een mond eten wegmoffelde en in de wc uitspuugde... en 's avonds jatte ik dan wel wat koekjes uit de kast dus honger had ik nie... (ik heb het m'n moeder wel verteld later...

Wat ik overigens bij andere ouders eens heb gezien, is hoe ze de neus van het kind dichtknepen en het eten in de mond stopten. Vreselijk was dat om te zien. Dat is me altijd bijgebleven, echt mishandeling vond ik dat.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:17:21 #145
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_34236027
Ja die namen. Ik zei een keer zonder dat ik me ergens van bewust was waar de peuter van mijn vriendin bij was; wil je nog meer groente? Het hele gezin keek me spontaan geschrokken aan, bleek dat ze niets meer de naam groente gaven omdat de kinderen het dan niet meer wilden eten. Alles was dus tomaat, paprika, bloemkool enzovoorts
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:29:41 #146
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_34236437
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:14 schreef Suzanna het volgende:
Wat ik overigens bij andere ouders eens heb gezien, is hoe ze de neus van het kind dichtknepen en het eten in de mond stopten. Vreselijk was dat om te zien. Dat is me altijd bijgebleven, echt mishandeling vond ik dat.
dat vind ik ook erg ver gaan. Je kind moet wel iets proberen, maar als ouder te dwangmatig doen zoals je hier beschreven hebt... nee dat gaat me te ver.
patat ftw :)
pi_34236949
ik ben nog steeds heel erg van mening dat je kinderen niet kunt dwingen om te eten, dat werkt alleen maar averechts.

maar dat is mijn ervaring met de oppaskindjes
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_34237248
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:13 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Als ik het woord prakkie hoor dan hoef ik al niet meer

Ik zelf moest vroeger alles eten en opeten. Drama's, drama's, drama's dat ging van met zuur gezicht bord leegeten, neus dicht, kokhalzen, op latere leeftijd de klok terugzetten (om half 8 moet het op zijn en dan zelf die klok een kwartier terugzetten om een kwartier extra te gruwelen) tot aan met niks te eten op naar bed en s morgens bij het ontbijt je bord weer zien staan
Resultaat: ik lust bijna niks en heb een hekel aan eten met andere mensen erbij in het bijzonder.
Hier zelfde methode ondergaan, maar ik eet dus alles. Leuks was anders, echter...
Toch ben ik omtrent mijn eigen kinderen hetzelfde als jij hieronder beschrijft.
quote:
Dat gaat hier dus niet gebeuren. Toetjes hebben we bijna nooit maar als we het hebben, krijgt Jolie dat meestal pas een uur na het eten ofzo. Even samen op de bank, dit krijgt ze ook gewoon als ze geen eten op heeft. Meestal eet ze wel goed, soms moet ik het net even leuker maken, groenten aan een stokje. Zo zie ik dat ze dingen wel lust. Als Jolie slecht gegeten heeft, krijgt ze vaak s nachts honger. Dat vind ik zielig, als ze iets niet zo graag lust bijvoorbeeld spinazie dan doe ik het meestal in een bladerdeegje met aardappel erbij. Dan als een appelflapje even in de oven, opeten doet ze dan altijd. Maar als ze ergens echt van moet kokhalzen, tja dan maar niet. Ook als ze echt niet wil eten dan hoeft het niet. Haalt ze wel ergens mee in denk ik dan.

Over dat peuters groeien op lucht en liefde, het klinkt zo dom maar ik heb het bij een paar kinderen om mee heen gezien. Vanaf 1,5 jaar tot een jaar of 4 echt heel slecht eten maar eigenlijk als je ze nu ziet, zijn het hele gewone eters en vooral gezonde kinderen
Precies: behalve in extreme gevallen komt het allemaal weer goed. Hier is dus de stelregel: geen dwang, wel aanbod. En na bijna 5 jaar zie ik dat de oudste meer en meer begint te eten.
Daar ben ik ook door schade en schande in wijs geworden, want toen hij op zn ergst was met zijn eten heb ik ook wel eens dwang geprobeerd, maar dat werkt gewoon niet. En sindsdien gaat het beter
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_34237419
Dwang lukt niet, nee. Die kinderen winnen het echt altijd, tenzij je ze volledig mishandelt, wat natuurlijk niet de bedoeling is (neus dicht en volproppen, bijvoorbeeld)
Als ze niet willen, dan maar niet - haalt ze de volgende dag wel in. En anders de dag erop. Wij hebben ook weleens een tijdje dat we weinig trek hebben en weinig eten. We worden daar toch ook niet slechter van, zo'n kind dus ook niet.
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 13:06:56 #150
7074 moussy
kuttekop
pi_34237575
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:02 schreef Bright het volgende:
Dwang lukt niet, nee. Die kinderen winnen het echt altijd, tenzij je ze volledig mishandelt, wat natuurlijk niet de bedoeling is (neus dicht en volproppen, bijvoorbeeld)
Als ze niet willen, dan maar niet - haalt ze de volgende dag wel in. En anders de dag erop. Wij hebben ook weleens een tijdje dat we weinig trek hebben en weinig eten. We worden daar toch ook niet slechter van, zo'n kind dus ook niet.
Je spreekt jezelf een beetje tegen, jullie dwingen in mijn ogen ook.

Ik ook hoor, maar op mijn eigen manier. Niet van te voren brullen dat het blergh is, maar eerst een paar happen proeven.
pi_34237893
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:06 schreef moussy het volgende:

[..]

Ik ook hoor, maar op mijn eigen manier. Niet van te voren brullen dat het blergh is, maar eerst een paar happen proeven.
Ik hoor hier nooit blergh, het is gewoon "nee". Nou prima, dan is het nee. Krijg je niks anders tot de volgende ronde. Vlak voor het naar bed gaan is er nog een inhaalkans met boterhammen op verzoek.
Dus er gaat niemand met honger naar bed en niemand wordt gedwongen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:18:46 #152
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_34238037
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:56 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Hier zelfde methode ondergaan, maar ik eet dus alles. Leuks was anders, echter...
Toch ben ik omtrent mijn eigen kinderen hetzelfde als jij hieronder beschrijft.
[..]

Precies: behalve in extreme gevallen komt het allemaal weer goed. Hier is dus de stelregel: geen dwang, wel aanbod. En na bijna 5 jaar zie ik dat de oudste meer en meer begint te eten.
Daar ben ik ook door schade en schande in wijs geworden, want toen hij op zn ergst was met zijn eten heb ik ook wel eens dwang geprobeerd, maar dat werkt gewoon niet. En sindsdien gaat het beter
Ja het kan twee kanten op he. Ik vond het echt drama om s morgens en tussen de middag weer dat eten aan te treffen, dat is echt een trauma. Zulke dingen doe ik dus echt nooit. Maar gewoon even proeven daar is ook niks mis mee. Overigens als ze niet wil eten om 'het niet willen eten' dan ga ik mijn eigen eten daar ook niet aan verpesten. Koud eten omdat ik voor haar iets anders moet maken of omdat ik d'r moet helpen, geen probleem. Maar koud eten omdat zij zin heeft om te drammen
pi_34238348
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:18 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ja het kan twee kanten op he. Ik vond het echt drama om s morgens en tussen de middag weer dat eten aan te treffen, dat is echt een trauma. Zulke dingen doe ik dus echt nooit. Maar gewoon even proeven daar is ook niks mis mee. Overigens als ze niet wil eten om 'het niet willen eten' dan ga ik mijn eigen eten daar ook niet aan verpesten. Koud eten omdat ik voor haar iets anders moet maken of omdat ik d'r moet helpen, geen probleem. Maar koud eten omdat zij zin heeft om te drammen
Oh ja, ik laat me het eten ook niet verpesten. Gooien, gillen en slaan is dus een enkeltje gang. Dat valt gewoon onder "overig vervelend gedrag"
pi_34238427
Paal en perk aan stellen! Kinderen moeten eten wat de pot schaft, geen gezeik verder. Als ze iets echt niet lusten en ervan over gaan geven kun je een uitzondering op deze regel maken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 19 januari 2006 @ 13:29:10 #155
13151 crew  Rewimo
pi_34238440
Af en toe ben ik het echt heel erg zat en dan verdwijnt ie dus maar naar boven

Wordt later op de avond overigens wel uitgesproken en goedgeknuffeld hoor
pi_34238483
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:29 schreef Rewimo het volgende:

Hij moet duidelijk zijn plek weten in het gezin. Geen discussie mogelijk op deze leeftijd!
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 19 januari 2006 @ 13:34:03 #157
13151 crew  Rewimo
pi_34238643
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:30 schreef Developersrus het volgende:
Hij moet duidelijk zijn plek weten in het gezin. Geen discussie mogelijk op deze leeftijd!
Ja, en?
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 13:34:53 #158
7074 moussy
kuttekop
pi_34238685
quote:

Hier is er geen ergere straf dan normaal aan tafel blijven zitten tot de rest klaar is. Dan maar met een hangsmoelwerk tegen over me zitten eten, maar dan heeft ze mooi pech, ik eet toch wel Zo geef ik haar de mogelijkheid om toch nog wel even te eten of te proeven. Met Cas gaat dat psies zo. Tot ik helemaal klaar ben met het afruimen van de tafel hebben ze de tijd om hun bord leeg te eten. Doen ze dit niet, maar wordt er gekleird en zitten ze te kleien, jammer dan, de tijd is voorbij.

Het enige jammere is altijd dat ze dan nog even roept dat ik Cas wél leuk vind en haar niet, maar dan leg ik even uit dat ik het leuk vind dat Cas eet en zij niet. Dat ze evengoed ook wel leuk is, ook al staat haar gezicht nu op onweer en storm.
pi_34238782
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:34 schreef moussy het volgende:

[..]

Hier is er geen ergere straf dan normaal aan tafel blijven zitten tot de rest klaar is. Dan maar met een hangsmoelwerk tegen over me zitten eten, maar dan heeft ze mooi pech, ik eet toch wel Zo geef ik haar de mogelijkheid om toch nog wel even te eten of te proeven. Met Cas gaat dat psies zo. Tot ik helemaal klaar ben met het afruimen van de tafel hebben ze de tijd om hun bord leeg te eten. Doen ze dit niet, maar wordt er gekleird en zitten ze te kleien, jammer dan, de tijd is voorbij.

Het enige jammere is altijd dat ze dan nog even roept dat ik Cas wél leuk vind en haar niet, maar dan leg ik even uit dat ik het leuk vind dat Cas eet en zij niet. Dat ze evengoed ook wel leuk is, ook al staat haar gezicht nu op onweer en storm.
Emotionele chantage-alert
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 19 januari 2006 @ 13:37:17 #160
13151 crew  Rewimo
pi_34238786
Het gebeurt ook niet vaak (gelukkig) maar af en toe is mama's geduld dus čcht op. Moet zeggen dat zoiets dan ook wel indruk maakt over het algemeen
pi_34238835
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:28 schreef Developersrus het volgende:
Paal en perk aan stellen! Kinderen moeten eten wat de pot schaft, geen gezeik verder. Als ze iets echt niet lusten en ervan over gaan geven kun je een uitzondering op deze regel maken.
Mijn arm kind....
Ik eet regelmatig vindaloo en mme jeanette pepers...

Op uw manier, meneer, dan moet je ook consequent zijn.
Overgeven en het dan niet hoeven te eten? Das kaasie!
Want wat gaan kinderen doen? Bij elk iets wat ze niet bevalt...
En zie jij het verschil maar eens.

Laat zoonlief meestal zelf uitkiezen, en hij mag meehelpen het klaar te maken, zelf opscheppen.
Man, daar groeien ze pas van! Kan mij het schelen dat hij spruiten niet te eten vind....
pi_34238880
quote:

Zo ook hier!
Dat hoort er toch bij?
pi_34239014
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:38 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Mijn arm kind....
En dan? ik at vroeger pittige worst uit portugal en gamba's en octopus en weet ik veel wat voor pittige dingen etc. Alleen omdat ik het kennlijk wel lustte en omdat ik het ook zo gewend was.

Ik vind het zo'n onzin om er van uit te gaan dat kinderen alleen smakeloze liflafjes lusten!
pi_34239236
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:43 schreef Ripley het volgende:

[..]

En dan? ik at vroeger pittige worst uit portugal en gamba's en octopus en weet ik veel wat voor pittige dingen etc. Alleen omdat ik het kennlijk wel lustte en omdat ik het ook zo gewend was.

Ik vind het zo'n onzin om er van uit te gaan dat kinderen alleen smakeloze liflafjes lusten!
Hahaha, uit die droom werd ik ook snel geholpen bij onze oudste problematische eter. Geen hap van de taco's willen maar wel het hele bakje hete saus naar binnen slurpen
pi_34239374
Als kind at ik werkelijk geen avondeten (aardappels en groente)
Vond gewoon niets lekker!
Moest wel altijd een heel klein deel op eten, dat lukte nog niet. Doordat ik vervelend en jammerig werd tijdens het eten moest ik maar op de gang verder eten... vaak zonder resultaat...

At als kind heel veel brood, heb ook geen hongergevoel 's nachts gekend.

En nu?
Nog steeds een zeer moeilijke eter... eet nog steeds geen aardappels en bijna geen groente. Eet veel rijst/pasta's en groentes die ik wel lust. Wel vrij beperkt, maar anders eet ik niets! (of brood)

Advies?
kijk wat het kind niet lust en geef dit ook niet, bedenk een alternatief. Hele ladingen appelmoes doen ook wonderen. Geef pasta's of rijst ipv aardappelen, rauwkost ipv groente.
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:54:09 #166
116937 reni
Mama van Serissa&Fachelle
pi_34239412
Serissa en Fachelle lusten eigenlijk alles, maar die hebben ook van die dagen dat ze niks hoeven en maar lopen te vervelen onder het eten.
Ik maak daar ook nooit een strijd van , geen zin dan eet je niks.
Maar dat geld dan wel tot de volgende ronde.
Vaak is t bij het horen van oke ,maar dan niks tot ..... voldoende om ze toch te laten eten want ze weten wel dat mama dat echt meent.
pi_34240254
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:43 schreef Ripley het volgende:

[..]

Alsof we het niet hebben aangeboden....?
Hij vindt pittig eten niet lekker, er maar in rammen dan?
pi_34240258
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:37 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Emotionele chantage-alert
idd !!

vergelijkbaar met de zin "nóu maar ik ga dat niet eten. En als ik dan geen toetje krijg word ik niet groot... dan word ik nog kleiner dan een mier en dan ga ik dood... omdat ik helemaal niets mag eten van jou !!"

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 14:22:14 #169
7074 moussy
kuttekop
pi_34240371
Ja maar jaaaaa maar, de eerste keer raakt het je echt wel hoor tot je het 67878979890x hoort in een week tijd.

Obli, zuurkoolstamper er bij
pi_34240616
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:22 schreef moussy het volgende:

Obli, zuurkoolstamper er bij
Goed idee, mous!
Hij lust geen draadjes van de zuurkool!
Makkelijk joh zo'n schaar...

Oh en ik had vroeger de pest aan draadjes vlees....
Hij nu ook.. ik niet meer.
Ik knip het gewoon helemaal fijn...

Oh mama, je hebt lekker gekookt!

En voor de gene die zich ergeren aan deze post, de mijne zit op een cluster 4, en niet zonder reden...
pi_34253388
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:08 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:

[..]

Ik heb er geen, en dat is een bewuste keuze. Dus roep maar "haha dan kan jij niet meespreken", lekker kortzichtig.
Wat zit je je hier dan te bemoeien met zaken die je niets aangaan. Ga lekker naar een ander topic (klaagbaak lijkt me wel iets voor jou) en laat ouders met rust! Niemand vraagt toch naar jouw mening, je hebt er helemaal geen ervaring mee. Dit is van ouders voor ouders, snappie?
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2006 @ 11:02:55 #172
7074 moussy
kuttekop
pi_34271370
Ik weet niet of het al langs gekomen is. Maar René krijgt eten van een groot bord, ipv een klein kinderbordje. Zo lijkt het alsof ze echt een mini-beetje krijgt.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:10:00 #173
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_34271592
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:02 schreef moussy het volgende:
Ik weet niet of het al langs gekomen is. Maar René krijgt eten van een groot bord, ipv een klein kinderbordje. Zo lijkt het alsof ze echt een mini-beetje krijgt.
Doen wij ook, scheelt enorm!

Daarnaast moet Jessai (de enige die moeilijk doet) één hap proeven en daarna zeuren we niet meer. Ook dat werkt want nu lust hij nagenoeg alles. Het is alleen niet zo'n grote eter.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2006 @ 11:11:06 #174
7074 moussy
kuttekop
pi_34271627
René denkt ook dat ze een mega groot stuk vlees krijgt als ik het niet voor haar snij
pi_34274451
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:06 schreef moussy het volgende:
[..]
Lichte dwang, ok, dat moet wel; ze moet toch weten waar de grenzen zijn etc. En haar 'taak' is het dan ook om die grenzen voorzichtig te betreden en er net overheen te gaan
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:34 schreef moussy het volgende:

[..]

Ook Elise moet blijven zitten totdat we helemaal klaar zijn. En ze weet inmiddels dat ze haar bordje niet mag weggooien als ze denkt klaar te zijn Dus het eten blijft onder handbereik en als ze iets wilt eten, prima. Niet? ook best, maar ze krijgt niets meer of minder dan normaal, dus gewoon een toetje.
quote:
pi_34286189
ik lustte vroeger geen spruitjes (welk kind wel?) maar MOEST ze opeten van mijn moeder, tot aan kokhalzen toe ....
ik zal mijn kind nooit zover dwingen als mijn kind echt iets niet lust.

Ik lustte vroeger geen olijven, en ben er nu dol op.
Uiteindelijk ontwikkel je toch je eigen smaak en eet je heus wel.
pi_34292691
Spruitjes zijn te vermommen in stamppot als 'groene koolstamppot'. Zulke dingen schijnen ook te verdoezelen te zijn in een stamppot met shoarmavlees.
*Ouwelullenmode* Ik moest vroeger iig alles proeven. Ik ben er IMHO niet slechter van geworden, want ik kan alles eten, op 2 dingen na. Dat vind ik heel acceptabel.
Zeker als een kind wat groter is en iets weigert, is 1 hapje proeven genoeg.
Er staat tegenover dat we ook altijd mochten proeven van olijven, franse kaas, en andere (in die tijd) aparte dingen.
Soms kan het ook helpen om iets op een andere manier klaar te maken. Ik zat te kieskauwen op lof met een maizenasausje. Tot m'n mam lof met ham en kaas maakte........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34294369
Spruitjes voor kinderen is not done. Kinderen missen in hun spijsvertering een enzym waardoor er een gas vrijkomt dat vergelijkbaar is met mosterdgas.

Groenten over het algemeen vormen de beste bron van voedingstoffen die met name verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het neurale systeem en de skelet opbouw. Die zijn dus heel belangrijk voor de groei. Een tekort aan deze voedingstoffen zal leiden tot ontwikkelingsstoornissen.

Als verantwoord ouder zul je er dus kosten wat het kost voor moeten zorgen dat een kind groente binnenkrijgt. Maar het begrip verantwoord ouderschap is in deze maatschappij ver te zoeken.
pi_34294485
LOL! Dat klopt vidivici!
Het verantwoord ouderschap twijfelt tussen gedogen en fruit geven en naar binnen proppen met een trechtertje....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2006 @ 22:59:52 #180
7074 moussy
kuttekop
pi_34295066
maar maar maar, mijn jongste spruit is verzot op koude spruitjes!!
pi_34295126
Ik heb hier ook twee hele moeilijke eters zitten... Momenteel heb ik als oplossing en tot nu ( ben een week bezig) werkt het goed....

Ik schep voor de kids op... iets meer dan ze van mij eigenlijk moeten eten en als er dan gezeur en gedrein is dan mogen ze van dat ' teveel" laten staan maar de rest opeten. En niet eten is hier GEEN toetje ook dus.

Mijn jongste van twee liep mij nl ook steeds in de zeik te nemen dor het eten net zolang in zijn mond te houden en net zo lang te proppen tot ie vanzelf over zijn nek ging.
Nu heb ik tegen hem gezegd dat als ie dat weer doet ( en ik blijf het herhalen) dan kan ie zonder eten meteen naar bed .
En dat vind ie vreselijk dus dat werk als een tiet.
pi_34295200
Als ouder weet je redelijk wat gezond voor een kind is om te eten, dwing het maar af. Zorg dat dat ook gegeten wordt. Dat is verantwoord ouderschap , maar tegenwoordig willen ouders alleen maar lieve ouders zijn en dat is fout.

Ga er eens over communiceren met kinderen , ze luisteren echt wel als je een overtuigend verhaal hebt. Als je het goed brengt gaan ze zelfs wel groente eten.
pi_34295324
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:59 schreef moussy het volgende:
maar maar maar, mijn jongste spruit is verzot op koude spruitjes!!
Niet ieder kind heeft dat enzym tekort en sommige kinderen kunnen daardoor er wel tegen.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 23:13:44 #184
30488 coolbabe
My little pwny
pi_34295534
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:38 schreef vidivici het volgende:
Als verantwoord ouder zul je er dus kosten wat het kost voor moeten zorgen dat een kind groente binnenkrijgt. Maar het begrip verantwoord ouderschap is in deze maatschappij ver te zoeken.
Zelfde werkwijze als voor Foie Gras dan maar?
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_34295685
Vidivici, tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden dan de manier van foie gras idd.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34295736
Ik ben het met je eens dat sommige dingen qua ouderschap niet deugen. Maar wat mij betreft gaat dat niet over dit topic.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34296890
Wat een leuk topic en ik heb hartelijk moeten lachen om de betweters die zelf geen kinderen hebben. Geweldig Ik hoop dat ze lieve kinderen krijgen die niets lusten. Sterkte alvast.

En ik leef met de mama's en papa's mee van al die kinderen die al 'lusiknie' gillen voor ze ook maar gekeken hebben wat er op het menu staat. Ik zou ook niet weten hoe je dat moet oplossen, maar ik ben het met Yvonne eens dat een kind vaak meer binnen krijgt op een dag dan je denkt.

Ik lustte ook van alles niet als kind, maar mijn moeder maakte dan gewoon voor mij iets klaar wat ik wel lustte. Ik moest bijvoorbeeld echt geen witlof en dus kreeg ik een bakje sla. Het is allemaal wel goed gekomen. Ik probeer nu heel veel witlof en sla te eten om het teveel aan pondjes vet weer kwijt te raken

Sterkte allemaal en ik vrees dat er geen pasklare oplossing is voor alle kinderen. Ik denk dat er een specifieke pasklare oplossing is die voor elk kind weer verschilt. Succes met de queste om die te vinden.

ps: ik geloof niet dat je kind een breezersletje wordt omdat je het geen trechter in de keel wurmt hoor
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34297242
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:13 schreef coolbabe het volgende:

[..]

Zelfde werkwijze als voor Foie Gras dan maar?
Misschien wel, je moet echt denken wat het beste voor je kind is en dat gewoon afdwingen.Als jij zo communicatief beperkt bent dat dat jou enige machtmiddel is, terwijl je weet dat dat het beste voor je kind is kun je niks anders.

Wij moesten in onze jeugd ook altijd een lepel levertraan eten, niet lekker maar iedereen deed het. Nu heten dat visoliecapsules en kijk eens hoeveel topics er hier op fok over lopen
pi_34300511
Nou, volgens mij is het niet zo'n ramp als je kind niet elke dag groente eet.
Zolang er nog fruit en vitaminen naar binnen gaan, je kind niet ondervoed of te dik is, zal het best goed gaan.

Ik snap trouwens niet dat ouders maar blijven proberen om hun kinderen spruiten te geven.
Het is algemeen bekend dat kinderen dat echt vies vinden, wat maakt het dan uit dat jouw kind dat ook vies vind?
pi_34302452
NOu troeta, dat is niet helemaal waar wat jij zegt want ik at als klein kind wel gewoon spruiten... Die vond ik heerlijk en mijn vriend ook.
MIjn jongste van 2 lustte ook graag spruiten totdat de oudste ineens begon met "lussiknie" toen was het bij hem ookover met de spruiten.
Dat is iets wat ik ook wel gemerkt heb... Als de oudste (5) begint met lust ik niet of begint met klieren aan tafel gaat de jongste per direct mee doen.
pi_34302637
wat mag ik mijn handen dichtknijpen met onze heren, die werkelijk alles eten behalve : spinazie en andijvie....
HIer is wel de stelregel : bord leeg = toetje en dat levert, uitzonderingen daar gelaten gelukkig geen problemen op. Bij nieuwe smaken proeven ze 1 hap, meestal is het dan wel dat ze meer willen.
De jongste wil nog wel eens roepen : dat lust ik niet maar wat overredingskracht is dan wel genoeg. ze groeien ook naar ze eten lijkt wel, de jongste (4) is 117 cm en 21 kg, de oudste (6) 134 cm en 26 kg)

Ik merk wel dat op school (ik geef kookles) veel leerlingen thuis niets hoeven te proeven en dus weinig smaken kennen en dat heeft tot gevolg dat ze bijna niets lusten. Smaken leer je door te proeven, vooral in je jeugd leer je veel eten. Kinderen proeven in hun jeugd vn zoet en bitter... de andere smaken ontwikkelen zich gedurende de jeugd steeds beter.
Op mijn vraag wat ze dan op een dag eten : vn ongezond zoals chips, snacks, mc donalds etc. Fruit eten ze nagenoeg niet, laat staan groente...... Dat is toch echt niet normaal ??
T gekke is dat de heren van de afdeling BOUW dit probleem niet kennen, die eten echt alles wat los en vast zit.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 10:15:53 #192
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_34303095
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen goed leren eten. Ik heb te veel mensen in mijn omgeving gezien die nauwelijks iets eten (incl. mijn vriend) en ik vind het zo vreselijk storend. Als wij uit eten gaan of bij anderen gaan eten wil hij eerst ongeveer van elk gerecht alle ingredienten weten. Ik schaam me dan kapot. Laatst had hij kerstdiner op zijn werk en dan doet hij alle moeite om vantevoren achter het menu te komen. En als er dan teveel dingen op staan die hij niet lust, gaat hij gewoon niet.
Ik wil dus echt niet dat mijn kinderen zo worden en ik wil ook niet worden als mijn schoonmoeder die elke avond ongeveer 3 complete maaltijden klaarmaakte om te zorgen dat er voor iedereen wel wat bij zat dat ze aten. Mijn kinderen moeten dus altijd een hapje proeven. Meestal eten ze daarna gewoon verder. Als ze het dan toch echt niet lekker vinden houdt het op, maar krijgen ze ook niks anders.
Maar eigenlijk eten ze alles wel, ik kan nu in ieder geval niks verzinnen dat ze echt niet lusten.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_34303238
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:03 schreef vidivici het volgende:
Als ouder weet je redelijk wat gezond voor een kind is om te eten, dwing het maar af. Zorg dat dat ook gegeten wordt. Dat is verantwoord ouderschap , maar tegenwoordig willen ouders alleen maar lieve ouders zijn en dat is fout.
Kortetermijnoplossing. Stouwen is niet leren lusten. Consequent aanbieden en het goede voorbeeld geven wel. Dát is verantwoord ouderschap, niet je kinderen in de houdgreep nemen en proppen maar.
quote:
Ga er eens over communiceren met kinderen , ze luisteren echt wel als je een overtuigend verhaal hebt. Als je het goed brengt gaan ze zelfs wel groente eten.

Ik zal vanavond eens een goed gesprek met de beide heren voeren over het nut van sla. En dan kijken of ze het lusten.

Ze weten het hier precies:
- "Isse gezond, word je groot van"
-"Wil je dan wat, lieverd?"
-"Nee"
pi_34304855
Maar weet je wat ik dan altijd zo zielig vind en ik ook bij veel gezinnen zie!! Dan moet zo'n kindje iets proeven en die blijkt het dan niet te lusten en dan krijgen ze nix anders!! Het kan toch gebeuren dat een kind echt iets niet lust!!
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  zaterdag 21 januari 2006 @ 12:39:14 #195
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_34306092
Moussa eet meestal ook slech.
Hij is nu 3 en we maken er geen drama van.
2 of 3 x per week eet hij wel goed dus ik neem aa dat hij daar op teert.

Brood gaat wel erg slecht, iemand nog tips? (pap lust hij beter maar ik kan hem toch niet to zijn 18e pap gaan geven)
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
pi_34306127
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 11:50 schreef MeNicole het volgende:
Maar weet je wat ik dan altijd zo zielig vind en ik ook bij veel gezinnen zie!! Dan moet zo'n kindje iets proeven en die blijkt het dan niet te lusten en dan krijgen ze nix anders!! Het kan toch gebeuren dat een kind echt iets niet lust!!
Ik kook standaard groenten-aardappelen-vlees. Drie componenten dus, minstens. Lusten ze de groenten niet, dan blijven de dappeltjes en vlees over, toch?
pi_34307547
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:38 schreef Oblivion het volgende:

Mijn arm kind....

Op uw manier, meneer, dan moet je ook consequent zijn.
Overgeven en het dan niet hoeven te eten? Das kaasie!
Want wat gaan kinderen doen? Bij elk iets wat ze niet bevalt...
En zie jij het verschil maar eens.

Laat zoonlief meestal zelf uitkiezen, en hij mag meehelpen het klaar te maken, zelf opscheppen.
Man, daar groeien ze pas van! Kan mij het schelen dat hij spruiten niet te eten vind....
Zo wil ik het later ook gaan proberen!

En Ripley, nee, het is inderdaad niet zo dat kinderen alleen smakeloze liflafjes lusten, maar bij de wat minder gangbare smaken is de kans wel wat groter dat een kind het niet lust, en als je dan zoiets als Vindaloo eet ga je niet zeggen: 'Als je dit niet eet krijg je ook niks anders!'

Heb een nichtje van 3 die vrijwel alles eet. Gek op zoute haring en op tapenade. Met Kerst hadden we Indische rijsttafel en waar m'n andere twee nichtjes vooral sateh aten en aardappelkroketjes die we erbij hadden gedaan, probeerde zij van alles, ook de pittigere gerechten. Zo leuk vond ik dat.

Ik heb ook een nichtje en die lust vrijwel niks. Maar ook dat trekt wel bij, denk ik, als ze ouder wordt, en ze ziet er bepaald niet ondervoed uit en het is ook geen brutaal ongeleid projectiel zoals sommige mensen hier beweren (over kinderen die niks lusten).
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_34309228
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 09:07 schreef Stout het volgende:

Op mijn vraag wat ze dan op een dag eten : vn ongezond zoals chips, snacks, mc donalds etc. Fruit eten ze nagenoeg niet, laat staan groente...... Dat is toch echt niet normaal ??
T gekke is dat de heren van de afdeling BOUW dit probleem niet kennen, die eten echt alles wat los en vast zit.
Dat is inderdaad niet normaal en vertaalt zich bijvoorbeeld in een sterke stijging van ouderdomsdiabetes bij jong volwassenen. Slecht voedsel is een belangrijke oorzaak van de toegenomen welvaartsziektes. Denk als ouder zijnde ook aan het lange termijn welzijn van je kind. Ouderdomsdiabetes wens je niemand toe en zeker je kind niet. Dan moet je als ouder zijnde maar eens met je vuist op tafel slaan, dat is altijd beter dan dat je kind vroeger in een verzorgingstehuis zit dan je zelf zit.

Bouwvakkers weten/voelen hoe belangrijk goed eten is en deze jongens komen vermoedelijk uit bouwvakkersgezinnen. Hier hebben ze in ieder geval groenten leren eten zonder de hier eerder , door de communicatief zwakkere medemens, genoemde 'foie gras methode'.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 14:38:38 #199
30488 coolbabe
My little pwny
pi_34309908
Ga jij lekker aan een kind van 2,5 uitleggen dat hij groenten moet eten. Eens zien of jij communicatief geweldig bent
Tieft nou toch lekker gauw op. Als een kind niet wil eten, dan wil het niet eten. Ga je hem dan dwingen, wil hij de volgende keer helemaal niet meer ete. Je kunt lullen als brugman maar zo`n kind gaat niet eten door een verhaaltje dat je daar groot en sterk van wordt, daar heeft het namelijk absoluut geen boodschap aan.
pi_34310370
Bizar dat op basis van dit soort situaties altijd meteen conclusies worden getrokken over de algemene kwaliteiten van de betrokken mensen als ouders, en het liefst ook maar meteen over de algehele communicatieve vaardigheden...

Beetje erg aanmatigend.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')