Ik kan het niet laten. 21 jaar en voedingstips geven aan ouders met kleine kinderen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:08 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
[..]
Ik heb er geen, en dat is een bewuste keuze. Dus roep maar "haha dan kan jij niet meespreken", lekker kortzichtig.
Tja, gelukkig is het proeven meestal niet zo'n probleem...quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:14 schreef bixister het volgende:
[..]
piet wil soms echt niet proeven, tot mijn grote ergernis. maar als ik hem er toch toe dwing is hier echt wel sprake van enorm drama, en hij spuugt het ook allemaal weer uit. dus tja, waar begint 'er geen drama van maken'?
Ze eet gewoon wat wij eten. En het is niet zo dat we helemaal geen rekening met haar houden hoor. We eten toch meestal wel de dingen die ze zelf ook (weleens) lekker vindt. Streng? nee, valt wel mee. We zijn consequent, zodat Elise niet probeert om het eten te gebruiken als machtsmiddel.quote:ik vind jullie wel streng trouwens, over dat niks anders geven als ze 't niet lust, heb je zelf geen eten dat je echt niet lust? ik ben blij dat mijn moeder niet zo was, ik lustte ook van alles niet, moest ook altijd wel even proeven, maar ze maakte ook altijd een groente die ik wel lustte erbij. tegenwoordig lust ik (ongeveer) alles.
Eensch!quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:10 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
[..]
Ik heb 'm gelezen en ik geloof er niks van. Als je een kind systematisch voor de keuze stelt "dit of niks", en dus een paar weken aan een stuk, zal hij eten. Een kind probeert enkel dingen te veranderen waarop hij denkt invloed te hebben. Als jij duidelijk maakt dat zijn gedrag geen invloed heeft op de dingen die jij bereidt en hem geeft, zal hij daar vrede mee kunnen nemen.
Dat snapt een kind van krap 2 jaar toch helemaal nietquote:Op woensdag 18 januari 2006 11:08 schreef Bright het volgende:
Hoe doen wij het? Wel, Elise moet proeven ('lust ik niet' nog voordat ze het geproefd heeft lukt niet) en dat weet ze en doet ze ook. Meestal vindt ze het dan helemaal niet zo vies en komen er nog wat hapjes achteraan.
Soms eet ze dan niet verder - ok, dan toch niet? Ze krijgt niets anders. Na afloop gewoon een toetje, niet meer dan gebruikelijk. Krijgt ze halverwege de dag honger of zo, dan wordt nogmaals uitgelegd dat ze dan meer moet eten, maar ze krijgt niets.
toch denk ik dat het juist een machtsmiddel kan worden als je laat merken dat je er zoveel waarde aan hecht dat ze iets opeet.quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:23 schreef Bright het volgende:
We zijn consequent, zodat Elise niet probeert om het eten te gebruiken als machtsmiddel.
witte boontjes met sperciebonen "blonte kindjes in het gras'"quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:50 schreef Ripley het volgende:
Wij waren niet zo lastig mete ten vroeger, maar mijn nichtjes die vaak bij ons aten (want woonden 1 straat verder) wel.
Mijn moeder gebruikt toen ze klein waren altijd de truc om de gerechten andere, leukere namen te geven.
Mijn nichtjes lusten boontjes bijvoorbeeld niet, maar wel "blote mannetjes in het gras".
Elke maaltijd weer probeer je relaxed te doen en elke keer gaat het toch weer foutquote:Op woensdag 18 januari 2006 00:12 schreef coolbabe het volgende:
Een peuter met ondergewicht is ook niet echt een reden om wat relaxter te zijn met eten.
Anirta..ik voel met je mee!
Zie dan eerst de rust in jezelf te vinden, heus, nu wordt iedere maaltijd iets waar ook jij tegenop ziet.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:53 schreef Anitra het volgende:
[..]
Elke maaltijd weer probeer je relaxed te doen en elke keer gaat het toch weer fout
Coolbabe
Anitra, heb je wel eens floradix voor haar gebruikt? Bij mij werkt het als een trein om mijn HB omhoog te krijgen, het geeft een vitaminestoot en het pept ook de eetlust goed op. Salus (de fabrikant) heeft ook nog een vergelijkbaar iets voor kinderen, wat er speciaal op is gericht om de eetlust op te peppen, maar ik weet niet of dat ook zo'n vitamine/ijzer-bommetje is als Floradix.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 23:17 schreef Anitra het volgende:
[..]
Ook dat heb ik gedaan, maar als je kind zegt zwarte vlekken te zien en ze blijkt daarna gevallen te zijn dan is je reactie (na het bellen van de HA) om toch weer te gaan hameren op dat eten.
Hier zijn we echt ten einde raad en ik hoop dat de huisarts van de week nog een idee heeft.
Dat is waar. Ik moet ook niet op elke hap letten en dat is wel wat gebeurt ondertussenquote:Op woensdag 18 januari 2006 12:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zie dan eerst de rust in jezelf te vinden, heus, nu wordt iedere maaltijd iets waar ook jij tegenop ziet.
Dat met die verstopping had ik ook als ukkie. De dokter heeft mijn moeder toen ook een lijst van natuurlijkdingen meegegevn die je kunt doen en die iig al voor een groot deel helpen. Denken kun je dan aan gedroogde pruimen en yoghurt met zemelen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:15 schreef Anitra het volgende:
[..]
Dat is waar. Ik moet ook niet op elke hap letten en dat is wel wat gebeurt ondertussen
Ripley dat is idd een idee!
Owlet het probleem met Djen is dat ze veel last van verstoppingen heeft en als ze die flaxo drinkt word dat erger. Ze heeft hier voor toen ze 4 was al laxeermiddelen voor gehad 3 jaar lang. Was een speciaalpoeder wat ze door haar yoghurt moest doen. Het is dus op een gegeven moment: de middel zijn erger dan de kwaal geworden.
Ai, dan kan ik me voorstellen dat het niet zo'n goed idee is. Ik ben juist naar de floradix gegaan omdat ik obstipatie kreeg van de reguliere ijzermedicatie en niet van de floradix, maar een ieder reageert er natuurlijk anders op.quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:15 schreef Anitra het volgende:
Owlet het probleem met Djen is dat ze veel last van verstoppingen heeft en als ze die flaxo drinkt word dat erger. Ze heeft hier voor toen ze 4 was al laxeermiddelen voor gehad 3 jaar lang. Was een speciaalpoeder wat ze door haar yoghurt moest doen. Het is dus op een gegeven moment: de middel zijn erger dan de kwaal geworden.
[reactie op ge-editte post]quote:
[reactie op ge-editte post]quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:37 schreef potterejandosie het volgende:
[leeg]
Kinderen snappen wel veel, hoor. Ze kunnen het misschien niet zo lang onthouden, maar snappen is echt geen enkel probleem, dat hebben we al lang gemerkt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:25 schreef moussy het volgende:
[..]
Dat snapt een kind van krap 2 jaar toch helemaal niet
Hier is eigenlijk altijd wel sla in huis voor René, Cas lust dat niet, maar die eet heel graag koude bonen uit blik
Ik heb op kostschool gezeten, daar werd op deze manier "gevoederd".quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:10 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
[..]
Ik heb 'm gelezen en ik geloof er niks van. Als je een kind systematisch voor de keuze stelt "dit of niks", en dus een paar weken aan een stuk, zal hij eten. Een kind probeert enkel dingen te veranderen waarop hij denkt invloed te hebben. Als jij duidelijk maakt dat zijn gedrag geen invloed heeft op de dingen die jij bereidt en hem geeft, zal hij daar vrede mee kunnen nemen.
Als ik het woord prakkie hoor dan hoef ik al niet meerquote:Op donderdag 19 januari 2006 07:16 schreef lady-wrb het volgende:
maar dan moet hij wel eerst zijn verplichte hapjes van zijn prakkie eten
dat vind ik ook erg ver gaan. Je kind moet wel iets proberen, maar als ouder te dwangmatig doen zoals je hier beschreven hebt... nee dat gaat me te ver.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:14 schreef Suzanna het volgende:
Wat ik overigens bij andere ouders eens heb gezien, is hoe ze de neus van het kind dichtknepen en het eten in de mond stopten. Vreselijk was dat om te zien. Dat is me altijd bijgebleven, echt mishandeling vond ik dat.
Hier zelfde methode ondergaan, maar ik eet dus alles. Leuks was anders, echter...quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:13 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Als ik het woord prakkie hoor dan hoef ik al niet meer![]()
Ik zelf moest vroeger alles eten en opeten. Drama's, drama's, drama's dat ging van met zuur gezicht bord leegeten, neus dicht, kokhalzen, op latere leeftijd de klok terugzetten (om half 8 moet het op zijn en dan zelf die klok een kwartier terugzetten om een kwartier extra te gruwelen) tot aan met niks te eten op naar bed en s morgens bij het ontbijt je bord weer zien staan![]()
Resultaat: ik lust bijna niks en heb een hekel aan eten met andere mensen erbij in het bijzonder.
Precies: behalve in extreme gevallen komt het allemaal weer goed. Hier is dus de stelregel: geen dwang, wel aanbod. En na bijna 5 jaar zie ik dat de oudste meer en meer begint te eten.quote:Dat gaat hier dus niet gebeuren. Toetjes hebben we bijna nooit maar als we het hebben, krijgt Jolie dat meestal pas een uur na het eten ofzo. Even samen op de bank, dit krijgt ze ook gewoon als ze geen eten op heeft. Meestal eet ze wel goed, soms moet ik het net even leuker maken, groenten aan een stokje. Zo zie ik dat ze dingen wel lust. Als Jolie slecht gegeten heeft, krijgt ze vaak s nachts honger. Dat vind ik zielig, als ze iets niet zo graag lust bijvoorbeeld spinazie dan doe ik het meestal in een bladerdeegje met aardappel erbij. Dan als een appelflapje even in de oven, opeten doet ze dan altijd. Maar als ze ergens echt van moet kokhalzen, tja dan maar niet. Ook als ze echt niet wil eten dan hoeft het niet. Haalt ze wel ergens mee in denk ik dan.
Over dat peuters groeien op lucht en liefde, het klinkt zo dom maar ik heb het bij een paar kinderen om mee heen gezien. Vanaf 1,5 jaar tot een jaar of 4 echt heel slecht eten maar eigenlijk als je ze nu ziet, zijn het hele gewone eters en vooral gezonde kinderen
Je spreekt jezelf een beetje tegen, jullie dwingen in mijn ogen ook.quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:02 schreef Bright het volgende:
Dwang lukt niet, nee. Die kinderen winnen het echt altijd, tenzij je ze volledig mishandelt, wat natuurlijk niet de bedoeling is (neus dicht en volproppen, bijvoorbeeld)
Als ze niet willen, dan maar niet - haalt ze de volgende dag wel in. En anders de dag erop. Wij hebben ook weleens een tijdje dat we weinig trek hebben en weinig eten. We worden daar toch ook niet slechter van, zo'n kind dus ook niet.
Ik hoor hier nooit blergh, het is gewoon "nee". Nou prima, dan is het nee. Krijg je niks anders tot de volgende ronde. Vlak voor het naar bed gaan is er nog een inhaalkans met boterhammen op verzoek.quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:06 schreef moussy het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf een beetje tegen, jullie dwingen in mijn ogen ook.
Ik ook hoor, maar op mijn eigen manier. Niet van te voren brullen dat het blerghis, maar eerst een paar happen proeven.
Ja het kan twee kanten op he. Ik vond het echt drama om s morgens en tussen de middag weer dat eten aan te treffen, dat is echt een trauma. Zulke dingen doe ik dus echt nooit. Maar gewoon even proeven daar is ook niks mis mee. Overigens als ze niet wil eten om 'het niet willen eten' dan ga ik mijn eigen eten daar ook niet aan verpesten. Koud eten omdat ik voor haar iets anders moet maken of omdat ik d'r moet helpen, geen probleem. Maar koud eten omdat zij zin heeft om te drammenquote:Op donderdag 19 januari 2006 12:56 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hier zelfde methode ondergaan, maar ik eet dus alles. Leuks was anders, echter...
Toch ben ik omtrent mijn eigen kinderen hetzelfde als jij hieronder beschrijft.
[..]
Precies: behalve in extreme gevallen komt het allemaal weer goed. Hier is dus de stelregel: geen dwang, wel aanbod. En na bijna 5 jaar zie ik dat de oudste meer en meer begint te eten.
Daar ben ik ook door schade en schande in wijs geworden, want toen hij op zn ergst was met zijn eten heb ik ook wel eens dwang geprobeerd, maar dat werkt gewoon niet. En sindsdien gaat het beter
Oh ja, ik laat me het eten ook niet verpesten. Gooien, gillen en slaan is dus een enkeltje gang. Dat valt gewoon onder "overig vervelend gedrag"quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:18 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Ja het kan twee kanten op he. Ik vond het echt drama om s morgens en tussen de middag weer dat eten aan te treffen, dat is echt een trauma. Zulke dingen doe ik dus echt nooit. Maar gewoon even proeven daar is ook niks mis mee. Overigens als ze niet wil eten om 'het niet willen eten' dan ga ik mijn eigen eten daar ook niet aan verpesten. Koud eten omdat ik voor haar iets anders moet maken of omdat ik d'r moet helpen, geen probleem. Maar koud eten omdat zij zin heeft om te drammen![]()
![]()
Hij moet duidelijk zijn plek weten in het gezin. Geen discussie mogelijk op deze leeftijd!quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:29 schreef Rewimo het volgende:
Af en toe ben ik het echt heel erg zat en dan verdwijnt ie dus maar naar boven![]()
Wordt later op de avond overigens wel uitgesproken en goedgeknuffeld hoor
Ja, en?quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:30 schreef Developersrus het volgende:
Hij moet duidelijk zijn plek weten in het gezin. Geen discussie mogelijk op deze leeftijd!
Hier is er geen ergere straf dan normaal aan tafel blijven zitten tot de rest klaar is. Dan maar met een hangsmoelwerk tegen over me zitten eten, maar dan heeft ze mooi pech, ik eet toch welquote:Op donderdag 19 januari 2006 13:29 schreef Rewimo het volgende:
Af en toe ben ik het echt heel erg zat en dan verdwijnt ie dus maar naar boven![]()
Emotionele chantage-alertquote:Op donderdag 19 januari 2006 13:34 schreef moussy het volgende:
[..]
Hier is er geen ergere straf dan normaal aan tafel blijven zitten tot de rest klaar is. Dan maar met een hangsmoelwerk tegen over me zitten eten, maar dan heeft ze mooi pech, ik eet toch welZo geef ik haar de mogelijkheid om toch nog wel even te eten of te proeven. Met Cas gaat dat psies zo. Tot ik helemaal klaar ben met het afruimen van de tafel hebben ze de tijd om hun bord leeg te eten. Doen ze dit niet, maar wordt er gekleird en zitten ze te kleien, jammer dan, de tijd is voorbij.
Het enige jammere is altijd dat ze dan nog even roept dat ik Cas wél leuk vind en haar niet, maar dan leg ik even uit dat ik het leuk vind dat Cas eet en zij niet. Dat ze evengoed ook wel leuk is, ook al staat haar gezicht nu op onweer en storm.
Mijn arm kind....quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:28 schreef Developersrus het volgende:
Paal en perk aan stellen! Kinderen moeten eten wat de pot schaft, geen gezeik verder. Als ze iets echt niet lusten en ervan over gaan geven kun je een uitzondering op deze regel maken.
Zo ook hier!quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:29 schreef Rewimo het volgende:
En dan? ik at vroeger pittige worst uit portugal en gamba's en octopus en weet ik veel wat voor pittige dingen etc. Alleen omdat ik het kennlijk wel lustte en omdat ik het ook zo gewend was.quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:38 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Mijn arm kind....
Ik eet regelmatig vindaloo en mme jeanette pepers...![]()
Hahaha, uit die droom werd ik ook snel geholpen bij onze oudste problematische eter. Geen hap van de taco's willen maar wel het hele bakje hete saus naar binnen slurpenquote:Op donderdag 19 januari 2006 13:43 schreef Ripley het volgende:
[..]
En dan? ik at vroeger pittige worst uit portugal en gamba's en octopus en weet ik veel wat voor pittige dingen etc. Alleen omdat ik het kennlijk wel lustte en omdat ik het ook zo gewend was.
Ik vind het zo'n onzin om er van uit te gaan dat kinderen alleen smakeloze liflafjes lusten!
quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:43 schreef Ripley het volgende:
[..]
En dan? ik at vroeger pittige worst uit portugal en gamba's en octopus en weet ik veel wat voor pittige dingen etc. Alleen omdat ik het kennlijk wel lustte en omdat ik het ook zo gewend was.
Ik vind het zo'n onzin om er van uit te gaan dat kinderen alleen smakeloze liflafjes lusten!
quote:
Goed idee, mous!quote:
Wat zit je je hier dan te bemoeien met zaken die je niets aangaan. Ga lekker naar een ander topic (klaagbaak lijkt me wel iets voor jou) en laat ouders met rust! Niemand vraagt toch naar jouw mening, je hebt er helemaal geen ervaring mee. Dit is van ouders voor ouders, snappie?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:08 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
[..]
Ik heb er geen, en dat is een bewuste keuze. Dus roep maar "haha dan kan jij niet meespreken", lekker kortzichtig.
Doen wij ook, scheelt enorm!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:02 schreef moussy het volgende:
Ik weet niet of het al langs gekomen is. Maar René krijgt eten van een groot bord, ipv een klein kinderbordje. Zo lijkt het alsof ze echt een mini-beetje krijgt.
Lichte dwang, ok, dat moet wel; ze moet toch weten waar de grenzen zijn etc. En haar 'taak' is het dan ook om die grenzen voorzichtig te betreden en er net overheen te gaanquote:Op donderdag 19 januari 2006 13:06 schreef moussy het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf een beetje tegen, jullie dwingen in mijn ogen ook.
Ik ook hoor, maar op mijn eigen manier. Niet van te voren brullen dat het blerghis, maar eerst een paar happen proeven.
Ook Elise moet blijven zitten totdat we helemaal klaar zijn. En ze weet inmiddels dat ze haar bordje niet mag weggooien als ze denkt klaar te zijnquote:Op donderdag 19 januari 2006 13:34 schreef moussy het volgende:
[..]
Hier is er geen ergere straf dan normaal aan tafel blijven zitten tot de rest klaar is. Dan maar met een hangsmoelwerk tegen over me zitten eten, maar dan heeft ze mooi pech, ik eet toch welZo geef ik haar de mogelijkheid om toch nog wel even te eten of te proeven. Met Cas gaat dat psies zo. Tot ik helemaal klaar ben met het afruimen van de tafel hebben ze de tijd om hun bord leeg te eten. Doen ze dit niet, maar wordt er gekleird en zitten ze te kleien, jammer dan, de tijd is voorbij.
quote:Het enige jammere is altijd dat ze dan nog even roept dat ik Cas wél leuk vind en haar niet, maar dan leg ik even uit dat ik het leuk vind dat Cas eet en zij niet. Dat ze evengoed ook wel leuk is, ook al staat haar gezicht nu op onweer en storm.
Niet ieder kind heeft dat enzym tekort en sommige kinderen kunnen daardoor er wel tegen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:59 schreef moussy het volgende:
maar maar maar, mijn jongste spruitis verzot op koude spruitjes!!
Zelfde werkwijze als voor Foie Gras dan maar?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:38 schreef vidivici het volgende:
Als verantwoord ouder zul je er dus kosten wat het kost voor moeten zorgen dat een kind groente binnenkrijgt. Maar het begrip verantwoord ouderschap is in deze maatschappij ver te zoeken.
Misschien wel, je moet echt denken wat het beste voor je kind is en dat gewoon afdwingen.Als jij zo communicatief beperkt bent dat dat jou enige machtmiddel is, terwijl je weet dat dat het beste voor je kind is kun je niks anders.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:13 schreef coolbabe het volgende:
[..]
Zelfde werkwijze als voor Foie Gras dan maar?
Kortetermijnoplossing. Stouwen is niet leren lusten. Consequent aanbieden en het goede voorbeeld geven wel. Dát is verantwoord ouderschap, niet je kinderen in de houdgreep nemen en proppen maar.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:03 schreef vidivici het volgende:
Als ouder weet je redelijk wat gezond voor een kind is om te eten, dwing het maar af. Zorg dat dat ook gegeten wordt. Dat is verantwoord ouderschap , maar tegenwoordig willen ouders alleen maar lieve ouders zijn en dat is fout.
quote:Ga er eens over communiceren met kinderen , ze luisteren echt wel als je een overtuigend verhaal hebt. Als je het goed brengt gaan ze zelfs wel groente eten.
Ik kook standaard groenten-aardappelen-vlees. Drie componenten dus, minstens. Lusten ze de groenten niet, dan blijven de dappeltjes en vlees over, toch?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:50 schreef MeNicole het volgende:
Maar weet je wat ik dan altijd zo zielig vind en ik ook bij veel gezinnen zie!! Dan moet zo'n kindje iets proeven en die blijkt het dan niet te lusten en dan krijgen ze nix anders!! Het kan toch gebeuren dat een kind echt iets niet lust!!
Zo wil ik het later ook gaan proberen!quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:38 schreef Oblivion het volgende:
Mijn arm kind....
Ik eet regelmatig vindaloo en mme jeanette pepers...![]()
Op uw manier, meneer, dan moet je ook consequent zijn.
Overgeven en het dan niet hoeven te eten? Das kaasie!
Want wat gaan kinderen doen? Bij elk iets wat ze niet bevalt...![]()
En zie jij het verschil maar eens.
Laat zoonlief meestal zelf uitkiezen, en hij mag meehelpen het klaar te maken, zelf opscheppen.
Man, daar groeien ze pas van! Kan mij het schelen dat hij spruiten niet te eten vind....
Dat is inderdaad niet normaal en vertaalt zich bijvoorbeeld in een sterke stijging van ouderdomsdiabetes bij jong volwassenen. Slecht voedsel is een belangrijke oorzaak van de toegenomen welvaartsziektes. Denk als ouder zijnde ook aan het lange termijn welzijn van je kind. Ouderdomsdiabetes wens je niemand toe en zeker je kind niet. Dan moet je als ouder zijnde maar eens met je vuist op tafel slaan, dat is altijd beter dan dat je kind vroeger in een verzorgingstehuis zit dan je zelf zit.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 09:07 schreef Stout het volgende:
Op mijn vraag wat ze dan op een dag eten : vn ongezond zoals chips, snacks, mc donalds etc. Fruit eten ze nagenoeg niet, laat staan groente...... Dat is toch echt niet normaal ??
T gekke is dat de heren van de afdeling BOUW dit probleem niet kennen, die eten echt alles wat los en vast zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |