1. Open de Terminal.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:23 schreef Tomasso het volgende:
[..]
1: Hoe doe ik dat in een .sh bestand (c/p in teksteditor oid en dan opslaan als)
2: chmod +x bestand.sh. Waar moet ik dat doen?
3: Terminal moet wel lukken hoop ik
4: Laat maar, het is te ingewikkeld voor mij, toch bedankt
Leuke foto. Die link ga ik trouwens eens op mijn gemak bekijken. Dat ziet er wel interessant uitquote:Op woensdag 18 januari 2006 18:25 schreef i-spy24 het volgende:
@ ' Anthraxx':
[afbeelding]
© jmusheneaux.
Ik was Unix vergeten. Aan de andere kant, mensen die met Unix kunnen werken komen daar zelf wel opquote:Op woensdag 18 januari 2006 18:03 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Als je niet bang bent voor de Terminal: ik heb net voor je een script geschreven die dat voor je doet.
[ code verwijderd ]
Even copy en pasten in een bestand met de extensie '.sh'. Executable maken met CHMOD (chmod +x bestand.sh) en uitvoeren './bestand.sh' vanuit de Terminal. Het bestand moet in de directory staan waar je de bestanden wilt hernoemen. De variabele NAAM is de gewenste naam voor de uitvoer. De EXTENSIE is de extensie van de bestanden die hernoemd moeten worden.
Even allemaal in koor roepen: UNIX is geweldig.
Bedankt, ik ga het ff proberenquote:Op woensdag 18 januari 2006 18:27 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
1. Open de Terminal.
2. Ga naar je directory met Foto's d.m.v. 'cd'. Als ze op je Desktop staan dan type je dus 'cd ~/Desktop/Naam_Van_Directory'
3. Type 'vi naam_van_script.sh'
4. Druk op 'i'
5. Paste mijn code in het venster.
6. Druk op Escape en vervolgens op SHIFT + ; en daarna 'w'q + <enter>
7. Type 'chmod +x naam_van_script.sh'
8. Draai het script met './naam_van_script.sh'
Makkelijker kan ik het niet voor je maken.
Mja, ik heb een UNIX achtergrond dus dit soort dingen zijn op zich best simpel. Alles kan in UNIX, dat is het mooie dus ervanquote:Op woensdag 18 januari 2006 18:29 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik was Unix vergeten. Aan de andere kant, mensen die met Unix kunnen werken komen daar zelf wel op
Wel net scriptje. Ik moet me toch eens wat meer in Unix verdiepen.
Let even op punt 6! Daar zat een typefout (aanhalingsteken verkeerd). Gewijzigd in bovenstaand stuk tekstquote:
Het werkt! Bedanktquote:Op woensdag 18 januari 2006 18:27 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
1. Open de Terminal.
2. Ga naar je directory met Foto's d.m.v. 'cd'. Als ze op je Desktop staan dan type je dus 'cd ~/Desktop/Naam_Van_Directory'
3. Type 'vi naam_van_script.sh'
4. Druk op 'i'
5. Paste mijn code in het venster.
6. Druk op Escape en vervolgens op SHIFT + ; en daarna 'wq' + <enter>
7. Type 'chmod +x naam_van_script.sh'
8. Draai het script met './naam_van_script.sh'
Makkelijker kan ik het niet voor je maken.
Natuurlijk is dat mogelijk. Maar dan moet ik het script even voor je aanpassen. Komt later op de avond nog welquote:Op woensdag 18 januari 2006 18:52 schreef Tomasso het volgende:
[..]
Het werkt! Bedankt![]()
Kan je ook meerdere extensies tegelijk doen? Dus, er staan zegmaar foto's met extensie .jpg en .gif, en ik wil dat hij gewoon doortelt en beide meeneemt met renamen.
quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:58 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat mogelijk. Maar dan moet ik het script even voor je aanpassen. Komt later op de avond nog wel.
Automator,quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:48 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Niet standaard, afhankelijk van je technische kennis kun je proberen een AppleScript te schrijven, een Automator actie aan te maken, of een freeware programmatje te downloaden
Ik meen me te herinneren ooit NameThoseFiles gebruikt te hebben daarvoor, was niet freeware maar ik had het toch maar één keer nodig.
http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=08089quote:Op woensdag 18 januari 2006 19:18 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Fancy tools zijn voor prutsers.
UNIX voor nerdsquote:Op woensdag 18 januari 2006 19:18 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Fancy tools zijn voor prutsers.
Ik hoop dat ze splitsen, het gonst inderdaad (En ik heb zequote:Op woensdag 18 januari 2006 19:19 schreef Rock-shocker het volgende:
Aandeel Apple wordt gesplitst binnenkort. Staat nu op 90 USD...
Pjeeeeeeee!!! Leer hier Perlquote:Op woensdag 18 januari 2006 19:21 schreef Tijn het volgende:
Ik ben niet bang voor de terminal, maar wel voor PerlIk vind het zo'n wazige taal. Gelukkig kun je ook gewoon PHP gebruiken
Hmmm... ik denk dat ik hier serieus maar eens naar ga kijkenquote:
Yup, een stukje over bijvoorbeeld Apache logfiles parsen... (Maar ook intro: Leer hier Perl )quote:Op woensdag 18 januari 2006 19:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hmmm... ik denk dat ik hier serieus maar eens naar ga kijkenBehandel je ook reguliere expressies?
http://macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=16&topic=3899quote:Op woensdag 18 januari 2006 19:22 schreef ChOas het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze splitsen, het gonst inderdaad (En ik heb ze) Maar ze staan op 83 nu... vorige week nog 86 trouwens...
viquote:Op woensdag 18 januari 2006 19:29 schreef Tijn het volgende:
Tof
Heb je nog een tip voor een goeie Perl-editor voor de Mac?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |