abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:26:08 #201
83132 LomarVe
Fishing for a dream.
pi_34179107
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:52 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Het is zelfs zo dat je Fries als taal mag gebruiken in het Gerechtshof. Ook buiten Friesland. Verder vind ik dat er niets mis mee is een beetje trots te zijn op Friesland. We hebben een grote rol in de geschiedenis en het is een prachtige provincie. Ik woon nu in Amsterdam, maar kijk maar al te graag nostalgisch terug naar mijn jeugd in de Friese dorpen. Het boek van Geert Mak is niet voor niets zo'n groot succes geworden. Friesland boeit!
Een beetje trots kan geen kwaad, maar mij zal je niet betrappen op het zingen van het Fries volkslied of buiten Friesland pleiten voor 'dat prachtige land'. Niet mijn stijl, ik ben daar te nuchter voor.. wat ook weer typisch Fries is.
Mijn moeder is wel zo'n trotse Fries, en toen ik haar vertelde dat ik bij een eventuele, toekomstige status aparte het land verlaat was haar reactie 'Doe normaal!!'.
Ik vind dat Amerikaanse trekjes, maar dan echt van het conservatieve soort.. het trekt mij niet om in een land te leven in een isolement, met de Friese vlag door de straten te paraderen. Brr.

De andere kant is weer, ik woon hier wel, ben hier opgegroeid, heb hier mijn familie en weet zo'n beetje wat er gaande is, dus het slappe gelul over dat handjevol Fries pratende boeren door mensen die hier niet wonen, werken of ooit ook maar geweest zijn vind ik bijzonder onnozel. Dus ja, ik ga wel in de verdediging in zo'n geval, maar dan alleen omdat ik een hekel heb aan liegen, bedriegen en loze uitingen. (En ja, ik weet dat ik dan op het verkeerde forum zit )
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 22:27:23 #202
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34179158
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:07 schreef Jalu het volgende:

[..]

Hoezo? Het feit dat we het er überhaupt overhebben bewijst toch dat er een problematiek is gecreëerd door een willekeurige streektaal als rijkstaal te erkennen? Dat is een feit dat niet te ontkennen is. Had de Friese taal in het verleden gewoon dezelfde status gekregen als alle andere Nederlandse streektalen dan was er nu geen probleem geweest. Geen dure tweetalige flauwekul in officiële stukken, onzinnige tweetalige plaatsnaam- en andere (verkeers)borden etc etc.
Dat is een heel ander discussie, namelijk of je het terecht vindt dat Fries een officiele taal is in Friesland. Nu het WEL het geval is - en waarschijnlijk met reden- is het NU terecht dat tweetalige agenten op straat lopen.

Overigens is die situatie niet specifiek gercreerd hoor. Toen er wetten daarover gemaakt werden was het simpelweg dat de ruime meerderheid in Friesland hun eigen taal als eerste taal had. En het is een echte taal - daar zijn de taalkundige het over eens. De situatie is nu door de jaren veranderd. Dan kan - maar het was zeker niet raar dat die wetten als zodanig er waren. Ik ben er op zich niet tegen een afbouw periode te starten, maar dat is nu te vroeg aangezien er nu nog te veel (oudere) mensen lopen die in Friesland alleen Fries spreken (en daar ook alle recht toe hebben).
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 januari 2006 @ 22:37:51 #203
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34179671
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:09 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik op zich best met je eens. Echter, Nederlands is de taal van een souvereine Nederlandse staat, iets wat voor het Fries niet geldt. En door de nadruk steeds zo te leggen op die "unieke" status van de Friese taal, geschiedenis en cultuurgoed doe je de rest van de Nederlandse cultuur en geschiedenis gewoon te kort. Er is gewoon geen reden om het Fries een andere status toe te kennen dan pak-em-beet het Twents. Zeker heden ten dage.

Let wel, ik zeg nergens dat de Friese taal maar uitgeroeid zou moeten worden of zo; ik ben alleen volstrekt allergisch voor de Friese superioriteitswaan die je ook in dit topic weer naar voren zie komen en die echt alleen maar wordt aangemoedigd door de wettelijke erkenning van het Fries als Rijkstaal.
Als je niet wil zien waarom Fries een aparte taal is, dan doe je de geschiedenis tekort. Dat is geen Frieze superioriteitswaanzin: ik ben namelijke helemaal geen Fries en ik heb ook geen enkele ambitie het te zijn.

Ik zeg ook niet dat men buiten Friesland Fries moet gaan spreken - asjeblieft niet zeg!
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  dinsdag 17 januari 2006 @ 23:31:01 #204
959 opa
De man met de witte shawl
pi_34182305
Wel is het zo, dat mensen die in de friesche gemeente Smallingerland nu door de friesche overheden worden geterroriseerd met friescheteksten.
In Smallingerland wordt echter Nedersaksisch gesproken en dat is dan weer een Nederlands dialect. Nederlands is de eerste rijkstaal. Kom in opstand daar over de Tjonger!

Eunuchen dienen zich overigens onopgemerkt door hun harem te begeven.
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:43:41 #205
137078 J.K.
Ad(minister) Domeen.NL
pi_34194192
Ik ben het wel eens met de stelling: Friese agenten moeten gewoon Fries leren, maar om het ze nou verplicht te maken is een ander verhaal.

Het zou mij als agent vreselijk irriteren als een of ander schoffie me compleet voor gek zet door in het fries iets onnozels tegen met te zeggen. Ik zou denk ik dus automatisch al wel de taal willen leren.

Ik ben zelf ook een Fries,... geboren en getogen en ben er best trots op. Ik kan het spreken en probeer het ook wel te schrijven... Je gelooft het of niet, maar soms sms ik wel in het fries naar bekenden, waarvan ik weet dat ze ook Fries spreken/lezen... Ik kom daarentegen voor m'n werk ook veel in het 'zuiden' van het land. Kom zelfs redelijk vaak bij onze zuiderburen in Belgie over de vloer. Overal wordt in verschillende talen en dialecten gesproken... ook dan wil ik graag weten wat er (eventueel over mij) gezegd wordt. Plat gronings is ook heeeeel moeilijk verstaanbaar. Net als het inlandse Overijsselse taalgebruik... Dat Fries kan dan een taal zijn,... maar ik schuif de dialecten echt niet onder stoelen en banken! Persoonlijk vind ik de verschillende dialecten zelfs mooi. Dus wat dat betreft denk ik dat die burgemeester zich druk maakt om niks... de meeste agenten verstaan het fries echt wel. Anders zouden ze zichzelf alleen maar voor de spreekwoordelijke 'lul' zetten.
GRAAG GEDAAN,... Domeen.NL
pi_34194939
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:35 schreef local34 het volgende:
Een politieagent heeft naast zijn/haar controlerende functie ook een sociale functie. Geloof mij, op het Friese platteland (ik ben er opgegroeid), verwacht geen enkele Fries dat iemand ‘van buiten’ de lokale spreektaal beheerst. Als je dat denkt, ben je waarschijnlijk nooit buiten de randstad geweest. Waar het om gaat is dat het bij je functioneren grote voordelen oplevert wanneer je de mensen ten minste de kans geeft hun verhaal in het Fries, Gronings, Twents, Limburgs of welke lokale taal of dialect dan ook te doen. Van een plattelandsdokter, veearts, dominee, pastoor, leraar of wat al niet meer, verwacht je dat toch ook?
Dit is natuulijk absoluut waar. In je eigen streektaal sprekend, krijg je vaak meer van mensen gedaan. Zie je hier in Salland ook. Vandaar ook dat het wenselijk of handig is dat agenten Fries spreken, maar ik vind niet dat je het kunt verplichten.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:15 schreef Jalu het volgende:
Uit dit topic blijkt eigenlijk maar een ding, namelijk dat het ontzettend dom is geweest van de Nederlandse overheid in het verleden om het omhooggevallen dialect wat Fries eigenlijk is te erkennen als een officiele Rijkstaal.

De Saksische taalgroep wordt inmiddels door taaldeskundigen ook erkend als een echte taal; toch hoor je geen Drent, Twent of Groninger klagen over het feit dat hij niet een aanvraag voor een vergunning in zijn dialect kan doen, simpelweg omdat i.t.t. tot de Friezen het in de rest van het land algemeen geaccepteerd wordt dat de voertaal in dit land het standaard Nederlands is.

Veel Friezen zijn zo trots op hun cultuur dat ze zich verheven voelen boven "Hollanders". Beetje belachelijk allemaal, ik ben Groninger en schaam me ook niet voor de Groninger cultuur maar heb er geen enkele behoefte aan die cultuur op te dringen aan andere Nederlanders.
Eensch. Overigens kan ik Fries bij vlagen best redelijk volgen. Zo heeeel veel verschilt het namelijk ook weer niet van het Nedersaksische dialect... - Momenteel is hier in Overijssel een regionale soapserie in het Twents op TV te zien. Dat taaltje komt op mij toch wel net zo krom (lees: ver weg van het Sallands) over als het Fries.
pi_34195082
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 23:31 schreef opa het volgende:
Wel is het zo, dat mensen die in de friesche gemeente Smallingerland nu door de friesche overheden worden geterroriseerd met friescheteksten.
In Smallingerland wordt echter Nedersaksisch gesproken en dat is dan weer een Nederlands dialect. Nederlands is de eerste rijkstaal. Kom in opstand daar over de Tjonger! Eunuchen dienen zich overigens onopgemerkt door hun harem te begeven.
Ook in de Stellingwerf (bij mijn beste weten verdeeld in de gemeenten West- en Ooststellingwerf) wordt Nedersaksisch gesproken. Het is een stukje Friesland dat niet bij Fryslân wil horen. Ten tijde van de gemeentelijke herindelingen in Overijssel (een paar jaar geleden) kwamen er vanuit Stellingwerf dan ook luide stemmen om te worden samengevoegd met buurgemeente Steenwijk (inmiddels Steenwijkerland geheten) in Noordwest-Overijssel.

Om bovenstaande toch nog weer op het oorspronkelijke topic te betrekken: er zijn dus gebieden in Friesland waar je je prima zonder Fries kunt redden. Graag zelfs. Ik heb wel eens gehoord dat mensen uit Wolvega het helemaal niet leuk vinden om als Friezen te worden aangeduid.
pi_34195135
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:04 schreef dVTB het volgende:

Eensch. Overigens kan ik Fries bij vlagen best redelijk volgen. Zo heeeel veel verschilt het namelijk ook weer niet van het Nedersaksische dialect... -
Dan zie je maar hoe betrekkelijk de hele kwestie is waar we het hier over hebben.
pi_34195359
Dat is het ook, SCH. Waar een wil is, is een weg. Ik geloof zelfs dat een 'westering' het Fries best redelijk zou kunnen volgen als -ie daar z'n best voor deed. Alhoewel: makkelijk zal het niet zijn. Een vriend van mij is Limburger. Spreekt prima Nederlands, maar als -ie met familie spreekt, doet -ie dat in het Limburgs. Is voor mij als 'oosterling' echt nauwelijks te volgen.

Ik zie Fries redelijk in het verlengde van het Nedersaksisch liggen, of omgekeerd, zoals je wilt. Ik denk dat mensen van Friesland tot en met de Achterhoek elkaar dus vrij redelijk kunnen volgen.
pi_34195461
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:16 schreef dVTB het volgende:
Dat is het ook, SCH. Waar een wil is, is een weg. Ik geloof zelfs dat een 'westering' het Fries best redelijk zou kunnen volgen als -ie daar z'n best voor deed. Alhoewel: makkelijk zal het niet zijn. Een vriend van mij is Limburger. Spreekt prima Nederlands, maar als -ie met familie spreekt, doet -ie dat in het Limburgs. Is voor mij als 'oosterling' echt nauwelijks te volgen.

Ik zie Fries redelijk in het verlengde van het Nedersaksisch liggen, of omgekeerd, zoals je wilt. Ik denk dat mensen van Friesland tot en met de Achterhoek elkaar dus vrij redelijk kunnen volgen.
Nou daarom. Het punt zit hem vooral in dat 'verplicht stellen' wat de politiechef wil. Daar haakt het een beetje en ik denk dat je dat vooral een beetje moet zien in het licht van een persoonlijke strijd met Dales. De soep wordt vast niet zo heet gegeten.

Het gaat uiteindelijk om de praktijk. In dat licht vind ik sommige opmerkingen van andere users die wel erg minachtend en anti_fries zijn niet zo heel erg veel hout snijden en zeker niet aan sluiten bij de werkelijkheid. Je kutn Frysk best een achterlijk dialect vinden, de praktijk is dat het veel wordt gesproken en ook nog eens een officiele taal is.
pi_34195555
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:08 schreef dVTB het volgende:

[..]

Om bovenstaande toch nog weer op het oorspronkelijke topic te betrekken: er zijn dus gebieden in Friesland waar je je prima zonder Fries kunt redden. Graag zelfs. Ik heb wel eens gehoord dat mensen uit Wolvega het helemaal niet leuk vinden om als Friezen te worden aangeduid.
Ik woon zelf in Wolvega. In Wolvega word weinig tot geen Fries gesproken maar veel mensen verstaan het Fries hier prima en hebben er ook geen problemen mee om in het Fries aangesproken te worden.

Wat betreft die gemeentelijke herindeling er zijn volgens mij weleens plannen geweest om één Provincie te maken van de Stellingwerfen, Steenwijk en Meppel.

Toen ik op de basischool in Wolvega zat werd er bijvoorbeeld geen Friese les gegeven maar Heemkunde. Oost en Weststellingwerf zijn de enige Friese gemeenten waar geen Friese les op de basisschool gegeven wordt.

Ik spreek en versta het Fries overigens prima .
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:27:58 #212
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34195752
Als het woordje Fries hier door Berbers was vervangen, had dit topic inmiddels 3 vervolgtopics gehad. Overigens mogen ze dat Fries als officiële tweede taal wat mij betreft direct van tafel vegen. Nederlands is hier de voertaal en je zorgt maar dat je het spreekt.
pi_34195778
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:27 schreef Maerycke het volgende:
Als het woordje Fries hier door Berbers was vervangen, had dit topic inmiddels 3 vervolgtopics gehad. Overigens mogen ze dat Fries als officiële tweede taal wat mij betreft direct van tafel vegen. Nederlands is hier de voertaal en je zorgt maar dat je het spreekt.
Heb je er last van?
pi_34195784
OK, leuk om te weten Mr Dre
pi_34195819
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:27 schreef Maerycke het volgende:
Lees anders het topic even
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:30:39 #216
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34195840
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:28 schreef Mr.Dre het volgende:

[..]

Heb je er last van?
Wanneer er agenten ontslagen gaan worden omdat ze de Frieze 'taal' niet spreken en daardoor op land's kosten thuis uit hun neus gaan zitten peuteren dan heb ik daar inderdaad last van ja.
pi_34195888
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:30 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Wanneer er agenten ontslagen gaan worden omdat ze de Frieze 'taal' niet spreken en daardoor op land's kosten thuis uit hun neus gaan zitten peuteren dan heb ik daar inderdaad last van ja.
Lieve schat, lees het topic eens goed. Deze agenten worden niet ontslagen maar zouden in een andere provincie moeten werken.
pi_34195896
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:30 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Ach, er worden agenten ontslagen
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:36:11 #219
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34196014
Ik denk dat het behoorlijk naief is om te denken dat deze agenten zich vrijwillig naar een andere provincie zouden laten overplaatsen. Agenten hebben huizen, hypotheken, gezinnen, families en verplichtingen die ze niet zomaar achter kunnen laten. Met als gevolg dat 'ontslag' inderdaad een reële optie wordt als iemand zich niet vele kilometers verderop laat neerzetten omdat hij het plaatselijke dialect niet machtig is.
pi_34196058
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:36 schreef Maerycke het volgende:
Ik denk dat het behoorlijk naief is om te denken dat deze agenten zich vrijwillig naar een andere provincie zouden laten overplaatsen. Agenten hebben huizen, hypotheken, gezinnen, families en verplichtingen die ze niet zomaar achter kunnen laten. Met als gevolg dat 'ontslag' inderdaad een reële optie wordt als iemand zich niet vele kilometers verderop laat neerzetten omdat hij het plaatselijke dialect niet machtig is.
De Friese taal heb je het over, lelijke arrogante westerse apenkop

Alternatief is dat ze de Friese taal leren verstaan, voorkomt veel problemen, kost weinig moeite en verhoogt het werkplezier en de efficientie
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:38:47 #221
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34196102
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:37 schreef SCH het volgende:

[..]

De Friese taal heb je het over, lelijke arrogante westerse apenkop

Alternatief is dat ze de Friese taal leren verstaan, voorkomt veel problemen, kost weinig moeite en verhoogt het werkplezier en de efficientie
Het plaatselijke dialect inderdaad. Niets meer en niets minder. En het is belachelijk om iemand te verplichten een dialect aan te leren omdat die 1,5 schapenkop het vertikt om de landstaal te leren.
pi_34196118
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:38 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Het plaatselijke dialect inderdaad. Niets meer en niets minder. En het is belachelijk om iemand te verplichten een dialect aan te leren omdat die 1,5 schapenkop het vertikt om de landstaal te leren.
Oh je trollt gewoon. Jammer
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:39:52 #223
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34196135
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh je trollt gewoon. Jammer
Geen tegenargumenten meer, knul...? Spijtig...
pi_34196186
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:39 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Geen tegenargumenten meer, knul...? Spijtig...

Lees het topic nou even joh in plaats van met onzinnige flames te strooien over 1,5 schapenkop en een dialect. Tegen dat soort bullshit gaat deze KNUL niet opnieuw de argumenten op tafel leggen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:43:12 #225
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34196263
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Lees het topic nou even joh in plaats van met onzinnige flames te strooien over 1,5 schapenkop en een dialect. Tegen dat soort bullshit gaat deze KNUL niet opnieuw de argumenten op tafel leggen.
Knul, het topic heb ik gelezen. Alleen blijft het hele verhaal stompzinnig... Agenten iets verplicht opleggen terwijl ze fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken, is ridicuul...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')