De Friezen zijn zo tolerant dat ze agenten die het niet spreken of verstaan, willen laten overplaatsenquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:41 schreef local34 het volgende:
[..]
Hij hoeft het niet eens te spreken. De burgemeester uit de OP zou alleen graag zien dat hij het zou verstaan. Waarvoor hulde. In Friesland bestaat gelukkig nog zoiets als tolerantie.
![]()
Pleit om dat af te schaffen, maar zolang dat nog niet gebeurt is moet er rekening gehouden worden met die uitzonderingspositie.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:38 schreef Jalu het volgende:
[..]
Omdat het een KUNSTMATIGE gecreëerde uitzonderinspositie is. Het Nedersaksisch, om maar even bij mijn voorbeeld te blijven, wordt ook erkend als een (andere) minderheidstaal. Doordat die erkenning veel jonger is, is er minder mogelijk als je iets(studie, literatuur bestuderen, etc) met een Nedersaksische taal wilt doen.
Het Fries eist idd. geen uitzonderinspositie, dat doen de Friezen. Qua taal is het best te verdedigen om het Fries een andere taal te noemen, maar dat geldt dus gewoon ook voor andere streektalen en is geen rechtvaardiging voor het uitroepen van een kleine minderheidstaal tot rijkstaal.
Nee, hij wil het "kunnen verstaan" verplichten. En dat is net zo belachelijk als een Randstedelijke agent te verplichten Berbers te verstaan, rijkstaal of niet.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:41 schreef local34 het volgende:
[..]
Hij hoeft het niet eens te spreken. De burgemeester uit de OP zou alleen graag zien dat hij het zou verstaan. Waarvoor hulde. In Friesland bestaat gelukkig nog zoiets als tolerantie.
![]()
Het lijkt me wel wat als over 200 jaar men zich ook nog steeds NL-er voelt en niet alleen Europeaan.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Ik vind dat de politieagent die uit Friesland komt en geen Fries spreekt meteen aangedragen moet worden voor een lintje. Eindelijk een fries die niet aan die belachelijke folklore mee doet... Waarom heb ik het idee dat Friezen altijd op de eerste plaats Fries zijn en pas op de tweede plaat Nederlander?
Berber is IMPORT, Fries NIET.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:43 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee, hij wil het "kunnen verstaan" verplichten. En dat is net zo belachelijk als een Randstedelijke agent te verplichten Berbers te verstaan, rijkstaal of niet.
Oh, maar daar pleit ik dus eigenlijk het hele topic al voor, zoals je hebt kunnen lezen. Ik denk echter dat het vanwege het latent Fries nationalisme heel moeilijk is om dit af te schaffen, volgens mij is de wereld in Friesland opeens te klein als deze uitzonderingspositie zou worden opgeheven.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:42 schreef Doc het volgende:
[..]
Pleit om dat af te schaffen, maar zolang dat nog niet gebeurt is moet er rekening gehouden worden met die uitzonderingspositie.
Het interessante is dat voor de Nederlanders het Fries import is. Friesland is immers bij Nederland gevoegd, waardoor Fries in feite dezelfde status heeft als Berbers.quote:
Ik zie het verschil niet, we hebben het over talen die door minderheidsgroeperingen worden gesproken. Talen waarvan je in Nederland mag verwachten dat diegenen die ze spreken op zijn minst ook fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken, simpelweg omdat er nu eenmaal een algemeen Nederlands bestaat wat in het hele land gesproken en begrepen wordt.quote:
Alleen is Fries een wettelijk erkende taal en zijn de inwoners van Friesland wettelijk gesteund in Friesland alleen Fries te spreken als ze dat zouden willen. Of jij dat nou leuk vind of niet. Dat maakt het mogelijk gerechtelijk te onderbouwen dat een agent Fries moet kunnen verstaan.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:35 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Het zal mij m'n blanke achterwerk kunnen oxideren eerlijk gezegd of Fries nou wel of geen dialect is. Het simpele feit blijft dat Friesland nog steeds onderdeel uitmaakt van Nederland en de politie onderdeel is van het Nederlandse ambtelijke bestel en dus gewoon Nederlands moeten kunnen spreken.
En zeker als er slechts 15 mensen (ja, dit chargeer ik..) zijn te vinden in die hele provincie die alleen maar Fries spreken, vind ik het persoonlijk van de zotte agenten over te plaatsen naar andere provincies alleen omdat ze het Fries niet beheersen, alleen voor het geval dat er eventueel eens een Frieze boer kan bellen die z'n verhaal kwijt moet in het Fries. Allemaal hartstikke leuk en aardig, maar dan is er vast wel minstens één persoon op het bureau die dat in ieder geval wel spreekt.
Ik snap helemaal dat het makkelijker communiceert, etc. etc. maar een agent verplichten om het heilige Fries te spreken, kan imho gewoon niet.
Friesland heeft een natuurlijke grens met Nederland, Marokko heeft dat volgens mij nietquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:47 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Het interessante is dat voor de Nederlanders het Fries import is. Friesland is immers bij Nederland gevoegd, waardoor Fries in feite dezelfde status heeft als Berbers.
Ik voel me heden ten dage ook nog Groninger en niet alleen Nederlander. Toch staat het me tegen om iemand te dwingen mijn streektaal te spreken om hier zijn baan te mogen uitoefenen. Ik vind dat gewoon een belachelijke eis. Er bestaat in Nederland een algemeen Nederlands en je mag verwachten dat elke Nederlander die voldoende machtig is om aan een agent te kunnen melden dat zijn fiets gestolen is.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:44 schreef Doc het volgende:
[..]
Het lijkt me wel wat als over 200 jaar men zich ook nog steeds NL-er voelt en niet alleen Europeaan.
Nope. Het verschil is dat in Friesland men gerechtigd is in het Fries te communiceren. Bij de wet. Dat komt ook omdat men dat daar al eeuwen spreekt. En dat geldt allemaal niet voor een import taal als het Berber.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:48 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik zie het verschil niet, we hebben het over talen die door minderheidsgroeperingen worden gesproken. Talen waarvan je in Nederland mag verwachten dat diegenen die ze spreken op zijn minst ook fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken, simpelweg omdat er nu eenmaal een algemeen Nederlands bestaat wat in het hele land gesproken en begrepen wordt.
En dus is het onzin om de beheersing van minderheidstalen als een harde eis aan het mogen uitoefenen van een dergelijke functie te koppelen.
Dat maakt die eis nog niet minder absurd, bizar en belachelijk.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:48 schreef Doc het volgende:
[..]
Alleen is Fries een wettelijk erkende taal en zijn de inwoners van Friesland wettelijk gesteund in Friesland alleen Fries te spreken als ze dat zouden willen. Of jij dat nou leuk vind of niet. Dat maakt het mogelijk gerechtelijk te onderbouwen dat een agent Fries moet kunnen verstaan.
Maar dat geldt ook voor mijn plaatselijke streektaal, net zoals vele andere streektalen en dialecten in Nederland. Maar die hebben ook geen wettelijke uitzonderingspositie. Er is geen reden te geven waarom het Fries die wel heeft, behalve het al eerder door mij aangestipte latente Friese nationalisme.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:51 schreef Doc het volgende:
[..]
Nope. Het verschil is dat in Friesland men gerechtigd is in het Fries te communiceren. Bij de wet. Dat komt ook omdat men dat daar al eeuwen spreekt. En dat geldt allemaal niet voor een import taal als het Berber.
Er wordt ook niet geeist het te spreken maar om het te verstaan. Dat is wel zo handig voor iemand voor wie het elementair is te communiceren en waar men niet van kan zeggen "weet je wat, ik stap naar de concurent". Dan moet je respecteren als daar toevallig (of jij het leuk vind of niet) wettelijk vastgelegd is dat Fries ook een taal is die rechtsgeldig is.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:51 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik voel me heden ten dage ook nog Groninger en niet alleen Nederlander. Toch staat het me tegen om iemand te dwingen mijn streektaal te spreken om hier zijn baan te mogen uitoefenen. Ik vind dat gewoon een belachelijke eis. Er bestaat in Nederland een algemeen Nederlands en je mag verwachten dat elke Nederlander die voldoende machtig is om aan een agent te kunnen melden dat zijn fiets gestolen is.
Inderdaad, die streektalen is het niet wettelijk vastgelegd, DUS is dat een andere situatie.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:54 schreef Jalu het volgende:
[..]
Maar dat geldt ook voor mijn plaatselijke streektaal, net zoals vele andere streektalen en dialecten in Nederland. Maar die hebben ook geen wettelijke uitzonderingspositie. Er is geen reden te geven waarom het Fries die wel heeft, behalve het al eerder door mij aangestipte latente Friese nationalisme.
Maar mogelijk wel wettelijk te onderbouwen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:52 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat maakt die eis nog niet minder absurd, bizar en belachelijk.
Dat argument is niet minder armoedig en onzinnig dan de redenen waarom het Fries tot rijkstaal is gebombardeerd.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:54 schreef local34 het volgende:
Als uit armoede telkens dat onzinnige argument van het Berbers erbij gesleept moet worden, dan bemoei ik me verder maar niet meer met deze discussie.
Noflike jûn, allegearre
Het spijt me hoor, als je goed las had je gezien dat ik het daar ook over had. En breng je me ook nog eens op het idee voor nieuwe stelling die ik hier maar even neerleg: de wettelijke erkennig van het Fries als rijkstaal werkt negatief voor de beheersing van de primaire rijkstaal in Nederland, het Nederlands. Nog een hele goede reden om die uitzonderingspositie van het Fries zo snel mogelijk te beëindigen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:54 schreef Doc het volgende:
[..]
Er wordt ook niet geeist het te spreken maar om het te verstaan. Dat is wel zo handig voor iemand voor wie het elementair is te communiceren en waar men niet van kan zeggen "weet je wat, ik stap naar de concurent". Dan moet je respecteren als daar toevallig (of jij het leuk vind of niet) wettelijk vastgelegd is dat Fries ook een taal is die rechtsgeldig is.
Geen enkele agent waar elders dan in Friesland wordt ook geeist die import taal te kunnen verstaanquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:47 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Het interessante is dat voor de Nederlanders het Fries import is. Friesland is immers bij Nederland gevoegd, waardoor Fries in feite dezelfde status heeft als Berbers.
Een argument slechts te beschimpen in plaats van aan te geven wat er mis mee is door met tegenargumenten komen is slechts een drogreden en houdt zodanig niet stand.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:57 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat argument is niet minder armoedig en onzinnig dan de redenen waarom het Fries tot rijkstaal is gebombardeerd.
Ik zie de correlatie niet tussen het feit dat Fries een erkende taal is en het feit dat de desbetreffende Burgemeester vindt dat de blauwe man/vrouw Fries dient te spreken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:56 schreef Doc het volgende:
[..]
Inderdaad, die streektalen is het niet wettelijk vastgelegd, DUS is dat een andere situatie.
Nogmaals, probeer de wet te veranderen - maakt me niet uit - maar zolang die wet er is, moet dat gerespecteert worden.
Ik heb -tig tegenargumenten aangedragen(zoals de rechtsongelijkheid met andere erkende streektalen) en de argumenten die ik telkens lees hier van de voorstanders van de uitzonderingspositie komen steeds op hetzelfde neer: we hebben maar een argument nodig: het staat in de wet.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:03 schreef Doc het volgende:
[..]
Een argument slechts te beschimpen in plaats van aan te geven wat er mis mee is door met tegenargumenten komen is slechts een drogreden en houdt zodanig niet stand.
Ik denk zeker dat in het verleden het er toe geleid heeft dat het Nederlands daardoor minder goed beheerst is (en dat DAAROM met die bejaarden die hun hele leven niet verhuist zijn en opgegroeid zijn met hun moerstaal)rekening gehouden mag worden), maar dat is heden ten dagen minder het geval.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:00 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het spijt me hoor, als je goed las had je gezien dat ik het daar ook over had. En breng je me ook nog eens op het idee voor nieuwe stelling die ik hier maar even neerleg: de wettelijke erkennig van het Fries als rijkstaal werkt negatief voor de beheersing van de primaire rijkstaal in Nederland, het Nederlands. Nog een hele goede reden om die uitzonderingspositie van het Fries zo snel mogelijk te beëindigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |