Ik vind overplaatsing ook wel rigoreus en dat heeft inderdaad de nadelen die jij noemt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:36 schreef Maerycke het volgende:
Ik denk dat het behoorlijk naief is om te denken dat deze agenten zich vrijwillig naar een andere provincie zouden laten overplaatsen. Agenten hebben huizen, hypotheken, gezinnen, families en verplichtingen die ze niet zomaar achter kunnen laten. Met als gevolg dat 'ontslag' inderdaad een reële optie wordt als iemand zich niet vele kilometers verderop laat neerzetten omdat hij het plaatselijke dialect niet machtig is.
Volg jij maar eens een inburgeringscursus. Fries is een taal. Dan kan jij het nog wel een dialect noemen, maar dan heb je geoon weinig kennis van ons land. In Friesland is het Nederlands een import taal en tot minder dan 50 jaar geleden waren er nog plattelandsscholen waar Fries de voertaal was en er zijn in dat deel van het land bij wie het enige onderwijs wat ze gekregen hebben in het Fries is geweest.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:38 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Het plaatselijke dialect inderdaad. Niets meer en niets minder. En het is belachelijk om iemand te verplichten een dialect aan te leren omdat die 1,5 schapenkop het vertikt om de landstaal te leren.
Ik snap het bestquote:Op woensdag 18 januari 2006 12:44 schreef Mr.Dre het volgende:
[..]
Ik vind overplaatsing ook wel rigoreus en dat heeft inderdaad de nadelen die jij noemt.
Maar bekijk het eens van de andere kant. In Friesland heb je veel mensen, vaak wat oudere, die hun leven lang niet anders dan Fries hebben gesproken. Deze mensen denken in het Fries en kunnen zich ook beter uiten in de Friese taal.
Als deze mensen een aangifte komen doen bij de politie is het toch fijn dat je dat in het Fries kunt doen?
Daarnaast is Fries de 2e rijkstaal en vind ik dat je als ambtenaar in Friesland de taal in ieder geval moet kunnen verstaan.
Aan mijn inburgering mankeert niets, bedankt. Dat 50 jaar geleden Fries nog de voertaal was, was toen al een verkeerde beslissing. In Nederland is Nederlands de voertaal en dat had toen al zo moeten zijn. Dat er daarnaast nog andere leuke dialecten/talen worden aangeboden aan de leerling is prachtig natuurlijk, zolang ze zich maar in het Nederlands fatsoenlijk verstaanbaar kunnen maken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:49 schreef Doc het volgende:
[..]
Volg jij maar eens een inburgeringscursus. Fries is een taal. Dan kan jij het nog wel een dialect noemen, maar dan heb je geoon weinig kennis van ons land. In Friesland is het Nederlands een import taal en tot minder dan 50 jaar geleden waren er nog plattelandsscholen waar Fries de voertaal was en er zijn in dat deel van het land bij wie het enige onderwijs wat ze gekregen hebben in het Fries is geweest.
Als je als import in een dergelijk gebied komt en je wilt niet eens de taal leren verstaan heb je er die daar wettelijk bepaald als in alle vormen van communicatiemiddel gebruikt mag worden, dan heb je er niets te zoeken.
Wat staat er als "Hollander" nu mooier op je CV dan "Cursus Fries behaald".quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Alternatief is dat ze de Friese taal leren verstaan, voorkomt veel problemen, kost weinig moeite en verhoogt het werkplezier en de efficientie
Berbers leren staat los van deze discussie. Fries is de 2e rijkstaal en is zodoende erkend Berbers is dat niet en kan dus nooit verplicht gesteld worden.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:55 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Ik vraag me ook ernstig af hoe groot de opschudding zou zijn onder de mensen die nu roepen dat Fries echt de voertaal is en dat ook moet blijven wanneer agenten in de Randstad inderdaad verplicht zouden worden om Berbers te leren op straffe van overplaatsing.
Maar het WAS de voertaal en IS nog steeds een erkende aparte taal die daar al eeuwen gesproken wordt. Dat jij vind dat dat anders had moeten zijn verandert er niets aan. Ik zou wel kunnen vinden dat de maximum snelheid niet ingevoerd had moeten worden, maar heb er wel rekening mee te houden.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:55 schreef Maerycke het volgende:
Aan mijn inburgering mankeert niets, bedankt. Dat 50 jaar geleden Fries nog de voertaal was, was toen al een verkeerde beslissing. In Nederland is Nederlands de voertaal en dat had toen al zo moeten zijn. Dat er daarnaast nog andere leuke dialecten/talen worden aangeboden aan de leerling is prachtig natuurlijk, zolang ze zich maar in het Nederlands fatsoenlijk verstaanbaar kunnen maken.
Berber in IMPORT in Nederland. Fries is NIET import in Friesland.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:55 schreef Maerycke het volgende:
Ik vraag me ook ernstig af hoe groot de opschudding zou zijn onder de mensen die nu roepen dat Fries echt de voertaal is en dat ook moet blijven wanneer agenten in de Randstad inderdaad verplicht zouden worden om Berbers te leren op straffe van overplaatsing.
Om goed te kunnen functioneren in de (regionale) maatsschappij zou van alle streeksdialecten in dezelfde streek ook gewoon les gegeven moeten worden! Het maakt naar mijn mening niet uit of het een streeksdialect is of een 2e rijkstaal. In Friesland moeten kinderen Fries kunnen leren, in groningen zouden ze gronings moeten leren op de basisschool, in Limburg limburgs etc...quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:59 schreef Mr.Dre het volgende:
[..]
Berbers leren staat los van deze discussie. Fries is de 2e rijkstaal en is zodoende erkend Berbers is dat niet en kan dus nooit verplicht gesteld worden.
Ik ken geen Fries die het daarmee oneens is eigenlijk.quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:45 schreef local34 het volgende:
Ik denk dat degenen die het oneens zijn met de stelling in de topictitel, in eerste instantie hun eigen taal; het Nederlands proberen te verdedigen. Dat lees je namelijk telkens; “dit is toch Nederland, we wonen hier toch in Nederland etc.”
Wat Hij / Zij zegt!quote:Op maandag 16 januari 2006 17:01 schreef Oosthoek het volgende:
Dijken eromheen en uitpolderen de boel.
Volgens mij ben jij diegene die koppig is. Ik heb de post van Marijcke doorgelezen en ze geeft met argumenten aan waarom je dat Fries in je kont moet steken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ken geen Fries die het daarmee oneens is eigenlijk.
De argumenten die maar worden herhaald, zoals die van Marycke, zijn vooral gebaseerd op koppigheid en onwetendheid. Dat je niet wil dat het Fries een erkende taal, is prima. Ga die strijd aan of open er een topic over. Het is de realiteit dat het wel een erkende taal is en bovendien is het een taal die erg veel gesproken wordt en gangbaar is in Friesland.
Het gaat een beetje lijken op die westerlingen die naar het platteland verhuizen en binnen een half jaar een procedure tegen de buurman beginnen omdat hij 'sochtends om 7 uur met zijn tractor rijdt en de koeien melkt en zij daar last van hebben.
En weer iemand blij dat hij z'n opgekropte agressie kwijt kan. Had je nog meer?quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:25 schreef Speedo666 het volgende:
[..]
Wat Hij / Zij zegt!
Dit is ook weeeeeeer te gek voor woorden. Waar halen die friezen de arrogantie vandaan. WIE IS DIE MAN. Snij dat stuk getto van nederland af, laat het afdrijven naar Denemarken. Laat ze daar zeuren. GVDM. MAAK ME NIET GEK
![]()
Dit zijn de dingen die jij graag leest over Friesland. Maar jij begrijpt zelf ook wel dat dit nog niet eens een half procent van de bevolking van Friesland is en van die halve procent is 99 % boven de 70 jaar.quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:39 schreef Speedo666 het volgende:
[..]
Dat er mensen rondlopen in Friesland die geen Nederlands spreken, is alleen maar een bevestiging van het feit dat een inburgeringscursus niet alleen voor allochtonen is.
OET MORGEN
Wanneer de cijfers die jij noemt inderdaad waar zijn, vind ik het helemaal idioot eigenlijk dat agenten verplicht Fries zouden moeten leren (wat mijn opinie over Fries dan ook mag wezen).quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Mr.Dre het volgende:
[..]
Dit zijn de dingen die jij graag leest over Friesland. Maar jij begrijpt zelf ook wel dat dit nog niet eens een half procent van de bevolking van Friesland is en van die halve procent is 99 % boven de 70 jaar.
Je probleem is waarschijnlijk dat je afkeer hebt tegen alles wat niet aan jou maatstaven voldoet.
Dat geldt onverminderd ook voor de Nedersaksische taal(die nota bene veel weider verbreid is, van de hele oostelijke helft van Nederland tot in Polen...), alleen hebben de mensen in de gebieden waar Nedersaksisch gesproken wordt wat zich minder krampachtig aan hun taal vastgehouden met als gevolg dat het Nedersaksisch niet als Rijkstaal erkend is.quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:45 schreef local34 het volgende:
Ik denk dat degenen die het oneens zijn met de stelling in de topictitel, in eerste instantie hun eigen taal; het Nederlands proberen te verdedigen. Dat lees je namelijk telkens; ?dit is toch Nederland, we wonen hier toch in Nederland etc.?
Critici zouden gewoon eens moeten accepteren dat de Friese taal bij Nederland hoort zoals het Nederlands bij Friesland hoort. De taal is al zo oud en sinds die 5.800 vierkante kilometer in het noorden tot het Koninkrijk der Nederlanden behoort, maakt het Fries deel uit van de geschiedenis van ons land. Men zou de toepassing ervan niet moeten willen beperken maar juist moeten koesteren en stimuleren. Een taal is pas dood als je er geen moeite meer voor doet.
Ik heb het over mensen die alleen Fries spreken, niet over de mensen die het fijner vinden om in het Fries te communiceren.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:01 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Wanneer de cijfers die jij noemt inderdaad waar zijn, vind ik het helemaal idioot eigenlijk dat agenten verplicht Fries zouden moeten leren (wat mijn opinie over Fries dan ook mag wezen).![]()
Nee dat begrijp ik niet. Dat is ook niet te begrijpen. Dat is een feit of geen feit. Bron graag.quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Mr.Dre het volgende:
[..]
Dit zijn de dingen die jij graag leest over Friesland. Maar jij begrijpt zelf ook wel dat dit nog niet eens een half procent van de bevolking van Friesland is en van die halve procent is 99 % boven de 70 jaar.
Je probleem is waarschijnlijk dat je afkeer hebt tegen alles wat niet aan jou maatstaven voldoet.
Daar is helemaal geen bron voor nodig. Het feit dat ik 28 jaar in Friesland woon en nog nooit een Fries tegen ben gekomen die alleen maar Fries spreekt zegt genoeg.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:03 schreef Speedo666 het volgende:
[..]
Nee dat begrijp ik niet. Dat is ook niet te begrijpen. Dat is een feit of geen feit. Bron graag.
En als Marrokanen liever in het marrokaans communiceren moeten ze inburgeren....quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:03 schreef Mr.Dre het volgende:
[..]
Ik heb het over mensen die alleen Fries spreken, niet over de mensen die het fijner vinden om in het Fries te communiceren.
Zoals ik al eerder zei, dat is een andere discussie. We hebben het hier over de 2e rijkstaal. We hebben het niet over mensen die er voor gekozen hebben om in Nederland te gaan wonen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:05 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
[..]
En als Marrokanen liever in het marrokaans communiceren moeten ze inburgeren....
Wij hebben er ook niet voor gekozen om een stel gefrustreerde Noordelingen te hebben die zich dusdanig van de rest van ons land afscheiden, dat ze bij elke voetbalwedstrijd van de plaatselijke trots het "fries-volkslied" spelen waardoor het een ware interland is. Als dan een voorzitter weigert te gaan staan voor deze nonsens zijn ze ook nog eens in hun kruis getast. Als jullie je zo graag willen onderscheiden; verklaar je dan onafhankelijk....quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:06 schreef Mr.Dre het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, dat is een andere discussie. We hebben het hier over de 2e rijkstaal. We hebben het niet over mensen die er voor gekozen hebben om in Nederland te gaan wonen.
quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:04 schreef Mr.Dre het volgende:
[..]
Daar is helemaal geen bron voor nodig. Het feit dat ik 28 jaar in Friesland woon en nog nooit een Fries tegen ben gekomen die alleen maar Fries spreekt zegt genoeg.
Friezen zijn helemaal niet gefrustreerd eerder trots op hun Provincie en daar is niets mis mee.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:09 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
[..]
Wij hebben er ook niet voor gekozen om een stel gefrustreerde Noordelingen te hebben die zich dusdanig van de rest van ons land afscheiden, dat ze bij elke voetbalwedstrijd van de plaatselijke trots het "fries-volkslied" spelen waardoor het een ware interland is. Als dan een voorzitter weigert te gaan staan voor deze nonsens zijn ze ook nog eens in hun kruis getast. Als jullie je zo graag willen onderscheiden; verklaar je dan onafhankelijk....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |