abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:16:55 #251
61787 Speedo666
Anti-AEL / anti marokaans
pi_34207495
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:12 schreef Mr.Dre het volgende:

[..]

Friezen zijn helemaal niet gefrustreerd eerder trots op hun Provincie en daar is niets mis mee.
Quad Erat Demonstrandum (Hetgeen bewezen moest worden)
pi_34207499
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:12 schreef Speedo666 het volgende:

[..]

Jij checkt dat natuurlijk door midden in het gesprek heel gemeen over te gaan op Nederlands. Kijken of ze het nog kunnen volgen.
Ik zal het je nog sterker vetellen. Ik spreek nooit Fries, alleen bij hele hoge uitzondering .

En ik heb nog nooit meegemaakt dat een Fries mij niet verstaat dus daar baseer ik dat op.
pi_34207550
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:12 schreef Mr.Dre het volgende:

[..]

Friezen zijn helemaal niet gefrustreerd eerder trots op hun Provincie en daar is niets mis mee.
Trots en een soort provinciaal nationalisme zijn niet hetzelfde.
pi_34207645
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik ken geen Fries die het daarmee oneens is eigenlijk.

De argumenten die maar worden herhaald, zoals die van Marycke, zijn vooral gebaseerd op koppigheid en onwetendheid. Dat je niet wil dat het Fries een erkende taal, is prima. Ga die strijd aan of open er een topic over. Het is de realiteit dat het wel een erkende taal is en bovendien is het een taal die erg veel gesproken wordt en gangbaar is in Friesland.
Dat geldt ook voor het Gronings in Groningen, het Drents in Drenthe, het Twents in Twente, het Limburgs in Limburg enz. Geen enkele reden om genoemde streektalen te bombarderen tot rijkstaal. Geldt onverminderd ook voor het Fries.
pi_34207657
Overal heb je extremen dus ook in Friesland maar ik denk dat de meeste mensen in Friesland gewoon trots op hun provincie zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 januari 2006 @ 17:21:31 #256
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34207694
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:25 schreef Speedo666 het volgende:

[..]

Wat Hij / Zij zegt!

Dit is ook weeeeeeer te gek voor woorden. Waar halen die friezen de arrogantie vandaan. WIE IS DIE MAN. Snij dat stuk getto van nederland af, laat het afdrijven naar Denemarken. Laat ze daar zeuren. GVDM. MAAK ME NIET GEK

Dus als over ruim 100 a 200 jaar hier Berber Europese voertaal is zijn de mensen die willen dat er ook nog Nederlands gesproken wordt in dit deel van Europa enorme zeikerds?
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_34207840
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:21 schreef Doc het volgende:

[..]

Dus als over ruim 100 a 200 jaar hier Berber Europese voertaal is zijn de mensen die willen dat er ook nog Nederlands gesproken wordt in dit deel van Europa enorme zeikerds?
Vergelijking die nergens op slaat. Er is nooit een soevereine staat geweest waar Fries de belangrijkste voertaal was, laat staan de officiele taal.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 januari 2006 @ 17:25:07 #258
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34207841
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:39 schreef Speedo666 het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij diegene die koppig is. Ik heb de post van Marijcke doorgelezen en ze geeft met argumenten aan waarom je dat Fries in je kont moet steken.

Dat er mensen rondlopen in Friesland die geen Nederlands spreken, is alleen maar een bevestiging van het feit dat een inburgeringscursus niet alleen voor allochtonen is.

OET MORGEN
Fries wordt al eeuwen en eeuwen op dat stukje grond gesproken en was tot 50 jaar geleden op het platteland de voornaamste taal waarin gesproken werd. Wil je nu de 70plussers die niet anders dan Fries spreken omdat zij nooit in een andere taal onderwijs gehad hebbem aan de inburgering hebben omdat ZIJ de taal van hun grond spreken die daar al eeuwen en eeuwen gesproken wordt? Omdat er een paar import gasten komen die te beroerd zijn om de taal zodanig te leren om het alleen maar te kunnen verstaan?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 januari 2006 @ 17:26:18 #259
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34207889
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:25 schreef Jalu het volgende:

[..]

Vergelijking die nergens op slaat. Er is nooit een soevereine staat geweest waar Fries de belangrijkste voertaal was, laat staan de officiele taal.
Friesland is vroeger weldegelijk souverein geweest en heeft niet eeuwig en altijd onder de Nederlandse staat bestaan.
pi_34207904
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:25 schreef Doc het volgende:

[..]

Fries wordt al eeuwen en eeuwen op dat stukje grond gesproken en was tot 50 jaar geleden op het platteland de voornaamste taal waarin gesproken werd. Wil je nu de 70plussers die niet anders dan Fries spreken omdat zij nooit in een andere taal onderwijs gehad hebbem aan de inburgering hebben omdat ZIJ de taal van hun grond spreken die daar al eeuwen en eeuwen gesproken wordt? Omdat er een paar import gasten komen die te beroerd zijn om de taal zodanig te leren om het alleen maar te kunnen verstaan?
Nogmaal, dit geldt onverminderd ook voor vele andere streken in Nederland. Volgens deze redenatie moet je elke streektaal in de betreffende regio maar tot rijkstaal bombarderen. En dat is volstrekte onzin, OOK voor wat betreft het Fries.
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:27:56 #261
61787 Speedo666
pi_34207958
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:25 schreef Doc het volgende:

[..]

Belastingformulier? Nota's? Ziektekostenverzekering?
Ik zie het al voor me zeg, je rijdt door Friesland, wil de weg vragen, en je hebt het gevoel in Denemarken te staan. Dat kan toch niet!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 januari 2006 @ 17:28:41 #262
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34207987
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:20 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor het Gronings in Groningen, het Drents in Drenthe, het Twents in Twente, het Limburgs in Limburg enz. Geen enkele reden om genoemde streektalen te bombarderen tot rijkstaal. Geldt onverminderd ook voor het Fries.
Dat vind jij maar degenen die de wetten gemaakt hebben daaromtrent zijn het blijkbaar dus niet met je eens. Die wetten hebben tot gevolg gehad dat er nu 70-plussers zijn die alleen Fries kunnen. En daar dient rekening mee gehouden te worden.
pi_34208023
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:20 schreef Jalu het volgende:

[..]

Jalu, beste jongen, met alle respect voor de diverse streektalen binnen Nederland (ikzelf word nogal warm van Twents-sprekende meisjes), je kunt het niet vergelijken. Het Fries is een volwaardige taal met een eigen spelling, grammatica en literatuur. Een ieder die er behoefte aan heeft kan gewoon Friese taal- en letterkunde gaan studeren (UvA bijvoorbeeld). Het Fries eist helemaal geen uitzonderingspositie, het is feitelijk een andere taal. Waarom hebben bepaalde mensen daar zo'n moeite mee?
Keep on drawing in the free world.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 januari 2006 @ 17:30:57 #264
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34208067
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:26 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nogmaal, dit geldt onverminderd ook voor vele andere streken in Nederland. Volgens deze redenatie moet je elke streektaal in de betreffende regio maar tot rijkstaal bombarderen. En dat is volstrekte onzin, OOK voor wat betreft het Fries.
Nogmaals: Fries is om redenen wettelijk een taal en ook als zodanig wettelijk erkend.
Dat jij vind dat dat Fries gelijk behandeld zou moeten worden is leuk en aardig maar niet de realiteit.

Pleit voor het afbouwen van Fries als erkende taal, maar dat heeft verder niets met de huidige situatie te maken.
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:31:05 #265
61787 Speedo666
pi_34208073
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:28 schreef Doc het volgende:

[..]

Dat vind jij maar degenen die de wetten gemaakt hebben daaromtrent zijn het blijkbaar dus niet met je eens. Die wetten hebben tot gevolg gehad dat er nu 70-plussers zijn die alleen Fries kunnen. En daar dient rekening mee gehouden te worden.
Yep, daar houden wij rekening mee. Dus hup, met die rollater in dat klaslokaal tussen de allochtoontjes. AAP, MIES, VUUR EN NOOT. Niks mis mee. Nog gezellig ook, en je komt nog eens met andere culturen in aanraking ook, blijkbaar iets waar ze de afgelopen 70 jaar niet aan gedacht hebben.
pi_34208146
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:26 schreef Doc het volgende:

[..]

Friesland is vroeger weldegelijk souverein geweest en heeft niet eeuwig en altijd onder de Nederlandse staat bestaan.
Dat is niet in de recente geschiedenis geweest en is dus geen argument. Het Fries wat er in het toenmalige Friesland werd gesproken (wat trouwens een VEEL groter gebied besloeg dan de huidige provincie Friesland) was een hele andere taal dan het Fries van heden ten dage.
Ook dat geldt in Nederland in alle andere streken onverminderd, is nog steeds geen reden voor een uitzonderingspositie van een enkele streektaal.
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:32:57 #267
61787 Speedo666
pi_34208149
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:31 schreef Speedo666 het volgende:

[..]

Yep, daar houden wij rekening mee. Dus hup, met die rollater in dat klaslokaal tussen de allochtoontjes. AAP, MIES, VUUR EN NOOT. Niks mis mee. Nog gezellig ook, en je komt nog eens met andere culturen in aanraking, blijkbaar iets waar ze de afgelopen 70 jaar niet aan gedacht hebben.
Dubbele post, sry
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 januari 2006 @ 17:34:04 #268
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34208203
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:27 schreef Speedo666 het volgende:

[..]

Belastingformulier? Nota's? Ziektekostenverzekering?
Ik zie het al voor me zeg, je rijdt door Friesland, wil de weg vragen, en je hebt het gevoel in Denemarken te staan. Dat kan toch niet!
Dat kan dus wel, en wel omdat die mensen dat daar al eeuwen spreken. Nederlands is daar een IMPORT taal. Als jij zo makkelijk vind dat een import talen de taal die ergens al eeuwen gesproken wordt moet vervangen belooft dat niet veel goed voor de toekomst van het Nederlands
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:35:19 #269
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34208249
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:29 schreef local34 het volgende:

[..]

Jalu, beste jongen, met alle respect voor de diverse streektalen binnen Nederland (ikzelf word nogal warm van Twents-sprekende meisjes), je kunt het niet vergelijken. Het Fries is een volwaardige taal met een eigen spelling, grammatica en literatuur. Een ieder die er behoefte aan heeft kan gewoon Friese taal- en letterkunde gaan studeren (UvA bijvoorbeeld). Het Fries eist helemaal geen uitzonderingspositie, het is feitelijk een andere taal. Waarom hebben bepaalde mensen daar zo'n moeite mee?
Het zal mij m'n blanke achterwerk kunnen oxideren eerlijk gezegd of Fries nou wel of geen dialect is. Het simpele feit blijft dat Friesland nog steeds onderdeel uitmaakt van Nederland en de politie onderdeel is van het Nederlandse ambtelijke bestel en dus gewoon Nederlands moeten kunnen spreken.

En zeker als er slechts 15 mensen (ja, dit chargeer ik..) zijn te vinden in die hele provincie die alleen maar Fries spreken, vind ik het persoonlijk van de zotte agenten over te plaatsen naar andere provincies alleen omdat ze het Fries niet beheersen, alleen voor het geval dat er eventueel eens een Frieze boer kan bellen die z'n verhaal kwijt moet in het Fries. Allemaal hartstikke leuk en aardig, maar dan is er vast wel minstens één persoon op het bureau die dat in ieder geval wel spreekt.

Ik snap helemaal dat het makkelijker communiceert, etc. etc. maar een agent verplichten om het heilige Fries te spreken, kan imho gewoon niet.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 januari 2006 @ 17:37:26 #270
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34208312
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:31 schreef Speedo666 het volgende:

[..]

Yep, daar houden wij rekening mee. Dus hup, met die rollater in dat klaslokaal tussen de allochtoontjes. AAP, MIES, VUUR EN NOOT. Niks mis mee. Nog gezellig ook, en je komt nog eens met andere culturen in aanraking ook, blijkbaar iets waar ze de afgelopen 70 jaar niet aan gedacht hebben.
Je hebt bijzonder weinig respect voor de wortels en tradities van een land. Bedenk dat de Friezen daar al eeuwen en eeuwen wonen en die taal daar al eeuwen en eeuwen voeren. Nederlands is daar import.
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:37:51 #271
61787 Speedo666
pi_34208326
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:35 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Het zal mij m'n blanke achterwerk kunnen oxideren eerlijk gezegd of Fries nou wel of geen dialect is. Het simpele feit blijft dat Friesland nog steeds onderdeel uitmaakt van Nederland en de politie onderdeel is van het Nederlandse ambtelijke bestel en dus gewoon Nederlands moeten kunnen spreken.

En zeker als er slechts 15 mensen (ja, dit chargeer ik..) zijn te vinden in die hele provincie die alleen maar Fries spreken, vind ik het persoonlijk van de zotte agenten over te plaatsen naar andere provincies alleen omdat ze het Fries niet beheersen, alleen voor het geval dat er eventueel eens een Frieze boer kan bellen die z'n verhaal kwijt moet in het Fries. Allemaal hartstikke leuk en aardig, maar dan is er vast wel minstens één persoon op het bureau die dat in ieder geval wel spreekt.

Ik snap helemaal dat het makkelijker communiceert, etc. etc. maar een agent verplichten om het heilige Fries te spreken, kan imho gewoon niet.
Goed bezien is het bovenstaande geen mening. Maar een feit. Gewoon even logisch redeneren.
Je folkloristische invloeden even links laten liggen, en, ja?
pi_34208338
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:29 schreef local34 het volgende:

[..]

Omdat het een KUNSTMATIGE gecreëerde uitzonderinspositie is. Het Nedersaksisch, om maar even bij mijn voorbeeld te blijven, wordt ook erkend als een (andere) minderheidstaal. Doordat die erkenning veel jonger is, is er minder mogelijk als je iets(studie, literatuur bestuderen, etc) met een Nedersaksische taal wilt doen.

Het Fries eist idd. geen uitzonderinspositie, dat doen de Friezen(het feit dat de FNP; Friese Nationale Parti, de naam alleen al is verwerpelijk, in Friesland gewoon de derde partij was bij de laatste Statenverkiezingen is in dit opzicht veelzeggend...). Qua taal is het best te verdedigen om het Fries een andere taal te noemen, maar dat geldt dus gewoon ook voor andere streektalen en is geen rechtvaardiging voor het uitroepen van een kleine minderheidstaal tot rijkstaal.
pi_34208396
quote:

[..]

Hoe zou men hier in België en Zwitserland mee omgaan? Daar zijn maar liefst 3 rijkstalen.

Ik denk dat je daar niet eens aangenomen word als je de taal van het kanton/regio niet spreekt.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 januari 2006 @ 17:41:22 #274
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34208437
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:32 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dat is niet in de recente geschiedenis geweest en is dus geen argument. Het Fries wat er in het toenmalige Friesland werd gesproken (wat trouwens een VEEL groter gebied besloeg dan de huidige provincie Friesland) was een hele andere taal dan het Fries van heden ten dage.
Ook dat geldt in Nederland in alle andere streken onverminderd, is nog steeds geen reden voor een uitzonderingspositie van een enkele streektaal.
Blijkbaar was het dus WEL een reden voor een uitzonderingspositie als wettelijk taal want dat IS het

Ik heb het er ook niet over dat het heel recent is dat het Nederlands zal verdwijnen. Maar bedenk dat 200 a 300 jaar geleden Friesland toch behoorlijk souvereiner was. Ik zit dan nu ook te denken dat we ons af moeten vragen hoe souverein Nederland zal zijn over zo'n 100 a 200 jaar, want dat is de termijn waar ik het over heb als je gelezen hebt.
pi_34208448
quote:

Hij hoeft het niet eens te spreken. De burgemeester uit de OP zou alleen graag zien dat hij het zou verstaan. Waarvoor hulde. In Friesland bestaat gelukkig nog zoiets als tolerantie.

Keep on drawing in the free world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')