Ik zal het es nakijken, volg nu een vak subatomaire fysica en heb een boek wat veelsteveel over versnellers ouwehoert, maar ik denk wel dat ze elektronen ed met zulke snelheden kunnen laten gaan. Muonen uit de ruimte gaan geloof ik ook al met een snelheid van ca 99,98% van de lichtsnelheid. Maar je kunt het ook makkelijk zelf narekenen: de kinetische energie is (y-1)mc2, en vul voor een elektron bijvoorbeeld es 0,511MeV in. Of voor protonen ca 1 GeV.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:58 schreef Quarks het volgende:
Wat is je bron dat deeltjesversnellers (je mag rustig nederlandse woorden gebruiken) 99,99% van de lichtsnelheid kunnen halen (nogal onzin, dan vergt bijna oneindig veel energie)?
Datzelfde boekje; Een Geschiedenis van de tijd door Stephan Hawking staat er letterlijk in.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:58 schreef Quarks het volgende:
[..]
Dan mag je het boekje wel opnieuw gaan lezen, want als je de lichtsnelheid nadert verloopt enkel de tijd wat trager, je kunt niet in de toekomst zien.
Meneer Hawking gelooft ook niet in wormgaten.
Het is onbekend of wormgaten mogelijk zijn binnen de algemene relativiteitstheorie (ART).
Alle gekende oplossingen van ART die wormgaten toelaten, vereisen het bestaan van materie die een negatieve energiedichtheid heeft.
Toch is het nog niet wiskundig bewezen dat dit een absolute vereiste is voor wormgaten, noch is het bewezen dat die speciale materie niet kan bestaan.
En aangezien er nog geen theorie van de kwantumzwaartekracht bestaat, is het onmogelijk te zeggen of wormgaten mogelijk zijn of niet.
Vele fysici, waaronder Stephen Hawking, geloven dat wormgaten niet mogelijk zijn omdat ze theoretische problemen opwerpen, zoals de mogelijkheid tot tijdreizen, en dat de wetten van de fysica ze verbieden.
Dit alles blijft speculatie.
[quote]Wat is je bron dat deeltjesversnellers (je mag rustig nederlandse woorden gebruiken) 99,99% van de lichtsnelheid kunnen halen (nogal onzin, dan vergt bijna oneindig veel energie)?
En het is Darth Vader
Over deeltjesversnellers, Pagina 147\148:quote:Het is mogelijk om naar de toekomst te reizen. Dat wil zeggen, de relatieviteitstheorie ttont aan dat er een tijdmachine gebouwd kan worden die een sprong voorwaarts in de tijd mogelijk maakt.
...
We beschikken op dit moment nog niet over de techniek om zo'n apparaat te verwezenlijken, maar het is een kwestie van machinebouwkunst; we weten dat het kan.
...
Hierbij zou de tijdmachine als een raket kunnen opstijgen terwijl iemand erin zit en met een tempo dat dat van de lichtsnelheid benadert een poos kunnen doorvliegen (afhankelijk van hoe ver we in de tijd willen reizen), om vervolgens weer terug te keren.
Ik lees dus goed.quote:...Dat dit zo is weten we proefondervindelijk, weliswaar niet met ruimtevaartuigen, maar met elementaire deeltjes in deeltjesversnellers zoals die van het Fermilab in Chicago of van het CERN (het Europese Centrum voor Kernonderzoek bij Geneve.
We kunnen deeltje versnellen tot 99,99 procent van de lichtsnelheid, maar ongeacht hoeveel kracht we het deeltje meegeven, het is onmogelijk om de barriere van de lichtsnelheid te overschrijden.
Dan ben ik erg benieuwd hoe ze dit aantoontquote:Het is mogelijk om naar de toekomst te reizen. Dat wil zeggen, de relatieviteitstheorie ttont aan dat er een tijdmachine gebouwd kan worden die een sprong voorwaarts in de tijd mogelijk maakt.
Dan moet ik teveel tekst gaan overtypen. Ik ben van nature lui aangelegt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan ben ik erg benieuwd hoe ze dit aantoont
Zo even tussen neus en lippen door: "om vervolgens weer terug te keren".quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:19 schreef pomtiedom het volgende:
"Een korte geschiedenis van de tijd"
Pagina 141:
Het is mogelijk om naar de toekomst te reizen. Dat wil zeggen, de relatieviteitstheorie ttont aan dat er een tijdmachine gebouwd kan worden die een sprong voorwaarts in de tijd mogelijk maakt.
...
We beschikken op dit moment nog niet over de techniek om zo'n apparaat te verwezenlijken, maar het is een kwestie van machinebouwkunst; we weten dat het kan.
Hierbij zou de tijdmachine als een raket kunnen opstijgen terwijl iemand erin zit en met een tempo dat dat van de lichtsnelheid benadert een poos kunnen doorvliegen (afhankelijk van hoe ver we in de tijd willen reizen), om vervolgens weer terug te keren.
idd, dat staat in dat boekje ook uitgelegt. Vooruit de tijd in gaan is in principe simpel, maar terugkeren is een (klein) probleempje.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 22:50 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Zo even tussen neus en lippen door: "om vervolgens weer terug te keren".
Dat is nog een veel groter probleem.
Vooruit springen in de tijd is nog daar aan toe.
Maar om daarne weer terug te keren en je medemens op de hoogte te brengen van hetgeen er staat te gebeuren: onmogelijk!
Bewijs: als het kon was het al gebeurd.![]()
Het is juist de tijd die verwoven zit in de ruimte dat het mogelijk maakt om door de tijd te reizen.quote:Op maandag 23 januari 2006 05:53 schreef Sander_K het volgende:
Heb geen natuurkunde gestudeerd, maar wil graag m'n filosofische blik erop loslaten omdat ik het een super-onderwerp vind om over te discussieren![]()
Los van het feit of ik denk dat het wel/niet kan, stel dat je kan tijdreizen door sneller dan het licht te reizen.. rijst dan bij niemand de vraag waar je dit dan zou moeten doen? Moet je sneller dan het licht rondjes vliegen hier om aarde? of misschien zo hard mogelijk de ruimte in zo ver mogelijk weg? je zal een keer terug moeten; terug naar af dus!
Dat slaat toch helemaal nergens op, de plek is toch onlosmakelijk verbonden met tijd. Je kan wel in een flits ergens anders zijn, en kijken naar het verleden, maar je kan er niet van genieten omdat je er niet bent !
Ik zie tijd en licht/geluid ook volkomen los van elkaar, het is onze eigen perceptie van licht/geluid die ons op een bepaald tempo dingen doen ervaren.. dit vertroebeld je gedachtes over het begrip tijd misschien. Dit is overigens voor alle dieren weer anders natuurlijk, voor een mug zal alles wat trager gaan dan voor ons, maar het zegt niet veel over de tijd. (een schildpad is kleiner dan wezens die veel minder oud worden dan de schildpad bijv)
Een verschijnsel wat kan knoeien met de tijd zou evt een Wormhole kunnen zijn ja.. maar daar weten we nog maar bar weinig van, en ik schat in dat degene die daarin durft te vliegen het niet na gaat vertellen... nee, ik zie het niet gebeuren dat we gaan tijdreizen.
Ik denk dat we als mens al 'blij' mogen zijn dat we m.b.v. technologie verder kunnen kijken/luisteren/voelen/ervaren wat eigenlijk buiten onze natuurlijke perceptie-grenzen ligt. (denk aan de microscoop/telescoop bijv).
En die grenzen zijn er niet voor niets, zo destructief van aard als dat we met z'n allen zijn -ja toch?- is het verstandig van 'de natuur' (ben niet gelovig) dat we ook niet verder kunnen prutsen buiten die perceptiegrenzen.. oftewel, we zullen dus hoogstwaarschijnlijk nooit weten waar we in zitten, laat staan hoe we eruit kunnen.. jammer
![]()
"zelfs de toekomst is niet meer wat het geweest is"![]()
![]()
Vlieg naar een zwart gat. hoe dichter je die benadert, hoe langzamer de tijd voor jou zal voorbij gaan (de rest van het universum lijkt te versnellen).quote:Op maandag 23 januari 2006 05:53 schreef Sander_K het volgende:
Los van het feit of ik denk dat het wel/niet kan, stel dat je kan tijdreizen door sneller dan het licht te reizen.. rijst dan bij niemand de vraag waar je dit dan zou moeten doen? Moet je sneller dan het licht rondjes vliegen hier om aarde? of misschien zo hard mogelijk de ruimte in zo ver mogelijk weg? je zal een keer terug moeten; terug naar af dus!
Heeft een zwart gat misschien dezelfde snelheid als het licht?quote:Op maandag 23 januari 2006 14:34 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Vlieg naar een zwart gat. hoe dichter je die benadert, hoe langzamer de tijd voor jou zal voorbij gaan (de rest van het universum lijkt te versnellen).
DIt is wel een eenmalige trip naar de toekomst, b.t.w., mocht je het overleven
Nee, het zwarte gat vliegt met dezelfde snelheid voort als toen die nog een ster was.quote:Op maandag 23 januari 2006 15:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Heeft een zwart gat misschien dezelfde snelheid als het licht?
Nee.quote:Op maandag 23 januari 2006 15:25 schreef rudeonline het volgende:
Heeft een zwart gat misschien dezelfde snelheid als het licht?
Nee rude, een zwart gat is eerst een ster geweest, dus die vaart verder met dezelfde snelheid als voor de vorming van het zwarte gat.quote:Op maandag 23 januari 2006 15:51 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus dan heeft het licht dezelfde snelheid als het zwarte gat..
Maar het licht komt niet weg bij het zwarte gat, dan heeft het dus t.o.v. het zwarte gat dezelfde snelheid.quote:Op maandag 23 januari 2006 15:53 schreef Quarks het volgende:
[..]
Nee rude, een zwart gat is eerst een ster geweest, dus die vaart verder met dezelfde snelheid als voor de vorming van het zwarte gat.
Het licht kan niet ontsnappen aan de gravitationele krachten van het zwarte gat.quote:Op maandag 23 januari 2006 16:06 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar het licht komt niet weg bij het zwarte gat, dan heeft het dus t.o.v. het zwarte gat dezelfde snelheid.
Dan staat het daar dus stil.quote:Op maandag 23 januari 2006 16:16 schreef Quarks het volgende:
[..]
Het licht kan niet ontsnappen aan de gravitationele krachten van het zwarte gat.
rude, licht staat uitsluitend stil in Snelheid van het licht berekenen #4 , maar niet in WFL.quote:Op maandag 23 januari 2006 16:19 schreef rudeonline het volgende:
Dan staat het daar dus stil.
Nee hoor, schrijf de ruimte-tijd-vergelijking gegeven door de de relativiteitstheorie maar eens op voor de omgeving van een zwart gat, dan zie je dat lokaal het licht t.o.v. elk frame de lichtsnelheid heeft.quote:Op maandag 23 januari 2006 16:19 schreef rudeonline het volgende:
Dan staat het daar dus stil.
Time machine is dan een goed voorbeeldquote:Op maandag 16 januari 2006 18:22 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Dan denk ik eerder an Back to the Future
Lola Rennt speelde wel met tijd, maar liet de hoofdpersoon eenzelfde stukje drie keer beleven -net een tikje anders- tot de uitkomst haar beviel. De film laat wel leuk zien hoe kleine verschillen grote invloed kunnen hebben, maar een tijdparadox zit er niet in.
12 monkeysquote:Op dinsdag 24 januari 2006 19:05 schreef CyberRat het volgende:
[..]
Time machine is dan een goed voorbeeld
Kerel maakt een tijdmachine om de moord op zijn vriendin te voorkomen, wat dus niet lukt (ze gaat telkens op nieuw dood) omdat hij zonder die moord nooit een machine had gemaakt waarmee hij terug kan reizen.
Waarom zou je de bijbel dan dicht kunnen klappen? Wou je op zoek gaan naar de hemel?quote:Op woensdag 25 januari 2006 14:05 schreef mrkanarie het volgende:
maar wat als je nou onmeunig snel zou kunnen reizen, bijvoorbeeld de lichtsnelheid in het kwadraad (wat mij heel onwaarschijnlijk lijkt), dan zou je eigenlijk voor eens en voor altijd de bijbel dicht kunnen klappen (of niet natuurlijk). Dat zou wel geweldig zijn.
En dat geloof je zelf?quote:Op donderdag 26 januari 2006 11:45 schreef thefunny het volgende:
[..]
Waarom zou je de bijbel dan dicht kunnen klappen? Wou je op zoek gaan naar de hemel?die bevindt zich in een hele andere dimensie, naar het schijnt.
Het is niet zo dat je door het heelal heen gaat, dat je ineens tegen een witte muur botst ofzo.
nee maar dan zou je wel terug kunnen naar de oorsprong van alles om te kijken of er in eens een hand was die er alles neerpleurde of een oerknal (alhoewel het me sterk lijkt dat je zover terug zou kunnen kijken).quote:Op donderdag 26 januari 2006 11:45 schreef thefunny het volgende:
[..]
Waarom zou je de bijbel dan dicht kunnen klappen? Wou je op zoek gaan naar de hemel?die bevindt zich in een hele andere dimensie, naar het schijnt.
Het is niet zo dat je door het heelal heen gaat, dat je ineens tegen een witte muur botst ofzo.
oke, om even oude koeien uit de sloot te halen wil ik reargeren op een post ... uit t verledenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:53 schreef sugarnieuws het volgende:
Licht is gewoon een voorwerp (om het zo maar even te noemen) wat van A naar B gaat.
Voorbeeld:
Iemand gooit een boterham van de Aarde naar Ster B (zover ver als het maar kan).
Jij reist dan (op een snelheid sneller of evensnel als de boterham) naar de aarde vanaf Ster B.
Wat gebeurt er dan?
Dan kom je de boterham tegen in het midden of later (ligt aan de snelheid).
Dit is in feite hetzelfde met licht. Licht gaan heen, jij gaat terug (op de afstand). Je komt elkaar in feite tegen. Als licht dan (volgens mij was het iets van 330.000 km/sec) heen gaat en jij gaat op dezelfde snelheid terug.
hmmmm.... ik twijfel er zelf ook nog over.
Een ander voorbeeld is wel
Stel ik kan sneller lopen dan het licht. Dan zou ik al op Plaats B zijn maar het licht is daar nog niet. Dus men ziet mij ergens tussen plaats A en B. Mijn licht zou dan pas later op plaats B komen. Om even terug te komen op de boterham. Als ik een boterham naar plaats B zou gooien en ik kan sneller lopen dan dat ik gooi dan ben ik er eerder dan de boterham.
Volgende theorie: Geesten bestaan dus maar zijn dus gewoon personen die sneller dan het licht gaan. Geesten zijn niet uit het verleden maar zijn dus mensen van de toekomst! Mensen die nog op plek B (waar jij nu bent) moeten komen. Alleen hun lichaam is er wel al alleen het licht niet. hehehhehehe
Nou, als je het persé wil: sneller dan de lichtsnelheid is een probleem, zowel theoretisch gezien als technisch gezien.quote:Op vrijdag 7 april 2006 22:48 schreef Pumatje het volgende:
niemand een reactie op mijn post 3 posts jhierboven?
* moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik nog aan je toegestuurde text moet beginnen...quote:Op zaterdag 8 april 2006 01:44 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Nou, als je het persé wil: sneller dan de lichtsnelheid is een probleem, zowel theoretisch gezien als technisch gezien.
Het kan niet.
Van de andere kant. En dat is het leuke van de natuur. Er zijn misschien systemen die snelheden hebben die vele malen sneller gaan dan de lichtsnelheid.
Uiteraard nog geen bewijs. Maar wie weet.
Er zullen zeker metingen gedaan zijn bij de afgelopen zonsverduistering in het middelandse zeegebied. En wie weet, kwam daar ook naar voren dat er snelheden zijn van de invloed van de zwaartekracht van de zon op die van de aarde die aanzienlijk sneller zijn dan de reactiesnelheid van de aarde, maw
de (reactie)snelheid vd zwaartekracht is sneller dan die van de lichtsnelheid,
(qed, in dit geval: hetgeen bewezen moet / zal worden)
ja hee,quote:Op zaterdag 8 april 2006 01:44 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Nou, als je het persé wil: sneller dan de lichtsnelheid is een probleem, zowel theoretisch gezien als technisch gezien.
Het kan niet.
Van de andere kant. En dat is het leuke van de natuur. Er zijn misschien systemen die snelheden hebben die vele malen sneller gaan dan de lichtsnelheid.
Uiteraard nog geen bewijs. Maar wie weet.
Er zullen zeker metingen gedaan zijn bij de afgelopen zonsverduistering in het middelandse zeegebied. En wie weet, kwam daar ook naar voren dat er snelheden zijn van de invloed van de zwaartekracht van de zon op die van de aarde die aanzienlijk sneller zijn dan de reactiesnelheid van de aarde, maw
de (reactie)snelheid vd zwaartekracht is sneller dan die van de lichtsnelheid,
(qed, in dit geval: hetgeen bewezen moet / zal worden)
Is dit nou toch niet het antwoord op al onze vragen wat betreft waar de antimaterie gebleven is sinds de Big Bang?quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:55 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
Oh en verder:
Als je jezelf dus zou kunnen "omzetten" ** naar antimaterie loopt dan je tijdsperceptie adersom (dus "terug in de tijd")?! Het blijft dan echter wel vervelend als je een "gewoon"persoon zou tegenkomen en aanraken... aangezien antimaterie en gewone materie elkaar voor de volle 100% omzetten in energie![]()
** = onmogelijk maar dat terzijde...
Nee, sneller dan het licht reizen staat in de relativiteitstheorie gelijk aan " fysiek terug in de tijd reizen". Als je sneller dan het licht reist, kom je op een tijdstip aan dat voor het tijdstip van vertrek ligt. Dat heeft alles te maken met het feit dat de lichtsnelheid een barriere is; alles wat massief is kan niet van een snelheid kleiner dan c versnellen naar een snelheid groter dan c en vice versa.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:18 schreef BaajGuardian het volgende:
lichtsnelheid kun je dus enkel visueel mee tijdreizen.
Hoeveel seconde zouden er dan voorbij gaan als je tegelijk aan zou komen en vertrekken?quote:Op zondag 9 april 2006 17:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, sneller dan het licht reizen staat in de relativiteitstheorie gelijk aan " fysiek terug in de tijd reizen". Als je sneller dan het licht reist, kom je op een tijdstip aan dat voor het tijdstip van vertrek ligt. Dat heeft alles te maken met het feit dat de lichtsnelheid een barriere is; alles wat massief is kan niet van een snelheid kleiner dan c versnellen naar een snelheid groter dan c en vice versa.
Als jij dus om 15.00 met een v>c reist naar een plaats, kun je om bijvoorbeeld 14.00 aankomen. Terwijl je toch een afstand hebt afgelegd.
Oh hoi, ben jij er ook weerquote:Op zondag 9 april 2006 17:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoeveel seconde zouden er dan voorbij gaan als je tegelijk aan zou komen en vertrekken?
Voor licht schijnbaar wel, het komt op hetzelde moment aan als dat het vertrok..quote:Op zondag 9 april 2006 17:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Oh hoi, ben jij er ook weer![]()
Misschien is het aardig om te stellen dat er niet zoiets bestaat als "tegelijkertijd"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |