abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34005391
Nu.nl:

Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus

DEN HAAG - Bedrijven dreigen massaal een boete van de Belastingdienst te krijgen doordat de fiscus voor zijn betalingsverkeer is overgestapt van de Rabobank naar de Postbank. Dat heeft de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (NFB) donderdag gezegd.

Veel bedrijven gebruiken een bankrekening. In de oude situatie kostte het één werkdag voordat hun betalingen van belastingschulden op de bankrekening van de Belastingdienst stonden. Overschrijvingen naar de nieuwe girorekening van de fiscus duren echter vijf werkdagen.

Te laat

Volgens de NFB heeft de fiscus bedrijven dit niet verteld, waardoor veel ondernemingen te laat komen met hun betalen. En dat kan een boete tot gevolg hebben, aldus de belastingadviseurs. Een woordvoerder van de NFB schat dat driekwart van de bedrijven gebruik maakt van een bankrekening. Ondernemingen met een rekening bij de Postbank kennen dit probleem niet.

Als vertraging in de betaling te wijten is aan de bank van de Belastingdienst, zal de fiscus geen boete opleggen, beloofde staatssecretaris Wijn (Financiën) in antwoord op vragen van het Kamerlid Van Vroonhoven (CDA).

De Belastingdienst drukt het nieuwe nummer sinds 1 november voor op haar acceptgiro's. Ook automatische incasso's gaan naar de juiste rekening, aldus de bewindsman. Bedrijven die elektronisch betalen, moeten het nummer van de Belastingdienst in hun vaste gegevens wijzigen. Dat is slechts "een kleine extra actie", stelt Wijn.

Via de acceptgiro's, de inlogpagina voor de elektronische aangifte en de Belastingtelefoon geeft de Belastingdienst volgens Wijn bekendheid aan het nieuwe nummer. Wie begin dit jaar nog steeds geld overmaakt op de oude bankrekening, krijgt een gerichte mailing. Desnoods komt er in april een landelijke advertentiecampagne.

De keuze voor de Postbank is het gevolg van een Europese aanbesteding voor een nieuwe bankrelatie voor de Belastingdienst.

Hulde, er wordt weer lekker gecommuniceerd door de overheid!
En waarom moet bij de Postbank alles langer duren dan bij andere banken?
pi_34005424
Iedereen moet gewoon bij de Postbank

Overigens een gigantisch NONbericht.. Wijn zegt dat er geen boetes komen. Verder kan je je afvragen of het voor bedrijven slim is om het 1 dag voor de deadline in te leveren. Eigen schuld dikke bult heet zoiets.
Their eyes opaque.
pi_34005445
Het is maar een enkele keer gelukkig
  vrijdag 13 januari 2006 @ 10:15:18 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_34005452
Maar hier krijgen de gewone mensjes dus ook last van.

Ben ik blij dat mijn wegenbelasting tegenwoordig automagisch gaat!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34006776
Vraag me af of de VT die altijd op de 15de van de maand werd overgemaakt nu ook last krijgt van de "giro naar bank" vertraging waar de Postbank zo bekend om is... Kloterige van die aanbestedingsregels is dat ook banken met de slechts denkbare service als de Postbank deel kunnen nemen aan de (aanbestedings)procedure. Klop alles vast in een SLA, deel van boetes uit als de bank zich niet aan het SLA houdt maar de consument is de dupe ervan...
  vrijdag 13 januari 2006 @ 12:14:46 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_34008708
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 10:13 schreef rashudo het volgende:
Verder kan je je afvragen of het voor bedrijven slim is om het 1 dag voor de deadline in te leveren. Eigen schuld dikke bult heet zoiets.
Ja natuurlijjk heeft dat nut.

Reken eens uit wat voor rente je ontvangt voor 1 dag langer op de bank laten staan bij een belastingbedrag van ca. 1 miljoen euro?

En dan moet je het nu 3 dagen eerder betalen!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_34010073
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 12:14 schreef sanger het volgende:

[..]

Ja natuurlijjk heeft dat nut.

Reken eens uit wat voor rente je ontvangt voor 1 dag langer op de bank laten staan bij een belastingbedrag van ca. 1 miljoen euro?

En dan moet je het nu 3 dagen eerder betalen!
Reken maar eens uit wat voor dikke boete dat nu gaat opleveren. Heerlijk!
Their eyes opaque.
pi_34010705
Waarom kan de postbank eigenlijk zich niet aanpassen aan alle andere banken??
pi_34010878
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:13 schreef Bijsmaak het volgende:
Waarom kan de postbank eigenlijk zich niet aanpassen aan alle andere banken??
Dat ligt niet aan de Postbank.....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_34010895
Leuker kunnen ze het niet maken
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_34010959
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee hoezo dan?
pi_34010996
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:20 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Nee hoezo dan?
De vertragingen liggen bij Interpay.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 13:44:32 #13
65960 sanger
pi_34012000
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 12:56 schreef rashudo het volgende:

[..]

Reken maar eens uit wat voor dikke boete dat nu gaat opleveren. Heerlijk!
Maar dat ligt niet (echt) aan de bedrijven. Als de BD de bedrijven had geinformeerd dat het overschrijven nu 4 ipv 1 dag duurt hadden veel bedrijven dan ook eerder overgemaakt.

Tenminste daar ga ik vanuit.
pi_34012046
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ok maar is dat een reden om niet aan te passen
pi_34012284
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:45 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Ok maar is dat een reden om niet aan te passen
Waarom zou de Postbank zich moeten aanpassen, dan?
pi_34020657
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar dat ligt niet (echt) aan de bedrijven. Als de BD de bedrijven had geinformeerd dat het overschrijven nu 4 ipv 1 dag duurt hadden veel bedrijven dan ook eerder overgemaakt.

Tenminste daar ga ik vanuit.
Wat is dan de reden van zon deadline?

"dit is de deadline, maar je moet wel eerder betalen.."

lekker nuttig dan..
..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 17:53:44 #17
65960 sanger
pi_34020715
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 17:51 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Wat is dan de reden van zon deadline?

"dit is de deadline, maar je moet wel eerder betalen.."

lekker nuttig dan..
Ik vat hem niet helemaal.

Als er staat op de aanslag dat de betaling bij de BD binnen moet zijn voor 16 januari, maak je het van Rabo naar Rabo op de 15de over. Dan is het er de 15de ook echt. Als je weet dat het van de Rabo naar de Postbank moet (en je weet dat dat 4 dagen duurt) dan maak je het de 11de over.
pi_34020926
Wel, ik vind dat eigen schuld van de bd..

In mijn ogen is een deadline nog altijd het uiterste moment waarna je het bedrag over had moeten schrijven. Dat het geld dan ergens in het midden hangt omdat er een verschil van betalingssystemen is, is toch niet mijn probleem? Ik doe immers wat er van mij verwacht word (het geld overmaken) voordat de deadline verstrijkt..
..
pi_34021020
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waarom zou de Postbank zich moeten aanpassen, dan?
Omdat het daardoor langer duurt?

Iedereen 9 cijfers -> Postbank niet
Iedereen Chipknip-> Postbank Chipper
Iedereen overschrijven snel -> Postbank niet

Ja hallo
pi_34021067
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:04 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Ja hallo
Bij alle banken naar de postbank kunnen overmaken, bij de postbank alleen naar postbank rekeningen..
..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:09:30 #21
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34021140
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 10:12 schreef Braamhaar het volgende:
En waarom moet bij de Postbank alles langer duren dan bij andere banken?
Het duurt bij Postbank zelf helemaal niet langer dan bij andere banken.
Krekker is de bom!
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:12:17 #22
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34021204
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:04 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Ja hallo
Ehm, Postbank is met overschrijven net zo snel als andere banken. Echter van bank naar giro of van giro naar bank, DAT loopt vertraging op.
Krekker is de bom!
pi_34021346
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:00 schreef Maxvdw het volgende:
Wel, ik vind dat eigen schuld van de bd..

In mijn ogen is een deadline nog altijd het uiterste moment waarna je het bedrag over had moeten schrijven. Dat het geld dan ergens in het midden hangt omdat er een verschil van betalingssystemen is, is toch niet mijn probleem? Ik doe immers wat er van mij verwacht word (het geld overmaken) voordat de deadline verstrijkt..
Mee eens, het geld staat dan ook niet meer op je bankrekening.
Dus heb je betaald!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:24:10 #24
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34021512
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:18 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dus heb je betaald!
Ja joh, steken jullie je kop maar lekker in het zand.

Natuurlijk zal men in dit geval wat coulanter zijn, maar je hebt pas daadwerkelijk betaald, wanneer het geld daadwerkelijk op de bankrekening van de ander staat. Dat staat meestal ook op facturen e.d. "het bedrag moet voor datum x ontvangen zijn op onze rekening" of iets dergelijks.

Je dient het bedrag namelijk niet op het allerlaataste moment over te maken. Ook een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, hoe vervelend ook.
Krekker is de bom!
pi_34021526
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:18 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dus heb je betaald!
Je hebt zelfs schriftelijk bewijs dat het geld voor het verstrijken van de deadline van je rekening afgeschreven is. Wat er daarna mee gebeurd, is dus niet jou probleem
..
pi_34021632
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:24 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja joh, steken jullie je kop maar lekker in het zand.

Natuurlijk zal men in dit geval wat coulanter zijn, maar je hebt pas daadwerkelijk betaald, wanneer het geld daadwerkelijk op de bankrekening van de ander staat. Dat staat meestal ook op facturen e.d. "het bedrag moet voor datum x ontvangen zijn op onze rekening" of iets dergelijks.

Je dient het bedrag namelijk niet op het allerlaataste moment over te maken. Ook een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, hoe vervelend ook.
*kop uit zand haalt....
*Zand uit mond spuugt....

Het geld staat NIET meer op de rekening.....dus ik heb betaald!
Geld is er toch niet meer?
Pakken ze de bank maar aan waar het zo lang blijft hangen.
Het zal me daar lekker worden zeg.
ik heb betaald en krijg dan fijntjes een boete.....Omgedraaide wereld is het aan het worden....

*kont weer in de lucht steekt....
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:29:47 #27
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34021669
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:24 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Je hebt zelfs schriftelijk bewijs dat het geld voor het verstrijken van de deadline van je rekening afgeschreven is. Wat er daarna mee gebeurd, is dus niet jou probleem
Dat wordt pas relevant wanneer blijkt dat er buiten jouw schuld om een echte fout is gemaakt bij de overschrijving. De vertraging opgelopen door bank naar giro / giro naar bank is iets dat je zelf van te voren had kunnen weten en dus een kwestie van eigen verantwoordelijkheid.

Tenminste, zo zal het door de rechter beoordeeld worden vermoed ik.
Krekker is de bom!
pi_34021825
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:28 schreef Oblivion het volgende:

Geld is er toch niet meer? =
hej, pssst, wil jij nog 1 miljoen zimbabwaanse dollars hebben?
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:35:25 #29
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34021840
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:28 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Deze redenatie klopt sowieso niet.

Dat geld niet meer op jouw rekening staat betekent niet automatisch dat jij de juiste persoon hebt betaald, waar haal je dat idee vandaan

Stel ik moet via persoon X een bedrag overhandigen aan persoon Y. Persoon X moet 2 dagen reizen voor hij het bedrag kan overhandigen aan persoon Y. Ik bent hiervan tijdig op de hoogte gesteld.

Wil jij mij vertellen dat ik persoon Y dan heb betaald vanaf het moment dat het geld in handen van persoon X is, puur omdat ik het geld niet meer in handen heb?

Dacht 't niet he.
Krekker is de bom!
pi_34021903
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:35 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dat geld niet meer op jouw rekening staat betekent niet automatisch dat jij de juiste persoon hebt betaald, waar haal je dat idee vandaan

Stel ik moet via persoon X een bedrag overhandigen aan persoon Y. Persoon X moet 2 dagen reizen voor hij het bedrag kan overhandigen aan persoon Y. Ik bent hiervan tijdig op de hoogte gesteld.

Wil jij mij vertellen dat ik persoon Y dan heb betaald vanaf het moment dat het geld in handen van persoon X is en niet meer in mijn handen?

Dacht 't niet he.
Appels en peren
..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:37:55 #31
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34021917
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:37 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Appels en peren
Want?
Krekker is de bom!
pi_34021970
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:37 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Want?
Persoon X is geen bank die speciaal en alleen maar voor geldzaken bestaat
..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:43:46 #33
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34022110
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:39 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Persoon X is geen bank die speciaal en alleen maar voor geldzaken bestaat
En waarom zou het feit dat een bank speciaal voor geldzaken bestaat opeens maken dat jij nu opeens wel hebt betaald voordat het geld op de juiste bestemming is, terwijl ze jou er van te voren van op de hoogte hebben gesteld dat het overmaken enkele dagen kan duren
Krekker is de bom!
pi_34022235
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:43 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En waarom zou het feit dat een bank speciaal voor geldzaken bestaat opeens maken dat jij nu opeens wel hebt betaald voordat het geld op de juiste bestemming is, terwijl ze jou er van te voren van op de hoogte hebben gesteld dat het overmaken enkele dagen kan duren
Waarom zou ik verantwoordelijk zijn als "persoon Y" ineens verhuisd zodat "persoon X" er langer over doet om het te brengen?

Dan moet persoon Y maar niet verhuizen of persoonX maar sneller vervoer kopen
..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:50:45 #35
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34022347
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:47 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Waarom zou ik verantwoordelijk zijn als "persoon Y" ineens verhuisd zodat "persoon X" er langer over doet om het te brengen?

Dan moet persoon Y maar niet verhuizen of persoonX maar sneller vervoer kopen
Omdat jij degene bent die persoon Y moet betalen. Jij bent dus ook degene die ervoor moet zorgen dat de betaling op tijd op de plaats van bestemming is; jij bent de verantwoordelijke. Niet persoon Y.
Krekker is de bom!
pi_34022421
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:50 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Omdat jij degene bent die persoon Y moet betalen. Jij bent dus ook degene die ervoor moet zorgen dat de betaling op tijd op de plaats van bestemming is.
Maar persoon Y is toch aangesteld als tussenpartij, dus eigenlijk betaal ik aan persoon Y, die krijgt hier ook voor betaald. In feite betaal ik aan persoon Y dus.
..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 18:56:24 #37
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34022515
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:53 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Maar persoon X is toch aangesteld als tussenpartij, dus eigenlijk betaal ik aan persoon X, die krijgt hier ook voor betaald. In feite betaal ik aan persoon Y dus.

-edit- ik vermoed dat je heir persoon X bedoelt ipv persoon Y
Persoon X is helemaal niet aangesteld als tussenpersoon dus je betaalt helemaal niet aan persoon X. Persoon X is niets meer dan de een v/d mogelijke transporteurs.

Je hebt immers ook de mogelijkheid te switchen van transporteur, bijvoorbeeld door het geld via een Postbank girorekening over te maken naar de girorekening van de fiscus.
Krekker is de bom!
pi_34022723
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:56 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Persoon X is helemaal niet aangesteld als tussenpersoon dus je betaalt helemaal niet aan persoon X. Persoon X is niets meer dan de een v/d mogelijke transporteurs.

Je hebt immers ook de mogelijkheid te switchen van transporteur, bijvoorbeeld door het geld via een Postbank girorekening over te maken naar de girorekening van de fiscus.
*raakt helemaal in de war van de x'en en de y'tjes*

Maar ik blijf er gewoon bij, dat als ik mijn geld overmaak naar de juiste rekening, voor het verstrijken van de deadline, betaald heb.

En ja, ik kan koppig zijn
..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 19:19:24 #39
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34023259
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 19:03 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Maar ik blijf er gewoon bij, dat als ik mijn geld overmaak naar de juiste rekening, voor het verstrijken van de deadline, betaald heb.

Je mag uiteraard vinden/denken wat jij wil. Zo mag je bijvoorbeeld ook voet bij stuk blijven houden dat je met 60km p/u bij een toegestane snelheid van 50km p/u, niet 'boetewaardig' te hard rijdt. Of degene die de regels toets dit ook denkt, is een tweede.

Maar goed, wat ik al zei, het zal in dit geval vast zo'n vaart nog niet lopen denk ik, aangezien ik vermoed dat men wat coulanter zal zijn mbt te betalingen.

Even los hiervan, ik vind het persoonlijk ook zeer irritant dat er van bank naar giro en omgekeerd zo'n vertraging optreedt.
Krekker is de bom!
pi_34023554
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 19:03 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Krekker heeft wel gelijk hoor. Jouw redenatie is: Ik heb toch betaald want het is van mijn rekening af". Maar het enige wat op dat moment is gebeurd is dat jouw geld van jouw rekening is verdwenen. het is op dat moment op weg naar degene aan wie jij moet betalen.

Het betalen gaat via de bank, maar jij beweert toch niet dat jij de bank betaalt?

Overmaken van geld kost tijd... tenzij je er een spoedbetaling van maakt, maar dat kost extra geld
pi_34024049
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 18:35 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Een rekeningnummer misschien?
quote:

Wil jij mij vertellen dat ik persoon Y dan heb betaald vanaf het moment dat het geld in handen van persoon X is, puur omdat ik het geld niet meer in handen heb?

Dacht 't niet he.
Ja, dus niet!
Die ander neemt een andere bank, dus 1 miljoen (of hoeveel het er mogen zijn) mensen moeten het dus maar weten.... Ik weet wel wie er weer in hun handjes staan te wrijven, en raad eens wie er tussen die handjes worden uitgeknepen?
Wat een logica....

Ik moet al zoveel....
pi_34024249
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 19:19 schreef KreKkeR het volgende:

Even los hiervan, ik vind het persoonlijk ook zeer irritant dat er van bank naar giro en omgekeerd zo'n vertraging optreedt.
Nou dat is nu het hele eieren eten..
We (Ja ook jij) moeten het allemaal maar "goed" vinden.

Bleh heb mijn buik ervan vol.... En niets tegen jou hoor...
Maar tegenwoordig haalt bijna iedereen zijn schouders maar op... Zo van, tja zo is het nou eenmaal...

Kan ook bijna niet anders, anders ga je helemaal kapot aan de regeltjes....
pi_34024276
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 19:27 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Krekker heeft wel gelijk hoor. Jouw redenatie is: Ik heb toch betaald want het is van mijn rekening af". Maar het enige wat op dat moment is gebeurd is dat jouw geld van jouw rekening is verdwenen. het is op dat moment op weg naar degene aan wie jij moet betalen.

Het betalen gaat via de bank, maar jij beweert toch niet dat jij de bank betaalt?

Overmaken van geld kost tijd... tenzij je er een spoedbetaling van maakt, maar dat kost extra geld
Dus als je een spoedbetaling wilt, en daarvoor betaald, staat het wel dezelfde dag op de rekening????

Vuile vieze gore afzetters
..
pi_34024449
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 19:49 schreef Maxvdw het volgende:

[..]

Dus als je een spoedbetaling wilt, en daarvoor betaald, staat het wel dezelfde dag op de rekening????

Vuile vieze gore afzetters
Tsja, juist die "vertraging" is een van de manieren waarop een bank geld verdient. Overigens kan het geld binnen een uur overgemaakt worden naar elke Nederlandse bankrekening via een spoedbetaling. Overmaken naar een girorekening via een spoedbetaling is echter wat lastiger te zeggen. Soms is het er dezelfde dag nog, maar soms ook de volgende dag.

Het wordt inderdaad tijd dat de Postbank van zijn girale systeem afstapt om de efficiency van het Nederlandse bankverkeer te verbeteren. maakt het voor veel consumenten (Postbankklanten en niet-Postbankklanten toch wat eenvoudiger)
  vrijdag 13 januari 2006 @ 20:56:26 #45
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34026965
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 19:48 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nou dat is nu het hele eieren eten..
We (Ja ook jij) moeten het allemaal maar "goed" vinden.

Bleh heb mijn buik ervan vol.... En niets tegen jou hoor...
Maar tegenwoordig haalt bijna iedereen zijn schouders maar op... Zo van, tja zo is het nou eenmaal...

Kan ook bijna niet anders, anders ga je helemaal kapot aan de regeltjes....
Dat is een heel andere kwestie.

Het (m.i. terecht) niet eens zijn met de verwerkingssnelheid v/d transporteur(s) maakt echter niet automatisch dat je dan dus maar automatisch de juiste persoon/instantie hebt betaald zodra het geld niet meer op jouw rekening staat. Die redenatie raakt kant noch wal.
Krekker is de bom!
pi_34027014
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 20:56 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dat is een heel andere kwestie.

Het (m.i. terecht) niet eens zijn met de verwerkingssnelheid v/d transporteur(s) maakt echter niet automatisch dat je dan dus maar automatisch de juiste persoon/instantie hebt betaald zodra het geld niet meer op jouw rekening staat. Die redenatie raakt kant noch wal.

Het geld wat op mijn banknummer stond is weg! Ik kan het dus niet meer uitgeven!
weg = weg!
Dus betaald!
  vrijdag 13 januari 2006 @ 21:02:28 #47
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34027219
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 20:57 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Het geld wat op mijn banknummer stond is weg! Ik kan het dus niet meer uitgeven!
weg = weg!
Dus betaald!
Uiteraard begrijp je zelf ook wel dat het feit dat jij het niet meer kan uitgeven niet betekent dat je, ik herhaal, de juiste persoon/instantie hebt betaald. Maar goed, gezien jouw smiley heb je dat zelf ook wel door lijkt me
Krekker is de bom!
pi_34027280
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 20:57 schreef Oblivion het volgende:

weg = weg!
Dus betaald!
Nee, dat is niet zo. Stel nou dat je het per ongeluk naar de verkeerde persoon hebt overgemaakt? Dan is je geld wel van je rekening, maar dan heb je nog niet betaald.

Als je jouw redenatie volgt dan zou het zo kunnen zijn dat jij een broek wilt kopen in een winkel, maar ze accepteren alleen contant geld. Jij loopt vervolgens naar een pinautomaat en pint 100 euro... Heb je de broek dan al betaald? Nee.

Zo werkt het dus ook met geld overmaken via een bank.
pi_34027380
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 21:02 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Uiteraard begrijp je zelf ook wel dat het feit dat jij het niet meer kan uitgeven niet betekent dat je, ik herhaal, de juiste persoon/instantie hebt betaald. Maar goed, gezien jouw smiley heb je dat zelf ook wel door lijkt me
Nee jij hebt het niet door, als ik betaal met geld is het ook betaald.
Dus afrekenen aan een kassa, portomonnee leeg!
Dat mijn geld toevallig op een bank staat doet er niet toe, het is nog steeds mijn geld!
En het is uitgeven!
Dus betaald! En ik betaal er ook nog voor dat het betaald is/wordt!
pi_34027599
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 21:04 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Nee, dat is niet zo. Stel nou dat je het per ongeluk naar de verkeerde persoon hebt overgemaakt? Dan is je geld wel van je rekening, maar dan heb je nog niet betaald.

Dat is menselijk...kan gebeuren en nee dan is het inderdaad niet betaald...
Maar als ik de fout niet zou opmerken.....Dan is het toch betaald.
quote:
Als je jouw redenatie volgt dan zou het zo kunnen zijn dat jij een broek wilt kopen in een winkel, maar ze accepteren alleen contant geld. Jij loopt vervolgens naar een pinautomaat en pint 100 euro... Heb je de broek dan al betaald? Nee.

Zo werkt het dus ook met geld overmaken via een bank.
Een broek is geen rekening.
Vind dus de vergelijk niet opgaan. Maar snap wel wat je bedoeld.
Snap je ook wat ik bedoel?
  vrijdag 13 januari 2006 @ 21:13:52 #51
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34027634
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 21:06 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nee jij hebt het niet door, als ik betaal met geld is het ook betaald.
Dus afrekenen aan een kassa, portomonnee leeg!
Dat mijn geld toevallig op een bank staat doet er niet toe, het is nog steeds mijn geld!
En het is uitgeven!
Dus betaald! En ik betaal er ook nog voor dat het betaald is/wordt!
Als ik aan mijn boekhouder die ik inhuur en die tevens ook altijd met mij mee gaat om boodschappen te doen, mijn briefjes van 50 geef om voor mij af te rekenen bij de kassa, heb ik de produkten uit die winkel ook nog niet betaald. Het geld is onderweg, dat wel. Maar er is nog niet betaald.

Geld overhandigen betekent niet dat je betaald hebt! Dat is een misvatting van je.
Geld overhandigen aan de rechthebbende persoon/instantie maakt pas dat je betaald hebt.
Krekker is de bom!
pi_34032638
Je blijft het hebben over "andere" transacties.
Ik heb het over bankzaken. Geld weg, dat betekend dat er gedokt is.

vrijdag 13 januari 2006 @ 23:34:21 #53
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34033156
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 17:53 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik vat hem niet helemaal.

Als er staat op de aanslag dat de betaling bij de BD binnen moet zijn voor 16 januari, maak je het van Rabo naar Rabo op de 15de over. Dan is het er de 15de ook echt. Als je weet dat het van de Rabo naar de Postbank moet (en je weet dat dat 4 dagen duurt) dan maak je het de 11de over.
Het is juist precies andersom, precies zoals eerder al gezegd werd.
Als er staat dat het er 15 april op moet staan, wordt het 15 april, 16.59 overgemaakt. Dan is het er ook. Als men nu naar postbank is gestapt vanwege wat voor reden dan ook (ik kan me er geen bedenken, voor de belastingdienst) en ze moeten daarom 4 dagen wachten op hun geld, dan calculeren ze het maar lekker aan de andere kant van de lijn in, nietwaar?

En als het dan zo broodnodig is, zet de deadline dan 4 dagen eerder.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 00:20:50 #54
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34034762
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 23:34 schreef Yildiz het volgende:

Als men nu naar postbank is gestapt vanwege wat voor reden dan ook (ik kan me er geen bedenken, voor de belastingdienst)
Misschien is de Postbank goedkoper? Waarom houd je anders een aanbesteding?
  zaterdag 14 januari 2006 @ 00:22:57 #55
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34034827
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 00:20 schreef freako het volgende:

[..]

Misschien is de Postbank goedkoper? Waarom houd je anders een aanbesteding?
Ja, de Postbank is ongetwijfeld goedkoper. Daarom is het ook wat populairder bij studenten, heb ik het idee. Maar telt dit ook zo voor een grote instantie als de belastingdienst, die het misschien niet kan permitteren om een aantal dagen te wachten op een betaling?
Ongeacht aan wie het ligt. Ik bedoel, zoveel bedrijven, waar het cruciaal is dat betalingen op tijd binnen komen, zie ik niet met een postbankrekeningnummer op hun briefpapier hoor?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 02:42:36 #56
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34038652
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 23:22 schreef Oblivion het volgende:
Je blijft het hebben over "andere" transacties.
Ik heb het over bankzaken. Geld weg, dat betekend dat er gedokt is.

Even los van wat jij (of ik) persoonlijk wel/niet eerlijk vindt (vinden), waarom is dat bij bankzaken opeens wel zo volgens jou
Krekker is de bom!
pi_34040523
Gadverdamme. Ze hebben nu een rekening bij de Postbank. Dat staat garant voor heel veel ellende.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 10:42:21 #58
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_34041466
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 08:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Gadverdamme. Ze hebben nu een rekening bij de Postbank. Dat staat garant voor heel veel ellende.
Het probleem is niet zo zeer de Postbank als wel het feit dat de belastingdienst zonder enige berichtgeving is overgestapt naar een nieuw rekeningnummer. Ik heb net het aanslagbiljet voor de motorrijtuigenbelasting bekeken en als je heel goed kijkt zie je inderdaad dat het nummer is gewijzigd. Maar als je daar niet specifiek op let omdat je gebruik maakt van elektronisch bankieren waarbij je het nummer hebt opgeslagen in je adresboek, dan weet je dus van niets en wordt het geld gewoon overgemaakt op het oude rekeningnummer. Dat is mij nu dus ook overkomen. Ik ben dan ook benieuwd wat voor 'gerichte mailing' ik zal ontvangen. Dit is natuurlijk wat de belastingdienst bedoelt met 'beter kunnen we het niet maken, wel makkerlijker'.
pi_34041677
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 02:42 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Even los van wat jij (of ik) persoonlijk wel/niet eerlijk vindt (vinden), waarom is dat bij bankzaken opeens wel zo volgens jou
Rekening/betaling aan belasting---->geld, banknummer naar geld, banknummer. Je checkt je banknummer en daar staat een datum bij.
Het is allemaal op papier, dus geld is weg. (Ja, het is heel zwart wit, maar dat is het ook)
Volgens mij al een keer uitgelegd, maar goed.
En ik heb het dus alleen over dat het 3, 4 dagen duurt eer het op een andere rekening staat, omdat 1 instantie dus van bank veranderd, en nu moet het hele zooitje er weer achteraan huppelen met alle gevolgen van dien.
Zal me niks verbazen als de postbank een paar rente dagen aan de belasting geeft... o.i.d.
Leuke deal toch?

zaterdag 14 januari 2006 @ 11:31:20 #60
35189 Troel
scherp en bot
pi_34042174
Tja, vroeger was het nog handig om een postbank en een bankrekening te hebben, want dan kon betalingen naar een girorekening doen met je giro en bank met je bank.

Eigenlijk zou je dat weer moeten doen, gezien het feit dat de banken anders echt veel te veel aan je verdienen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34045303
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 10:13 schreef rashudo het volgende:
Iedereen moet gewoon bij de Postbank

Overigens een gigantisch NONbericht.. Wijn zegt dat er geen boetes komen. Verder kan je je afvragen of het voor bedrijven slim is om het 1 dag voor de deadline in te leveren. Eigen schuld dikke bult heet zoiets.
De afdracht loonheffing of BTW voor een Philips of Unilever of Albert Heijn is maandelijks van een dermate hoogte dat 1 dag wel degelijk uitmaakt.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zaterdag 14 januari 2006 @ 17:17:01 #62
91591 gnoompje
naomi en kelvin
pi_34052253
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 10:42 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het probleem is niet zo zeer de Postbank als wel het feit dat de belastingdienst zonder enige berichtgeving is overgestapt naar een nieuw rekeningnummer. Ik heb net het aanslagbiljet voor de motorrijtuigenbelasting bekeken en als je heel goed kijkt zie je inderdaad dat het nummer is gewijzigd. Maar als je daar niet specifiek op let omdat je gebruik maakt van elektronisch bankieren waarbij je het nummer hebt opgeslagen in je adresboek, dan weet je dus van niets en wordt het geld gewoon overgemaakt op het oude rekeningnummer. Dat is mij nu dus ook overkomen. Ik ben dan ook benieuwd wat voor 'gerichte mailing' ik zal ontvangen. Dit is natuurlijk wat de belastingdienst bedoelt met 'beter kunnen we het niet maken, wel makkerlijker'.
Dan krijg je een mailing dat je achter bent met betalen en of de betreffende factuur/termijn misschien aan je aandacht is onsnapt.
Kregen we vandaag binnen voor de zaak van mijn man. Erg leuk maar ook niet aangegeven dat het nummer veranderd is.
Maandag moet ik erachteraan bellen hoe en wat verder te doen.
ik ben niet blond, ik ben gewoon mezelf!!
  zaterdag 14 januari 2006 @ 17:51:15 #63
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_34053418
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:17 schreef gnoompje het volgende:
Dan krijg je een mailing dat je achter bent met betalen en of de betreffende factuur/termijn misschien aan je aandacht is onsnapt.
Waarom zou ik achter zijn met betalen? Ik heb ruim op tijd betaald, alleen heb ik het oude rekeningnummer gebruikt. Ik heb gehoord dat de Rabobank alles wat binnenkomt op het oude nummer overboekt naar de girorekening van de belastingdienst. Dat betekent dat er in de praktijk dus minstens 5 dagen bijkomen, maar dan nog zou het bedrag in mijn geval op tijd op de rekening van de belastingdienst moeten staan. Ik verwacht dus eerder een informatieve mailing waarbij men aangeeft dat ik een oud rekeningnummer heb gebruikt.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 22:32:17 #64
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34064977
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 11:00 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Zal me niks verbazen als de postbank een paar rente dagen aan de belasting geeft... o.i.d.
Leuke deal toch?

Waarom zou Postbank aan deze vertraging verdienen

Het gaat er toch juist om dat het op de Postbank girorekening staat? Dat betekent dus dat ze er al aan verdienen op het moment dat het op de Postbank girorekening van de belastingdienst staat. Dus in dit geval geldt volgens mij juist voor PB, hoe eerder het erop staat, hoe beter.

Zie trouwens ook deze posts:
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 13:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Krekker is de bom!
  zaterdag 14 januari 2006 @ 22:33:59 #65
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34065052
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:51 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Waarom zou ik achter zijn met betalen? Ik heb ruim op tijd betaald,
Nogmaals, je hebt niet op tijd betaald. Je hebt pas betaald wanneer het geld bij de rechthebbende instantie, in dit geval de Fiscus, is aangekomen .

Jij bent er als betaler voor verantwoordelijk dat het geld op tijd bij de rechthebbende instantie komt. Dat betekent dat JIJ dus degene bent die rekening moet houden met een verwerkingstijd, wanneer je hier van te voren van op de hoogte bent gesteld.

be·ta·len2 (ov.ww., ook abs.)
1 (het verschuldigde bedrag) aan de rechthebbende geven => dokken, neerleggen, neertellen, offeren, over de brug komen, schuiven, uittellen, zijn beurs trekken

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=betalen
Krekker is de bom!
pi_34074944
De belastingdienst dient mensen te informeren als er veranderingen optreden.
Zo ook dus met een nieuw rekeningnummer.
  zondag 15 januari 2006 @ 09:59:30 #67
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_34076375
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 22:33 schreef KreKkeR het volgende:
Nogmaals, je hebt niet op tijd betaald. Je hebt pas betaald wanneer het geld bij de rechthebbende instantie, in dit geval de Fiscus, is aangekomen .
Knap dat jij weet op welke datum ik de overboeking heb verricht en wat de vervaldatum is die de belastingdienst voor de betaling heeft gesteld.
quote:
Jij bent er als betaler voor verantwoordelijk dat het geld op tijd bij de rechthebbende instantie komt. Dat betekent dat JIJ dus degene bent die rekening moet houden met een verwerkingstijd, wanneer je hier van te voren van op de hoogte bent gesteld.
Alleen ben ik van te voren niet op de hoogte gesteld, althans niet op een manier waaruit ik als betalingsplichtige duidelijk kan opmaken dat het rekeningnummer is gewijzigd, laat staan dat ik rekening moet houden met een langere verwerkingstijd. Bovendien is het oude rekeningnummer nog steeds in gebruik bij de belastingdienst. Dat de belastingdienst een regeling heeft getroffen met de Rabobank om het geld over te boeken op de postbankrekening van de belastingdienst is daarbij niet relevant.
  zondag 15 januari 2006 @ 10:57:43 #68
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34077041
quote:
Op zondag 15 januari 2006 09:59 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Knap dat jij weet op welke datum ik de overboeking heb verricht en wat de vervaldatum is die de belastingdienst voor de betaling heeft gesteld.
[..]
Ah, ik dacht dat je doelde op een fictieve situatie waarbij je geen rekening had gehouden met de langere overboekingssnelheid en bij het overboeken was uitgegaan van de oude snelheid en daardoor 'te laat' had betaald.

Ik had even over deze post van je heen gelezen.
Krekker is de bom!
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:01:08 #69
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_34232133
Is het nou echt ZO moeilijk te begrijpen dat als t geld van je rekening af is, er nog niet betaald is, maar dat het onderweg is en dat kan een paar dagen duren. Je betaald niet rechtstreeks, het gaat via een bank en daar gaat tijd in zitten.
Als jij het per se op hetzelfde moment ongeveer wil laten overboeken, kan, spoedbetaling, kost je extra geld, kies je daar niet voor, dan accepteer je dat het even duurt EN dat je dus nog niet betaald hebt.
Als ik vandaag geld van iemand op me rekening moet hebben, en jij gaat het vandaag storten, dan boeit mij dat _TOTAAL_ niet dat t van jouw rekening af is, IK heb het (nog) NIET, en DAAR gaat het om.

Overigens staat het nieuwe rekeningnummer al een tijdje op de accept-giros en op alle verwijzingen naar betalingen EN is het oude nummer nog in gebruik, en de mensen die het nog gebruiken krijgen zoals vermeld een gerichte mailing.
Het zal wel weer komen omdat het over de 'belastingdienst' gaat en dat (gefrustreerde) mensen massaal weer een excuus hebben om lekker te gaan zeiken.

Het is sowieso dom als mensen zo laat pas gaan betalen, je hebt daar een hele maand voor om die zaken te regelen, bij sommige tijdvakken zelfs 3 maanden de tijd. en dan nu zeuren om n paar dagen?
en die reactie over de rente gaat niet op, het is in principe geld voor de belastingdienst, dat jij met je 1 miljoen betaling rente wil gaan vangen is prima maar ga niet huilen als je dan met die ene dag ff te laat bent.
/-=]
|o-0
~~~`
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')