Nou... hebben 'microgolven' een sterker effect op robuuste versnaperingen zoals broodjes bapao en een minder sterk effect op vloeistoffen, zoals soep?quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:24 schreef skiczukie het volgende:
Maar wat wil je over magnetrons?
Neeh, ik begreep je eerste zin in de OP niet.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:25 schreef BrauN het volgende:
[..]
Nou... hebben 'microgolven' een sterker effect op robuuste versnaperingen zoals broodjes bapao en een minder sterk effect op vloeistoffen, zoals soep?
Of ben ik gewoon een domme mongool?
Of..?
Je moeder in een magnetron, rotjong!quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:26 schreef mazaru het volgende:
Dit is een magnetron
[afbeelding]
Van boven zit de bovenkant, en van onderen zit de onderkant.
Tot zover de uitleg over magnetrons.
Morgen behandelen we de voor- en achterkant.
Kun jij mij even aanwijzen waar ik sprak over bevroren soep? Bedankt.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:27 schreef Posdnous het volgende:
Moet je ook geen bevroren soep in de magnetron zetten.
quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:27 schreef BrauN het volgende:
[..]
Je moeder in een magnetron, rotjong!
Wees dan duidelijk man!quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:28 schreef BrauN het volgende:
[..]
Kun jij mij even aanwijzen waar ik sprak over bevroren soep? Bedankt.
Bapao is vetter. Vetten zijn gevoeliger voor mangetron-straling dan water.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:53 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:
Soortelijke warmte van soep is aanzienlijk hoger dan van een (relatief droog en ook nog eens qua inhoud klein) broodje bapao... Sim-pel.
Wij zijn goedquote:Op woensdag 11 januari 2006 17:00 schreef Dementor het volgende:
Ik weet het ! (een beetje denk ik)
Die magnetron zorgt voor een soort micro trillingen in het te verwarmen object.
De moleculen gaan dan heel snel trillen waardoor er warmte ontstaan.
Edit: Yay Markster weet het ook!
Wtfquote:Op woensdag 11 januari 2006 16:59 schreef Markster het volgende:
Simpel.
Een magnetron doet niets anders dan de watermoleculen in het product dermate hard te laten trillen, dat het warmte produceert. Vloeistoffen hebben uiteraard veel meer van die moleculen en daardoor duurt het ook veel langer om die warmer te krijgen dan vaste stoffen.
Opgelost, slotje.
Het ligt aan het soort molecuul, een vetmolecuul wordt sneller warm dan een watermolecuulquote:
Alleen doet de magnetron alleen de watermoleculen volgens mij. Die liggen in het frequentiebereik, de rest niet, dacht ikquote:Op woensdag 11 januari 2006 17:07 schreef mazaru het volgende:
[..]
Het ligt aan het soort molecuul, een vetmolecuul wordt sneller warm dan een watermolecuul
Lezen ?quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:24 schreef BrauN het volgende:
Krijg ik nog een keer antwoord, of wat!?
Ik denk dat we een antwoord moeten geven met plaatjes, misschien wordt het dan wat begrijpelijker voor hemquote:
quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:32 schreef Koewam het volgende:
[afbeelding]
Draaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai, waaaaaaaaarm.
Ik heb even genoeg posts gezien van je in dit topic.quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:32 schreef Koewam het volgende:
[afbeelding]
Draaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai, waaaaaaaaarm.
T goede antwoord ! Echter waarom een slotje ?? is tog info ??quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:59 schreef Markster het volgende:
Simpel.
Een magnetron doet niets anders dan de watermoleculen in het product dermate hard te laten trillen, dat het warmte produceert. Vloeistoffen hebben uiteraard veel meer van die moleculen en daardoor duurt het ook veel langer om die warmer te krijgen dan vaste stoffen.
Opgelost, slotje.
Indd het ID, als je eten op je bord beland koelt het sneller af vanwege het oppervlak, er kan meer warmte weg dan als het nog in de pan van het vuur komt.quote:Op woensdag 11 januari 2006 20:39 schreef LKEN het volgende:
Weet iemand ook waarom eten dat in de magnetron is verwarmd ook sneller afkoelt?tenminste, dat idee heb ik
Mijn theorie (maw, niet op feiten gebaseerd):quote:Op woensdag 11 januari 2006 20:39 schreef LKEN het volgende:
Weet iemand ook waarom eten dat in de magnetron is verwarmd ook sneller afkoelt?tenminste, dat idee heb ik
Ik denk dat je het beter bij frituren kunt houden.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:22 schreef BrauN het volgende:
Ik wil nu duidelijkheid over magnetrons...
Ik stop een broodje bapao in de magnetron. Veertig seconden... ding staat zowat in de fik, zo heet is ie.
Ik zet een bord soep in de magnetron. Ruim twee minuten. Soep is nog lauw.
Waarom is dat?! Hè? Nou? Hoe kan dat?
Misschien een idee om de deksel (magnetronschaaltje) er op te doen?quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:25 schreef BrauN het volgende:
[..]
Nou... hebben 'microgolven' een sterker effect op robuuste versnaperingen zoals broodjes bapao en een minder sterk effect op vloeistoffen, zoals soep?
Of ben ik gewoon een domme mongool?
Of..?
Het mooie is dat wanneer je zo'n zakje openmaakt voor je de bapao opwarmt zal blijken dat deze gewoon fatsoenlijk wordt opgewarmd. Behalve het stukje bij de opening, die blijft bevroren.quote:Op donderdag 12 januari 2006 09:05 schreef zatoichi het volgende:
Nou die bapao's zitten toch in een plastic zakje? Die houdt alle warmte vast, aangezein alle warmte ontstaan binnen die zak. Bij de soep vliegt die warmte zo de soep uit.
Een bapao frituren?quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat je het beter bij frituren kunt houden.
Dan gebruik je de verkeerde soepkom.quote:Op donderdag 12 januari 2006 12:32 schreef highworker het volgende:
ik vind het ook altijd zo vaag dat met soep vaak je soepkom al kokend heet is en de soep gewoon nog koud..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |