L.s.
De afgelopen tijd was de SGP veelvuldig in het nieuws, met name vanwege het proces dat het CWI tegen de staat heeft gevoerd en dat geleid heeft tot de intrekking van jullie subsidie. Ook het jongerenforum waar ik regelmatig op post (het grootste jongerenforum van Nederland), heeft hier de nodige aandacht aan besteed, omdat ik zelf wel eens zijdelings met de SGP te maken heb gehad, bemerkte ik dat er ten opzichte van de SGP ook wel wat vooroordelen waren. Daarop heb ik en topic geopend waar users een vraag konden stellen aan de SGP, ik zou deze dan verzamelen en opsturen naar uw partij. U kunt de discussie hier terug vinden:
Stel een vraag aan de SGP Het is de bedoeling dat als ik een antwoord van u mag ontvangen, dat ik dit dan op dat openbaar forum post. SGP'ers die zelf aan de discussie willen deelnemen, zijn daar bij deze natuurlijk van harte voor uitgenodigd. Ik hoop dat u wil meewerken aan het initiatief om zodoende wederzijds tot meer begrip van elkaars standpunten te komen. De vragen en de aliassen van de users die ze gesteld hebben, vind u hieronder, de antwoorden kunt u mailen naar mijn email adres: ******
User LodewijkNapoleon: Het VN vrouwenverdrag dat de oorzaak is van jullie subsidiestop dateerd al uit 1979, waarom hebben jullie niet al eerder óf de statuten aangepast, óf omgekeken naar alternatieve financiering?
User Pracissor: Hoe plaatsen jullie Jezus met zijn a-politieke houding in de context van de Christelijke politiek, 'mijn Koninkrijk is niet van deze wereld' etc.
User MrX1982: Steeds minder mensen noemen zichzelf christelijk of bezoeken een kerk. Welke toekomst heeft een kleinere christelijke partij als de SGP en denkt u dat een minder grote invloed van de kerk op de samenleving nadelige gevolgen heeft en zijn de gevolgen te zien in de oa de familiedrama's waarmee we de laatste jaren vaker geconfronteerd lijken te worden?
User Heerlijkheid: Hoe realistisch was, na nader inzien, een coalitie van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP? Moet de conclusie niet zijn dat de ChristenUnie en SGP gebruikt zijn om de onderhandelingspositie van het CDA en VVD ten opzichte van D66 te verstevigen?
User DeGRoeneRidder: Bijbelwetenschappers beseffen reeds meer dan een eeuw dat het interpreteren van de bijbel of om het even welk ander religieus geschrift zeer riskant is: men is bezig met het vertalen van vertalingen van vertalingen, middeleeuwse monniken maakten wel eens fouten bij het overschrijven van de teksten, woorden hebben verschillende betekenisen in verschillende tijdvakken, taalgebruik is soms letterlijk, soms figuurlijk... Vindt u het dan niet riskant om als politieke partij, rekening houdend met al deze interpretatieproblemen, op uw bepaalde interpretatie gestoelde wetten te maken die voor het hele Nederlandse volk zouden gelden? Is het niet zo dat in de politieke arena argumenten moet aandragen waarvan de intersubjectieve geldigheid niet in twijfel kan getrokken worden?
User Icecreamfarmer_NL: Wat is uw houding in de kwestie Israel?
User Plato1980: Waarom is de partij fel gekant tegen abortus en euthanasie maar wel voorstander van de doodstraf? Dat valt mijns inziens namelijk niet met elkaar te rijmen.
User Monolith: In het program van beginselen van uw partij bevindt zich het volgende artikel: "Wetgeving en bestuur mogen de prediking van het Evangelie niet hinderen, maar moeten deze bevorderen. De Kerk van Christus dient wel onderscheiden te worden van elke vereniging en moet naar eigen rechten beschermd worden. Dientengevolge behoren ongeloofspropaganda, valse religies en anti-christelijke ideologieën door de overheid uit het openbare leven te worden geweerd." Wat wordt in dit artikel precies bedoelt met ongeloofspropaganda en valse religies?
User Ryan3: De scheiding tussen kerk en staat staat een dialoog in de weg tussen Islam en Christendom, konden wij optekenen. Mijn vraag luidt aldus: waarom gaan christenen en moslims geen coalitie aan. Veel standpunten, bijv. omtrent positie vrouw, mbt homoseksualiteit en ook mbt scheiding kerk en staat, komen overeen. Waarom niet gezamenlijk de moderniteit bestrijden?
User RichardQuest: Is de bijbel voor meerdere politieke vertalingen vatbaar? Zo ja: Waar halen jullie dan de stelligheid vandaan dat jullie mening tevens het woord van God is? De bijbelse woorden zouden dan namelijk ook iets anders kunnen betekenen. Zo nee, zijn CU en CDA niet bijbelvast?
In ieder geval vriendelijk bedankt voor uw aandacht.
M. Vr. Gr.