abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 januari 2006 @ 23:45:05 #2
133747 Lippie85
Maar ik rook niet
pi_33924146
En daar kan Marijke Helwegen over meepraten
Nou maar die keepert van Brazilië, die Cantharel, die kon d'r in weze geen kloten van. Dat zag je ook bij die penalties, hij lag de hele tijd in de verkeerde hoek. Maar dan moeje ze daar niet schieten natuurlijk!!
pi_33924204
Ooit wil ik nog wel een keer gaan liften! Ik wou het vroeger toen ik rond de 12 was wel altijd doen! Het heeft volgens mij wel iets .
  dinsdag 10 januari 2006 @ 23:47:42 #4
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_33924226
Zelf liften doe ik niet, teveel een luxepaardje denk ik.
Ik heb wel 2 keer lifters meegenomen, 1 keer 1 jongen en en keer 2 jongens. Supergrappig gesprek gehad, erg leuk!
Action is the enemy of thoughts
pi_33927028
joh, ik neem altijd lifters mee als ik ze zie
pi_33929876
Makkelijk om de startpost misschien op de FOK!Wiki te plaatsen!
pi_33945405


[ Bericht 100% gewijzigd door Frank__NL op 11-01-2006 20:52:39 ]
pi_33947665
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:23 schreef Frank__NL het volgende:
Top Pim! Misschien kun je dit toevoegen aan het starttopic?

Liften in nederland is cool!
Frank__NL twee weken op liftvakantie in Polen.

http://www.franknature.nl/hitchhike/hitchhike_cardboards_NL.zip
Complete set liftborden voor heel Nederland inclusief gebruiksaanwijzing (vereist A3-printer).
Done!
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 08:12 schreef its_me_ het volgende:
Makkelijk om de startpost misschien op de FOK!Wiki te plaatsen!
Doe maar
// Last.fm
pi_33951215
Kun je het icoontje in de tweede kolom van het topic nog wijzigen in een handje met duim? Die is speciaal voor dit topic uitgevonden!
pi_33954042
Ik heb hier in Canada wel veel geluk gehad met het liften. Ik wilde van Montreal naar Quebec City en stond op een snelweg te liften. Komt er een pickup langs, vol geladen met schroot. Slaat de wind onder het bovenste stuk en het vliegt eraf. Het landde net voor me... Pff, dan sta je toch wel effe te denken.
pi_33954890
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 20:52 schreef Frank__NL het volgende:
Kun je het icoontje in de tweede kolom van het topic nog wijzigen in een handje met duim? Die is speciaal voor dit topic uitgevonden!
Nee kan niet.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_33960132
pi_33984055
leuk topic
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:28:29 #14
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33993584
Hee wat cool, een 2de deel van mijn topic.
Alleen beetje jammer dat ik de openingspost niet gemaakt heb

nog een coole liftsite over een stel dat in 5 jaar tijd de hele wereld is over gelift met maar 600 dollar op zak, echt geweldig om te lezen:

http://www.hitchhiketheworld.com/
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33994410
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 22:28 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Hee wat cool, een 2de deel van mijn topic.
Alleen beetje jammer dat ik de openingspost niet gemaakt heb

nog een coole liftsite over een stel dat in 5 jaar tijd de hele wereld is over gelift met maar 600 dollar op zak, echt geweldig om te lezen:

http://www.hitchhiketheworld.com/
Kan 'm niet meer veranderen, dus die komt in deel 3
// Last.fm
pi_33997584
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 22:28 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Hee wat cool, een 2de deel van mijn topic.
Alleen beetje jammer dat ik de openingspost niet gemaakt heb

nog een coole liftsite over een stel dat in 5 jaar tijd de hele wereld is over gelift met maar 600 dollar op zak, echt geweldig om te lezen:

http://www.hitchhiketheworld.com/
Nog geweldiger om te doen lijkt me.
Maar ik heb er het lef niet voor om het alleen te doen.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 11:05:22 #17
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_34006696
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:54 schreef partyyboyy het volgende:

[..]

Nog geweldiger om te doen lijkt me.
Maar ik heb er het lef niet voor om het alleen te doen.
Ik zou het echt zo doen, is voor mij wel de ultieme manier om de wereld te ontdekken. Alleen ben je dan wel 5 jaar verder en dat vind ik wel erg lang, helemaal sociaal gezien. En ik zou iets meer geld meenemen. Maar je op die manier laten leiden en de wereld ontdekken echt super cool, dan ontdek je ook in wat voor fucked up kortzichtige prestatiemaatschappij wij hier leven. Ik zou denk ik ook niet meer terugkomen maar ergens op de wereld een plekje ontdekken waar ik zou willen blijven wonen
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_34044638
Begin nu eerst maar eens het liftend reizen in Nederland te leren.
  zondag 15 januari 2006 @ 11:51:11 #19
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_34078085
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 12:59 schreef Frank__NL het volgende:
Begin nu eerst maar eens het liftend reizen in Nederland te leren.
Nou dat hoef ik niet meer te leren hoor, meneer frank
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_34100873
Nieuwe ervaringen. Op verzoek doorspekt met vleugjes van verhalen.

Zondag 15 January 2006. Van Maastricht naar Utrecht.



Van NL Maastricht A2 liftersplaats naar NL Eindhoven A2 x A67 X Leenderheide, afstand 82 km, wachttijd 10 min. Met bordje "Utrecht".
Met een chauffeur van de crew van Andre Rieu. Hij kwam juist terug van een toertje in het oosten van Duitsland (voormalig Oost-Duitsland). Het laatste concert was in Chemnitz geweest.



Van NL Eindhoven A2 x A67 X Leenderheide naar NL Utrecht A2 8, afstand 98 km, wachttijd 2 min. Met bordje "Utrecht".
Wageningers die zich de tijd wel konden heugen dat ze zelf met tientallen anderen op de duim naar huis reisden in het weekend. Knooppunt Leenderheide is overdag bij file en op zondag een extreem goed punt om te liften, als je de juiste plekken kent, en geen vakantiebagage hebt.

Van NL Utrecht A2 8 naar NL Utrecht central station, afstand 2 km, wachttijd 2 min.
Bij de afrit vroeg ik voor het eerst om een lift tot in de stad. Eerdere keren wandelde ik naar de sneltram (kwartiertje) om op het station te komen.

Reisduur 2h15m, gem. snelheid inclusief wachten 75 kmh.


Zondag 15 January 2006. Van Utrecht naar Maastricht. Tot aan tankstation De Lucht bij Zaltbommel met een kameraad meegereden. Donker.



Van NL Zaltbommel A2 T 17-18 De Lucht naar NL Susteren A2 T 46-47 Het Anker, afstand 115 km, wachttijd 7 min. Na drie, vier keer vragen bij de pomp had ik beet. Ik nam plaats bij een ouder echtpaar in een zwarte Mercedes 300D. De kruissnelheid naar Zuid-Limburg was 130 kmh.



Van NL Susteren A2 T 46-47 Het Anker naar NL Maastricht A2 x Viaductweg, afstand 25 km, wachttijd 10 min.
Een middelbare dame met een auto van een Maastrichtse garage kon (want wilde) mij niet mee laten rijden. Op dat moment kwam ook juist een ANWB-meneer aanrijden om de auto weer op gang te krijgen. Accu-probleempje. Een vrachtwagenchauffeur mocht me niet meenemen, vanwege de verzekering. Een dame met pumps vraag ik in de regel niet - kleine kansen en voor mezelf ook wat onrustig in mijn kop. Drie Noordafrikaanse mannen vroegen mij waar ik vanacht ging slapen. Ik antwoorde laconiek - "waar ga jij zelf slapen", en wenste ze nog succes. Off you go. As you like it. De Volvo met startproblemen was hersteld, en de ANWB-meneer bleek op Maastricht aan te koersen. En zo reed ik voor het eerst mee met de Wegenwacht, of welke autopechhulp dan ook. Voor ik instapte moest ik uiteraard wel even zeker weten of hij geen oproepen kon verwachten, en plots zou moeten omkeren, want dan zou ik goed in de penarie komen.

Reisduur 1h45min, gem. snelheid inclusief wachten 75 kmh.

18,000 km gepasseerd.
pi_34101001
quote:
Op zondag 15 januari 2006 11:51 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:

[..]

Nou dat hoef ik niet meer te leren hoor, meneer frank
Sorry. Ik haalde je even door de war met liftgevers die vonden dat ze er ook wat van konden, omdat ze een half jaar in Australie gebackpacked hadden. Stoer hoor, maar hier doen ze 't om de een of andere reden niet?
pi_34101136
18.000 km al gelift?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_34360877
Vrijdag 20 januari.
In het donker met een kameraad van Heerlen naar Aken gelift. Bij de stoplichten aan de uitvalsweg van het station naar de stadsautobaan gevraagd of we mee konden rijden aan Duitse automoblisten met voldoende plek. Dat kon meteen met de eerste Duitse chauffeur die we konden benaderen. Dat was na ongeveer een kwartier, want het verkeer staat niet al te lang stil.

Zaterdag 21 januari.
We begonnen samen aan de Roermonderstrasse in Aachen en hadden vrij snel een rit naar het grenstankstation Langeveld voor mij, en tot aan de afrit A76 Nuth voor mijn maatje. Daarna had ik snel een snelle rit naar Maastricht met een Mercedes-rijder. Dat was wel om, maar de liftersplaats van Maastricht is een heel mooi punt om verder te gaan. Na enkele minuten reed ik mee met een oudere man die een kruissnelheid van 90 aan ging houden en zij een heel eind richting Utrecht te moeten. Die plaats stond op mijn liftbord. Echter, vanaf ongeveer Roermond wel binnendoor. Dat leek me te langzaam, dus ging ik mee tot tankstation "Bosserhof" aan de A2 voor de afrit naar Venlo. Vrij snel met een stel meegegaan die zeiden dat ze naar Den Haag gingen en ik kon wel mee. De Mercedes zwabberde nogal over de weg ; je kon in dit beestje wel zeeziek worden. Niet veel later gingen ze twijfelen of ze wel naar Den Haag gingen, of toch naar Amsterdam, in ieder geval, ik mocht blij zijn dat ik een kiloemtertje of 35 met ze mee heb mogen rijden. Nog voor Eindhoven bleef ik achter op een tankstation, dit keer "Groote Bleek" bij Maarheeze. Daar kon ik na een minuut of vijf mee naar Knooppunt Leenderheide bij Eindhoven. Het bestaat nog altijd uit een verkeersplein met verkeerslichten. Voor de A2 geldt dat in noordelijke richting. Hoewel er voor de meeste chauffeurs geen plek te vinden is om naast de weg te stoppen, is het best een goed punt om te liften aan de doorgaande weg. Vorige week had ik er in twee minuten een rit van nagenoge honderd kilometer naar Utrecht. Op Leenderheide moet het voor de liftende reiziger liefst uitzonderlijk rustig zijn (zodat men op de meest linker strook wel kan stoppen, omdat er toch zo weinig verkeer is) of heel erg druk, zodat de automobilisten wat langer voor het stoplicht stilstaan (niet in een keer wachten door). De goede plek is dan aan de zuidkant van Leenderheide voor de stoplichten van de A2. Interessant is dat hier een stuk weg van ongeveer 100 meter geen autosnelweg en geen autoweg is. Het bord einde autosnelweg staat namelijk een eind voor het bord autoweg. Zodat je erwettig gezien niet illegaal staat te liften Maar 'k zou hierover op dit punt nooit in discussie gaan met een agent. Ondanks het feit dat Leenderheide in vroeger tijden een fameus punt was voor lange lifts vanuit Eindhoven richting Venlo, Breda, Utrecht en Maastricht sta je er vaak nogal gevaarlijk. Maar 't kan, zeker bij drukker verkeer.

Nu stond ikw at langer op Leenderheide en dat beveil niet zo. Maar na twintig minuten kon ik dan mee naar even boven Den Bosch. Op A2 oprit 20 (Rosmalen / Den Bosch-oost) sloeg ik een korte lift af om vervolgens na een minuut of drie mee te kunnen naar Utrecht. Daar is oprit 18 van de A12 een goed punt voor de lifter met een bord "Den Haag" (evt. Rotterdam), met genoeg stopplek, maar wel "verboden voor voetgangers" (autoweg). Goed, na vijf minuutjes dan weer naar tankstation Hellevliet aan de A12 bij De Meern. Toen begon het te schemeren en het was er behoorlijk druk (ik ben als Limburger geen vierbaansautosnelwegen gewend). Na tien minuutjes mee naar de N446-kruising met een andee provinciale weg vanuit Alphen aan de Rijn. Ik trok mijn reflecterend hesje aan en stak mijn duim uit naar de passerende automobilisten. Ongeveer vijf minuten voor de bus zou komen kon ik mee naar Leiden, waar ik zijn moest :-).

De reis was intensief. 9 auto's voor slechts 270 km is een erg slecht gemiddelde. Nadat mijn lift van bij Roermond naar Den Haag maar een klein stukje was doorgegaan was ik niet meer zo gemotiveerd, en werd het simpelweg autohoppen. Als je het zo doet is liften geen efficiente manier van reizen - maar soms is dat onvermijdelijk. Gemiddeld 45 km per uur.

Zondag 22 januari.
Toen mijn liftmaatje om kwart over vier nog niet was op komen dagen ben ik maar vertrokken. We hadden een soort carpoolafspraak zonder eigen auto. Een half uur later had ik mijn eerste rit naar Utrecht. Ik ben meegereden tot het laatste tankstation voor Knooppunt Oudenrijn, namelijk "Bijleveld". Daar na drie minuten mee in de BMW van een Eindhovense tweedehandsautoverkoper tot aan Boxtel (tankstation), met een kruissnelheid van 140 kmh en een topsnelheid van 175 kmh. Van Boxtel naar even onder Weert (tanktstation) na een minuut of vijf. Daar was het vrij rustig en enkele chauffeurs die op Maastricht aanreden of erdoorheen kwamen wilden mij niet mee laten rijden. Na een kwartiertje kreeg ik een kop thee aangeboden van de kassamedewerkster van de pomp. Ook "regelde" ze de laatste rit naar Maastricht. Dat bleek met een vrachtwagenchauffeur te zijn die kerosine vervoerde. Voor hen is het bijna altijd verboden bijrijders mee te nemen, want het zou gevaarlijk kunnen zijn, maar daar houdt natuurlijk niet iedereen zich aan. Terwijl mijn chauffeur zijn bakkie koffie leegdronk waren er nog een paar chauffeurs die naar Maastricht zouden gaan, en er eerder zouden aankomen. Maar die heb ik niet meer gevraagd.

Om kwart over acht was ik op het Oranjeplein in Maastricht (dus zo'n 55 kmh gemiddeld :-) en daar ben ik naar huis gewandeld.
  woensdag 25 januari 2006 @ 01:42:09 #24
54067 Aernoud
Aapachtig paars?
pi_34434883
In plaats van een tripreport in UVT, een trip report van mijn liftavontuur naar Amsterdam , afgelopen weekend. Na de positieve ervaringen gelezen te hebben van Frank_NL, en op zoek naar eens wat afwisseling van het op zaterdag tot 2 uur in mijn bed liggen, hebben ik en een vriend donderdag bedacht zaterdag te gaan liften.

Ik vertelde hem donderdag dat we zaterdag een avontuur gingen beleven (o ja?) dat we ver weg moesten reizen.

Waarheen, wat nodig, wanneer? We wilden eerst naar Groningen (Maastricht – Groningen, veel verder kon ik niet bedenken ) maar Amsterdam was eigenlijk toch iets leuker. Amsterdam it is! Wat hebben we hiervoor nodig? Niet veel! Een camera zou wel leuk zijn, dus heb ik een camera geleend en bandje gekocht. Daarna naar Gall&Gall voor fles Bacardi Razz (vocht, belangrijk als vervanging voor mij, als niet smoker) Verder nog een zakmes opgescharreld, McGyver en ik kunnen niet zonder!. Wanneer? Zaterdag om 8 uur bij mijn vriend zou een mooie afspraak zijn.
De reis die ons voor de ogen stond bevatte slechts nog 3 niet ingevulde details: Vervoer, Eten, Slaapplek…

Ik vertelde mijn kameraad over de positieve liftervaringen en probleem 1 was opgelost. Probleem 2 en 3 zouden nog ter sprake komen.. (nodige pienten zorgde die avond voor enige vertraging hiervan.. )

Ondanks het feit dat ik vrijdag dus eigenlijk vroeg naar bed moest, lag ik er pas om 5 uur in (op bezoek bij de ex… ) en kon ik na een schoonheidsslaapje van 2 uur er weer uit om boterhammetje te smeren en op de fiets te stappen naar mijn maatje.
Aangekomen daar bleken we nog een probleem te hebben, het ontbreken van een dikke zwarte marker voor het bordje ‘A’Dam’. Ondanks dit euvel toch van Sint Pieter naar geuselt gelopen (+- 3 kwartier), waar we onderweg een tankstation hebben aangedaan en hier alle markers hebben opgebruikt (rood, blauw en zwarte letters , een groot feest! ).

Staande op de liftplek, inmiddels kwart voor 10, duurde het maar 10 minuten toen we een lift kregen. De bestuurder ging naar Den Haag en kon ons afzetten in Utrecht. Nou, dat is iig flink in de richting, dus hebben wij na ons korte verblijf de liftplek verwisseld voor de luxe zetel van de Laguna. Onze chauffeur woonde pas sinds kort in Maastricht en werkte bij de DSM, op relations-ship niveau, waardoor hij veel kilometers maakte(Stockholm, Barcelona.. etc)
Ook hij had veel gelift en hij had het idee dat in Den Haag (wara hij heen ging om een Porsche te kopen )misschien beter een lift konden krijgen, dus werden wij hier afgezet.

Helaas hebben we hier een uur oid staan wachten, totdat een vriendelijke local on kwam vertellen dat we op de verkeerde weg stonden. Na verplaatsing werder we binnen 20 minuten opgepikt door een zeer intelligente kerel, die in het centrum van Amsterdam woonde en ons hier dus perfect kon afzetten. 1e keer liftend naar Amsterdam, en in 2 liften om 14:00 uur daar aangekomen, is niet onaardig!

Het verloop van de rest van de dag en nacht was zeer vreemd. In Amsterdam 2 vrienden ontmoet, zodat we met 4 man zijn gaan eten in de Mc. Op het rembrandtsplein (klopt dat, daar bij de kalvertoren?). Mijn vrienden rookten hun groentes, en ik werd steeds beter bevriend met de Razz. Zo rond een uur of 12 ben ik gaan poolen met een Amsterdamse kerel ( vanwege de ontnuchtering zwaar kut gespeeld ) maar na ons 2e probleem te hebben voorgelegd (slaapplek, we hadden maar bedacht om de hele nacht wakker te blijven, mbv Golden Power) en verteld te hebben dat 19 euro dokken voor ‘the shelter’ iets teveel van het goede was, bood hij aan dat we bij hem in het kraakpand konden pitten.

Dit goede nieuws gevierd met meer Budels (? Kende het niet, was in ‘The Mind’, Spuistraat) en een quickbezoek aan de Frankrijk (mochten daar niet filmen, en het tl – licht was niet súper aangenaam ).

Rond een uur of 2 naar huis gelopen met die gasten (was inmiddels een groep geworden ) , nog een auto vernield (?? Stond daar blijkbaar al een tijdje, een van onze gastheren verwelkomde het mobiel met een winkelwagen door de voorruit). Ze woonden in een kraakpand, een oud kantorencomplex van een dakbannen fabriek, vet groot en vet veel krakers volgens mij. Had het nog nooit gezien (heb je niet hier in Maastricht ) en was echt heel vet om mee te maken. Daar hebben we nog even gekeuveld, en om 6 uur op een matras geploft. Helaas hadden we geen deken en stonden allebei de ramen open, en hadden we het dus ijskoud. We zijn dan ook om 11 uur weer vertrokken (zagen toen die auto en kregen opeens de herinnering )en zijn gaan eten bij van Daele, vet relax cafe. Zo’n honger dat ieder een broodje en een tosti van het huis heeft gehad, en nog een BLTC broodje, en een kop koffie. Daarna uiteraard 4 Jupiler (van de tap in Amsterdam, daar ga je dan voor liften ), en toen vanwege de zondag(weinig mensen), het weer(stond op regen), brakheid, en het aanwezig zijn van een vrijkaartje voor de trein (helaas was ik het verloren, 26.50 moeten dokken ) met de trein gegaan.

Toen ik thuiskwam moest ik wel even beloven dat ik de volgende keer zou melden dat ik wegging, en niet een post-it plakken met ‘Ben naar Amsterdam. Liftend. Groet A’.

Al met al echt een hele ruige ervaring, zeker voor herhaling vatbaar. Niet alleen het liften, maar ook de nacht in A’dam.
Heb jij nog ergens een platypus liggen? Stuur hem op naar mij en ontvang een aardige vergoeding!
pi_34465057
Mooi zo. Bij Utrecht heb je kort voor Knooppunt Oudenrijn nog een (klein) tankstation aan de A2. Daar zou je in principe - ook met een bordje wachtend achter het pompgebouw - misschien sneller een lift hebben naar Amsterdam. Of A2 oprit 8 ("Utrecht centrum"), maar dan moet de liftgever enkele kilometers om willen rijden. Ik lift overigens de meeste kilometers op zondag (omdat ik er door de week geen tijd voor heb). Dat hoeft geen punt te zijn. Wie volgt?

[ Bericht 51% gewijzigd door Frank__NL op 25-01-2006 23:08:19 ]
  vrijdag 27 januari 2006 @ 16:43:19 #26
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_34521860
Cool verhaal Aernoud! Gaaf dat je naar aanleiding van onze liftverhalen ook bent gaan liften! En met succes, je moet soms een beetje geluk hebben en keuzes afwegen. Zo was het superslim om door te gaan naar Den Haag en vanaf daar naar amsterdam te gaan, de snelste weg hoeft niet altijd het snelste te zijn Alleen wel een beetje jammer dat je op de terugweg dan de trein pakt, zo van dat liften heb ik ook een keer gedaan en nu pak ik weer de trein? Op zondag gaat liften ook prima, vooral veel gezinnetjes onderweg om op visite te gaan. Achterin de auto van een liftgever kan je ook lekker pitten hoor Keep it up!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_34803829
25 januari heb ik nog een kilometer of vier "gelift". In goede hoop probeerde ik de motor van mijn automobiel te starten, maar net als een paar keer eerder wilde dat niet lukken. Ik wijd het aan de kou, en aan een oude, versleten accu.

Op straat komt mijn overbuurman met de auto van de oprit. Maakt aanstalten richting de stad te rijden. Heb ff gevraagd of ik mee kon rijden. Telde niet als liften, omdat ik mijn overbuurman ken, tenminste ik hoor hem te kennen, vind ik. Maar goed, ik ken hem dus niet. Daarom telt het stiekem toch . In Maastricht bracht hij mij naar de goede kant van de stad, en na een paar minuten kwam daar de bus naar het dorp waar ik wezen moest.

Mijn auto heeft inmiddels een nieuwe accu. De oude bleek kapot te zijn.
pi_34952163
Hallo allemaal.
Na veel van de verhalen gelezen te hebben hier (en andere sites) ben ik al geruime tijd enthousiast geworden voor het liften op zich.
Ik heb de knoop doorgehakt!
De voorjaarsvakantie heb ik vrij genomen om samen met een vriend liftend richting Zweden te reizen.

Ik heb nog wel een aantal vragen:
Is er iemand hier eerder liftend naar Zweden gegaan en weet een goeie route?
Wat is handig om voor te bereiden (behalve een goede kaart van noord europa regelen + stiften + karton) ?
Is het haalbaar om in 1 week tijd richting Zweden te gaan en weer terug (zaterdag-zaterdag) ?
Wie weet er goedkope hotels/hostels/jeugdherbergen in zuid zweden/denemarken/noord-duitsland ?
pi_35595625
Ha! Op eerste Vasteloavendsdag weer eens gelift, dit keer met zijn drieen en wel vanuit het dorp naar Maastricht. Na een minuut of vijf konden wij meerijden met de eerste chauffeur met Carnavalsuitdossing!

Maar nog niet meegereden met een Carnavalswagen tijdens de 3,11 dwaze dagen... die houden we tegoed.
pi_35621258
Ha! Op Aswoensdag gelif, dit keer met zijn tweeen en wel vanuit het dorp naar Maastricht. Na een minuut of drie konden wij meerijden met zo'n beetje de vijfde passerende chauffeur.
pi_35746982


liften is echt heeeel tof.

* mr.marcus is naar Florence gelift samen met een mattie
Life sucks
pi_35835107
Daar willen we natuurlijk alles van weten meneer marcus.
Dat moet wel een avontuur geweest zijn!
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_35862286
Weet iemand de site van die kerel die de hele wereld over is gegaan met zijn site waar mensen hem onderdak konden bieden. Ik had hem een keer gezien op TV. Misschien is er een algemene site waar mensen dat aanbieden?
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:55:08 #35
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_35862940
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:38 schreef AquaDiGio het volgende:
Weet iemand de site van die kerel die de hele wereld over is gegaan met zijn site waar mensen hem onderdak konden bieden. Ik had hem een keer gezien op TV. Misschien is er een algemene site waar mensen dat aanbieden?
www.letmestayforaday.com . Kijk ook op www.hospitalityclub.org en in dit topic: Slapen in hostels / bij wildvreemden
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_35863291
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 08:24 schreef AquaDiGio het volgende:
Daar willen we natuurlijk alles van weten meneer marcus.
Dat moet wel een avontuur geweest zijn!
We wilden er gewoon lekker lang over doen om zo ook wat van Frankrijk te zien.
We waren in Antwerpen begonnen en zo al liftend tot de grens van Frankrijk / Italië.
Maar dit deden we op een vrij onhandige methode, omdat we ook wat wilden zien van Frankrijk gingen we dus telkens weer van de snelwegen af om een camping te zoeken.

Maar het rottigste mbt liften is juist om op de snelweg te komen. Je kunt imho beter 100 km eerder uit stappen dan dat je van de snelweg af bent maar dat terzijde.

Best veel rare dingen meegemaakt, Fransen die met 170 km/u even op zoek gaan naar een cd onder de stoel van de pasagier en gasten die echt midden op de snelweg stopten om ons er uit te zetten, zodat we echt kilometers in de brandende zon langs het asfalt moesten lopen. Maar ook grappige verhalen als een gast die telkens vergat een afslag te nemen en ons op die manier veeeel te ver heeft gebracht. Of een stel wat ons helemaal naar een camping gebracht heeft die echt 50 km van de snelweg aflag.

Maar het mooist was dat we toen we voor de frejus tunnel (geloof ik) stonden te liften, hadden we de meest ideale plek gevonden, al die auto's komen heel langzaam aangereden voor die tolpoortjes dus die mensen hadden ruim de tijd om ons te checken, en op een gegeven moment werden we door zo'n super coole gast opgepikt. Dat was een Nederlander die zelf ook veel gelift had, hij moest naar Napels dus kon ons gewoon TOT florence meenemen op een gegeven moment moesten we zelf ook nog een stuk rijden omdat die gast uit wilde rusten en we zo sneller op konden schieten

Wat me erg tegenviel was de bereidwilligheid van Nederlanders.. geen enkele keer meegenomen door Nederlanders en ook niet als we op campings vroegen om een lift.

Als ik volgende keer weer ga liften, ga ik voor meer snelheid, dus gewoon op de snelwegen blijven en dan van tankstation naar tankstation. Volgens mij lukt het heel goed als je gewoon een beetje bij een tankstation gaat staan.
Life sucks
pi_35864424
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 23:04 schreef mr.marcus het volgende:

[..]
--
Wat me erg tegenviel was de bereidwilligheid van Nederlanders.. geen enkele keer meegenomen door Nederlanders en ook niet als we op campings vroegen om een lift.
--
Dat vond ik juist erg meevallen. Het waren vooral de Fransen die nooit liften gaven. We zijn op onze hele vakantie (Zwolle-Leuven-Bastogne-Avignon-Zwolle) maar één keer meegenomen door een fransman (wel 700 km, maar dat terzijde )

Het waren vooral de Belgen die je snel meenamen en toch ook nog wel op vakantie gaande Nederlanders. Trouwens ook een keer bij Spanjaarden in een bus gezeten, een vrienden groep van 2 meisjes en 2 jongens die een busje hadden gehuurd. Hilarisch, ze konden "ik wil je neuken in de keuken" zeggen (wie leert buitenlanders zulke zinnen? ) en we luisterde Nederlandstalige hiphop. Ook leuk dat we om de peage te vermijden binnendoor gingen rijden en ipv 4 uur er 10 uur over deden. Maar ach, alles voor de gezelligheid.
// Last.fm
pi_35865058
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 23:39 schreef XxxPimxxX het volgende:

[..]

Dat vond ik juist erg meevallen. Het waren vooral de Fransen die nooit liften gaven. We zijn op onze hele vakantie (Zwolle-Leuven-Bastogne-Avignon-Zwolle) maar één keer meegenomen door een fransman (wel 700 km, maar dat terzijde )

Het waren vooral de Belgen die je snel meenamen en toch ook nog wel op vakantie gaande Nederlanders. Trouwens ook een keer bij Spanjaarden in een bus gezeten, een vrienden groep van 2 meisjes en 2 jongens die een busje hadden gehuurd. Hilarisch, ze konden "ik wil je neuken in de keuken" zeggen (wie leert buitenlanders zulke zinnen? ) en we luisterde Nederlandstalige hiphop. Ook leuk dat we om de peage te vermijden binnendoor gingen rijden en ipv 4 uur er 10 uur over deden. Maar ach, alles voor de gezelligheid.
belgen zijn inderdaad echt cool
stel belgen dat ons meenam, had een klein 206'je die al helemaal volgepakt zat, toch stopten ze nog voor ons, werd wel chaos en de meest oncomfortabele 2 uur uit mijn leven, maar het was weer een lift
Life sucks
pi_35873524
Relaxed verhaal marcus. Kilometers in de brandende zon, respect... liften is niet alleen maar succes, maar als je achteraf terugkijkt heb je een heel mooi avontuur gehad.

Ik zit nu in een fase waarin ik stevig aan het nadenken ben over wat ik de komende jaren wil. Het liefste wil ik voor mijn 30e de wereld rond, maar misschien moet ik eerst maar eens bij Europa beginnen. Van 10 mei tot 10 september stage lopen in Argelés (animatie HolidayBreak op vakantiepark). Daarna nog wat zaken afhandelen met studie en daarna vrijheid (???)...
Ik ben iig niet van plan om tot mijn 65e te blijven werken in dit (grotendeels) bekrompen en kortzichtige land. Ik wil weg hier!
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_35874309
haha weg gaan =
volgend jaar zit ondergetekende lekker op een AIESEC stage ergens in een warm land
Life sucks
pi_35874422
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 12:07 schreef AquaDiGio het volgende:
Relaxed verhaal marcus. Kilometers in de brandende zon, respect... liften is niet alleen maar succes, maar als je achteraf terugkijkt heb je een heel mooi avontuur gehad.
het principe van liften vind ik echt geweldig, gewoon lekker uren langs een weg staan met een bordje...

er is geen tijdsdruk en je weet gewoon dat je vanzelf wel een keer wordt meegenomen.
als het dan ook nog mooi weer is

wij gingen toen ook met ze 2-en en ik denk dat dat een stuk rottiger is.

het feit dat vrouwen niet stoppen is ook onzin, we zijn een keer opgepikt door een oma'tje die speciaal nog een vet stuk voor ons heeft omgereden... en niet te vergeten 2 franse chickies, Julie en Caroline die kwamen ons tegemoet rijden... dus ja, dan verwacht je sowieso niet dat je mee kan ... keerden ze gewoon.... alleen jammer dat we alleen konden praten in het spaans, zij konden geen engels en wij geen frans
Life sucks
pi_35950029
Hoi Marcus, ik vind het in mijn eentje prima.

Zaterdag 11 maart 2006

Vanmorgen had ik na 8 minuten vanuit de dorpsstraat een lift naar Maastricht-Noord. Tien minuten lopen naar de liftersplaats. Daar zat het tegen - na 30 minuten had ik mijn lift naar Leende [tussen Eindhoven en Weert, red.]. Er volgde een erg aardige rit. Prima verstandhouding.

Na een mooie wandeling door 't Leenderbos en over de Groote Heide ten zuiden van Leende namen mijn kameraden en ik het er nog even van in uitspanning Jagersrust [of Jagershorst?, red.]. Op het carpoolplein waar we afscheid namen lukte het even niet contact te maken met twee chauffeurs die juist weg gingen rijden. Op de oprit had ik na een minuut of drie een lift van ca. 20 km tot A2 oprit Kelpen-Oler [tussen Weert en Roermond, red.]. De wat snijdende wind kon ik daar nog wat beter beleven, aangezien de oprit op een pleintje boven de anelweg ligt; hoger gelegen dan de omgeving. Op de achterkant van het ASW-bord stond een tag van een of meerdere lifters in het kader van hun Holland-Marokko tour [gedateerd april 2005, red.]. Na vijf minuten kon ik van hier mee naar het Oranjeplein in Maastricht. Over licht besneeuwde wegen en paden naar huis gewandeld.

[ Bericht 3% gewijzigd door Frank__NL op 11-03-2006 20:49:20 ]
pi_36078434
Kijk eens op deze site. Is van de broer van een van m'n beste maatjes.

http://www.jongen.waarbenjij.nu/

Toch maar goed dat ik dit allemaal lees. Mijn beeld van de wereld is misschien nog te rooskleurig om eenzelfde reis te gaan maken. Maar zeker is dat ik het op korte termijn toch zelf ook wil gaan doen.

Zonder risico kom je nergens!
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36080365
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 09:50 schreef AquaDiGio het volgende:
Kijk eens op deze site. Is van de broer van een van m'n beste maatjes.

http://www.jongen.waarbenjij.nu/

Toch maar goed dat ik dit allemaal lees. Mijn beeld van de wereld is misschien nog te rooskleurig om eenzelfde reis te gaan maken. Maar zeker is dat ik het op korte termijn toch zelf ook wil gaan doen.

Zonder risico kom je nergens!
Wow. Zoiets lijkt me ook echt leuk! Ik heb tot nu toe nog maar één keer gelift, samen met mijn vriend naar Duitsland. Dat was echt een hele leuke ervaring. Alhoewel het soms niet altijd even goed ging (we zaten een paar uur vast bij een kleine benzinepomp) is het toch heel mooi om er later weer op terug te kijken.

We zijn van plan om samen ooit nog eens door Europa heen te liften. Misschien deze zomer al maar dat is nog niet zeker.
pi_36081442
Uren vastzitten hoort erbij denk ik. Het is puur een kwestie van doorzetten.
Het is zeker mooi om achteraf op terug te kijken. Ik denk dat als ik voor mijn 30e de grote stap heb genomen ik daar zo lang ik nog leef profijt van zal hebben.
Ik kan er ook voor kiezen om tot mijn pensioen bij hetzelfde bedrijf te blijven werken hier in NL, maar dat zie ik dus écht niet zitten. Er is zo ontzettend veel meer, daar hebben wij als bekrompen westerlingen geen weet van. Perfect afgesteld op het "systeem" denken we "vrij" te zijn. Als ik daar over nadenk kan ik eigenlijk heel weinig doen wat ik zelf écht wil.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  donderdag 16 maart 2006 @ 21:12:10 #46
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36097836
Hee gaaf zeg, dr komen steeds meer lifters bij! Leuk om jullie verhalen te lezen.
Dr stond vandaag in de Metro een heel stuk over die "Can I get a Right" actie van amnisty international, waarbij ze liftend van nederland naar polen zijn gegaan, wel cool! Er moet meer gelift worden!
Ik schaam mij een beetje, ik heb al zolang niet meer gelift dat ik me afvraag of ik nog weet hoe het moet! En dat terwijl ik deze hele topic's in het leven heb geroepen! Nouja ik hoop dat ik binnenkort weer een mooi liftdoel heb, en vooral tijd! Liften is zo ubercool!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_36099954
Ik denk niet dat jij hoeft te vrezen je lifterskwaliteiten te verliezen!
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36103863
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 21:12 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Nouja ik hoop dat ik binnenkort weer een mooi liftdoel heb, en vooral tijd! Liften is zo ubercool!
liften zonder doel lijkt me ook wel een keer heel tof!

Gewoon instappen bij iemand, blijkt dat die naar slovenië gaat, gewoon lekker meegaan
Life sucks
  vrijdag 17 maart 2006 @ 14:13:14 #49
69416 SchmickelSchmeck
Schmickelen en schmeckelen
pi_36116340
Liften.
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...... lekker!
pi_36210531
Vrijdag 17 maart
De stoel waarop ik mijn werk doe staat op ongeveer 10 minuten lopen vanaf de A2 en wel zo'n beetje ter hoogte van kilometerpaal 245 of 250. Dat is kort boven Maastricht. Vandaag fietste ik na het werk de helft van deze afstand. Mijn fiets liet ik achter bij fietsenmaker Lemmens, omdat die aan een onderhoudsbeurt toe was, en ik ging te voet verder. Langs de A2 ligt de Maastrichterweg. Vanaf de weg loopt een trap het talud van de snelweg op. Deze leidt naar een nooduitgang in de betonnen geluidswal langs de snelweg. Je kan zo niet alleen makkelijk ontsnappen als het tankstation in lichterlaaie staat. Als lifter kan je zo heel makkelijk te voet op een goede liftplek langs de snelweg komen. Het is winter, het is nog winter, en ik heb de laatste tijd niet zo veel gelift. Uberhaupt niet zoveel gereisd trouwens. Ja, ook mij kost het vandaag wat meer moeite, tenminste voor mijn gevoel. Want nadat ik even naar het toilet achter de pomp ben geweest, vraag ik een chauffeur of hij richting Venlo rijdt. Nee, hij rijdt ("helaas") slechts tot Sittard. Ik sta op de stoep naast de pomp en bedenk me dat ik best mee had kunnen gaan. Tenminste, de oprit tussen Geleen (wat je Sittard-Zuid zou kunnen noemen) en Beek is een heel goede liftplek. Voor ik mijn gedachte heb kunnen voltooien vraagt een automobilist of ik een lift nodig heb. Deze man rijdt naar Roosendaal via Antwerpen (en niet langs Eindhoven). Ik wandel richting de pomps. Een oudere heer vult zijn Landrover met brandstof. Hij kijkt mij strak aan. Ik kijk hem aan. Na een momentje wandel ik naar hem toe en vraag of hij richting Venlo rijdt. Nee, richting Eindhoven. Dus volgens hem schiet ik daar niks mee op. Ik weet dat dat niet waar is. Ik ben namelijk heel blij als ik mee kan rijden tot A2-afrit 41 (Maasbracht/Venlo). Zo gezegd, zo gedaan. Deze Brabander wilde mij onder andere wel vragen of ik een vriendin had, of gehad had. Ik wilde hem daarop wel vragen of hij een vriendin had. De vrouw aan zijn zij en hij bleken veertig jaar onafscheidelijk te zijn. Bij de afrit liep ik onderaan het talud over het gras de rest van de afrit af (de chauffeur stopte op het laatste stukje vluchtstrook voordat deze overging in een sorteervak om rechts af te slaan). Aan het einde van de afrit klauterde ik weer even naar boven naar de weg, om te kijken of een lift vragen bij de stoplichten een mogelijkheid leek. Neen, want de chauffeurs zaten niet aan de kant waar ik kon staan, en de stoplichten stonden te kort op rood voor deze techniek. Ik liep dus door naar mijn gebruikelijke plek langs de N273, de Napoleonsbaan, die in de volksmond de dodenweg genoemd wordt. Na enkele honderden meters heb je daar namelijk een parkeerstrook met volop stopgelegenheid. Gewoonlijk stopt er altijd in minder dan 10 minuten een chauffeur, als ik daar een bordje met Nijmegen of Venlo laat zien. Nu stak ik mijn duim uit en er stopte meteen iemand. Hij deed dat overigens niet voor mij, maar om op een rustigere manier een hands-on telefoongesprek te kunnen voeren. Hij wilde me wel een lift geven tot aan Kessel of Kessel-eik, maar ik had daar niet zo'n zin in. Ik wilde een langere rit meteen naar Venlo. Ik stak mijn duim dus uit en binnen enkele minuten stopte een jonge Duitse "arbeider" die dagelijks van Duisburg naar Sittard reed en terug voor zijn werk. Voor mij was dat heel goed, want dat betekende dat hij bij Venlo de A67 zou opdraaien. Dat is de snelweg richting Duisburg. En van de A67-afrit Venlo-Noord was het nog zo'n 15 km naar mijn einddoel, over de N271. Nationaal Park De Maasduinen. Het was nu wel donker. Op de grote kruising bij de snelweg had ik nog wel verder kunnen liften, door bij het stoplicht te gaan vragen. Ik denk dat ik wel weg zou komen, als ik daar een uur voor uittrok. Maar ik wist ook dat binnen een paar minuten de bus zou langskomen. Een uurdienst, dus, ik had geluk. Zo kwam ik ongeveer een uur eerder aan dan waar ik op had gerekend.

Zondag 19 maart
Vanuit mijn liftersbril bekeken begint de zomertijd een week te laat (namelijk op zondag de 26e). Want dit is voorlopig de laatste zondag waarop het voor 7 uur in de avond donker word. En ik wilde pas 's avonds laat naar huis. De natuur was zo mooi deze dagen. Eerst stond ik langs de N271 daar waar het Geldernsch-Nierskanaal in de Maas vloeit met uitgestrekte duim. Het verkeer kwam met 60 tot 90 kmh langs. Ik was goed en van ver zichtbaar. Er was niet te veel verkeer. Kortom, het was veilig (zolang ik het verkeer maar in de gaten hield), en ik wist ook, niet makkelijk. Want ook al konden ze met zeker vijf seconden voor de passage zien, veel automobilisten hangen niet zo snel in de ankers met zo'n vaart. Ik stond op een bushalte, met daaromheen nog een kleine zee van asfalt. Ik weet nog niet of liften op een bushalte gunstig is of niet; wat chauffeurs dan denken. Maar goed, de bus was zo'n zeven minuten te laat en volgens het principe "whatever comes first" reed ik met de bus mee naar Venlo-noord. Bij de A67 wilde ik naar Maastricht liften. Het is niet de beste plek misschien, maar ook geen slechte. Hier zou vrij veel verkeer andere kanten op rijden. Hier lagen de stoplichten wel goed: ik had royaal ruimte om te wachten op de grasberm, aan de zijde van de chauffeurs. En ik was van verre zichtbaar. De auto's stonden niet heel lang stil. Sommigen draaiden hun raampjes wel open. Maar ik was niet heel erg gemotiveerd; soms loop ik de auto's gewoon af, en dan heb ik zo beet. Na een minuut of vijf ging ik op de prima oprit staan, zodat ik mijn bordje ook aan de chauffeurs die vanuit Venlo kwamen kon laten zien (maar de kans dat die naar Maastricht zouden rijden was wel klein!). Na een minuut of twintig had ik het wel gezien; wegkomen zou vermoedelijk ooit nog wel lukken (ik had nog eerst naar het tankstation langs de A67 kunnen wandelen dat ca 1 km ten westen van oprit Venlo-Noord ligt!). Maar ik had niet echt zin. Het was net donker geworden. Zo wandelde ik nog wat door Venlo en hebben de Nederlandse Spoorwegen mij weer veilig en vlot naar Maastricht terug gebracht.
  maandag 20 maart 2006 @ 20:11:52 #51
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_36210577
ik laat iedereen mooi staan.
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
pi_36211030
Tuut tuut! Goede reis!



Kijk eens hieronder om te zien waar je ons allemaal kan laten staan!
pi_36217226
Ik zie nu pas dat je mijn verhaaltje "Nachtmerrie in Frankrijk" in de openingspost hebt gezet
Achteraf gezien zeker geen nachtmerrie... ik heb nogal een persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt en zou het, als ik het nu opnieuw kon doen, totaal anders beleven.

En tegenslagen horen ook bij liften zoals ik in wat andere verhalen op verschillende sites lees.

Kunnen we niet een lijst maken met alle lifters gerelateerde sites?

http://home.wanadoo.nl/agghanebbah/index.htm
http://couchsurfing.com/
http://deliftendehollander.web-log.nl/
http://globalfreeloaders.com/
http://www.franknature.nl/hitchhike/hitchhike.htm
http://hitchhiking.veitkuehne.de/
http://www.hospitalityclub.org/
http://www.jongen.waarbenjij.nu/
http://www.liftwedstrijd.com/
http://wikitravel.org/en/Tips_for_hitchhiking
http://forum.fok.nl/topic/703661/
http://www.student.citg.tudelft.nl/g9890948/vakantie/indexw1.html

Dit is wat ik tot nu toe in m'n favorieten heb staan, uiteraard met wat bekende links voor jullie.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36217635
Ik zet het lijstje wel even in de OP
  dinsdag 21 maart 2006 @ 00:13:16 #55
69183 biggetje
niet wat naam doet vermoeden!
pi_36219663
Met vriendin van Utrecht naar hartje Berlijn gelift. Heenweg in 10 uur gedaan, terugweg 2 (!) dagen
We hadden wel delen van dozen meegenomen om daarop onze bestemmingen te schrijven, maar uiteindelijk hebben we ons steeds laten afzetten bij tankstations en zo steeds gevraagd of mensen naar een bepaalde plek gingen en of ze ruimte hadden voor ons. Echt DE perfecte manier voor een lift Wel grappig: onze eerste lift was in een politie-auto, nadat een motoragent om 'verterking' had gevraagd toen we op de snelweg stonden om daar onze trip te beginnen Ze hadden ons trouwens wel netjes op een lifterspunt afgezet

Het was echt een geweldige ervaring en er is nooit wat naars gebeurd. Wel een keer een lift van een vrachtwagenchauffeur gehad die wel erg veel naar onze sekslevens vroeg Maar ook daarom hebben we achteraf alleen maar hartelijk om gelachen!
puurheid zonder vergankelijkheid
pi_36243398
Die toevoeging van mij in de openingspost met mijn lijstje URL's bevat nu veel dubbele.
Kan iemand dat even aanpassen?
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36243489
Ik stond een keer voor een stoplicht, op weg om naar voetbal te gaan. Staat er zo een stel lifters met een bordje "Den Haag". Vrachtwagen stopt voor stoplicht. Chauffeur schreeuwt zo: "Ja, ik goat naar Barcelona" Schreeuwt ene lifter tegen de andere, "kom Henk, we gaan naar Barcelona" Gingen die ventjes mee naar Barcelona
pi_36247315
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 00:13 schreef biggetje het volgende:
Met vriendin van Utrecht naar hartje Berlijn gelift. Heenweg in 10 uur gedaan, terugweg 2 (!) dagen
We hadden wel delen van dozen meegenomen om daarop onze bestemmingen te schrijven, maar uiteindelijk hebben we ons steeds laten afzetten bij tankstations en zo steeds gevraagd of mensen naar een bepaalde plek gingen en of ze ruimte hadden voor ons. Echt DE perfecte manier voor een lift Wel grappig: onze eerste lift was in een politie-auto, nadat een motoragent om 'verterking' had gevraagd toen we op de snelweg stonden om daar onze trip te beginnen Ze hadden ons trouwens wel netjes op een lifterspunt afgezet

Het was echt een geweldige ervaring en er is nooit wat naars gebeurd. Wel een keer een lift van een vrachtwagenchauffeur gehad die wel erg veel naar onze sekslevens vroeg Maar ook daarom hebben we achteraf alleen maar hartelijk om gelachen!
Zou maar oppassen.. 2 meiden van 18 die gaan liften naar Duitsland.. .
pi_36254756
Het risico zal vast wel iets hoger zijn met als vrouw zijnde, maar het zijn heus niet allemaal slechte mensen op de weg.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:49:09 #60
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_36295337
Vroeger veel gelift. Voornamerlijk Frankrlijk, Spanje, Portugal en Duitsland. Nu zelf autobezitter, ik zou wel lifters mee willen nemen, ik zie alleen nooit mensen staan. Ik heb de indruk dat er nauwelijks nog gelift word.

Nu in baas zijn tijd, ik zal als ik thuis ben nog wat mooie oude liftkoeien uit de sloot halen.
Non possumus non loqui
pi_36295445
maat van mij is een keer opgepikt door 2 "krakers-achtige mensen"
die zijn 1 stuk doorreden naar zuid Spanje op de speed
halverwege vroegen ze hem of hij ook speed wilde

je maakt echt de mooiste avonturen mee als je gaat liften
Life sucks
pi_36296149
Tja, dat soort types kom je ook tegen
Als ze maar op een fatsoenlijke manier blijven rijden vind ik alles best.

Knip: laat maar horen die mooie verhalen... ben erg benieuwd!
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36311896
Hoi !

In Maastricht hebben we een officiele liftersplaats. Zes andere steden hebben er ook een (of twee). Over een paar jaar gaan "ze" de N2 ombouwen in A2, en dan zal de huidige liftersplaats verdwijnen!!! Het is niet duidelijk wat er dan gebeurd. Komt er een nieuwe??? Hopelijk wel hoor

We kunnen officieel inspreken door een brief te sturen naar het projectbureau A2 Maastricht van gemeente Maastricht. Dit omdat er gekozen gaat worden voor verschillende routes voor de A2 door of langs Maastricht. Ik ga ze op 9 april een brief sturen!!

Jij kunt ook helpen!!!

Met jouw handtekening!! op

Zet jouw handtekening voor een nieuwe plek voor de liftersplaats in Maastricht!!

Als je voor 10 april tekent dan stuur ik jouw naam mee in een lijst van ondertekenaars van de brief en van de wens om de liftplaats dan ook opnieuw in te richten!! Denk erom, dan kunnen jouw kinderen straks ook nog gewoon veilig en snel liften!! Misschien bestaat er dan wel geen OV-jaarkaart voor studenten meer, en dan????? Liftuh!

Groeten
Frank Verhart
  vrijdag 24 maart 2006 @ 00:10:30 #64
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_36315712
Echt gaaf, die kerel die naar China is gaan liften!

Misschien iets voor in de grote vakantie, lijkt me wel gaaf om naar zweden oid te liften! Wie gaat er mee?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_36319541
Die petitie heb ik natuurlijk zonder enige aarzeling ondertekend.

Kleine moeite met veel goede gevolgen om een speciale liftersplaats aan te leggen.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  zaterdag 1 april 2006 @ 16:57:30 #66
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36554238
Ik ben afgelopen vrijdag eindelijk weer wezen liften! Voor het eerst Heen en terug op 1 dag. Van Zaandam naar Rotterdam in 3 uur tijd, en de terugweg met een vrachtwagenchauffeur naar Hoorn in 2,5 uur tijd! Het was echt weer super cool en makkelijk, liften blijft gewoon zo cool.

Ik heb het hele verslag met (eindelijk) foto's van mn liftgevers en onderweg, op mn weblog staan.
http://deliftendehollander.web-log.nl
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_36570429
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:49 schreef Knip het volgende:
Vroeger veel gelift. Voornamerlijk Frankrlijk, Spanje, Portugal en Duitsland. Nu zelf autobezitter, ik zou wel lifters mee willen nemen, ik zie alleen nooit mensen staan. Ik heb de indruk dat er nauwelijks nog gelift word.
Komt (in NL) door de OV studentenkaart, studenten gaan nu met OV ipv liften. Soms neem ik mensen mee, maar dan blijken ze aan een liftwedstrijd mee te doen ofzo.
pi_36570829
Hoewel het ook veel voordelen heeft, heeft de OV dus eigenlijk bijgedragen aan de individualisering?

[ Bericht 2% gewijzigd door AquaDiGio op 02-04-2006 14:12:05 ]
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  zondag 2 april 2006 @ 12:49:57 #69
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36573820
Vind het wel relaxed dat er weinig gelift wordt, dan heb ik al die auto's voor mezelf
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_36578161
@aquadigio. Staat OV voor jou gelijk aan individualisering? Ik begrijp wel waar je op doelt overigens.

Zaterdag 1 april 2006
Ik ging een kameraad ophalen in Luik, Belgie. Hij kwam met de sneltrein vanuit Parijs. In mijn dorp stak ik mijn duim uit. Na een minuut of zeven was ik op weg naar Maastricht. Ik reed met mijn achterburen - zo bleek - mee tot aan het Oranjeplein. Daar wandelde ik richting de A2 oprit aan het knooppunt Europaplein (Sint Gerardusweg x A2/N278). Onderweg haalde ik mijn bordjes "LUIK" en LIEGE" uit mijn tas. Liege, dat was wel toepasselijk op 1 April! Voor ik op de liftplek aankwam stopten drie wandelmannen, die in hun weekendmobiel op weg gingen naar de Ardennen, en door Luik zouden gaan. Gezellige rit, mooi weer.

's Middags liftten wij na onze wandeling door de mooie industriele, maar bij tijd en wijle ook moderne stad Luik, terug naar Maastricht, vanaf de voor liften geeigende plek op de snelwegoprit bij de Pont de l'Atlas (aanbevolen door Daan Toner - auteur van Autostopguide to Europe - www.autostopguide.com). Toen we er net waren kwam er politie op de hoek van de straat staan. Er was een criminele case. Terwijl we daar stonden kwamen er zeker tien politieauto's langs. Dat was allemaal voor die criminele case. Ik vond het wel passen bij de altijd nog als grauw bekend staande stad Luik. Na een half uur stopte er eindelijk een automobilist. Maar, een beetje ver op de oprit, en een politieagent kwam toegesneld toen de chauffeur achteruit ging rijden op de vluchtstrook aan de oprit. Die misten wij dus. Evenwel zei de politie niets tegen ons. Het duurde al bij al een uur voor we op weg waren voor de rit van 25 km. We hadden zon, bewolking en wat regen gezien. Het is best een mooie plek. Typisch. Grote flatgebouwen. Een rivier tussen zware kades. Heel anders dan in Maastricht.

Maar goed, uiteindelijk hadden wij onze lift met Francoise, waarmee we daarna nog een paar uur in een cafe hebben gezeten in de Brusselsestraat in Maastricht. "Nice spontaneous coincidental experience... " schreef ik gisteravond in een e-mail aan een vriendin.

Nieuw.
Lifters.startpagina.nl
En ik ben de beheerder!

Teken ook - graag voor 10 april.
Behoudt liftersplaats Maastricht!

[ Bericht 4% gewijzigd door Frank__NL op 02-04-2006 15:05:40 ]
pi_36578409
Ge-wel-dig! Helemaal top!

Ik zal snel eens kijken of ik misschien wat bij kan dragen. Samen kunnen we hier een nóg betere site van maken.

Tjeetje, echt alles staat er op! Super!

[ Bericht 47% gewijzigd door AquaDiGio op 02-04-2006 15:19:43 ]
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36578895
man!!!
Life sucks
pi_36579290
Behalve de links is het in principe ook belangrijk dat de site vanuit andere websites wordt doorgelinkt.
pi_36579334
Ik zal 'm eens bij geďnteresseerden onder de aandacht brengen
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  zondag 2 april 2006 @ 19:24:32 #75
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36585849
Zo frank, wat cool! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, super veel info!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  zondag 2 april 2006 @ 22:58:11 #76
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36593759
Hčhč, ein-de-lijk een volwaardig lift-topic.

Liften is voor übermenschen. I love it.

In 1997 voor het eerst met een vriend gaan liften, vanuit Rottterdam, richting Zuid-Frankrijk. Nooit eerder zo'n zuiver gevoel van vrijheid mogen beleven... je bent de vrolijke parasiet die zich onbekommerd een weg door de wereld baant.

Liften is leven in optima forma.

Overigens is Spanje een klote-land om te liften. (eigen ervaring)
Italië daarentegen schijnt heel gemakkelijk te gaan.

Als je het internationale avontuur niet aandurft, give it a try op Hollandse bodem. Liften is een kwestie van durf, en van durven communiceren. Liften brengt je in contact met de meest vreemde en meest normale mensen. Het verbreedt je sociale blikveld. Het is een prima middel om te leren netwerken (hoe kom ik in contact met vreemde mensen?)

Liften, je zou het op je C.V. moeten kunnen zetten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 3 april 2006 @ 00:18:49 #77
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36596162
quote:
Op zondag 2 april 2006 22:58 schreef Ringo het volgende:
Hčhč, ein-de-lijk een volwaardig lift-topic.

Liften is voor übermenschen. I love it.

In 1997 voor het eerst met een vriend gaan liften, vanuit Rottterdam, richting Zuid-Frankrijk. Nooit eerder zo'n zuiver gevoel van vrijheid mogen beleven... je bent de vrolijke parasiet die zich onbekommerd een weg door de wereld baant.

Liften is leven in optima forma.

Overigens is Spanje een klote-land om te liften. (eigen ervaring)
Italië daarentegen schijnt heel gemakkelijk te gaan.

Als je het internationale avontuur niet aandurft, give it a try op Hollandse bodem. Liften is een kwestie van durf, en van durven communiceren. Liften brengt je in contact met de meest vreemde en meest normale mensen. Het verbreedt je sociale blikveld. Het is een prima middel om te leren netwerken (hoe kom ik in contact met vreemde mensen?)

Liften, je zou het op je C.V. moeten kunnen zetten.
Juist! Zoals je in mijn en frank zn verhalen leest is liften in nederland simpel en net zo cool.
Do i need to say more. Het staat op mijn cv, onder het kopje 'vrijetijdsbesteding'
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_36598874
Daar stem ik ook helemaal mee in Ringo
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  maandag 10 april 2006 @ 09:55:44 #80
24606 edsuit
kind of blue
pi_36814441
Heeft iemand ervaring met liften in Noorwegen en Zweden? In de Lonely Planet van Noorwegen stond dat liften werd afgeraden omdat het niet helemaal veilig zou zijn.
  maandag 10 april 2006 @ 10:02:53 #81
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_36814619
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 23:29 schreef Frank__NL het volgende:
Zondag 9 april...

[afbeelding]
Dat heb je gelift?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_36822554
Heeft iemand tips als het gaat om boeken met reisverhalen? Ik zoek vooral in de richting van "Led by destiny" van Kinga Freespirit en Chopin.

Ik wil voor ik de grote stap maak eens wat leerzame ervaringen van andere (wereld)reizigers lezen.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  maandag 10 april 2006 @ 14:49:56 #83
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36822690
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:46 schreef AquaDiGio het volgende:
Heeft iemand tips als het gaat om boeken met reisverhalen? Ik zoek vooral in de richting van "Led by destiny" van Kinga Freespirit en Chopin.

Ik wil voor ik de grote stap maak eens wat leerzame ervaringen van andere (wereld)reizigers lezen.
Wat ga je voor grote stap wagen dan ?
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  maandag 10 april 2006 @ 14:57:03 #84
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_36822946
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:46 schreef AquaDiGio het volgende:
Heeft iemand tips als het gaat om boeken met reisverhalen? Ik zoek vooral in de richting van "Led by destiny" van Kinga Freespirit en Chopin.

Ik wil voor ik de grote stap maak eens wat leerzame ervaringen van andere (wereld)reizigers lezen.
Daarvoor kan je beter in Reviews van reisliteratuur kijken.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_36839066
quote:
Op maandag 10 april 2006 10:02 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

Dat heb je gelift?
Ja! Lees maar mee
quote:
Het is negen april. Eén week voor Pasen. Vandaag ga ik kijken naar Parijs-Roubaix, één van de meest legendarische eendagswedstrijden in het wielrennen. Bijna tweehonderd professionals leggen zo’n 250 kilometer af van het stadje Compiegne naar Roubaix. Of op zijn Nederlands Robeke. Onderweg komen ze over tal van stukken weg met kinderkoppen. De meeste stenen liggen er niet zo netjes bij als we van bij ons gewend zijn uit ordelijke stadscentra of monumentale stadjes. Sommige liggen schots en scheef. Er ontbreekt nog wel eens wat. Soms past zelfs het wiel van de fiets in de spleten tussen de kasseien. Sportverslaggevers noemen haar – Parijs-Roubaix is een vrouw – altijd “die barre tocht in Noord-Frankrijk”. Op naar de hel, de hel van het noorden.

Ik trek een sprintje naar de stationsfietsenstalling van Maastricht. De fietsers- en voetgangerstunnel onder het spoor ten westen van het Oranjeplein is nu sinds enkele maanden weer open. Deze passage heeft een jaar of tien dicht gezeten. De fietsenstalling is ook nog niet zo lang geleden verplaatst. Nu zit hij weer waar het hoort: in het stationsgebouw, in plaats van ergens achter de laatste stopplaats van het busstation. Het is zondagochtend. De stad wordt langzaam wakker. De mensen zijn kalm. Dat komt doordat de druktemakers nog op bed liggen. Op de weg zie ik weinig verkeer. Ik post mijn brief met handtekeningen van mijzelf en van een stuk of zestig anderen. Wij vinden dat de liftersplaats van Maastricht straks – als de snelweg verbouwd gaat worden – opnieuw moet worden aangewezen. Het opwaarderen van de weg hoort geen reden te zijn om een liftersplaats op te doeken!!

Op de oprit richting Luik toon ik mijn bordje “Liege”. 09:27. Het is rustig op de weg. Er rijden bijna geen Belgen terug naar huis, zo vroeg op de dag. Na een kwartiertje nadert een jongeman in een witte wagen. Het is duidelijk dat hij mijn bordje probeert te lezen. Stopt. Gaat naar Luik. Nee, hij gaat naar Seraing. Dat ligt net ten westen van Luik. Super-de-luxe dus. Ik wil tenslotte naar Wallers, omgeving Valenciennes, in het noorden van Frankrijk. Het is het departement “Nord” zo verneem ik later op de dag. Mijn liftgever was de vorige avond op stap geweest in Maastricht. De joint in zijn linkerhand bevestigt het stereotype van de jonge Belgische en Franse toeristen die naar de Maasstad komen; de legale handel in nederwiet trekt een essentieel deel van de anderhalf miljoen buitenlandse bezoekers in het jaar. Meneer brengt me naar de oprit bij Liege Airport; volgens hem een goede plek om richting Namur, Charleroi, Mons en Valenciennes te liften. 37 km afgelegd. Als ik uitgestapt ben oordeelt mijn gevoel anders. Met één auto in meerdere minuten zou het hier wel eens even kunnen gaan duren. Mijn negatieve gedachte wordt beloond; het duurt niet lang voor een jonge Waalse schoonheid haar blauwe en “met leer beklede” Opel Corsa tot stilstand brengt. “Namur” zei mijn bordje. Daar ging ze zo’n beetje heen. Met muziek en fraaie vergezichten trekken wij door een stukje Wallonië. Ik stap uit bij afrit 10. 66 km afgelegd. Het is een vrij rustige aansluiting van een nationale weg. Terwijl ik wat zon vang maak ik een bordje met “Mons”. We kunnen ver kijken over de velden. Van mijn kaart lees ik nu, één dag later, dat bij die oprit een klein natuurreservaat ligt. Mooi. Ik hou van de natuur. Hoewel er ook hier niet zoveel verkeer is ben ik kort nadat mijn bordje “Mons” klaar is weer op weg met een vent die naar Charleroi gaat. We verlaten elkaar bij afrit 16, waar hij de stad in zal “duiken”. 107 km afgelegd. Het is weer een aansluiting met een nationale weg. In België is er over het algemeen wat meer ruimte voor chauffeurs om veilig te stoppen bij opritten. Misschien is dat één van de redenen waarom liften daar wat makkelijker is als bij ons. Een minuut of tien later ben ik weer op weg. Een man met mobiele telefoondopjes in zijn oor (nee, géén banaan!) neemt me mee tot aan het tankstation vóór Mons, tevens afrit 21a. Hij rijdt voor mij een kilometertje of vijf door. 133 km op de teller. Daar waar wij zojuist nog over de A15 reden, heet het asfalt nu A7. Nu zou het kinderspel moeten zijn om naar de afrit bij Denain te komen. En dan is het nog maar een kilometer of zes naar Wallers. Wallers – voor de liefhebber van Parijs – Roubaix is dat een bekende plaats. Hier is één van de meest spectaculaire, zelfs beruchte passages van de wielerkoers. La Foręt de Wallers-Arenberg. Hier stierven renners duizend doden. Hier trekken de renners om fans heen die te ver op de weg staan; het minst slechte stuk is de rand van de weg, die dan juist weer vrij komt. Sommigen trekken nog liever door de grasbermen. Dat gaat beter dan over de keien.

Het kinderspel blijkt toch iets voor kerels met ervaring te zijn. De paar Fransen die ik aanspreek willen me niet of hebben geen plek. Mijn bordje “France” heb ik thuis laten liggen. Ik probeer het een tijdje met “Paris”. De wielerliefhebber zegt “Parijs is nog ver”. Maar Denain ligt op de route en er komen genoeg chauffeurs langs met nummerplaten uit Ile de France ofwel de grootstedelijke agglomeratie Parijs. Toch maar een bordje “France” gemaakt. Na een half uur begin ik aan mijn picknick aan het eind van het terrein en ik ga wat muziek luisteren. Zo zit ik lekker te happen. Een kwartier later kan ik mee met vader en zoon. Fransen die nog iets verder door moesten tot bij moeder de vrouw. Vader houdt ook wel van het fietsen. Ze gaan het straks ook bekijken op TV. De grens tussen Mons en Valenciennes passeert men met zo’n 20 kmh. Dat had ik niet verwacht, omdat vrijwel alle grenzen die ik in het Schengengebied ken geen wezenlijke snelheidsbeperking meer kennen. Voor de terugreis kan dit ideaal zijn; ideale situatie om in korte tijd een hele lange lift te krijgen. Nu kan ik mee tot Denain. Helaas is de hoofdafrit afgesloten vanwege de wielerkoers. Die passeert ter plaatse via de burg – “kunstwerk” – over de Franse A2 – “Autoroute du Nord”. Vader en zoon brengen me naar de tweede afrit van Denain en rijden nog een stukje de nationale weg op. … km afgelegd. Het is inmiddels 13:40. 253 minuten over 197 kilometer. Dat is een gemiddelde van iets meer dan 45 kmh. Dat is toch niet al te hoog!!

Mijn enige dag in Frankrijk dit jaar. Vorig jaar was ik helemaal niet in La France. In deze streek ben ik nog nooit geweest. De Fransen spreken hier netjes. Misschien hebben ze hier een wat andere uitspraak dan in het oosten en zuiden van Frankrijk, waar ik vaker kom? Of ben ik inmiddels gewend aan het (koeter-) Waals van Luik? Ik loop op de koers af. Dat is nog een eindje. Het zal krap worden om op tijd te zijn. Ik was niet al te snel, en de renners zijn vandaag op hol geslagen. Maar ik wilde even niet in de auto zitten. Daar is Frankrijk veel te mooi voor. Het vlakke landschap is gelardeerd met dorpjes en mijnsteenbergen. Dit is duidelijk een agrarisch-industriële regio. Een deel van de industrie bestaat niet meer. Of de terreinen worden nauwelijks gebruikt. Oude fabrieksgebouwen en spooremplacementen. Dat heeft wel iets, vind ik. Ik loop snel door en luister naar de Franstalige berichtgevingen van de koers op de radio. In het hart van Denain blijkt een soort tweede hands-markt gaande te zijn. Als ik ervan uit ga dat de bezoekers en verkopers op de markt een mooie afspiegeling zijn van de inwoners van het dorp dan bevind ik mij in een stad waar de mensen een brede culturele achtergrond hebben. Met de zon als kompas begeef ik mij richting het noorden. Zelfs in een betrekkelijk kleine stad als Denain – ik schat het op tienduizend inwoners – kun je dan nog vreemd uitkomen. Ik passeer de Avenue de Roubaix. Ik blijk niet richting Wallers te lopen, maar meer richting Hornaing. Dat is wel voor driekwart de goede richting, maar toch kost het aardig wat tijd. Ik weet dat mijn kansen slinken om de renners nog twee keer langs te zien komen in Wallers. De passerende automobiele Vlaamse en Waalse wielerfans buigen niet voor mijn bordje met “Roubaix” – eentje met Wallers had ik niet – hoewel een paar er wel aanleiding in zien mij de weg te vragen, niet om mij dan mee te nemen naar de koers. Op de kruising in Denain-Bellevue stopt dan toch een Fransman, die zich wel afvraagt of het de moeite is mij mee te nemen. Of hij is gewoon verrast dat daar opeens een jongeman met een bordje “Roubaix” langs de kant van de weg staat. Ik weet het niet, maar ik stap snel in en verneem dat hij mij een taxidienst zal verlenen naar één van die fameuze kasseienstroken van deze koers. Haveluy ŕ Wallers, 2500 meter, zone pavee no 18. Halverwege de reeks stenen buigen de coureurs af om af te koersen op Wallers. De keien! Jeah. Ik heb ze gezien. Ik zie ze. Ik zeg tegen mijn chauffeur dat ik ze zou moeten kussen. Ik raak ze niet eens aan. Ik ga er niet eens op staan. Het is de extase van het moment. La legende. In de verte en voor mijn voeten zien we de auto’s van sponsors en teamleiders langs komen. Dan komen er die meer vaart maken. De “weg” is volledig droog. Geen vocht in de hel. Ze doen het stof oplaaien. Aan de horizon rijden de heren. De kop van de koers komt in zicht. Het land is volledig plat. Het zicht weids en ver. Een streep van auto’s en renners trekt door de velden, over de kasseien. Ze komen dichterbij. Wat een gezichten! Ze kletteren en kletteren, moeten nu al in de remmen voor die gemeen scherpe bocht met een bestrating die niet van deze tijd is. Rabo-renner Posthuma en drie andere helden komen langs. Posthuma… je hebt Robeco op je kont. Geen valpartij in de bocht… ze gaan door… we kijken ze na… geen lekke band – hoe is het mogelijk? Al snel zien we een grote groep renners… het peloton… een streep in de velden… rijden het dorpje Haveluy in, verdwijnen daardoor even uit beeld, en storten zich in de kasseistrook naar Wallers. Nu komt de stoomtrein eraan… Hincapie op kop, Tom Boonen zit niet ver… amaj, amaj, wat een kracht… niet te stoppen… ja, de bocht is geen probleem… niemand valt, iedereen zit nog… Daar gaan ze… De koplopers zitten nu vast al in het bos… bos van Wallers-Arenberg…

Inmiddels ben ik uitgenodigd om de rest van de race te komen bekijken “met de familie”. Dus stellen we ons even aan elkaar voor. De naam is Benoit. Nu rijden we achteruit over de grindzandige weg; voor ons een Renault 5 die vooruit rijdt; kortom, even zwaaien naar onze achtervolgers. De minuten die passeren eer wij terug zijn in Denain proberen we het verslag op de radio te vinden. “Want nu komen ze door Wallers-Arenberg”, roep ik. Nu blijkt dat hij in het centrum van Denain woont, in het huis achter één van de vele gevels in de straten waar de “tweede hands-markt” wordt gehouden. Dit is de jaarlijkse “brocante” van het stadje, die traditiegetrouw op de zondag voor Pasen wordt gehouden.

Ze doen zelf ook mee. Oude huisraad, kleding, videobanden, computerspelletjes… dat hebben ze in de aanbieding. Binnen nemen wij plaats voor het verslag. Ik stel me voor aan iedereen die zich komt presenteren. In huis is het naar mijn mening “een beetje” rommelig, en dat kwam niet alléén door de braderie. Er ontsnappen renners uit het peloton. De kopgroep groeit. Er is nog een goede Nederlandse renner mee. Twee kleine “schoot-“ hondjes zoeken trouwens hun plekje bij ons op de bank. Ik krijg een koud en blond pils – dus geef ik een van de mijne. Terwijl de kopgroep van veertien zich steeds verder losmaakt van het peloton en terwijl één van de renners zijn stuur verliest en vrijwel meteen daarna tegen de kasseien klapt begint zich een in het huis afspelend raadsel op te lossen. De slanke en onmiskenbaar schone – dochter van Benoit en krap twee decennia jong – blijkt dit jaar Prinses Carnaval… Paris-Roubaix est une Reine. Anne-Sophie est vraiment la Reine de Denain. Carnaval zegt U? Dat is toch een feest dat men in februari viert? Nou, bij ons wel. In Denain viert men dat op eerste en tweede Paasdag. Vandaag, een dag na de gebeurtenis, begrijp ik dan ook waarom er zoveel grote kleurrijke poppen langs het parcours stonden. Ook dat hoort bij het Carnaval van deze streek. La Reine toont aan allen die het willen zien hoe zij zal gaan schitteren tijdens de gekke dagen. Omdat ik niet geloof dat de Prinses naast me staat laat ze mij haar band zien. La Reine staat er op, zoals ik het van TV ken van Miss … (in dit geval: Denain…). Ik kijk een tijdje over de markt vanaf de deurpost. Mevrouw Benoit wijst naar mij en roept “daar heb je die Hollander!”.

Zwitser Cancellara gaat er vandoor. Tom Boonen ziet er niet erg fit uit. Twee renners gaan tegen de vlakte. Rabo kopman Fletcha kan nog net aan hetzelfde lot ontkomen. Cancellara komt over de spoorlijn ten zuiden van Roubaix. Twee achtervolgers – enkele tientallen seconden later – mogen niet door; moeten wachten. De slagbomen zijn dicht, weldra zal er een trein langskomen. Ze gaan toch door. Boonen en Fletcha doen hetzelfde. Maar dit mag niet; in het wielrennen gaat de trein vóór de wielrenner; en de twee eerste “criminelen” worden al voor aankomst gedeclasseerd… De Zwitser heeft de dagzege in de pocket. Op het velodrome – het fietsstadion – van Roubaix moet hij nog twee rondjes maken. Dat is nieuw dit jaar; het was er altijd één!

De braderie is afgelopen. We praten nog wat na over koetjes en kalfjes. Ik neem nog een pilsje. Cancellara krijgt zijn kassei. Dat is de trofee voor de winnaar van Parijs-Roubaix. De pasta heeft goed gesmaakt. Het werd weer tijd om de terugweg van Roubaix-Maastricht – of beter Denain-Maastricht – op te pakken. Benoit wilde mij graag naar het nabijgelegen tankstation Valenciennes Ouest aan de Autoroute du Nord brengen. Ik zei dat ik me bij de oprit van Denain ook prima zou redden. Op het tankstation wees Benoit meteen een Porsche aan; als ik daar eens even mee zou kunnen… We wisselden nog wat gegevens uit; wellicht voor (een) volgend jaar. Toen was de Porsche alweer op weg. Even rustig rondkijken; er waren heel wat mogelijke chauffeurs op het terrein. Een Nederlands stel met een BMW bleken richting Zeeland te rijden… het zou zodoende geen zin hebben om… anders prima… en ik was even niet bij de pinken om te bedenken dat Zeeland en Limburg in dit geval toch wel vijfig kilometer in de juiste richting lagen… Een ander Nederlands stel – dertigers – gingen warempel naar of langs Maastricht. Ze gingen naar het wegrestaurant. Ik had de indruk dat ik mee kon rijden als ik maar af zou wachten. Echt zeker was ik er niet van. Dus vroeg ik weer om een lift. Dat is ook veel leuker… Een Ier wilde wel, maar was moe. Toen kwam er iemand naar me toe. Ik kon mee. Had mijn bordje “Mons” gezien. Dat was vijftig kilometer van Valenciennes. We bleken tot net voorbij Huy dezelfde route te hebben. Dat is bijna honderdvijftig kilometer; de langste lift voor vandaag. De twee kleinen gingen naar de DVD-Rom “Sjakie et la chocolaterie” kijken op de laptop die op moeders lap stond. Typische “spannende” filmmuziek. Prima behang voor een verplaatsing van hier naar daar. Onderweg hebben we nog een detour van een kilometer of acht, want ze weten een goedkope pomp. Ik vraag me even af waar we naar toe zouden gaan – zouden we soms binnendoor naar Huy rijden? Dat moet heel mooi zijn – maar ik wil ook gewoon voor bedtijd thuis zijn. Valt dus allemaal wel mee. Op het tankstation langs de A15 ten noorden van Huy – bekend van de muur – is nog voldoende klandizie. De uitdaging is om een chauffeur te vinden die verder rijdt dan Luik. Het was donker, dus ik moet om een lift vragen. Aangezien de pompmedewerker mij soms bekijkt neem ik mijn voorzichtige houding aan, om niemand voor ’t hoofd te stoten, inclusief deze tijdelijke schoolmeester. Ik hoef niks te doen. Ik kan gewoon wachten tot er een Nederlander komt tanken. Want dat jonge stel dat dat doet vindt het ook goed dat ik met ze meerijdt. Zij werkt in het Zuid-Limburgse Beek. Ze gaan naar het nabije dorp Cadier en Keer. Vanaf de Akersteenweg wandel ik naar het station. Ik fiets met sportradio op mijn walkman naar huis. Volgens mijn aantekeningen heb ik 388 kilometer gelift. Dat betekent dat de terugreis iets korter zou zijn geweest dan de heenreis. Zo zie je maar weer.
  dinsdag 11 april 2006 @ 02:12:34 #86
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_36845296
Vet verhaal zeg!
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_37204578
Vrijdag 21 april

In mijn dorp hoefde ik maar een keer mijn duim uit te steken voor een ritje van vier kilometer naar het Oranjeplein in Maastricht. Ik reed mee met drie dames, waarvan een volwassen, en een pup van ongeveer veertien dagen,

Later op de middag ging ik dan naar familie in de buurt van Den Bosch. Na een kwartiertje op de Maastrichter liftersplaats nam ik plaats bij een chauffeur met bouwjaar 1949 die in een Cadillac van 57 jaar reed... samen waren zij 114 !!! Grote kans dat het de eerste passerende automobilist met een blauw kenteken was... Volgde een boeiend onderhoud van een man die zo'n zes oude auto's bezat, een woonboot, een groot fan was van Donald Duck (met die in-en-in-goede Dagobert Duck, die feitelijk niet eens zo kapitalistisch is, daar zijn enige levensdoel het rondzwemmen in een lading muntjes is... zijn motivaties zijn volledig zuiver...), anarchist, voorvechter van rechtvaardigheid en eigenaar van een coffeeshop in Maastricht. Helaas staat deze business in Maastricht zwaar onder druk. Vreemd, want het brengt leven in de brouwerij en spekt op zeker de kas van de gemeente.

Coffeeshops in Maastricht

Voordat ik zijn metier vernam antwoorde ik op zijn vraag of ik bezwaar had dat hij een joint op stak "alleen mijn vrienden en chauffeurs roken!".
  dinsdag 25 april 2006 @ 11:13:16 #88
78089 PhatBastard
-----------Rock 'n Roll--
pi_37273465
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:46 schreef AquaDiGio het volgende:
Heeft iemand tips als het gaat om boeken met reisverhalen? Ik zoek vooral in de richting van "Led by destiny" van Kinga Freespirit en Chopin.

Ik wil voor ik de grote stap maak eens wat leerzame ervaringen van andere (wereld)reizigers lezen.
On The Road van Jack Kerouac!
the deadly yellow snow cristals deprived him from his sight.... and he cant see... temporarily....
pi_37290679
Daar ga ik achteraan! Ik heb zojuist "Weg met BNN - voor en door backpackers" gelezen. Een dikke vette aanrader voor alle globetrotters onder ons.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_37293846
Liften, ik wil het graag ooit nog een keer doen..
Beetje jammer dat m'n vrienden er niet echt voor in zijn ben ik bang..

En alleen lijkt me toch een beetje te eng
Als het OV me weer eens in de steek laat zal ik er eens aan denken, je moet er even overheen denk ik..

[ Bericht 28% gewijzigd door TheTh1ng op 25-04-2006 22:06:53 ]
pi_37301782
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:15 schreef AquaDiGio het volgende:
Daar ga ik achteraan! Ik heb zojuist "Weg met BNN - voor en door backpackers" gelezen. Een dikke vette aanrader voor alle globetrotters onder ons.
Die staat hier ook in de boekenkast. Vooral de opmerking over hoe je een Nederlander herkent is erg grappig.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_37303265
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:40 schreef TheTh1ng het volgende:
Liften, ik wil het graag ooit nog een keer doen..
Beetje jammer dat m'n vrienden er niet echt voor in zijn ben ik bang..

En alleen lijkt me toch een beetje te eng
Als het OV me weer eens in de steek laat zal ik er eens aan denken, je moet er even overheen denk ik..
Het is nu of nooit. Laat je niet te veel leiden door je vrienden, als je het zelf wilt moet je het ook zelf doen.
Het is idd een risico dat je neemt, maar dat is juist de kick. Het onbekende verkennen. Zonder risico te nemen kom je veel minder ver dan degene die het avontuur tegemoet gaan.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_37321104
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:40 schreef TheTh1ng het volgende:
Liften, ik wil het graag ooit nog een keer doen..
Hoi Danny. In het dorp waar jij woont zal het OV wel niet zo heel betrouwbaar zijn / niet zo vaak rijden. Als je wil gaan liften raad ik aan het gewoon een keer uit te proberen op een dag dat je de tijd hebt. Het is zeker lastiger te beginnen als vrienden of ouders het niet echt wat vinden. Je kan 't ook eens uitproberen als je op vakantie bent. Zo deed ik het in het begin ook. Dan heb je wat meer tijd. In sommige vakantiegebieden is het echt niet raar als er een paar wandelaars aan het liften zijn. Bijvoorbeeld omdat de route te lang was ofzo. Het grappige is dat ik in het begin dus vooral op vakantie liftte (in Frankrijk en Polen). Korte stukjes. Dat durfde ik wel. Terwijl het eigenlijk "gevaarlijker" is? Omdat ik bijvoorbeeld in Polen een keer meer dan twee uur op de bus moest wachten. En omdat er meer lifters zijn daar. Ja, in Nederland heb je een OV-kaart, of misschien niet, het openbaar vervoer is in ieder geval behoorlijk goed en je weet hoe het werkt (beter dan in het buitenland). Succes.
  donderdag 27 april 2006 @ 10:42:23 #94
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_37337901
Ja, je moet je er gewoon even overheen zetten. Mensen zullen raar kijken en je voor gek verklaren, so what? Omdat ze het zelf niet durven. Een plek uitzoeken waar je wilt starten en een doel waar je heen wilt. Dan gewoon gaan staan, als je eenmaal onderweg bent met de eerste auto groeit het vertrouwen vanzelf en wordt het leuk!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_37402574
29 april 2006

Vanmiddag heb ik mijn twee gasten uit Krakau en Cestochowa, Polen mee laten rijden tot aan het A2-tankstation even ten noorden van Sittard. Toen ik 20 minuten later na gedane zaken weer naar het zuiden reed waren ze inmiddels op weg naar de hoofdstad van Oranje met hun oranje Rabobank opblaashelmpjes en het bordje "A'DAM" dat ik voor ze had gemaakt.

Vanmiddag op de duim naar Maastricht?
pi_37413357
Leuk Frank! Ook ik heb vandaag een Oranje lift genomen.
Ik stond minder dan een kwartier in mijn woonplaats Etten-Leur met een bordje naar A'dam en kreeg een lift van 2 hele leuke meiden. Zelfde leeftijd en zelfde persoonlijkheid zeg maar. Dát het gezellig was zeg!

Op de terugweg heb ik de trein gepakt omdat ik nogal opgefokt was door de drukte vooraan op het Museumplein. Dat mensen dat leuk vinden!

Maar zeker weten weer een stimulans om het nog vaker te gaan doen. Liften (ofwel; mensen leren kennen) is leuk.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_37414051
Een (nogal vage) vriend van een vriend van me is nu liftend op weg naar India (hij zit al in Italië).

Z'n reis is te volgen op www.the3theye.com
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_37414184
@Frank_NL, wanneer ga jij een website opzetten?
pi_37420716
lifters.startpagina.nl heeft hij zojuist opgezet toch?
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_37421403
Ja maar dat is een startpagina. Ik bedoelde eigenlijk een soort van een weblog waar hij zijn verhalen neer kan zetten zoals hij hier altijd doet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')