abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 16 juli 2005 @ 19:28:31 #1
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_28865019
Al jarenlang verslind ik verhalen van reizigers. Het ene boek brengt me in vervoering, het andere totaal niet. Na het lezen van het ene boek wil ik direct een reis boeken, het andere doet me een bestemming voor eeuwig boycotten.
Maar het is natuurlijk ook leuk om van anderen te horen wat zij van bepaalde boeken vinden. Het leek me wel handig om een topic hier te openen voor reviews over reisliteratuur.

Als je een review schrijft, noteer dan aub de volgende punten:

• Titel
  • Schrijver (eventueel iets over de schrijver)
  • Jaar 1e (Nederlandstalige) uitgave boek
  • ISBN-code
  • Korte inhoud (desnoods kopieer je het ergens)
  • Wat jij ervan vond
  • Reis kopiëren / hoog op de lijst van toekomstige bestemmingen / bestemming boycotten
  • Waardering in smilies
    of iets dergelijks

NB
    Dit is dus geen lijstjestopic waarin je boeken gaat opnoemen. Een discussie over een boek dat gereviewd is, is uiteraard wel welkom.

[ Bericht 2% gewijzigd door UIO_AMS op 23-07-2005 07:50:47 ]
  • Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator zaterdag 16 juli 2005 @ 19:41:57 #2
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_28865380
    TS begint natuurlijk.

• Titel
    Door Ierland met een koelkast

• Schrijver
    Tony Hawks, een Engelse stand up comedian.

• ISBN-code
    90-5831-156-2

• Korte inhoud
    In een dronken bui sluit de auteur een weddenschap af: hij zal binnen een maand alle uithoeken van Ierland aandoen, liftend met een koelkast. Hij beschrijft zijn lotgevallen met de koelkast en tijdens zijn reis ontmoet hij onder anderen een echte prins en een nepkoning. De koelkast wordt gedoopt en krijgt een naam. Ze gaan samen surfen en doen mee aan een vrijgezellenfeest. Ondersteund door een DJ die zijn vorderingen op de Ierse radio verslaat reist hij het land rond. Onderwijl ontwikkelt hij een geheel nieuwe filosofische instelling.

• Wat ik ervan vond
    Eén van de meest humorvolle reisboeken die ik ooit gelezen heb. De ontmoeting met Prins Charles is ontzettend lachwekkend. Sowieso ben ik een liefhebber van impulsieve reizen, maar dit slaat alles.

• Reis kopiëren / hoog op de lijst van toekomstige bestemmingen / bestemming boycotten?
    Het boek geeft een goed beeld van de Ierse medemens en na het lezen dacht ik: 'weet je wat, ik pak het vliegtuig en lift ook in een maand Ierland door'. Vanwege tijdgebrek is het er helaas nog niet van gekomen.

• Waardering in smilies
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator zaterdag 16 juli 2005 @ 19:46:07 #3
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_28865506
    Oeps hij stond nog sticky.

Het volgende boek dat ik binnenkort zal reviewen is: Keep the river on your right van Tobias Schneebaum
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      zondag 17 juli 2005 @ 00:44:42 #4
    81260 La_Guiri
    Qué quieres???
    pi_28873016
    Leuk topic! Morgen zal ik ook een review posten, ben nu te moe
    De Madrid al cielo
    'La luna, la culpable, la viajera,
    la luna de una muerta primavera'.
      zondag 17 juli 2005 @ 12:42:49 #5
    81260 La_Guiri
    Qué quieres???
    pi_28879434
  • Titel
    Mexico, hier komen alleen slechte vrouwen

• Schrijver
    Maartje Duin

• ISBN - code
    90-5759-323-8

• Korte inhoud
    Maartje Duin ging naar Mexico voor haar taalonderzoek bij de Otomí-indianen. Tijdens haar verblijf stuitte ze op het overheersende machismo van de latino, de urenlange vertragingen en diepgewortelde corruptie, het Latijns-Amerikaanse voetbal, de homofobie en de droom over de utopische 'andere kant', de Verenigde Staten.

• Wat ik ervan vond
    Ik vond het een erg leuk boek, het leest lekker weg en gaat voornamelijk over de ontmoetingen die ze heeft met verschillende mensen. Het is niet een boek vol waanzinnige avonturen; het beschrijft meer hoe het leven daar is en hoe de mensen zijn, wat hun dromen, hun gewoontes en denkbeelden zijn.

• Reis kopiëren / hoog op de lijst van toekomstige bestemmingen / bestemming boycotten?
    Ik had het boek gekocht omdat ik erg geinteresseerd was in Mexico als reisbestemming, niet lang na het lezen van het boek ben ik naar Guatemala gegaan. En niet vanwege het boek, want dat is later nog goed gekomen en ik ben alsnog naar Mexico gegaan.

• Waardering in smilies

[ Bericht 0% gewijzigd door La_Guiri op 18-07-2005 19:37:35 ]
  • De Madrid al cielo
    'La luna, la culpable, la viajera,
    la luna de una muerta primavera'.
      Moderator maandag 18 juli 2005 @ 08:52:20 #6
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_28902089
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 12:42 schreef La_Guiri het volgende:
  • Titel
    Mexico, hier komen alleen slechte vrouwen
  • Leuke review, maar waarom komen daar alleen slechte vrouwen?
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      maandag 18 juli 2005 @ 10:15:15 #7
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_28903216
    Aangezien ik alle reisboeken van Paul Theroux gelezen heb zal ik daar mee beginnen:

• Titel
    The Happy Isles of Oceania

• Schrijver
    Paul Theroux

• ISBN - code
    ?

• Korte inhoud
    Paul Theroux reist rond in Oceanië. Hij bezoekt o.a. Australië, Tonga, Fiji-eilanden, Samoa, de Trobriandeilanden, Paaseiland en de Solomonseilanden. Grote delen van zijn tocht legt hij af per kano.
  • Wat ik ervan vond
    Schitterend boek. Paul Theroux's beschrijvingen van de mensen die hij tegenkomt en gebeurtenissen zijn zo scherp en precies dat je ze zo voor je ziet.. Hij ontmoet o.a., de Koning van Tonga, een oud-premier van Nieuw-Zeeland, maar leeft ook een aantal weken samen met een stam op de Trobriand Eilanden en woont een tijdje alleen op een onbewoond eiland. Naast het verslag van zijn tocht geeft hij een mooi inzicht in de historie van Oceanië. En omdat hij grote delen van zijn tocht in een zeekayak aflegt komt hij op plaatsen en onbewoonde eilanden waar zelden of nooit een toerist komt.

Mede door dit boek ben ik naar Australië en Nieuw Zeeland gegaan, en wil ik graag een keer Polynesië bezoeken.

• Waardering in smilies

Volgende review: Dark Star Safari: Paul Theroux die over land van Egypte naar Zuid-Afrika reist.

[ Bericht 0% gewijzigd door Litman op 18-07-2005 10:42:43 ]
  • "the same sun that melts the wax, hardens the clay"
    pi_28903732
  • McCarthy's bar

• Pete McCarthy een Engelse schrijver van BBC (reis)programma's die zich maar eens aan een boek waagde. Zijn moeder is Ierse, dat is belangrijk voor het boek.

• ISBN 0-340-76605-0

• Inhoud
    Pete McCarthy heeft een goede naam voor iemand die door Ierland reist. De Achtste Regel van het Reizen luidt namelijk: loop nooit langs een kroeg met jouw naam er op. Pete McCarthy reist door Ierland om zijn genetische thuis te ontdekken en ondertussen een paar pintjes te pakken. Ierland blijkt een bizar land met een bizarrer volk te zijn en dit alles wordt beschreven door de grappigste non-fictie schrijver sinds keizer Claudius. Met mystieke natuur (wat doet een dode kraai in de uitlaat?) zoals die alleen in Ierland te vinden is. Er wordt nog even melding van Tony Hawks en zijn koelkast.

• Mijn Oordeel
    Dit is zonder enige twijfel het enige boek dat je gelezen moet hebben als je naar Ierland gaat. Reisgidsen bevatten uitsluitend tips die je naar toeristenfuiken leiden waar je af wordt gezet door buitenlanders (vanuit het perspectief van het land waar je naar toe gaat). In Ierland kun je veel beter afgezet worden door een schattige oude dame die jou verdenkt van satanisme. Geen reisgids, geen GPS, alleen McCarthy's Bar, een boel geld en wat geduld. Als je dan geen geweldige tijd in Ierland hebt ben je dood.

• Inspirerend?
    Ja, ik kreeg zin om subiet weer eens naar Ierland te gaan.
  • Ik en mijn leger van stokstaartjes.
      Moderator maandag 18 juli 2005 @ 10:54:25 #9
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_28904003
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 10:40 schreef Karboenkeltje het volgende:
  • McCarthy's bar
  • Mijn Oordeel
    Dit is zonder enige twijfel het enige boek dat je gelezen moet hebben als je naar Ierland gaat.
  • Ja, dat boek wil ik ook nog eens lezen. Overigens zul jij Door Ierland met een koelkast volgens mij ook wel weten te waarderen. Of heb je die al gelezen?
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_28904407
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 10:54 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ja, dat boek wil ik ook nog eens lezen. Overigens zul jij Door Ierland met een koelkast volgens mij ook wel weten te waarderen. Of heb je die al gelezen?
    Ja, die heb ik al gelezen. Superboek, al was het alleen al vanwege het thema.
    Ik en mijn leger van stokstaartjes.
      Moderator maandag 18 juli 2005 @ 11:27:10 #11
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_28904884
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 11:10 schreef Karboenkeltje het volgende:
    Ja, die heb ik al gelezen. Superboek, al was het alleen al vanwege het thema.
    Volkomen nutteloze questes volbrengen. Niet de bestemming maar de reis is belangrijk. Dat boek van McCarthy lijkt me daar ook een goed voorbeeld van.

Ben al jaren op zoek naar een volkomen nutteloze queste voor mezelf na het lezen van Door Ierland met een koelkast.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_28905626
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 11:27 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Volkomen nutteloze questes volbrengen. Niet de bestemming maar de reis is belangrijk. Dat boek van McCarthy lijkt me daar ook een goed voorbeeld van.
    Ja, maar die met die koelkast is redelijk ultiem. Dat zul je in Nederland niet snel aantreffen. Althans, ik heb de indruk dat Nederlanders die zulke dingen doen niet in staat zijn om er een tof boek over te schrijven.

In McCarty's Bar zit nog wel een existentieel thema verwerkt. Als halve Ier voelt hij zich verbonden met Ierland en hij vraagt zich af of er een soort "in Ierland thuis horen" aan de orde is. Dus, "voelt" hij zich Ier omdat Ierland zonder enige twijfel het mooiste land van Europa is en de Ieren het tofste volk ter wereld zijn, of is er door zijn afkomst meer aan de hand?

Mmm, bovenstaande zou ik net zo goed aan de beschrijving van het boek kunnen toevoegen.
    quote:
    Ben al jaren op zoek naar een volkomen nutteloze queste voor mezelf na het lezen van Door Ierland met een koelkast.
    Ik ben van plan om volgend jaar met een prutsautootje een willekeurig uitgestippelde links-links-rechts-enz. route door de groene republiek te gaan rijden. Ik vraag me af of ik dan ergens uitkom. Hoewel, met de wegbewijzering in Ierland zal het weinig uitmaken.
    Ik en mijn leger van stokstaartjes.
      dinsdag 19 juli 2005 @ 14:08:47 #13
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_28942910
  • Titel
    Dark Star Safari (de titel slaat op Afrika als 'zwarte plek' op de kaart, een continent waar niemand wat mee te maken wil hebben en waar maar weinig mensen echt wat van weten)

• Schrijver
    Paul Theroux

• ISBN - code
    ?

• Korte inhoud
    De schrijver reist per boot, trein en chicken bus van Egypte naar Zuid Afrika. Voor hem is het een sentimental journey omdat hij in de jaren 60 o.a. in Malawi en Kenia heeft gewerkt als Peace Corps Volunteer. Onderweg wordt hij beschoten, beroofd en ziek. Ondertussen verbaast hij zich over de veranderingen (ten nadele) in Afrika sinds de jaren 60.
  • Wat ik ervan vond
    Een goed boek, niet alleen omdat Theroux interessante gebieden en plaatsen bezoekt o.a. Egypte, Sudan, Malawi en Zuid-Afrika, en leuke en interessante mensen ontmoet,(de egyptische nobelprijswinnaar Nobel Naguib Mahfouz, Nadine Gordimer, 2 Ethiopische boeren waar hij een lift van krijgt en onbekende pyramiden mee bezoekt, een Zimbabwaanse boer die verteld wat de landverdeling van Mugabe betekent etc.), maar vooral omdat hij de veranderingen die in 40 jaar hebben plaatsgevonden (boek speelt in 2002) in kaart brengt.

Hij is bijvoorbeeld zeer negatief over de NGO's die hij overal tegenkomt, rondscheurend in hun airco Landcruisers, maar die er in feite voor zorgen, dat Afrika ahankelijk blijft van ontwikkelingshulp, omdat de ruggegraat van de maatschappij gevormd wordt door buitenlanders (leraren, artsen, etc.)

Ik vond het een fascinerend boek vol met prachtige beschrijvingen van mensen en landschappen, en zoals gewoonlijk bij Theroux: vol met interessante weetjes en feiten.

Ja de reis zou ik ook wel eens willen maken, maar ik vond het boek vooral interessant, omdat het een goed inzicht geeft in het huidige Afrika (al gaan de dingen erg snel in Afrika: van een oorlog in Dafur was toen nog geen sprake)
  • Waardering in smilies

[ Bericht 0% gewijzigd door Litman op 19-07-2005 14:14:22 ]
      Moderator zaterdag 23 juli 2005 @ 08:44:34 #14
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29057295
  • Titel
    Keep the river on your right (Engelstalige editie)

• Schrijver
    Tobias Schneebaum

• Jaar 1e uitgave boek
    1969

• ISBN-code
    0-85449-061-2

• Korte inhoud
    In de jaren '50 besluit Tobias Schneebaum te breken met de Westerse beschaving door te gaan leven met de Akaramas, een primitieve indianen-gemeenschap die leeft in het oerwoud van Peru. Volledig geaccepteerd door deze mensen gaat hij met ze op jacht, aanschouwt ritueel kanabalisme, schildert zijn lichaam als een strijder en slaapt met ze. Voor het eerst wordt hij als homoseksueel ergens volledig geaccepteerd.

Tien maanden later verschijnt hij plotseling weer in de Westerse wereld. Daar waar men vermoedde dat hij verdwaald en overleden was in het oerwoud.

Het volledig breken met de Westerse gemeenschap en de 'beschaving' vormt de leidraad voor het verhaal. Daarnaast gaat het over acceptatie van homoseksualiteit en de omgang met de dood in de diverse gemeenschappen.

• Wat ik ervan vond
    Toen dit boek in 1969 uitkwam, was het wereldschokkend. Zijn liefde voor de indianen-gemeenschap beschrijft de auteur op dramatische wijze en op een manier die tot dan toe nog nooit eerder gezien is. Het duurt ook meer dan 10 jaar voordat hij zijn eigen ervaringen kan ordenen in dit boek.

Ikzelf had nog nooit over dit boek gehoord, totdat ik een paar jaar geleden een documentaire over Tobias Schneebaum zag. In deze documentaire maakt hij, inmiddels een zeurderige oude man, opnieuw de reis naar Peru. Tussendoor zie je beelden van talkshows uit de jaren '50 en '60 waarin de schrijver vertelt over zijn ervaringen met het eten van mensenvlees, het breken met de kerk en homoseksualiteit. Voor die tijd wereldschokkende onderwerpen. Tijdens de reis met de documentairemakers klaagt hij steen en been. Dit is niet goed, dat is niet goed, hij wil die reis helemaal niet maken, hij is slecht ter been, etcetera, etcetera. Uiteindelijk ontmoet hij wat leden van de Akaramas. Zij hebben dan gebroken met de oude levenstijl en zijn 'volgzame' katholieken geworden. Een schok voor de schrijver en de kijker.

Geïntrigeerd door dit alles besluit ik de dag na het zien van de documentaire het boek te kopen. Kennelijk ben ik niet de enige, want het is die dag overal uitverkocht. Uiteindelijk weet ik er toch één te bemachtigen.

Ondanks het feit dat het boek gedateerd is en we inmiddels als samenleving wel wat gewend zijn, las ik het boek in één ruk uit. Het boek is naar mijn mening een must voor jonge antropologen en eenieder die geïnteresseerd is in andere samenlevingen. Erg boeiend dus.

• Reis kopiëren / hoog op de lijst van toekomstige bestemmingen / bestemming boycotten
    Niet aan de orde. Het is meer een antropologisch boek dan een reisverhaal. Bij de boekhandel vond ik het boek ook onder de antropologische sectie.

• Waardering in smilies
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      FOK!fossiel zaterdag 23 juli 2005 @ 10:20:46 #15
    8443 cptmarco
    it's captain...
    pi_29057837
  • Titel
    No Sense of direction

• Schrijver
    Eric J Raff

• Jaar 1e uitgave boek
    2001

• ISBN-code
    0-9708732-0-4

• Korte inhoud
    Een New Yorkse man besluit om de boel de boel te laten en om een jaar lang de wereld rond te reizen. Hij had van te voren geen duidelijk plan of reisdoel, het enige wat hij wist was dat hij weg wou. Hij beschrijft zijn reis via Denemarken, Rusland en tal van Aziatische landen.

• Wat jij ervan vond
    Een heerlijk boek om te lezen en het geeft je een echt "vakantiegevoel:. Hij weet op een erg humoristische wijze zijn reis te beschrijven met alle ups en downs waar hij tegen aan liep. Volgens Amazon: No Sense of Direction is a highly enjoyable tale of an adventurous advertising executive from New York City who traded his briefcase for a backpack and a one-way ticket. With a sharp eye for detail and a keen sense of humor, Eric Raff recounts what its like to hit the road with no plan and no destination.

Zomaar zelf een jaartje er tussen uit knijpen en op de bonnefooi op pad gaan?? Ik denk het niet.

• Waardering in smilies
  •   Moderator zaterdag 23 juli 2005 @ 10:25:46 #16
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29057880
    De titel is in ieder geval al een goede reden om het boek te zoeken.

Mijn volgende review zal zijn: Een hotel op het dak van de wereld van Alec Le Sueur.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      FOK!fossiel zaterdag 23 juli 2005 @ 10:58:42 #17
    8443 cptmarco
    it's captain...
      zaterdag 23 juli 2005 @ 12:51:57 #18
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_29060504
    quote:
    Op zaterdag 16 juli 2005 19:41 schreef UIO_AMS het volgende:
    TS begint natuurlijk.

• Titel
    Door Ierland met een koelkast
  • Geweldig boek .
      woensdag 27 juli 2005 @ 17:08:48 #19
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_29174951
  • Titel
    In a Sunburned Country

• Schrijver
    Bill Bryson

• ISBN-code
    ?

• Korte inhoud
    Bill Bryson: een van de bekendste Amerikaanse reisschrijvers van gemakkelijk weglezende reisboeken reist naar Australië en maakt daar allerlei 'hilarische' dingen mee.

• Wat jij ervan vond
    Eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen redelijk hoog gespannen, nadat ik van dezelfde schrijver 'A Short History of Nearly Everything' had gelezen: een grappig en informatief 'wie-weet-waar-Willem-Wever-woont'- boek over allerlei zaken die die je altijd al hebt willen weten maar waarvoor je nooit de tijd hebt om het zelf uit te zoeken.

Dus was ik redelijk teleurgesteld toen bleek, dat Bryson het liefst per vip-shuttle busje van hotel naar hotel reisde, standaard klaagt over het eten en de bediening, en allerlei meningen heeft over de aboriginals zonder er ooit een gesproken te hebben. Hij is een ongelooflijk passieve reiziger die het liefst alles op een presenteerblaadje krijgt aangeboden, als hij ergens een uurtje is geweest vind ie het al weer genoeg, maar heeft er daarna wel een uitgesproken mening over

Australië is prachtig, maar niet op de manier waarop Bryson reist (alleen steden, voornamelijk vanuit zinj autoraampje kijken, nauwelijks iemand spreken)

• Waardering in smilies
    Slaapverwekkend en om te huilen dus:
      Moderator zaterdag 30 juli 2005 @ 15:51:38 #20
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29267213
    Liep net bij een boekhandel binnen en het eerste wat ik zag, was een aanbiedingspakket. Drie reisverhalen voor de prijs van één. En laten nou net twee boeken daarvan de reden voor mijn bezoek aan de boekhandel zijn.

Nu heb ik dus:

McCarthy's Bar van Pete McCarthy. Naar aanleiding van de review hier.
    Een wereldhit van Tony Hawks. Zie de review over Door Ierland met een koelkast.
    Woedende witte pyjama's van Robert Twigger.

De eerste twee wilde ik dus al kopen en de derde lijkt me ook heel leuk. Gaat over een dichter / leraar Engels die in Japan verzeild is geraakt.

Zodra ik ze uit heb, volgen de reviews.

De aanbieding is overigens van uitgeverij BZZTôH, ISBN 90 4530 0990.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator zaterdag 30 juli 2005 @ 15:55:51 #21
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29267313
    O ja, meteen ook de pocket Tapas & Trappers van Polly Evans gekocht. Die review volgt dus ook nog.

Maar mijn eerstvolgende review zal zijn: Een hotel op het dak van de wereld van Alec Le Sueur.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      FOK!fossiel zondag 31 juli 2005 @ 11:47:52 #22
    8443 cptmarco
    it's captain...
    pi_29288746
    Ik heb gisteren "Door Ierland met een koelkast" in m'n brievenbus gevonden....

Ik heb de eerste paar hoofdstukken ondertussen gelezen en het is echt een geweldig boek. Bedankt voor de tip...
      Moderator vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:07:15 #23
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29587918
  • Titel
    Een hotel op het dak van de wereld

• Schrijver
    Alec Le Sueur.

• ISBN-code
    90-5831-295-X

• Korte inhoud
    De auteur bracht 5 uitzonderlijke jaren door in Tibet toen hij daar werkte als PR-manager voor het Holiday Inn in Lhasa. Met de Himalaya op de achtergrond ontvouwt hij een zowel zeer vermakelijk als verhelderend verhaal.
    Een vliegenplaag tijdens een staatsbanket, de onverwachte bezorging van levende slangen, de overheersende aanwezigheid van yakvlees op het menu, de verboden Miss Tibet-verkiezing en de dood van een gast zijn slechts enkele van de problemen die Le Sueur als hotelmanager in het hotel tegenkomt.
    Naast zijn dagelijkse belevenissen beschrijft hij ook de culturele achtergrond van Tibet en geeft zo een fascinerend beeld van het land.

• Wat ik ervan vond
    Erg humoristisch geschreven. Je leeft vanaf het begin mee met Alec en zijn belevenissen in het hotel, de reis erheen en zijn trips door het land, maar daarnaast beschrijft hij ook op een boeiende wijze de geschiedenis en cultuur van Tibet.
    Het grappigst om te lezen zijn wel zijn verslagen van de wekelijkse stafbijeenkomsten waarbij de door communistisch China in het hotel geplaatste managers lijnrecht tegenover de internationale managers staan.

Tibet lijkt me een schitterende bestemming. Na het lezen van het boek moest ik me inhouden om niet gelijk de Lonely Planet over Tibet te kopen. Daarentegen hou ik wel van enige mate van luxe en comfort. Alles afwegend zal ik er wel een keer belanden.

• Waardering in smilies
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator woensdag 24 augustus 2005 @ 21:58:07 #24
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29935745
    Tapas en trappers van Polly Evans inmiddels uit. Zal binnenkort een review erover schrijven.
    Tipje van de sluier: leuk, interessant en inspirerend boek.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_29937003
    Tijdje geleden al gelezen:

• Titel
    Stinknegers

• Schrijver
    Raoul de Jong

ISBN-code
    90-5000-812-7

• Korte inhoud
    Een persoonlijk verslag van Raoul die na zijn studie VWO alleen naar west-afrika reist en daar diverse ontwikkelingsprojecten bezoekt. Het komt erop neer dat hij de afrikanen door het boek heen steeds iets beter leert begrijpen.

• Wat ik ervan vond
    Leuk, humoristisch, goed leesbaar boek. Het is grappig om zijn te lezen over hoe hij de wereld daar ziet en hoe hij er soms erg naief mee omgaat. Hij irriteerd zich bv. aan hippies die baobab bomen vereren en heeft eigenlijk gewoon een typische schoolverlatersvizie op afrika zeg maar.

Mwoh, zoals hij naar afrika is gereist, helemaal alleen, enkel onder begeleiding van een ontwikkelingsorganisatie zou ik niet zo snel doen. Liever toch naar een gedeelte van de wereld waar de mensen wat aardiger.. nah misschien niet aardig, maar vooral normaler, of beter te begrijpen zijn.

• Waardering in smilies
  • abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')