als je iets door een deelt blijft het hetzelfde dus (z/1)=zquote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:17 schreef BrauN het volgende:
En hoezo kun je van:
(x/y) / (z/1)
dit maken
(x) / (yz)
Ik zal allereerst eens beginnen met het leren van de rekenregels wat betreft de logaritmen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:37 schreef BrauN het volgende:
Dames en heren, we gaan nu een stapje verder. Schrik niet.
ln(x+7) + ln(x+3) = 0
Dat 'ln'-ding heet geloof ik een natural logarithm, voor de n00bs die dat niet weten.
Nou... los maar op.
ln(x+7) + ln(x+3) = 0quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:37 schreef BrauN het volgende:
ln(x+7) + ln(x+3) = 0
Dat 'ln'-ding heet geloof ik een natural logarithm, voor de n00bs die dat niet weten.
Nou... los maar op.
Simpel zat:quote:Dames en heren, we gaan nu een stapje verder. Schrik niet.
ln(x+7) + ln(x+3) = 0
Nou... los maar op.
Dit is fout.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:47 schreef SciFi het volgende:
[..]
Simpel zat:
ln(x+7) + ln(x+3) = 0
(x+7)+(x+3) = e^0 = 1
x+7+x+3 = 1
2x = -9
x = -9/2 = -4.5
Dat lijkt me een zeer goed advies. Vandaar dat ik 't nog even citeer.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik zal allereerst eens beginnen met het leren van de rekenregels wat betreft de logaritmen.
Had dan TVP gezegtquote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:30 schreef -J-D- het volgende:
Nee, maar ik ga niet wachten tot ik inhoudelijk kan reageren en dan steeds het topic terugzoeken.
Zolang die brakke boommark niet gekoppeld is aan MyAT is het zinloos.
Bijna -e.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:46 schreef Repeat het volgende:
[..]
ln(x+7) + ln(x+3) = 0
ln((x+7)*(x+3)) = 0
ln(x²+10x+21) = 0
e^0 = x²+10x+21
1 = x²+10x+21
-x²-10x-20=0
x = - 2 ,76
verder kom ik niet, maar tis volgens mij wel goed
Cirkelkwadratuur is onmogelijk. Komt omdat pi transcendent is. Gegeven twee punten in het vlak welke de coordinaten (0,0) en (0,1) worden gegeven kun je alleen punten met algebraische coordinaten construeren met passer en liniaal. Dat pi transcendent is, is bewezen door Lindemann. Hier is een bewijs. Ik heb geen idee of het een goed bewijs is, niet doorgelezen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:55 schreef teletubbies het volgende:
..cirkelkwadratuur.. is het opgelost? zo ja... waar kan ik het bewijs vinden?..thanx!
Het probleem is in zoverre opgelost dat bewezen is dat het niet kan. In het Engels heet het Squaring the circle. Het zit 'm erin dat Pi transcendentaal is, d.w.z. niet als nulpunt van een polynoom met alleen rationale coëfficiënten uitgedrukt kan worden. (Uiteraard wel als nulpunt van de polynoom x^2 - Pi*x, dus vandaar die rationale coëfficiënten).quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:55 schreef teletubbies het volgende:
..cirkelkwadratuur.. is het opgelost? zo ja... waar kan ik het bewijs vinden?..thanx!
Uh, nergens. Want 27 - 2 = 25. Het is overigens futue te ipsum.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:22 schreef --Christiaan-- het volgende:
er zijn 3 jongens die een konijn willen kopen.
ze gaan naar een boer toe.
die boer verkoopt hen een konijn voor 30 euro.
dus die jongens gooien ieder 10 euro in de pot en kopen dat konijn.
als de boer dat konijn heeft gekocht krijgt hij er spijt van.
de boer vind dat hij teveel heeft gevraagd voor het konijn.
de boer geeft aan zijn medewerker 5 euro om aan de jongens terug te geven.
de medewerker vind het niks om de kutklusjes van zijn baas op te knappen en haalt er 2 euro uit.
hij geeft de jongetjes elk 1 euro terug.
de jongens hebben nu elk 9 euro betaalt voor het konijn.
9 x 3 = 27 euro. de medewerker had ook nog 2 euro. Waar is die ene euro?
Hmm jammer, ik had van Drs. P. toch een wat sterkere tekst verwacht.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:19 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Als troost dan maar een liedje van Drs. P dat er ook over gaat.
Kut, typoquote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:25 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Uh, nergens. Want 27 - 2 = 25. Het is overigens futue te ipsum.
Neuk jezelf. (Of: Go Fuck yourself), De -e duidt een imperativus aan.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:27 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Kut, typo. Weet je ook wat het betekent?
b-a=3, dus het gaat om de punten (a,y(a) en (a+3,y(a+3)). De helling tussen die punten is (y(a+3)-y(a))/3. Ik denk dat je hiermee verder kunt komen.quote:Een lijn snijdt de grafiek van de functie y(x) = x^2 + 7 in de punten (a,y(a)) en (b,y(b)).
De helling van die lijn is 5.
b-a = 3
hehehhehehehequote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:21 schreef AtraBilis het volgende:
Ja. Maar voor elke epsilon geldt dat het minder grappig is.
Ik denk het niet. Het gaat om de punten (a, y(a)) en (b, y(b)). Gegeven is dat a = b + 3, en dat de helling gelijk is aan 5. Ergo, we kunnen ook zeggen dat het gaat om de punten (a, y(a)) en (a - 3, y(a) - 15). Voorts weet je dat die punten aan de vergelijking moeten doen. Dat moet genoeg zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
b-a=3, dus het gaat om de punten (a,y(a) en (a+5,y(a+3)). De helling tussen die punten is (y(a+3)-y(a))/3. Ik denk dat je hiermee verder kunt komen.
b = 3 + aquote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:24 schreef BrauN het volgende:
Een lijn snijdt de grafiek van de functie y(x) = x^2 + 7 in de punten (a,y(a)) en (b,y(b)).
De helling van die lijn is 5.
b-a = 3
Nou... hoe reken ik die a en b uit?
Okee, laten we beginnen bij de Fe2O3. Dit is een zout dat gevormd wordt door positief geladen ijzerionen en negatief geladen zuurstofionen. Zuurstofionen zijn altijd 2-. Aangezien je 3 zuurstofatomen hebt in Fe2O3, is dat dus samen 6-. Fe2O3 is in zijn geheel neutraal, dus moeten de ijzerionen samen 6+ zijn. Aangezien je twee ijzerionen hebt, is elk apart ijzerion dus 3+. Oftewel: je hebt een zout dat bestaat uit O2- en Fe3+.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:44 schreef WyBo het volgende:
Ik snap de volgende zuur-base reactie niet,
De opgave is: Geef de RV van Fe2O3 in overmaat verdund zwavelzuur
dan zou je de volgende RV moeten krijgen:
Fe2O3 + 6 H30+ -----> 2 Fe3+ + 9 H2O
zou iemand dat voor mij kunnen uitleggen aub?![]()
ok, je post was wel de moeite om te lezenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:07 schreef Lathund het volgende:
verhaal
Eigenlijk heet het logaritmus naturalis, vandaar ook ln en niet nlquote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:37 schreef BrauN het volgende:
ln(x+7) + ln(x+3) = 0
Nou... los maar op.
Dat had best een goeie oplossing geweest inderdaad... jammer dat ik het nu pas leesquote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:55 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Ik snap het. Daar ik geen verstand van Excel heb weet ik niet of het haalbaar is, maar, is het dan niet logischer om de open vragen een eigen rij te geven?
(Respondent 1)
[lijst meerkeuze]
[eerste open vraag]
[tweede open vraag]
(Respondent 2)
[lijst meerkeuze]
[eerste open vraag
[tweede open vraag]
Vraag 1 proberen gedeeltelijk te beantwoorden:quote:1:
Machine draait 16 uur per dag. 46 werkweken in een jaar – 5 dagen per week.
Economische levensduur = 5 jaar
Gelijktijdige capaciteit= 12.800 prestaties per week
A: Omschrijf het begrip gelijktijdige capaciteit.
B: Bereken de gelijktijdige capaciteit per uur.
C: Bereken de volgtijdige capaciteit.
2:
Jaarproductie= 400.000 kg.
Kwartaal 1: 20 %
Kwartaal 2: 25 %
Kwartaal 3: 30 %
Kwartaal 4: 25 %
De reservecapaciteit is 10.000 kg per kwartaal. Er zijn 4 machines aanwezig met een capaciteit van 155.000 kg per jaar.
A: Bereken de rationele capaciteit.
B: Bepaal de rationele overcapaciteit.
C: Splits de rationele overcapaciteit naar oorzaken.
D: Is er irrationele overcapaciteit? Motiveer.
3:
1 januari is de voorraad cd-rom’s 18.000 stuks.
Er werden er 82.000 verkocht á ¤ 45 per stuk.
Kosten:
Variabele: ¤ 1.200.000
Constante: ¤ 1.700.000
Normale productie/afzet is ¤ 85.000 per jaar.
A: Wat kun je zeggen over de voorraadverandering in de afgelopen jaren?
B: Bereken de integrale kostprijs van één cd.
C: Bereken het bedrijfsresultaat volgens de integrale kostencalculatie.
D: Bereken de dekkingsbijdrage per cd.
E: Bereken het bedrijfsresultaat volgens de variabele kostencalculatie.
F: Verklaar het verschil tussen antwoord c en d. (+ berekening)
G: Wanneer is het bedrijfsresultaat bij beide methoden gelijk?
4:
Voorcalculatie berekent 1,25 kg á ¤ 8 nodig. Nacalculatie bleek 120.000 kg, waarvoor ¤ 8,5 per kg. betaald werd. Er werden 100.000 flessenrekken geproduceerd.
A: bereken het calculatieverschil op basis van grondstofverbruik.
B: berken het efficiencyverschil op grondstof
C: bereken het prijsverschil op grondstof
Ik schrijf gewoon log in plaats van ln als ik de natuurlijke logaritme bedoel. Een logaritme met grondtal 10 schrijf ik als log(x)/log(10).quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:05 schreef Nuna het volgende:
[..]
Eigenlijk heet het logaritmus naturalis, vandaar ook ln en niet nl![]()
Mijn tvp
Waarom zou je zo moeilijk doen als het rekenmachine al automatisch 10 als grondgetal neemt?quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:14 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik schrijf gewoon log in plaats van ln als ik de natuurlijke logaritme bedoel. Een logaritme met grondtal 10 schrijf ik als log(x)/log(10).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |