Als je met een raket wegvliegt van de aarde dan beweegt de aarde ook gewoon verder. Beide leggen dus een bepaalde weg af door de ruimte en ook de aarde verandert in zijn baan om de zon van richting. Neem als voorbeeld de planeet Niburu ( mischien wel eens van gehoord?), deze planeet komt eens in de 3600 jaar langs. Als wij 3600 jaar geleden zijn begonnen met rondjes om de aarde te lopen met 1m/sec en de mannetjes op Niburu hebben hetzelfde gedaan. Dan heeft de persoon die de meeste rondjes heeft gelopen toch ook gewoon een langere weg afgelegd? Beide planeten hebben op een bepaald punt van richting verandert en beide zouden dan exact dezelfde tijdsdilatie moeten hebben ondergaan. Wat is het grote verschil nu met dezelfde veronderstelling met een raket die na 3600 jaar terugkomt? Heeft de aarde dan opeens geen andere weg afgelegd en van richting verandert?quote:Op maandag 16 januari 2006 19:04 schreef Modwire het volgende:
Er staan geen beweringen in de posts van Dromenvanger, dus waarvan zou je moeten aantonen dat het onzin is?![]()
Wat jij eerst eens moet proberen uit te leggen is waarom je denkt dat er zoiets bestaat als een snelheid ten opzichte van de ruimte zelf, aangezien de wetenschap er overal van uit gaat dat dat niet het geval is, en iedereen zal je redenering dus al af moeten wijzen, vanwege het feit dat het gebasseerd is op de stelling dat een absolute snelheid bestaat...
veel succes![]()
En als die Niburiaan nu 3600 jaar geleden met een raket van aarde was weggevlogen terwijl hij in zijn raket rondjes liep met 1m/sec. Heeft hij dan op het moment dat hij terugkomt hier ook 3600 jaar meegemaakt, net zoveel als ons?quote:Op maandag 16 januari 2006 19:19 schreef JeroenMeloen het volgende:
Hey Rudie! Nog steeds bezig jong?
Als de aardling 1m/s doet en de Niburuaan doet dat ook, dan hebben ze allebei na 3600 jaar dezelfde afstand afgelegd
Maar gaat u verder, ik zal u niet meer storen in uw gebral.
Lees de tweelingparadox nog maar een keer. Je kan niet voor twee verschillende situaties hetzelfde antwoord vinden he droppie met je domme redeneringen.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:22 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als die Niburiaan nu 3600 jaar geleden met een raket van aarde was weggevlogen terwijl hij in zijn raket rondjes liep met 1m/sec. Heeft hij dan op het moment dat hij terugkomt hier ook 3600 jaar meegemaakt, net zoveel als ons?
Het licht is een heel mooi referentiekader. De lichtsnelheid is het nulpunt van tijd. Tijd staat stil bij de lichtsnelheid. Dat is dan toch wel een heel mooi nulpunt.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:23 schreef DionysuZ het volgende:
het probleem is dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat er een absoluut referentiekader is (de 'ether' noemde men dat vroeger). Bij iedere constante snelheid gelden dezelfde natuurwetten, zelfs de lichtsnelheid is gelijk in alle gevallen. Het universum is ook niet omkadert, waardoor je geen 'rand' hebt om je beweging tegen af te zetten, en dan nog was het ten opzichte van die rand.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een absoluut referentiekader is, en toch doet rude het. Dan wil ik weten welke waarnemingen/bewijzen rude wil aanbieden om te overtuigen van dat absolute referentiekader.
de lichtsnelheid is voor iedereen gelijk dus dat is geen mooi referentiekader. En ik geloof niet in Niburuquote:Op maandag 16 januari 2006 20:13 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het licht is een heel mooi referentiekader. De lichtsnelheid is het nulpunt van tijd. Tijd staat stil bij de lichtsnelheid. Dat is dan toch wel een heel mooi nulpunt.
Kun je me ook iets vertellen over mijn voorbeeld met de aarde en planeet Niburu?
Als niburu elke 3600 jaar hier langskomt, gaat er op niburu dan ook exact 3600 jaar voorbij? Of zeggen ze daar dat ze elke 3000jaar langskomen?
Dat is toch juist het perfecte referentiekader?quote:Op maandag 16 januari 2006 20:15 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
de lichtsnelheid is voor iedereen gelijk dus dat is geen mooi referentiekader. En ik geloof niet in Niburu
laat ik het met een ander voorbeeld stellen. Ik vertrek op een lange rechte weg met mijn auto naar een plek 100 km verder met 100 km/h. Jij in je auto vertrekt op hetzelfde moment met 80 km/h. Ten opzichte van mijn beginpunt heb ik 100 km afgelegd, tov jou heb ik 20 km afgelegd. Het is relatief!quote:Op maandag 16 januari 2006 20:18 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat is toch juist het perfecte referentiekader?
En of je nou wel of niet in Niburu gelooft, stel dat er elke 3600 jaar een planeet langs zou komen, hoe kunnen we dan bepalen wie de langste weg aflegd als er verder geen referentiekaders zijn?
Ga dan ook eens in op mijn voorbeeld.quote:Op maandag 16 januari 2006 20:19 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
laat ik het met een ander voorbeeld stellen. Ik vertrek op een lange rechte weg met mijn auto naar een plek 100 km verder met 100 km/h. Jij in je auto vertrekt op hetzelfde moment met 80 km/h. Ten opzichte van mijn beginpunt heb ik 100 km afgelegd, tov jou heb ik 20 km afgelegd. Het is relatief!
Ja, je kunt het omdraaien. Ware het niet dat experimenten eerder ondersteunen dat het licht beweegt dan dat jij beweegt.quote:Op maandag 16 januari 2006 20:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ga dan ook eens in op mijn voorbeeld.
Het door jou genoemde voorbeeld kun je ook doen t.o.v. het licht, of het nu beweegt of niet.
Na 1uur heeft het licht 1 lichtuur afgelegd of jij. Dat is relatief, dus draai het dan ook eens om.![]()
Wat bedoel je met hetzelfde licht?quote:Op maandag 16 januari 2006 20:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, je kunt het omdraaien. Ware het niet dat experimenten eerder ondersteunen dat het licht beweegt dan dat jij beweegt.
Plus dat als het licht stilstaat en wij bewegen, dat allerlei praktische problemen oproept, want hoe kun je dan tegelijkertijd hetzelfde licht zien? Dat kan namelijk alleen maar als je op dezelfde plaats bent.
Dat was niet helemaal goed verwoord.quote:Op maandag 16 januari 2006 20:32 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat bedoel je met hetzelfde licht?
Ok. Ik kijk vanuit het licht. Een object a beweegt met c van het licht af. Een object b beweegt met c van het licht af. Hoe weet je het snelheidsverschil tussen a en b?quote:Op maandag 16 januari 2006 20:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ga dan ook eens in op mijn voorbeeld.
Het door jou genoemde voorbeeld kun je ook doen t.o.v. het licht, of het nu beweegt of niet.
Na 1uur heeft het licht 1 lichtuur afgelegd of jij. Dat is relatief, dus draai het dan ook eens om.![]()
Door de snelheid waarmee secondes voorbij gaan. Een trage seconde is een trage snelheid. Je kunt snel of langzaam over die 300.000km doen.quote:Op maandag 16 januari 2006 20:37 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ok. Ik kijk vanuit het licht. Een object a beweegt met c van het licht af. Een object b beweegt met c van het licht af. Hoe weet je het snelheidsverschil tussen a en b?
Gelijktijdigheid bestaat niet. Jij bevindt je op een andere plaats en tijdstip dan ik. We zien beide de lamp met een tijdsverschil van 100 meter, ons tijdsverschil is echter 200 meter.quote:Je hebt een lamp. Ik sta daar 100 meter vandaan. Jij staat er 100 meter vandaan aan de andere kant. Via een afstandsbediening doe ik de lamp aan. We meten allebei wanneer we hem aan zien gaan. Dat blijkt hetzelfde moment te zijn. Als het licht stilstaat, dan moeten we dus op hetzelfde moment op de zelfde plek zijn geweest. Of je moet het gaan verklaren met alternatieve universa.
Vanuit het licht gezien staat de klok van object a en de klok van object b beiden stil, en ze bewegen beiden met 300.000 km/s van het licht af. Je kunt dus geen uitspraak doen over de onderlinge snelheid van a en b vanuit het licht gezien.quote:Op maandag 16 januari 2006 20:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Door de snelheid waarmee secondes voorbij gaan. Een trage seconde is een trage snelheid. Je kunt snel of langzaam over die 300.000km doen.
Ik heb 4 lampen, no. 1 bevindt zich exact 1 meter links van mij, no. 2 bevindt zich exact 1 meter rechts van mij, no. 3 bevindt zich exact 1 meter voor mij en no. 4 bevindt zich exact 1 meter boven mij. Hoe druk je het verschil van deze 4 lampen uit in 1 dimensie (tijd)quote:[..]
Gelijktijdigheid bestaat niet. Jij bevindt je op een andere plaats en tijdstip dan ik. We zien beide de lamp met een tijdsverschil van 100 meter, ons tijdsverschil is echter 200 meter.
Met meters tijdsverschil doel ik op het feit dat we deze afstand nooit kunnen overbruggen zonder tijd af te leggen. T.o.v. mij bevindt jij je op een plaats 200 meter in de toekomst. Visa versa bevindt ik me op een tijdstip van 200 meter in de toekomst t.o.v. van jou. Iedere waarnemer op zichzelf bevindt zich in zijn absolute heden. Dat is je bewustzijn.
Ongeveer ja. Bij de lichtsnelheid bestaat er helemaal geen beweging meer. Alles beweegt inderdaad met 300.000km/sec van het licht af. Daarom probeer ik ook duidelijk te maken dat licht achterblijft als spoor van verbruikte energie.quote:Vanuit het licht gezien staat de klok van object a en de klok van object b beiden stil, en ze bewegen beiden met 300.000 km/s van het licht af. Je kunt dus geen uitspraak doen over de onderlinge snelheid van a en b vanuit het licht gezien.
Elke lamp bevindt zich 1/30.000.000sec van jou vandaan. Dat is gewoon een liniair tijdstip in de toekomst en die neem je dan ook met die vertraging waar. Je hebt echter zelf de keus om te kiezen welke riching jij op gaat in die tijd. Alle mogelijke opties zijn zichtbaar.quote:Ik heb 4 lampen, no. 1 bevindt zich exact 1 meter links van mij, no. 2 bevindt zich exact 1 meter rechts van mij, no. 3 bevindt zich exact 1 meter voor mij en no. 4 bevindt zich exact 1 meter boven mij. Hoe druk je het verschil van deze 4 lampen uit in 1 dimensie (tijd)
hoe zie ik het verschil tussen de lamp links, rechts, voor en boven me in 1 dimensie?quote:Op maandag 16 januari 2006 21:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ongeveer ja. Bij de lichtsnelheid bestaat er helemaal geen beweging meer. Alles beweegt inderdaad met 300.000km/sec van het licht af. Daarom probeer ik ook duidelijk te maken dat licht achterblijft als spoor van verbruikte energie.
[..]
Elke lamp bevindt zich 1/30.000.000sec van jou vandaan. Dat is gewoon een liniair tijdstip in de toekomst en die neem je dan ook met die vertraging waar. Je hebt echter zelf de keus om te kiezen welke riching jij op gaat in die tijd. Alle mogelijke opties zijn zichtbaar.
quote:Op maandag 16 januari 2006 20:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Door de snelheid waarmee secondes voorbij gaan. Een trage seconde is een trage snelheid. Je kunt snel of langzaam over die 300.000km doen.
[..]
Gelijktijdigheid bestaat niet. Jij bevindt je op een andere plaats en tijdstip dan ik. We zien beide de lamp met een tijdsverschil van 100 meter, ons tijdsverschil is echter 200 meter.
Met meters tijdsverschil doel ik op het feit dat we deze afstand nooit kunnen overbruggen zonder tijd af te leggen. T.o.v. mij bevindt jij je op een plaats 200 meter in de toekomst. Visa versa bevindt ik me op een tijdstip van 200 meter in de toekomst t.o.v. van jou. Iedere waarnemer op zichzelf bevindt zich in zijn absolute heden. Dat is je bewustzijn.
Stel je zit in een rijdende trein. Naast jou in de trein zit iemand anders. Stel nu dat je een bal zou willen gooien naar de andere, kun je dan gewoon opzij gooien of moet je dan schuin naar voren gooien?quote:Op maandag 16 januari 2006 19:12 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je met een raket wegvliegt van de aarde dan beweegt de aarde ook gewoon verder.
Wat als niburu een ruimteschip is wat elke 3600 jaar voorbij komt?quote:Kun je me ook iets vertellen over mijn voorbeeld met de aarde en planeet Niburu?
Als niburu elke 3600 jaar hier langskomt, gaat er op niburu dan ook exact 3600 jaar voorbij? Of zeggen ze daar dat ze elke 3000jaar langskomen?
De vraag is dus of er op Niburu dan ook exact 3600 jaar voorbij gaat.quote:Op maandag 16 januari 2006 22:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat als niburu een ruimteschip is wat elke 3600 jaar voorbij komt?
Probeer nou eens antwoord te geven op deze vraag.
Die vraag (of soortgelijke althans) is al heel vaak beantwoord in dit topic.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 12:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
De vraag is dus of er op Niburu dan ook exact 3600 jaar voorbij gaat.
En wat is jouw antwoord op bovengenoemde vraag? ( niet een ander voorbeeld erbij halen s.v.p.)quote:Op dinsdag 17 januari 2006 13:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die vraag (of soortgelijke althans) is al heel vaak beantwoord in dit topic.
Rondjes draaien vind je wel leuk geloof ik, toch?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En wat is jouw antwoord op bovengenoemde vraag? ( niet een ander voorbeeld erbij halen s.v.p.)
Ik heb nog steeds geen antwoord.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Rondjes draaien vind je wel leuk geloof ik, toch?
Wat heeft het eigelijk met de TT te maken?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen antwoord.
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:42 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Wat heeft het eigelijk met de TT te maken?
Dat komt later.quote:Kun je me ook iets vertellen over mijn voorbeeld met de aarde en planeet Niburu?
hmkay..quote:
quote:hoe zie ik het verschil tussen de lamp links, rechts, voor en boven me in 1 dimensie?
Dat maakt toch niet uit. Een massa komt 1x per 3600 jaar langs. Hoe verloopt de tijd op die massa t.o.v. ons? Die massa zou ook een ruimteschip kunnen zijn of een paneet.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:48 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
hmkay..
Ik kan er iig geen antwoord op gegeven. Dan moet ik eerst meer weten over wat die planeet voorstelt etc.
dit is rude wel al 3492x gezegd, maar hij blijft het niet geloven.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:19 schreef Modwire het volgende:
Hier is het antwoord:
Wij zullen waarnemen dat hun klok trager loopt, zij zullen waarnemen dat onze klok trager loopt, pas als een zn inertiaalstelsel verlaat en in hetzelfde stelsel als de ander komt kun je spreken van een tijdsverschil, daarvoor kun je slechts spreken van een verschil in observatie.
Ik hoef die klok niet 3600 jaar lang in de gaten te houden. Ik wil gewoon weten of die klok van hun na 3600 jaar die voor ons voorbij zijn gegaan, bij hun ook 3600 jaar verder is.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:19 schreef Modwire het volgende:
Hier is het antwoord:
Wij zullen waarnemen dat hun klok trager loopt, zij zullen waarnemen dat onze klok trager loopt, pas als een zn inertiaalstelsel verlaat en in hetzelfde stelsel als de ander komt kun je spreken van een tijdsverschil, daarvoor kun je slechts spreken van een verschil in observatie.
ligt eraan vanuit welk referentiekader je het bekijkt.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik hoef die klok niet 3600 jaar lang in de gaten te houden. Ik wil gewoon weten of die klok van hun na 3600 jaar die voor ons voorbij zijn gegaan, bij hun ook 3600 jaar verder is.
Ik ga wel met die plannet mee gedurende een x aantal jaren, en jij blijft hier achter. Als ik na 3600 jaar ( voor jou) terugkom, zijn er bij mij minder jaren verstreken. En dit kunnen we samen contateren.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:24 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ligt eraan vanuit welk referentiekader je het bekijkt.
Vanuit ons gezien niet, nee, maar als zij 3600 jaar verder zijn zullen zij ook op onze klok zien dat wij nog niet zo ver zijn...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik hoef die klok niet 3600 jaar lang in de gaten te houden. Ik wil gewoon weten of die klok van hun na 3600 jaar die voor ons voorbij zijn gegaan, bij hun ook 3600 jaar verder is.
Is het zo moelijk om 2 klokjes naast elkaar neer te leggen en dat te zien dat er 1 voor loopt?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:27 schreef Modwire het volgende:
[..]
Vanuit ons gezien niet, nee, maar als zij 3600 jaar verder zijn zullen zij ook op onze klok zien dat wij nog niet zo ver zijn...
dan wissel JIJ van inertiaalstelsel.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:26 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik ga wel met die plannet mee gedurende een x aantal jaren, en jij blijft hier achter. Als ik na 3600 jaar ( voor jou) terugkom, zijn er bij mij minder jaren verstreken. En dit kunnen we samen contateren.
Jij toch net zo goed, de aarde draaid toch ook in rondjes?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:28 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dan wissel JIJ van inertiaalstelsel.
Anders lees je eens wat er staat.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:28 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Is het zo moelijk om 2 klokjes naast elkaar neer te leggen en dat te zien dat er 1 voor loopt?
Volgens jullie kunnen 2 klokken dus achtelopen op elkaar? Ben eehl benieuwt hoe dat eruit zal zien.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:35 schreef Modwire het volgende:
[..]
Anders lees je eens wat er staat.
Je kunt alleen 2 klokken naast elkaar leggen als ze beide in hetzelfde inertiaalstelsel zitten, omdat ze dat van tevoren niet zitten zal er dus eentje uitz n inertiaalstelsel moeten gaan, en dan zal deze dus achter lopen.
Dus: als er op aarde 3600 jaar voorbij is, en er komt iemand van Niburu op aarde zal de klok van de niburuaan achter lopen, als er op aarde 3600 jaar voorbij is, en een aardling besluit naar Niburu te gaan, dan zal hij zien dat de klok van de niburuanen voor loopt.
dat kunnen ze wel, zie het voorbeeld eerder in deze topic met de trein en het perron. De persoon in de trein ziet dat de klok op het perron langzamer loopt, de persoon op het perron ziet dat de klok op de trein langzamer looptquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Volgens jullie kunnen 2 klokken dus achtelopen op elkaar? Ben eehl benieuwt hoe dat eruit zal zien.
Je kunt toch gewoon zien of 1 klok voorloopt en de ander achter. Dat hele intertiaalstelsel kan gewoon de vuilnisbak in. Als een klok achterloopt en je hebt allebei gedurende een bepaalde tijd 1m/sec bewogen, dan heeft de persoon met het klojje wat achterloopt gewoon minder bewogen.
En er kan maar 1 klok voorlopen en 1 achterlopen. Dat kan ik gemakkelijk bewijzen. Neem gewoon 2 klokjes en speel een beetje met de wijzers. Ze kunnen nooit allebei achterlopen t.o.v. van elkaar.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jij denkt te simpel.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Volgens jullie kunnen 2 klokken dus achtelopen op elkaar? Ben eehl benieuwt hoe dat eruit zal zien.
Je kunt toch gewoon zien of 1 klok voorloopt en de ander achter. Dat hele intertiaalstelsel kan gewoon de vuilnisbak in. Als een klok achterloopt en je hebt allebei gedurende een bepaalde tijd 1m/sec bewogen, dan heeft de persoon met het klojje wat achterloopt gewoon minder bewogen.
En er kan maar 1 klok voorlopen en 1 achterlopen. Dat kan ik gemakkelijk bewijzen. Neem gewoon 2 klokjes en speel een beetje met de wijzers. Ze kunnen nooit allebei achterlopen t.o.v. van elkaar.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Of anders de 2 vloten ruimteschepen en de lichtstralen die tussen 2 spiegels kaatstenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:43 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dat kunnen ze wel, zie het voorbeeld eerder in deze topic met de trein en het perron. De persoon in de trein ziet dat de klok op het perron langzamer loopt, de persoon op het perron ziet dat de klok op de trein langzamer loopt
Dat is dus het leuke. Het kan wel. Kijk maarquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je hebt geen antwoord dat je zint, dat is wat anders.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen antwoord.
Die "time_dilation02.gif" zegt helemaal niets. En wat is er constant aan een snelheid als tijd niet constant is? Ik weet alleen zeker dat wij verdfer gaan in de tijd en dat wij secondes kunnen meten. Ieys wat steeds moelijker wordt op het moment dat je de lichtsnelheid nadert, Als je nu vanaf de zon richitng aarde zou vliegen met de "lichtsnelheid", desnoods met 90% van de lichtsnelheid om het iets makkelijker te maken, na hoeveel seconde kom je hier dan aan op je eigen klok? Hoeveel secondes zijn er bij ons voorbij na .... minuten?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:59 schreef DionysuZ het volgende:
volgens mij begrijpt rude iets niet. De relativiteitstheorie is niet een samenraapsel van denkbeelden, maar simpelweg allemaal conclusies die gewoon volgen uit het feit dat de lichtsnelheid constant is, iets wat zelfs rude niet tegenspreekt (alhoewel hij voor de lichtsnelheid 0 neemt ipv c). De enige manier om de relativiteitstheorie tegen te spreken is om te bewijzen dat de lichtsnelheid helemaal niet constant is of om aan te tonen dat je niet tegen de rijrichting in kunt pissen in de trein.
want?quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Die "time_dilation02.gif" zegt helemaal niets.
Dat kan je in die animatie dus zien gebeuren. http://en.wikipedia.org/w(...)locity_time_dilation is de uitleg die erbij hoort.quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom zouden 2 klokken op elkaar achterlopen?
Ach hier kannie zich toch niet uit reddenquote:Op woensdag 18 januari 2006 15:35 schreef DionysuZ het volgende:
ik geef het op. Misschien dat ik over een paar dagen weer zin heb om erop in te gaan, maar die betonnen plaat geeft niet mee en dat kan soms frustrerend zijn.
Volgens mij loopt 1 van de klokjes toch echt sneller. Ben het gezeul over bovenstaand voorbeeld ook wel een beetje zat.quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:34 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat kan je in die animatie dus zien gebeuren. http://en.wikipedia.org/w(...)locity_time_dilation is de uitleg die erbij hoort.
Dan mag je best es uitleggen waar dat voorbeeld de mist in gaat. Waar zit de fout.quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Volgens mij loopt 1 van de klokjes toch echt sneller. Ben het gezeul over bovenstaand voorbeeld ook wel een beetje zat.
De groene klok loopt toch echt een stuk sneller.quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dan mag je best es uitleggen waar dat voorbeeld de mist in gaat. Waar zit de fout.
Leeees dan goed johquote:Op woensdag 18 januari 2006 16:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
De groene klok loopt toch echt een stuk sneller.
In het tweede voorbeeld loopt de rode klok een stuk sneller.
Jawel dus.quote:De klokken kunnen nooit tegelijk allebei trager lopen.
Dat kan niet zonder te versnellen/vertragen. Daar heeft dionysuz je al wat duidelijk over proberen te maken.quote:Leg de 2 klokken naast elkaar neer en je zult zien dat ze allebei met een iets andere snelheid lopen.
Beide zien elkaars klokje inderdaad trager lopen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:09 schreef DionysuZ het volgende:
stel je eens een volledig lege, onbegrensde ruimte voor rude. Daarin vliegen 2 ruimteschepen. De onderlinge snelheid is 0.9*c. Wiens klokje loopt trager?
Niemand?quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Beide zien elkaars klokje inderdaad trager lopen.
Nu vliegen die 2 ruimteschepen beide in een enorme cirkel en komen elkaar aan het eind van de dag weer tegen. Ze constateren dat ze allebei een andere hoeveelheid tijd op elkaars klokken zien staan.
Wie heeft de grootste cirkel gemaakt?
Wat heb je nodig om in een cirkel te vliegen?quote:
Ruimte en tijd.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:45 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Wat heb je nodig om in een cirkel te vliegen?
Waar wil je heen? Waarom vraag je dit niet als DionysuZ met zijn voorbeeld komt?quote:
Simpele vraag over het verkeerde onderwerp. Met versnellingen heb je het over ART. Dat voorbeeld met de groene en rode vloot gaat over SRT. Ga je daar nou nog antwoord op geven?quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waar wil je heen? Waarom vraag je dit niet als DionysuZ met zijn voorbeeld komt?
Als 2 ruimteschepen s'ochtens vertrekken op een bepaald tijdstip en na x tijd komen ze weer bij elkaar terug terwijl hun klokjes niet meer gelijk lopen, wie heeft er dan de langste weg afgelegd?
Simpele vraag, hoef je verder niet moeilijk over te doen.
Ten opzichte van wat?quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waar wil je heen? Waarom vraag je dit niet als DionysuZ met zijn voorbeeld komt?
Als 2 ruimteschepen s'ochtens vertrekken op een bepaald tijdstip en na x tijd komen ze weer bij elkaar terug terwijl hun klokjes niet meer gelijk lopen, wie heeft er dan de langste weg afgelegd?
Dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:14 schreef DionysuZ het volgende:
Mag ik een paar kleine vraagjes tussendoor stellen rude?Ben je het ermee eens dat iedereen, ongeacht de snelheid, dezelfde lichtsnelheid meet? Even los van of we deze lichtsnelheid als c of als 0 moeten opvatten.
ah dat is mooi, daar was ik een beetje over aan het twijfelen. Ben je het er ook mee eens dat dezelfde natuurwetten gelden voor iedere snelheid?quote:
dan spreek je jezelf weer es tegenquote:
Rude?quote:Op maandag 16 januari 2006 21:20 schreef Modwire het volgende:
[..]
Stel je zit in een rijdende trein. Naast jou in de trein zit iemand anders. Stel nu dat je een bal zou willen gooien naar de andere, kun je dan gewoon opzij gooien of moet je dan schuin naar voren gooien?
Eerder was het antwoord nog schuinquote:
je weet ALTIJD wie er versnelt of vertraagt. Dit voel je zelfs. Als je het niet voelt ben jij niet degene die versnelt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:22 schreef rudeonline het volgende:
Vergeet even al die berekeningen. Ze weten beide namelijk niet wie er versnelt of vertraagt t.o.v. elkaar. Ze zien elkaar gewoon aan het eind van de dag en constateren een tijdverschil terwijl ze beide t.o.v. het licht altijd met 300.000km/sec hebben bewogen.
Weetje.. een versnelling kan je meten. Dus ja je weet wel welke versnellingen je gehad hebt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:22 schreef rudeonline het volgende:
Vergeet even al die berekeningen. Ze weten beide namelijk niet wie er versnelt of vertraagt t.o.v. elkaar. Ze zien elkaar gewoon aan het eind van de dag en constateren een tijdverschil terwijl ze beide t.o.v. het licht altijd met 300.000km/sec hebben bewogen.
quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:19 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ah dat is mooi, daar was ik een beetje over aan het twijfelen. Ben je het er ook mee eens dat dezelfde natuurwetten gelden voor iedere snelheid?
Als dat zo is, dan ontkent hij dus het relativiteitsprincipe...quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:23 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Eerder was het antwoord nog schuin
Klopt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 19:51 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan ontkent hij dus het relativiteitsprincipe...
Je weet nooit of je versnelt of vertraagt, dat weet je pas op het moment dat je een andere weg hebt afgelegd dan een ander. Dus als 2 ruimte schepen beide een cirkelvormige baan vliegen en elkaar na enige tijd weer tegenkomen, dan kun je aan de hand van het tijdsverschil bepalen wie versnelt of vertraagt heeft. En aan het tijdsverschil kun je ook aflezen wie de langste weg heeft afglegd.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:23 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
je weet ALTIJD wie er versnelt of vertraagt. Dit voel je zelfs. Als je het niet voelt ben jij niet degene die versnelt.
je weet het nooit? Als je in een auto zit en die auto trekt op, dan voel je dat dus NIET?quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:24 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je weet nooit of je versnelt of vertraagt, dat weet je pas op het moment dat je een andere weg hebt afgelegd dan een ander. Dus als 2 ruimte schepen beide een cirkelvormige baan vliegen en elkaar na enige tijd weer tegenkomen, dan kun je aan de hand van het tijdsverschil bepalen wie versnelt of vertraagt heeft. En aan het tijdsverschil kun je ook aflezen wie de langste weg heeft afglegd.
't is maar net welke kant je op zit te kijken..quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:40 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
je weet het nooit? Als je in een auto zit en die auto trekt op, dan voel je dat dus NIET?
daar gaat het helemaal niet om. Jij zegt dat je NOOIT weet of je versnelt of vertraagt, maar met een zeer basisvoorbeeld kun je gewoon aantonen dat je dat WEL weet.quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
't is maar net welke kant je op zit te kijken..
Hoe dan?quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:49 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
daar gaat het helemaal niet om. Jij zegt dat je NOOIT weet of je versnelt of vertraagt, maar met een zeer basisvoorbeeld kun je gewoon aantonen dat je dat WEL weet.
ga in een trein zitten met geblindeerde ramen. Als je in je stoel wordt gedrukt dan versnelt de trein of remt de trein af. Klaar.quote:
En als je nou achterstevoren in die trein zit?quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:53 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ga in een trein zitten met geblindeerde ramen. Als je in je stoel wordt gedrukt dan versnelt de trein of remt de trein af. Klaar.
dan voel je het ook.quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als je nou achterstevoren in die trein zit?
Dan is het natuurlijk precies andersom.quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als je nou achterstevoren in die trein zit?
Vertragen is de andere kant op versnellen, het is maar net hoe je het noemt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dan voelt het alsof je vertraagt.
wat is het verschil?quote:Op donderdag 19 januari 2006 15:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dan voelt het alsof je vertraagt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |