Eerst doodmaken en dan malen is natuurlijk minder zielig dan alleen maar doodmakenquote:Op zondag 8 januari 2006 12:46 schreef Ratelslangetje het volgende:
Ik eet liever geen vlees.![]()
Alleen gehakt vind ik erg lekker.
Heel hypocriet ,maar ik vind het toch altijd zielig voor die dieren.
ik vind het doodmaken trouwens wel een ranzig gezicht... dat je maag er soms bij omdraait zeg maar. moet het niet te vaak zien anders word ik straks nog vegetarischquote:Op zondag 8 januari 2006 12:57 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Eerst doodmaken en dan malen is natuurlijk minder zielig dan alleen maar doodmaken
Bekijk het dan toch nog maar een paar keer, het gebeurt per slot van rekening met élk dier wat je eet.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:09 schreef Aarde het volgende:
[..]
ik vind het doodmaken trouwens wel een ranzig gezicht... dat je maag er soms bij omdraait zeg maar. moet het niet te vaak zien anders word ik straks nog vegetarisch
ik troost me met de gedachte dat ik met 1 koe weken vooruit kanquote:Op zondag 8 januari 2006 13:12 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Bekijk het dan toch nog maar een paar keer, het gebeurt per slot van rekening met élk dier wat je eet.
Nou, ik heb het al diverse malen gezien, mijn waarde moraalridder, maar het vlees smaakt me nog steeds verdomd goed.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:12 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Bekijk het dan toch nog maar een paar keer, het gebeurt per slot van rekening met élk dier wat je eet.
Paardenvlees is zelfs gezonder dan elk ander dier in Nederland wat bij de slager ligt. Geen groeihormonen, geen antibiotica in het vlees, geen dioxine of salmonella. Gewoon goed gezond vlees dat uitstraalt dat het een gezond dier betrof zonder dat er rode kleurstoffen aan te pas komen. Paardenrookvlees op broodquote:Op vrijdag 13 januari 2006 03:39 schreef skiczukie het volgende:
De grens zit bij een paard?Wat is in vredesnaam het verschil tuseen een koe, een paard, een kip, een konijn .. etc.
Ach, waarom zouden ze geen spuit met water in het paardenvlees duwen. Ik vertrouw niks meer.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 03:41 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Paardenvlees is zelfs gezonder dan elk ander dier in Nederland wat bij de slager ligt. Geen groeihormonen, geen antibiotica in het vlees, geen dioxine of salmonella. Gewoon goed gezond vlees dat uitstraalt dat het een gezond dier betrof zonder dat er rode kleurstoffen aan te pas komen. Paardenrookvlees op brood
Ben al verder aan het lezen hierover :quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:02 schreef weathergirl het volgende:
(Het aantal gevallen van darmkanker is onder vegetariërs en veganisten veel en veel lager dan onder vleeseters.)
En dan de andere kant.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:11 schreef beestjuh het volgende:
Andere vraag in het topic, bijna iedereen eet (dagelijks) vlees... Maar sta je er ook wel eens bij stil dat dat ruim 90 dierenlevens per persoon per jaar kost?
Wat vind je daar dan van...
Slachterijen zijn net fabrieken waar zo min mogelijk mankracht aan te pas komt.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:24 schreef Bluezz het volgende:
[..]
En dan de andere kant.
Stèl er wordt nooit meer vlees gegeten.
Hoeveel mensen er dan werkeloos zouden worden, dat heeft vergaande consequenties he![]()
90 dierenlevens???? 1 rund is kan meer dan 100 kilo vlees opleveren, daar kan een normaal mensen 500 maal 2 ons vlees per dag uit halen. Vervolgens haal je 300 dagen uit een varken en 200 uit een schaap. Gooi er 100 kippen bij voor 300 dagen. Dat betekent dat je 1300 dagen of ruim 3,5 jaar kan doen met 103 dieren! (leuke rekensommetje, maar lijkt me redelijkquote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:11 schreef beestjuh het volgende:
Andere vraag in het topic, bijna iedereen eet (dagelijks) vlees... Maar sta je er ook wel eens bij stil dat dat ruim 90 dierenlevens per persoon per jaar kost?
Wat vind je daar dan van...
Ik eet gemiddeld eens per week vlees denk ik, en ik moet zeggen dat ik me er ook beter bij voel. Als ik nu eens een biefstuk verorber maakt mijn maag overuren en ben ik doodop. Ik denk dat het vooral gewenning is.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:32 schreef SHE het volgende:
Ik eet amper meer vlees, niet uit principiele overwegingen, maar gezondheid. Ik kom denk ik aan 1 a 2 keer per maand, omdat ik het superrlekker vind !
Sinds ik vlees zo goed als laat staan, ben ik van mijn maagklachten af en is mijn energie huishouding helemaal top.
Ik eet alleen vette vis en groentjes
kip = vlees tochquote:Op woensdag 25 januari 2006 21:42 schreef densmee het volgende:
elke dag eet ik vlees of kip en wij deden thuis nog wel eens varkens slachten![]()
Die valess zooi, is dat nou een beetje te eten joh?quote:Op zondag 15 januari 2006 15:27 schreef Chocolate-cake het volgende:
Nooit, meestal vegaburgers, quorn of bijvoorbeeld valess gehakt in spaghettisaus en gemiddeld 1 keer per week / 10 dagen een keer vis.
Ik vind het een beetje flauwig eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 26 januari 2006 06:20 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Die valess zooi, is dat nou een beetje te eten joh?
Hoeveel denk je dat er dagelijks wordt weggegooid? Bij supermarkten e.d. maar ook thuis. Ik had het rekensommetje niet gemaakt hoor, het is simpelweg het aantal sterfgevallen in slachthuizen gedeeld door het aantal inwoners. Dus ik zeg niet dat JIJ 90 dieren per jaar eet, maar dat de bio-industrie gemiddeld 90 dierenlevens per inwoner per jaar kost.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 20:51 schreef Drive-r het volgende:
[..]
90 dierenlevens???? 1 rund is kan meer dan 100 kilo vlees opleveren, daar kan een normaal mensen 500 maal 2 ons vlees per dag uit halen. Vervolgens haal je 300 dagen uit een varken en 200 uit een schaap. Gooi er 100 kippen bij voor 300 dagen. Dat betekent dat je 1300 dagen of ruim 3,5 jaar kan doen met 103 dieren! (leuke rekensommetje, maar lijkt me redelijk)
hmmm, en waar baseert hij dat dan op? Omdat hij biologieleraar is, is een argumentum ad verecundiam (authoriteitsdrogreden), dus dat geldt niet, maar ik ben wel benieuwd daarnaar. Ik kan me nl. wel voorstellen dat je niet MEER zoveel vlees hoeft te eten, omdat alles hier nu zo geraffineerd is gemaakt.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:28 schreef Koewam het volgende:
Niet elke dagMaar 2 keer vlees per week is ruim voldoende voor een mens. Aldus mijn leraar biologie.
Vlees eten is gewoon genetisch vastgelegd, kijk maar naar je gebit..die zitten vol met snij-, scheur- en kauwtanden t.o.v. een planteneten, die heeft alleen maar platte tanden/kiezen.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:09 schreef Aarde het volgende:
[..]
ik vind het doodmaken trouwens wel een ranzig gezicht... dat je maag er soms bij omdraait zeg maar. moet het niet te vaak zien anders word ik straks nog vegetarisch
Dit vind ik dan weer zoiets he...mensen die geen vlees eten omdat het zielig is, maar dan wel een tofu-alternatief eten in de VORM van een HAMburger, gehakt, steak, etc... Ik bedoel, laat dan tofu, zoals het is...een wit blok in water, dan weet je wat je eet en niet je zintuigen voor de gek houden omdat je toch de smaak van vlees wilt hebben, maar niet het vlees zelf, eet dan ECHT vlees of ECHT tofu, maar niet doen alsof je vlees eet.quote:Op zondag 15 januari 2006 15:27 schreef Chocolate-cake het volgende:
Nooit, meestal vegaburgers, quorn of bijvoorbeeld valess gehakt in spaghettisaus en gemiddeld 1 keer per week / 10 dagen een keer vis.
Dus een levend wezen dat een ander levend wezen opvreet, een van de meest basale en natuurlijke dingen, is luxe?quote:Het zou een luxe-artikel moeten zijn
Volgens mij heeft dat te maken met rood vlees en de mate warop je je eten kauwt. Er blijft dan nl. allemaal troep in je darmen liggen rotten en dat kan dus niet goed voor je zijn, lijkt me logisch.quote:Op donderdag 26 januari 2006 10:39 schreef riley het volgende:
Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat een hoop maagklachten e.d terug te leiden zijn naar de mate waarin iemand vlees consumeert? Misschien dat ik er eens wat mee moet experimenteren.
Wat een naar en smerig idee, maar ongetwijfeld waarquote:Volgens mij heeft dat te maken met rood vlees en de mate warop je je eten kauwt. Er blijft dan nl. allemaal troep in je darmen liggen rotten en dat kan dus niet goed voor je zijn, lijkt me logisch.
bio-industrie is voor mensen het beste wat er is uitgevonden. Daarom heb je hier ook geen doden door allerlei gekke ziektes enzo, daar waar het in 3e wereld landen orde van de dag is.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:28 schreef riley het volgende:
[..]
Dus een levend wezen dat een ander levend wezen opvreet, een van de meest basale en natuurlijke dingen, is luxe?Laat me niet lachen. Ik wil helemaal niet claimen dat ik de bio-industrie een positief verschijnsel vind, in tegendeel, wat mij betreft kocht ik louter verantwoord en kwalitatief goed vlees (voor een hogere prijs dan die afgeragte lapjes in het schap bij de AH, ja) maar ga me nou niet vertellen dat 't luxe is
Die granen en vezels hebben niet alleen een schrapende functie hoor, het is ook gewoon goed voor je, met veel nuttige voedingsstoffen, maar eet dus liever alleen vlees en meer groenten en volkoren troep, desnoods cruesli/muesli, bruin brood en dat soort dingen en je darmpjes zullen je dankbaar zijn.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:32 schreef riley het volgende:
[..]
Wat een naar en smerig idee, maar ongetwijfeld waarIk zal er eens op gaan letten, thanks.
Mjah je zou natuurlijk ook kunnen proberen je eigen mening te vormen maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:51 schreef NoSigar het volgende:
Zolang idioten zeuren over moord blijf ik vlees eten..
Wat kan jou het nou een ruk schelen wat vegetariërs eten en/of lekker vinden. Ga je druk maken om iets dat er moreel toe doet ofzoquote:Op donderdag 26 januari 2006 13:26 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Dit vind ik dan weer zoiets he...mensen die geen vlees eten omdat het zielig is, maar dan wel een tofu-alternatief eten in de VORM van een HAMburger, gehakt, steak, etc... Ik bedoel, laat dan tofu, zoals het is...een wit blok in water, dan weet je wat je eet en niet je zintuigen voor de gek houden omdat je toch de smaak van vlees wilt hebben, maar niet het vlees zelf, eet dan ECHT vlees of ECHT tofu, maar niet doen alsof je vlees eet.
Nee man, een échte eigen mening, zoals jij die waarschijnlijk hebt, is alleen weggelegd voor suprieure wezens, niet voor moordenaars.quote:Op donderdag 26 januari 2006 14:27 schreef Shivo het volgende:
[..]
Mjah je zou natuurlijk ook kunnen proberen je eigen mening te vormen maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.
Dat zijn jouw woorden. Je voelt je wel snel aangevallen; komt dat doordat je eigenlijk het gevoel hebt dat je moreel verkeerd bezig bent?quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:12 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Nee man, een échte eigen mening, zoals jij die waarschijnlijk hebt, is alleen weggelegd voor suprieure wezens, niet voor moordenaars.
ALs mensen me moordenaar noemen zonder eigen mening voel ik me aangevallen ja. Ik persoonlijk zou dat niet snel willen noemen, maar daar zal ik ook wel fout mee zitten, o moreel übermensch.quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:17 schreef Shivo het volgende:
[..]
Dat zijn jouw woorden. Je voelt je wel snel aangevallen; komt dat doordat je eigenlijk het gevoel hebt dat je moreel verkeerd bezig bent?
Inderdaad.quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:24 schreef Duderinnetje het volgende:
Mijn god er kan ook nooit normaal over vlees worden geluld zonder dat vegetariërs en vleeseters elkaar in de haren vliegen. Je kan elkaars argumenten toch respecteren? Niet iedereen denkt en doet hetzelfde, that's life.
Leven en laten leven
Ik heb *niets* tegen vegetariers.quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:24 schreef Duderinnetje het volgende:
Mijn god er kan ook nooit normaal over vlees worden geluld zonder dat vegetariërs en vleeseters elkaar in de haren vliegen. Je kan elkaars argumenten toch respecteren? Niet iedereen denkt en doet hetzelfde, that's life.
Leven en laten leven
Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met vleeseters; wel met ondoordachte meningen. En leven en laten leven is in de kwestie wel of geen vlees eten een beetje moeizaamquote:Op donderdag 26 januari 2006 15:24 schreef Duderinnetje het volgende:
Leven en laten leven
En elke afwijkende mening van moordenaars en moreel inferieuren en ander uitschot is natuurlijk ondoordacht.quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:27 schreef Shivo het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met vleeseters; wel met ondoordachte meningen. En leven en laten leven is in de kwestie wel of geen vlees eten een beetje moeizaam.
In pannekoeken zit toch ook vleesquote:Op zondag 8 januari 2006 23:45 schreef blondhaar het volgende:
Ik denk dat ik ook aan een keer of 6 in de week kom. Je kunt nl. ook 1 keer in de week pannekoeken eten
ik ook niet, maar ik vind het gewoon een beetje raar dat er vegetarische, lees: non-vlees, gerechten zijn die heel erg hun best doen om op vlees te lijken, dat is toch raar of ben ik nou gek?quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:26 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Ik heb *niets* tegen vegetariers.
Geheel met je eens. Ik verwonder me over hetzelfde, al eet ik dus wel vlees, maar dan biologisch/scharrel. En dat deed ik ook al toen ik geen cent te makken had. Dan koop je kleine porties, of aanbiedingen scharrel.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:44 schreef weathergirl het volgende:
Ik eet zelf nooit vlees, omdat ik het niet eens ben met de manier waarop er in de bio-industrie met dieren wordt omgegaan. Ik ben echter niet tegen vlees eten an sich en iedereen moet zelf weten wat ie doet. Ik snap alleen echt niet dat er mensen zijn die doodleuk het goedkoopste vlees kopen, zonder erbij stil te staan dat er dus dieren lijden zodat zij gehakt in hun spagettisaus kunnen eten. Als je weinig geld hebt, kun je ook kiezen voor minder vaak vlees eten van betere kwaliteit.
Ja goed, maar je snapt misschien dat het welzijn van dieren iets anders behelst dan of groenten al dan niet bespoten worden.quote:Op maandag 30 januari 2006 00:26 schreef hassanjassan het volgende:
(biologische) groenten zijn tegenwoordig ook niet meer zo proper als je zou denken hoor. Maar analoog aan je nietvlees-eten redenen, zo is het ook met tomaten, graan, sinaasappelen, etc... ik zou geen enkele groente meer kunnen eten, als ik principieel tegen de europese landbouwsubsidies zou zijn, waardoor arme boeren in ontwikkelingslanden verhongeren, omdat boeren hier in europa zo nodig hun bedrijf willen houden hier (ja ik kan het weten, ik heb het zelf gezien, als econoom zijnde).
Bijna alles heeft wel een smet op zich, maar het gaat er idd om, hoe je ermee omgaat. Ik eet vaak vlees, maar niet het allergoedkoopste, omdat ik wel degelijk geef om goed vlees. Maar zo zou het altijd moeten gaan.
LAs je uitgaat van dat dieren meer voelen en dus meer zijn dan planten, dan ja, dan snap ik het zeer zeker. Maar ik weet ook dat planten ook gevoel hebben en dat planten OOK een cruciale rol spelen op deze wereld, dus uitgaande van het gelijkheidsbeginsel en het rechtvaardigheidsbeginsel, vind ik dus dat planten en dieren dezelfde gedachte delen bij mij.quote:Op maandag 30 januari 2006 00:36 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ja goed, maar je snapt misschien dat het welzijn van dieren iets anders behelst dan of groenten al dan niet bespoten worden.
Hoewel je kritische noot bij dat laatste uiteraard zeer terecht is.
Dit geeft eens te meer aan hoe iemand's perceptie van dingen om ons heen verdraaid is soms. Hebben we meer empathie voor dieren omdat bijv. een koe of varken een stem heeft en dus kan uitschreeuwen datie iets niet leuk vind of pijn heeft?quote:Sadness over a bird killed,
but no sadness over a fish killed.
Lucky are those with voices.
Of planten gevoel hebben is op zijn minst omstreden. Misschien is het zo en dan heb je gelijk natuurlijk.quote:Op maandag 30 januari 2006 09:45 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
LAs je uitgaat van dat dieren meer voelen en dus meer zijn dan planten, dan ja, dan snap ik het zeer zeker. Maar ik weet ook dat planten ook gevoel hebben en dat planten OOK een cruciale rol spelen op deze wereld, dus uitgaande van het gelijkheidsbeginsel en het rechtvaardigheidsbeginsel, vind ik dus dat planten en dieren dezelfde gedachte delen bij mij.
Dit alles doet me denken aan een gedicht:
[..]
Dit geeft eens te meer aan hoe iemand's perceptie van dingen om ons heen verdraaid is soms. Hebben we meer empathie voor dieren omdat bijv. een koe of varken een stem heeft en dus kan uitschreeuwen datie iets niet leuk vind of pijn heeft?
Of is het omdat we gewoon kortzichtig zijn? Vraag maar aan een holistische sjamaan of de aboriginals oid, of zij planten minder beschouwen als dieren en kom dan nog eens terug op je mening over het fokken van dieren of het besproeien van planten.
Ik denk dus ECHT dat er heel weinig verschil tussen zit, alleen voelen wij mensen ons meer nauw verwand aan dieren dan planten.
Ik blijf het een beetje wennen vinden, 'plantenleed'quote:Op maandag 30 januari 2006 10:13 schreef thabit het volgende:
Dieren eten planten. Om 1 kilo vlees te produceren zijn tientallen kilo's planten nodig. De beste manier om plantenleed te reduceren is derhalve door geen vlees te eten.
omstreden, ja ach, misschien zijn we, als mensheid nog niet slim genoeg om dat te kunnen weten, maar goed, ik wil dus zeggen dat het bespuiten van groenten niet alleen de groenten/planten zelf anatast, maar ook de natuur en daarmee alles op aarde, dus indirect steunen ook de groente-eters het dierenleed, kort door de bocht gezegd.quote:Op maandag 30 januari 2006 09:55 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Of planten gevoel hebben is op zijn minst omstreden. Misschien is het zo en dan heb je gelijk natuurlijk.
Hoewel het al dan niet bespuiten van groenten dan weinig uitmaakt lijkt me, want het leed zit 'm dan in het mes dat de boerenkool van zijn wortels snijdt. Bespoten of niet.
Ook geen reden om een vis te laten lijden, al die chemicalien om groenten te kweken, tasten het grondwater aan, tasten de lucht aan, enz.quote:Hoe het ook zij: van dieren staat in elk geval vást dat ze pijn kunnen ervaren, daar zijn we het over eens (en je hebt gelijk dat het raar is dat sommige mensen geen medelijden hebben met een vis maar wel met een kip. Maar dat is geen reden de kip dan dus maar te laten lijden toch?)
de 1e 2 zinnen kloppen ,alleen is je conclusie foutief, planten eten ook dieren, lees bekerplan, venusplant, etc...ze eten vliegen weliswaar, maar dier == dier.quote:Op maandag 30 januari 2006 10:13 schreef thabit het volgende:
Dieren eten planten. Om 1 kilo vlees te produceren zijn tientallen kilo's planten nodig. De beste manier om plantenleed te reduceren is derhalve door geen vlees te eten.
Oké, eens, maar het leven moet wel leefbaar blijven natuurlijk. Als we niets eten gaan we dood. Maar een beetje je best doen om de natuur niet te veel te belasten lijkt me een goed streven.quote:Op maandag 30 januari 2006 11:43 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
omstreden, ja ach, misschien zijn we, als mensheid nog niet slim genoeg om dat te kunnen weten, maar goed, ik wil dus zeggen dat het bespuiten van groenten niet alleen de groenten/planten zelf anatast, maar ook de natuur en daarmee alles op aarde, dus indirect steunen ook de groente-eters het dierenleed, kort door de bocht gezegd.
Ook geen reden om een vis te laten lijden, al die chemicalien om groenten te kweken, tasten het grondwater aan, tasten de lucht aan, enz.
Ik ken best veel mensen die niet zomaar vliegen platslaan hoor. Neem mij, ik zet zelfs muggen buiten (met een luciferdoosje. Moet je een boel geduld voor hebben johquote:Die aflevering van KvW over genetisch gemanipuleerd graan, liet zien in hoeverre dat spuiten van troep, effect heeft op de natuur....ze hadden, tijdens het rijden langs die velden, GEEN ENKELE vlieg op hun voorruit, dat bleek dus te komen omdat het gen-graan bestand was gemaakt tegen die chemicalien en het onkruid stierf af, maar ze hadden effe geen rekening gehouden met de vliegen, die gingen er dus ook aan, en niet heel erg toevallig zijn vliegen ook dieren, die hebben ook gevoel, alleen geen stem, dus je kan jezelf er niet of zeker VEEL minder emotioneel aan verbinden.
De enige echte dierenvrienden, vind ik dan zelf de boedhisten, die vanuit hun overtuiging niks dierlijks kwaad doen, zelfs vliegen, mieren en wormen niet.
[..]
de 1e 2 zinnen kloppen ,alleen is je conclusie foutief, planten eten ook dieren, lees bekerplan, venusplant, etc...ze eten vliegen weliswaar, maar dier == dier.
Maar wat stel je voor dan? Ik bedoel, in relatie met het onderwerp van dit topic? Biologisch (vlees en groenten) eten? Nou wat de beestjes betreft ga ik dan met je mee (en de melk en eieren, omdat daar ook beesten voor aan het werk moeten).quote:En als je consequent bent dan voor je het door tot je niet meer kan, dus argumenten als "ik eet geen vleesetende planten" of "je moet die planten leren om als vegetarier te leven" gelden dan niet of zijn onmogelijk. Ja mischien met genetische manipulatie lukt het, maar door te praten niet. Ik zeg daarom altijd maar, respecteer wat je eet, of het nou groenten of vlees of fruit is, weet waar het vandaan komt en denk aan het volgende: zolang mensen het eten of nodig hebben en er geld voor neer willen leggen, dan blijft er een markt bestaan en blijven er mensen die winst willen maken. Zo is de wereld, zo is de economie, zo zijn de mensen, kan je niks aan doen.
precies en ik doe mijn best om veel vlees te eten, en dan vlees dat goed geleefd heeft en dus ook goed smaakt.quote:Op maandag 30 januari 2006 11:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Oké, eens, maar het leven moet wel leefbaar blijven natuurlijk. Als we niets eten gaan we dood. Maar een beetje je best doen om de natuur niet te veel te belasten lijkt me een goed streven.
[..]
dat zal best, maar ik ga 's nachts echt niet een mug buiten zetten, ik doe het wel voor spinnen en (nacht)vlinders enzo, maar voor de rest niet, muizen, mieren, kakkerlakken en stofmijt et al gaat er gewoon aan.quote:Ik ken best veel mensen die niet zomaar vliegen platslaan hoor. Neem mij, ik zet zelfs muggen buiten (met een luciferdoosje. Moet je een boel geduld voor hebben joh)
[..]
Ik stel voor dat we deze discussie stoppen, want het is de zoveelste pro/contra vlees discussie en iedereen heeft gewoon zijn eigen mening, houding en overtuiging erover.quote:Maar wat stel je voor dan? Ik bedoel, in relatie met het onderwerp van dit topic? Biologisch (vlees en groenten) eten? Nou wat de beestjes betreft ga ik dan met je mee (en de melk en eieren, omdat daar ook beesten voor aan het werk moeten).
Je hoeft de discussie niet perse te stoppen maar dan zou je er wel een apart topic over kunnen makenquote:Op maandag 30 januari 2006 13:22 schreef hassanjassan het volgende:
Ik stel voor dat we deze discussie stoppen, want het is de zoveelste pro/contra vlees discussie en iedereen heeft gewoon zijn eigen mening, houding en overtuiging erover.
Het is juist helemaal niet pro-contra en basta. Ik vind dat er inmiddels boeiende gedachten worden uitgewisseld!quote:Op maandag 30 januari 2006 13:22 schreef hassanjassan het volgende:
Ik stel voor dat we deze discussie stoppen, want het is de zoveelste pro/contra vlees discussie en iedereen heeft gewoon zijn eigen mening, houding en overtuiging erover.
Vlees is, voor mij gewoon lekker en noodzakelijk voedsel en dat zal denk ik niet snel veranderen.
Rede te meer voor een nieuw topic!!quote:Op maandag 30 januari 2006 20:18 schreef Duderinnetje het volgende:
Het is juist helemaal niet pro-contra en basta. Ik vind dat er inmiddels boeiende gedachten worden uitgewisseld!O.a. door jou.
Meestal verzanden dit soort topics inderdaad in ja-nee. En dan kun je er wel een punt achter zetten ja. Vrij zinloos, dat soort discussies.
En waarom zou je veranderen trouwens?![]()
Nog eentje?quote:Op maandag 30 januari 2006 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Rede te meer voor een nieuw topic!!![]()
Over het wel / geen vlees onderwerpquote:
Zoek maar een ander slachtofferquote:Op maandag 30 januari 2006 22:43 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Over het wel / geen vlees onderwerp![]()
Ga je gang![]()
Ik heb eigenlijk nog nooit een lekker dikke, gezellige vegetarier gezien, come to think of it...quote:Op maandag 30 januari 2006 22:29 schreef thaleia het volgende:
4 a 5 keer per week gemiddeld, maar het varieert sterk naarmate m'n vrienden vaker komen eten of ik bij vrienden eet, want die lui zijn GVD allemaal vegetarier.
Het lijkt me wel zo gezond om matig te zijn met vlees, dat komt ook uit allerlei onderzoeken naar voren. Anderzijds ken ik ook vegetariers die opvallend vaak moe en sterk vatbaar voor verkoudheidjes e.d. waren, en dat werd beter toen ze besloten toch maar weer 1x per week vis te gaan eten. Dat waren wel lui die sowieso tamelijk bleek & mager zijn.
matigheid is zowiezo goed voor je, immers, alles waar TE voor staat is slecht voor je, te veel, te weinig, etc...quote:Mijn zusje is sinds d'r twaalfde (nu 28) vegetarier, doet niet aan vleesvervangers, is kerngezond, beresterk, bruist van energie en heeft het hoogste HB van ons allemaal. Volgens mij verschilt het per persoon in hoeverre volledig vegetarisch eten goed voor je is. Matigheid lijkt me de veiligste weg. Ik zou wel iets matiger kunnen zijn in m'n matigheid, dat wel, maar ik vind vlees over het algemeen erg lekker
Inderdaad.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:57 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Meestal 7 keer per week en een enkele keer komt er vis op het menu te staan.
Uiteraard is het een stap in de goede richting en zijn alle beetjes meegenomen. Maar het is natuurlijk wel een beetje raar als iemand zegt geen vlees te eten omdat hij/zij het zielig vindt voor de dieren*, maar ondertussen wel tonnen vis verslindt. Dat zijn net zo goed dieren.quote:Op zondag 5 februari 2006 19:29 schreef weathergirl het volgende:
Ik snap het niet goed, als je zegt dat je geen vlees eet maar wel vis bijvoorbeeld dan vallen vleeseters meteen over je heen? Of als je geen vlees en vis eet, maar wel leren schoenen, dan is het ook niet goed? Hoezo? Waarom?
Alles wat je doet om het lijden van dieren in de bio-industrie te verminderen, is toch mooi meegenomen? Waarom moet het altijd alles of niets zijn? Daar heb ik echt nooit iets van gesnapt. Misschien hier iemand die het me kan uitleggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |