wat heb je gehaald aan achtergrond doek?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 11:57 schreef PdeHoog het volgende:
Hier kun je dus fijn alle fotografische aankopen melden die je gedaan hebt
Ik heb vandaag dus wat voorbereidingen getroffen voor de shoot van volgende week en een omnibounce voor mijn flitser, alsmede ook wat achtergrond-doek gekocht
Een grote lap zwarte stof. Mijn moeder heeft dat inmiddels al netjes omgezoomd en voorzien van lussen zodat ik het op kan hangen. Toch handig, die moedersquote:Op zaterdag 7 januari 2006 12:32 schreef blackbully het volgende:
[..]
wat heb je gehaald aan achtergrond doek?
ik heb hier ook nog vier lappen hint hintquote:Op zaterdag 7 januari 2006 12:35 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Een grote lap zwarte stof. Mijn moeder heeft dat inmiddels al netjes omgezoomd en voorzien van lussen zodat ik het op kan hangen. Toch handig, die moeders
Uhm....denk dat Rijswijk wat dichter in de buurt was dan Eindhovenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 12:36 schreef blackbully het volgende:
[..]
ik heb hier ook nog vier lappen hint hint
quote:Op zaterdag 7 januari 2006 12:49 schreef blackbully het volgende:
ik wil ze wel brengen hoor das het probleem niet.
heb alleen geen naaimachine das grootste probleem voor mij
Leuk! Pixmania ken ik niet, maar die AB is echt zo lollig om te hebben!quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:30 schreef pea4fun het volgende:
Ik heb eindelijk die afstandsbediening besteld die ik al een tijdje wilde. Ik hoop dat pixmania een beetje betrouwbaar adres is
lol, zo had ik het nog niet bedacht, maar ik dacht meer aan conversatie met model en dan ongedwongen foto's makenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 15:32 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Leuk! Pixmania ken ik niet, maar die AB is echt zo lollig om te hebben!
Hier zitten we ons te verheigen op die momenten op vakantie dat je iemand vraagt om een foto te maken. "no no, just point!' en dan zelf afklikken![]()
Hoeveel lenzen heb jij nu eigenlijkquote:
Eehh...7 stuks.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:14 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Hoeveel lenzen heb jij nu eigenlijk
Tjonge je gaat hard...Die 50mm 1.4 scheelt dat nou veel met de 1.8?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 21:43 schreef Robertje het volgende:
[..]
Eehh...7 stuks.
Nikon 24-85mm
Nikon 50mm f1.4
Nikon 10.5 f2.8
Sigma 70-200mm f2.8
Sigma 105mm f2.8
Sigma 70-300
![]()
Daar ben ik ook benieuwd naar.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:44 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Tjonge je gaat hard...Die 50mm 1.4 scheelt dat nou veel met de 1.8?
Sigma 10-20mmquote:Op zondag 8 januari 2006 23:06 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Ik heb vandaag de centjes overgemaakt voor een Sigma 10-20mm, een 1.4 teleconverter en een omnibounce kapje.
Een flitsparaplu, een flitsparapluhouder en een slavesensorquote:Op maandag 9 januari 2006 22:42 schreef Schanulleke het volgende:
Of ik lees er heel erg overheen, of je hebt nog nergens verteld wat het nou is.
Ik ben benieuwd!
Morgen verwacht ik mijn zending
zit daar nog zoveel verschil in dan? ik=teleconvertern00bquote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:12 schreef Schanulleke het volgende:Ik heb de verkeerde omnibounce gekregen, en de teleconverter blijkt niet te passen op mijn objectieven
Maar de 10-20mm is wel gaaf
Ik dus ook.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:11 schreef pea4fun het volgende:
[..]
zit daar nog zoveel verschil in dan? ik=teleconvertern00b
Zeker een EF-500 DG Super? Die omnibounce zit inderdaad wat strak. Gewoon de omnibounce onder de hete kraan houden en oprekken, dan gaat het een stuk makkelijkerquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:16 schreef Schanulleke het volgende:
De omnibounce blijkt achteraf toch te passen, ik had gewoon gedacht dat dat soepeltjes zou passen, maar ik moest gewoon brute kracht gebruiken.
Ah, dus nu kan je aan het testen. Laat eens wat zien met en zonder?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:16 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik dus ook.
Ik dacht: Nikon vatting = Nikon vatting.
Maar klaarblijkelijk zit daar nog verschil tussen.
Gelukkig kan ik hem omruilen voor de (duurdere) Nikkor tele-converter.
De omnibounce blijkt achteraf toch te passen, ik had gewoon gedacht dat dat soepeltjes zou passen, maar ik moest gewoon brute kracht gebruiken.
Kom jij nog ooit op msn?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:34 schreef Robertje het volgende:
Ik heb ook zo'n flitser...was ff moelijk.
Zou ik graag doen, maar ik laat me al teveel afleiden door het forum. Ik ben heel serieus een presentatie aan het voorbereiden die ik met een groepje donderdag moet geven.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:33 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ah, dus nu kan je aan het testen. Laat eens wat zien met en zonder?
Eehh... ja. Sorryquote:
Hoeft niet persé vandaag hoor, maar ik ben wel nieuwsgierigquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:37 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Zou ik graag doen, maar ik laat me al teveel afleiden door het forum. Ik ben heel serieus een presentatie aan het voorbereiden die ik met een groepje donderdag moet geven.
Ow...werk ze dan nogquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:39 schreef Robertje het volgende:
[..]
Eehh... ja. SorryBen nog wel ff op de Y
Ben ff in de pauze van monteren![]()
Moet deze week af zijnquote:
Ook hoiquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:45 schreef Robertje het volgende:
[..]
Moet deze week af zijnEn ik ben nog maar net begonnen.
Hoi Pea
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:04 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ook hoiik heb net de 50mm 1.8 besteld...we moeten een keer vergelijken met jouw 1.4
Voor portretjes moet ik met de 105 soms net te ver weg gaan staan, vandaar.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:09 schreef PdeHoog het volgende:
[..]![]()
En op de heide was je nog niet helemaal overtuigd
Maareh...feli met de aankoop
dat heb ik met mijn Portragon lensquote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:10 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Voor portretjes moet ik met de 105 soms net te ver weg gaan staan, vandaar.
ja en aangezien het kamertje waar ik wat foto's wil maken een piepklein kamertje is, en ik niet met een groothoek aan de gang wil, heb ik dus die 50 mm besteldquote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:12 schreef blackbully het volgende:
[..]
dat heb ik met mijn Portragon lens
lullig klein kokertje steld niks voor maar dus wel 100mm
sta je voor een portret toch ver. soms wel prettig maar een portretfoto kan ik er dus nouwelijks mee maken in mijn studio.
mijn ruimte is al 4.5 bij 5quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:20 schreef pea4fun het volgende:
[..]
ja en aangezien het kamertje waar ik wat foto's wil maken een piepklein kamertje is, en ik niet met een groothoek aan de gang wil, heb ik dus die 50 mm besteld
Ja dat snap ik, maar ik wil zíen hoeveel het scheelt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:21 schreef Robertje het volgende:
Is goed...die van mij is lichtgevoeliger...en nu weer aan het werk
Wat acht je de kans dat je 1.8 gaat gebruiken voor portretwerkquote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:28 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar ik wil zíen hoeveel het scheelt.
265 was die voor de nikon. En dan nog...als je meer afstand van het onderwerp hebt krijg je best wat meer scherp toch?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:31 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Wat acht je de kans dat je 1.8 gaat gebruiken voor portretwerkAls je dat nl. doet, is je scherptediepte zo minimaal dat je oog misschien scherp is, maar het puntje van de neus wat er dan misschien ook op staat net weer niet
enigzins overdreven weergegeven, maar dat is mijn ervaring met dat diafragma
Dus het verschil 1.4 vs 1.8 zul je weinig van merken aangezien je meestal op kleinere diafragma's fotografeert. Het enige voordeel bij de 1.4-versie (althans bij de Canon-versies) is dat de bouw beter is. Stevigere lens, betere sluiting, USM maar ook gelijk een stuk duurder (geloof iets van EUR 300-350).
Dat is volgens mij niet helemaal waar, de meeste objectieven zijn het scherpst rond f/5.6, f/8 of f/11. Voor de grotere diafragma's (f/4, f/2.8 etc.) geldt dat de kwaliteit van het glas aan de rand van het objectief vaak minder is; dit glas gebruik je bij een groot diafragma. Waarom het bij kleinere diafragma's weer minder scherp zou worden weet ik alleen zo niet...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:43 schreef Xilantof het volgende:
de 1,4 is ook scherper op 1,8 dan de 1,8 is op 1,8
op zich wel logisch omdat diafragmeren een lens altijd scherper maakt (tot een bepaald diafragma wel...)
Uiteraardquote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:02 schreef pea4fun het volgende:
[..]
265 was die voor de nikon. En dan nog...als je meer afstand van het onderwerp hebt krijg je best wat meer scherp toch?
't is wel zoquote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:07 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet helemaal waar, de meeste objectieven zijn het scherpst rond f/5.6, f/8 of f/11. Voor de grotere diafragma's (f/4, f/2.8 etc.) geldt dat de kwaliteit van het glas aan de rand van het objectief vaak minder is; dit glas gebruik je bij een groot diafragma. Waarom het bij kleinere diafragma's weer minder scherp zou worden weet ik alleen zo niet...
Kijk eens op http://www.rokkorfiles.com. Gaat wel over handmatige Minolta's, maar deze man test op zorgvuldige en consistente wijze diverse objectieven. Hij doet dat uiteraard ook bij verschillende diafragmapneingen en laat dan per opening zien wat de verschillen in centrumscherpte en randscherpte zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:34 schreef pea4fun het volgende:
Nou jullie kunnen het allemaal wel theoretisch uitleggen, maar ik wil het gewoon zien dus...lekker puh.
Interessante site, thanks.quote:Op donderdag 12 januari 2006 11:54 schreef deom het volgende:
[..]
Kijk eens op http://www.rokkorfiles.com. Gaat wel over handmatige Minolta's, maar deze man test op zorgvuldige en consistente wijze diverse objectieven. Hij doet dat uiteraard ook bij verschillende diafragmapneingen en laat dan per opening zien wat de verschillen in centrumscherpte en randscherpte zijn.
Lijkt me precies wat je wilt zien.
Edit: Kijk bij "Lenses" en dan "My Lenses". De test van de 85/2 lijkt me een goed startpunt. Let op die test bestaat uit meerder pagina's. De vergelijking start op pagina 2.
quote:Barnack is a program for learning about the intrinsic camera parameters and their effect on the hyperfocal distance, depth of field, field of view, et cetera.
Grappig, maar zie het toch liever in het echiequote:Op donderdag 12 januari 2006 12:59 schreef CompuMess het volgende:
Kijk ook eens hierzo: http://www.stegmann.dk/mikkel/barnack/
Je kan daar een klein proggie downloaden waarmee je, aan de hand van gekozen camera en lensgegevens, kan zien wat wijziging van deze gegevens voor een invloed hebben op scherptediepte enzo
[..]
Ik denk dat je de test van Rokkorfiles ook makkelijk zelf kan uitvoeren. Camera voor een boekenkast of iets dergelijks met veel kleine details op een statief en dan camera instellen op verschillende daifragma's.quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:22 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Grappig, maar zie het toch liever in het echie
Konijnenberg heeft ze http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=8660quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:39 schreef lotje11 het volgende:
Hmm, ik heb een grijskaart gekregen, maar de helft van mijn fotocursisten is nog opzoek. Hier in het Zuiden is hij schijnbaar niet echt te krijgen. Iemand hier tips om aan een gewone grijskaart te komen?
Alvast bedankt!
Ze hebben ook een grijskaart-sticker, momenteel niet op voorraad, maar die is maar 19 euro, scheelt toch veel.quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:54 schreef lotje11 het volgende:
Dankje pea, die had ik idd zelf ook al gevonden, maar die vind ik belachelijk duur eigenlijk, dus ik dacht misschien weten de mensen hier meer hollandse adresjes
Niemand een idee!??quote:Op donderdag 12 januari 2006 12:01 schreef 19_William_78 het volgende:
Even een vraagje... Ik heb een Nikon D50 en vroeg me eigenlijk af of ik er een externe flitser op kan zetten. Ik moet die nog wel aanschaffen. Kan iemand mij hints/tips/voorbeelden geven. Is zo'n Nikon SB flitser bijvoorbeeld iets?
Alvast bedankt voor de info..
Ik heb geen ervaring nog met losse flitsers, kan je er dus niet bij helpen, maar volgens mij zijn er wel topics over. Misschien ff zoeken.quote:
Misschien een gek idee hoor, maar het staat vast wel in de handleiding onder het kopje "flitsen"quote:
Je kan idd een externe flitser kopen. Voor de D50 zijn voor de SB-600 en SB-800 erg geschikt.quote:Op donderdag 12 januari 2006 12:01 schreef 19_William_78 het volgende:
Even een vraagje... Ik heb een Nikon D50 en vroeg me eigenlijk af of ik er een externe flitser op kan zetten. Ik moet die nog wel aanschaffen. Kan iemand mij hints/tips/voorbeelden geven. Is zo'n Nikon SB flitser bijvoorbeeld iets?
Alvast bedankt voor de info..
voor welke cam is 't?quote:Op donderdag 12 januari 2006 18:44 schreef FlyingFox het volgende:
Ik moet een ontspanner hebben voor een digitale spiegelreflexcamera hebben. Zoeentje die je op afstand (aan een draadje) kan besturen en zo lang kan laten openstaan als je zelf wilt. Hoe heten die en waar haal je die?
Canon EOS *getal*. Ik zou het even moeten na vragen, want ik leen dat ding.quote:Op donderdag 12 januari 2006 19:14 schreef Xilantof het volgende:
[..]
voor welke cam is 't?
over 't algemeen heten die gewoon "draadontspanners"
maar je hebt wat varianten ook...
dan zou deze wel moeten passen:quote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:59 schreef FlyingFox het volgende:
[..]
Canon EOS *getal*. Ik zou het even moeten na vragen, want ik leen dat ding.
best wel tevreden of tevreden?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 21:52 schreef Robertje het volgende:
Dat lensje heb ik ook...ben er best wel tevreden mee.
Dat weet ie binnenkort, als ie em met mijn nikkor heeft vergelekenquote:Op vrijdag 13 januari 2006 22:24 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
best wel tevreden of tevreden?
Niks, tenminste, bij nikkor is dat gewoon de naam voor macro.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 22:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat doet een micro-objectief nou eigenlijk anders dan een macro?
(vraag aan niemand in het bijzonder)
Ja, heb em niet nieuw gekocht trouwens hoor. Maar hij bevalt prima, vooral ook voor portretten.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |