abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 december 2004 @ 15:00:13 #1
53747 GTD
http://www.deduppies.nl
pi_24276818
Hallo,
We zitten hier op ons werk en zitten nu in een discussie:
de vraag is; Kan een Exteren Flitser uit de tijd van analoge camera's
op een digitale camara die zelf al een hotshoe heeft.

De een groep zegt ja want de flitser krijgt een signaal om te flitsen als de camara klaar is om af te drukken (het gaat om een dsc-v1 en dsc-f828)
ook is dit getest en werkend bevonden

de andere groep zegt nee want die geven aan dat de flitser al klaar is en dat dan de camera pas afdrukt.

Graag wil ik weten wie van de groep gelijk heeft en want jullie ervaring er mee is
Er zijn geen problemen alleen maar uitdagingen
pi_24276904
Dat is het probleem niet. De flitser gaat in principe wel af.
Het probleem is dat met name een aantal oudere sterkere flitsers wat stroom door de camera jagen, kan een oude mechanische analoge camera best tegen. Een electronische camera vindt dit niet prettig.
  woensdag 29 december 2004 @ 15:11:57 #3
53747 GTD
http://www.deduppies.nl
pi_24277051
quote:
Op woensdag 29 december 2004 15:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat is het probleem niet. De flitser gaat in principe wel af.
Het probleem is dat met name een aantal oudere sterkere flitsers wat stroom door de camera jagen, kan een oude mechanische analoge camera best tegen. Een electronische camera vindt dit niet prettig.
De flitser wordt toch zelf gevoed ?
Er zijn geen problemen alleen maar uitdagingen
  FOK!fotograaf woensdag 29 december 2004 @ 15:14:49 #4
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_24277101
Ik heb een aantal maal een 'oude' Metz 32CT3 op een Sony F828 gebruikt en dit gaf geen enkel probleem met zowel toestel als flitser na gebruik moest de camera wel terug naar de TD van Sony, maar dat was omdat ie was geleend... .

Sluitertijd handmatig instellen (op bv 1/60) en de flitser zelf de hoeveelheid licht laten bepalen als hij die mogelijkheid heeft.

De externe flitser wordt idd gevoed door eigen batterijen, maar tijdens het afgeven van de flits gedragen de contactjes onderop de flitser zich ietwat incontinent, waardoor er toch wel het een en ander aan electronen gaat stromen door het toestel.

Enne... FLITSvragen komen beter tot hun recht in het FLITStopic.

[ Bericht 25% gewijzigd door CompuMess op 29-12-2004 15:47:01 (aanvulling) ]
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_24277324
De meeste oudere flitsers bepalen idd de eigen hoeveelheid licht. Je moet wel niet vergeten het juiste diafragma in te stellen. Dat vindt je achter op de flitser. Als het helemaal handmatig moet meet je eerst de afstand tot het onderwerp, kijkt op de rekenschijf, bepaalt het diafragma behorend bij de afstand en stelt dat in. Moet je met je moderne camera wel natuurlijk het diafragma kunnen instellen.
pi_24741205
Hi,
De flitser zal altijd werken. De vraag is echter hoelang het schakelcircuit van de digitale camera dit zal volhouden. Een flitser kan soms met een zeer hoog voltage werken, die in de fliser zelf wordt opgebouwd. Gebleken is dat mijn fliser (Metz 45CT1) maar liefst 600 Volt produceert. Je begrijpt dat ik deze flitser voorlopig maar even niet meer op mijn digitale camera gebruik.
Kijk overigens eens op de site http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html, daar is van een groot aantal flisers de spanning in een lijst opgenomen. Ook wordt hier uitgelegd waarom die spanning bij een analoge camera geen probleem is en bij een digitale camera wel.
Succes,
Willem
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 25 januari 2005 @ 14:36:17 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24741712
Een oude flitser of een studioflitser blijft overigens wel bruikbaar wanneer je voor de onsteking een speciale trigger gebruikt die tussen flitser en camera in komt te zitten. De camera krijgt dan niet de volle mep uit de flitser. Zo'n trigger is te koop bij Foto&Flitstechniek in Oostzaan en kost zo'n 70 eurootjes.

De hoogste ontsteekspanning die ik tot nog toe heb gemeten was zo'n 240V. Om schade aan te richten hoeft het zelfs niet zo hoog, voor een camera als de G5 geldt een bovengrens van 5V
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')