abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 november 2004 @ 10:27:20 #1
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_23397121
Sinds gisteren heb ik een (functionerende) Bauer D 536 SCA. Nu is de vraag, heeft iemand hier daarmee enige ervaring? Ik kan wel een handleiding kopen via internet, kost 7 euro. Maar dat doe ik natuurlijk niet. Dat is meer dan de helft van de prijs van de flitser zelf. .
Er zit een schuifje op voor ASA waarde (duidelijk) en een voor afstand (duidelijk). Wacht. Ik maak even 2 foto's.

1. Achteraanzicht. Of voor. Naja. Iig, de kant met die schuifjes.

2. De andere kant.

Op plaatje 1: Hoe stel ik nu de afstand in? Wat is die pijl bij 1/1, 1/4 en 1/16? Dat knopje aan de linkerkant heeft iets te maken met het rode ledje. Maar wat is me nog niet duidelijk... Het rechter knopje is aan en uit. Dat weet ik iig wel! .

Plaatje 2: Wat zijn die 2 knoppen, aan en uit van de 2 verschillende flitsers ofzo? Of zijn het geen 2 flitsers?

Zoals u ziet: Ik heb voor 12 euro een hoop vragen aangeschaft. Aan de andere kant kan ik met dit ding indirect flitsen en dat is tof. Dus. Dat heb ik alvast.

Voorts heb ik de search gebruikt en kan ik geen centraal Flitstopic vinden. Dus vandaar dit nieuwe.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
pi_23397455
Plaatje 2: die knopjes lijken voor de individuele instelling van de twee flitsers.
Probeer het eens uit, volgens mij kan je met het witte knopje hem laten flitsen zonder camera. Mijn vader had een soortgelijke waarbij dat in ieder geval kon.
  donderdag 18 november 2004 @ 10:49:30 #3
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_23397475
quote:
Op donderdag 18 november 2004 10:48 schreef SlaadjeBla het volgende:
Plaatje 2: die knopjes lijken voor de individuele instelling van de twee flitsers.
Probeer het eens uit, volgens mij kan je met het witte knopje hem laten flitsen zonder camera. Mijn vader had een soortgelijke waarbij dat in ieder geval kon.
Ja. Dat klopt. Dat was ik vergeten te melden. Het witte knopje is idd de trekker.

Maar ik ga er niet in kijken als ik op dat knopje druk .
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
pi_23397499
quote:
Op donderdag 18 november 2004 10:49 schreef mvdlubbe het volgende:

[..]

Ja. Dat klopt. Dat was ik vergeten te melden. Het witte knopje is idd de trekker.

Maar ik ga er niet in kijken als ik op dat knopje druk .
Zonnebril op
pi_23397717
quote:
Op donderdag 18 november 2004 10:27 schreef mvdlubbe het volgende:
Op plaatje 1: Hoe stel ik nu de afstand in? Wat is die pijl bij 1/1, 1/4 en 1/16? Dat knopje aan de linkerkant heeft iets te maken met het rode ledje. Maar wat is me nog niet duidelijk... Het rechter knopje is aan en uit. Dat weet ik iig wel! .
Stel je de afstand niet in met het schuifje wat ik zie ter hoogte van de afstandsschaal aan de linkerkant? Zelfde geldt voor de ASA waarde.

De schuifknop met de rode, groene en zwarte stip heeft te maken met de afstand, waar je een rode een groene en geen gekleurde balk boven ziet staan. Wellicht regelt dit de felheid van de flits oid.
pi_23397814
Een naamtopic Wat lief!!!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 18 november 2004 @ 11:13:08 #7
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_23397847
Kunnen die jankkneuzen die te hard rijden en worden geflitst (of niet) opbokken? Ga naar PTA als je niks beters te doen hebt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 november 2004 @ 11:14:59 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23397881
Stel op de lineaal de gebruikte gevoeligheid in
Stel vervolgens in
  • Het automaatbereik (rood of groen)
    Óf
  • De gewenste output (voluit, 1/2 - 1/16

Langs de lineaal kun je dan zien:
  • Het te gebruiken diafragma bij een gegeven afstand
    Óf
  • Het bereik waarbinnen de automaat werkt.

Wanneer je indirect flitst kun je het kleine flitsertje gebruiken om wat frontaal licht te geven waardoor je foto's wat levendiger worden
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 november 2004 @ 11:16:19 #9
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23397903
    Flitspalengeneuzel verwijderd
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_23762378
    welke batterijen kan ik het beste gebruiken voor een flisterrrrr ?

(speedlight 550ex)
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 december 2004 @ 19:17:51 #11
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23763044
    quote:
    Op zaterdag 4 december 2004 18:50 schreef berc het volgende:
    welke batterijen kan ik het beste gebruiken voor een flisterrrrr [afbeelding] ?

(speedlight 550ex)
    Oplaadbare accu's zijn het beste .

De NiMh's die je ook in een digitale camera stookt voldoen prima, maar het lekkerst in je flitser zijn de ouwe trouwe NiCd's . Die hebben weliswaar wat minder capaciteit, alleen zijn ze in staat om die capaciteit vrij explosief af te geven. Het effect daarvan is dat je met NiCd's de kortste laadtijden krijgt.

Nadeeltje van NiCd's is dat ze nogal onaangekondigd leegraken. Het ene moment heb je nog een snelle flitser, het andere moment doet ie helemaal niks meer. Neem daarom altijd meerdere setjes accu's mee
    pi_23765370
    quote:
    Op zaterdag 4 december 2004 19:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Oplaadbare accu's zijn het beste .

De NiMh's die je ook in een digitale camera stookt voldoen prima, maar het lekkerst in je flitser zijn de ouwe trouwe NiCd's . Die hebben weliswaar wat minder capaciteit, alleen zijn ze in staat om die capaciteit vrij explosief af te geven. Het effect daarvan is dat je met NiCd's de kortste laadtijden krijgt.

Nadeeltje van NiCd's is dat ze nogal onaangekondigd leegraken. Het ene moment heb je nog een snelle flitser, het andere moment doet ie helemaal niks meer. Neem daarom altijd meerdere setjes accu's mee
    okee, dankjewel
    pi_23785748
    Ik heb zojuist (per ongeluk ) een veiling gewonnen en een Metz 44 3N gewonnen voor weinig. Ik dacht dat ik zou worden overboden, maar dat gebeurde dus niet. Iemand ervaringen met deze flitser en zoals Ouwesok hierboven adviseert (bij een andere vraag) inderdaad NiCd's batterijen kopen (tenminste 2 setjes oplaadbaar)??

Het is in ieder geval een stuk compacter dan die lompe Metz 60 CT4 die ik nu heb. Ik durfde 'em nauwelijks te gebruiken in combi met een Nikon Coolpix 5700 (ik kan me voorlopig geen grotere dslr veroorloven en ik gebruik m'n normale slr nog maar nauwelijks). Redelijk klein toestelletje en dan zo'n megagrote staaf ernaast, geen gezicht . (maar wel snel en veel flitsen met grote opbrengst indien nodig)

En dan direct er maar achteraan: meer mensen die moeite hebben met flitsfotografie (onzeker gevoel/schaamte) en dan met name bij het fotograferen van een evenement, waar jij als fotograaf niemand kent en het gewoon leuk vindt om wat foto's te schieten??? Of is dit een tvp...
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 december 2004 @ 22:38:22 #14
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23787709
    quote:
    Op zondag 5 december 2004 21:17 schreef woooohaa het volgende:
    Metz44 3N
    Metz60 te groot
    Nikon 5700
    Schaamte
    Gefeliciteerd, naast een geweldenaar als een Metz 60 is een kleiner modelletje altijd praktisch Stook hem bij voorkeur op accu's, een Metz lust nogal wat energie en zolang je beste vrienden niet bij Duracell werken ben je met accu's ten ene male voordeliger uit.

Zorg dat je de goeie SCA-adapter bij je flitser krijgt, zodat ie helemaal met je Nikon koppelt, flitst zoveel lekkerder.

Qua verhouding tussen flitser en camera moet je je absoluut geen zorgen maken, wanneer er licht op tafel moet komen hang ik ook gewoon de Metz60 aan mijn G5, beter voor paal staan met plaatjes dan geheel in stijl op je bek gaan moet je maar rekenen.

De schaamte om in een mensenmassa te fotograferen kun je maar op één manier overwinnen: Gewoon doen . Van alle reacties die je krijgt zal een deel in de categorie 'flauw/negatief' vallen, maar daar kun je geheel gratis lak aan hebben. Probeer dingen niet te stiekem aan te pakken, maar zorg dat je gewoon 'aanwezig' bent. Goeie kans dat men ook interesse in je foto's heeftDie Metz60 wil dan nogal eens prima als ijsbreker dienst doen
    pi_23788373
    Hmmm, misschien maar eens meegaan met zo'n fotomeet. Dan is iedereen intensief met fotografie bezig en moet je wel mee doen.

We zien wel. Wel bedankt voor de tips en de steun. Het is een kwestie van (vaak) doen blijkbaar.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 december 2004 @ 23:50:38 #16
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23789221
    quote:
    Op zondag 5 december 2004 23:07 schreef woooohaa het volgende:
    Het is een kwestie van (vaak) doen blijkbaar.
    Dat geldt voor het hele leven, dus ook voor fotografie .
      FOK!fotograaf maandag 6 december 2004 @ 09:03:50 #17
    73911 ultra_ivo
    pi_23793258
    Afgelopen vrijdag fotografeerde ik bij een debat met Gretta Duisenberg. En jawel hoor, in de pauze vroegen een aantal mensen me om een plaatje van hen met Gretta te schieten. Weinig tot geen negatief kommentaar gehoord.
    pi_24270977
    Ik wil graag een flitser kopen voor mijn canon EOS300 (analoge camera dus). Nu adviseert Canon natuuuurlijk om een merkeigen flitser te kopen en wel een speedlite.
    Wat adviseren jullie?
    Het moet wel een klein beetje betaalbaar blijven. Ik zag flitsers van rond de 300 euro, das te veel voor mij.
    Ik denk dat ik het handig zou vinden als de flitser meezoomt met mijn camera, ben ik dan bij voorbaat al 'veroordeeld' tot een canon flitser?
    Ik dacht zelf aan een richtgetal tussen de 30 en 40.
      woensdag 29 december 2004 @ 09:34:09 #19
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_24271468
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 07:42 schreef Tedda het volgende:
    Ik wil graag een flitser kopen voor mijn canon EOS300 (analoge camera dus). Nu adviseert Canon natuuuurlijk om een merkeigen flitser te kopen en wel een speedlite.
    Wat adviseren jullie?
    Het moet wel een klein beetje betaalbaar blijven. Ik zag flitsers van rond de 300 euro, das te veel voor mij.
    Ik denk dat ik het handig zou vinden als de flitser meezoomt met mijn camera, ben ik dan bij voorbaat al 'veroordeeld' tot een canon flitser?
    Dat doen alle merken. Ik heb een MetZ gekocht bij mijn Nikon uitrusting. Nooit problemen mee gehad.

Een Metz Mecablitz 44 AF 4 (ook te verkrijgen met Canon 'vatting') kost tegen de 175 euro Ik heb een voorloper ervan (de 40i). Ik ben er dik tevreden mee. Er zaten meer toeters en bellen op dan op de Nikon SB-28 die Nikon mij wilde aansmeren.
    Er zijn natuurlijk ook andere merken die flitsers maken....ik ken ze alleen niet
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
    pi_24305015
    Wilde er geen nieuw topic voor openen, en heeft alles met flitsen te maken.
    Eerste poging tot high-speed fotografie. (met een oud flitsertje van ¤10,-)
    Voor mensen die hier ook wel eens mee willen experiminteren, http://www.hiviz.com/tools/triggers/makeown.htm#scr hier het bovenste schema'tje van gebruikt, rest nog in aanbouw.
    Nog niet gelet op achtergrond, camera hoogte,.... etc.

Ook met ballon geprobeerd, maar hier is het schakelingetje helaas te traag voor (nog met een microfoontje proberen inplaats van het piezo plaatje zoals op onderstaande foto).

Voor echt mooie high-speed foto's, http://users.skynet.be/fotoopa/index.htm
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 december 2004 @ 21:20:03 #21
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24305553
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 07:42 schreef Tedda het volgende:
    Wat adviseren jullie?
    Voor mij op mijn bureeltje ligt een Sunpak Powerzoom 4000 Dedicated for Canon EOS. Zoomt automatisch mee met een Canon EOS (getest op een 300D) alleen kent mijn G5 alleen E-TTL. Waarschijnlijk doet ie alles wel samen met een EOS300(V).
    Komt qua prijs niet in de buurt van die 300 euro en heeft een vrij aardig richtgetal.

Mocht je belangstelling hebben, gooi er dan even een mailtje uit.
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 december 2004 @ 21:24:29 #22
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24305671
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 20:59 schreef sjeffie1 het volgende:

Eerste poging tot high-speed fotografie.
    Een hele leuke flitser voor high-speed-fotografie is de Sunpak 4205. In de jaren 80 gingen ze als warme broodjes, en je komt ze dus vrij veel tegen op advertentiesites en fotograficabeurzen.
    De 4205 laat zijn output zeer nauwkeurig instellen en kenmerkt zich door absurd korte flitstijden (1/50.000 s). Is daarmee een heerlijk hobbytuigje.
    pi_24305853
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 21:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een hele leuke flitser voor high-speed-fotografie is de Sunpak 4205.
    Die staat bij deze genoteerd
    wist wel dat ouwesok hier meer van zou weten
    pi_24309912
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 09:34 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Dat doen alle merken. Ik heb een MetZ gekocht bij mijn Nikon uitrusting. Nooit problemen mee gehad.

Een Metz Mecablitz 44 AF 4 (ook te verkrijgen met Canon 'vatting') kost tegen de 175 euro
    Ik heb (zie boven) een Metz 44 AF 3 voor een Nikon en ben erg benieuwd wat het verschil tussen '3' en '4' is. Ik zag de AF 3 laatst voor EUR 189,- bij de fotozaak, maar ik kan je verzekeren dat ik de mijne voor minder dan de helft op Ebay kocht (+/- EUR 60,-). Nadeel is dat je alleen kan kiezen tussen TTL-flitsen (camera bepaalt wanneer er voldoende licht is gegeven en kapt vervolgens flits af) en handmatig vol en half(?) vol flitsen. Verder kun je nog wat doen met de zoom van de flits.

Ik vind het wel aardig om af en toe je flits wat anders te laten doen dan je camera (diafragma/ISO), maar ja. Het ding is wel lekker compact en werkt top.

Ebay is voor dit merk flitsers wel een aardige oplossing, omdat er erg veel uit Duitsland komen. Metz is tenslotte ook Duits. De verkopers met veel goede feedback zijn zeker betrouwbaar te noemen. Ik ben nog nooit teleurgesteld door een goed gewaardeerde Ebayer.
    pi_24712189
    Ouwesok (of iemand anders): hoe heet ook al weer zo'n witte kapje die je op je flitser kunt zetten?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')