Even een andere kijk op het geheel, puur ter informatie, heb geen tijd voor discussie:
Zowel
Skepsis als
Fok!-bezoekers denken met nieuwe feiten te komen die aantonen dat Robbert de boel op zou lichten.
Deze keer gaat het over
de uitzending waarin een non gefotografeerd wordt.
Ik heb de argumenten bekeken, maar die zijn dermate zwak dat er geen enkele conclusie uit getrokken kan worden.
* Een cameraploeg kan echt wel van de ene naar de andere kamer lopen in een paar minuten. Zeker wanneer voorheen al naar de belichting gekeken is, is het geen enkele probleem. Wat ook goed kan is dat Robbert nog even naar de kamer van de vorige scene gelopen is en daar nog wat foto's geschoten heeft
terwijl de cameraploeg de belichting e.d. geregeld heeft in de "nonnenkamer".
* Een foto uit de vorige scene kan Robbert makkelijk verwijderd hebben, omdat het niet goed scherpgesteld was. Zegt dus helemaal niets.
* Trucage (foto van out-of-focus kaartje met non op witte achtergrond)
is inderdaad mogelijk, maar dat is altijd mogelijk dus dat zegt heel weinig.
* Dat er 3 flitsen in de opname te zien zijn en 4 foto's zegt ook helemaal niets. Dan zou je eerst met de werknemers van Irene Moors' bedrijf House of Television moeten praten die deze opnames gemonteerd hebben.
Het enige punt dat wel raar is, is dat Robbert pas na wat bladeren merkt dat er een non op de foto's staat. Mogelijk heeft hij echter op een verkeerde knop gedrukt en moeest hij eerst langs de eerder gemaakte foto's bladeren om bij de nonnenfoto's te komen.
Bij elkaar vind ik de manier waarop Skepsis en Laurens Buijs hun verhaal brengen erg tendentieus met koppen als "Robbert valt opnieuw door de mand" en "Robbert van den Broeke en Irene Moors opnieuw betrapt op bedrog".
Stel dat Robbert toch de boel op zou lichten, dan valt opnieuw weer op dat zijn toneelspel dan wel uitermate goed is. Je voelt echt dat hij akelig wordt van het idee dat er een non ingemetseld is.
Let wel: Ik sluit niet uit dat sommige dingen misschien niet helemaal eerlijk/integer gegaan zijn bij de opnamen. De verhalen op de Skepsis site en de site van Laurens Buijs lichten slechts enkele punten uit, waaruit vervolgens helemaal niets geconcludeerd kan worden.