quote:
Op zondag 8 januari 2006 05:56 schreef Gajus het volgende:In het
zakelijke criminele circuit verdien je vertrouwen door ook vuile handen te krijgen.
D. is geen crimineel. Zeg!
D. is een 'keurig heerschap', zoals mijn moeder zou zeggen. Nou ja: van oorsprong. Misschien is hij een beetje van zijn wortels verwijderd geraakt, dat zou kunnen, maar ik vind die ondernemende en avontuurlijke kant aan hem juist leuk. Hij wil het zélf doen. Zélf iets maken van zijn leven; zélf een bedrijf uit de grond stampen; zélf de verantwoordelijkheid dragen. Dat alleen al maakt dat ik hem bewonder.
Okay, hij heeft er een potje van gemaakt. Maar dat weet hij zelf ook; hij heeft zich verkeken op de zogenaamde '80/20-regel': voor 80 procent van zijn inkomsten is hij afhankelijk van één geldschieter, te weten de vader van Kim, en de resterende 20 procent dankt hij aan een aantal kleine investeerders. Dat wil hij nu gaan omdraaien. De risico's spreiden.
Het volgende is het geval. De trip naar Monaco heeft níet het gewenste effect gehad, dat wil zeggen: Kim leeft. Kim leeft als nooit tevoren. De vader van Kim - beter bekend als de Licht Autistische Vastgoedkoning - staat op het punt om een grote deal te sluiten met D. Het gaat om veel geld. In Monaco is er veelvuldig over gesproken; het ziet er goed uit, het ziet er uitstekend uit, het wordt de deal van de eeuw. Een megadeal, een monsterdeal - als de zaak eenmaal is beklonken, zal D. de komende 6 tot 12 maanden verzekerd zijn van genoeg
cashflow. De deal, de deal, het gaat nu allemaal om de deal.
D. zegt: "Als de zaak eenmaal rond is, kan ik op zoek naar nieuwe financiers. Ik moet van die vent af. Ik wil niet langer als een kwispelend hondje over het dek van zijn boot paraderen, alléén omdat ik zijn geld nodig heb. Ik walg van mezelf. Een beetje hoereren hoort erbij, je speelt het spel mee of je speelt niet, maar dit begint op een wurgcontract te lijken. Hij heeft me bij mijn strot; zonder zijn centen kan ik de tent opdoeken. Dát wordt mijn doel voor de komende maanden: de risico's spreiden, nieuwe investeerders aantrekken, kortom: vrijheid! Ik kan net zo goed in loondienst gaan werken, als het zó moet. Wat is het verschil? Ik kan godverdomme net zo goed samen met mijn collega's kroketten gaan eten in de kantine. Dan heb ik een hoop minder stress. En elke middag een goedkope kroket, dat is ook nooit weg. Onafhankelijkheid, daar gaat het om. Niemand naar de mond hoeven praten. Ik ben erin geluisd, en het ergste is: ik heb het zélf zo ver laten komen.
Het is allemaal lafheid. Angst. Om een paar lullige centen! De vader van Kim ziet mij als de zoon die hij nooit heeft gehad - weet je wat hij me heeft voorgesteld? Dit geloof je niet. Hij heeft me voorgesteld zijn naam aan te nemen. Zijn achternaam. Hij zei: "Daniël, jij kunt mijn opvolger worden, jij kunt mijn
naam aannemen. Dan is alles straks van jou." En ondertussen zat hij als een zonnekoning om zich heen te gebaren: de boot, de golven, de hele Middellandse Zee - straks zou het allemaal van mij zijn. Bloedserieus! Bloedserieus! Ik moet natuurlijk wél even met Kim trouwen, goed, okay, dat spreekt voor zich - maar daarna kan ik de vlag overnemen. Onder
zijn naam. Jezus. Je moet wel een ongelooflijke bokkenlul zijn om nog met jezelf te kunnen leven als je het op die manier moet maken. Ik zou niet met mezelf kunnen leven. Ik ben een haai, ik ruik de geur van geld op kilometers afstand, maar de schoenzolen van mijn schoonvader likken - nee.
Dus dat is het plan. Ik moet van die vent af. En van Kim. Losbreken. Eérst hark ik die deal binnen, daar ga ik me de komende weken op focussen, en daarna valt het doek. Ik begin opnieuw. Ik gooi alles om. Zakelijk, maar ook privé. Wij gaan samen verder, Nadine. Als je wilt, kun je bij mij komen werken. Denk erover na. Je kunt reizen, de wereld zien, je met films bezighouden - wat je maar wilt. Denk erover na."