quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:49 schreef Iblardi het volgende:
Nou, daar ga ik eigenlijk ook vanuit.
Verklaar je eens nader?
De burger die altijd een rationele keuze maakt is een mythe. Racisme of discriminatie, komen voort uit angst = irrationeel.quote:Een horecauitbater is geïnteresseerd in omzet, niet in de kleur van zijn gasten. Een pimpelpaarse, beleefde consument is volgens zijn winstoogmerk meer dan welkom. Aangezien winkeliers, ondernemers, verhuurders en zelfs gewone burgers hetzelfde winstoogmerk hebben zullen ze liever geen onterecht onderscheid maken omdat ze zich daarmee in de vingers snijden.
Juist terwijl keer op keer blijkt dat dit neit het geval isquote:Op donderdag 5 januari 2006 20:39 schreef JimmyJames het volgende:
Dit stuk gaat weer uit van de naieve veronderstelling dat mensen rationale wezens zijn.
Mee eens, het is tegenwoordig hip om de mens te zien als een rationeel wezen (de economische visie), maar dat is natuurlijk niet juist. Natuurlijk zijn mensen calculerend, maar dat betekent niet dat ze rationeel zijn. Rationaliteit gaat altijd gepaard met logische keuzes, terwijl calculerend denken meer gaat over wat men DENKT dat juist is en vooral dat denken is veelal gebaseerd op irrationele fundamenten, zoals (inderdaad) angst en vooroordelen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:39 schreef JimmyJames het volgende:
Dit stuk gaat weer uit van de naieve veronderstelling dat mensen rationale wezens zijn.
Precies. Ik mag best mijn Turkse postbode verbieden voortaan nog mijn brieven aan te raken met zijn smerige ottomanenpoten. En een bordje op de Albert Heijn: VERBODEN VOOR KUTMAROKKANEN zou volstrekt niet verkeerd zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:54 schreef McCarthy het volgende:
discrimminatie moet inderdaad mogen, we leven in een vrij land dus vrij om te discrimineren en aan racisme te doen.
Mogen we dan ook zo vrij zijn om de racisten de kelen door te snijden?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:54 schreef McCarthy het volgende:
discrimminatie moet inderdaad mogen, we leven in een vrij land dus vrij om te discrimineren en aan racisme te doen.
ik zei niet dat de overheid moet discrimineren maar wel dat particulieren dat mogen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:08 schreef Capa het volgende:
[..]
Precies. Ik mag best mijn Turkse postbode verbieden voortaan nog mijn brieven aan te raken met zijn smerige ottomanenpoten. En een bordje op de Albert Heijn: VERBODEN VOOR KUTMAROKKANEN zou volstrekt niet verkeerd zijn.
'Alle laffe negers links' als verkeersregel op de snelweg, en dan rechts inhalen (mits je blank bent). Prima!![]()
We leven tenslotte in een vrij land.
nee, geweld mag niet. Alleen de overheid heeft daar (in principe) het monopolie op.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Mogen we dan ook zo vrij zijn om de racisten de kelen door te snijden?
Het is een vrij land dus ik mag jou vermoorden.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:54 schreef McCarthy het volgende:
per 'definitie' is discriminatie het maken van 'onderscheid' .... dat doet iedereen op dagelijkse basis en is heel gezond ...quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:00 schreef McCarthy het volgende:
dat is het in principe geen discrimminatie meer, per definitie
nee, dat mag dan weer nietquote:Op donderdag 5 januari 2006 23:17 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Het is een vrij land dus ik mag jou vermoorden.
quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:13 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nee, geweld mag niet. Alleen de overheid heeft daar (in principe) het monopolie op.
het staat in de grondwet dus het mag niet en verder discusieren we er niet meer over.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:19 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Precies het staat namelijk in de grondwet net zoals artikel 1 dat gaat over discriminatie. Dus mag het niet. Behalve in die paar positieve discriminatiegevallen
dat is dom maar je moet het uiteindelijk zelf weten.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:22 schreef DionysuZ het volgende:
ik zou nooit een JOVD'er aannemen
discriminatie moet kunnen toch
Ouwe discussie over positieve discriminatie. Dat is nu eenmaal nodig omdat mensen niet perfect zijn en om problemen te voorkomen. In sommige gevallen is dat terecht, in sommige alweer achterhaald.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:21 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het staat in de grondwet dus het mag niet en verder discusieren we er niet meer over.
vind het verder wel laf dat je nu wel positieve disc. toestaat. Net zo verwerpelijk als je het mij vraagt
moeten we dan per se iets oplossen, en wie gaat dat doen? De overheidquote:Stel dat we mogen discrimineren he, dat iedereen elkaar maar gaat beledigen, gaat afwijzen, wat zou dat oplossen?
wacht maar, we spreken gewoon met een groot aantal bedrijven af dat we geen JOVD'ers meer aannemen. Gewoon omdat ze JOVD'er zijn/zijn geweest. Totdat ze nergens meer terecht kunnen. Kunnen ze lekker met een uitkering thuis zittenquote:Op donderdag 5 januari 2006 23:25 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat is dom maar je moet het uiteindelijk zelf weten.
ga ik wel bij een ander bedrijf soliciteren.
Je vindt dat Nederland geen problemen kent?quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:29 schreef McCarthy het volgende:
[..]
moeten we dan per se iets oplossen, en wie gaat dat doen? De overheid![]()
?
Nee, absoluut niet nee. Ze brallen veel, maar bakken er weinig van. Weg ermee!quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:30 schreef DionysuZ het volgende:
want iedereen weet toch: die JOVD'ersdie moet je niet hebben in je bedrijf
jawel maar ik vind niet dat je dan per se dat hoeft op te lossen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:33 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Je vindt dat Nederland geen problemen kent?
Die problemen zijn gecreeerd door de overheid....quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:33 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Je vindt dat Nederland geen problemen kent?
ook dat uiteraardquote:Op donderdag 5 januari 2006 23:35 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Die problemen zijn gecreeerd door de overheid....
Vooral die JOVD'ers joh, dat zijn mij toch een stel hufters!quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:36 schreef McCarthy het volgende:
hoewel het hufterig zijn meer de cultuur hier is, al 400 jaar lang.
hebben ze je eens een keer in de gracht gegooid? Net goed, dat verdien je.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Vooral die JOVD'ers joh, dat zijn mij toch een stel hufters!
Zie je, typisch een JOVD'er die zoiets zegt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
hebben ze je eens een keer in de gracht gegooid? Net goed, dat verdien je.
Nee, wat mij betreft niet. Discrimineren doe je om een onderscheid te maken op grond van bepaalde kenmerken met als doel bepaalde mensen achter te stellen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:54 schreef McCarthy het volgende:
Het is toch allang bekend dat liberalen enkel liberaal zijn tegenover zichzelf? Dat is waar het hen uiteindelijk om gaat.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:51 schreef IntroV het volgende:
[..]
Nee, wat mij betreft niet. Discrimineren doe je om een onderscheid te maken op grond van bepaalde kenmerken met als doel bepaalde mensen achter te stellen.
Daarmee belet je iemand anders in zijn vrijheid. In een liberale samenleving kan dat nooit het doel zijn.
Probleem aan de column is dat de schrijver een 'probleem' ziet waar dat helemaal niet is ....quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:02 schreef Shakes het volgende:
Ik vind het een vrij goede column. Wat de columnist zelf zegt: we discrimineren continu. Dit stukje gaat daarover.
"Wie bang is dat restaurants bordjes zullen ophangen met “Joden niet gewenscht” is dat ten onrechte.
[...]
Degene die begint over "Neger links rijden op de snelweg"... dat kan geen individu beslissen, enkel de staat. De discriminatiewetgeving heeft geen betrekking op de staat, blijkt ook duidelijk uit de column.
En daar zijn we ook groot mee geworden, het probleem is alleen dat de overheid de hufterigheid eerlijk probeerde te verdelen en dat gaat natuurlijk niet.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:36 schreef McCarthy het volgende:
hoewel het hufterig zijn meer de cultuur hier is, al 400 jaar lang.
ik denk dat vooral marokaanse mannen in de leeftijdcategorie 10-20 worden geweerd. Raar hequote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:00 schreef DionysuZ het volgende:
Het probleem met het afschaffen van discriminatiewetten is dat heel veel supermarkten en andere winkels dan marokkanen gaan weigeren omdat er een bepaald stigma op die mensen rust. Je zou dan maar als marokkaan geboren zijn en gewoon je boodschappen willen doen en overal bordjes 'verboden voor marokkanen' zien hangen (net als lang geleden 'verboden voor zwartjes'). Of werkgevers die al bij het lezen van de nationaliteit het solicitatieformulier in de prullenbak gooien (gebeurt nu al veel te veel). Hoezo gelijke kansen dan?
Generalisatie. Het is een kleine groep (echt maar een klein percentage) die crimineel zijn. Daar hoef je de rest van de groep niet op af te rekenen. Dat zou hetzelfde zijn als dat geen enkel bedrijf meer JOVD' ers aanneemt omdat ze toch ALLEMAAL alleen maar brallen, zuipen en te laat op hun werk komen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:14 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik denk dat vooral marokaanse mannen in de leeftijdcategorie 10-20 worden geweerd. Raar heEn ik denk dat niemand in dat land daar probleem mee heeft behalve zijzelf.
Ja, discriminatie op je portemonnee is gelukkig nog wel toegestaan.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
discrimineren in alle klassen van de bevolking is toch niks nieuws. De rijken discrimineren al sinds er rijkdom bestaat en tot op de dag van vandaag: arme mensen kunnen niet lid worden van een golf of tennisclub omdat de rijken de contributie hoog houden. Ik heb hier overigens geen problemen mee maar dat is ook een vorm van discriminatie.
doorgeschoten? jij wordt door die dekselse anti-discriminatie-wetgeving gedwongen je brood bij de turkse bakker te kopen, terwijl je het eigenlijk het liefste bij de AH zou willen doen .. net zoals de columnist als 'argument' heeft?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:22 schreef Flumina het volgende:
... de anti-discriminatiewetgeving is doorgeschoten.
Oeps, nou ja, ik zou die anti-discriminatiewetgeving minder strikt zien.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:26 schreef Iblardi het volgende:
Dat zei TS niet.
Heel kort: omdat juist die anti-discriminatiewetgeving discrimineert, en ik discriminatie door de overheid erger vind dan particulieren.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:25 schreef RM-rf het volgende:
[..]
doorgeschoten? jij wordt door die dekselse anti-discriminatie-wetgeving gedwongen je brood bij de turkse bakker te kopen, terwijl je het eigenlijk het liefste bij de AH zou willen doen .. net zoals de columnist als 'argument' heeft?
Wat wordt er nu precies 'verboden', wat wel kennelijk een nuttig recht is? Worden er gedwongen Turken aangenomen, omdat een werkgever hen niet zou kunnen weigeren? Zal een gericht discrimineer beleid, welke marokkanen de toegang ontzegt tot bv zwembaden, bv die overlasts-zaken die in de grote steden nog wel voorkomen, 'oplossen'..?
leg dan eens uit, in welke omstandigheid is discriminatie op ras zeer zinnig, en zou dat nu verboden worden?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:31 schreef Flumina het volgende:
[..]
Oeps, nou ja, ik zou die anti-discriminatiewetgeving minder strikt zien.
Mijn probleem is dat het maken van een keuze, wat normaal niet strafbaar is, opeens wel strafbaar is als er klachten over komen omdat iemand zich gepasseerd voelt. In de praktijk betekent dat er minderheidsgroepen worden gedefinieerd die makkelijker 'gediscrimineerd' kunnen worden.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
leg dan eens uit, in welke omstandigheid is discriminatie op ras zeer zinnig, en zou dat nu verboden worden?
toegangsbeleid? Nu is het al zo dat je op objectieve gronden best iemand de toegang tot je kroeg kunt ontzeggen, of hem eruit kunt zetten ... je mag hooguit weigerene , enkel 'omdat hij een turk is', maar als er een goede grond voor is,. kan niemand je dat verbieden
en 'discrimineert' artikel 137, of artikel 90 of artikel 429quater .. waar dan?
die gelden voor iedereen precies gelijk, een turkse pizzaria mag je niet naar buiten zetten als je blank bent, wel als er een serieus vermoeden is dat je met tafels wilt gaan smijten
Hier moet ik je wel gelijk in geven. Dit soort 'positieve discriminatie' moet zo snel mogelijk worden afgechaft. Jij komt tenminste met relevante voorbeelden, in tegenstelling tot de schrijver van de column.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:34 schreef Flumina het volgende:
[..]
Mijn probleem is dat het maken van een keuze, wat normaal niet strafbaar is, opeens wel strafbaar is als er klachten over komen omdat iemand zich gepasseerd voelt. In de praktijk betekent dat er minderheidsgroepen worden gedefinieerd die makkelijker 'gediscrimineerd' kunnen worden.
Als ik bijvoorbeeld mensen aanneem, en ik mag kiezen tussen vijf blanken is er niet aan de hand.
Zit er toevalllig één moslimsmeisje bij en ik wil haar gewoon niet (maakt niet uit waarom) loop ik kans dat ik discrimineer, zeker als zij gaat klagen. En het wordt helemaal erg als blijkt dat ik in mijn bedrijf teveel autochtonen heb rondlopen, want dan zou ik zeker discrimineren (en dat mag je wel naar ras kijken om tot zo'n uitspraak te komen).
als je eerder had opgemerkt had je gezien dat ik een Hoge Raad uitspraak heb geplaatst waar het gewoon werd toegestaan om gericht asielzoekers in een een bepaalde situatie te weigeren ....quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:34 schreef Flumina het volgende:
Als ik bijvoorbeeld mensen aanneem, en ik mag kiezen tussen vijf blanken is er niet aan de hand.
Zit er toevalllig één moslimsmeisje bij en ik wil haar gewoon niet (maakt niet uit waarom) loop ik kans dat ik discrimineer, zeker als zij gaat klagen. En het wordt helemaal erg als blijkt dat ik in mijn bedrijf teveel autochtonen heb rondlopen, want dan zou ik zeker discrimineren (en dat mag je wel naar ras kijken om tot zo'n uitspraak te komen).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |