quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 02:02 schreef Shakes het volgende:Ik vind het een vrij goede column. Wat de columnist zelf zegt: we discrimineren continu. Dit stukje gaat daarover.
"Wie bang is dat restaurants bordjes zullen ophangen met “Joden niet gewenscht” is dat ten onrechte.
[...]
Degene die begint over "Neger links rijden op de snelweg"... dat kan geen individu beslissen, enkel de staat. De discriminatiewetgeving heeft geen betrekking op de staat, blijkt ook duidelijk uit de column.
Probleem aan de column is dat de schrijver een 'probleem' ziet waar dat helemaal niet is ....
Zoals aangegeven, waar het gaat om objectieve redenen is het voledig toegestaan om te discrimineren, als je er een goede grond voor is, kun je best een groep allochtonen de toegang ontzeggen, zoals het voorbeeld van de discotheek voor de Hoge Raad al aangaf ...
Niemand dwingt de columnschrijver te kopen bij een turkse winkel ... hij heeft nu al volledig het recht zelf te kiezen waar hij zijn inkopen doet ... waarom suggereert hij dan wel zou zijn ...
Een vereniging kan ook gewoon zelf zijn leden selecteren ... daarom werken ook bepaalde discotheken als 'besloten club'..
Wat niet mag zijn instellingen die puur enkel en alleen op 'uiterlijke' discriminatiegronden, mensen ongelijk behandelen ..., niet leden gewoon individueel behandelen, maar een 'regel' dat per definitie turken geen lid mogen worden... nee, dat mag niet.
De reden, (en het doet me een beetje pijn dat een Jonge Liberaal zoiets 'vergeet') is dat achter het liberalisme wel degelijk een 'gelijkheidsprincipe' ligt en dat een overheid een kansengelijkheid voor zijn burgers moet ondersteunen ... juist omdat per definitie an sich er al een kansen-ongelijkheid bestaat ...
'discriminatiewetten' dwingen helemaal geen mensen tot 'omgang met elkaar ... het is enkel
een neerslag van een basis liberaal principe, namelijk dat alle mensen in nederland gelijk zijn en het recht hebben op een gelijke behandeling, en subjectieve benadeling dus niet mag.
Ik vind het zelf ook de ver gaan en onwerkbaar, als een overheid pogingen gaat doen een kansenongelijkheid te 'corrigeren' (positieve discriminatie) ... maar heel zinnig dat de overheid waarde erop legt zoveel mogelijk de gelijke kansen te behouden ....
'Gelijkheid' is een enorm zinnige basis in een gemeenschap (van gelijke burgers) ... juist als je ook van die brugers eist dat ze zich conformeren aan die maatschappij (integratie bv.) ...
Als artikel 1 zou moeten worden aangepast, zou ik niet pleiten voor een afschaffing .. maar hooguit een verbreding, die niet enkel het 'recht op gelijkheid' vastlegt.... maar ook aangeeft dat het ook een 'plicht' is van burgers, cq aanwezigen in nederland, om als ze een beroep doen op de nederlands rechten, zich ook te conformeren aan die Gemeenschap, en zijn waarden te onderschrijven en zich aan de plichten te onderwerpen.
[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 06-01-2006 10:26:24 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25